hanzon: Ok, här får ni dagens Jeopardy: Timrå, Modo o Brynäs! :-(
Om ni bara mentalt ställer in siktet så blir det en walk in the park över 7 matcher mot lag 4-5 i AS. Malmö räknar jag som klar 1-2 och det jobbigaste ni kan råka ut för är antagligen Rögle eller AIK. Övriga allsvenska lag tror jag inte kan mobilisera med knökfullt och tokig hemmapublik, som nog är ett måste i en sådan matchserie.
hanzon:
Unde hur många gånger folk ska behöva påpeka ordet "ekonomi" när alla skriker värva!
Tror du att modos ledning hade varit lika lugna ifall man hade 5 friska miljoner att skjuta in?
hanzon:
Att tro att man bara är lata och låta det rulla på är inget annat än ett hån. Har man inte mer förtroelse för styrelse och ledning så är det fan bara att hitta en annan klubb att hålla på. Kan nog gissa att Svartvadet känner mer för klubben än vad många andra gör, och han sover nog inte så gott om nätterna nu förtiden. Att tro att han bara går runt och lallar på är fan ett hån, klart dom hört sig för angående spelare in och försökt att få iväg spelare, säkert har man försökt få in kapital via sponsorer. Men är börsen tom går det inte att handla heller.
hanzon:
Om vi klarar oss kvar och går i konkurs och tvingas ned i seriesystemet är det bättre än att chansa på ett kval där vi är favoriter och samtidigt göra positivt resultat?
ULTIMAVICI:
Har länge försvarat Forsberg då jag tror att han är bra för klubben på lång sikt. Men kanske man måste hitta en annan roll för honom inom klubben alternativt stärka upp med andra typer av assisterande tränare runt honom.
Jag gillar Anders men kanske är han inte rätt person för oss i det läge vi befinner oss i just nu, dock känns det surt att "tappa" en tränare som bevisligen är duktig på att matcha in juniorer och är från staden. Jag skulle gärna se att en SHL klubb byggs upp likt ett fotbollslag i PL där en tränare kan vara i klubben i 10år.
hanzon:
Självklart har du det, det har alla. Men det blir lite enformigt när enda lösningarna är "värva" och "sparka" trots att våran ekonomi säger annat.
Rytter:Då det gäller ekonomin så tycker jag att det finns några frågetecken. Ämnet har berörts ett antal gånger här på forumet, men håll med om att känns lite konstigt att alltid få höra just det att det finns inga pengar. Förmodligen har vi den billigaste truppen.
Är hålen så stora att laget får ta så mycket stryk bara för att det ska gå runt? Samtidigt investeras det en hel del i hallen. Förvisso så ska det generera inkomster. Men har vi inget lag i högsta serien så blir det inte speciellt trångt på VIP-läktaren. Detta är en balansgång givetvis och jag hoppas verkligen att det är riktigt genomtänkt detta. Det tråkiga är just att man är så förbaskat dåliga att ge saklig information vad som ska hända, har man någon plan m.m. till medlemmarna (vi supporters). Det kommer några fragment när Svarten är pressad men det är oftast standard gloser, "inga pengar". Förstår givetvis att man måste spara om kistan är tom, men som jag skrivit förut: "Gasa eller bromsa".
Kan det vara så att man medvetet inte lägger ut pengar på förvärv förrän i sista minut för att spara pengar. Man har helt enkelt kalkylerat med kvalspel från första början. Just innan värvardörren slår igen klipper man till med något inför kvalserien. Det har väl yttrats från er några gånger tidigare att de har tittat efter spelare. Vad vet jag, bara funderingar. För konstigt är det, eller?
Rytter:Du verkar ha någon fot in, berätta lite mer om hur de tänker, vad har de för plan. Om det ska finnas 5 mille på banken för att klara licensen nästa år så är det kanske lite för tidigt att tänka på det nu. Det är väl viktigare att klara av fas1 först, att klara sig kvar. A.F. har säkert bra uppsidor, men flytta han till en annan position eller ta in någon annan runt omkring honom. Som ULTIMAVICI skriver klarar man inte av basic-hockey efter dessa omgångar, vems är felet? Nä, en ny röst i båset behövs. Förändring, attityder, jävlaranamma behövs i laget, rör om väck laget för som det ser ut och har sett ut under en längre tid får bara inte fortsätta. Att göra positionsförändringar inom orginisationen kan inte kosta allt för mycket, testa innan det är för sent.
hanzon:
Det är 21 omgångar och 63 poäng kvar att spela om. Vi har 6p upp till play-in som får ses som en vinst för oss.
