Gurra88:Har sett ett tiotal matcher med Brynäs, vilket alltså är cirka fem förutom Modo-matcherna. Det är det lag som i MINA ögon ligger överlägset mest i förhållande till antalet närkamper.
Jag är väldigt glad över att vi är i slutspel, men det innebär inte att jag tänker blunda för saker. Är jag också förbjuden att tycka att Växjö spelar en defensiv hockey, att även Skellefteå försöker spela roligt? Vad får jag tycka till om?
Gurra88: Vadå skylla på filmningar??? Jag - och väldigt många med mig - tycker att Brynäs filmar mycket. Inte för att jag skyller på dem, utan för att jag tycker att det varit för mycket av den punkten. Hade jag bara varit bitter så hade jag självklart inte berömt Brynäs för att spela en rolig hockey, men nu gör jag det. Jag tycker att Brynäs spelar en fartfylld och rolig hockey, men att de faller alldeles för lätt.
Alla utvisningar är självklart inte beroende på filmningar och nog har Modo dragit på sig många onödiga (typ Danielsson)...
J F K:"Titta på matcherna så ser du ju hur mycket Brynäs ligger på isen!!!"
Vad jag är nyfiken på är hur många matcher du sett förutom de mot Modo.. Nej precis.. ge dig för fan. Va glad för att ni blev klara för slutspel fem i tolv istället, och försök komma på en styrka som gör att ni överlever mot skellefteå. Jag kan då fan inte komma på nån..
J F K: "Även om Bisset med flera säkerligen inte har uppsåtet att irritera, så inser ju alla som inte har skygglappar hur det egentligen ligger till med filmandet."
Precis.
Ni har ju cykloperna på istället för skygglapparna, klart att ni inte kan se klart i de läget.
" men börjar man verkligen titta på matcherna så frapperas man över hur extremt ofta som Järnkrok och hans lagkamrater ramlar i helt vanliga närkamper."
Ta av dig cyklopet så ser du bättre.
Ibland vinner man närkamperna, ibland förlorar man dom.
Ibland ramlar man i striden, ibland ramlar man inte.
Sånt syns klart och tydligt utan cyklop, prova får du se...
yngwie: De flesta är överrens om att Brynäs bjudit på den roligaste hockeyn i år.. Hjälper knappast att du är bitter för att ni inte hänger med i vårat tempo och tvingas ta utvisningar. Vad fan har ni ens i ett slutspel att göra.
bisterfinnen: Ja det är klart att ett forum är till för att det ska diskuteras. Visst kan det vara irriterande när en diskussion går varv på varv på varv utan att den leder någon vart, men samtidigt så är det ett pris jag är beredd att betala för de positiva sidorna av det hela.
Tajmingen är ju också av betydelse. Det är tråkigt när en vild nonsensdiskussion dränker allt annat när det finns andra intressantare ämnen. Däremot tycker jag att det är trevligt som pausunderhållning istället för tystnad i forumen.
Givetvis bör man även avhålla sig från att kalla varandra alltför nedlåtande saker även om det är lockande ibland.
Bissett_19:
Äh, bry er inte om surkukarna. Jag tycker att till tillför bredd till debatten och kommer med sakliga argument. Emellanåt.
edit: djup var att överdriva en smula. Ändrade till bredd :-)
Redigerad kommentar
Bissett_19: Jo, vi är flera här inne som tycker att det är märkligt att Hari sitter på läktaren.
Kan ingen moderator helt enkelt plocka bort trollen. Även om Bisset med flera säkerligen inte har uppsåtet att irritera, så inser ju alla som inte har skygglappar hur det egentligen ligger till med filmandet. Man kan resonera kring det hur mycket som helst anser jag, men börjar man verkligen titta på matcherna så frapperas man över hur extremt ofta som Järnkrok och hans lagkamrater ramlar i helt vanliga närkamper.
Sedan kan ju någon förklara hur ett så överlägset lag som Barcelona nu är mot Real Madrid ändå ligger 10 poäng bakom i serien och i princip redan har givit upp möjligheten att vinna La Liga?
"Du kan omöjligt vara på riktigt. Hur nu Brunass ska kunna överleva i ett slutspel med endast ett bra pp och några fjäderlätta spelare som faller så fort någon åker förbi dem. Som ni ser, så är frågorna många och Gurra98 är hjälplös."
Att brynäs kom fyra i serien efter 55 omgångar måste vara en gåta för dig. Är det någon gång PP är viktigt så är det dessutom i ett slutspel.
Peja: Elitseriens klart bästa lag den här säsongen, Luleå, är fyllt av små tekniska forwards (man har t ex 5 forwards som är kortare än Brynäs kortaste) som åker oerhört mycket skridsko. Trots det så ligger laget i botten när det gäller att få med sig utvisningar. Din teori faller alltså platt direkt.
Järnkrok är 183 cm lång och står uppskriven på 80 kg. Janos Hari som anklagar brynässpelarna för att trilla lätt är 175 cm lång och invägd på 72 kilo. Hari är dessutom, snabb, teknisk och vass. Skillnaden mot Järnkrok när det gäller att se till att motståndarna får utvisningar är att Hari inte är en fuskande filmare.
