1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

511366 inlägg · 4110 ämnen

RE-building the future 2013/2014

« · 1581047 · » Till forumet

Sv: RE-building the future 2013/2014
Salle: Äh, säg inte så. Han dundrade ju in 2 pyts i en av finalerna.
Kommentera

Frisco: Jaja han som bytte namn. Tack för den hinten.

Och JA jag skall nog gå och sova nu. :-)

PS Hade detta varit Aftonbladet hade dom övervägt att fortfarande kalla honom Andersson.
Kommentera

Salle: Kanske hade varit bäst. Då hade ju du vetat vem det var. Men vi kan kalla honom SHL, för din skull. Sov gott.
Kommentera

Berka: "Men chillaaa!" som min arbetskamrat skulle ha sagt. A.Forsberg hade samma problem i SAIK med backsidan och vi såg ju hur de gick. Den som gör flest mål vinner!

Nu har vi målvakter som kan bli helt störda och stå på huvudet i flera matcher. Som Ullis och Foppa. Viktigt som tusan när försvaret är liiite sämre. Det är för tidigt för att dömma ut Hägg också. Han kan mycket väl komma ut och storspela hela säsongen. Han körde ju förbi Byström rätt enormt. Hedman tror jag kommer ta ett stort steg nu när han är hemma igen. Om man tittar på ekonomin vs truppen så känner jag som att Näslund har hittat några fynd åter.

Kommentera

Blake: Alltså, jag hoppas lika mycket som du, och jag har sen dag 1 tyckt och sagt att ur ekonomisk synpunkt så är värvningarna helt rätt.
I mina ögon har säsongen 2 mål,
1: slutspel
2: Göra ett positivt ekonomiskt resultat
Kommentera

http://www.expressen.se/sport/kronikorer/gunnar-nordstrom/nordstrom-han-kan-bli-arets-hampus/

Gillar Häggs inställning. Verkar vara en bra kille. Hoppas han får ett lag som gärna ser honom i SHL ett par år;)

Kommentera

Monno: hur högt i kurs kan nikki Danielsson stå i för tillfället, och tro om Modo ligger bra till om han skulle vilja vända hem till Sverige?

I Modo var det ju där han verkligen slog igenom men frågan är om polarna i Frölunda eller pengarna någon annanstans i Sverige blir viktigare?!
Kommentera

På ispremiären 10 augusti så kommer alltså Jeff Tambellini, Samuel Påhlsson, T.J. Hensick och Mattias Ritola glida ut på isen tillsammans. 1195 NHL-matcher. Rätt bra namn ändå, för en klubb med pengatrubbel. Äh, jag tror jag firar detta med att spontanköpa en projektor på kredit i höst. Vad sa Näslund om att det kan bli ytterligare ett namn om pengarna är de rätta. Nylander dyker upp på ispremiären?

Kommentera

Icing-Ove: Äh skit i projektorn å ta en champagnefylla på rex uteservering ist ;-)
Kommentera

Pengarna rullar in som de ska, men vi behöver någon som ser till att hålla lite bättre i långlädret.

http://www.dragskott.blogspot.se/2013/07/hv71-linkoping-lulea-och-modo-drar-in.html

Kommentera

Lumber Jack: Det har väl försvunnit en massa kontorstjänster sen förra säsongen vilket kan bidra med en liten liten del till en positivare ekonomi, dock tror jag ett framgångsrecept är att få in mer egna spelare, att kunna spela med 4-5 juniorer från egna j18/20 ,de skulle innebära att man i stort skulle kapa löneutgifterna med upp emot 1/5 per säsong vilket skulle kunna innebära 2-3 milj i slutändan.
Känns ju som att efter komunens något tveksamma lån till klubben samt Övik kommuns relativt taskiga ekonomi i övrigt gör att lyckas inte Modo hockey ro iland denna säsong med ett skapligt resultat samt ett + i bokslutet så kan det nog tyvärr sluta med allsvenskt spel kommande säsong.
Kommentera

Mycket postivt att chefsscout Joakim Grundberg anställts av Philadelphia. Kan se på hockey på heltid, Flyers står för alla resor, kompetensutveckling o.s.v.
Kommentera

Gustafsson: Jag undrar varför vi gjorde oss av med Anton Hedman? , följer gångna slutspelet och man kan bara konstatera att Hedman var en jävla "färgklick" i Luleås lag, han har lagt band på sig själv och tacklar med största precision OCH som han gjorde det!
Kommentera

Berka: Antagligen för att han är en högst medioker spelare?
Finns ju en anledning att han var satt på läktaren ett gäng matcher i Luleå.

