NHL

14673 inlägg · 804 ämnen

Stanley Cup

« · 91368 Till forumet


Stanley Cup
Vilka lag tror ni når finalen? Kan man egentligen utläsa några tendenser efter bara 2 matcher (3 i CAR-TOR fallet)?

Om jag ska "gissa" så tror jag på en lång serie mellan Colorado och Detroit. Kan mycket väl bli sju matcher. Det känns som om inget av lagen kommer förlora två matcher i rad. För att det ska hända krävs en exceptionell insats av lagets målvakt (och vi vet ju att både Roy och Hasek faktiskt är kapabel till att göra det). Mitt avslutande tips (och då erkänner jag att jag tippar en del med hjärtat) är dock att Colorado vinner med 4-3 i matcher efter att Roy gjort en kanonmatch i den sjunde och avgörande matchen.

Den andra semifinalen, mellan Carolina och Toronto, är väldigt svårtippad. Men Carolina har det rätta flytet just nu och är inne i en fantastisk uppåtgående trend. De har bl.a. vunnit 5 av 6 matcher i sudden death på vägen fram till finalen. Detta måste man gå stärkt ur. Carolina är dessutom förskonade från skador i truppen. Enda riktiga skadan var på backen David Tanabe och hans plats togs av Niklas Wallin. Samme Wallin som avgjort 2 matcher till Carolinas fördel. Toronto däremot, har mer än en femma av ordinarie spelare skadade. Nu i morse kom rapporter om att även Mogilny skadats. Då spelar det ingen roll att Mats Sundin är tillbaka i laget. Han kan inte själv lyfta ett helt lag. (Det är bara Foppa som kan det). Jag tror faktiskt att Carolina vinner resterande matcher. Mitt tips är alltså 4-1 i matcher till Carolina.

Väl i en final så räcker inte Carolina till. De kommer säkerligen att vara med och kriga och kanske ta någon match till förlängning. Men i slutändan räcker de inte till mot ett lag som Colorado eller Detroit. Finalen slutar 4-1 i matcher.

Jag har tjatat om liknelser mellan Carolina och Modo tidigare. Tar sig Carolina till final så blir liknelsen komplett. Väl där går dom samma öde till mötes som Modo. Ska jämförelsen med svenska Elitserien bli total så blir det Detroit som de möter och får stryk av. Detroit som utan tvivel varit det klart bästa laget under NHL's grundserie. Men då saknade Colorado Peter Forsberg i laget. Det gör dom inte nu. Han kan vara tungan på vågen som i slutändan väger över till Colorados fördel.

Den som lever får se! Detta är iaf mina tips och synpunkter. Du tycker säkert inte likadant...
Kommentera

Sv: Stanley Cup
samjo: Detroit-Carolina i final hoppas jag på iallafall!!!!!!!
Kommentera

Sv: Stanley Cup
anders: Du kan få rätt. Mitt tips om Colorado gjordes mer med hjärtat än hjärnan. Detroit vann nattens match i sudden, men de borde avgjort före full tid. 42-21 i skott till Detroit. Hitills har lagen vunnit varannan match. Jag hoppas för spänningens skull att Colorado vinner nästa. En ledning med 3-1 i matcher tappar Detroit aldrig.

Skulle Toronto ta sig till final har de gjort en bragd utan dess like.
Kommentera

Sv: Stanley Cup
samjo: "Skulle Toronto ta sig till final har de gjort en bragd utan dess like." Näe, de tycker jag inte, de e jämnt mellan Carolina och Maple Leafs.
Kommentera

Sv: Stanley Cup
Jag tror att det blir Detroit - Carolina. Hoppas verkligen att Carolina slår ut Toronto. Jag vet inte varför men jag har aldrig tyckt speciellt mycket om Toronto, Sami Kapanen spelar ju i Carolina så de e en annan orsak till att jag håller på Carolina
Kommentera

Sv: Stanley Cup
KeiBee: Och vart spelar Mats Sundin då? Det är helt makalöst det här, först åker DIF ut mot ett fånigt, fegt och smart frölunda, och sen ska Toronto försvinna mot Carolina av alla obehagliga gäng. Så kan man ju plussa på med lite vitrysslandsnack, slovakienstraffar eller linköpingslöner om man vill också. 2002 har verkligen inte varit något angenämt hockeyår.

