1150x200-modo-header2-kopiera.webp

Truppen 15/16

« · 1696923 · » Till forumet

Sv: Truppen 15/16
J F K: Sjukt förvånad över att det blev offside. Det var ju bara en meter på brynässpelaren.
Kommentera

J F K: Möjligt att han inte klarar pressen som första målvakt. Han kunde slappna av mera förra året då Ullmark fanns där.
Kommentera

Zappaholic: sjukt dåligt av reideborn igen. Tavla på tavla på tavla under försäsongen. Inte bra.
Kommentera

J F K: Zzzzzzzzzz
Kommentera

J F K: Hur ser det ut? Vad står det?
Kommentera

Zappaholic: med tanke på resultatet efter wilson tacklades i ryggen så känns det inte säkert att regelboken följs...
Kommentera

S-vikaren: Det hade förvånat mig. Klubban var alldeles för hög.
Kommentera

S-vikaren:

Hade inte förvånat mig om dom hade dömt mål där..

Kommentera

Gusse:

Det blir enklare för Reiderborn när utespelarna börjar spela bättre. Allt blir bättre framöver.

Kommentera

S-vikaren: Thomas passning cosspassning får man bara slå om man är hundra procent säker på. Visst slogs den ned.med hög klubba, men ändå ska det fan inte chansa sådär.
Kommentera

J F K: Hoppas Svarten håller koll på målvakterna på marknaden. Börjar bli rejält orolig nu.
Kommentera

J F K:

Det är oroväckande att man spelar slarvigt. Får hoppas det beror på isen, för det är inte den mest moderna hallen dom spelar i. Men hoppas dom kan anpassa spelet efter iskvalitén nästa två perioder.

Kommentera

Monno: Ändå oroväckande att Brynäs gör två mål på så få chanser.
Kommentera

J F K: femman var helt fel
Kommentera

Jesse: Är det kul att trolla? :-)
Kommentera

Jesse: Wilson skulle haft en tvåa, men egentligen var det så solklar utvisning på porseland för tacklingen i ryggen att wilson aldrig skulle behövt ge igen.

Skönt att Modo trots allt leder. Detta alltså trots att Brynäs haft maximal utdelning av domarna. Femman på wilson är säsongens skämt så långt.
Kommentera

Gusse: Scott plockar ned en puck med hög klubba. Domarna ser tyvärr ingenting och Brynäs kan göra 3-2. Ful tackling i ryggen son domarna fullständigt missar. Wilson ger igen och får en femma
Sorglig utvisning som tyvärr visar att domarna inte har en djävla susning om vad de sysslar med.
Kommentera

J F K:Dom får se till att vinna stort sista träningsmatchen. Senast det hände blev det guld.
Kommentera

J F K: Whitney till Skröder och vidare till Djuse. 3-1 efter ett par snabba pass. Lite för lätt kanske.
Kommentera

S-vikaren: Thomas lurar sliten av hela Brynäs och gör ensam 2-1. På slutet har Modo varit bättre.
Kommentera

Thomas gör ju en riktigt bra uppåkning och belönas med mål.
Kommentera

J F K: Fortsätt gärna att berätta vad som händer. Har ingen möjlighet att kolla på matchen.
Kommentera

J F K:

Skulle inte säga att Brynäs är bättre än Modo, men däremot så är Modo sämre än Brynäs.
Vilken dynga till match. Jag tar för givet att det är bättre spel till premiärmatchen. 

Kommentera

NuMo: Helvete vad slarvigt. Brynäs har inte skapat mycket, men kan ändå kvittera billigt. Modos mål var inte heller särskilt avancerat...
Kommentera

S-vikaren:

Skitmålx2.

Kommentera

Det spelar ingen roll, tycker jag.
Kommentera

MorganaLefaey:

Hossa kanske. Hossa och Skröder är ungefär lika långsamma, därför misstog du dom för varann. :)

Kommentera

jämtland: Nu blev jag fundersam. Hmmm Skröder spelade inte ens i kvalet kom jag på. Och ingen aning om de spelade ihop på slutet heller. Minnet spökar. Men vill minnas att Emil var bra i alla fall. Vad pinsamt det blir när man blandar ihop en massa och inte minns när man försöker minnas. 

Kommentera

MorganaLefaey: Såg då inget av att skröder klickade med pettersson däremot var pettersson duktig.
Kommentera

NuMo:

Fast nu brukar ju kontakt oftast ske mellan arbetsgivare och agent.

Kommentera

Från det ena till det andra.

Om det är som det verkar i kommunikationen med Nordgren så är det ju skandal.

