Nu är i å sladdar i fel tråd igen iom snacket om Roche...
Var iof inge bättre själv men. :P
Amitiel: Jo, eller göra som vissa och helgardera, han kan vara bra, han kan vara dålig, om han kan spela 6e back är det ok men blir han reserv är det också ok för vi har inte betalt så mycket så då gör det mindre.
Skulle DP göra en kanonsäsong har man ju också rätt för han kunde ju vara bra. Och sänker man ribban tillräckligt lågt så kan ju alla hoppa över och vara enastående.
J F K:"inga här som håller varandra om ryggen" :)) 69...
Iaf skoj att följa "herrarna", man kan tom inbilla sig att modo är ett lag av klass, ja om man nu inte följt dem och med egna ögon sett hur svårt det kan vara med "press, zon spel etc..
Samma fenomen som damfotbollen dras med, de kan ej slå två pass rätt men rent verbalt är man på barcanivå
Sawchuk:
Skulle det visa sig ja, men då kanske man ska vänta till det visat sig också och inte bara gå in och såga för att vara på säkra sidan om han nu visar sig vara dålig.
ULTIMAVICI:
Tyvärr: Jag gör inte ingående analyser på allmänna forum.
Redigerad kommentar
ULTIMAVICI: " Sawchuk: Antar att du lagt en hel del tid på att kolla hans nuvarande status, annars kan du spara sådana totala kapningar tills han iaf fått en chans."
Ja, det har jag, en del av mitt uppdrag.
Arlansk: Det är ingen ide att debattera vidare Arlansk. Det är ett forum där flera av skribenterna har hyllat och backat varandra så länge det har funnits. Skriver du att jorden är rund så kommer dom att skriva att den är platt.
Skulle det visa sig att DP är Modos sämsta värvning genom tiderna så finns det garanterat ursäkter för det också. Man får ta det lite med en klackspark, trots allt är det riktigt kul att gå in och röra om i getingboet ibland. Heja Modo!
Arlansk:
Måste säga att jag är riktigt imponerande av ditt minne i alla fall.
Menar du minns hur en spelare som inte är nåt att ha och är så dålig så det finns ingen anledning att lägga hans namn på minnet spelade i ett motståndar lag för 6-7 år sen.
Oftast är det bara dom riktigt bra spelarna man lägger på minne.
Monno:Folk får tro vad dom vill, men jag har inte hört ett enda argument till varför han skulle vara en bra värvning förutom från Foppa som säger att han varit skadad hela sin SHL-karriär och vi därför inte kan tillgodoräkna något av hans tidigare karriär. Trodde bättre om Foppa faktiskt. Tråkigt när en legend är sån.
Vill ni tro att han kan bli något så visst men om man inte ska diskutera utan vänta och se så blir det här diskussionforumet ganska dött men som jag förstått det så är det så ni haft det tidigare?
Ja, jag är Bekra.
Rytter:
"De flesta som har en nykter syn förstår nog hur det ekonomiska läget i modo ser ut, och att man då behöver hitta dessa typer av spelare. Spelare som är billiga och lite av en chansning, men där man har förhoppning på utveckling så att man får en stabil ES spelare. Detta är ett absolut måste för att kunna ta in mer namnkunniga och dyrare spelare."
Tycker det är ganska pissigt att värva spelare som Dennis Persson i en taskig ekonomisk situation när man samtidigt skryter om sin juniorverksamhet. Men återigen kommer argumentet "han är billig" fram istället för något av Perssons kvalitéer. Du kanske inte heller har någon koll på vad i hans spel som ska vara en tillgång för Modo?
Vilka namnkunniga och dyra spelare har Modo värvat tack vare att man tog en billig chansning i Persson?
Arlansk:
"Vi lägger ner diskussionen nu och väntar på utväxlingen till en ny Ahnelöv, Ericsson eller Arlbrandt som ni så klokt jämfört Dennis Persson med."
Ingen har väl någonsin sagt att Dennis Persson ska få samma utväxling som ovan nämnda spelare. Du gillar ju att klaga på andra skribenters läsförståelse, men ta istället och fundera över din egen ifall det är så du tolkar tidigare inlägg.
Mitt exempel med Arlbrandt var mer för att visa på att en spelare som är över 25+ fortfarande kan utvecklas till minst en stabil ES spelare trots att han orkat med hela 2 poäng under en tidigare säsong. Detta som svar på dina stensäkra uttalanden om att Dennis Persson är en kass värvning och chansen till utveckling är lika med noll.
