1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

507072 inlägg · 4104 ämnen

MoDo - Djurgården 2007-01-02

« · 808180 · » Till forumet

MoDo - Djurgården 2007-01-02

Målvakt:
60 Karol Krizan
(1 Mattias Erlander).

Backar:
38 Adam Andersson,
35 Pierre Hedin

3 Mattias Timander,
5 Hans Jonsson

8 Oscar Hedman,
6 Tobias Enström

43 Niklas Öman.

Forwards:
12 Justin Morrison,
24 Niklas Sundström,
10 Per-Åge Skröder

28 Miloslav Horava,
39 Per Svartvadet,
59 Robert Döme

19 Mikael Pettersson,
20 Oscar Steen,
18 Peter Öberg

32 Tobias Viklund,
4 Mattias Hellström,
33 Johan Nilsson.

Extraforward:
27 Niklas Sjödin.

Kommentar

Harald Lückner: Varje match är en ny unik match

Nyårsfirandet och den närmast fantastiska föreställningen hemma mot Färjestad i fredags kväll har inte sövt hemmacoachen Harald Lückner när nu elitserien drar igång på nyåret igen

- Varje match är en ny unik match, säger Lückner. Det som hänt tidigare är bra och ingen kan ta ifrån oss de poäng vi har, men det gäller hålla fokus hela tiden.

Från att ha tagit emot serietvåan (Färjestad) handlar det nu om serietian Djurgården.

- Om bara någon pratar om underskattning är det befängt. Djurgården är ett av de mera lirande lagen och har ju också ett par riktiga lirare som kan sänka vilket lag som helst. De verkar också ha kommit igång riktigt bra på sistone.

MODO Hockeys förhoppning och målsättning är förstås att försvara den fina sviten i hemmaarenan

Just Swedbak Arena har blivit precis den fullträff vi hoppats på. Självklart är det bra att vi skapat respekt kring våra matcher här.

Det fina spelet mot Färjestad var precis det kvitto MODO behövde.

- Vi hade gjort en del halvdana matcher och det var skönt se att det här fanns kvar inom laget. När vi nu skaffat oss den fina positionen i serien gäller det också visa att hela tiden att vi förtjänar den.

Inga nya skador senast i MODO och de två sjuklingarna som kom direkt till match från sjuksängen ? Justin Morrison och Hans Jonsson ? klarade matchen bra

- Mycket bättre än vad jag hoppats på. Nu kommer matcherna tätt så det kanske blir att vi luftar lite flera spelare.

Målvakten Mikael Zajkowskis utflykt till Sundsvall, hur var den?

- Riktigt bra. Första matchen mot Nybro fick han bara 17 skott mot sig, men skötte sig finfint. Borta mot Huddinge var det tuffare och indirekt kan man säga att han räddade en poäng där. Händer inget Krizan innan mötet med Djurgården blir Zacke kvar i Sundsvall, som möter Hammarby borta på onsdag.

Noterbart om laget

Noterbart 1: Tommy Wargh (axel) långtidsskadad, Andreas Salomonsson (axel) under rehab.

Noterbart 2: Michal Zajkowski blir, som det ser ut, kvar som utlånad i Sundsvall Hockey och spelar mot Hammarby borta på onsdag.

Noterbart 3: I fjärde omgången i höstas vann MODO mot Djurgården med 4-2 efter två sena mål av Niklas Sundström (sista minuten), det sista i öppen kasse. Borta föll MODO först i Globen med 1-3, sedan vann man på ?Hovet? med 4-2, sedan det blivit 4-0 i slutronden efter två mål av Per Svartvadet bl a. Äntligen bröts alltså förbannelsen över alla förluster borta mot Djurgården.

Kommentera

Sv: MoDo - Djurgården 2007-01-02
SvenskaFans JOHAN WIDELL försöker utröna Djurgårdens chanser mot Modo i morgondagens match. Med lite positiv självsuggestion försöker han öka chanserna till framgång för DIF något. För att det inte skall bi någon voodoo-effekt så skall jag försöka vränga tillbaks hans tolkningar.

”Två segrar på bortaplan av 16 försök är inget imponerade facit för ett lag som satsar på att ta sig till slutspel. Inför matchen mot Malmö bytte Djurgården taktik, man skulle spela som hemma trots att matchen var på bortaplan. Det visade sig vara ett lyckat drag, är det lika lyckat i morgon?…. Om bortasegrarna börjar trilla in lär även Djurgården börja klättra i tabellen, var så säkra på det.”

Min återvrängning:

Djurgården har i desperation försökt vinna matcher på bortaplan hela säsongen. Plötsligt så vinner man EN match i rad. Kan det verkligen räknas som ett tecken på att man är på väg att vända trenden, speciellt som segern kom mot Malmö? Ingenting är omöjligt, men ställer vi lagens trender mot varandra så tyder inget på att Järnkaminerna skall få med sig några poäng från morgondagens drabbning. Nä, djurgården får nog ändra sin ambition om slutspel, till att rädda sitt skinn i stället.

