1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

507789 inlägg · 4106 ämnen

RE-building the future 2011/2012

« · 1373617 · » Till forumet

Sv: RE-building the future 2011/2012
Nikki Nine: Två saker som har varit de huvudsakliga orsakerna till de senaste säsongernas kräftgång: Ett målvaktsspel som inte är topp-8 i elitserien och tendenserna till att ställa rätt skickliga individer istället för ett genomarbetat lag på isen.

Ni som har lite koll, hur bra är Forsberg egentligen? Målvakten är dyngviktigt i dagens hockey, vågar man satsa på honom och Tarkki? Förhoppningsvis får vi dra nytta av herr Szwochs kunskaper.

På backsidan är jag tveksam till både Timander och Hedman. Även till Svartvadet på forwardssidan, fast han lär nog stanna nåt år till. Sen kan man fråga sig hur het Pikkarainen egentligen är på marknaden, i vilket fall ska vi inte betala ihjäl oss för honom. Häggström är jättebra - om man vill vinna kvalserien. Om vi inte anammar en spelstil som passar honom perfekt så bör vi släppa honom. Nytt kontrakt till Byström/Sundström så fort som möjligt, senast nyss!
Kommentera

Nikki Nine: Jag tycker att prio ett är att fixa en ny coach. För Challe B's vattenkammade skalle vill jag inte se bakom MoDos bänk nästa säsong.
Han är så oödmjuk att det knappt finns och hans hockeykunnande ger jag inte så mycket för efter denna säsong.

Andreas Johansson kan få vara kvar som andratränare men bara om den nya rösten, som ju skall bygga upp det nya MoDo, vill ha med honom på resan.

Tarkki kan få flytta tillbaka över bottenhavet för trots ett bra kval så ser jag inte hans storhet. Forsberg som 2:a spade är jag dock med på.

Jag är ytterst tveksam till en Hedman som hade problem att ta plats i ett VF som gick kräftgång största delen av säsongen. Samma gäller Tobias Viklund som har tappat oroligt mycket.
Nä vi behöver backar med fart och skall man plocka hem en MoDoit så får det bli Tommy Wargh.
Sen får väl vi se om nån av Junisarna fått Markus att skriva lite extra i sina noteringar.
Timmys lättnad efter matchen igår ser jag som ett "fan vad skönt att lämna med MoDo kvar i ES". Då är banne mig Hasse J närmare att få vara kvar och det är inte så nära.

Framåt så gör det lite ont att säga men Susse och Svarten hänger inte med längre.
Svarten som ju har kontrakt kan få vara med som defensiv klippa och lagpappa åt junisar i en 4:e lina. Om AJ stannar så har vi stor möjlighet att få behålla Byron Ritchie och där har vi en viktig kugge.
Jag ser inte Rosén som AIK:are riktigt än så varför inte ge han ett kontrakt och dessutom hyggliga medspelare. Han visade ju igår vad han kan med kompetens runtikring.

Kommentera

Salle: Jag hoppas du skämtar nu, Susse slut?
Kommentera

yngwie: Tyvärr inte! Han är för långsam för dagens hockey. Och trots en grym blick för spelet och känsliga handleder så har han ofta varit ett lätt byte för det moderna offensiva försvarspel som många lag använder.
I KS så fick han den där extra tiondelen och kunde briljera.

Kommentera

Lukas Kilström i SSK borde vara ett av namen Macke tittar på, endast 20 år dessutom.

Linus Klasen ryktas till Frölunda, kanske modo kan vara där och hugga? Han var tydligen muntligt överens med Modo inför denna säsong innan Nashville hörde av sig till honom.
Kommentera

Salle: Visst han är inte den snabbaste, men allt annat väger över tycker jag. Jag vill absolut han ska stanna ett år till. Vilken spelare som är lika bra får vi för samma peng är frågan?
Kommentera

Möjligtvis:

Tarkki
Forsberg

Tollefsen - PP-Back
Stark defensiv back - Josefsson
Allround back - Westin
Jonsson - Ahrling/Larsson/Arnmark/Byström/annan junior

Nagy/sniper - Ritchie - Klasen/tekniker
Danielsson - Rosén - Videll/Allround, kraftfull forward
Skröder - Sundström - Madsen/Byström
Häggström/Westin - Forsberg - Hedman/Madsen/Byström/annan junior

Lückner/Erfaren tränare, stark defensiv och bra lagbyggare som signum
Andreas Johansson
Kommentera

Dark horse: Simon Olsson i Rögle - 100% utdelning och man har en ny Zucca.
Kommentera

Enl. Uppgift berodde pikkarainens petning i går på att han skrivit kontrakt med Timrå ik. Finns det någon sanning bakom det?
Kommentera

Per HApps: Nu tror jag du varit på flaskan.
Kommentera

PontusJ: Dessutom ryktas Forsberg till Örebro. Så vi kanske måste hitta en andremålis också.
Kommentera

Per HApps: Lugn nu!!

