Det blev något fel på länkarna så lägger in en ny tråd...
https://www.youtube.com/watch?v=8Lq9XRevBg4Sven Banan:
tack så mycket för de varma orden herr Banan!
Roade mig litegrann igår och kikade på när guldet bärgades för första och sista gången uppe i ingenmansland.
Man kan ju snabbt konstatera tre saker:
1) Jidhes frisyr måste bara ha vart inspirationskällan till Jim Careys karaktärs frilla i Dum och Dummare
2) Osten Bergström var inte lite lik skådespelaren Rick Moranis som vart med i storfilmer som Älskling jag krympte barnen och Det våras för rymden. Kolla själv!
3) Lövgren och Gunler var som väntat reserver, men även Anders Burström var reserv. Det var kanske därför dessa tre hade nollor i alla kolumner i statistiken?
Alltså så skulle en person som grundar sina åsikter på fakta och kunskap kunna tro att Luleå anno 1995/1996 bara hade 5 stycken spelare på isen i slutspelet från Luleå kommun som faktiskt hade en påverkan på resultaten, och då i slutändan på guldmedaljen? Det är ju bara drygt hälften av köpelaget Skellefteå AIK med bara köpespelare som bara hade nio stycken hela slutspelet nu senast då det blev guld.
Men nej nej nej! Det är en enkel fälla att ramla ner i, att tro att så var fallet.
Det tre timmar långa klippet speglar som bekant inte verkligheten då de viktigaste pjäserna i SM- guldbärgandet inte är med. Tänker givetvis på Erik Nilsen, Torbjörn Rosengren och sist men inte minst Torbjörn Skarin.
Just Skarin ska jag försöka få tag på någon gång under dagen för att reda ut saker och ting.
Redigerad kommentar
Redigerad kommentar
Mäster Sewage,
strunta i vad Sven Tuta skriver. Han har inte koll. Vi kan alla se att den som tramsar och ordbajsar är Sven Savage på Luleåsidan.
Precis som vanligt är dina inlägg träffsäkra, roliga och informativa. Jag hade till exempel ingen aning om Torbjörn Skarins roll i SM-guldvinnande Luleå 1996, eller att Piteåbor brukar referera till sin hemstad som Stor-Luleå.
Det ska bli spännande att följa den här sidan nu, jag ska sprida ordet att du skriver här nu.
Keep up the good work!
Jag var inte så gammal när Luleå vann SM-guld 1996, men kommer ihåg det ganska väl faktiskt. Nog satt man allt framför TVn och tokhöll på Luleå. Ett lag med en stark norrländsk prägel och med många egna spelare. Ett roligt offensivt lag med många profiler. Lite som de senaste årens Skellefteå AIK, en light-version, javisst, men ändå ett lag som det var lätt att tycka om som hockeyälskare.
Det verkar dock som mitt minne svikit mig litegrann om spelarna i laget. Förrut tänkte jag att det var stjärnspelare som Jarmo Myllys, Jiri Kucera, Roger Åkerström, Jan Mertzig, Stefan Nilsson och Johan Rosén etc som låg bakom norrbottningarnas enda guld. Men efter faktan och kunskapen som presenterats här på hockeysnack har jag fått tänka om.
Här kommer på riktigt min reviderade lista av vilken trio spelare som på riktigt tog hem guldmedaljen till Luleå:
Torbjörn Rosengren
Tobbe R som han kallades i laget var den informella ledaren. De allra flesta obildade tror nog att det var Myllys som var den mest betydelsefulla målvakten i laget, sen 2:a målisen Granqvist (som dock var superkass med 5.5 GAA och 83% under de två matcherna han fick stå). Men nej, det var 3:e målis Tobbe R med noll matcher under året som styrde och ställde i omklädningsrummet, som tog hand om taktiktavlan i paus, han var den som alla respekterade och lyssnade på. En riktig "bakom kulisserna-snubbe" med en sådan gigantisk betydelse, fast som endast de med djupa insikter och kunskap vet om.
Erik Nilsén
Det var i bortamatchen mot Leksand han debuterade och gjorde sin enda match under året. Men vilken betydelsefull match det skulle visa sig vara för Luleås guldsäsong och framtid. Han spelade 4:26 och spelade 0-0 i matchen, och en bit in i tredjeperioden hände det. Han åkte över röda och dumpade pucken, sen skyndade han sig och åkte och bytte. Luleås ledare och fans utbrast alla: Wow! En stilbildande aktion som skulle visa sig enormt betydelsefull för Luleås framtida spelstil.
Torbjörn Skarin
Mannen, myten, legenden... nu snackar vi Skarin. Det har tisslats och tasslats om honom i korridorerna ända sedan '96. Vilket nummer hade han? Vilken position spelade han på? Vad vägde han? Det är så många frågor och så många svar, men en sak är säker: utan Skarin hade det knappast slutat med guldmedalj! Det är därför man fortfarande säger att göra en Skarin uppe i Norrbotten; dvs att bli en profet i sin hemstad och verkligen bära hemstadslaget på sina axlar hela vägen till Guld - vilket t om självaste Foppa Forsberg misslyckades med.
zigge:
övertramp? Nu var du allt inte liiiite känslig!
Jag skulle aldrig hävda att vi har fler troféer än FBK, DIF och BIF. Självklart inte. Jag ljuger inte, och jag lever inte i en ding-ding värld.
Men vårt lilla troféskåp är faktiskt ganska fullt nu. Kanske borde vi köpa ett större? Det är inte så att vi behöver ett lika stort som FBK och DIF just nu kanske, men tre bucklor som enda norrlandsklubb är inte fy skam.
