Nine: klart statistik kan ge en viss förståelse osv, sen som du skrev kan man ju diskutera fram å tebaka om rätt å fel, vad som är bra eller mindre bra!
Vi kan iaf nöja oss med att vi båda vill att jl ska spela med tex ahnelöv eller annan defensivare back eftersom att cyle och jl inte verkar vara de optimala backparet .
sen hoppas jag innerligt att jl hittar tillbaka till de fina spel han visade förra säsongen, det skulle vara ett väldigt lyft för modo, men vi får se.
Nine:
Problemet med Lehtivouri är att han helt saknar uppsida när han spelar med Cumiskey. Vissa menar att han ska ha mycket puck, men jag tycker att det är just hans övermod i anfallszon som är hans största problem. Han är expert på att träffa benskydd när han skjuter och hamnar väldigt ofta för högt upp i banan. Han har bra skridskoåkning, men har för dålig spelförståelse för att klara av det spel han försöker spela. Samma sak gäller Ahnelöv, även om han har spelat enklare på slutet.
Så det finns, som jag ser det, två stora problem:
1. Backparen är felkomponerade, vilket som sagt alla utom Uffe tycks ha insett från första matchen. Regehr är bra, men också långsammast i laget och skulle därför må bra av att ha en skridback brevid sig. Cumiskey och Lehtivouri är för lika och måste säras på.
2. Flera backar försöker spela ett spel som de inte behärskar. Ett tag hade Ahnelöv, Lehtivouri, Torp och Stehlik detta problem. Torp har skärpt till sig rejält, Ahnelöv är på rätt väg och Stehlik har lämnat. Lehtivouri har däremot fortfarande problem med detta, och det är troligtvis därför hans missar syns så tydligt.
Till Cumiskeys försvar måste vi komma ihåg att han hade en enorm formsvacka i några matcher precis före hans skada blev "officiell". Det är möjligt att han inte vågade gå för fullt i duellerna då. Överlag tycker jag att han är rätt okej i defensiven, även om han står för några rejäla indianare emellanåt.
Berka:
Statistik är inte allt (och sällan hälften) men används det rätt kan man få bra förståelse för vad som händer. Problemet är också att när man diskuterar såhär så blir det jävligt godtyckligt vad som är bra spel, dåligt spel, vem gör rätt, vem gör fel. Vi har alla olika bakgrunder och ser saker på olika sätt. Du kanske tycker att backen ska falla medan jag tycker backen ska stå upp. Hajar du?
Kopplar man dock ihop statistiken med en bra förståelse om hur ishockeyn spelas (inte bara hur man själv vill den ska spelas utan hur laget vill spela och hur det går) och förstår att ibland så händer saker som man inte vill ska hända (misstag m.m.) så har man en bra grund att stå på.
Över en säsong så brukar det reda ut sig det där med statistiken. Man kan inte ha "otur" (spela bra, motståndarna gör ett mål per match mot en) under en hel säsong och har man det så kanske man inte spelar så bra utan behöver ändra något. Vilket är fallet i Cumiskey, Lehtivuori och Ahnelövs fall.
Ja, Cumiskey har varit duktig. Han har även varit inne på ett baklängesmål per match. Det är ofrånkomligt att det är dåligt. För att visa hur dåligt det är vill jag visa dig topp sex i att vara inne på baklängesmål i Elitserien:
31 - Tobias Viklund, AIK (Chocken)
26 - Mike Iggulden, Rögle
26 - Jonas Ahnelöv
24 - Kyle Cumiskey
24 - Magnus Johansson, Linköping
24 - Noah Welch, Växjö
(23 - Joonas Lehtivouri)
Nog för att Cumiskey är fantastisk att titta på och näst intill ovärderlig i spelet med puck så betyder det inte att man kan särskåda hans defensiv. Lehtivuori saknar Cumiskeys offensiv och jag tycker det är ett rimligt antagande att på åtminstone några av målen Cumiskey varit inne på så har Lehtivuori precis åkt och bytt medan Cumiskey följt med upp i anfallet.
Men ursprungsfrågan handlar trots allt om ifall Lehtivuori ska bänkas och det ska han inte. Han och Cumiskey behöver få en varsin ny backpartner.
