Om vi pratar om ersättare för Whitney:
Jag tycker man ska satsa på någon stark defensiv spelare. En som vill spela tufft och kan hålla rent framför mål, låter ganska likt en beskrivning av Welch. Det är det som vi saknar mest i dagens backbesättning. För mig gör det inget om vi har mer än en bjässe (Welch) som sprider skräck på isen. Det känns som man skulle kunna få ihop 3 rätt hyfsade backpar då senare i vinter om man lyckas pricka en värvning enligt min beskrivning. Så här tänker jag mig:
Welch - Heshka
Djuse/Carlsson/Persson/Runesson - Bjässe nr 2
Hedman - Torp
Ja, jag tror faktiskt att Hedman - Torp kan bli ett riktigt stabilt backpar i år som de var för 2 år sedan. Vad jag såg av dom i örebro-matchen var många starka närkamper i sargerna. Jag gillade även Torps gruff med Hellström i den matchen som verkligen visade karaktär.
(för att vara väldigt optimistik) Jag tror även att Djuse tar tag i sitt spel nu och tar hand platsen bredvid Bjässe nr 2. Det vore bra med en så offensiv back med mycket istid. Hans defensiv kan vi väl hoppas att han utvecklar under säsongens gång mha tränarna och att kanske våra forwards också kan bidra med understöd så kan han nog lösa detta finfint, Han och ahnelöv var trots allt de mest självklara backarna förra året, enigt mig, så han förtjänar verkligen en chans!
Bad_Brett: Jag såg det inte alls på samma sätt. För mig kändes det som om han spelade för sin egen skull och för att få lira med Welch. Kanske drömmen fanns om NHL, men jag tror inte riktigt på att det var ända drivkraften.
Samtidigt kanske det var som för Foppa sista vändan där i Colorado. Enough is enough. Någon gång inser man att det inte går. Dessutom gick han från att vara outstanding bästa back till att bli vår klart sämsta mot Karlskrona. Det var nog inte bara frågan om att det gjorde "lite ont", utan han verkade ha riktigt seriösa problem med balansen. Någonting måste ha hänt när han gick ifrån "bättre än i KHL ifjol" till klart sämst på banan på två veckor.
Monno:
Är det bara jag som tycker att hela situationen är lite märklig? Visst, jag förstår att det måste vara extremt frustrerande när man känner att gamla problem är på väg tillbaka, men jag tycker ändå att det känns som att uppgivenheten fanns där redan innan.
Frågan är om han hade varit lika snabb med beslutet om han hade toppat backarnas poängliga i NHL när problemen kom. Gissar att han åtminstone hade kollat med läkarna först.
Min känsla är att han såg MoDo lite som ett bra skyltfönster för att komma tillbaka till NHL, och när han insåg att han inte skulle kunna dominera här på det sätt han hade hoppats på, fanns helt enkelt inte motivationen där längre.
Det är ingen kritik, utan tvärtom är det lika bra att löneutrymme frigörs direkt. Likväl tycker jag att det är ytterst märkligt att fatta ett beslut direkt efter en match.
Redigerad kommentar
ivandrago: http://www.allehanda.se/ishockey/shl/whitney-jag-ringde-till-min-pappa-och-grat#Ishockey
Där berättar han precis hur det låg till. Att det funkade över förväntan för 2V sen. Svårt att förutse.
Klart det fanns en risk, det visste alls. Men att det skulle gå från bra till katastrof hade nog ingen väntat sig...
Av Try-out spelarna på Hockeysveriges lista är det ju mer intressanta Fw än backar måste jag påstå.
Helt sjukt om spelare som Glencross eller Fleischmann skulle hamna i SHL.
Både KHL och NLA har ju sian utlänningskvoter att ta hänsyn till. Så det är ju inte alls omöjligt med sådana namn.
Av de backar ja såg som kanske är intressant vid första anblick var dessa:
http://www.eliteprospects.com/player.php?player=19451 Stu Bickel
http://www.eliteprospects.com/player.php?player=12561 Keith Auile
Tveksamt om det är den spetskompetens vi vill ha dock. Men stora killar, framförallt Auile. Verkar som han missat mkt matcher dock? Skada eller läktaren?
Också då http://www.eliteprospects.com/player.php?player=13843
Ryan Wilson, verkar haft riktigt skit i några år, skador? Har väl visat att han kan en gång i tiden dock.
Annars kan vi ju satsa på någon relik likt Gonchar...
J F K: Det är väl ett bra tillfälle att knyta an till problematiken kring risktagandet när det gäller värvningar. Tycker inte det är riktat mot Modo specifikt. Hade någon annan stjärnspelare i något annat lag skadat sig och sen slutat spela hade han nog använt sig av det exemplet.
