1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

504381 inlägg · 4100 ämnen

Pantern - Modo 28/10

« · 1772682 · » Till forumet

Sv: Pantern - Modo 28/10
Sawchuk: Fortsätter denna kräftgång sportsligt så finns det risk att det ekonomiska kommer som en whiplash i efterhand tyvärr. Det är lätt att göra desperata, dyra förändringar nu som inte finns med i budgeten...
Kommentera

Sawchuk: Man tar rejäl hyra av Orup och Takida bara. ;-)
Kommentera

J F K: Undra hur det går med omsättningsmålet på 100 mille, dvs 75% högre än alla andra lag i Allsvenskan.

Jag gissar att med de svaga resultaten sportsligt så är det konkurs nästa säsong...
Kommentera

Ett par saker om bad bretts inlägg. SSK hade väl samma trupp som innan AJ tog över och typ dubblade poängsnittet per match. Att bli tolva var inte imponerande i sig, men när han tog över låg man sist och hade väldigt långt upp. En följdfråga till Brett: Hur lyckades ssk året efter med ännu bättre trupp?

AJ fick sparken från både fbk och HV, men inte i något av fallen för att resultatet var dåligt. I fbk för att han tog för mycket plats som andratränare och i HV för att han var för obekväm och bänkade flera etablerade stjärnor, vilka i mångt och mycket var Davidsons kompisar. Nu är det rimligen resultatet som tränare vi borde diskutera. Inte hur politiskt korrekt han är?

Det är ingen tvekan om att han inte lyckas få spelarna i Modo att prestera och det ser ut att till 90% vara mentalt.
Kommentera

Bad_Brett: Jo, Einstein är klok, fast samtidigt. Att avskeda ledare är ju också lite i samma anda. Dvs vore inte det också att "upprepa ett experiment flera gånger och förvänta sig olika resultat."

MoDo har ju avskedat mängder med tränare och sportchefer. Varför skulle den metoden funka denna gång, när den inte funkat tidigare?

Normalt tycker jag man skall tänka långsiktigt, men i detta läge känns det som det vore viktigare att förstärka med några stabila spelare på kort sikt. Typ några backar på lån från SHL (givet några pengar finns dvs).

En sak som gjort enorm skillnad tidigare är när man träffat rätt på enskilda spelare (typ Krizan, Alexander Steen eller när Timander eller Sundström vände hem).
Kommentera

hanzon: Och hur ska Anders Forsberg få plats lag bättre?
Ja han kanske tar fart och byter tränare och värvar spelare etc. då.
men jag tror inte världens bästa sportchef skulle kunna rädda årets säsong.
Iaf inte utan att sänka budgeten helt och hållet.

Fast klart, vi kan ske står i ett läge där det är DIV 1 eller budgeten.
Man kan chansa och spendera. Men då finns ju även risken med konkurs och typ division 2.

Vi får börja heja på Övik hockey snart. Dom har ju iaf framtidstro.
Kommentera

kulltorp: Bad Brett har helt rätt i det han skriver, men om du tycker det var unikt på något sätt kan du omöjligt hängt nåt härinne de senaste åren..
Kommentera

Ben Perrault:

Uppskrivningen av Svartvadet som en så dominerande ledare i klubben att de andra få ge vika tycker jag är löjeväckande. Jag tror inte på det helt enkelt. Är det på det sättet är resten av klubben löjeväckande svag och då är det frågan om inte vi modoiter på HS kan ta över och driva klubben i stället. JFK kan ju bli klubbpresident.
Kommentera

kulltorp: Tycker det finns många modoiter här som har god självinsikt även om bad_brett's inlägg såklart sätter huvudet på spiken.

Vi fans, eller iaf många förstod redan innan säsongen att detta lag är för svagt, att Andreas/Olausson inte har vad som krävs, jag tippade Modo som 9:a även om det kanske var en smula argsint men ändå inte orimligt och nu ca en 1/4 del av säsongen spelad är en 9:e plats väldigt troligt.