Och hur skulle Timrå ha råd med den värvningen som inte ens har haft råd att betala flyg och hotell för spelarna förrän innan jul!?
Kommentera

Örnen:
Där har du en poäng, men det handlade inte mitt  rykte om .

Vidare borde du jobba lite på din meningsbyggnad ;)
Kommentera

Per HApps: Kan jag knappast tänka mig. Låter som en väldigt främmande anledning inom hockeyn.

Fotboll och Bosman javisst men hockeyn och i avgörande kvalmatcher - nepp det tror jag inte.
Kommentera

Salle:

Vilket larv. Adam Oates var inte direkt den snabbaste heller när han lade skridskorna på hyllan, 42 år gammal. Tvärtom är det de snabba, explosiva spelarna som får problem när de åldras, eftersom det är där åldern tar ut sin rätt först.

Gör man 33 poäng och slutar på +12 i Elitseriens sämsta lag, trots att man har gått igenom en familjetragedi och spelat med stundtals iskalla målskyttar som Danielsson och Skröder, så är man inte slut.

Vinner man den interna poängligan i Kvalserien, utan att vara inne på ett enda baklängesmål, så är han definitivt en spelare jag vill ha kvar om vi hamnar där igen (vilket vi mycket väl kan göra).
Kommentera

Per HApps: Hade nog mest lite för bråttomt!
Kommentera

Kan någon påminna mig om varför Lückner lämnade Modo överhuvudtaget? Vad klagade vi på då?
Kommentera

Gustafsson: Spelarna var less.
Kommentera

Gustafsson: Och frun var less på Ö-vik
Kommentera

InVinoVeritas:

Känns som många vill fortsätta att veva runt i samma soppa.

Det finns massor med ung talang ute i Sverige som jag skulle välja före Hedman, Viklund med flera.

Har Modo skött sin scouting så vet dom det. Tyvärr är de flesta av Modos egna juniorer för dåliga just nu, därför måste vi sno andras juniorer eller unga spelare som man som scout sett ha en nivå till att lägga på sitt spel.

Har man inte den kollen som förening blir det svårt. För jag kan lova att om vi bara satsar på hemvändande Modoiter som misslyckats i sina senaste klubbar samt egna juniorer så spelar vi kvalserien igen nästa år.
Kommentera

Sawchuk: Hedman och viklund har ju aldrig varit några riktigt riktigt bra backar heller så varför ska man värva spelare som man på förhand vet inte tillhör topp 40 bland backarna i es?

Lägg ribban högre vid värvningar samt satsa mer på egna juniorer
Kommentera

Sawchuk: Jag håller med om det där. Jag vill inte heller se Hedman och Viklund eller andra hemvändare som misslyckats. Måste man bums satsa på hemvändare skulle jag hellre se Alavaara och Pihl, och det säger väl allt.

Nej, man måste våga se bortom hemvänderiet och hitta utvecklingsbara talanger på väg uppåt i karriären, alternativt hitta redan etablerade backar med rutin. Att man har spelat i föreningen förut eller är född i stan tycker jag inte räcker som argument, man måste bidra med något rent spelmässigt också och det är jag inte så säker på att vare sig Hedman eller Viklund gör numera.
Kommentera

Samuel Påhlsson - nu är det dax att komma hem!
Kommentera

yngwie:

Jag älskar Samme, verkligen, menvill han komma hem och spela för MoDo kräver jag tre saker:

1. Ambitioner att göra sitt yttersta, både vad gäller träning och matcher
2. Fortsatt brinn för sporten
3. Kärlek för laget
Kommentera

bisterfinnen: Som jag uppfattar Samme så är dom 3 saker du kräver inga problem för honom! :)

Men du har rätt!
Kommentera

bisterfinnen: Precis som Örnen skriver så den uppfattningen man fått av Samme är just dom där bitarna.  Det skulle vara en grym tillgång om han kom hem. Men då ska han va motiverad till 1000 med.