Carolina i final... hur låter det egentligen?
Kommentera

Sv: Stanley Cup
Gone: Carolina i final låter ju inte alls fel. Det låter nästan lika bra som Modo i final. Varför skulle inte Carolina vara förtjänta av finalplatsen om de tar sig dit? Alla lag som tar sig till final förtjänar att vara där. De har spelat bra under hela säsongen. De slutade som nr 3 (av åtta lag) i den östra konferensen. Boston och Philadelphia som slutade etta och tvåa är nu utslagna. Carolina har slagit ut New Jersey och Montreal på vägen till semifinal. Nu är de bara en match från att slå ut Toronto. Det klart att de är värda finalplatsen om de skulle ta sig dit. En stjärna gör inget lag.

Titta på Carolinas laguppställning. Inga superstjärnor. Men väl en stor ledare vid namn Ron Francis som har mer slutspelsrutin än de flesta (efter att bl.a. ha spelat i Pittsburgh under sin glansperiod). De har bra spelare som Kaapanen, BrindAmour, O'neil m.fl. Resten är inte så välkända för oss i Sverige men de gör sitt jobb varje kväll. Personligen tycker jag Carolina varit den mest positiva överaskningen i årets slutspel.

Slutligen tycker jag du ska akta dig för att kalla VF för fånigt och fegt. Sanningen är väl den att DIF inte är bättre i dagsläget. Om inte något görs i Djurgården kommer laget att hålla till på den nedre halvan nästa säsong.
Kommentera

Sv: Stanley Cup
Gone: Jag är inte ens svensk så jag bryr mej inte om Mats Sundin. Jag vill att det ska gå bra för Sami Kapanen och hans Carolina och det ser det ut att göra eftersom dom vann inatt igen. Nu står det
3-1 i matcher och jag tror ej Toronto kan klara av det.
Kommentera

Sv: Stanley Cup
Gone: Att DIF åkte ur mot Frölunda berodde väl på att DIF helt enkelt var sämre än VF. Och de är på väg att tappa greppet om svensk hockey. Skulle inte bli överraskad om SSK är det enda 08-laget i högsta serien om några år!!!!

När det gäller Carolina så är de väl värda en finalplats. Det är ett lag utan några större superstjärnor som har fått kämpa sig upp, först som Hartford Whalers och sedan efter flytten som Carolina Hurricanes. De har verkligen spelat i motvind med dåligt publikstöd och klena säsonger. De är väl värda en finalplats och tyvärr så tror jag inte att Toronto kommer att vinna stanleycup så länge som Sudden är där. De räcker helt enkelt inte ända fram!!!!!
Kommentera

Sv: Stanley Cup
anders: Förstår inte heller varför man skulle förhålla sig avog mot en eventuell finalplats för Carolina.

Det var säsongen 79/80, som NHL utökades med de fyra WHA-lagen New England Whalers, Edmonton Oilers, Winnipeg Jet samt Quebec Nordiques.

Eftersom Edmonton vunnit SC 5 gånger, Colorado (Quebec) två gånger, så är väl inte en finalplats för Carolina speciellt uppsendeväckande så här 22 år efter inträdet i NHL.
Kommentera

Sv: Stanley Cup
Et tu Brute: Är New England Whalers dagens Carolina då?
Kommentera

Sv: Stanley Cup
anders: New England Whalers bytte namn till Hartford Whalers när man blev NHL-lag. Som Hartford Whalers spelade man sedan i NHL till 1997. Då såldes laget och flyttades till Raleigh och blev Carolina Hurricanes. Kontinuteten, spelarna och organisationen har följts åt sedan 1972.

Hartford var lite av affichlag i början av 80-talet. Två av NHL:s största legender innan Gretzky spelade då i laget, Gordie Howe och Bobby Hull. Man hade också svenskt inslag ett tag genom bröderna Abrahamsson.

Några som säkert glädjs över framgångarna är Bröderna Hanson från filmen "Slaphsot". Dessa tillhörde också laget under både WHA som den inledande NHL-tiden.
Kommentera

Sv: Stanley Cup
Et tu Brute: I Hartford spelade väl även Uffe Samuelsson..?
Kommentera

Sv: Stanley Cup
Hälge: Jo då, Robocop gjorde en hel del säsonger i Hartford. Några andra svenskar har varit, Micke Andersson (numera VF), Jörgen Pettersson och Micke Nylander.
Kommentera

Sv: Stanley Cup
Et tu Brute: Var Bobby Hull o Gordie Howe med så sent som i början av 80-talet i NHL. Då måste nästan pappa Bobby och sonen Brett ha lirat samtidigt???

Hur som helst så måste både Hull o Howe ha varit väldigt till åren då?
Kommentera

Sv: Stanley Cup
samjo:
Håller med dig i allt, det känns som du är tankeläsare av mina tankar.

Skönt att du skriver så slipper jag lägga ner tid på det.

