1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

507780 inlägg · 4106 ämnen

RE-building the future 2011/2012

« · 1373617 · » Till forumet

Sv: RE-building the future 2011/2012
Nikki Nine: Två saker som har varit de huvudsakliga orsakerna till de senaste säsongernas kräftgång: Ett målvaktsspel som inte är topp-8 i elitserien och tendenserna till att ställa rätt skickliga individer istället för ett genomarbetat lag på isen.

Ni som har lite koll, hur bra är Forsberg egentligen? Målvakten är dyngviktigt i dagens hockey, vågar man satsa på honom och Tarkki? Förhoppningsvis får vi dra nytta av herr Szwochs kunskaper.

På backsidan är jag tveksam till både Timander och Hedman. Även till Svartvadet på forwardssidan, fast han lär nog stanna nåt år till. Sen kan man fråga sig hur het Pikkarainen egentligen är på marknaden, i vilket fall ska vi inte betala ihjäl oss för honom. Häggström är jättebra - om man vill vinna kvalserien. Om vi inte anammar en spelstil som passar honom perfekt så bör vi släppa honom. Nytt kontrakt till Byström/Sundström så fort som möjligt, senast nyss!
Kommentera

Målvaktssidan känns ganska klar, om nu Tarkki inte har sagt upp sitt kontrakt så lär det bli honom som förstamålvakt och Anton Forsberg som backup. Det kan man tycka vad man vill om, men jag är övertygad om att med ett bättre försvarsspel så kommer även Tarkki att bli bättre.

Backsidan då? Vi har två backar på kontrakt (räknar inte Eddie Larsson), Tollefsen och Westin. Den enda backen jag skulle förlänga med är Timander, Pikkarainen känns tveksam i dagsläget och kan kosta mer än vad han ger. Oscar Hedman kommer säkerligen att komma hem, får han en bra roll i laget så har jag inga större problem med det. Det betyder att vi behöver två, kanske tre backar till där minst en ska kunna styra ett PP.

Bland forwards så tycker jag att Häggström kan få nytt kontrakt, speciellt nu när Rosén och Blomqvist lär dra. Han kostar säkerligen inte många kronor, är från staden och har en härlig tuta-och-kör-attityd och även viss uppsida. En fjärdelina med honom, Hedman och Forsberg kanske?

Martin Johansson i Mora gillar jag och skulle inte gråta floder om han värvades till en eventuell tredjelina med Madsen och Svartvadet. Sundström får gärna fortsätta och också kampera med Skröder och Danielsson i en andrakedja. Då återstår det att värva en ny förstakedja, och så har vi Byström och Westin som extraforwards.

Det skulle alltså kunna se ut såhär:

Tarkki/Forsberg

Tollefsen-???
Timander-Westin
Hedman-???
Ahrling/Larsson/Bohman/vemsomhelst

???-???-???
Skröder-Sundström-Danielsson
Johansson-Svartvadet-Madsen
Hedman-Forsberg-Häggström
Byström/Westin/Olofsson/vemsomhelst

Sen gäller det ju att spela smartare. Men det är en annan femma.
Kommentera

yngwie: Ouff, nu har man hunnit andas, somnat, vakna, nypa sig själv och insett att i dag är Modo ett elitserielag. Gott. Ge mig tusen rykten, silly season kan börja!
Kommentera

Salle: Kan inte Modo värva Melker Karlsson? Vilken underskattad spelare.
Kommentera

Salle: Grattis till fortsatt spel i elitserien!
Kommentera

MODOJohan:  Nä!

Kommentera

Är vi intresserade av T. Viklund och Hedman d.ä?
Kommentera

Salle: Pappa betalar.
Kommentera

Värva Arto Laatikainen innan det är försent!
Kommentera

spud: En får passa på att gratulera till klarat kontrakt.
Kommentera

Och Tarkki gör en Krizan i slutminuten, fy fan vad roligt det här var.
Kommentera

Tror ni var nån chans till sonen av blixthockeyn?
Kommentera

Enligt Expressen har vi värvat Ryan Gunderson från Örebro, under förutsättning att vi håller oss kvar i ES.
Kommentera

Poffa: Frågan är om det är rätt väg att gå. Ni kommer ju ha en ung och fräsch målvaktstränare om AB:s snack stämmer kring Växjös målvaktstränare. Alltid skönt iofs att ha en stabil målvakt som har levererat men jag tror ändå att hungriga och moderna målvakter är vägen att gå.

