1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

499854 inlägg · 4093 ämnen

MoDo Hockey - Brynäs IF 24-10-14 Borta

« · 2750295 · » Till forumet


Sv: MoDo Hockey - Brynäs IF 24-10-14 Borta
Gavelo: det är ju det som är Hinkes karaktärer. Fantastiska personligheter
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Brynäs IF 24-10-14 Borta
Vikingmodo : MoDo har blivit känt som ett mjukt och snällt lag hos andra hockeyspelare. Så det ligger nog något i det.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Brynäs IF 24-10-14 Borta
Vikingmodo : Alltså... jag tyckte han var galen som skrev 5-årskontrakt med Olofsson. Men då tänkte jag nog mer "det där är en spelare som inte gör över 30 poäng", inte att han skulle gå helt poänglös.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Brynäs IF 24-10-14 Borta
Jag har skrivit mycket negativt kring Gradin och det ska han också ha. Han har misslyckats med sina värvningar. Men det som en bra sportchef gör om man misslyckats är att man försöker reparera skadan fort som tusan. Säsongen är långt ifrån körd men det kommer krävas att man värvar och gör det nu för att kunna få fart på grejorna. Sitter man still i båten då kan man nog tyvärr ge upp säsongen.

Jag har inget ont om Hinken som person utan det handlar enbart om att jag vill se lite mer jävlar anamma att han inte är nöjd med sitt jobb och försöker förbättra det han misslyckats med det är för mig en sportchef som kan gå med huvudet högt. Man måste kunna våga erkänna att man gjort fel och våga göra om göra rätt. Man måste kunna erkänna man gjort ett dåligt jobb och ta lärdom av det. Jag hoppas Hinken kommer göra vad som krävs för att få in nu energi i gruppen det behövs och det omedelbart.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Brynäs IF 24-10-14 Borta
Rödluvan: Jag vill inte gnälla alldeles för mycket för mitt huvud gör så djävla ont idag och hela detta år är ett pissår som verkar fortsätta.
Jag är HELT enig med dig gällande Bernhardt. Det är fantastiskt exceptionellt att han får spela så mycket som han gör. Men jag tror samtidigt att många har andra syndabockar än honom. Det finns ett virus i Modo just nu och den måste dödas till varje pris. Den måste hittas och förgöras helt enkelt!
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Brynäs IF 24-10-14 Borta
Vikingmodo : Jag kikar inte in här för att fejka sympati och låtsas gjuta mod i nån. Jag hade också varit djupt orolig, sjukt less och antagligen spytt ohämmat med galla över de i ledande positioner om det gällt Timrå. Känner en mkt stark samhörighet med er som tappar tålamodet med ledning samt spelare i den högre hierarkin som sviker. Sen kan man älta till döddagar om vad som är "rätt" sätt att älska sitt lag. Verkligheten är att det är precis lika individuellt som hur man hanterar ett sorgearbete. Sen får alla andra tycka vad de vill.
Däremot är Abris på AB en pajas. Yrar om att uppförsbacken redan möjligen är för stor för Modo och refererar till att avståndet till Brynäs nu är 10 p. Som ligger 7:a. Jaha, så d e t är alltså Modos mål den här säsongen, att komma före Brynäs? Man kan ju i nuläget annars tänka att undvika kval vore både rimligt och helt ok. Och dit är det 3 p.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Brynäs IF 24-10-14 Borta
Vikingmodo : Markus Modigs, Richard Marenis, Mikael Ruohoma, några av Hinkens värvningar som fått lämna under säsongen tidigare år, blir Jasek nästa?
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Brynäs IF 24-10-14 Borta
Vikingmodo :

Hinken har inte värvat några etablerade klasspelare. De flesta förstår varför. Det har inte funnits några pengar till det.

Det betyder inte att han inte budat på klasspelare.

Konkurrensen är mördande.

Topplag har redan klasspelare, de kan höja budet på de bästa som finns att tillgå. MoDo kan inte det. Vi har så många platser som borde förbättras att lägga alla pengarna på en enda spelare är inte bara orimligt, det är verklighetsfrämmande.

Vi behöver inte en enda stjärna, som valt oss för pengarna och dessutom med på andras bekostnad. Den stjärnan skulle dessutom ha i beräknande att förbättringarna i laget bara hade varit honom, ingen annan. Varje stjärna förstår att det inte är ett vinnande koncept. En stjärna gör inget lag, det vet t.o.m. stjärnorna.