Hjonet kontrar med att linka till twitterkontot till hjon-kumpanen från Svenska Fans som blev dömd i domstol för att ha mordhotat hournalisten Fahlman. Fina killar de där Luleå-hjonen!
"komplett dödad av fakta"... skriver hjonet.
Hihihihi
En snabb återblick av "faktan" då:
* Matthias Öhlund och Thomas Holmström = Luleåprodukter! Dessa har båda hela 3!!! säsonger i köpelaget i hela sina karriärer.
Joakim Lindström från Skellefteå, han är en köpt spelare, han har ju bara 13 säsonger i Skellefteå AIK!
* Skellefteå AIK är ett köpelag med 85% köpta spelare. Luleås guldlag däremot dominerades av Luleåbor. Fast det var betydligt fler spelare från den egna kommunen i Skellefteås lag? En så kallad IQ-befriad saltomortal av hjonet.
* Luleåbo'na Erik Nilsen (1 match i grundserien), Torbjörn Rosengren (3:e målvakt med 0 matcher under hela året), Erik Granqvist (två matcher i grundserien), Torbjörn "Molgan" Skarin??? och storspelaren John Wikström med 0 matcher i slutspelet, ja de bar tillsammans fram Luleå till SM guld 95/96, enligt hjonet alltså, han lyfter fram dessa killar.
Speciellt Erik Granqvist nämner hjonet igen, han var minsann betydelsefull! Statistiken säger 5.5 Goal Against Average samt 83% räddningsprocent i de två matcher han stod under hela säsongen! hihihihi
* Och sen så är ju Luleå en mycket mycket mer anrik och historisk ishockeyförening än Skellefteå AIK hihihihi fniss fniss ooooj jag dör!
Nu gick hjonet på finten och matade ut en massa självutlämnande "en-ding-ding-värld" inlägg där han på riktigt hävdar att Luleå är en mer anrik och historisk förening än Skellefteå AIK.
Nu skulle det vara kul att läsa om att Rönkens sargutdunkarmedley och 0-0-dyrkarhockey faktiskt var jätterolig att titta på! Eller att det egentligen är samma sak att utbilda och plocka upp en egenutbildad lokal juniorspelare i a-laget som att köpa in en 27-årig från Finland/skåne/småland/random köpeland som sedan gör en säsong och sen drar vidare.
Sven Tuta:
Men nu hänger jag inte med?
Handlar inte hockeysnack om att ordbajsa i långa inlägg, och tramsa om ett annat lag och håna detta lag och dess fans? Gå in och kika på historiken på hjonets sida, vi snackar nu om milslånga spaltmeter med trams, ordbajseri och skamliga avundsjuka angrepp på Sveriges bästa hockeylag Skellefteå AIK.
Nu kan man ju verkligen inte kalla Sven Savage för ett meriterad skribent, men det bästa vore faktiskt att ifall försvann eller slutade skriva. Kanke borde han bannas även från denna site, precis som på SF? Då tvingas han skriva under sitt riktiga namn på norrbottenkurirens supporterblogg, och då försvinner nog de värsta övertrampen och skamliga angrepp.
Sven Sewage:
Att du orkar hålla på!
Egentligen ska man inte bemöta sånt här trams, men jag tycker att nu får det räcka.
Ge dig, förstör inte en av de sista hockeyforum vi har kvar. Det får räcka med att vi hade "troll" som förstörde detta forum tidigare. Sen har det ingen betydelse ifall vi som är här inne är Brynäsare, Modoit, Luleå eller SAIK-fan, uppträd bara korrekt mot alla de andra.
När det tramsas på detta vis så försvinner oftast de mer meriterade skribenterna som oftast har fakta och kunskap om det lag de stödjer. För det är väl det vi vill läsa om i detta forum, skvaller, nyheter, analyser m.m. om sitt lag, eller?
Inte någon som sitter och "ordbajsar" om någon annan person.
Ifall dina skriverier är enbart till för att skapa känslor, ja då har du lyckas.
Knegare reser sig upp på första raden och skriker och gestikulerar:
"Kom igen ditt hjon, res dig upp!
Jocke Lindström från Skellefteå är minsann köpt till Skellefteå!
Erik Granqvist, Jakob Gunler, Erik Nilsén, Torbjörn Rosengren, Torbjörn Sakrin och John Wikström, de var alla tungan på vågen när Luleå vann sitt SM-guld, du har rätt!
Luleå 1978 är en mer historisk och anrik förening än Skellefteå AIK 1943!"
hihihihi
Inte ens den övriga publiken kunde inte hålla sig längre utan började storfnissa när Knegare skrek den sista meningen.
hihihihi
Hjonet reser sig upp på nio... han ser vimmelkantig och vinögd ut... inte ens ett par fula glasögon från 80-talet hade kunnat korrigera detta så det gjorde inget att han tappade bort dem. Han frustar... "Jocke Lindström är minsann köpt, han är inte alls deras produkt likt Thomas Holmström och Matthias Öhlund är Luleå through-and-thorugh efter 2 respektive 3 säsonger i laget..."