Dicken var en "färgklick" nu å då i MoDo också. Gör honom inte till en bättre spelare för det.
Kommentera

Monno: Hedman fyller sin roll i laget, en duktig fysisk spelare som kan köra över allt och alla, dicken är bara överskattad och borde nog sitta på läktarn ibland han me.
Kommentera

Berka: Ok då dålig jämförelse. :-)
Hedman är fysisk men enligt min mening har han fortfarande för dålig timing i tacklingarna för att vara riktigt effektiv och kunna "leva" på den egenskapen. Tycker han hamnar lite för ofta fel i spelet helt enkelt.
Kommentera

Monno: jag håller faktiskt inte riktigt med.
Jag kan sträcka mig till att han är verkligen inte felfri i sina tacklingar, men jag hävdar att han är en av ligans bättre tacklare och mycket väl klarar att leva på det i shl.
Sen är han med tanke på sin storlek faktiskt helt okay med puck och klubba samt att han har väldigt bra inställning.
Kommentera

Berka: Tycker han hamnar för mkt på efterkälke när han tacklar. Visst motståndaren blir mör och tappar fart, men Hedman tappar all fart han också. Jämför med när t.ex. Kalus var här. Mkt bättre "flyt" i tacklingarna.

Bra inställning kan jag dock hålla med om! :-)
Kommentera

Monno: kaulus var ingen tacklare, snarare en Jämtin typ, en kille som åker mycket skridskor och fullföljer i närkamperna men som väger för lite och trycker upp dom i sargen, Hedman körde ju med open ice och som han gjorde det, somliga snackar om tuffa tollefsen men faktum är att Hedman har nog 40% bättre pricksäkerhet när det gäller att tackla open ice.

Kaulus var en kämpe och rivjärn, Hedman var en (Dogge murray) heads upp annars åker du på sjukhuset
Kommentera

Berka: För mig är Hedman ok i en fjärdekedja. Lite diesel i acceleration, dåligt spelsinne och inte alls bra defensivt. En typ man kan ha i ett NHL-lag, men som jag anser INTE alls passar i ett lag som vill förädla juniorer, utan då är han bara en bromskloss för en ung spelare på väg upp. I NHL kan man ha de spelarna i farmarlaget, men inte här.
Dvs, ta absolut inte in honom (eller Kalus).
Kommentera

J F K: dåligt spelsinne har killen definitivt inte och han är heller verkligen ingen som är i vägen för en junior så han är en spelare som tillför massa massa tyngd med sitt spel, ett spel ingen junior har.
Spelare som Kristian Forsberg, Öberg mm är spelare som mer är i vägen för juniorers framfart, inte för att jag på något sätt tycker att man ska göra sig av med Öberg/Forsberg som jag gillar skarpt.

Hedman kom till Luleå och var under säsongen långa stunder helt ok, och i slutspelet var han ofta DÄR de hände, delade ut ordentliga proppar och skapade utrymme för sina kedjekamrater.. Luleå gick så långt som till final.

Hedman är skicklig med klubban på små ytor,, läser spelet riktigt bra och är duktig på att spela tufft, mer fart i dom rörena och han hade varit en mycket stabil shl spelare
Kommentera

Berka: Vi är helt enkelt inte överens. Jag tycker att han är rätt dålig helt enkelt. Öberg är klart bättre och K fopp kan spela center till skillnad från Hedman.
Kommentera

Berka: Douglas Murray är antagligen Sveriges mest överskattade spelare. Så visst får du köra med den jämförelsen.;-)
Kommentera

Monno: Nu tog du allt i, dogge m är inte bra alls på svensk rink eller ens kanske jättebra hockeyspelare, men ändå har han gjort sig känd i NHL som en spelare som är fysiskt i fullständig världsklass och penguins signade upp honom så att kalla en sådan spelare överskattad är som att skjuta sig i foten ellerhur?:)

JFK: nä klart du får ha din åsikt, jag anser helt enkelt att han inte är så dålig som du gör gällande, och i Luleå verkar man vara nöjda och sett till förra säsongen slutspel med Luleå så skulle vilket lag som helst i shl vara nöjda om dom hade haft Hedman i sitt lag.
Kommentera

Berka: Nja. Han spelade inte särskilt mycket i slutspelet och vad stundtals även bänkad där.
Murray tycker även jag är den mest överskattade backen, men som råskinn är han helt ok.
Kommentera

