1150x200-modo-header2-kopiera.webp
Det finns ingen användare som heter gavlekillen

Truppen 15/16

« · 1699413 · » Till forumet

Sv: Truppen 15/16
And Erk?n: Med våra nyförvärv Pikkarainen-Cumiskey är vi ju aldrig i egen zon. Allt kommer att ordna sig...
Kommentera

Om vi pratar om ersättare för Whitney:

Jag tycker man ska satsa på någon stark defensiv spelare. En som vill spela tufft och kan hålla rent framför mål, låter ganska likt en beskrivning av Welch. Det är det som vi saknar mest i dagens backbesättning. För mig gör det inget om vi har mer än en bjässe (Welch) som sprider skräck på isen. Det känns som man skulle kunna få ihop 3 rätt hyfsade backpar då senare i vinter om man lyckas pricka en värvning enligt min beskrivning. Så här tänker jag mig:

Welch - Heshka

Djuse/Carlsson/Persson/Runesson - Bjässe nr 2

Hedman - Torp

Ja, jag tror faktiskt att Hedman - Torp kan bli ett riktigt stabilt backpar i år som de var för 2 år sedan. Vad jag såg av dom i örebro-matchen var många starka närkamper i sargerna. Jag gillade även Torps gruff med Hellström i den matchen som verkligen visade karaktär.

(för att vara väldigt optimistik) Jag tror även att Djuse tar tag i sitt spel nu och tar hand platsen bredvid Bjässe nr 2. Det vore bra med en så offensiv back med mycket istid. Hans defensiv kan vi väl hoppas att han utvecklar under säsongens gång mha tränarna och att kanske våra forwards också kan bidra med understöd så kan han nog lösa detta finfint, Han och ahnelöv var trots allt de mest självklara backarna förra året, enigt mig, så han förtjänar verkligen en chans!

Kommentera

Bad_Brett: Klart han inte har samma motovation som om han vore på toppen av sin karriär. Men om du för 5-6gången i din karriär får samma jäkla fot problem så kan man förstå att der är tungt. Som JFK säger så verkar det inte vara nån liten mysvärk det handlar om.

Fotleder är ju ändå inte det mest lätt rehabiliterade i världen.
Sen är det väl lite som som med Foppas fot. Kan du inte ha full balans så är risken att du pker på en rejäl smäll rätt stor. Du tappar ju all förmåga att skydda dig själv.

Men för att svara på din fråga, han hade garanterat testat rehaba om han var på toppen av sin karriär. Nu har han varit ständigt nedåtgående och kunde väl inte finna orken, glädjen motivationen med att göra tåhävningar i ett halvår för att sen ändå prestera på en nivå han kanske inte finner sig själv vara värdig.
Har du varit en av de bästa i världen är det nog rätt hårt att inse att man inte alls kan prestera längre.

Men det är stort av honom att inse det och bryta kontrakten och ge oss en chans att värva en ersättare istället för vänta till jul.
Kommentera

Bad_Brett: Jag såg det inte alls på samma sätt. För mig kändes det som om han spelade för sin egen skull och för att få lira med Welch. Kanske drömmen fanns om NHL, men jag tror inte riktigt på att det var ända drivkraften.

Samtidigt kanske det var som för Foppa sista vändan där i Colorado. Enough is enough. Någon gång inser man att det inte går. Dessutom gick han från att vara outstanding bästa back till att bli vår klart sämsta mot Karlskrona. Det var nog inte bara frågan om att det gjorde "lite ont", utan han verkade ha riktigt seriösa problem med balansen. Någonting måste ha hänt när han gick ifrån "bättre än i KHL ifjol" till klart sämst på banan på två veckor.

Kommentera

Monno:

Är det bara jag som tycker att hela situationen är lite märklig? Visst, jag förstår att det måste vara extremt frustrerande när man känner att gamla problem är på väg tillbaka, men jag tycker ändå att det känns som att uppgivenheten fanns där redan innan. 

Frågan är om han hade varit lika snabb med beslutet om han hade toppat backarnas poängliga i NHL när problemen kom. Gissar att han åtminstone hade kollat med läkarna först.