Sen klistrar hjonet in Jockes klubbhistorik från eliteprospects. Men han missar säsong 1998-1999 så den får vi nog hjälpa hjonet med att klistra in:
1998-99 | Sweden U16 (all) | International-Jr | 3 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Men Jocke var visst juniorlandslagsman innan han gick till MoDo? Ooooj då! Det finns således två stycken alternativ:
(a) antingen hjälpte hans tidigare klubb honom till att bli en av landets 12 bästa juniorer i sin årskull så att han fick spela i Tre Kronors J-16
(b) eller så snörade han på sig ett par skridskor som klubblös på hösten 1998 och vips så blev han junirolandslagsman efter att ha spelat hockey i ett par veckor
Hjonet tycks tro att det är alternativ (b) som är fallet då han saknar kunskap och insikt, men vi andra vet ju att det är alternativ a som gäller. Joakim Lindström debutarade i Tre Kronor som Skellefteå AIK spelare och var vår absolut största talang på den tiden. När Jocke debuterade som 6-7 åring i Skellefteå AIK så måste han alltså ha haft 8-9 säonger i Skellefteå AIKs tröja, i vår hemmarink, med våra ledare, gå på våra hemmamatcher osv osv innan han som juniorlandslagsman lämnade för MoDos på den tiden fanastiska hockeygymnasium, vi var trots allt ett allsvenskt lag just då.
Lägger man sedan till de fyra säsonger Jocke har haft i vårt fantastiska a-lag med fyra raka SM-finaler (AMEN!), så blir det då 12-13 säsonger i svartgult.
Kikar vi mera ingående på Jockes stamtavla så ser vi att han inte bara haft turen att födas i ett sådant hockeymecka som Skellefteå, utan att hans farsa även är en gammal Skellefteå AIK legend som t om var med och vann SM-guld 1978 som lagledare.
http://www.eliteprospects.com/player.php?player=122464
Nu är det inte så att jag tycker att MoDo inte har bidragit till Jockes utveckling som hockeyspelare, för det har det verkligen gjort. Kom som juniorlandslagsman, gjorde två säsonger i juniorlaget och fyra säsonger i a-laget där han som bäst hade 7 poäng på 42 matcher 2001/2002. Nog har MoDo betytt för hans utveckling som hockeyspelare då han faktiskt har 6 säsonger i föreningen. Jag ska nämna att MoDo har vart fantastiska att få fram talanger, betydligt bättre än oss. Att säga något annat vore att ljuga, och lögner överlåter jag till hjonet att göra. Men tror bara inte att de mest inbitna MoDo supporters tycker att de betytt mer för Jockes utveckling än vad Skellefteå AIK har gjort.
Och så ska hjonet sitta och säga att Holmström och Öhlund ör Luleåprodukter, men Jocke Lindström han är köpt. Det är precis sådan logik som gör att jag faktiskt rättmätigt kan kalla snubben för ett hjon.
... och hjonet säckar då ihop mitt i ringen. Det har inte vart fråga om någon brutal avslutande uppercut, utan det har vart tunga kroppslag på kroppslag. Det är nästan så att man misstänker att motståndaren verkligen är ute efter att åsamka så mycket skada som det bara går på 12 ronder. Nu har det bara gått två ronder och hjonet ser ut som en misshandlad blodig slagpåse. Det bästa vore nog om hjonet stannade nere. Det är synd om hjonet, hoppas tränaren kastar in handuken. För boxningens skull. Vi vill inte ha någon hjärnblödning på hjonet, för de andra mentala handikappen han lider av är straff nog.
Ja inte helt oväntat blev det en serie lååånga svar. Han sitter där och frustar, spottar och ylar mitt i natten, under veckan. Knegare skyndar sig att vara där och fjäska järnet och beskyller mig för att hets och svammel när jag presenterar fakta som bevisar hjonets lögner om klubben i mitt hjärta.
”Ska du kliva upp i samma ring som jag?.... nu jävlar, Breivik, Osthyveln, ja nu jävlar” fräser han… Booooooom! Sen ligger han där i framstupa sidoläge efter ett par sekunder och undrar vad som hände? Precis som Luleå alltid är som bäst på försäsongen är hjonet alltid bäst på invägningen.
Då ska vi se… Luleås lag 95/96 jämfört med Skellefteås senaste guldvinnande lag (vi börjar ju ha ett ganska fullt troféskåp nu så det gäller att vara tydlig). Hur många kommer från den egna staden, och från regionen samt fostrade i juniorlaget? Av 21-22 spelare alltså, för att räkna ut en procent. Skellefteå hade alltså 9 stycken från den egna staden av de 21 som spelade slutspelet. Bland dem räknade jag inte in spelare som Marcus Pettersson, Henrik Marklund, Alexander Selin (alla Skellefteå) samt Rasmus Edström, Anton Öhman, Patrik Enberg och Axel Holmström från juniorlaget då dessa spelade för få matcher och inte bidrog i slutspelet då guldmedaljerna faktiskt avgörs.
Luleåspelare 95/96 "på riktigt", med en kort efterföljande kommentar då:
Erik Granqvist, hur många matcher stod han i slutspelet? Noll stycken. 2 stycken i grundserien. Men han har visserligen betytt en hel del för Lu… Färjestad genom åren.
Jakob Gunler, 7 matcher 0 poäng i grundserien, 3 matcher som reserv i slutspelet
Erik Nilsen, 1 match i grundserien!!! Platsade senare inte i Skellefteå AIK i allsvenskan
Torbjörn Rosengren, tredjemålvakten, 0 seniormatcher i Luleå under hela karriären!!!
Torbjörn Skarin… har jag aldrig hört talas om. Är det hockeyns motsvarighet till Molgan från Alfons Åberg?
John Wikström, 9 matcher i grundserien, 0 i slutspelet, kom faktiskt med i protokollet i grundserien genom en utvisning i en match.
Mikael Lövgren, jag ser nu att han enligt statistiken faktiskt spelade 10 matcher för Luleå i slutspelet. Jag var ganska liten 95/96 så jag kan komma ihåg fel, fast han har nollor i varenda kolumn i statistiken så han spelade antagligen väldigt lite?