J F K: Han var heller ej bänkad pga att han var dålig utanför att man spelade offensiva och bättre spelare så mycket som möjligt, precis som man bör göra i ett slutspel. Hedman var riktigt bra i sin roll han fick så att påstå att han var dålig i slutspelet är rent skitsnack alt förnekelse.
Sen är murray "helt ok" som råskinn, skulle vilja säga outstanding då han spelar tufft men ärligt och har det som roll vilket han gör ypperligt.
Jag vet inte vad du tittar på hos spelare men jag kan nog till 100% säkerhet säga att jag tror du tycker cumiskey är en bättre back än murray?!
Kommentera

J F K: men sak samma, lönlöst att fortsätta då vi helt enkelt inte ser samma spelare
Kommentera

Berka: Jösses. Jag har hela vintern gnällt på Cumiskeys försvarsspel och att han får svårt att spela i NHL på grund av det. I NHL skulle jag hellre ha Murray än Cumiskey, vilket får ditt uttalande att vara felaktigt. Däremot på stor rink så är Murray en mycket sämre spelare. I NHL kan man klara sig som back med att spela sarg ut och inte slå ett vettigt uppspel...

ok. Hedman var inte bänkad för att han var sämre än andra spelare, utan för att de var bättre än honom:)
Kommentera

J F K: Murray har varit totalt urusel de Pittsburghmatcher jag har sett i år, det enda han duger till är att spela i BP där han slipper röra på sig så mycket.

Murrays spelartyp kommer dö ut helt i NHL inom några år, en modern hockeybacks överlägset viktigaste egenskaper är spelsinnet och skridskoåkningen, något som Dougie saknar helt.  
Kommentera

Alla: Det är kul att det skrivs lite härinne men OM ni skall forsätta diskutera huruvida Hedman och Douglas Murray är bra eller dåliga så byt åtminstone tråd.

För ingen av dessa två har nånting med kommande säsongs trupp att göra.

mvh MoDorationen

Kommentera

Tydligen jobbas det hårt med att försöka sälja Starkbaum till nästa säsong, förstavalet skall vara Forsberg och Ullmark
Kommentera

InVinoVeritas: starky=$
Kommentera

InVinoVeritas: Du menar denna säsong? ;-)
Men ok. Frågan är vilka som vill köpa honom? Det är trots allt rätt sent? Vilka Khl lag behöver en målis?
Kommentera

Då var det klart att Starky lämnar, innebär att vi har SHL s yngsta målvaktspar.

Ja det kan funka det med.

Kommentera

renen: Jag tycker att det är lite riskabelt, men samtidigt har båda bevisat att de är riktigt duktiga och framförallt att de vill bli bättre. Sockan var en av allsvenskans bästa målvakter (av vissa ansedd som den bästa) och Ullmark var oerhört bra i slutspelet (Han hade riktigt bra procent även under själva serien, men det såg inte så säkert ut).

En nackdel med så unga målvakter är att de brukar vara lite mer upp och ned jämfört med rutinerade killar..

Dock så lär man ha diskuterat en hel del med Masken och därför känner jag mig lugn.

Kommentera

renen: Vart drar starky?
Kommentera

InVinoVeritas: så han ska träna med Modo då fram tills att han hittar en ny klubb.
Övrigt känns det som att Anders Forsberg har haft ett finger med i detta, och jag gillart skarpt!
Kommentera

Berka: Har svårt att se hur du kan sluta dig till att Anders Forsberg varit inblandad. Han har knappast sett målvakterna i träning på is. Troligen inte heller tillräckligt förra säsongen för att med säkerhet veta de två unga målvakternas kompetens.

Min gissning är att det är Marcus, Peter och Masken som gjort bedömningen, samt givetvis checkat med Anders Forsberg.

Kommentera

J F K: givetvis har Anders varit delgivande i detta allt annat vore ytterst märkligt. Anders har givetvis kollat in modos målvakter både live och via video, och i samspråk med målvaktstränarna fört en dialog där Anders vill bygga långsiktigt med egna talanger samt att målvaktstränarna ser att dom kommer kunna klara uppgiften. Sen att Näslund kanske startat igång dialogen på ekonomiska grunder är nog inte helt felgissat.
Kommentera

Berka: Som vanligt tror vi olika. Anders är ansvarig för träning och laguttagning. Marcus ansvarar för truppen. Därmed är det Marcus som är ansvarig för detta, inte Anders.

Detta är för att man inte vill att en tränare som kanske bara stannar ett par år ska ta beslut om spelare. Med Pelle Bäckman hade man en tränare som jobbade kortsiktigt, vilket fick till följd att juniorer fick stå tillbaka. Nu tror jag aldrig att det skulle hända med Anders Forsberg, men det är fortfarande så att man inte vill att tränaren som måste jobba mer kortsiktigt än en sportchef/general manager ska ta sådana beslut.

