1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

SHL · 526448 inlägg · 4121 ämnen

Säsongen 13/14

Sv: Säsongen 13/14
Berka: Ge dem lite tid. Under Forsbergs ledning i SAIK gick usla backar som Klingberg och Erik Andersson från frysboxar till bra spelare. Jag är beredd att inte ge upp alla redan.

Bland annat tycker jag att Sullivan hittills varit bättre än Ahnelöv var sin första försäsong. Då var han Hersley-klass medan han lärde sig stor rink...

J F K: Ja alltså jag har ju hela tiden sagt att det kommer ta tid att spela in så mycke nya spelare och framförallt juniorer, det jag ständigt förstummas över är att modo V A R J E säsong får någon slags AHA upplevelse när man möter bra motstånd, igår formligen kastade vi in 3 puckar i eget mål på de 3 första minutrarna, för att då kunna konstatera att matchen var förlorad.

Sen så (med handen på hjärtat) så har modo inte varit bra på försäsongen, okay vi har radat upp segrar men i mötet med leksand i sca cupen samt hemma och även borta mot timrå så är inte modo det bättre laget men tar ändå segrar pga av storspelande målvakt och psykologiska mål framåt.

Anders har en hel massa att jobba med och jag tror det kommer bli mycket bra på sikt.

Nya backen verkade ha problem igår och satt väl utvisad typ 4 gånger?!

Till något mer vesäntligt:

Rittola som 2:e center bra eller anus?

Berka: Min personliga uppfattning är anus. Han är i mina ögon för puckkär för att vara center. Hade hellre sett Bengtsson flyttas upp eller liknande, för jag tycker inte Ritola är en bra spelfördelare.

Men, jag har haft fel förut och hoppas att man får det igen:)

J F K:

Hade nog velat att man körde Skröder-Hensick-Tambellini i första, och sedan Ritola-Påhlsson-Kempe i andra.

Tycker inte att Spina är tillräckligt bra för att spela i förstakedjan, tyvärr visade ju inte Skröder mycket i den kedjan heller när han fick chansen.

Kedjorna har än så länge inte fått den kemi man önskar, det är väl egentligen bara ungdomskedjan som överträffat förväntningarna och varit riktigt bra sett till hela försäsongen.

Helst av allt hade jag som vi var inne på tidigare velat haft Hensick-Påhlsson-Tambellini i förstakedjan, men det kommer nog inte hända.

Ifall inte Hensick kommer igång kan det bli jobbigt på centersidan längre fram.

Rytter: vi har två st centrar som är bra som centrar, dom två vill du spela i samma kedja?
Tre vänsterforwards i andra linan, kan det vara något? Haha.. :)

Berka: "Nya backen verkade ha problem igår och satt väl utvisad typ 4 gånger?!"

Jo, nått sånt. Men ifall man tar och dömer ut honom efter en match så kan man ju lika gärna ha dömt ut Modo när vi spelade första matchen mot Björklöven. Måste vara svårt att gå in i match direkt när man kanske bara haft en träning med laget...

Verkar även vara en redig skillnad på domarnivån KHL vs SHL, Kousa drog ju även han på sig en massa onödiga utvisningar när han kom hit så det är klart det tar tid att anpassa sig. 

Sedan så tycker jag väl han skötte sig bra i övrigt när han väl var ute på isen och att det fanns andra som jag blev mer orolig över.. Hedman bland annat.

Blake: Ja nä killen har ju 3 veckor på sig att visa vad han kan, dock känns det inte som en spelare vi kommer behöva, men det får tiden utvisa.  Hedman har i alla matcher jag sett han nu på försäsongen varit ungefär som han var förra säsongen i timrå, ett levande rundningsmärke.

McFire:

Ja ifall detta är uppoffringen vi måste göra för att få till en riktig leading line så tycker jag det helt ok. Hellre en kedja som verkligen producerar istället för en första och en andra kedja som ej producerar. Då får vi finna oss i att ha Ritola, Bengtsson, Kfopp och Gunnarsson att välja på som centrar till resten av kedjorna.

Rytter: Nu förstår jag att det är försäsong och därför är de unga spelarna bättre än de kommer att vara under den riktiga säsongen, menjag gillar verkligen Bengtsson. Han vann väl den interna poängligan nu och jag tycker att han kan vara redo att vara andracenter. En betydigt bättre spelfördelare än Ritola (om inte Anders kan få denne att börja passa pucken i ett tidigare skede).

J F K: Vad är det egentligen som gör att Ritola är så förbannat puckkär? Han lär ju hört både en och tolv gånger att han ska försöka passa tidigare och inte snurra in i hörnet.

Han är ju duktig med pucken och spelsinnet rent placeringsmässigt funkar ju. Är det en brist på spelsinne som gör att han inte ser passningsvägarna eller vad kan det bero på?

Eller är han ba jävligt ego?

J F K:

Håller med, ifall det inte går att får ordning på Ritola är det ett bra alternativ att flytta upp Bengtsson. Dessutom går det i linje med vår strategi att utveckla unga spelare och ge dom förtroende, kan ju vara värdefullt att visa andra unge spelare att väljer ni modo och är tillräckligt bra och jobbar hårt så kan ni få chansen att spela i en producerande kedja och inte i en tredje/fjärdekedja med begränsat med istid.

Rytter: Vad är det för skillnad på Gunnarsson och Bengtsson egentligen? Jag tycker de är närmast identiska i sitt spelsätt, de är båda bra på att hålla i och fördela puckar, går inte bort sig i försvaret samt att de inte känns helt ofarliga framför motståndarnas mål.  

Lite som att man delat Sundström i två delar, spännande att följa bådas utveckling. Tänkbara centrar för första och andralinorna om några år?

Rytter: Rittola ska inte spela center, han är aldeles för fri i sitt spelsätt än att ha ett strikt program att följa, han ska spela på en kant och improvisera, lite som dick axelsson är.

Bengtsson har tydligt å då menar jag TYDLIGT visat att han är en ytterst kompetent center och bör kunna axla rollen som 2:a center

Blake: Tycker Gunnarsson spelar med mer smartness medan Bengstsson har ett "tyngre" spel med mer skridskoåkning.

Så upplever jag det iaf.

« · 1586685