Vi har varit tvungna att göra rimlighetstolkningar på varje spelare vi värvat. Ingen har varit en stjärna.

Man tolkar enskilda egenskaper man sett eller i värsta fall fått tolkat till sig, från tredje part emellanåt. (Från scouter som har själva gjort en tolkning. Källor man innan bestämt sig för att tillförlitliga.)


Det är ju så det fungerar. Man har en budget, men har önskningar om vad man behöver och summa summarum, så blir det en kvalificerad gissning.

Däremot kan man ju ganska snabbt tolka personligheten hos en spelare. Andras uppgifter, samt det man själv kommit fram till.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Brynäs IF 24-10-14 Borta
Gavelo:

Nu kom jag äntligen på det… jag sitter på lösning som vanligt. När vi hade det tungt efter Jul bad jag om att ta hem OP och Theo. Karlin, som lever hockey läste här… gjorde som jag sa och det vände. Så från mig till dig Karlin, så här vänder vi på det:

Ny första: Ranta, Måns, Sebbe
Ny andra; Woods, Lucas, Mikkel
Ny tredje: Gästrin, Theo, Niderbach
Ny fjärde: Olofsson, Vigge, Jasek

Extraforward: Bernhardt (Bernhardt måste få igång offensiven och självförtroendet för att defensiven ska funka ….OP tar hans plats, det bytet såg du inte komma)
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Brynäs IF 24-10-14 Borta
mr_brasco:

Vi skeppar ju spelare till utlåning så varför inte göra det med Benhardt. Han behöver få tillbaks självförtroende angående skott på mål t.ex. Tio matcher i ett allsvensk lag borde göra susen.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Brynäs IF 24-10-14 Borta
Gavelo: Det komiska är att det var Glader som värvade Modigs - den enda spelaren som faktiskt producerade bra på isen. Han fick gå på grund av att han inte passade in i omklädningsrummet. :-)
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Brynäs IF 24-10-14 Borta
NuMo: Ett annat problem för oss att värva stjärnor är ju inte pengarna. Utan att vi är ett bottenlag.
Och spelare brukar föredra att vinna.
När vi sen då är ett lag uppe i norr som inte kan övertyga med herrejössans pengar eller nån direkt garanti för en bra säsong, ja då är det inte helt enkelt.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Brynäs IF 24-10-14 Borta
Vi måste sluta värva söta pojkar. Ta in riktigt fula as som Jonathan Hedström istället!
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Brynäs IF 24-10-14 Borta
NuMo: exakt det föreslog jag för några dagar sen. Bernhardt behöver få dundra in några mål i HA för att sen komma tillbaks och få en chans till, för jag tycker inte han ska skeppas iväg med tanke på skottet alla vet han har.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Brynäs IF 24-10-14 Borta
Monno: Du har rätt.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Brynäs IF 24-10-14 Borta
Monno: Vilka löjliga undanflykter. Uppenbarligen lyckas bottenlag som Malmö och Örebro, som sägs vara mer eller mindre panka, hitta riktigt bra nyförvärv. Samt Brynäs, vilket alla förra säsongen menade var "omöjligt ifall man är sist ut på en död marknad".

Det är bara undanflykter. Vi missade play-in på grund av målskillnad förra säsongen, och då fick vi skattefinansiera Brynäs allsvenska sejour. Det finns inga som helst ursäkter till att Hinken har bränt pengarna på skräp. Och ju förr han träder fram och erkänner hur grovt han har misslyckats, desto bättre.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Brynäs IF 24-10-14 Borta
Bad_Brett: Låna hem frälsaren Modigs ett par matcher så vi kan stabilisera tabell-läget? Han nöter ändå bara bänk i Mora just nu.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Brynäs IF 24-10-14 Borta
Bad_Brett: Den enda som producerade bra? Woods hade bättre poängsnitt och Näsén och Bernhardt hade likvärdigt som backar?
Eller vad menar du?
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Brynäs IF 24-10-14 Borta
Ut med Berni och in med Nardella
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Brynäs IF 24-10-14 Borta
Vikingmodo :

Det kan vara en god idé.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Brynäs IF 24-10-14 Borta
Bad_Brett:

jag håller i alla fall inte med.

Inte att det är undanflykter.

Halshuggning under omständigheterna verkar lite overkill.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Brynäs IF 24-10-14 Borta
Jag tror inte på att sparka hela ledningen eller ens någon av dom men man kan behöva syresätta laget. Plocka bort någon som kanske snor energi och försök hitta någon som kan komma in och göra någon slags impact. Finns ingen frälsare där ute men kanske någon som kan göra ett jobb och höja sina kedje kamrater.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Brynäs IF 24-10-14 Borta
Bad_Brett: Nja fast nu var väl diskussionen om att värva dyra stjärnor som man vill ha men inte lyckas få?