Ek däremot lägger ju en syrlig passning när han skriver att han hoppas Modo tänker utanför boxen och värvar något annat än en nordamerikan med sina bästa år bakom sig.
Redigerad kommentar
Amitiel: Va tusan Amitel, EP länkar! Nu fick jag ju söka själv. Omständigt.
http://www.eliteprospects.com/player.php?player=11020
Antar det är honom du menar?
Känns ju inte som en kille som kommer behärska vårt man-man spel direkt (vem fan som nu gör det).
Stor å tung och så men ska man gå på EP-Beskrivningen så kan han tacklas, blocka skott och slåss men inte mkt annat bortsett från att han är karismatisk.
Jag tolkar det bara på ett sätt. Han är kass på grillorna.
J F K: Tror Sanny menar mer att klubbarna själva ska se till att spelarna är hela. Bara för att en spelare själv tycker att det ska gå betyder ju inte att det faktiskt gör det (Foppa är ju en klassiker).
Men nu säger ju Svartvadet att man undersåkte honom. Något mer är svårt att göra. Kan mkt väl vara så att det funkade prima för Whitney fram tills att det blev allvar och han fick lov att verkligen ge 100%.(Återigen precis som för Foppa)
Och hur man gör en läkarundersökning på det är ju omöjligt att veta. Ska man testa bryta i foten å se när det inte håller längre?
NuMo: Ja spontant kändes inte Whitney som den killen som skrev på för ett seriöst lag med vetskapen om att han inte kommer hålla måttet.
Jag tvekar inte alls på att han kände att han kunde spela i år och att han kunde hantera foten.
Men vill vi verkligen ha Cumiskey? Klart ska vi spela man-man kommer ju ingen kunna åka ifrån honom så länge han fokuserar på hålla en viss spelare. Problemet lär ju va att han inte kan hålla en spealre...
Monno: Djuse var dock sämsta back under försäsongen. Han spelade fast sig själv och laget gång på gång på gång. Dessutom verkar han lite väl frispråkig och kanske tycker Huras att man borde som spelare vara lite mer ödmjuk.?
Hur som helst så kan nog Djuse behöva lite självförtroende i första hand. Han har verkat stressad och nervös där ute. Lite som att han vill så kopiöst mycket, men det knyter sig helt. Några matcher med mycket speltid och kanske några poäng framåt kan vara botemedlet. Han har definitivt mer hockey i sig än Carlsson, DP, Torp och Hedman.
http://timraik.se/nyheter/djuse-och-ottosson-lanas-in-fran-modo/
Rokad i truppen. Tillbaka med Öberg och Carlsson och ner med Otto och Djuse.
Djuse måste verkligen visat på taskig inställning eller något? Vi tappar Whitney men ändå tappar han platsen åt Carlsson. Som är allt annat än stabil i defensiven. Hoppas verkligen Djuse tar detta på rätt sätt, för han har ju hockey i sig.
Redigerad kommentar
Någon som ser KHK - FBK, känner fan inte igen Ryno. Tyckte han förra säsongen hade en bra speed för sin storlek. Var ju riktigt bra på att transportera in och skydda pucken för att hitta öppnande pass.
Det som slår mig det lilla jag sett idag är att han ser riktigt tung och långsam ut och har inte haft många rätt.
ivandrago: Jag tycker att de tar många felbeslut när de ska kliva fram eller backa hem.Man tar avslut och passningar när man inte får, utan man riskerar farliga spelvändningar osv. Helt enkelt att man spelar med för små marginaler.
Många gånger när modo har ett numerärt överläge så använder man inte det. Exempelvis om possler och en back går mot en motståndare. Då tar inte Possler spelaren så att vår back enkelt kan ta pucken, utan man vänder bara ifrån och vi blir oerhört passiva. Många gånger när deras back fått pucken så går man emot, men direkt backen släpper pucken så glömmer man helt bort sin markering. Därmed kan motståndarna spela give and go för att skapa ett farligt läge. Man skulle helst tagit bort den killen så han inte är spelbar direkt, men i alla fall hålla markeringen istället för att börja jaga som en dåre.
Rytter:
Iof är det Galbraith som står idag och inte Fernström. Men han har inte sett speciellt stabil ut idag iaf.
Ben Perrault:
Som vanligt när det gäller Färjestad. Spelar ingen roll hur dåligt dom spelar, de har en förmåga att göra mål ändå, ofta med mindre än minuten kvar av perioden.
Redigerad kommentar
MorganaLefaey:
Kunde inte låta bli i år heller, 299:- per månad på csports
Ser karlskrona-fbk
Färjestad är effektiva men karlskrona bjuder upp rätt bra