” Nye tjecken Jiri Marusak fick verkligen en kanonstart hos sin nya arbetsgivare. Inte nog med att han fick vara med och vinna på bortaplan, han fick även göra sitt första, men förhoppningsvis inte sitt sista mål i Djurgårdströjan. Visst är det för tidigt att börja snacka om Jiri är en lyckad värvning eller inte, men att tjecken hittade nätmaskorna redan i sin första match är verkligen en lovande start.”

Min återvrängning:

Se där. Men! När jag igår sprättade upp en ko, för att spå i dess inälvor, så rann de ut åt väster. Detta är ett nästan säkert tecken på att Jiri Marusak inte kommer att spela någon avgörande roll i morgon.

” Modo sköt hela 47 skott mot Färjestad senast men trots det skrevs slutresultatet till 3-2 i favör för Örnsköldsvikslaget, som klättrade upp till en andra plats i tabellen i och med segern. Om Modo är lika ineffektiva mot Djurgården i morgon kväll ökar chansen för en ny bortaseger betydligt. Djurgården hade desto bättre utdelning på sina 32 skott mot Malmö då fem av skotten gick i mål.”

Min återvrängning:

Hmm? Jag har ju inte sett Djurgårdens match mot Malmö, så jag skall inte förringa deras effektivitet, rent matematiskt. Fast Modo match mot Färjestad har jag ju sett både live och på tv efteråt. Färjestad målvakt var fantastisk, det är orimligt att Malmös var ens i närheten lika bra. Ok. Vi håller fast vid skotten ändå. Modo kommer att avlossa 47 skott och DIF 32. Malmö sköt å sin sida 23 skott varav djurgården släppte in två. Det betyder ju att vi i alla fall kommer att göra minst fyra mål. Om vi har lika usel målvakt som Malmö hade mot DIF sist, ja då förlorar vi matchen med 5-4, fast det är ju inte troligt. Krizan släpper inte in fem mål på hemmaplan, med elitseriens bästa försvar framför sig. Inte mot Djurgården i alla fall.
Kommentera

NuMo: I och med att Fredrik Bremberg tydligen inte kan spela morgondagens match så minskar Djurgårdens poängtagarmöjligheter högst påtagligt
Kommentera

Paddan: Det låter ju betryggande. Tyvärr så innebär sällan ett synbart lätt motstånd något positivt för Modo. Ett djurgårdsåterbud till och vi kommer att få riktigt svårt att vinna.
Kommentera

NuMo: Hmm, så om de där zebrarandiga inte kommer till start blir det alltså fördel Djurgården. Intressant
Kommentera

Paddan: Det blir vinst imorgon. Jag har än så länge inte bevittnat en förlust i Swedbank och jag tänker inte tillåta att den traditionen bryts.
Kommentera

Hawerchuk: Lite kul-t inlägg i dif-forumet.
-----------------------------
"DIF lär få hålla i byxorna i 1:a periodens inledning om dom inte ska fladdra av (av vinddraget).
Såg MoDo-FBK på plats i SwedBank-Arena & MoDo imponerade stort.
Det måste vara Elitseriens just nu tempostarkaste lag, dom tryckte ner FBK i försvarszon i 60min, Jönsson & Nordströn var snudd på osynliga.

För att inte tala om publikdraget, lite avundsjuk blir man faktiskt.
7600 lät som 17000 & det är inte fråga “om” domaren kommer att bli påverkad & ta hemmautvisningar utan bara hur många det blir.
Mot FBK blev det 2-3st.
tom sittplats spottade & kastade matchprogram efter domaren & FBK:s spelare.
(fick lite MoDo-DIF vibbar från Semin-98, ni vet när Wernblom & Alavaaras hetsades fram till några minnesvärda hjärnsläpp).

Skrivet: 2006-12-30 00:27:58 Lee Harvey Oswald "

------------------
Jag hade för mig att Oswald var död. Men å andra sidan så kommer jag inte ihå att det var så fantastiskt heller.
Kommentera

NuMo: Är man van att se Djurgården så är nog vilken betydelselös division II-match som helst en megaupplevelse. I globen kan man allt som ofta höra käkarna slå ihop när det tuggas popcorn, om man nu inte lyckas mobilisera fotbollsklacken.