Man säger hej då när spelarens säsong är över sen kommunicerar man inte ö.h.t. om fortsatt kontrakt nästa säsong eller inte. Total tystnad.

Så har i alla fall jag uppfattat Nordgrens åsikt i frågan. Motparten har inte motsatt sig den åsikten.
Kommentera

Modo skall tydligen ställa upp enligt följande i kväll. 

Reideborn.  
Whitney-Djuse/Heshka-Runesson/Hedman-Torp/Lindgren-Carlson.

Olofsson-Ritchie-Thomas/Grundström-Lapierre-Butler/Nilsson-Wilson-Possler/Skröder-Pettersson-Haataja

Backsidan ser inte så het ut. När man sett vad Djuse pysslat med och hur slarvig Heshka varit samt Torps torped hockey. Men hoppas det blir lite bättre där i kväll.

Bland forwards så är det trevligt att de verkar funnit 2 fungerade formationer. Men att Wilson som troligast värvats för att vara topp center hoppar fram och tillbaka måste ses som en miss. Men får hoppas Emil med Skröder fungerar fint så som det gjorde i slutet av förra säsongen.

Kommentera

J F K: I Modos egen intervju med Hedman får han frågan kring hur man ska få Torp att sluta göra korkade tjurrusningar. Hans svar var typ att det är eget ansvar och att han får väl täcka upp för honom.
Lite knepigt att det är lite upp till dom själva. Pincha är väl en sak.

Sen är det kanske svårt för Hedman att säga att han får väl sluta spela med huvudet under armen.
Kommentera

ivandrago: för mig är det tvärtom. Jag set huvudtränaren som den som ska det övergripande ansvaret och som ser till helheten. Andratränare däremot ska i min värld mer jobba mot individen.
Kommentera

J F K:
Jag ser mer de assisterande tränarna som komplement/hjälpredor. Respons/vägledning/utveckling ligger på huvudtränaren. Därför tycker jag att den kritik som riktas mot Gradin bör adressras mot Huras
Kommentera

ivandrago: Jag har skrivit att ingenting hindrar honom att göra det. Jag har skrivit att om Huras har en coachstil som han kört med i 100 år så kanske vi borde hitta någon som kompletterar honom på de punkter han är mindre bra.

När det gäller just Torp så vore det bättre om backcoachen Alavaara tog det så att inte Huras plockar bort lite av Alavaaras aktoritet. Då är din poäng mer adekvat på forwards som Huras själv coachar.

(Alavaara = backcoach, Huras = forwardcoach, Gradin = ?)

Fast oavsett så skulle det vara djävligt bra om vi hade minst en som peppade spelarna och försökte skapa energi i båset. Jag skiter egentligen i vem det är, men när det ser ut som om vi har tre begravningsentrepenörer där så har jag svårt att se hur man ska höja energinivån.

Kommentera

J F K:
Fast vad hindrar Huras från och gå fram till torp under en match och ge coaching
Kommentera

J F K:Jag förstår dig. Driver ett eget utbildningsföretag och det du tar fram med personlighet, karisma etc är inget som man bara trollar fram sådär. Har man inte det i sig är det jävligt svårt att få till det. Har jobbat med så många mkt kunniga i sitt ämne men fullständigt värdelösa att få fram budskapet pga ovanstående. Att hitta dugligt folk i min branch, ja det är inte lätt.

Är man en "gråsten" så är man.

Kommentera

J F K: Jag menar. Det är lite som en komiker också. Trots att både jag och Robert Gustavsson kan säga samma exakt samma saker, så är en av oss väsentligt roligare. Har man inte rätt personlighet, utstrålning, kunnande och en fungerande pedagogik så kan man aldrig bli fantastiskt bra i rollen som andretränare. Man kan givetvis träna upp de flesta bitarna, men det jag hävdar är att det jag sett från Gradin och Alavaara är ett en gråsten skulle ha bättre förutsättningar.

Bevisa gärna att jag har tokfel!!!

Kommentera

Sven Tuta: Visst är det så, men om inte Alavaara eller Gradin är de personerna som klarar av det då? Det är som att redovisa för klassen i skolan, alla har inte riktigt det i sig att göra sådant så en del sjukanmäler sig. Det är förvisso en del i det som handlar om att man måste bestämma sig för det, men en hel del handlar också om personlighet och mod.

Kommentera

ivandrago:Exakt, en bra chef leder och fördelar arbetet

Det är som hemma när frun styr o ställer ;-)

Kommentera

J F K:
Tänkte mer att Huras bör coacha aktivt. Han är ledaren dvs det är hans ansvar, och blir det inte gjort är det han ansvar och se till att grandin gör det.
Kommentera

ivandrago: Det är självklart så att Huras är den som pekat ut riktningen och det fnns givetvis en teoretisk chans/risk att han vill att Alavaara och Gradin ska förhålla sig extremt passiva. Huras har väl coachat i massor av år och jag har ingen tro på att han kommer att förändra sig.