Nine: Nu handlar det ju om att jl inte bara gjort 1 misstag ellerhur.
sen är det inte oundvikligt att man är inne på baklängesmål, det handlar ju om hurvida sin egen prestation på banan var vid målet, OCH i jl´s fall så har det många gånger varit rent bedrövligt spel av finnen.
stirra dig inte så blind på stats utan se till den faktiska prestationen. hockey handlar om mer än bara +/- utan om hur man spelar som. Du kan göra en riktigt bra prestation i defensiven och göra ditt jobb på bästa sätt ändå gör motståndarna mål, är det då lika rättvist att jämföra dennes stats med sin backpartner i samma situation när denne stod och vinkade till publiken och var orsaken till att motståndarna kunde göra mål, är det mer rättvist tycker du??
cumiskey har varit överlägsen bland backarna att starta anfall, han är även varit ruskigt bra att lösa problem påp små ytor, sen är han en av seriens bästa skriskoåkare och ett vapen framåt för modo så jo jag tycker han förtjänar en jäkla massa beröm,
Berka:
Ska vi bänka alla backar som gjort misstag så kommer vi stå där med Regehr som enda back.
Jag klassar Lehtivuori som en nyckelspelare, han är en del av vår topp fyra och om allt vill sig väl kommer han att vara det i minst två och ett halvt år till. Att hans säsong har varit upp och ner vet vi alla men vem (utom Regehr) har varit konsekvent bra?
Lite kul att försöka identifiera varför Lehtivuori har så taskig +/- och Cumiskey så bra. Vi tittar på statistiken i even strength:
Lehtivuori:
29 matcher
9 poäng (0+9)
Inne på 16 mål framåt
Inne på 23 mål bakåt
Cumiskey:
26 matcher
8 poäng (1+7)
Inne på 25 mål framåt
Inne på 24 mål bakåt
Cumiskey snittar fem minuter mer istid per match men då har vi ingen information på hur mycket av detta som kommer från special teams, så det känns svårt att väga in men rimligtvis så spelar dom tillsammans ofta och ungefär lika mycket. Det lustiga i sammanhanget är väl att Cumiskey, sett till statistiken, är en större säkerhetsrisk bakåt än Lehtivuori men Cumiskey är hyllad till skyarna medan Lehtivuori ska bänkas. Rättvist?*
Är det så att Lehtivuori har drabbats av någon sjuk otur när det kommer till att inte vara inne på mål framåt? Dvs han lyckas byta precis innan det blir mål? Det känns svårt att dra den slutsatsen, men det skulle vara intressant att gräva ner sig lite mer och titta på varför det är sån stor skillnad bland två spelare som har spelat med varandra hela säsongen. Det är även en ganska stor skillnad mellan Regehr (15-17 och -2) och Ahnelöv (19-26 och -7), är det så att vi har tagit dumma byten? Fan vet :)
* Jag tycker också att Cumiskey är bättre än Lehtivuori, så hetsa inte upp er i onödan.
Nine: Jl är definitivt ingen nyckelspelare, han värvades på try out var det väl och överaskade och fick förnyat, något han verkligen gjort sig förtjänt av då.
Men någon nyckelspelare i modo hockey är han definitivt inte, det är bara bull***
Att Jl inte ska spela med cumiskey det har vi konstaterat i 2 månader då dom är för lika, MEN de fakto kvarstår att jl har slarvat å gjort misstag sen säsongstarten som i sin tur lett till förluster.
Spela jl med någon annan eller spela inte alls, Just say´n
Nine:
Ahnelöv såg ut att ha en treårings motorik i början av förra säsongen. Han snubblade omkring, raglade nästan ocjh han såg ut som en rightsplare som tvingats till en leftklubba. Jag kritiserade honom rejält. Därefter växte han något oerhört och blev tom. landslagsman och antagligen vår bäste back över säsongen.
Han ser nästan ut som om han hamnat på ruta ett igen, men än en gång håller han på att jobba sig ur det. Man får hoppas att han är en slowstarter.