Fast nog var det ett ovanligt bra drag i fredags. En person på raden bakom mig ville nog vara betydligt mer delaktig i festligheterna än han var och sa: "Fan, det här är sista gången jag kör på en lördagsmatch." Var vid min stolsgranne replikerade: "Det är fredag idag." :-)
Kommentera

Lumber Jack: Hehe. Jag har fått höras om den klockrena repliken. För min del så får det ju gärna fortsätta vara slutsålt, även fast det inte blivit slutspel än. Tänk om vi gjort som Hyndorna föredrar. Bygga nytt för ett beräknat medelsnitt (Om man nu kan säga så) i Kempis.
Kommentera

NuMo: Som av en händelse sitter jag precis och läser Norman Mailers "En amerikansk gåta" i mörkret och orkanvindarna. Mitt omdöme får nog bli att man inte ska ta något som Lee Harvey har skrivit på så mycket allvar, det handlar antagligen om ett inbillat infiltrationsförsök. Han hade krokar åt alla möjliga håll och är därför lika omöjlig att avskriva som att ta på allvar.

Dessutom var han en dyslektiker som tog hjälp av en ordbok när han skulle uttrycka sig i offentliga sammanhang.

Hmm...det låter ju iofs som att han skulle ha blivit ett perfekt internet-troll i nutid.
Kommentera

NuMo: vinn i morgon är ni bussiga!
Kommentera

NuMo: På tal om den, får man hoppas, humoristiska artikeln på Svenska Fans så undrar man hur det är ställt för den stackarn som publicerade följande mening:

"Som alla vet kan allt hända i ett slutspel och när man väl är där så sätter samtliga åtta slutspelslag upp nya individuella mål, till exempel att ta sig till kvartsfinal."

Å fan.
Kommentera

Hawerchuk: Wow, det verkar som att vi... denna första elitserieomgång år 2007... bjuds på en "favorit" i repris. Patrik Sjöberg är kvällens Stevie Wonder imitatör
Kommentera

Paddan:

Aj som tusan!!

Då kan vad som helst hända ikväll då!!

:-S
Kommentera

Paddan: Och vilka som imiterar Homeros enögda cyklop vet vi ju alla...
:-)
Kommentera

Huge: Jepp, publiken på samtliga 12 elitseriearenor, enligt min egen erfarenhet.
Kommentera

Huge: Nämen vad gulligt med ett iq-befriat inlägg så här på nya året. Gott nytt år själv.
Kommentera

Frisco: Det gäller att ta seden dit man kommer.
Gptt Nytt själ förresten...
Kommentera

Paddan: Ja, det är nog även min erfarenhet.
Intressant fenomen för övrigt : att ca 8000 cykloper kan ha uppfattat en händelse på exakt samma sätt, trots att man bevisligen måste ha sett den ur helt olika synvinklar och positioner.
Och inte minst ur en helt annan position som domaren haft.
:-)
Kommentera

Huge: Man uppfattar inte saker så olika som du tror. Folk vill ju att det egna laget ska vinna. När matchen går till bokslut är det bara du som sitter där och inte kan ändra din åsikt. Cyklopekordet denna säsongen har Scandinavium. Det skreks och buades 5 ggr så mkt under matchen den 27:e som det gjort på alla matcher i Swedbank Arena denna säsong tillsammans.
Kommentera

Frisco: Så du tycker att jag borde ändra åsikt om att det finns cykloper i alla arenor, och inte enbart hos er?
Kommentera

Huge: Angående cykloper, ett litet utdrag på utrikiska från en tämligen neutral person från USA, som var på matchen mellan MoDo och Färjestad häromdagen. Detta uttalande säger mer om verkligheten än skvallerpressen från hufvudstaden, som efter en viss match 1998 för alltid (?) stämplat MoDofansen som de mest enögda supportrarna.

"I was extremely impressed by the crowd's hockey knowledge as well as their enthusiasm. For example, when a MoDo player made a nice backchecking play to break up a Färjestad scoring chance, the crowd recognized the play. They knew what was and wasn't a penalty and which scoring chances were truly dangerous and which were routine.I would say, in fact, that the level of pure hockey knowledge was greater among the average fan at Swedbank than some of the non-hardcore Swedish fans who have traveled to Dalarna to see Team Sweden´s WJC games."
Kommentera

Petey21:

rolig och intressant länk. Att amerikanarna inte alltid förstår alla delar av hockeyn har man ju misstänkt.

"Martin Sedin's mother for the wonderful home-cooked meals in Örnsköldsvik"

Vad bjöds det på Martin? Jag är hungrig. (=
Kommentera

Huge: Du borde tycka. Det tycker jag.
Kommentera

hellge: Kyckling första dagen och lax andra dagen. Dessvärre är maten slut nu Hellge.
Kommentera

Martin S: Själv tänkte jag försöka med lite bortaugnstillagad pizza, som det oftast blir innan hemmamatcherna. ...om det nu inte räcker att käka snor...
Kommentera

Paddan: Jag gissar att det inte är här du tänkt käka.
Kommentera

Över 7000 ikväll i SBA. Magiskt. Och jag är inte där...
Kommentera

Tyst minut för Tommy, det var på tiden.
Kommentera

shinzawai: Absolut.