Tips inför lördagsmatchen: Coloradovinst med 4-2
Tycker att Foppas gäng har ett bättre power play och de kan ge vinst.
Kungen fixar några ass. Roy slipper vara med om att egna lagets back slänger in pucken i mål. Tyckte att nr 7 gjorde massor av misstag i den senaste matchen, tror att han bättrar sig och kanske gör mål i rätt kasse.
Sakic och Blake ta för sig ännu mera.
Foppa blir hårt uppvaktat och det ger större yter för medspelarna.
Kommentera

Sv: Stanley Cup
Kärran:
Undrar när Greg De Vries gjorde mål i rätt bur i Stanley Cup-slutspelet jag..

Vore onekligen kul om en sån grovjobbare fick bidra med en kasse, men det tvivlar jag starkt på..
Kommentera

Sv: Stanley Cup
Et tu Brute:
Angående Hartford/Carolina.. Anledningen till att man flyttade var ju för att man hade så dåligt med folk att man fick lägga pressäningar över kortsidornas läktare, bara för att det inte skulle se så tomt ut..

Hartford blev inte Carolina i mina ögon, Hartford dog och Carolina föddes.. Åren innan Hartford lades ner va ju Ron Francis, Geoff Sanderson och Tuffe Uffe de stora "fixstjärnorna"

Det kan vem som helst lista ut att det inte funkar, publiken uteblev och pengarna tog slut helt enkelt..
Carolina hade ju samma problem i slutet av milleniumet, folk i Raleigh visste knappt vad hockey var, och enligt Espns reportage här om kvällen så var det bara ungefär 20% som äns hade prövat på att åka skridskor med klubba och puck.. En enormt liten siffra i USA..
Kommentera

Sv: Stanley Cup
anders: Jag rekommenderar (finns också i länktipset):

www.hockeydb.com/

Howe och Hull spelade tillsammans i Hartfords första NHL-säsong, 79/80. Detta blev deras sista framträdande i NHL. Hull skadades tidigt och gjorde bara knappt 10 matcher.

Vad inte speciellt många vet är att Bobby Hull spelade sina sista matcher i Sverige. Efter skadan i Hartford signalerade han att han tänkte lägga av med hockeyn. Det blev också ett sabbatsår säsongen 80/81. Men till säsongen 81/82 så var han sugen på comeback. Han fick en try-out med NY Rangers så på försäsongen var han i Sverige och spelade i DN-galan tillsammans med bl a Anders Hedberg och "Lill-pröjsarn" som då var i Rangers. Hull visade sig inte från sin bästa sida så mycket mer än try-out blev det inte.

Bobby har inte spelat ihop med Brett. Däremot spelade Gordie Howes båda söner, Mark och Marty tillsammans med farsgubben redan på tidigt 70-tal i Houston Aeros. Dessa var också med under Hartford-tiden.
Kommentera

Sv: Stanley Cup
KentaK: Visst, Hartford var inget höjdarlag publikmässigt när vi kommit en bit in på 90-talet. Men det finns de som varit betydligt sämre. Den egentliga anledningen var väl någon som hette typ Karanos. Han köpte laget i början på 90-talet, pumpade in 200 miljoner och fick inte ett ruttet öre tillbaka och var därför ganska benägen att sälja redan runt 1995-96.

Omständigheterna runt klubbvalserna i Nordamerika lämnar mycket i övrigt att önska. Vid ett namnbyte som exempelvis IFK/SSK Umeå till Björklöven så är det väl knappast någon som ifrågasätter om det handlar om samma lag. Pånyttfödelse...nja, det kanske passar in. Men organisationen och spelarna var ju desamma både före och efter pånyttfödelsen.

Man kan också får några andra frågeställningar. Vilken betydelse skall man ge Quebec Nordiques för Colorados seger i Stanley Cup 1996? Helt obetydlig eller?

California Golden Seals och Oakland Seals. Två olika lag? pånyttfödelse?...eller reinkarnation?

Carolina första säsonger i Raleigh spelades väl i någon gammal lada som inte var speciellt mycket större än det publiksnitt man hade? Den nya hallen har väl inte begagnats mer än två säsonger (?) och har givit klubben ett smärre uppsving.

Hockeykulturen är naturligtvis usel i USA om man jämför generellt med Kanada och Sverige. Trots att Dallas vunnit SC så delar man väl fortfarande ut "instruktionsböcker" för att underlätta för åskådaren att sätta sig in i spelet. Såg också en publikpoll från finalspelet 98/99. Då var det Fox som stod bakom de rikstäckande sändningarna. Trots att alla kunde se och det inget kostade så intresserade det inte ens 5% av befolkningen.
Kommentera

« · 91368