1150x200-modo-header2.png

MoDo Hockey

491131 inlägg · 4083 ämnen

Säsongen 13/14

1586769 · » Till forumet


Sv: Säsongen 13/14
Monno: Det verkar sitta i Ritolas DNA att dribbla sig ur en situation innan man söker ett pass. Han har väldigt svårt att slå det korta, enkla passet utan verkar söka att göra ett målass varje gång. Foppa kunde också dribbla mycket, men han var inte låst i det utan fanns ett enkelt, öppnande pass så gick det iväg direkt.
Kommentera

Sv: Säsongen 13/14

Blake: Tycker Gunnarsson spelar med mer smartness medan Bengstsson har ett "tyngre" spel med mer skridskoåkning.

Så upplever jag det iaf.

Kommentera

Sv: Säsongen 13/14

Rytter: Rittola ska inte spela center, han är aldeles för fri i sitt spelsätt än att ha ett strikt program att följa, han ska spela på en kant och improvisera, lite som dick axelsson är.

Bengtsson har tydligt å då menar jag TYDLIGT visat att han är en ytterst kompetent center och bör kunna axla rollen som 2:a center

Kommentera

Sv: Säsongen 13/14

Rytter: Vad är det för skillnad på Gunnarsson och Bengtsson egentligen? Jag tycker de är närmast identiska i sitt spelsätt, de är båda bra på att hålla i och fördela puckar, går inte bort sig i försvaret samt att de inte känns helt ofarliga framför motståndarnas mål.  

Lite som att man delat Sundström i två delar, spännande att följa bådas utveckling. Tänkbara centrar för första och andralinorna om några år?

Kommentera

Sv: Säsongen 13/14

J F K:

Håller med, ifall det inte går att får ordning på Ritola är det ett bra alternativ att flytta upp Bengtsson. Dessutom går det i linje med vår strategi att utveckla unga spelare och ge dom förtroende, kan ju vara värdefullt att visa andra unge spelare att väljer ni modo och är tillräckligt bra och jobbar hårt så kan ni få chansen att spela i en producerande kedja och inte i en tredje/fjärdekedja med begränsat med istid.

Kommentera

Sv: Säsongen 13/14

J F K: Vad är det egentligen som gör att Ritola är så förbannat puckkär? Han lär ju hört både en och tolv gånger att han ska försöka passa tidigare och inte snurra in i hörnet.

Han är ju duktig med pucken och spelsinnet rent placeringsmässigt funkar ju. Är det en brist på spelsinne som gör att han inte ser passningsvägarna eller vad kan det bero på?

Eller är han ba jävligt ego?

Kommentera

Sv: Säsongen 13/14
Rytter: Nu förstår jag att det är försäsong och därför är de unga spelarna bättre än de kommer att vara under den riktiga säsongen, menjag gillar verkligen Bengtsson. Han vann väl den interna poängligan nu och jag tycker att han kan vara redo att vara andracenter. En betydigt bättre spelfördelare än Ritola (om inte Anders kan få denne att börja passa pucken i ett tidigare skede).
Kommentera

Sv: Säsongen 13/14

McFire:

Ja ifall detta är uppoffringen vi måste göra för att få till en riktig leading line så tycker jag det helt ok. Hellre en kedja som verkligen producerar istället för en första och en andra kedja som ej producerar. Då får vi finna oss i att ha Ritola, Bengtsson, Kfopp och Gunnarsson att välja på som centrar till resten av kedjorna.

Kommentera

Sv: Säsongen 13/14

Blake: Ja nä killen har ju 3 veckor på sig att visa vad han kan, dock känns det inte som en spelare vi kommer behöva, men det får tiden utvisa.  Hedman har i alla matcher jag sett han nu på försäsongen varit ungefär som han var förra säsongen i timrå, ett levande rundningsmärke.

Kommentera

Sv: Säsongen 13/14

Berka: "Nya backen verkade ha problem igår och satt väl utvisad typ 4 gånger?!"

Jo, nått sånt. Men ifall man tar och dömer ut honom efter en match så kan man ju lika gärna ha dömt ut Modo när vi spelade första matchen mot Björklöven. Måste vara svårt att gå in i match direkt när man kanske bara haft en träning med laget...

Verkar även vara en redig skillnad på domarnivån KHL vs SHL, Kousa drog ju även han på sig en massa onödiga utvisningar när han kom hit så det är klart det tar tid att anpassa sig. 