Men du kan kanske få Lövgren som en Luleåspelare av 21 som då bidrog till guldet… det blir då 7 stycken spelare från Luleå, Skellefteå AIK hade 9 stycken spelare från Skellefteå vid det senaste guldet.
Luleå hade faktiskt ganska stark lokal förankring på den tiden, och de spelade en roligt offensiv hockey. Norrlandshockey, offensiv, egna spelare. Ungeför den exakta motsatsen till dagens Luleå. Den rollen har ju faktiskt Skellefteå AIK tagit över nu, vi är ju klubben som driver den stolta norrlandstraditionen vidare. Tror att mycket av hatet och avundsjukan grundar sig i dessa faktum. Luleå har ju bara ett guld, och hjonet tittar tillbaka till glansdagarna med rättmätig stolthet – men som jag just bevisat så har faktiskt vi i Skellefteå AIK ännu större anledning att vara stolta med lokal representation i vårt guldvinnande lag.
Luleås och Skellefteås kommuner är ungefär lika stora i folkmängd så det känns inte som en orättvis jämförelse? Men då skriver hjonet ”stor-Luleå” om Piteå. Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta? Alltså, hjonet är från Piteå!!! Vilket HJON han är!
Fortsättning följer…
"Då (på 90-talet) dominerades laget av norrbottningar, i första hand Luleåbor, kryddat med enstaka tjeckoslovaker/finnar, framför allt den störste minste vakten, hjälten Jarmo Myllys."
Detta skriver hjonet. Då kikar vi på faktan igen då, laguppställningen från första och sista gången köpeklubben lyckades köpa sig en SM-tital, 95/96, ett sorgens år runtom i hockeysverige.
Spelare från Luleå:
Torbjörn Lindberg
Lars Modig?
Roger Åkerström
Anders Burström
Stefan Nilsson
Johan Strömwall (från Göteborg men räknas)
6 stycken spelare från den egna kommunen.
Från norrbotten:
Petter Nilsson
Matthis Öhlund
Thomas Holmström
Lars Hurtig
Robert Nordberg
Thomas Berglund
Ja, man kan ju konstatera att Luleå inte alls var ett sånt köpelag på den tiden jämfört med nu. Man hade en viss lokal förankring faktiskt. Dock inte i närheten lika stark som fjolårsvinnande Skellefteå AIK, men klart godkänt.
Men hjonets citat ovan är så klart direkt lögnaktigt, inte oväntat.
Ja nu ser man att hjonet har vart och matat ut låååånga trååååkiga inlägg om att Skellefteå AIK är en köpeklubb med 85% köpespelare, medan Luleå minsann fostrat massvis av storspelare.
Då tar vi och synar faktan då. Ursäkta, det blir ett långt inlägg. Egentligen är det givetvis urlöjligt att jämföra en köpeförening som Luleå med en förening som våran, men det kliade i fingrarna.
"Luleåspelare" = Thomas Holmström och Matthias Öhlund
Holmström
Kom till Luleå som 21 åring, 2 säsonger i klubben innan han drog till Detroit.
Öhlund
Kom till Luleå som 17 åring, 3 säsonger i klubben innan han drog till Vancouver.
Och sen tar vi då och kikar på (enligt hjonet) "köpespelarna" från Skellefteå från fjolårets guldvinnande lag då.
Moderklubb Skellefteå AIK:
Johan Alm
Adam Pettersson
Martin Lundberg
Joakim Lindström - lämnade Skellefteå AIK som 16-årig juniorlandslagsman, kom tillbaka som senior. 14 säsonger i klubben
Från Skellefteå men började som knattespelare i ett annat lag. De flesta har spelat i Skellefteå AIK sen 10-11 års ålder. (jag är inte säker på exakt vilken ålder alla började spela i Skellefteå AIK men vet en del)
Niclas Burström, Jörn - Skellefteåkille med ca 12 år i föreningen
Erik Forssell, Lejonström - Skellefteåkille med ca 14 år i föreningen
Anton Lindholm, Varuträsk - Skellefteåkille med ca 8 år i föreningen
Arvid Lundberg, Clemensnäs - Skellefteåkille med ca 8 år i föreningen
Victor Arvidsson, Kågedalen - Skellefteåkille med ca 10 år i föreningen
Alltså 9 stycken Skellefteåkillar i laguppställningen som vann guld.
Vidare, killar som vid ung ålder flyttat till vår stad för att lira hockey precis som Öhlund och Holmström gjorde:
Fredrik Lindgren, Arvidsjaur, kom till oss som 18 åring, 14 säsonger i klubben
Oscar Sundqvist, Boden, kom till oss som 16 åring, 4 säsonger i klubben
Sebastian Aho, Sävar, kom till oss som 15 åring, 3 säsonger i klubben
Melker Karlsson, Lycksele, kom till oss som 15 åring, 8 säsonger i klubben
Petter Emanuelsson, Kiruna, kom till oss som 15 åring, 7 säsonger i klubben
Jimmie Ericsson, Skellefteå, kom till oss som 22 åring, 11 säsonger i klubben
Alltså 15 stycken spelare som har betydligt starkare band till Skellefteå AIK än vad Holmström och Öhlund någonsin haft till Luleå. 15 stycken av 22, jag får det till 68% egna spelare, eller mer egna än vad Luleå kan kalla Holmström och Öhlund i alla fall.
Det är inte frågan om en logisk kullerbytta av hjonet. Det är mer frågan om en totalt IQ-befriad saltomortal.
Och sen är ju precis som alla vet Luleå en mer anrik och historisk förening än Skellefteå AIK... hihihihihihihi, hjonet förnekar sig inte, hihihihihi
Redigerad kommentar
nils:
Men tänk om han i själva verket skreK: You f*cking gips-staty!