Det som retar mig till vansinne är den fortsatta naivitet svarten mfl i Modos styrelse har, att man målar upp ett återtåg till shl som högst trolig och att man kanske skulle må bra utav att få spela i allsvenskan ett år och vara ett topplag för att sen ta steget upp, sen sätter man ihop ett ungt oprövat mittenlag och förväntar sig stordåd!
Kommentera

kulltorp: helt meningslöst att spekulera OM vi hade åkt ur SHL om vi hade varit kvar där

Vi är en klubb i fritt fall
AJ måste gå och vi får ta in någon juniortränare
Svarten slutar med omedelbar verkan och sportrådet får ta större ansvar
Kommentera

kulltorp:
Har du bara lyckats hitta en? Bra jobbat
Kommentera

NuMo:
Tydligen har Hedberg utslagsröst. Hur ofta är han på plats i Ö-vik? I krönikan tycker fö Hägglund att BR inte klivit fram o lett laget....o den är premium.

Undrar om inte Modo skulle tjäna på "silenzo stampa" eller vad det nu kallas, kommunikation med press/media är sjukt överskattat.
Kommentera

Gavelo: 2 saker vill jag kommentera.
1. Vi kan konstatera att ni aldrig var nedtränade på försäsongen.
2. Det var det bästa som kunde hända, annars hade ni åkt ur i år och skjutit fram lidandet. (läs Bad_Bretts inlägg)
Kommentera

Bad_Brett: Amen! En Modoit med bra självinsikt! Äntligen!!
Kommentera

Bad_Brett:

Men Modo har ju organiserat om sig. Varför är det ingen som tror på det?

- Det är ju mycket bättre nu.

Modo har ingen GM. Modo har ett sportråd.
Kommentera

Sven Tuta: Jag har faktiskt en känsla av att Svartvadet snart står i båset.
Kommentera

Gavelo:

Innan Svartvadet tog över som GM, hade MoDo (sedan trepoängssystemet infördes) aldrig varit i närheten av att snitta mindre än en poäng per match. Det gick inte att förklara bort med kapade budgetar etc., men folk hittade på alla möjliga idiotiska argument till varför han skulle få en ny chans:

"Budgeten blev kapad efter värvningen av Ahnelöv!"
"Näslund hade skrivit för dyra kontrakt som slukade budgeten!"
"Denna säsong var en läroperiod, nu har han fått erfarenhet!"
"Först nu får han chansen att bygga laget som han vill!"

Svartvadet fick som han ville. Han fick sin drömtränare Larry Huras. I Cmores spelarenkät inför säsong, svarade 30% av spelarna att de trodde att Huras skulle få sparken först. Nummer två på listan fick 11%...

Efter några månader av bisarrt försvarsspel och arrogant Bagdad Bob-snack, stod det klart att spelarna fick rätt. In kom istället Andreas Johansson, som var med och förde ner klubben till Kvalserien förra gången han var där, som gjorde sig omöjlig i HV 71 och fick sparken från Färjestad. Dock gjorde han enligt vissa ett fantastiskt jobb när han knep tolfteplatsen i Allsvenskan med Södertälje, då han hade dussinlirare som Nylander och Pastrnak till sitt förfogande.

Sedan åkte MoDo ur, men många fortsatte leva i förnekelse. Det lät precis som efter SM-finalen 99, då man skyllde på maximal oflyt och domarmissar. Efter varje mening påpekades det att "MoDo var helt överlägsna egentligen och hade vunnit lätt i 999 999 fall av 1 000 000.

Folk började dock vakna och inse att Svartvadet kanske inte hade varit helt lyckad. Men! Nu hade han fått två års erfarenhet och byggt kontaktnät! Och det nya sportrådet kommer säkerställa att laget byggs på rätt sätt! Och vi har ändå inte råd att byta ut Svarten nu. Och Andreas Johansson säger ju ändå så kloka saker, så får han vara med och bygga laget från grunden, så kommer det bli toppen på sikt!

Jag väljer återigen att citera Albert Einstein: "Galenskap är att upprepa ett experiment flera gånger och förvänta sig olika resultat."