Jag tror att ni kommer göra en operation storstädning och likt era kollegor i Frölunda satsa stenhårt på att lägga om kursen helt.
Kommentera

Poffa: Mycke rykten i farten! Ett idag att Tarkki sagt upp sitt kontrakt, vill flytta hem. Rätt säker källa. Men,men..
Kommentera

Flyttar över diskussionen om målvakter hit.

Dahlberg lär lämna efter denna säsong. Han är inte bra nog för förstaspaden och han är inte billig nog för andraspaden.

På juniorsidan har vi det riktigt gott ställt med målvakterna. Anton Forsberg är väldigt duktig och även i J18 och U16 finns det ett par talanger.

Får man drömma så ser jag gärna att vi kickar Tarkki och att Markus lyckas, via sina fina kontakter, få lös Curtis Sanford. Han har spelat med Markus i Canucks och han får numer inga chanser i NHL. Han har ett grymt snitt, är sällan dålig och kan verkligen stå på huvudet.

Skulle han vilja trappa ner ett eller två år i Modo så vore det inte fel. Sedan ställer man Anton Forsberg bakom honom och skolar in honom på det sättet.

Kommentera

spud: Men nästa säsong kan ju SAIK säga att de HADE mycket talang på backsidan, de riskerar ju att tappa en hel del av sina backar. Det enda konstiga är som sagt titeln "buse", men har AB en gång i tiden skrivit en sak så är väl det den enda rådande sanningen för all framtid, hur osann den än var ens i första läget.
Kommentera

spud:

Patetisk rubrik, han är ju inte nära att vara en buse egentligen, utan har tack vare denna händelse fått den "titeln"....

Kommentera

Vad märkligt att ett lag med så mkt talang på backsidan ska ha J-A-A
Kommentera

Nikki Nine:

Lite mer kommentarer kanske. Om det stämmer så gillar jag det, han har bevisad framgång med två målvakter till skillnad från Bjuhr som var ganska okänd. Nu hoppas jag bara att han får vara med och välja våra målvakter nästa år, vilken serie vi nu kan tänkas spela i.
Kommentera

Verkar ligga någonting i ryktet att Szwoch är klar för Modo.
Kommentera

Bad_Brett: han borde väl ha en AS klausul, så isf skulle han kunna lira med modo i ES om dom åkte ur - bryta (utan datum press som han också har inskrivet) Eller skriver inte inte sådana kontrakt i modo, för ni lirar ju trots allt lilla sm.

---

Jag tror inte han bröt för ovissheten vart modo spelar, jag tror han bröt för han är säker på att Växjö kommer spela ES nästa år och då vill han spela med dom istället för modo vilken serie dom nu än kommer lira i.

(och då var han tvungen att bryta innan ett visst datum, för att inte behöva använda AS klausul och dra direkt till ett lag som gått upp)

Redigerad kommentar

Kommentera

spud:

Troligtvis var han tvungen att bestämma sig före ett visst datum och eftersom det inte är säkert att MoDo spelar i Elitserien nästa säsong, hade han säkert inget alternativ.
Kommentera

spud: Han lär väl vilja avvakta både vilken serie spelar i och vilken tränare vi har nästa säsong. Varför skulle han vilja stanna i MODO om vi åker ur och hans tidigare lag går upp? No brainer.
Kommentera

spud: In med Anton Byström nu då och sätt Rosén mfl på läktaren!
Kommentera

Nikki Nine: Saviano är grym, en Ove Molintyp med otrolig klubbteknik och vilken speed! Klubbar kommer att stå i kö för att få hans bomärke på ett kontrakt. Alsenfelt lär ju också bli erbjuden att få spela i elitserien och han verkar ju inte fy skam heller. Hur har ni det med kontrakt på målvaktssidan inför nästa säsong?
Kommentera

Icing-Ove: Tyckte den här länken kunde passa under detta trådnamn.
http://allehanda.se/b...asebolltra

Nog behövs det byggas om för framtiden om detta är det som finns nu.
Baseballträ och glasflaskor i huvudet är inte att leka med.