Sedan så tycker jag väl han skötte sig bra i övrigt när han väl var ute på isen och att det fanns andra som jag blev mer orolig över.. Hedman bland annat.

Kommentera

Sv: Säsongen 13/14
Rytter: vi har två st centrar som är bra som centrar, dom två vill du spela i samma kedja?
Tre vänsterforwards i andra linan, kan det vara något? Haha.. :)
Kommentera

Sv: Säsongen 13/14

J F K:

Hade nog velat att man körde Skröder-Hensick-Tambellini i första, och sedan Ritola-Påhlsson-Kempe i andra.

Tycker inte att Spina är tillräckligt bra för att spela i förstakedjan, tyvärr visade ju inte Skröder mycket i den kedjan heller när han fick chansen.

Kedjorna har än så länge inte fått den kemi man önskar, det är väl egentligen bara ungdomskedjan som överträffat förväntningarna och varit riktigt bra sett till hela försäsongen.

Helst av allt hade jag som vi var inne på tidigare velat haft Hensick-Påhlsson-Tambellini i förstakedjan, men det kommer nog inte hända.

Ifall inte Hensick kommer igång kan det bli jobbigt på centersidan längre fram.

Kommentera

Sv: Säsongen 13/14

Berka: Min personliga uppfattning är anus. Han är i mina ögon för puckkär för att vara center. Hade hellre sett Bengtsson flyttas upp eller liknande, för jag tycker inte Ritola är en bra spelfördelare.

Men, jag har haft fel förut och hoppas att man får det igen:)

Kommentera

Sv: Säsongen 13/14

Till något mer vesäntligt:

Rittola som 2:e center bra eller anus?

Kommentera

Sv: Säsongen 13/14

J F K: Ja alltså jag har ju hela tiden sagt att det kommer ta tid att spela in så mycke nya spelare och framförallt juniorer, det jag ständigt förstummas över är att modo V A R J E säsong får någon slags AHA upplevelse när man möter bra motstånd, igår formligen kastade vi in 3 puckar i eget mål på de 3 första minutrarna, för att då kunna konstatera att matchen var förlorad.

Sen så (med handen på hjärtat) så har modo inte varit bra på försäsongen, okay vi har radat upp segrar men i mötet med leksand i sca cupen samt hemma och även borta mot timrå så är inte modo det bättre laget men tar ändå segrar pga av storspelande målvakt och psykologiska mål framåt.

Anders har en hel massa att jobba med och jag tror det kommer bli mycket bra på sikt.

Nya backen verkade ha problem igår och satt väl utvisad typ 4 gånger?!

Kommentera

Sv: Säsongen 13/14
Berka: Ge dem lite tid. Under Forsbergs ledning i SAIK gick usla backar som Klingberg och Erik Andersson från frysboxar till bra spelare. Jag är beredd att inte ge upp alla redan.

Bland annat tycker jag att Sullivan hittills varit bättre än Ahnelöv var sin första försäsong. Då var han Hersley-klass medan han lärde sig stor rink...
Kommentera

Sv: Säsongen 13/14

Icing-Ove:Modo ska inte behöva kötta, så pass skickligt lag så ska vi kunna spela bort motståndarna, frågan är varför man är så långt efter (läs dagens match) regerande mästarna, det är ju inte så att saik går till någon historia som ett lag från stjärnorna.

Skit samma, vi ska inte konkurera med toppen heller, vi har en av seriens svagaste backbesättningar och det är pga av en svag ekonomi,  det finns ingen chans att vi öht. kan gå långt eftersom det inte spelar någon roll om sockan blir krizan NR:2 eftersom vi kommer under säsongen se puckskickliga motståndare ha lekstuga med våra B-backar.

lehtuvori är en relativt medioker back, saknar ess i sin ärm

Hedman... herregud, årets sämsta värvning

torp: Uppoffrande spel, bäst utan puck

hägg: duktig, långsam, ung så kan man väl sammanfatta han i dagsläget

lööv: Ung, duktig men är helt ny på denna nivå, 

regehr: Bra skott, grym grundserie, sämta back i slutspelet

sullivan: Relativt oslynlig under försäsongen, stått för både ris å ros

Kommentera

Sv: Säsongen 13/14
Berka: Det enda jag kom ihåg från förra säsongen, var att varken SAIK eller Lulä ville möta oss i kvarten och FBK blev så nedslitna av vårt hårdtuggande att de var chanslösa i semi. Det gäller nu att vi tar detta ett steg vidare. Till slutspel, kötta som vanligt, men spela med lite fart och effektivitet. Målvakten måste hålla Krizan-klass...stå på huvet för faaan!
Kommentera

Sv: Säsongen 13/14

Monno:Stortorsk, som vanligt är vi inte förberedda, saik har blivit ett monster att möta trots att det är en lillepluttklubb. Respekten är lite för stor och det är tyvärr något som hänger med sen flera år.