Svartvadet var kung på isen, men är en inkompetent nolla som GM. Hans blotta existens på lönelistan skadar klubbens rykte och drar ett löjets skimmer över hela föreningen.
Kommentera

Gavelo: Klart att det bästa som kunde ha hänt var att ni klarade er kvar i SHL och sen började därifrån. Men nu är ju läget som det är och då måste ni väl förhålla er till fakta: halva laget försvann, ekonomin försämrades med en påtvingad juniorsatsning som följd och spel i en helt ny liga med helt andra premisser än ni haft tidigare.
I det läget tycker man ju att supportrarna borde vara liter mer ödmjuka och anpassa kraven på laget efter hur läget ser ut, och inte fortsätta resonera utifrån att ni fortfarande är SHL-laget Modo och inte BORDE ligga därnere och harva.
Historien har ju visat att i stort sett samtliga lag som gjort samma resa har haft det svårt med omställningen och att det tar tid att komma tillbaka.
Kommentera

Spelat 14 matcher och tagit 4 segrar, 15 poäng totalt, 15 poäng efter största rivalen Timrå.
1 poäng från sista platsen i allsvenskan och det ser fortfarande ut som ett försäsongslag.
Efter försäsongens matcher och dessa 14 matcher i serien där vi nu mött alla lag så kan man iaf konstatera att laget inte har blivit ett dugg bättre sen man gick på is i höstas.

Förra säsongen går till historien som det mest usla man genomlidit sen mannaminne, "kanske är detta de bästa som kunde hända, få börja om" "återväxten" och satsa om på hemvävt osv fick man höra från många håll...
Då skulle jag vilja fråga alla dessa, Är detta verkligen fortfarande de bästa som kunde hända?!?!.. Ett lag som btryts ner mentalt, en förening fortfarande i fritt fall både sportsligt och ekonomiskt, tro mig nästa säsong i AS kommer bli ännu mer krävande ekonomiskt och huvud,assisterande och målvaktstränare som inte lyckas utveckla en enda spelare att bli bättre.

Men detta är ju Plantskolan,The heart of hockey, grannensGrabb och med sådana uttalade motton så löser det sig!

Jo just, sa jag att Modo siktar på att ta sig tillbaka direkt!
Kommentera

mr_brasco: Men skämtar du? Vi hade diskussion om Byron i förrgår. Dom flesta är överens om att han är en stor tillgång i Modo. Det är backarna som är en besvikelse.
Kommentera

Monno: vad kan föreningen då göra? Inga pengar, kass tränare på kontrakt, svajiga lagdelar. Modo har antagligen inte råd med en mental coach ens.
Vi kräver förändring men vad är realistiskt?
Som du säger, kommer inte hända ett skit😬
Kommentera

Monno: Kanske bättre att byta ut Svartvadet och hans kumpaner, ta in Anders Forsberg istället.
Kommentera

sargad: Var han omotiverad i Örebro vet jag inte varför han skulle vara så motiverad i Modo?

Jag tror helt ärligt vi inte har råd att byta tränare.
Kommentera

Carl Lejonkräk: Blir några intressanta dagar som kommer. Vad kommer att hända, för någon form av förändring måste till. Att bara fortsätta att köra i samma hjulspår fungerar inte. Men samtidigt så blir man inte förvånad om ingenting händer.
Kommentera

mr_brasco: Nu kommer du att få dina fiskar varma.
Kommentera

Monno: Lill-Kenta känns som ett bra alternativ med läget som är. Däremot tveksamt om han vill och har motivation.
Kommentera

Modo40: Både Bäckman och Luckner är dock utdaterad tränare som hade haft väldigt svårt att lyckas tror jag. Kortsiktigt kanske. Men inte under längre tid.
Finns ju en anledning att efter 20år av total inavel på tränarsidan så är det väldigt många yngre som kommer upp nu.
Kommentera

mr_brasco: Tror inte AJ får kicken, tyvärr...dock är inte undrens tid förbi kanske
Nåt måste hända
Undrar vad Peter Forsberg tänker om det som händer ?
Kommentera

Modo40: Undra hur Byron tar om AJ får kicken, bryter han kontraktet eller lyfter det honom spelmässigt? Det är lite som att svära i kyrkan, men Byron är så här lång en besvikelse.
Kommentera

Tarasov: Tror Svartvadet hoppas på ett nytt under....
Kommentera

Modo40: Då hade Perra scoutat Modo dålig. Hade han sett alla Modo matcher tidigare på säsongen hade det inte kommit som någon överraskning.
Kommentera

modomille: Vill minnas AF sa att gör vi två mål så får vi poäng. Under en tid så hade väl Modo minst insläppta mål. Tänk att det nu diskuteras AF
Undrar om herr Svarten och AJFO sover gott
I allehanda är både yxan och sågen framme
Men denna galenskap lär väl få fortsätta som inget har hänt.
Som någon sa, hur länge hänger sponsorerna med.
Jag är riktigt jäkla orolig vart den här resan har för slutdestination. Vi håller på att göra en SSK
Kommentera

modomille:
Minns inte om han var chefsscout för Europa hos Buffalo, hursomhelst tror jag AF är en dålig idé. Undrar hur många såna matcher AJ har på sig
Kommentera