M.Lemiux:
Man måste faktiskt få försvara sig på personangrepp. Jag tycker att Knegare verkar vara en femtekolonnare med bra smak inom ishockey.
Jag tycker nog att Sven Savage är den absolut största Skellefteå AIK hataren på hela internet, ta för fan och läs vad hjonet skriver. Du och Knegare får gärna tycka att allt han skriver är jättesmart och att han inte alls verkar vara fixerad av Skellefteå och lida av en bokstavskombination och anti-brist på tid, men där tycker jag olika.
Jag tycker inte att du verkar så smart heller. Du hejar på hjonet när han kallar Skellefteå AIK för köpelag med 85% köpespelare trots att halva laget är från Skellefteå och 2/3 från juniorlaget. Samtidigt har ni själva knappt haft en spelare från den egna kommunen på ett decennium. Du själv kallar sedan Piteåkillarna Matthias Öhlund och Thomas Holmström för Luleåprodukter, dessa killar har båda hela två säsonger i er förening. Tycker du själv att det är ett smart resonemang?
Tom verkar vara en normal Skellefteå AIK supporter, mer diplomatiskt och ödmjuk än mig själv. Det verkar även finnas många vettiga Luleåsupportrar här också. Du själv och Sven Savage räknas dock givetvis inte dit, det förstår du väl själv?
Mario Lemieux heter spelaren din mupp.
Sven Sewage:
Tror nog att varken du eller jag vet om Sevc gjorde det frivilligt eller om det var ett krav från Looben om han ville få vara kvar.
Albert Hall:
Alltså lite kort, det här med att kopiera och sno av andra, det flesta av ordvalen och språkbruket kommer faktiskt från Sven Sewage. Det roliga alltså, inte det dära Osthyveln, Gurkan och de dära väldigt geekiga benämningarna på andra lag, sådana nördiga och tråkiga grejer står jag naturligtvis inte bakom.
Ett tydligt exempel är det dära med Bagdad Bob inom hockeyn. I flera års tid har Sven Savage suttit och hånat Skellefteå AIK över sommaren, alla spelartapp, och hur vi just nästa säsong skulle tappa allt. För Luleå såg det däremot ljust ut. Varenda sommar varje sak, hihihi. Så därför började jag kalla honom för Bagdad Bob. Nu har ju även han börjat med Bagdad Bob, på en annan hockeysajt.
Nog väntar man bara att han ska börja med sargutdunkarmedley, mammondyrkan, gnethockey, 0-0 dyrkare osv osv. Köpelag, köpespelare baserar han ju ut stup i kvarten, det känns lite malplacerat benämning då vi har haft flest egna spelare av alla lag i SHL medan Luleå knappt har haft någon under 5 års tid. Det känns enligt mig lite konstigt ifall en dvärg retar någon för att någon är kort och endast 195 cm lång?
nils:
Jag tycker att det är dåligt som fan att komma med anspelningar på härkomst, hudfärg, sexuell läggning osv. Det var dåligt gjort av Sevc, och han fick ett straff som han tog på ett bra, ärligt och manligt sätt. I stridens hetta kan det som spelare bli fel ibland, men jag försvarar det inte. Psykningar hör så klart till sporten, men man måste lägga sig på rätt nivå vad som är anständigt och inte.
Ifall våra ledare eller klubbrepresentanter håller på med sådant hoppas jag att de får sparken omedelbart.
Knegare:
Om man flörtar med och lierar sig med den största Skellefteå AIK hataren på hela internet, dissar Skelleftebor i allmänhet, kommer med en massa inavelssnack, och sen kör med rasismsnack om Sevc, då är man enligt mig ingen riktig AIKare. Man är då en femtekolonnare med bra smak i ishockey. Föga förvånade efter dina fjantiga angrepp mot mig tidigare.
Sven Sewage: Tror nog det tog hårdare med gipsy.
Att kalla Rahimi neger skulle nog snarare framkalla ett asgarv än provokation.......
Men för att bli allvarlig en stund Sven, du verkar vara okunnig i europas histora och för en tjeck så är nog gipsy en rätt grov förolämpning.
Redigerad kommentar
Sven Sewage: Helt seriöst...du är fan inte frisk Sven...eller kanske Svin Sevage är ditt rätta namn.
Å är man alltså inte en "riktig" AIK:are om man inte kommer från Skellefte då,eller?
Knegare:
och Knegare kommer ut ur garderoben som en ej-Skellefteå bo. Tillsammans med hjonet kan han dissa AIK och Skellefteåbor i allmänhet. Näe, han är från en håla mellan Umeå och Lycksele, garanterat lite av en "genetikens högborg"?
Knegare är ingen riktig AIKare som lierar mig med hjon som gottgör sig över våra spelartapp och tillsammans hånar Skellefteåbor.
Sen Sevc... dömd i diciplinnämnden efter att ha erkänt att han kallade Rahimi för "you f*ckin gipsy!" Rahimi skrek "you f*ckin pussy" till Sevc som skrek tillbaka i stridens hetta ute på isen. Sevc erkände sitt snedsteg, även om jag personligen inte tycker att Gipsy är ett allvarligt rasistiskt ord. Men Sevc sa i alla fall inte, näe, jag sa You fuckin Gips-staty till Rahimi, han hörde fel. Vidare tog han Färjestsadssupportrarnas insamlade bötespengar och skänkte dessa till välgörenhet och insisterade att han skulle betala ur egen ficka. Lite mer klass i det agerandet än att först stå i TV med röda kinder och stamma fram "näe jag är inte rasist" och sen komma med några efterhandskonstruktioner om svinjävla regler.