Min känsla är att han såg MoDo lite som ett bra skyltfönster för att komma tillbaka till NHL, och när han insåg att han inte skulle kunna dominera här på det sätt han hade hoppats på, fanns helt enkelt inte motivationen där längre.

Det är ingen kritik, utan tvärtom är det lika bra att löneutrymme frigörs direkt. Likväl tycker jag att det är ytterst märkligt att fatta ett beslut direkt efter en match. 

Kommentera

Monno: haha jo och den Är precis lika enögd som alla andra lags supportrar. Ni har ju inte världens bästa rykte när det kommer till objektivitet heller ;)
Kommentera

itTheLights:
"Att tro att media har någon dold agenda och motarbetar specifika lag är ju lite foliehattsvarning."

Du har inte hängt i Brynäsboken i år du inte? ;-)
Kommentera

HitTheLights: Och varför är inte fallet likvärdiga? Nygren löper klart större risk att avsluta karriären i förtid med tanke på den hjärnskakning som höll honom borta ett halvår. Även om Whitney presterade riktigt bra på en högre nivå ifjol fanns risken att han skulle slå upp skadan. Måste man ha foliehatt för att tycka att förutsättningarna liknar varandra?
Kommentera

HitTheLights: Om man tror a bevakning är helt linjär tror jag tyvärr att man har fel. Någon dold agenda tror jag inte på, utan snarare helt vanliga känslor. Sanny har erkänt att han hatat Modo, medan han spelat för fbk. Det är ju bara att läsa här så förstår man att det är snudd på omöjligt att förhålla sig objektiv.
Jag tror också djurgården och stockholmslagen generellt får en annan bevakning.
Sedan finns det också extremfall som den sjukt enögda Fahlman, men tack och lov är få så ensidiga.
Kommentera

J F K: Jag tycker inte det är två helt jämförbara situationer. Men OM det hade varit två jämförbara situationer så hade det självklart skrivits lika mycket oavsett vilket lag som drabbats. Att tro att media har någon dold agenda och motarbetar specifika lag är ju lite foliehattsvarning.
Kommentera

J F K:
Det jag menar med större risk är att blir det något strul med en fot så går det oftast fixa till med operation om nu spelaren är villig och kan få ihop motivation för rehab jobbet.

Med hjärnskakningar är det ju inte så mycket mer än hoppas, sure det finns övningar och behandlingar men är ju många gånger svårare fixa en hjärnskakning än trasig fot.

Och oftast så är ju även rehab tiden 3-4 gånger så lång vid en hjärnskakning än när man fixat en trasig fot.

Redigerad kommentar

Kommentera

J F K:
Jo dom kan ju vara hur noga dom vill med att undersöka efter skador, men i slutet så handlar det ju mest om tur, tur nog att det håller eller otur nog att det inte gör det.
Kommentera

Amitiel: Fbks "chansning" är förmodligen mindre än modos (speciellt i skenet av hur det blivit), men jag menar bara att oavsett om man är väldigt noggrann med läkarundersökning eller inte finns det saker man inte kan veta. I vissa fall finns det saker man är medvetna om, men där man trots allt bedömer att uppsidan är större än risken.
Kommentera

J F K:
Vet inte om inte Färjestads gambling är lite större än Modos, när man opererar så blir det ju oftast bra är ju några få gånger det inte funkat, medans för varje hjärnskakning man får är man ju 1 närmare den som avslutar karriären.
Kommentera

HitTheLights: Vad tror du händer om Magnus Nygren får en hjärnskakning till och tvingad sluta? Tror du på fullaste allvar att det hade blivit samma "gnäll" även om situationen faktiskt är likadan? Färjestad är givetvis medvetna om att Nygren är mycket mer känslig för ytterligare en hjärnskakning, men uppsidan är så mycket större.
Kommentera

ivandrago: Nej det kan man inte förutspå, även om nu Whitneys fotproblem har varit ett återkommande problem. Men även om nu Modo gjorde en omfattande undersökning på just den här spelaren så belyser Sanny en viktig poäng i att det sällan( enligt Sanny)  görs någon större genomgång innan kontrakt skrivs och det gäller såklart inte bara Modo utan alla lag. OM det nu stämmer så är det amatörmässigt.