Nine:
Lehtivuori är för övrigt vår poängbästa back i even strength. Bara en sån sak :)
9 Lehtivuori
8 Cumiskey
5 Regehr
4 Byström
3 Ahnelöv
1 Torp
1 Stehlik
Berka:
Kompis, du vet bättre. Självklart ska vi varken bänka Lehtivuori eller sparka honom. Han är en nyckelspelare och bör få förutsättningarna att prestera som en.
Vi vet att hans styrkor ligger i spelet med puck och inte i spelet utan puck, men i backparet han spelar i nu så är det Cumiskey som sköter det spelet primärt, och vem kan klaga på det när han spelar som han gör. Problemet är att man har satt dessa två tillsammans.
En liten sidenote, Joonas och Kyle har varit inne på i princip lika många mål bakåt i even strength (23 och 24) men det skiljer ändå 8 mål eftersom att Cumiskey har varit inne på 25 mål framåt mot Joonas 16. Vad beror det på?
Att backparen känns felkomponerade är inget nytt och det har diskuterats en hel del på Twitter (heja!), såhär hade jag gjort:
Cumiskey-Regehr
Ahnelöv-Byström
Lehtivuori-Torp
Hägg
Cumiskey och Regehr kan spela hur mycket som helst utan att bli trötta, talar samma språk och då menar jag inte bara engelska utan även ishockeyspråk och känns som ett backpar som kan leda den här besättningen. Ahnelöv har till och från varit skakig (26 mål bakåt på 29 matcher, brrr!) men jag tycker mig se spår av en förbättring och jag tror att han tillsammans med Ludde kan växa fram till ett bra backpar. Ludde som för övrigt är bäst i hela laget i den absolut livsnödvändiga statistiken +/-.
Det lämnar Lehtivuori och Torp och det känns väl som ett mer än godkänt tredje backpar? En skridskoskicklig spelare och en tuff kille som inte lägger några fingrar emellan.
Sen finns det andra spelare att diskutera, t.ex. Spina (bättre än vad han får cred för) och Kempe (var är utvecklingen?), men det är en annan topic.
Rytter: Sthelik tror jag skulle kunna ha funkat ihop med tex cumiskey än vad jl gör.
Varför ska jag formera laget utan jl? jag har aldrig påstått att han inte skulle ha spelat igår,däremot ifrågasätter jag hans vara i laget. MEN om jag säger såhär, kommer torp tillbaka så har jag jl som 7:e back i dagsläget.
sen kanske det vore bra och titta på en ersättare till sthelik om vi får fler skador på backen och inga juniorer kan matchas. Hägg ska väl ha lite mindre speltid så han får komma in i det på ett bra sätt, han är inte kanske riktigt redo att vara en ordinarie back i topp6 men han är fortfarande i min mening just nu bättre och mer intresant än jl även fast det dock är med väldigt liten marginal
Bad_Brett: Nä jag klagar inte på han varje höst, han fick lite skit förra hösten men innan det så har han varit bra sen han kom till modo!
De du inte verkar förstå är att han spelar på en sämre nivå än vad han kan just nu och hur ska man få en av lagets viktigaste spelare att prestera på sin topp??, jo igenom att kanske bänka han för att väcka han. Fakyum är att han gör ofta otroliga missar, kastar puckar bakom ryggen som blir till livsfarliga kontringar, om nu något kan vara livsfarligt i sport ;) ah du fattar, han kan få ha gjort 2000 mål varje säsong och vara en crosby 2, men spelar man så hutlöst i så många matcher på en inledande säsong så är ju något fel och vad gör man då``, nöta på och hoppas att det släpper eller försöka göra något direkt!
Sen tycker jag inte hägg spelar mer osäkert än jl, dessutom har hägg bra mycket bättre spelförståelse, det syns i uppspelsfasen, vist hägg är ung och valpig men han tar jag före jl alla dagar i veckan
Berka:
Ser du inte att vi har en väldigt tunn trupp just nu på backsidan? Ser inte det som det bästa alternativet att göra oss av med eller bänka en seniorback.
