1150x200-modo-header2-kopiera.webp

RE-building the future 09/10

« · 1189646 · » Till forumet

Sv: RE-building the future 09/10
ante08: "Han kommer att träna med juniorlaget framöver för att få matchspel" ? Matchspel, på träning? Är det bättre träningar än med A-laget?
Ska han spela med j? :-) Lustiga reportrar, "Bengan hoppar inte jämfota"...
Kommentera

shinzawai: En mjölkbonde kan bedöma skadornas karaktär bättre än Thorsen
Kommentera

Mano: Kim Thorsen ska tydligen flytta tillbaka till Danmark. Vi får väl se om vi märker någon skillnad på hur vi bedömer skador efter det.
Kommentera

Berka:

Imorgon testar Susse.
Kommentera

Mano: Vart kan man höra den intervjun?
Kommentera

spud: Den radiointervju man kan höra på nätet så säger Thorsen snarare att Susses karriär inte alls är i fara, men att Salle har en skada som påverkar honom ändå upp i ryggen och som det ser ut just nu har han spelat färdigt.

Taskigt styrketest det där som förstörde hela hans karriär...
Kommentera

spud: Som vanligt är du ett under av klarhet?

Jag antar du menar Kim Thorsén.
Och sen tror jag du menar Christer Jonasson från radiosporten.

Men vem har ev slagit sitt sista pass TILL Susse?

Kommentera

Berka: Kim snackade med Christer Jonsson idag tydligen, och det han sa var något i stil med "i värsta fall har han slagit sitt sista pass till susse".

Jag har själv inte hört intervun så detta är allt jag vet, nån som hört får gärna fylla i eller stryka över om jag uppfattat allt fel.
Kommentera

var det idag susse skulle testa på is?
Kommentera

renen: Bedrövligt, eftersom han vart skadad redan i början av försäsongen innan man ens började spela träningsmatcher så tycker man att läkarna borde gjort en grundligare undersökning.
Men nu kan vi bara hoppas att de går bra för susse, för aldrig tror jag vi har saknat en spelare så mycke som vi gör nu.
Kommentera

Salle:Likadan skada som Davidsson fick förra säsongen, att det ska ta sådan jäkla tid att diagnositera.
Kommentera

Salle: Tja vad ska man våga hoppas på?
Kommentera

Salle: Om han vill testa på is kan han ju ta bilen till Sollefteå, gålsjö skogen var inte nådig idag.
Kommentera

Nikki: Ingen nytt men ändå nåt nytt

allehanda.se/sport/ishockey/1.1448194
Kommentera

Nikki: Ja de hade jag kunnat tala om för modo innan säsongen började.

Spelar heller ingen roll hur jävla hårt grabbarna jobbar, man måste ha talang för att bli en bra hockeyspelare och talang är just vad många saknar.
Kommentera

"Kan det bli aktuellt med fler förstärkningar?
– Även om vår ekonomi är ansträngd så stänger vi inga dörrar. Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke."

Inte för att någon här trodde annat.
Kommentera

Nu har jag inte gjort mig känd för att vara jordens positivaste de senaste två åren vad det gäller MoDo, men...

om jag ska försöka mig på den sysslan och gripa efter ett av hamstråna så har MoDo de senaste 10 åren vid flera tillfällen vaknat, repat sig och på något konstigt sätt ställt sig upp från sjuksängen och börjat gå.

Jag kan inte just nu datera dessa tillfällen men de är rätt många.

Det har hänt vid flera tillfällen, när det sett som mörkast ut och de haft typ Frölunda, HV och Färjestad borta, har de på något knepigt sätt lyckats komma hem med de flesta av dessa poäng på fickan.
Kommentera

Nikki: Tycker Susse skada verkar vara av den vandrande typen.
Började, väl. i ryggen för att trilla ner i ljumsken för att nu sitta i buken???

Så Susse lirar inte förrän efter jul nån gång kan man väl inrikta sig på.

Kommentera

Nikki:

"Det som Niklas dras med är en förslitning i bukväggen och kanske måste en operation till för att det hela ska läka helt.
- Innan det blir tal om operation vill jag göra ett rejält test till och se hur det går, säger Niklas.