Sven Sewage:
Kom att tänka på en grej. Vad var det han hette, erat rattfyllo som körde dyngrak under kvalserien så allt sket sig för Skaik? Samma år klubben var sponsrade av någon "dont drink and drive" kampanj och hela Sverige skrattade. Det var i alla fall inte Jimmie, det minns jag med säkerhet.
Visst hotades journalisten som skrev om det också. Journlisten var inte Fahlman, det minns jag också med säkerhet.
Och nu skriver gnethockey-hjonet att Skellefteå är 45 gånger större än Stockholm till ytan, och därför ska spelare som spelade knattehockey i något byalag i vår hockeykulturstarka bygd räknas som köpespelare. Hihihihi, han fattar liksom inte att man brukar räkna folkmängden och inte ytan när man avgör hur stora orter och städer är, hihihihi. Men inte är man förvånad. Han är inte så smart, och kombinerat med den sjukliga avundsjukan och ADHDn kan det bli ganska roliga kommentarer! :-)
Sen enligt mitt sätt och se det kan Skellefteå AIK ta åt sig mycket av äran hos utvecklingen hos spelare som t ex Melker Karlsson som kom till klubben vid ung ålder och gjorde 8 säsonger innan han nu draftades. På samma sätt kan Luleå ta åt sig lite av äran av utvecklingen av en spelare som Johan Fransson som gjorde fem säsonger innan han lämnade för Frölunda, Ässät, Linköping, Lugano och St Petersburg, fast han utvecklades faktiskt betydligt mer när han flydde gnetlaget så man förstår ju varför han vill bort. Spelare som Tomas Holmström och Matthias Öhlund har gnetlaget dock haft minimal betydelse för då de fått sin utbildning i Piteå och endast har gjort 2 säsonger i gnetlaget innan de drog över till NHL och blev superbra spelare.
Ja nog får hjonet tycka att vi bestått av 85% köpespelare, då han räknar spelare från den egna kommunen som köpespelare. I så fall har då Luleå bestått av 99% köpespelare genom ALLA år eftersom det knappt funnits några spelare från Luleå. Luleå har ju faktiskt aldrig haft någon vidare hockeykultur i bygden och man har endast precis som under senare år vart likt en parasit på de andra mindre norrbottniska klubbarna. Det är därför Luleå är så illa omtyckta runtom i norrbotten eftersom de ses som parasiter som ej bidrar.
Sen påståendet att vi alltid haft 85% köpespelare, det måste jag bara bemöta.
Förra årets superlag som enkelt vann guld:
Skellefteågrabbarna (10st)
Johan Alm - moderklubb Skellefteå AIK
Martin Lundberg - moderklubb Skellefteå AIK
Adam Pettersson - moderklubb Skellefteå AIK
Joakim Lindström - moderklubb Skellefteå AIK, lämnade som 16-årig juniorlandslagsman för MoDo, sammanlagt 15 år i föreningen
Niclas Burström - moderklubb Jörn i Skellefteå kommun, i AIK som 11-åring
Anton Lindholm - moderklubb Varuträsk i Skellefteå kommun
Arvid Lundberg - moderklubb Clemensnäs i Skellefteå kommun
Victor Arvidsson - moderklubb Kågedalen i Skellefteå kommun
Erik Forssell - moderklubb Lejonström i Skellefteå, lämnade AIK J-20 för Umeå för att läsa teknisk fysik kom tillbaka när utbildningen var avklarad
Från juniorlaget:
Sebastian Aho, Umeå
Rasmus Edström, Glommersträsk
Fredrik Lindgren, Arvidsjaur
Petter Emmanuelsson, Kiruna
Melker Karlsson, Lycksele
Oscar Sundqvist, Boden
Jag skulle nog vilja påstå att Skellefteå AIK är den klubb i elitserien med absolut starkast lokal förankring av samtliga lag. Nästan halva laget från den egna staden, som dessutom är ganska liten till folkmängden. 2/3 ur egna led ifall man räknar in spelare utbildade i juniorlaget.
En bra bit över 15% egna spelare hur man än räknar, den saken är säker. Varför sitter då hjonet och hittar på 85% köpespelare? Svaret på denna fråga är samma som tidigare: avundsjuka.
Om vi då tittar på köpelagets laguppställning, hur många egna spelare har de?
Ledin, Rautio och Fabricius från den egna staden. 3 stycken.
Från juniorlaget (ej inköpta utlänningar):
Fransson, Oskarsson, Mannberg och Omark, 4 stycken.
Inte riktigt samma sak.
Varenda år har det sett likadant ut. 12-15 spelare lämnar för andra lag i SHL och allsvenskan. Mögel-Osten köper då in ett gäng reaspelare från allsvenskan, skåningar, smålänningar, stockholmare, finnar, och så tar han in lite spets från utlandet. Alla spelare på ett- eller tvåårskontrakt. När kontraktet sedan går ut lämnar spelaren som inte har någon anknytning till köpeklubben. Samma visa varje år, och spelarna utan hjärta för föreningen viker ner sig fram till vårkanten, samma visa varje år.
På så sätt blir man bara en mellanhand i svensk hockey. Man hamnar i en ond nedåtgående köpespiral. Alla bra spelare lämnar för konkurrenterna, år efter år, och man tvingas till att köpa in på rea från allsvenskan. Det är många många spelare som nu tagit ett eller två hundår uppe i Luleå innan deras karriärer tagit fart i en riktig hockeyförening någon annanstans.