Kommentera

J F K: Du har en poäng, MEN det är tränaren ( Anders Forsberg 3 års kontrakt) som är den som har mest att säga till om vilka spelare han tror på, vilka spelare som passar in i hans spel idé osv osv, sen är det tränaren som för dialoger med spelarna om allt rörande personlighet, motivation, spelet och utvecklingen,så du ska inte inbilla mig att Anders Forsberg stått utanför detta beslut.

De absolut enda som talar för att Anders haft 0 att säga till om är ifall Modo inte har råd att ha han kvar vilket jag inte tror ett dugg på.

Ett scenario jag tror är rimligt är att Marcus fått en hel del förfrågningar från andra klubbar ang starkbaum efter hans smått succéartade säsong han har i sin tur kollat med Anders, målvaktstränarna och målvakterna samt säkerligen Columbus och tillsammans kommit fram till att sockan och Ulla kan axla rollen samt att starky som har året kvar på kontraktet kommer inbringa pengar som sedan kan användas till att stärka upp ett för dagen ganska "sådär" försvar vilket annars hade varit svårt.

Sen tycker jag det redan syns på truppen att både Marcus och Anders vill satsa långsiktigt vilket jag tror är den rätta melodin
Kommentera

J F K: sen var det inte vem som är "ansvarig " för detta vi snackade om utan huruvida Anders varit delaktig i detta beslut.
Jag hävdar starkt att som tränare och boss för ett lag så har man väldigt mycket att säga till om vilket material man föredrar att arbeta med.
Kommentera

Berka: Generellt är det väldigt ofta så att tränare inte har så bra koll på sina målvakter. Man ser om killen räddar puckar och om denne gör det ofta eller inte, men det finns ju en väldigt stor anledning till att lag har en uttalad målvaktstränare. Att Wikegård som inte brukar vara rädd att ha synpunkter använder sin målvaktspolare på bloggen säger också en del.

Sedan kom det ju fram att Anders inte varit med och haft krav på sin andretränare, vilket får mig att misstänka att Anders inte haft någon större inblandning i det här. På något sätt känns det rätt långsökt att Anders skulle suttit under sommaren och kikat på video från våra målvakter, när han litar så mycket på Marcus att han lät denne välja den för Anders så viktiga posten.

Det är mycket möjligt att Marcus frågat Anders om han kan tänka sig att ha två så unga målvakter, men som sagt så tror jag att Marcus snarare rådfrågat Masken vad gäller kompetensen och potentialen hos de tre målvakterna.

Kommentera

Berka: Alltså, om det hade handlat om en utespelare så tror jag att Anders haft ett rejält finger med i spelet. Du har en poäng i att Anders säkerligen har uttryckt önskemål på de spelare som Marcus värvar (jag gissar på spelare med bra fart på rören som är duktiga på passningsspel). En målvakt är liksom inte lika viktig för spelsystemet på samma sätt, samt som jag skriver så är min uppfattning att generellt har hockeytränare relativt dålig koll på målvaktsspelet.
Kommentera

J F K: Haha så du menar att tränaren inte har så bra koll på målvakterna..?! :)
Klart som fan han har stenkoll, lika som att han har koll på forwards och backarna, att man har tränare för målvakter och speciella för backar är för att man tränar olika och det är nog svårt att vara på 3 ställen samtidigt, så nu anställer man specialtränare, en som styr målvakter, en som styr upp backarna, en som finslipar skriskoåkningen osv osv för att på så sätt kunna ge alla individer de dom behöver förbättra.

Men nu nog om detta!
Kommentera

Berka: Ja. Jag är fullständigt övertygad om att väldigt många tränare har mycket sämre koll på utespelarna, än vad de har på målvakterna.

jag inbillar mig också att en målvakt har mindre med styrspel och spelvändningar att göra än resterande spelare i truppen. Dvs, målvakten är tämligen irrelevant vad gäller vilket spelsystem man använder sig utav.
Kommentera

J F K: tvärtom såklart. Jag skulle säga att majoriteten av tränarna kan tämligen lite om målvaktsspel.
Kommentera

J F K: antar att du menar att tränaren har sämre koll på målvakterna än med resterande spelare:)
Jo så är det nog, men en tränare har nog utan tvekan riktigt bra koll på hela sin trupp då det är hans uppgift och jobb!

Men iaf så gillar jag att man satsar på sockan och Ulla, vill även minnas att jag skrev här i våras att jag hoppades att man skulle satsa på sockan och Ulla då jag ansåg att det skulle vara de bästa för modos framtid, nog fick jag mothugg från i princip alla, har även för mig att vissa påstod att macke inte skulle vara så korkad att man dumpade starky :)
Kommentera

« · 1581047 · »