Det testet utförs till veckan och håller det inte då blir det operation.
- Det glädjebesked vi fick var att det efter operation handlar om c:a fem veckors rehab, säger sjukgymnasten Magnus Håkansson. Det vi tidigare trott på var tre- fyra månader och då skulle ju hela säsongen vara spolierad."

www.modohockey.se/nyheter.cfm?nyhet=4534
Kommentera

"I onsdags undersöktes Niklas grundligt av kirurgen Staffan Smeds som jobbar på Jan Ekstrands klinik i Linköping – en av två kliniker i landet som är experter på ljumskskador. I morgon kommer Niklas att ta del av resultatet tillsammans med Modoläkaren Kim Thorsén och sjukgymnasten Magnus Håkansson."

allehanda.se/sport/ishockey/1.1444895
Kommentera

renen: Där ser man, jag har hört nåt kryptiskt om detta men aldrig lagt pusslet. Men jag tror jag vet vem som ska ersätta, vore väldigt roligt om det blir som jag tror.
Kommentera

Torna: Go Törna!
Kommentera

Imorgon smäller det!
Linköping hemma, det är lördag. Även hur lite folk de än kommer att vara på sittplats så ska vi fylla vår del på ståplats.

Lumberjacks har 200biljetter som vi tänker dela ut till er som vill hjälpa oss att skapa ett riktigt bra tryck på ståplatsläktaren imorgon.

Klockan 19.00 ikväll, på torget och imorgon samma plats klockan 12.00 (Om biljetter finns kvar).
Vi tänker dela ut dom här 200 biljetterna till er som vågar släppa stoltheten, ställa er i klacken och sjunga tills rösten sviker. Det är nu vi ska visa MODO Hockey att vi finns där för dom.

Ta med er vänner, er matchtröja och visa att ni verkligen vill hjälpa oss. Imorgon fyller vi ståplats.
Och framförallt, sprid detta till era vänner som ni tror kan hjälpa till!

Åååååh, vi är MODO. MODO Hockey från Örnsköldsvik. Vi siktar på en seger och vi suktar efter mer och när det är som jobbigast så finns vi där för er. Ååååååååh, vi är MODO.
Kommentera

Berka: tiggarbrev funkade i Brynäs, Modo borde testa.
Kommentera

Nikki: Jag förstår egentligen inte Modofansens oro eller ens ledningens oro i det här fallet?
Ni har Foppa som är en äkta Modoit ändå in i själen och tror ni på fullt allvar att han kommer att stå vid sidan om och titta på ifall Modo kommer rejält på obestånd?
Fan, ex de miljoner man talar om som fattas kan han bara pytsa in vilken dag som helst.
Blir bara en liten minskning i det enorma saldo han har på sitt personkonto..
Kommentera

Berka:

Självklart kan arbetsgivaren inte gå in och sänka lönen sådär. Hur hade du reagerat om din arbetsgivare kommit till dig och sagt "Du, vi halverar din lön från och med nu"? Du hade antagligen sett dig om efter en ny arbetsgivare. Och det sista vi behöver nu är väl att vi får ännu tunnare trupp. Sen kan man alltid ta en diskussion med spelarna och se ifall de vill sänka lönen, men det är nog att hoppas på för mycket.

Annars är det svårt att lägga ekonomin åt sidan som du vill. Det egna kapitalet för koncernen stod (om jag läser årsrapporten rätt, annars är jag rätt säker på att Björn kommer in och ställer saker till rätta) på 13 miljoner kronor 30 april. Lägg därtill sex miljoner i förlust så ser du att vi är farligt nära att inte ha några pengar kvar - speciellt ifall det skall värvas spelare till höger och vänster. Så det gäller att de hittar mitt i prick på eventuella spelare. Finns ju en liten sedelbunt liggande.

Hur som haver krävs det en väldigt bra scoutingorganisation till nästa år. Endast fyra forwards på kontrakt och Mats lär väl säkert sticka till NHL och det är inte säkert att Foppa får vara kvar. Då står vi med Svarten och Hägga. Där finns det utrymme för att bygga upp en bra forwardsuppsättning ifall man scoutar helt rätt. Lägg därtill att Malek, Hållberg och Jonsson lär försvinna. Men det gäller såklart att vi klarar denna säsong först.
Kommentera

Nu får fanimej modo värva och lägga ekonomin åt sidan, vist det är tuffa tider, men avaktar vi mera då hamnar vi sist och löper stor risk att åka ur es, sen för att locka folk till arenan är att kunna erbjuda en bra vara, just nu är modo supertrist att titta på och jag förstår att folk stannar hemma, värva klasspelare, gör modo till ett attraktivt och vinnande lag då kommer publiken och även sponsorer.
Jag skulle aldrig betala dyra sponsoravtal för att synas i en halvtom arena.
Sen vet vi alla att slutspel betyder en jävla massa extra cash

Håller med i något tidigare inlägg, dra ner spelarlönerna för dom som är överbetalda och gör plats för nya spelare som är beredd att jobba hårt för framgång. Fast det är väl emot avtalet att göra så =/
Kommentera

shinzawai:Han ska arbeta med något annat, inte inom Modo.