Ovan scenario är inte samma sak som att utveckla spelare från pojkåldern till att få kontrakt i Nordamerika. Endast i en ding ding köpevärld är det samma sak att köpa in ett gäng reagnuggare från allsvenskan som 5 år efter de lämnat köpeföreningen blir bra spelare.
Alltså för att summera. Nu har Luleåhjonen nått sin största framgång sedan de blev totalt utskåpade och 4-0 krossade av oss, vårt lag köps sönder av de penningstarka ligorna i ryssland och nordamerika. Hahaha nu blir ni ett köpelag flinar de. Men sanningen är ändå att vi kommer att ställa upp med ett lag med fler spelare ur egna led än vad de själva NÅGONSIN har haft. Det är inte samma sak att tappa stjärnspelare till NHL som att tappa halva laget av inköpta reagnetare till seriekonkurrenterna efter ettårskontraktet gått ut. Fan de har ju t om köpt fler rejects av oss än fostrat egna spelare.
Albert Hall:
Ser att Tom försöker resonera med hjonet på deras sida. Tom, det går inte! Tyvärr. Hästarna har rymt från hagen. Verktygen har ramlat ur lådan. Jag är lite lur på att han trycker på tangenterna med en penna i munnen, med armarna i en tvångströja.
Jag har haft långa samtal med bokstavskombinationshjonet angående anor, historik och traditioner, och han har på fullt allvar hävdat att Luleå minsann har längre historia än Skellefteå AIK och att de har mer anor och traditioner inom hockeyn. På riktigt alltså, hihihihi. Ett annat återkommande diskussionsämne har vart underhållningen på hockeyrinken, där han förklarat att 0-0-sargutdefensivhockey är mycket roligare än anfallshockeyn vi bjuder på.
Jag har ju hela tiden hävdat att det är en kombination som ligger bakom detta rabiata hat mot Skellefteå AIK. Dels för att vi är bäst i Sverige, dels för att vi är den bästa plantskolan, dels för att vi spelar en fin rolig kreativ anfallshockey, dels för att vi är den mest omskrivna klubben i media, men mestadels för att vår klubb är allt de själva inte är men skulle vilja vara. Ren och skär avundsjuka.
Men nog förstår man att det brinner till lite extra när följande händer: när det fruktsvärt tråkiga, menlösa och mentalt svaga laget tar sig vidare från kvartfinalen vid två tillfällen sedan år 2001 (13 år alltså!), så stöter de på patrull i Skellefteå AIK. Vida båda tillfällena fullständigt krossas köpelaget och förlorar 4 raka matcher och skämmer ut sig inför hela den svenska hockeypubliken. Dessa två utskåpningar är alltså föreningens två största framgångar på ett och ett halvt decennium. Nog fan förstår man avundsjukan och bitterheten de känner!
Sen nog har man man vart där och spätt på litegrann med ett par retsamma inlägg, speciellt då matcherna slutade 0-0 titt som tätt. Men absolut inga större övertramp än vad 0-0 dyrkarna själva stått för, snarare tvärt om.
Sven Sewage:
Ahhh, du tar dig. Klart i klass med Bruse Springstone. :-)
Albert Hall:
kul att du diggar dåliga covers. Här ska du få dig n riktig melodi som du kan gå och nynna på! hihihihi
Gnetartider
jag känner det är nån gnetning på gång
gnetartider
gnetartider
köpa gnuggare hela året långt
gnetartider
snurra runt i ett lag som blöder
som viskar: doping är bra!
gnetartider hej hej gnetartider
ge mig misshandel, ge mig rasism
duue-duuue-duuuue
ge mig svinjävla regler och dopingbrott
gnetartider hej hej gnetartider
inköpta knektar som tar tidigt sommarlov
duue-duuue-duuuue
som ger värdegrunden till vår klubb!
Sven Sewage:
Jepp jag är alldeles ny på detta med hockeyforum. Faktum är att mitt debutinlägg var riktat mot just dig häromdagen. Visst känner du dig hedrat va? Snälla... Säg ja...
Sven Sewage:
Oj, förlåt, skrev visst svar till fel nick i förra inlägget. Varje gång jag ser ditt nick så kommer jag att tänka på den där grejen jag råkade bevittna i Bankok i december 2012.
Flera personer har messat mig här och vill ha hela historien, vilken egentligen inte är särskilt märkvärdig, men jag bjuder på den i vilket fall.
För att göra en lång historia kort så hade jag och en polare råkat förirra oss till en bakgata i den stora staden som vi nog egentligen inte borde besöka. Varför undrar ju då allmänheten såklart. Jo, vi var tvugna att fördriva tiden i väntan på att Luleå HF skulle spela final i European Trophy, vilken ju på grund av tidsskillnaden började ganska sent på denna dela av vårt kära jordklot.
Nåväl, vi råkade förirra oss in på denna bar, minns inte namnet nu, men nånting med rock var det, annars skulle vi inte gått dit. Döm om vår förvåning när en kille, närmast klädd som Elvis Presley på slutet av hans liv, kom in och började dra, vad vi efter en stund i oljudet förstod var, Bruce Springsteen covers.
Från början gapade vi av förvåning men efter en stund så började vi le. Man kunde inte annat än det över hur dåligt det var. Det värsta var att killen trodde vi log för att vi tyckte det var bra och frågade om vi hade något önskemål. Born to run, sa min kompis och gänget som kompade pajasen drog igång något slags bröl. Vi slutade le och började skratta. Sen fortsatte det, blev till sist en oförglömlig kväll. Inte på grund av kvalitet dock.
Efter detta drog vi tllbaka och följde Luleå Hockeys finalmatch. Luleå vann.