De flesta som har en nykter syn förstår nog hur det ekonomiska läget i modo ser ut, och att man då behöver hitta dessa typer av spelare. Spelare som är billiga och lite av en chansning, men där man har förhoppning på utveckling så att man får en stabil ES spelare. Detta är ett absolut måste för att kunna ta in mer namnkunniga och dyrare spelare.
Min förväntningar på Dennis är att han ska ta en ordinarie plats och vara stabil över säsong, förväntar mig inte massor med poäng från honom. Får jag se detta så är jag nöjd med värvningen i förhållande till vad det troligen kostar.
Väntar ca 20 matcher in i serien, sedan kan du få ett svar hur nöjd/missnöjd jag är med värvningen.
J F K:
"Nej, du har inte kommit med ett enda godtagbart argument. Du bedömer honom från när han spelade mer eller mindre skadad."
Har han varit skadad hela sin SHL-karriär nu? Med tanke på att jag talat dels om hans tid i Djurgården, dels om hans tid i Timrå och dels om hans tid i Brynäs efter hans AHL-äventyr. Lustigt att han blir mer och mer skadad hela tiden... tur att han magiskt är friskt nu efter åtta år av skadehelvete.
Jag vet inte riktigt vad du godtar för argument när du vägrar acceptera hans tidigare SHL-karriär.
Släpp sargen nu Foppa. :)
Arlansk: Dina argument för att jag skulle vara Foppa var precis lika bra som varför Dennis Persson är en dålig värvning. Därför tog jag det på samma allvar.
Nej, du har inte kommit med ett enda godtagbart argument. Du bedömer honom från när han spelade mer eller mindre skadad.
Exakt ingen här inne tror på riktigt att han blir en ny Ahrlbrandt, Jimmie Ericsson eller ens Ahnelöv. Däremot har i alla fall jag en förhoppning att han efter att äntligen fått vara skadefri en längre period ska kunna göra det på hygglig SHL-nivå i vinter.
Sedan kan nog Lehtivouri spela första backpar. Han var med Pöck första backpar sin första säsong och skulle ha få spela tillsammans med exempelvis Ahnelöv kanske han kan spela så igen. Visst, Pöck var offensivt skickligare än Ahnelöv, men helt olika spelare är de inte.
J F K: Jag är väldigt förvånad över att Dennis Persson inte pratade med dig och sa att han tyckte att han gjorde väldigt bra ifrån sig i Brynäs. Hockeyspelare är alltid ärliga.
Ditt Brynäs-värvade-honom-så-han-kan-inte-vara-dålig-argument är så korkat att jag inte ens vet hur jag ska svara på det.
Problemet är att du inte läser vad jag skriver. Jag har lagt fram hur mycket information som helst som pekar på att Dennis Persson är en dålig värvning. Du ignorerar detta gång efter gång och säger att åh jag har pratat med honom och han har varit skadad, det är inga problem nu.
Vi lägger ner diskussionen nu och väntar på utväxlingen till en ny Ahnelöv, Ericsson eller Arlbrandt som ni så klokt jämfört Dennis Persson med. Händer inte det så har du säkert någon bra ursäkt som gör att Modo och du själv kan ha händerna fria.
Jag börjar mer och mer tro på att du faktiskt är Foppa, speciellt efter det upprörda svaret på ett uppenbart skämt.
Arlansk:
Problemet är ju att du antingen inte läser vad vi skriver eller så förstår du det inte. Ingen här tycker att Dennis Persson varit bra de två senaste säsongerna. Han hade en rejäl skada sista året i AHL och åkte på ett nyckelbensbrott som höll honom borta stora delar av första året i Brynäs. Andra året spelade han fler matcher, men han var absolut inte riktigt fit for fight, utan - pga andra skador får man förmoda - han fick spela i alla fall. Långt ifrån fulltränad eller med möjlighet att spela på sin maximala förmåga. Pga skadorna hade han också sämre självförtroende.
Jag pratade med Dennis Persson och han tyckte att det var två förlorade år i Brynäs där han inte hade en chans att göra sig själv rättvisa.Han vet det där förmodligen sämre än dig antar jag?