Tror han slutar nu vid månadsskiftet.

Kommentera

renen: Nyligen? Varför?

Paddan: För mig var fjolåret ointressantare.
Kommentera

spud: Hmm, intressant fråga. Jag måste ha menat danskt, hjärnan slår tydligen ordentliga frivolter när man inte har några lektioner under en hel dag utan enbart planeringstid.
Kommentera

spud:Rolle har sagt upp sig.
Kommentera

Kan det förresten vara så illa att hela det egna kapitalet är borta efter den här säsongen och att elitlicensen riskeras om vi drar på oss mer utgifter?
Kommentera

Paddan: Varför skulle Pölsevogn vara norskt?
Kommentera

Paddan: Den största sargreklamen är väl "modohockey.se"? Iaf ser det ut så på TV.
Kommentera

Lumber Jack: Samtidigt så känns det som att vår marknadschef ljög ganska ordentligt under kick-off:en när det talades om att det på sponsorsidan såg ljust ut med ett antal norska företag som gått in som sponsorer i föreningen, bland annat. Det enda jag sett av norsk sponsring är den Pölsevogn som står ouppackad vid trappen på etage 1.

Dessutom så krävs det väl ingen Einstein för att förstå att sponsorbiten är lidande när stora områden vid ingångarna är svartmarkerade, som för att visa att "här borde det sitta reklam".

En kollektiv lönesänkning vore väl det mest "solidariska" just nu från spelarhåll, i varje fall från trotjänarna som till 95% inte ens når upp till godkänd nivå.

Konstigt nog har jag aldrig känt mig så lite lockad av att gå på hockey, eller att ens se matcher med MoDo, som den här säsongen. Första gången det hänt sedan jag mer aktivt började besöka hockeymatcher någon gång runt 82-83.
Kommentera

Wayne Gresky: Jag tror att vi supportrar gör bäst i att slå bort Mia Jerry och Ecke ur vårt medvetande. Vi är där vi är, och det som varit kan vi inte ändra på.
Kommentera

Det måste kapas kostnader snabbt och eftersom det inte går att skära på spelarsidan i dagsläget om det ska bli fortsatt elitseriehockey i Övik så måste det ske nedskärningar på den administrativa sidan.

Av reportaget framgår det ju att det är de fakturerade summorna som rasat och det handlar väl till största delen om uteblivna sponsorpengar? Ekonomisk kris i allmänhet och problemen för Öviks ledande industrier spelar naturligtvis sin roll, men jag kan ändå inte låta bli att fundera på om det inte sett bättre ut om Mia varit kvar på sin post...
Kommentera

Lumber Jack: Man kan ju hoppas att spelarna läser på hemsidan.

Det är dags att dem börjar dyka upp på matcherna och hjälpa MODO.

Sen har jag hört att Roland inte är den vassaste kniven i lådan, och det kanske skulle underlätta om vi hade en bra ekonom på vår sida när det blåser sådana här vindar.
Kommentera

MorganaLefaey: "De flesta går dit för att då underhållning och bjuds det inte på sådant så kommer inte folk."

"Rögle, Luleå, Brynäs, Skellefteå, Timrå och SSK har gjort nyförvärv eller väntar på artistare och modo har mindre/sämre trupp än man började med."

Huvudet på spiken. Jag känner lite att vi är körda, ekonomin skrämmer mig mer än hur vi spelar just nu. Publiken kommer inte att komma tillbaka till den nivå vi hade för två år sen, och jag har svårt att se att vi ska få tillbaka alla sponsorerna, och vår stomme kommer förmodligen att vara odugliga nästa år. Vad fan gör vi? Jag tänker köpa lite souvenirer, det är det enda jag kan göra från Stockholm eftersom jag inte kan gå på matcherna.
Kommentera

NuMo: Ett otroligt stort problem är att Modo har för fina avtal med spelare som inte tillför något eller är skadad hela tiden. Salle, Hasse, Tuokko, Green mfl skulle kunna bli ersatta med spelare som kostar hälften och tillför minst lika mycket.