Jag må låta tråkig men jag tycker att de närmaste omgångarna här får visa vad som ska göras. Fönstret för att förstärka stänger inte fören om en månad så vi har chans att komma ikapp och förbi de två lagen ovanför oss.
Man har genomfört ändringar i försvarsspelet och det syns jämfört med t.ex i oktober tycker jag. Idag spelade vi stundtals riktigt bra mot ett bra SAIK, så länge vi låg nära och var aggresiva skapade inte SAIK mycket på oss i första, sedan slarvade vi till det i andra och gav bort matchen. men vissa delar kan vi ta med oss.
Det jag vill se till nästa match är följande:
-Gå ner på tre backpar och sluta använd den sjunde backen och rulla på, försök få stabilitet i backparen så de får spela ihop sig. Tycker att det såg bättre ut när man särade på Hedman och Torp.
-Ändra i kedjorna, är egentligen bara en som varit stabil på sluet och det är den med Nättinen - Påhlsson - Öhnerud, medan t.ex Possler - Hari - Smolenak haft det jobbigt i egen zon, börja nästa match som man slutade denna med t.ex Skröder - Påhlsson - Possler och Öhnerud - Flanagan - Smolenak för att skapa bättre balans i kedjorna.
-Coacha mer aktivt, matcha våra bästa kedjor hårdare, gå ner på tre kedjor om det behövs i vissa delar av matchen, risk finns att vi sliter på spelare men det måste vi ta i det läge vi är i nu
-Matcha in en uttalad första målvakt, och detta är Reideborn.
ULTIMAVICI:
Vad säger ni, ska vi byta tränare rakt av?
Win -win eller lose-lose?
För spänningens skull redan innan nästa match, må minst dåliga lag vinna på straffar.
Rytter:
Vilket trams. Jag tror ingen här tvivlar på Svartvadets hjärta för klubben. Likväl är han en människa som alla vi andra. Att bli handlingsförlamad betyder inte att man skiter i hur det går.
Alla som har studerat på högskola bör känna till detta. Man börjar plugga till en tenta i Termodynamik, får panik över att det är så komplicerat och tänker "Jag börjar med lite differentialekvation istället så att jag kommer igång", bara för att stöta på patrull även där. Likt ett djur är det då lätt att börja med överslagshandlingar. Man slösurfar på nätet, bläddrar lite i de olika böckerna, gör en smörgås, tittar på TV - samtidigt som stressen och paniken blir allt större. Trots att det rationella vore att fokusera på ett ämne i taget och fokusera på det tills uppgifterna är slutförda, är det väldigt lätt att hamna i ett läge där ingenting blir gjort och där man dessutom rejält dåligt över att inte få någonting gjort.
Jag har alltid varit extremt disciplinerad, men har likväl råkat utför detta i stressiga situationer. Jag är därför övertygad om att endast ett fåtal individer är lämpade för en GM-roll. Jag tror inte att Svartvadet gör ett nonchalant intryck eftersom han inte bryr sig, utan tror tvärtom att problemet är att han bryr sig FÖR mycket; Att pressen har blivit så stor att det har blivit nödvändigt för honom att "stänga av" för att kunna hantera stressen och all kritik.
Detta förändrar dock inte faktumet att han var väl insatt i vad han gav sig in på innan han tog jobbet och då är det tyvärr enbart resultat som räknas.
Redigerad kommentar
Sven Tuta:
Jag tror inte att lösningen på våra problem är att plocka bort Forsberg och flytta upp Wernblom från J20 laget som expressen skriver. Känns inte bra med en sådan orutinerad ledarstab ifall vi ska in i ett play off.
Möjligen att någon från J20 skulle kunna stärka upp ledarstaben i a-laget, men det måste finnas bättre kandidater än Wernblom eller?
Alavaara säger utan omsvep:
– Vad som gör mig riktigt förbannad är att vi inte jobbar fullt ut. Det går inte att ge 60-70 procent i en match.
– Vi måste kriga i 60 minuter om vi ska vända det här."