Att det är svårare att få en etablerad stjärna hit än t.ex FBK. Och att det inte handlar bara om pengar jämt..

Vi försökte på Karlkvist, gav honom mer pengar men då vi till skillnad från Örebro inta var gamar som drog i honom redan när han hade kontrakt så sket det sig. Samt att han nog har närmare till all familj där än här.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Brynäs IF 24-10-14 Borta
Monno: Av de spelare Gavelo nämnde: Modigs, Marenis, Rååma och Jasek.

För övrigt är det komiskt hur alla ska låtsas som att Karlkvist var "omöjlig" att värva. Det faktum att vi bjöd över Örebro förstärker bilden av Hinken som inkompetent. Hur man på fullaste allvar kan tro att om Hinken hade ringt i januari och sagt "Karla, du står högst upp på min lista. Vi ser dig som en blivande kapten och lagets starkast lysande stjärna. Våra supportar längtar efter en återkomst. Du får 300 000 kr i månaden i 5 år ifall du skriver på för oss ifall Oskarshamn åker ut!", så hade Karlkvist svarat "Nej tack, jag vill vänta och se ifall min drömklubb Örebro hör av sig: Där hade jag hellre spelat för halva priset".

Det är så korkat så att jag baxnar. Örebro hörde av sig tidigt, Karlkvist fick gott om tid att tänka och bestämde sig... Sedan när han precis ska skriva på ringer Hinken, som nyss har värvat på Jesper Olofsson på ett jättekontrakt och säger "Förresten, ska du inte komma hit istället?". Hade han dissat Örebro hade han bara framstått som en pengakåt legoknekt.

Det är Hinkens fel att det blev budkrig och Dicken och det här Hinkens fel att Karlkvist inte spelar i MoDo. Och den enkla förklaringen är att han - naivt nog - trodde sig kunna hitta bättre spelare till samma pris, och när han insåg att så inte var fallet, så var det för sent.

Och nu gömmer han sig. Ynkrygg.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Brynäs IF 24-10-14 Borta
mikenomad: poängmässigt är vi med. Spelmässigt var vi med fram till Timrå-matchen, efter det så ligger Modo långt efter HV och Rögle även spelmässigt vågar jag påstå. Men om man ger upp med 43 matcher kvar har man inte vart med länge
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Brynäs IF 24-10-14 Borta
Hade det bara varit att betala och få hit spelarna så hade vi såklart lyckats, om vi hade haft riskkapitalet.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Brynäs IF 24-10-14 Borta
Monno: Karla sa i en podd förra veckan att han valde Örebro för att han ville ha närmare hem eftersom dom väntar sitt 3:e barn (eller om det var 2:a) och att han måste tänka mer på familjen, det är betydligt enklare att ha 1,5h hem än 6 så bland annat därför valde han Örebro.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Brynäs IF 24-10-14 Borta
Zource: men gud det har inte gått 10 matcher än. Ligger ni sist när det gått 15 då kan ni börja gnälla det varierar kraftigt dom första 10 efter som lagen inte kommit igång kolla rögle föra året
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Brynäs IF 24-10-14 Borta
Bad_Brett: Du är riktigt vass på att brodera ut spekulationer i form av någon sorts fanfictionberättelse.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Brynäs IF 24-10-14 Borta
Bad_Brett:

Det där blev vad jag tycker, ynkligt.

Allt är så enkelt. verkar det som. Jag fattar inte varför du inte tar det enkla jobbet som värvare till MoDo. Varför skulle de neka?
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Brynäs IF 24-10-14 Borta
Bad_Brett: Hinken snackade med Karlkvist i februari så att han var ute i sista stund stämmer inte. Karlkvist är en ambitionslös nolla. Vem fan vill spela i Örebro.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Brynäs IF 24-10-14 Borta
Hockeyleksing: Vi ligger ännu mer sist när det gått 15 omgångar…

Mögligt att jag gnäller. Men jag kan se på en mils avstånd att detta är kört. Det gör dock ingenting, för jag känner mig lugnare än nånsin. Som en kompis till mig som hejar på Oskarshamn. Han tyckte mest det var lite roligt till slut :p
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Brynäs IF 24-10-14 Borta
Bad_Brett: Allt gick fel efter att Hinken släppte Dickinson. När vi hade en stabil förstecenter in house bestämmer sig Hinken för att snåla och tror att han ska hitta något bättre. Valet föll på en loj Jasek och en sämre kopia av Vigneault.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Brynäs IF 24-10-14 Borta
KB: Ja, inte ens Baron Munchhausen hade lika stor fantasi som Bad_Brett. MoDo-forumets egen 'Svensk Damtidning'
Kommentera


Sv: MoDo Hockey - Brynäs IF 24-10-14 Borta
Sigge: En förklaring varför man gjorde har ju man ju gett flera gånger.