Saik har stjärnor som möller,holloway och lindström, 3 spelare som inte skrämde någon alls innan dom hamnade i saik, men nu är det fan så många avaktar när man möter dessa och då blir man bortspelad, det är inte jätteskickliga spelare vi pratar om så varför kan man inte fläska på som motförsvar och ta bort dessa spelare. 

Kommentera

Sv: Säsongen 13/14
Monno: Jag kan lova dig att det var knappt nån (i Västerbotten) som snackade om gigantisk förlust för Elitserien då MoDo tappade Ritola och Påhlsson innan säsong, inte direkt Helber, Loob och Öman för den delen. I så fall kanske de hade kunnat förstå MoDos beslut att ta in Steen som ersättare. Hoppas dock att allt går bra med Holloway...
Kommentera

Sv: Säsongen 13/14
J F K: Nu hejar man inte på SAIK direkt. Men det vore en gigantisk förlust för SHL om Holloway blir borta några månader.
Rapporter på Twitter säger att han kollar upp nacken men spelar på lördag enligt Saiks maffialedare.
Kommentera

Sv: Säsongen 13/14
Monno: Ingen verkar dock ha berättat för honom om den nya bedömningen. Han behöver nog också ett par matcher.
Gick karman igen? Minns hur en ful tripping mot Tolle tog honom från spel riktigt länge. Tyvärr fick han inte tillbaka skridskoåkningen han hade. Hoppas att inte Holloway råkar ut för samma,
Kommentera

Sv: Säsongen 13/14
Berka: 5-0 nu.
Han verkar inte rädd för att tacklas den nye letten iaf.
Kommentera

Sv: Säsongen 13/14

J F K:

teoretiskt kanske...

Man är ändå långt från trea från slutet.

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Säsongen 13/14

Berka:

Det är bara deras rubrik till live bloggen "Bud liggande efter tackling".

Ser man matchen så är det allt annat än en tackling som gör att han åker in i sargen.

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Säsongen 13/14
Berka: 4-0
Kommentera

Sv: Säsongen 13/14
Rytter: Vad står det?
Kommentera

Sv: Säsongen 13/14
J F K: Saik är knappast känt som ett notoriskt topplag genom historien? Inte än iaf. :-)
Enligt mig.
Kommentera

Sv: Säsongen 13/14

Sawchuk:

Norran: "Bud liggande efter tackling"

Vart fan var den tacklingen?

 

Kommentera

Sv: Säsongen 13/14
Sawchuk: Man kan bli sist i sin division och ändå vinna Stanley cup:)
Kommentera

Sv: Säsongen 13/14

J F K:

Ja i SHL kan man ju vinna SM-Guld även om man kommer trea från slutet i serien. Måste vara enda ligan i världen som det går.

Kommentera

Sv: Säsongen 13/14
Monno: Vi hat lika många guld, men fler finaler än SAIK exempelvis.
Kommentera

Sv: Säsongen 13/14
Sawchuk: en gigantisk skillnad är att kommer vi till slutspel finns alltid chansen. Det kan inte mittenlag i de ligor du nämner ens.
jag tror vi blir mellan fem och åtta. Det finns sämre lag än Modo och vi bör nå slutspel enligt min kristallkula.
Kommentera

Sv: Säsongen 13/14
Sawchuk: MoDo har ju dock inte en historia av att vara ett topplag. Snarare att vi är det enda bottenlag som dom inte lyckats åka ur i tid och otid. :-)

Så du är ju ganska rätt ute egentligen. :-P
Kommentera

Sv: Säsongen 13/14

Berka:

Känns tyvärr som det är alla säsongers stora mål tyvärr. Som att hålla på ett bottengäng i Spanska eller Engelska ligan...

Kommentera

Sv: Säsongen 13/14

Sawchuk:

Hamnar vi på plats 8:a och juniorerna går bra och växer under säsongen är jag mer än nöjd.

Nästa år kan vi bygga vidare på detta och satsa högre.

Ska vi gissa på att nyckelbenet kan ha gått på Holloway. Hörde nu att ambulans var på väg till arenan.