Helt rätt analys.Redigerad kommentar
Bad_Brett:
Snacka om att skriva trams så är det ju det som kommer från dig just nu. Att jobba i en roll (GM) i ett stort bolag och du jämför med att skriva en tenta. Visst är det sant det du skriver om tentaångest och panik (har själv haft det), men du är väldigt dålig insatt i hur företag fungerar ifall du tror att det är så det fungerar i praktiken. I tentaplugg är du helt ensam och ska skriva tentan helt ensam, därför ligger allt ansvar på individen och är betydligt mer stressande.
Vet du vad ord som t.ex ledningsgrupp, styrelse, VD och styrgrupp är och vilka funktioner de har i ett bolag?
Poängtera att svartvadet inte fungerar och har drabbats av tentaångest så är det styrelsens och VD:s ansvar att ingripa och rätta till detta.
Eller hävdar du att det är en kollektiv tentakollaps som drabbat hela modo:s organisation?
Klart som fan att inte svarten sitter ensam på sitt kontor och funderar hur man ska lösa detta, tröttnar och sedan börjar slösurfa, tar en kaffe och kollar en film. Troligen har man flertalet möten i ledningsgruppen hur detta ska vändas och vilka alternativ, så försök inte få det till att Svartvadet står ensam i detta och har allt ansvar.
Jag skriver här på detta forum av den anledningen att jag har Modo som mitt favoritlag, detta har jag haft sedan mitten på 70-talet.
Att sparka tränare tror jag inte är rätta lösningen, men att ta hjälp utifrån och få andra synpunkter tror jag skulle hjälpa laget. Vi alla modoiter har väl en önskan att laget i fortsättningen spelar i SHL, och inte som Timrå i allsvenskan.
Jag kom att tänka på Leksands problem med Salo mm, dom lyckades på något vis vända det negativa till något positivt. Min förhoppning är att även Modo lyckas med detta.
Cyklob:
Håller med dig i att förstärka upp kring Anders i båset. Ifall han lyckas att vända detta så kan vi stor nytta av detta i framtiden. Gradin är väl den jag är mest frågande till, hur är han egentligen som coach? Alavaara har ju varit med tidigare och dessutom en lång karriär bakom sig. Finns det någon från J20 som är lämplig att kliva in i båset som extra resurs alternativt ersätta Gradin?
Angående nya spelare så är min åsikt att vänta, främst pga ekonomin samt att vi redan plockat in Smolenak och Djuse.
Prio ett vore att frigöra Roche ifall någon vill ha honom, där borde vi ha utrymme till en bra sista januari värvning som kan hjälpa oss i play off.
Rytter:
"Vet du vad ord som t.ex ledningsgrupp, styrelse, VD och styrgrupp är och vilka funktioner de har i ett bolag?"
Tro det eller ej, jag har studerat industriell ekonomi, så jag anser mig vara rätt väl insatt i dessa begrepp.
"Eller hävdar du att det är en kollektiv tentakollaps som drabbat hela modo:s organisation?"
Det är precis vad jag menar. Oavsett vilket beslut man fattar, kommer det bli ett obehagligt sådant. Ekonomin är redan ansträngd. Större förändringar kostar väldigt mycket pengar och förbättras inte resultaten kommer kritiken bli ännu hårdare. Det är väl rätt naturligt att de försöker stoppa huvudet i sanden så länge som möjligt och hoppas problemet löser sig självt? De flesta människor jag har träffat fungerar på det sättet.
Vidare är det snarast ett problem att det är så pass många involverade. Om jag har förstått det rätt, så är tränarna ansvariga för spelsystemet, Svartvadet är ansvarig för tränarna, Gustavsson är ansvarig för Svartvadet och styrelsen är ansvarig för Gustavsson.
- Styrelsen kanske anser att Gustavssons gjorde en felaktig rekrytering, men att sparka henne är knappast en smart lösning i dagsläget.
- Vidare känns det rätt osannolikt att Gustavsson skulle avsätta Svartvadet mitt under pågående säsong.
- Svartvadet å andra sidan, sitter på en huvudtränare med ett säkerligen dyrt tvåårskontrakt. Att sparka Anders skulle säkerligen även ses som ett stort misslyckande. Jag bedömer det som rätt osannolikt att Anders skulle få sparken, trots Expressens skriverier.
Det blir som en ond cirkel. Det behövs nya värvningar, men för att de nya värvningarna verkligen ska göra nytta behövs det förändringar i ledarstaben. Men att göra förändringar i ledarstaben kostar pengar, vilket leder till att det finns mindre pengar till värvningar.
Detta resulterar i att alla sitter passiva och antyder att det är någon annans fel att det går dåligt. Ett väldigt mänskligt beteende enligt mig.