Det är ju meningslöst konstaterande nu.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Brynäs IF 24-10-14 Borta
Sigge: Hinken erbjöd Dickinson en bra slant men han fegade ur när laget gick sämre och valde att skriva på för pittiga Rögle under säsong istället. Det är på Dickinson inte Hinken.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Brynäs IF 24-10-14 Borta
Sigge: Läs på lite så får du en annan nyans av vad som skedde
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Brynäs IF 24-10-14 Borta
modomille:
Nej det vore dumt, jag tycker att man jobbat ihop till en chans till oavsett.

Det gynnar ingen att få panik.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Brynäs IF 24-10-14 Borta
Därmed inte sagt att det vore fantastiskt att man lade pengar på en "säker" ny center.

Vad tror ni. Finns det en? Eller skall vi riskera på en chansning som inte visat att han är den?

Eller finns det en uppenbar?

Hur skulle Hinken se ut om han inte köpte en säker?
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Brynäs IF 24-10-14 Borta
NuMo:
Jag gillar Jacob Nilsson som är Schweiz, andraligan där. Iofs några år sen han var bra men in med honom ut med Jasek på kant.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Brynäs IF 24-10-14 Borta
Sigge: Dickinson var ett enormt tapp, än mer så med facit i hand nu. När man lyssnat på de med insyn så hade vi dock aldrig någon chans när väl Rögle gav sig in i leken. Det usla i den historien var att Hinken inte säkrade upp honom tidigt när vi låg bra till.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Brynäs IF 24-10-14 Borta
modomille: Dickinson ville dock stanna och har varit tydlig med det. Han ville stanna från början av säsongen men då var Hinken inte såld på att ge honom ett kontrakt. Man tappade honom genom att Rögle var först. Inga konstigheter och Hinken har erkänt i media att det var ett misstag man lärde sig av.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Brynäs IF 24-10-14 Borta
Tarasov:

Vi får hoppas att kanalerna med scouter och agenter stämmer med MoDos preferenser och ekonomi.

Är det verkligen ett "osynligt" fantastiskt värv, som inte ställer till det hos Hinken? Det verkar ju vara huvudfrågan.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Brynäs IF 24-10-14 Borta
Jag är så jävla less på att höra om Karlkvist och Dickinson hela tiden. Två riktiga svikare är dom. MoDo möjliggjorde till stora delar deras karriärer och när vi behöver dom så vänder dom ryggen åt oss. Dom kan dra åt helvete.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Brynäs IF 24-10-14 Borta
Tarasov: Jasek är den förste och ende spelare jag gett upp på. 1p, och sämst i hela shl med -11. Tyvärr så blir det att göra sig av med honom
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Brynäs IF 24-10-14 Borta
modomille:

Karlkvist har bara några år kvar som shl spelare, han hade några bra toppår verkligen!
Nu vill han bara hålla ihop så länge det går med några ytterligare hyfsade SHL löner utan den press som han hade fått på sig med kontrakt med MoDo,
Helt förståeligt!
Hade vi inte Covid åren hade Karlkvist varit med och tagit upp MoDo till SHL möjligen
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Brynäs IF 24-10-14 Borta
Rödluvan: Ja, jag är bekväm med att han tycker att han gjorde ett misstag. Det är väl bara Kent Norberg som inte kan göra några misstag. (Hmm? Skämtar bara)
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Brynäs IF 24-10-14 Borta
NuMo: Finns många spelare som blir nedskickade i Ahl eller uppsatta på waivers, problemet där är att det blir dyrt och svårt att locka dom till ett svenskt bottenlag som i praktiken redan är klart för kval.

Ska Hinken hitta något så tror jag mer på att scanna andra ligor efter guldkorn.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Brynäs IF 24-10-14 Borta
modomille: Det är sånt som gör att det är vi mot Världen. Tycker mest synd om Timander som fick hämta hem Örebroarn i sin fina båt :)
Kommentera

« · 2750295 · »