WarEvryPractice: Vad sysslar Anders Forsberg med? är han fortfarande scout för Buffalo?. Tycker att Anders gjorda många bra saker i Modo sen så hade han sina brister också men som lyste starkare i Modo än i Skellefteå. Kan bero på att Skellefteå hade ett bättre lag eller så hade han bättre assisterande tränare mm.
Kommentera

Confusius: Sant, men Perra själv kunde ej förstå hur dom kunde vinna
Kommentera

Carl Lejonkräk: Dom vände pga av tur som inte kan finnas normalt sett
Rantakari eller vad han hette som tappade pucken på blå, pga en idiotisk dragning..vinner sedan matchen på ett offside mål...så tur har inte Modo..Nu ligger Leksand där dom hör hemma, tror dom får en baksmälla som kostar när shl är slut
Kommentera

Hälge: Ja, jag blev också extremt förvånad.
Kommentera

WarEvryPractice: Ok. Gjordes väl likadant när Iilahti stod och gjorde det bra om jag inte minns helt fel. Förvånande, dock.
Kommentera

WarEvryPractice: De flesta såg nog samma match som dig så.... ja
Kommentera

WarEvryPractice: Dem spelade J20 mot Brynäs.Vinst 5-3. Markus Olsson i mål.
Lindgren 0+3
Jakobsson 1+1
Kommentera

J F K: Det vet vi alla, men ett nytt under händer som detta händer inte igen
Kommentera

mr_brasco: Läser om Lindgren i vart och varannat inlägg, ni har koll på att han inte spelade idag va?

Men Jakobsson, vad har den mannen lyckats med? Hyfsad frysbox han är på väg att hamna i. Minimal förtroende från tränaren. Inte ombytt idag.
Kommentera

Gusse: Svårt att locka till spontanhockey när snart alla fäder i Ö-vik säger: "Spela hockey om du vill men jag lovade mig själv 2016 att aldrig mer ha med eländet att göra"
Kommentera

hanzon: Sparka Fystränaren också
Laget har ingen ork, dåligt tränade och AJ är helt kass
dock har han väl en dryg miljon, för att se på när Modo nästa år möter Sollefteå i Niphallen
Hoppas Svartvadet då känner sig stolt över sitt verk ?
Nån måste slå näven i bordet och göra nåt, man går bara och hoppas på att nästa match så vänder det
Finns två tränare som gjorde Modo till ett hockeylag i modern tid
Per Bäckman och Harald Luckner
Med nån av dom i båset hade det sett annorlunda ut
Några liknande tränare som dom kommer vi tyvärr ej att se inom överskådlig framtid
Tror Modo har för mycket svågerpolitik
Dags att få in nytt blod och ny optimism i laget
Vi får alla stå och se på när laget åker ur
Samla de profiler vi haft, prata med laget så dom förstår vad som håller på att hända
Kommentera

Ingen av våra juniorer har klivit fram och levererat, beror det på AJ/FO eller dålig utbildning i juniorlagen?
Kommentera

Hälge: På senare år har MoDo ofta snurrat på två målvakter. Även i lägen då en är starkare, tex ett tag där när Linus var klart mer på hugget än Anton F. Så det var nog bara ett försök att hålla Bjurö delaktig.
Kommentera

hanzon: Som Modo spelar nu så har vi snart tre ställen för spontanhockey.
Kommentera

Hur länge orkar sponsorer och fans vänta på att det ska bli någon förbättring i klubben, Jag förväntar mig att Svartvadet och hans gelikar letar efter nytt jobb, ta hem Anders Forsberg och sätt in honom som GM.
Kommentera

Gäsp: Ser hellre Paris i defensiven än Lindgren, så om båda ska få istid så tycker jag det är rätt att spela Lindgren i PP.
Kommentera

mr_brasco: Om man skickar Marcus Olsson utan att ge honom några matcher, samt satsar på Bjurö/Hanses istället blir jag fan skogstokig..
Men det låter som något väldigt typiskt Svartvadet skulle göra.
Sämre sportchef kan omöjligt finnas.
Kommentera

« · 1772682 · »