Bästa som kan hända är väl att Salle slutar för gott och Hållberg ger upp pga hjärnskakningsproblemet. Då slipper man i alla fall lite löner och sedan får man hoppas på Sundström och Foppa. Hasse skrev väl på att kontrakt inför den här säsongen och om jag inte missminner mig så var det 1+1 och där får man nog bryta nu under säsongen och informera att du får halva lönen fram till säsongen är slut. För igår så överglänsdes han av Eddie Larsson.

Problemet om man skulle få bort dessa herrar är väl att det bara skulle nollställa minusresultatet, men inte göra truppen speciellt mycket bättre och hotet om kvalserien kvarstår.

Att sedan få tillbaka publik och sponsorer är inte så lätt. De flesta går dit för att då underhållning och bjuds det inte på sådant så kommer inte folk. Att klubben sedan behöver behandla sponsorer bättre har man hört i åratal och om det bara handlar om sura sponsorer eller att klubben tycker det är ok att få pengar men inte att bjuda tillbaka speciellt mycket har jag ingen vetskap om. Men hur man än ser på det hela så behöver man deras pengar och då måste man anpassa sig efter vilka krav de ställer.

Men när de säger att det inte är allt för farligt än då det bara gått 9 omgångar får en att rysa i rädsla. Rögle, Luleå, Brynäs, Skellefteå, Timrå och SSK har gjort nyförvärv eller väntar på artistare och modo har mindre/sämre trupp än man började med så att poängen helt plötsligt skall trilla i snabbare takt är inget man kan garantera.
Kommentera

Poffa:

Barnsligt ältande om Modos anställningavtal. Ecke och Jerry är produkten av Modos styrelses bedömning på den tiden.

De som anställs nu och de spelare som kontrakteras nu är ju en produkt av bedömningar som görs nu. Hur skulle det uppfattas om Modo sammanknippas med avtal som bara är luft?

Frågan är i stället vad det är för samhälle som innebär att en hockeyklubb i vårt område inte lyckas få ihop sponsorer som tycker att det är värt pengarna att betala vad Modo anser. Klubben måste fasa in sig i den verkligheten och göra något åt den saken.

Publikt ligger vi fortfarande över det snitt som man när man byggde arenan skulle räcka för att få den biten att gå ihop. Där har man rimligtvis inte mer att kräva av supportrarna.

Sportsligt är det dessvärre bittrare. Att publiken skulle strömma till mer, ju sämre attraktionskraft laget har kan man ju bara drömma om.

Som sagt. Modo måste bli mer attraktivt, framförallt för att locka sponsorer att tycka att det är värt pengarna eller så får man mätta munnen efter matsäcken.

Uppenbarligen är det så att varumärket MODO Hockey varit överskattat. Sportslig framgång är naturligtvis viktigt, men inte ens ett SM-guld verkar ju göra någon större skillnad, jämfört med att bara finnas. Att laget trots bristande ekonomi ändå satsar så mycket att man blir kvar i ES måste väl ändå vara en förutsättning. Frågan är bara hur länge man klarar av att balansera smörklicken på den varma bordskniven.
Kommentera

Lumber Jack: Ecke Holmberg har väl några miljoner som han borde bidra med. Åtminstone om han har ett samvete.

Igår när matchen var över och irritationen började komma tänkte man återigen tanken. Holmberg tackade nej till Abbotts. Ecke tackade nej till två spelare som producerar. Vår dåvarande sportchef tackade nej till de två spelare som var inblandade i Luleås samtliga tre mål igår.

Ecke, ditt förbannade pack! Visa lite känsla för klubben och betala tillbaka varenda ruttet korvöre som du fick i avgångsvederlag. Och ring till Jerry Häggström och övertala honom att göra samma sak. Ni två är för närvarande en av de enskilt största orsakerna till att Modo som stolt elitserieförening är allvarligt på dekis.

Kommentera

Det nya öppna MoDo är mer än bara ord. Nu tar man bladet från munnen och redogör för den mycket prekära situationen. Det ser inte bra ut, men man försöker åtminstone mota Olle i grind och inte hymla med problemen.

allehanda.se/sport/1.1441881
Kommentera

spud: aa, då var det nog nolaskolan eller parkskolan, eller parkskolan spelade man bara på till man var typ 12 :P
Kommentera

Dream Team: När jag mötte dem har jag för mig att vi spelade i nån skolas gympahall, typ nolaskolan eller vad den nu hette.
Kommentera

Dream Team:

Sporthallen skulle jag tro.
Åtminstone var det där jag spelade mina hemmamatcher på den tiden ;-)
Kommentera

« · 1189646 · »