Bad_Brett:
Jag vet inte vad du ville få ut av dina tramsiga inlägg kring tenta ångest, men troligen var det för att 1) Visa att du var högutbildad och 2) Att det var industriell ekonomi du läste.
Jag tror inte att alla sitter passiva, alla inblandade styrelse, VD mfl vet om förutsättningarna angående ekonomi och kostnader för olika åtgärds alternativ. Min erfarenhet av sådana situationer är att de jag jobbar med inte alls blir passiva utan jobbar för att hitta lösningar utifrån kända förutsättningar och precis det tror jag och förväntar mig att Charlotte, Svartvadet mfl gör t.ex vänder upp och ner på sponsorer och försöker att hitta andra olika alternativ ut detta. Försöker se hur man kan hitta finansiering för att genomföra olika alternativ.
Tycker du att värvningarna av Djuse, Smolenak samt skeppningen av Ritola tyder på passivitet och handlingsförlamning från ledningen. Tycker du att förändringen av spelsystem mitt under säsong tyder på handlingsförlamning? Tycker du att försöket att få låna in Jesper O under JVM tyder på handlingsförlamning
Vad ska ske för att du ska känna dig nöjd?
Rytter:
Läste faktiskt bara kurser i Industriell Ekonomi som en del av en annan examen.
Att skeppa lagets på pappret bästa forward till bottenkonkurrenten är väl inte direkt den typ av handlingar som jag pratar om, även om jag tvingas medge att det var ett ett djärvt drag med tanke på att Leksand har snittat 1,6 poäng per match sedan dess.
Jag är nästan lite förvånad över att du inte nämner Brashear också. Smolanek ska stå för offensiv spets, men producerade sämre än bland annat Dave Spina och Damien Fleury i Finland. Han kom till Timrå året de åkte ur och var inte direkt populär bland fansen.
Djuse har gjort det jättebra och är ett framtidsnamn, men är knappast killen som kommer styra upp det obefintliga försvarsspelet.
Och ja, att "försöka" låna in ytterligare en tokoffensiv pjäs som ligger på 15:e plats i Allsvenskans poängliga och som aldrig har presterat på SHL-nivå, för att ersätta seriens kanske bästa offensiva spelare, är nästan min definition av handlingsförlamning.
Det MoDo behöver är en seriös coach som kan ställa krav och styra upp försvarsspelet. När det gäller nyförvärvärv skulle jag vilja se spelare med en enorm arbetskapacitet och moral. Det är till exempel helt ofattbart för mig hur vi kunde låta Christopher Bengtsson vara utlånad till AIK så pass länge, samtidigt som vi nötte på med Öberg, Nordgren, Nättinen, Påhlsson etc.
Bad_Brett:
Ja Ritola kanske var bästa forward på pappret men ingen kan väl tycka att han fick ut detta i Modo med sina 4p och -6 på 10 matcher. Helt rätt att han fick lämna, ifall Leksand var de enda som ville ta över hela hans kontrakt så var det rätt att skicka honom dit. Att spelare inte funkar i vissa klubbar men sedan lyckas i andra är inget nytt, tyvärr har vi inte ekonomin att ha en trupp på 75 spelare bara för att hindra andra SHL klubbar att få dessa.
Du kan ju inte kalla ledningen för handlingsförlamad bara för att dom gör ändringar som inte faller dig i smaken. Du började ju med något fjantigt dravel med tentaångest och panik som hade drabbat svartvadet och det var anledningen att inget händer, och nu när du faktiskt tänker efter att saker har hänt ja då är dom ändå handlingsförlamade eftersom ändringarna inte är bra nog i dina ögon.
Hur ska du ha det nu, har Svartvadet fått tentaångest och sitter och surfar hela tiden och dricker kaffe, eller försöker han mfl hitta lösningar men problemet är att dessa inte faller dig i smaken?
Hur klassar du arbetet att få in Nylander i truppen är det också handlingsförlamning?
Lesky: Jag var också imponerad över att det var så mycket publik igår. Det är nu när matcherna kommer på vardagarna som vi får se vilket stöd människorna i övik kommer att ge dom.Kan sjunka ganska rejält framöver är jag rädd för.
Det är nu Modo behöver stödet.Dom som inte är medlem i Modo. Bli det! Uppmana dina kompisar att bli det, dina arbetskamrater att bli det.Tillsammans kan vi vända det här och bli ett SHL lag även nästa säsong.