Kommentera

Sv: Säsongen 13/14

Sawchuk: Vi har ju mött mest allsvenskt motstånd så det är nog svårt att dra några slutsatser, dessutom har man ställt väldigt många juniorer på isen under försäsongen.

som sagt gör modo ett possitivt ekonomiskt resultat och man slipper kvalserien så är nog säsongens stora mål i hamn, ser man till det lag vi har så kan vi ta en slutspelsplats om backarna överpresterar.

Kommentera

Sv: Säsongen 13/14

Sawchuk:

Någon kanske borde lära Modospelarna att man checkar när man ser siffrorna på ryggen och styr då man ser märket på bröstet och inte tvärtom.

Kommentera

Sv: Säsongen 13/14

Berka:

Ja, av det jag sett av försäsongen så är det ingen större chans att vi blir ett topplag i varje fall. Nåja, bland de 10 får vi vara nöjda med.

Kommentera

Sv: Säsongen 13/14

Dexter : Jag kan köpa ditt resonemang, modo skulle behöva lyckas med sånt som hv gjorde med voutilainen, som saik med holloway, timrå med pärrsinen, etc. men tyvärr med den ekonomiska situationen vi har så kunde vi inte hålla kvar schremp,cumiskey mm.  den egentligen stora stjärna vi behållt förutom våra svenskar så är väl det skröder.

dock är juniorerna våran starka ryggrad framöver, vi måste få in dessa och ta över efter susse,timander,salle,svarten mm eran

Kommentera

Sv: Säsongen 13/14
Monno: Hedman pajja Holloway!
Kommentera

Sv: Säsongen 13/14

Dexter :

Skönt att se att Forsberg i målet har spelat upp sig. Ingen kul start han fick, men nu har gjort ett par fina räddningar. 

Vad säger vi om letten? Nu har han 8 utvisningsminuter.

Kommentera

Sv: Säsongen 13/14
Dexter : Jag pratade med Svartvadet som säger ungefär samma sak som Berka. Från och med nästa år kan man räkna med att juniorsatstningen på allvar börjar ge frukt då de bästa fortfarande är lite unga. Dessutom lär vi fortsatt värva bra nordamerikaner.
Kommentera

Sv: Säsongen 13/14
Berka: En sak som gläder: Påhlsson ser pigg ut! Och Sockan verkar ha bättre psyke än Alsenfelt. :-)
Mindre bra: Uppspelen är långt ifrån att sitta. Och vi är extremt petiga med pucken i egen zon.

Redhlis utvisas igen! Vad i..
Kommentera

Sv: Säsongen 13/14

Berka:

Kan bli svårt att bli ett topplag när stjärnvärvningarna sticker år efter år. Kontraktsläget inför nästa säsong är skrämmande. 

Kommentera

Sv: Säsongen 13/14

Rytter: Modo har några av sveriges absolut vassaste juniorer, sen har några inte ens nått upp för att vara aktuella i A-truppen än men kommer vara landets främsta på sikt, detta i kombination med att främlingslegionen samt en ekonomi nere i dead end gör att man får nog vara nöjd med det lilla.

Kan modo göra possitiva ekonomiska resultat framöver så kommer vi att vara topp i shl inom 3 år, detta begrundar jag på att vi har en tränare som är vansinnigt duktig på att utveckla och hitta juniorer samt att vi har en 7-8 st som nästan alla kommer vara landslagsaktuella nån gång under sina första år i shl.

Kommentera

Sv: Säsongen 13/14

Rytter: Det menade jag inte heller. Jag menade bara att det inte är förvånande att Modo inte är ikapp SAIK och att det tar ett tag innan vi kan mäta oss på riktigt.

Sedan ÄR det en försäsongsmatch. Laddningen är långt ifrån på topp..

Kommentera

Sv: Säsongen 13/14

Monno:

Hedman köper korv. Tur att Forsberg har långa ben.

Kommentera

Sv: Säsongen 13/14
Rytter: Tror Kempe når 40p i år. Bara som en notering. :-)
Kommentera

Sv: Säsongen 13/14

J F K:

Nej självklart inte. Har jag påstått något annat?

Detta visar ju på hur mycket jobb modo och Forsberg har kvar. Det man dock vill se är ju hur laget tar steg framåt och det kan jag inte påstå att jag sett under första perioden. Hoppas det blir bättre i de två avslutande perioderna. 

Kommentera

1586769 · »