Nu j*vlar kör vi skiten ur nollåttorna!
Kommentera

MODOJohan:

Jag nöjer mig faktiskt med 4-3
Kommentera

bisterfinnen: F-n inga mål så här långt in i perioden. Nu får de skärpa sig. :)
Kommentera

MorganaLefaey:

Ä ru nöjd nurå! 1-0 M P!!
Kommentera

bisterfinnen: Får väl va nöjd. Men en till nu i PP igen så blir jag riktigt nöjd. 

Kommentera

Fasen vad nuvarande resultat spelar mig i händerna. Allt stämmer just nu. BRYT!!
Kommentera

bisterfinnen: Tji fick du! Döme
Kommentera

Kalas kalas.
Kommentera

Steen är grym. 3 poäng än så länge
Kommentera

MODOJohan: Och modo fick också 3 poäng.
Kommentera

Nå, vad säger ni webradiolyssnare, hördes vi. I tredje perrisen var det nästan elektiskt igen.

Va fan blev skotten föresten?

Vi har seriens bästa centrar. Svarten är fantastisk. Susse vet vi, men Svarten är grym.

Sen är det trevligt att Krizan gör årets räddning varje match numera, igen. Idag måste det ha varit årets, årets räddning.

Och på torsdag är det dags igen med 7 k på läktarna.
Kommentera

hellge: Elektriskt? Måste varit lågspänning i så fall för det var en rätt matt match. 2 kedjor som gled omkring och en som sargsnurrade emot ett Djurgården som var ruggigt bleka.

Krizan räddning var nog detta decenniums räddning.

Kommentera

MODO vinner, knappar in på HV. Härligt. Nästan 7000 på en tisdagsmatch mot trista Djurgården. Ännu mer härligt.
Kommentera

wap.hockeysnack.com
Poffa: 700o medgångssupportrar. Nä ni har Stormen "Gudrun" i ryggen. Själv så visade Brynäs hur man gör om man vill visa hur man skall hedra sin guru Sandlin och övriga fågelholkar på arenan. Korhonen höll nollan och på lördag är han tillbaka i fel färger
Kommentera

65selander: Medgångssupportrar? Och det kommer från han som stack till Kiruna bara för att Brynäs är på dekis. :-)
Kommentera

65selander: Jaså, man hedrade fågelholkarna på arenan?
Hur då?
Genom att skänka bort matchen första 10 minuterna?
Kommentera

wap.hockeysnack.com
Poffa: Va jag stack ju under medgång... Men vad HV sysslar med Vete gudarna. Frölunda kan förlora ännu mera eftersom jag ogillar bäckman och Salo. Nej jag hatar inte Salo för OS. Salo hatar jag för hans moneuthinking, sluta spela för att kappvända för Frölunda. Bäckman vet ni väl redan varför jag ogillar honom ;-) Ungefär som Werna som har stuga i grannbyn hemma (Vemhån)
Kommentera

hellge: Svarten har inte visat den här formen på år, sen Salle blev skadad har han vad jag sett och förstått varit helt magnifik.
Kommentera

Wayne Gresky: Jag tycker det är intressant att man kan vinna så enkelt mot Djurgården trots att det egentligen bara var en femma som visade något överhuvudtaget. Susses femma kan nog knappt vara svettiga ens efter den här matchen.
Kommentera

9 raka trepoängare i Arenan.

2006-10-30 MODO Hockey - Luleå HF 1 - 0 ( 0-0, 0-0, 1-0 ) 6739
2006-11-04 MODO Hockey - Frölunda HC 6 - 1 ( 0-0, 5-0, 1-1 ) 7555
2006-11-16 MODO Hockey - Mora IK 6 - 2 ( 3-1, 2-0, 1-1 ) 5682
2006-11-21 MODO Hockey - Frölunda HC 6 - 2 ( 4-0, 1-1, 1-1 ) 6267
2006-11-30 MODO Hockey - Timrå IK 8 - 1 ( 5-1, 1-0, 2-0 ) 7600
2006-12-05 MODO Hockey - Linköpings HC 5 - 2 ( 1-0, 0-2, 4-0 ) 6042
2006-12-19 MODO Hockey - IF Malmö Redhawks 3 - 2 ( 1-0, 1-2, 1-0 ) 6084
2006-12-29 MODO Hockey - Färjestads BK 3 - 2 ( 1-0, 1-1, 1-1 ) 7600
2007-01-02 MODO Hockey - Djurgårdens IF 3 - 0 ( 1-0, 2-0, 0-0 ) 6986