Om det nu inte är så att Huras förbjudit Gradin och Alavaara (som Anders Forsberg faktiskt gjorde) att agera kan vi inte göra mycket. Är det inte på det viset så måste Alavaara och Gradin förändra sig själva. De måste helt enkelt kliva fram och om de inte har de egenskaperna så vill jag få in en eller två (det kanske räcker med en då Huras styr vilka forwards som ska spela) har den egenskapen. Dvs, jag vill ha en eller två andrecoacher som är aktiva, som coachar, som sprider engagemang, som tänder laget, som skäller när det behövs på något individuell spelare (kollektivt skällande tror jag Huras gör) eller för den delen uppmuntrar spelare som gjort något bra. Dvs, i sådana fall hoppas jag att de två andretränarna entledigas och vi tar in någon med rejäl kompetens på backsidan som är den där utåtriktade personen i båset.

Kommentera

J F K
Vad tycker du Huras ska göra då? Tycker att det är Huras ansvar att se till att det blir gjort. Särskilt då Huras är den som pekat ut riktningen..

Redigerad kommentar

Kommentera

J F K:Återigen håller jag med dig till 100%.

Laget är under "utbildning", ge kritik, ge beröm.

Kommentera

Sven Tuta: Jag tycker det där är så extremt tydligt nu. Man är inne i ett skede när man ska sätta ett nytt spelsystem. Alavaara och Gradin borde gå igenom taktiska fel hela tiden under försäsongsmatcherna. (Och lika gärna berömma när någon bättrat någon detalj). Visst är det jättebra att Huras har videogenomgånger och jag tror att det hjälper en massor, men varför inte prata med spelarna under matcherna nu?

Jag borde se Gradin och Alavaara framför någon kille som gjort fel. Rätta till detaljer, berätta hur man ska tänka och VARFÖR osv. Sedan vill jag också se någon klapp/smäll på axeln. Någon känsloyttring. Bäckman var fantastisk på att få igång ett lag, men det är inte konstigt att vi har jobbigt att vända matcher som går tungt när det är begravningsstämning i båset.

Jag tycker också det blir extremt tydligt att vi är urusla på det när de tre kanske värsta syndarna av forwards är Grundström, Possler och Olofsson. De verkar helt enkelt dåligt grundutbildade i hur man ska tänka försvarsspel. Vi snackar om att juniorerna ska spela samma spel som A-laget (vilket i och för sig stämmer då de heller inte har något försvarsspel), men då måste vi jobba, jobba och jobba med detaljerna redan första året i juniorlaget.

Kommentera

ivandrago:Att det pratas i omklädningsrummet och vid träningar osv. det förutsätter jag. Men, det är väl under matcherna som tränarna ska ha dialogen med spelarna hela tiden om dels det taktiska och egna misstag etc så misstag inte återupprepas. Ta t.ex. Torp alla misstag han har tillåtis göra under en match. När han gör det första gången ska någon kunna påpeka för honom att gör inte så osv.

Att "skyltdockorna"(JFK uttryck) inte gör något under matchen är inte bra. Det är väl därför de är där, eller? Om man nu ska säga något positivt om Robertsson (tar emot att säga det ;-)) så är det väl hans engagemang under matcherna.

Kommentera

Sven Tuta:
Ledningen prioterar kanske andra saker än ass. Tränares "tafatthet". Det blir ju lite svårt att bedöma hur bra tränarna är beroende på hur de uppträder på bänken i matcher. De kanske har rejäla snack med spelarna mellan matcher osv osv.

Ang Gradin störs jag mest av det alltid låter så här "vi måste vara noggranna i varje detalj osv osv" ..... Blir lite "nähä" för min för min del iaf...
Jan-Axel uppfattar jag som "klok". Hursomhelst tror jag Svartvadet/Huras styr med fast hand numer:)
Kommentera

J F K:Hur ser ledningen på problemet med de assisterande tränares tafatthet under matcherna. Något måste du ha sett/hört?
Kommentera

Monno: Nja, det kommer att bli bättre än ifjol i alla fall. Offensivt finns det väldigt mycket förbättringar. Igår var kedjan med Lapierre, Butler och Grundström riktigt vass, men det finns absolut kvalité i samtliga fyra kedjor. Nu gjorde den nämnda kedjan samtliga mål, vilket iofs är en sanning med modifikation då Pettersson slog den underbara passningen till Butlers mål.
Kommentera

« · 1696923 · »