Redigerad kommentar

Kommentera

Nikki Nine:

Vad säger ni, om det skulle vara så att vi spelar i Elitserien nästa år och Växjö missar, ska vi sno allting som är bra hos dem då? Mvtränare, Alsenfelt, huvudtränaren, Saviano osv.
Kommentera

Icing-Ove:

Vad ska vi med honom till?
Kommentera

MoDo jagar tyske landslagscentern Alexander Barta, men han vill ju spela i Elitserien så HV71 ligger nog närmare till.
Kommentera

Masiej Szwoch ÄR klar för MODO som Mv-tränare. Har helt säker källa.
Kommentera

Paddan: Aj fan du fick behålla tian :)

Redigerad kommentar

Kommentera

Pettan: Du får en tia om du säger "Maciej Szwoch" snabbt femton gånger efter varandra 
Kommentera

Hörde ett rykte när jag käkade lunch på arenan i dag ! Nämligen att MoDo har värvat Växsjös målvaktstränare. Sanningshalten i detta rykte har jag inte en aning om!
Kommentera

Nikki Nine: Synd bara på att han är en center och inte ytterforward, skulle Richie bli kvar så finn det väl ingen egentlig plats för fler centrar
Kommentera

Näslund vill att Modo ska bli snabbare, Reid har spelat i Vancouver...
Kommentera

Nikki Nine:

Jag nekar inte till att han är en personlig favorit, men jag tror fortfarande inte att han skulle komma till sin fulla rätt i MoDo. Han skulle betydligt bättre i ett lag som Luleå, AIK eller Brynäs. Det är i varje fall vad jag tror.
Kommentera

Nikki Nine: Salleklass på Laines skridskoåkning ;)
Kommentera

Bad_Brett:

Jag tror han skulle vara perfekt. Skridskoskicklig, oöm, går alltid rakt på mål, en duktig målskytt och dessutom förmågan att reta gallfeber på motståndarna. Han skulle säkerligen kosta, dock.
Kommentera

Nikki Nine:

Spontant tror jag inte att det är vad MoDo behöver. Nu vill jag se smarta värvningar för hela slanten, inte en massa spelare som säkerligen kostar mer än de smakar. Laine känns dessutom en spelartyp som inte skulle lyckas i MoDo.
Kommentera

Nikki Nine: Väääärvaaaaaa!
Kommentera

Nikki Nine: Och i övriga nyheter är vi sugna på Johan Larsson från Bofors.
Kommentera

Undrar hur mycket pengar vi måste ge Teemu Laine för att skriva på för oss inför nästa säsong om vi klarar oss kvar? Vilken drömvärvning.

Redigerad kommentar

Kommentera

Gustafsson: Förmodligen har alla rätt att "hoppa av" om laget inte spelar i elitserien nästa säsong.
Kommentera

Nikki Nine: Ni kan ju alltid föryngra med att värva Pär Styf från Timrå
Kommentera

Nikki Nine: Jag tror inte Modo bryter kontraktet med dessa, då syftar jag på Rosén, Blomqvist och Rosén. Jag tror att man signat 2 år med dem för att ge dem chansen under dessa två. Vi får se vad de har att komma med efter en rejäl sommarträning på elitnivå nu, även om det Hedman behöver är spelförståelse. Ingen av de tre håller i dagsläget elitserieklass, tyvärr.

Rosén är som du säger för långsam och klen, inget tempo i kroppen. producerat i PP, där du varken behöver tempo eller fysik utan klarar dig med spelsinne och bra händer. Det duger i Allsvenskan men inte i elitserien.
Beviset på det har vi svart på vitt nu efter 55 omgångar.

Blomqvist snittade över 1p /match i allsvenskan förra säsongen, det säger mer om hur dålig kvalité den serien håller än det gör om honom som spelare. Jämförbar med Häggström.

Hedman har bra intensitet och tillför fysiskt spel men saknar spelförståelse och kommer fel om och om igen. Hans +/- statisik säger en hel fel.

Jag tror som sagt inte Modo bryter kontraktet med någon av dem. Intressant att se hur det artar sig efter en sommarträning. Hedman lär knappast få spelförståelse i elljuspåret men Rosén kanske lämnar handväskan där.
Kommentera

« · 1373617 · »