Om du nu skulle ha varit GM och sparkat/bänkat JL, vem skulle du då spelat igår istället? Noterade du att t.ex Hägg som du nämner redan var med i truppen och spelade? (samma gäller ju Byström)
Skador kommer att komma och har vi verkligen så starka juniorer (efter Byström och Hägg) så de kan gå in och ta en plats när vi får skador (för dom kommer att komma).
Håller med att JL är inne i en rejäl svacka, men vi vet ju hans nivå sedan förra året. Kunnandet finns där, och jag håller istället med de som skriver att det är formeringen av backparen som är en del i problemet här.
Berka:
Det känns som att du klagar på Skröder varenda höst, men uppenbarligen måste han ju göra någonting rätt eftersom han säsong efter säsong ligger i toppen av poängligan och hyllas av experter i TV för sitt spel i boxplay. Visst kan han ännu bättre, men han är fortfarande en av MoDos viktigaste spelare.
Lehtivouri har tappat allt, men i dagsläget finns det inga direkta alternativ eftersom Torp är skadad och Hägg (än så länge) spelar ännu osäkrare.
zigge: Jag har aldrig menat att påsen ska sparkas, men gärna bänkas. Även om han är målskytt och inte kanske blir hetare av att sitta på bänken så sänder det signaler till andra målskyttar i laget (för jo de finns) att dom får chansen. En målskytt måste få förtroende, men nu tycker jag skröder ha fått jävla massa förtroende fast han i de flesta matcher varit riktigt usel.
Om inte jonas börjar spela bättre så ser jag ingen framtid i modohockey för han, varför ha en back som snart har minus 20 i plus/minus och är ständigt en total säkerhetsrisk bakåt OCH han är inte vass framåt heller, spela hägg ist.
Sen gör ju modo en rätt okay match och det vägs upp en hel del av spelet i 3:e, precis som matchen mot timrå så var modo avsevärt mycket bättre i 3:e än de två tidigare.
Redigerad kommentar
J F K: Jo Pöck var ju faktiskt både lite småful å elak jävel. Nån som vet hur det går för Pöck i Ahl för den delen?
Pöck skulle faktiskt mer än gärna få ingå i nästa års trupp enligt mig.
Rytter: Absolut, mot FBK måste man vara på topp, o ha medstuds, flera ggr. Det hade vi inte ikväll. Men inte mkt att gråta över att torska borta mot FBK, som sagt , studsa upp igen nu. Starky gjorde det bra, knappast hans fel att FBK hade bra snurr i PP, MoDo mindre snurrr i sina pp. Inte var väl MoDo direkt förfördelade av domherren?
Berka, du påminner allt mer om BIF's Gurra/Foppa78/88 elr vadenuheter, ett j.a gnäll vid förlust - nu ska "guldtränarn" ånyo avgå, enl intelligensian där!
O här ska PÅsen o Joonas sparkas, osv.jojo.
NuMo:
Rosén lyckas med bedriften att göra mål utan att röra pucken. Inte helt vanligt.
NuMo: Att Lehtivuori numera är så pass dålig klandrar jag backcoachingen för. Hade han fått en stabil back bredvid sig som sköter defensiven hade det troligen inte hänt. Nu ska han spela ett spel han inte klarar av då han sätts bredvid Cumiskey som har samma styrkor och samma svagheter som Lehtivuori. Det har lett till uselt självförtroende, vilket i sin tur gör att han tar korkade beslut där ute.
Sätt honom med Torp eller Ahnelöv.
supertr?tt: Jag har för mig att jag hade Trygg med i mitt Dreamtem som jag blev omgångens manager med i DreamTeam första året det gick av stapeln i Aftonbladet. Tror det var -98, eller -99. Vann ju min första dator då.
Hmm? Nä, det måste väl ha varit någon annan?
Redigerad kommentar
Rytter:
Förutom att vi missade poäng idag så är jag mer nöjd med spelet ikväll än senast mot Timrå. Vi var sämre i första sen tog vi över. Färjestad är dock väldigt giftiga och inte att räkna bort ens när de är sämre än motståndaren.
Så blev det den här gången. De stal poängen från oss, kanske delvis för att Skröder är lite kall just nu. En målskytt blir dock inte het genom att bänkas. En sanning som är som en naturlag.