Att just Whitney och Modo hamnar i skottgluggen hos pressen beror väl till stor del på att det faktiskt är en unik situation där en av ligans största stjärnor rent meritmässigt helt plötsligt lägger av efter en skada. Det hade varit en annan sak om han rehabat och spelat vidare. Men det är ju inte Modos fel utan spelarens.
Kommentera

ivandrago: http://www.allehanda.se/ishockey/shl/whitney-jag-ringde-till-min-pappa-och-grat#Ishockey

Där berättar han precis hur det låg till. Att det funkade över förväntan för 2V sen. Svårt att förutse.
Klart det fanns en risk, det visste alls. Men att det skulle gå från bra till katastrof hade nog ingen väntat sig...

Kommentera

HitTheLights:
Det kan ju har varit så att han genomgick en ordentlig läkarundersökning och allt var ok? Man kan faktiskt inte förutse alla skador som kan uppstå. Nu kanske du sitter på inside info om Whitney....Då viker jag givetvis mig:) 
Kommentera

Av Try-out spelarna på Hockeysveriges lista är det ju mer intressanta Fw än backar måste jag påstå.

Helt sjukt om spelare som Glencross eller Fleischmann skulle hamna i SHL.

Både KHL och NLA har ju sian utlänningskvoter att ta hänsyn till. Så det är ju inte alls omöjligt med sådana namn.

Av de backar ja såg som kanske är intressant vid första anblick var dessa:

http://www.eliteprospects.com/player.php?player=19451 Stu Bickel

http://www.eliteprospects.com/player.php?player=12561 Keith Auile

Tveksamt om det är den spetskompetens vi vill ha dock. Men stora killar, framförallt Auile. Verkar som han missat mkt matcher dock? Skada eller läktaren?

Också då http://www.eliteprospects.com/player.php?player=13843

Ryan Wilson, verkar haft riktigt skit i några år, skador? Har väl visat att han kan en gång i tiden dock.

Annars kan vi ju satsa på någon relik likt Gonchar...

Kommentera

ULTIMAVICI: Det verkar som om många duktiga killar hamnat på try out. Jag tror att vi får vänta ett tag för att se vilka som inte får kontrakt, om nu inte Cumiskey vill till oss. Som många andra är jag väldigt osäker på att en extremoffensiv back verkligen vore optimalt...
Hur som helst tar jag gärna en europé så vi slipper en lång startsträcka.
Kommentera

HitTheLights: Hoppas att backvärvningen iaf dröjer 1 vecka eller 2. Tror det är bra för gruppen om man börjar få till linjerna i försvarsspelet med befintliga spelare så att kommande värvning kommer in i ett fungerande försvar. Slänger man in honom redan nu så riskerar man att han kommer vara tämligen förvirrad.
Kommentera

J F K: Det är väl ett bra tillfälle att knyta an till problematiken kring risktagandet när det gäller värvningar. Tycker inte det är riktat mot Modo specifikt. Hade någon annan stjärnspelare i något annat lag skadat sig och sen slutat spela hade han nog använt sig av det exemplet.

Ek däremot lägger ju en syrlig passning när han skriver att han hoppas Modo tänker utanför boxen och värvar något annat än en nordamerikan med sina bästa år bakom sig. 

Kommentera

HitTheLights: Jo, men det är ju att sparka in öppna dörrar. Alla vet det ju redan. Nu skrevs artikeln i anslutning till just Whitney som Modo kollat upp.
Kommentera

J F K: Har inte Sanny en bra poäng i sitt resonemang? Jag tycker det borde vara självskrivet att alla spelare ska genomgå en ordentlig läkarundersökning där man kollar på den fysiska statusen och skadehistoriken och göra en riskbedömning efter det innan kontraktet skrivs.

Redigerad kommentar

Kommentera

Amitiel: Va tusan Amitel, EP länkar! Nu fick jag ju söka själv. Omständigt.

http://www.eliteprospects.com/player.php?player=11020

Antar det är honom du menar?