Redigerad kommentar

Kommentera

Rättar till trådvalet en aning
Kommentera

Nu får jag panik, fortfarande för tunn trupp. Freddan, ring Kuusela!!
Kommentera

Icing-Ove: robert frestadius
Kommentera

Berka:

Jag vill slå ett slag för Kenta Lantz
Kommentera

bisterfinnen: Ja varför inte ;) Michael Hjälm kanske känner sig sugen oxå?
Kommentera

Berka: Kanske Lars Byström kan göra comeback;)
Kommentera

Rykten gör gällande att Färjestad tvekar till att skriva kontrakt med Jonas Junland. Jag har ingen aning om han är klar, eller nästan klar, för någon annan klubb. Men skulle han vara tillgänglig så tycker jag Modo borde göra ett försök att få honom till klubben.

Jag gillar hans spelstil och han är en offensiv styrka, samtidigt som han inte är en total odåga i defensiven. Han är dessutom ung och skridskostark, vilket inte är någon nackdel.

Kommentera

Poffa: FBk lämnade ju i stort sett över ett blankt kontrakt till honom och lät han skriva vad han ville. Ändå gav LHC fbk en match, så den mannen kommer kosta mer än vad han smakar. Dessutom tror jag han siktar på en återkomst till NHL/AHL
Kommentera

spud:

Den här killen skulle vi sno.

Har följt honom sedan han var tretton år och han kan tveklöst ta ett par kliv till, förmodligen redan kommande vinter. Rätt säkert så vill Skellefteå ha han kvar men vi får helt enkelt ge honom ett bättre alternativ. Sedan har vi turen att redan ha den här killen i organisationen.

www.eliteprospects.com/player.php?player=10712

www.eliteprospects.com/player.php?player=26019"

Han kan också bli hur bra som helst.

Båda dessa är riktiga playmakers och vet även vart målet är. Gustav är en gudabenådad skridskoåkare och Adam är inte långt efter.

Redigerad kommentar

Redigerad kommentar

Kommentera

Sawchuk:

Förra inlägget vart lite konstigt, men med lite vilja funkar det :)

Adam, nu i Skellefteå

Gustav, nu i Modo J20

Så ska det vara. Länkarna vart heltokiga.

Redigerad kommentar

Kommentera

Sawchuk: Enligt EP så har ju Adam kontrakt med Skellefteå i 2 säsonger till.
Kommentera

Wayne Gresky:

Ungdomskontrakt, om jag har rätt info så kan Adam bryta det.
Kommentera

Inga nyförvärv, Challe är kvar. Sparka Hedin!
Kommentera

Nikki Nine: Nä du Nikki dax för Örnen att kalla sina källor till samnträde snart! :)

Bör ju börja hända lite saker snart... Även om man förstår om dom har haft svårt att planera och ha nån sorts framförhållning när vi inte vetat vilken serie vi ska spela i!
Kommentera

Ni som mejlat Macke vid något tillfälle, använder ni [email protected]? Eller finns det någon annan? Mitt mejl studsade nämligen. Tack på förhand.
Kommentera

Mano:

ä eller a?

c eller k?

[email protected]

borde funka

Redigerad kommentar

Kommentera

bisterfinnen: k och a.
Kommentera

bisterfinnen:

Han kanske inte har rensat sin inbox den filuren
Kommentera

bisterfinnen: Får testa igen. Tackarrrr.
Kommentera

Mano: [email protected] kanske?  :-)
Kommentera

Det hade nästan varit värt att åka ur. :)
Kommentera

Stor Anders: Om MoDo åkt ur hade nog inte enbart Freddan få gå hem av de som jobbar nere på Framnäsudden.

Sen är det väl inte försent än.
Kommentera

Stor Anders: Hoppas att det bara är skvaller å att dom kickar han.
Kommentera

Har sett att många diskuterar detta så varför inte diskutera det här, inte så mycket annat som diskuteras.

Challe, ska han få sparken eller ska vi försöka få till lite kontinuitet i föreningen? Om han får vara kvar så får vi dels just kontinuitet, och han får även vara med från början och förhoppningsvis (?) vara delaktig i vilka spelare som kommer in, eller åtminstone spelartyper.

Vad tycker ni? Vad jag tycker vet nog alla om vid detta laget.
Kommentera

« · 1373617 · »