NuMo:
Håller med dig det är inte Skröder som är vårt problem. Knappast han som gör att vi förlorar denna matchen.
Hade vi varit effektivare i PP (som vi fick en hel del av trots enligt Berka kassa domare) så hade vi haft chans på poäng.
Och att PP var kasst beror knappast på Skröder utan där var det våra spelfördelande spelare som inte kom upp i standard.
Är ändå rätt nöjd med spelet i från andra perioden och framåt. Tänker inte såga ett lag som håller jämna steg med FBK på bortaplan och pressar dom fram till slutet.
Berka:
"Han måste bänkas, inte sparkas. han är just nu värdelös och jag skulle vara bättre fast det var längesedan jag lade av med hockeyn."
Du har nog en plats i tv kring nyår när dom ser tillbaka på 2012. Detta skulle kunna bli valt till "årets överdrift" alternativt "årets hybris"
Redigerad kommentar
Redigerad kommentar
Blir ju roligt när Färjestad väljer oss i slutspelet...
Ja, förutsett att vi går till slutspel förstås.
NuMo: Han måste bänkas, inte sparkas. han är just nu värdelös och jag skulle vara bättre fast det var längesedan jag lade av med hockeyn.
lika så susse eller vem som helst för den delen, presterar man inte bra då ska man stå åt sidan för andra som ska få chansen
Berka: Ja precis Plocka bort Skröder innan det är försent. Det borde ha gjorts för fem år sedan redan då vissa skrek om det.
Kasta honom i sopen!
Lika med Susse förrövrigt. En massa felpassningar. Fast inte ikväll.
Berka:
Tolle visste i alla fall om den där regeln som den där färjestadskaptenen inte hade en aning om. Det märks att Tolle egentligen inte är färjestadare.
NuMo: Det är väl inget man ens behöver diskutera, fruktansvärt pinsamt av många sk stjärnor i laget.
Hoppas marcus börjar röja i truppen nu, vi måste ha in några bra spelare om inte juniorerna kan ta platsen. spelare som skröder som har sådan fullständiga igenomklappningar som idag är inte aceptabelt, man får inte vara så sjuuuukt dålig och helt sakna finess om man ska spela i 1;a eller ens spela i es.
Sen jonas och svensson måste bort så fort somm möjligt, varav den första är som tolle var i modo ifjol, han ger motståndarna segrarna med sitt värdelösa och idiotiska spel
KOM IGEN NU MOOOODOOOOO
sSÄTT DENNA KVITTERING I PP NU
pleeeease ;)
Rytter: Håller med. Skröder måste bänkas, han är helt värdelös igen, kempe försöker iaf men lyckas inte. SOM VANLIGT SER INTE UFFE DETTA och det kommer nog bara rulla på tills vi har förlorat.
AGERA UFFE DITT BLINDA HELLVETE !!
Berka:
Ursäkta men jag har jävligt svårt att följa med i dina resonemang. Senast igår lät det så här:
"Hoppas marcus börjar röja i truppen nu"
"Sen jonas och svensson måste bort så fort somm möjlig"
"MEN om jag säger såhär, kommer torp tillbaka så har jag jl som 7:e back i dagsläget."
Idag
"Vi kan iaf nöja oss med att vi båda vill att jl ska spela med tex ahnelöv eller annan defensivare back"
Jaha så nu ska han vara kvar och dessutom ingå bland våra top6 backar. Hur ska du ha det?
Själv tycker jag att det är Hägg som bör vara 7:e back när vi har alla friska. Sedan är frågan hur man formerar backparen, ser att vissa vill ha Cumiskey med Regehr och det tror jag säkert skulle funka bra. Enda problemet jag ser det är att våra bästa offensiva backar då lirar i samma par. Skulle hellre se att de två tar ansvar för offensiven i var sitt backpar och sedan lirar vi Ahnelöv med ena och Byström eller Torp i andra. Tycker byström har visat på ett riktigt moget och enkelt spel. Kvar då till 3:e backpar blir Torp/Byström tillsammans med JL.
Regehr - Ahnelöv
Cumiskey - Torp/Byström
JL - Torp/Byström
Så skulle jag formera paren om jag hette Ulf.