Känns ju inte som en kille som kommer behärska vårt man-man spel direkt (vem fan som nu gör det).
Stor å tung och så men ska man gå på EP-Beskrivningen så kan han tacklas, blocka skott och slåss men inte mkt annat bortsett från att han är karismatisk.
Jag tolkar det bara på ett sätt. Han är kass på grillorna.

Kommentera

Amitiel: Läget i NHL kunde inte vara bättre. Lagen trodde att lönetaket skulle bli högre. Nu har man skrivit på stjärnor för riktigt höga belopp så mellanklassen blir svåra att få in under taket. Det finns nog många backar där borta som är dyra, men som nog vägrar ahl...
Kommentera

Mark Fraser hade ju inte skadat, just nu utan kontrakt men med på camp, men är nog inte stor chans på sån värvning ☺
Kommentera

Monno: som du säger. Det är omöjligt att testa det. Whitney höll ifjol och producerade riktigt bra i en tuffare liga. Hur fasen skulle man veta att han skulle gå sönder nu?
Kommentera

J F K: Tror Sanny menar mer att klubbarna själva ska se till att spelarna är hela. Bara för att en spelare själv tycker att det ska gå betyder ju inte att det faktiskt gör det (Foppa är ju en klassiker).

Men nu säger ju Svartvadet att man undersåkte honom. Något mer är svårt att göra. Kan mkt väl vara så att det funkade prima för Whitney fram tills att det blev allvar och han fick lov att verkligen ge 100%.(Återigen precis som för Foppa)

Och hur man gör en läkarundersökning på det är ju omöjligt att veta. Ska man testa bryta i foten å se när det inte håller längre?

Kommentera

Monno: Då hade väl Whitney stannat och kört rehab medan han mjölkat pengar som Challe gjorde eller Ölundh för Tampa. Whitney drog direkt och rev avtalet utan att bry sig om pengarna.
Aftonmurvlarna kan jag köpa, men Sanna borde veta bättre? Eller tog den där tacklingen lite för illa på honom?
Kommentera

NuMo: Ja spontant kändes inte Whitney som den killen som skrev på för ett seriöst lag med vetskapen om att han inte kommer hålla måttet.
Jag tvekar inte alls på att han kände att han kunde spela i år och att han kunde hantera foten.

Men vill vi verkligen ha Cumiskey? Klart ska vi spela man-man kommer ju ingen kunna åka ifrån honom så länge han fokuserar på hålla en viss spelare. Problemet lär ju va att han inte kan hålla en spealre...

Kommentera

J F K:

Svarten duckar den kritik som aftonmurvlarna gladeligen fläkte ut. Och samtidigt kan man väl bekräfta att Whitney inte var så billig som en del tror, med tanke på att han så tydligt hävdar att det finns pengar till en seriös ersättare.

Tycker det låter lovande.

www.allehanda.se/ishockey/shl/svartvadet-efter-backforlusten-vi-ska-ersatta-whitney#Ishockey
Kommentera

Monno: Djuse var dock sämsta back under försäsongen. Han spelade fast sig själv och laget gång på gång på gång. Dessutom verkar han lite väl frispråkig och kanske tycker Huras att man borde som spelare vara lite mer ödmjuk.?

Hur som helst så kan nog Djuse behöva lite självförtroende i första hand. Han har verkat stressad och nervös där ute. Lite som att han vill så kopiöst mycket, men det knyter sig helt. Några matcher med mycket speltid och kanske några poäng framåt kan vara botemedlet. Han har definitivt mer hockey i sig än Carlsson, DP, Torp och Hedman.

Kommentera

http://timraik.se/nyheter/djuse-och-ottosson-lanas-in-fran-modo/

Rokad i truppen. Tillbaka med Öberg och Carlsson och ner med Otto och Djuse.

Djuse måste verkligen visat på taskig inställning eller något? Vi tappar Whitney men ändå tappar han platsen åt Carlsson. Som är allt annat än stabil i defensiven. Hoppas verkligen Djuse tar detta på rätt sätt, för han har ju hockey i sig.