Gurra88:
Du kan omöjligt vara på riktigt. Hur nu Brunass ska kunna överleva i ett slutspel med endast ett bra pp och några fjäderlätta spelare som faller så fort någon åker förbi dem. Som ni ser, så är frågorna många och Gurra98 är hjälplös.
Redigerad kommentar
Jajjen: Jag tvingas väl citera mig själv.
Wayne Gresky | Svara | Gilla | 2012-03-02 09:07 |
Huge: Aaahaaa! Men dom har ju inte en aning om att Brynäs är ineffektivare än andra lag i 5 mot 5. Dom gissar ju bara. Men jag förutsätter att dom räknat med att Brynäs har haft betydligt mindre tid på sej att göra mål i 5 mot 5 än andra lag.
För den vetgirige kan jag berätta att Brynäs gjorde ett helt mål mindre än Färjestad i 5 mot 5. Och 7 mål mindre än suveräna seriesegrarna. På 3.300 spelade minuter. Men det visste man säkert redan härinne.
För övrigt är Modo sämst i Elitserien i spelet mellan offensiva blå och mittlinjen. Det vet ju alla.
Har ni missat det senaste härinne. Det är Luleå som alltid filmar. Det säger en annan mycket trovärdig källa.
(Vilket sammanträffande. Sämre lag anklagar bättre lag för att fuska. Märkligt.)
Wayne Gresky: Gillar din humor!
Bissett_19:
"Det lustiga är att Brynäs inte åkt på en enda diving denna säsong"
Nu tycker jag inte att detta är bevis nog för att avgöra ifall ett lag filmar eller förstärker mycket.
Domaren i detta klipp tar ju inte ens ut Svedberg för diving trots att han verkar se det klart och tydligt, så vi kan nog konstatera att det går att filma/förstärka ganska mycket utan att det visas i statistiken på något sätt. Någon brynäsare som tycker att Svedberg inte filmar i den situationen?
Huge: Du vet ju också, vilket du försöker använda som en bevis för din tes. Att det inte går att bevisa en sånhär sak.
Men din attityd mot oss som tycker att era spelare har tydliga brister i disciplinen är jävligt stöddig. Jag har/hade inga problem att erkänna att Sundström tillbringade på tok för stor tid hos domarna de första säsongerna efter han kom tillbaka från NHL. Men du kör med helstängt huvudlag för att använda travspråk.
En förmildrande omständighet för Susse var ju att han utbildade domarna, men det förstår väl alla?
spud:
Riktigt skönt sedan slutspelsplatsen blev klar, har knappt sett till något Brunästroll här inne. Arne, Gurra98 och co. har tagit semester härifrån. Halleluja!
Huge: Får man fråga hur du kan vara så stensäker på att BIF inte är vad väldigt många andra som följer es och spelar där anser?
Ödmjukhet inför att saker kan förhålla sig på annat sätt än vad du bestämt dig för är verkligen inte din starka sida.
Redigerad kommentar
Huge: Fakta är att Brynäs får överlägset mest utvisningar med sig av samtliga elitserielag. Skillanden till nästa lag är ungefär lika stor som mellan lag 2 och 12.
Fakta är också att Brynäs är ett ganska mediokert lag i spel med lika manskap på banan. Det finns ingen egentlig anledning att spela så tufft mot laget.
Sen kommer de subjektiva bitarna:
Brynässpelarna förefaller att trilla väldigt enkelt de matcher som jag sett laget samt hela tiden gnälla på domarna om de inte får utvisningar med sig.
Jag känner inget speciellt agg mot Brynäs som skulle motivera att just tycker så här om Brynäs och inte om alla andra lag.
Lägger man samman dessa bitar så anser jag att jag bevisat att Brynäs är ett gäng filmare till 98,4% säkerhet.
Gurra88: Varför är det så dumt? Att få med sig utvisningar har ju visat sig A och O för Brynäs när man i spel fem mot fem är sämre än motståndarna (statistiskt bevisat). Jag tycker väl snarare att det är väldigt smart, även om jag inte gillar konceptet.
Jag har själv pratat med domare från den tiden i Kempehallen och han tyckte inte att det var ett dugg mer enögt där. Snarare tillhörde Modos publik lite av elitseriens kunnigaste, vilket gjorde att det fanns andra som var mer enögda. Däremot var det en rätt intim arena och där det var relativt få kvinnor, vilket gjorde att det ofta blev rejält tryck från läktaren. ( I FC är det betydligt fler kvinnor, vilket verkar ha en lugnande effekt på många karlar).
Nog kan jag tänka mig att Kempehallen absolut var en av de värsta arenorna att vara domare i.
Du får tycka precis vad du vill om vilka lag som skulle spelat slutspel, även om jag personligen har svårt att förstå varför man vill ha ett så extremdefensivt lag som Växjö där.
Det förändrar inte att jag tycker att Brynäs filmar överlägset mest.