Jag säger inte att han kommer att bli en hit i vinter, för det vet vi givetvis inte. Jag säger bara att han har förutsättningar att vara mycket bättre än han var i Brynäs. Tror du förresten att Brynäs hade värvat honom om han vore så dålig som du skriver? Kom ihåg att han fick väsentligt mer betalt av dem.
Att han sedan också sa att Modo tränade oerhört mycket hårdare än Brynäs ifjol har ingenting med det att göra. Brynäs har bytt upplägg i sommar och tränar också hårdare än ifjol.
Arlansk:
Jag förstår vad du skriver, jag förstår bara inte på vad du baserar det på att han skulle vara så dålig som du påstår.
Amitiel:Ja samtliga säsonger han spelat i SHL
Hade du haft någon läsförståelse hade du sett att jag i ett tidigare inlägg skrivit att plusminus är värdelöst.
Arlansk:
Är en del ? vilka av hans säsonger menar du är dåliga ?
Tycker inte direkt nån av hans stats pekar på att han är direkt dålig, eller är du en sån här som allt på minus i +/- är dåliga spelare och alla på plus i +/- är bra spelare ?
runt -5 till -10 är inte direkt ovanligt när det kommer till backar som får spela defensivt.
Redigerad kommentar
J F K:Två bra säsonger i AHL säger du som aldrig sett en fullträff Dennis Persson. Går du på statistik som man absolut inte får göra? Sen visade det sig vara ingenting alls i Brynäs. Men jag glömde att alla hans dåliga säsonger, det är en del, kan bortförklaras med skador. Han är ju skadad hela tiden, men nu när han kommer till Modo kommer han magiskt vara frisk.
Du är Foppa va?
Redigerad kommentar
J F K:Tredje backpar med en junior? Lehtivuori i första backparet då eller?
Undrar varför han är så billig och varför det är det som alla tar upp istället för hans kvalitéer...
Arlansk:
När jag har sett han spela tillräckligt för att skapa mig en uppfattning så ska jag svara dig, men tänker inte bestämma mig för bra eller dåligt efter några siffror på en hemsida som knappt säger nåt.
Amitiel:Ja jag tar gärna en diskussion om Dennis Persson baserat på vad vi har sett om du vill. Jag kan börja ställa lite frågor till dig som du gärna får svara på.
Vad i Dennis spel tycker du är en tillgång för ett lag av Modos kaliber? Specifika detaljer gärna, inte något flummigt svar.
Vad är det som Modo kan erbjuda Dennis som han inte fått i sina andra klubbar som gör att han får loss sin enorma potential?
Ser fram emot ett kunnigt och välinitierat svar från en person som dig.
Alltid underbart med Eliteprospect jämförning, när ska folk inse att man måste kolla på spelaren när han spelar för att se om han är bra eller inte.
Är så sjukt mycket som spelar in som inte +/- och eliteprospect statsen visar.
ta tex Magnus Häggström ena säsongen
54 matcher 10 mål 8 assist 18 poäng -1
andra säsongen
48 matcher 2 mål 1 assist 3 poäng -10
beror det på att han blev sämre spelare i andra säsongen ? nej det beror på att han fick spela med bättre spelare första säsongen.
J F K:De bra jämförelserna avlöser varandra här inne. Är det inte Arlbrandt som hade gjort 172 poäng på 165 matcher i allsvenskan mellan åldrarna 21-24 (jämförbart med Dennis Persson såklart) så är det Jimmie Ericsson som gjorde 79 poäng på 126 matcher i Allsvenskan mellan åldrarna 22-24. Också klart jämförbart med Dennis Persson.
Vi kan väl kolla på EP-profilen du länkade häromdagen?
"A very mobile player. Persson is a strong-skating two-way defenseman. He likes to join the rush and is especially valuable on the power play. Persson has a good point shot, but perhaps an even more impressive passing game thanks to his fine hockey sense. He reads the game well and is technically skilled. "
Låter som en offensiv spelare i mina öron. Ska vi syna statistiken?
På fem säsonger i SHL, två i DIF, en i Timrå, två i Brynäs har Dennis gjort 14 poäng på 126 matcher. Men poäng är ju inte allt, han kanske har otur men skjuter mycket åtminstone? 63 skott på 126 matcher är inte heller särskilt mycket.