Kommentera

Gusse: Samma villkor gäller med TV4 Play remium Sport, dessutom får man en del andra kanaler också, gå in och kolla www.tv4play.se/premium
Kommentera

hanzon: C more max är stabilt. Dyrt! Ja Men det är aldrig problem med uppkoppling och buffrande bild. Då har man också tillgång till att se matcherna på datorn och telefonen.

Redigerad kommentar

Kommentera

J F K: Jag testar i år TVPlay Premium Sport, 299:-/mån funkar bra.
Kommentera

And Erk?n: Nej, det är inte godkänd kvalité för mig, men jag tycker att CMores stream är för dålig så jag kör satelit. Det finns inget annat alternativ om man har en stor tv och inte begränsas av pengar såklart.
Kommentera

För min del blir det gratis-streams på internet i helt godkänd kvalite till alla matcher. 299 kr i månaden är mycket pengar ;)
Kommentera

Rytter: Ungefär som han såg ut i Modo då.
Kommentera

Någon som ser KHK - FBK, känner fan inte igen Ryno. Tyckte han förra säsongen hade en bra speed för sin storlek. Var ju riktigt bra på att transportera in och skydda pucken för att hitta öppnande pass.

Det som slår mig det lilla jag sett idag är att han ser riktigt tung och långsam ut och har inte haft många rätt. 

Kommentera

J F K: Kanske var det inte lika aggresivt/förvirrat just från de yngre killarna ifjol. (Förutom Grundström som var överallt och ingenstans).
Kommentera

ivandrago: Jag tycker att de tar många felbeslut när de ska kliva fram eller backa hem.Man tar avslut och passningar när man inte får, utan man riskerar farliga spelvändningar osv. Helt enkelt att man spelar med för små marginaler.

Många gånger när modo har ett numerärt överläge så använder man inte det. Exempelvis om possler och en back går mot en motståndare. Då tar inte Possler spelaren så att vår back enkelt kan ta pucken, utan man vänder bara ifrån och vi blir oerhört passiva. Många gånger när deras back fått pucken så går man emot, men direkt backen släpper pucken så glömmer man helt bort sin markering. Därmed kan motståndarna spela give and go för att skapa ett farligt läge. Man skulle helst tagit bort den killen så han inte är spelbar direkt, men i alla fall hålla markeringen istället för att börja jaga som en dåre.

Kommentera

Rytter:

Iof är det Galbraith som står idag och inte Fernström. Men han har inte sett speciellt stabil ut idag iaf.

Kommentera

Vi kan omöjligt ha sämre målvakt än KHK iaf.
Kommentera

Ben Perrault: satt o funderade på det. Måste bestämma mig snart. Men första 5 matcherna måste man ju kunna utnyttja polare. :)
Kommentera

Ben Perrault:

Som vanligt när det gäller Färjestad. Spelar ingen roll hur dåligt dom spelar, de har en förmåga att göra mål ändå, ofta med mindre än minuten kvar av perioden.

Redigerad kommentar

Kommentera

MorganaLefaey:

Kunde inte låta bli i år heller, 299:- per månad på csports

Ser karlskrona-fbk

Färjestad är effektiva men karlskrona bjuder upp rätt bra

Kommentera

J F K:
Allt är ju relativt, men upplevde varken att Olofsson eller Possler "var vilse" i defensiven förra säsongen( däremot kunde jag uppleva att Nylander var det, el så brydde han sig inte). Vari ligger bristen som du lagt märke till hos Possler/Olofsson? Positionering el att de blir enkelt bortvända?
Kommentera

J F K: ja inte hade man trott Djuse o Carlsson skulle ge bort sina platser under försäsongen. Man hade mer trott de skulle utvecklas i positiv mening. Men då de ställt till det ganska ofta så är det väl priset de får betala.
Wilson har tyvärr bara blivit sämre och sämre. Helt rätt att han hamnat där han hamnat. Får väl hoppas han börjar se engagerad ut nu när serien börjar.

Önskar man hade cmore hockey. Abstinensen är så stor så blev sugen på Fbk - Karlskrona.
Kommentera

« · 1699413 · »