Men OK, EP kanske har fel. Han kanske är en defensiv back nu som tacklar och blockar mycket åtminstone. Den här statistiken finns bara tillgänglig för Brynästiden som sträcker sig 50 matcher, där han lyckas tackla 17 gånger och blockat 19 skott. Under samma period i Brynäs sköt han 28 skott eller ett skott varannan match. Plusminus är en värdelös statistik men där har han -26 på 126 SHL-matcher.
Är du Foppa?
J F K: Ja, det är ingen som påstår att det inte kan hända JFK. Jimmy är dock en extrem outlier i positiv avkastning. Om man ska vara realistisk är det procentuellt troligare det inte blir någon stjärna utav Dennis.
Med detta sagt hoppas jag självklart att Dennis bevisar att detta resonemang inte gäller för honom.
Redigerad kommentar
Rytter: "men ifall han kan bli en stabil ES spelare så har vi gjort ett fynd då han lär vara ruskigt billig."
Låter för mig som något man säger om en juniorspelare. Men jag förstår att Modo värvar rena chansningar med tanke på den dåliga juniorverksamheten
Pär Alrbrandt hade öst poäng i allsvenskan så där kunde man se att det fanns något. Vad har Dennis Persson gjort på seniornivå? Väntar fortfarande på att någon ska komma med någon anledning till varför det är en bra värvning förutom "han är billig och kanske blir ok"
Krydda truppen med spets har vi sett mycket av hittills
"Det är inte helt omöjligt att han kan utvecklas men den chansen är väldigt liten. Han har säkert haft potential när han var junior för sju år sen. Sju år sen!!!
Vad talar för att han helt plötsligt ska bli något nu? "
Är ju farligt att sitta och dömma ut spelare som är 26år och säga att det inte går att utvecklas, chansen finns att spelaren fortfarande kan bli en stabil ES spelare.
Kolla på t.ex Pär Arlbrant som öst in poäng senaste säsongerna, säsongen 07/08 gjorde han hela 2 poäng på 26 matcher med SSK, och vad var han då? 25år?
Nu tror jag absolut inte på sådan utveckling för Dennis Persson, men ifall han kan bli en stabil ES spelare så har vi gjort ett fynd då han lär vara ruskigt billig. Räknar inte med mycket poäng från honom utan blir nöjd ifall vi får se stabilt och enkelt backspel. Att hitta sådana spelare och chansa är det vi måste göra ifall vi vill ha möjlighet att krydda truppen med spets.
ULTIMAVICI:
Dennis Persson kommer inte att få en pånyttfödelse, som bäst blir han medioker.
Monno:Jag hatar honom inte. Det är inte helt omöjligt att han kan utvecklas men den chansen är väldigt liten. Han har säkert haft potential när han var junior för sju år sen. Sju år sen!!!
Vad talar för att han helt plötsligt ska bli något nu? Vad i hans spel i Timrå, Brynäs eller Rochester tycker du talar för att vi hittat en riktig diamant som ingen annat lag sett?
Monno:Du kan väl inte jämföra Hedman med Persson? Hedman är mycket bättre än Persson på allting. So what om Persson är billig. Josef Ingman, Lukas Ekeståhl Jonsson, Jesper Lindgren, Erik Ullman, Albin Carlson, Fabian Norberg är billigare och bättre att satsa på. Att värva dåliga spelare som är billiga är väl ingen bra lösning
Pöck gjorde Lehtivuori bra. Vem ska göra Lehtivouri bra i år? Dennis Persson kanske Oerhört korkat att vilja splittra Hedman-Torp som är det enda bra backparet i nuläget
Hur många förköpsbiljetter är sålda, mer eller mindre jmf med ifjol? Många frågor men har tyvärr flyttat från orten och har dålig koll på vad som händer.
ULTIMAVICI: Haha rätt ska va rätt. ;)
En fundering kring Roche och hans karriär, det är ju lite lustigt att en kille som alltså gör 19p på 50 matcher i NHL, och är +2 ändå inte platsar i laget säsongen efter?
Är det så att killen är gjorde av glas?
Kollar man Arizonas lag också så är det ju inte direkt så det kryllar av superbackar. Än om topp 3 är(var) rätt given.
Klart, 19p på 50m blir runt 31p på 82 matcher. Vilket kanske inte är super på en offensiv back. Men hade vare topp 3 D i laget iaf.
Vår käre Nagy var för övrigt 2a i interna poängligan det året. =)