Men åter till mitt misstag angående ditt nick som kom mig att tänka på Bangkokstoryn. Du borde byta. Till... Tom? Nejfan, upptaget ser jag ju nu. Kanske av någon annan än dig till och med?
Jag vet inte om Bagdad-Bob är upptaget, annars skulle ju det passa dig. Du brukar ju kopiera nick och att kopiera Skellefteås sportchefs nick skulle väl passa dig? Ett tips i all vämening såklart.
Albert Hall:
Jag tror nog att du är lite av en New Kid on the Block när det handlar om hockeyforum Albert lille?
Visst är det synd med alla dessa svinjävla regler inom hockeyn?
Bruse Springstone:
Varför måste du härma andra hela tiden? Till och med i sättet att skriva. Hitta på lite egna ord och uttryck vettja. Men det är du nog inte kapapel till.
Ja där ser man, problem inom detta speciella område igen för köpeklubben från ingenmansland.
Vilket område då? Inte de problemområden som jag vanligen skriver om, alltså de sportsliga resultaten, slutspelsfrossan, de negativa ekonomiska siffrorna, köpmanin och bristen på egna spelare, avsaknaden av anor och traditioner, samt den tråkigaste hockeyn som har beskådats i SHL i mannaminne. Nej inte någon av dessa, utan stora problem nu igen med moraliska frågor, problem med värdegrunden.
Inom den närmsta tiden har den onda föreningen haft problem med att sportchefen inte kan bete sig som folk och sitter och skriker rasistiska tillmälen mot färgade spelare i motståndarlaget. En tidigare målvakt attackerar och hotar dörrvakter och blir slängd i fyllecell. En spelare blir åtalad för misshandel av oskyldiga ute på krogen, inte en gång, utan vid två separata tillfällen inom ett år. Listan skulle kunna göras längre.
Och så nu har alltså den inköpta målvakten Owuya haft problem med dopingkontroller. Reglerna där är glasklara och väldigt enkla att följa, och de är till för att skydda vår fina sport från fusk. Nu kan jag inte helt säkert säga till 100% att Owuya har dopat sig, men helt klart misstänker gemene man att han inte har rent mjöl i påsen då han inte följer de enkla reglerna.
Hur reagerar då klubben? De bryr sig inte, som vanligt. Rasism, misshandel, doping, det är grejer som ryms inom värdegrunden inom deras förening?
Hur reagerar överstehjonet på köpeklubbens hockeysnackssida? Som väntat, det blir till att jätteförsvara dessa moraliska övertramp. Varenda gång, så blir det alltid. Det blir att mata ut ett gäng maratoninlägg som är förbannat tråkiga och jobbiga att läsa. Blanda damp med ett överflöd av fritid och sudda envist bort varenda spår av finess och glimt i ögat. Sen skynda och mata ut 20 000 tecken lång meningslös text som försvar till att en i de inköptas gäng nu bryter mot dopingreglerna. När t om köpeklubbens andra stackars fans går emot honom undrar man litegrann hur det är ställt med honom?
Tom: Om du tror på de siffror som redovisas så är du naivare än jag trodde. Jag vet att alla klubbar - och kommuner som sponsrar klubbarna - hittar en massa olika sätt att gömma sådant.
Skulle AIK ha nästan samma spelarbudget (inte budget, utan spelarbudget) som Skellefteå? Modo ska enligt de uppgifter jag fått ha haft 23-24 mille i budget, men jag är inte naiv att tro att sådant stämmer. Då jag har väldigt bra insyn i den sportsliga delen vet jag att Modo låg oerhört lågt jämfört med tidigare.
Redan första året spelade Hedman fler matcher för Tampa än Skellefteås spelare gjorde tillsammans i år. Varför blev han vald tvåa då?
Modo - precis som alla andra - betalar en slant för spelare. Dock inga fantasibelopp som verkar cirkulera.
J F K: Bästra truppen är såklart alltid en subjektiv fråga som är svår att svara på men de hade en av de klart bättre trupperna allafall.
Men fakta är fortfarande, vad har Anders Forsberg som coach åstadkommit?
Hmm, hälften av Skellefteås spelarbudget....Det lät rimligt för dig eller?
Anders oskyldig till nyförvärven? Intressant då (spec) Luleåfansen påstår att Skellefteå har Anders att tacka för alla värvningar från Nordamerika eftersom han hade sån grym koll efter hans tid som scout. Det intressanta är såklart att då inte Modo använde sig av dessa kunskaper.
Ödmjukhet bland fans är såklart också en subjektiv fråga. Dock är jag rätt övertygad om att, pga våra rätt så fina senaste säsonger, där vi vunnit en del så lyser avundsjukan genom hos många och man hugger på allt negativt man kan komma på.
Detta fenomen kan man också se på Färjestad som var dominanterna före oss. Fruktansvärt illa omtyckta av resten av Sverige (mig inkluderat tidigare). Dock har jag nog insett såhär i efterhand att det endast handlat om avundsjuka för när vi tog över tronen så känner jag inte alls samma agg mot dem.
Sen angående NHL-spelare. Visst där har du rätt...än så länge. Dock är det inte sådär jättevanligt att man blir superstar därborta under sina första säsonger även om man valts i förstarundan. Titta bara på eran Viktor Hedman som exempel.
Här är en länk till Skellefteås "bästa" draft år. Titta vilka övriga svenskar är i den draften. Inte så många där heller som slagit igenom (än) va?
Sevc klar. En general i de bakre leden. Då blir det andra säsongen hos oss, och efter två säsonger i laget kan man enligt Luleåfansen hänvisa till spelaren som en egen produkt! Kul att Sevc är tillbaka.
Hjonet på Luleåsidan fortsätter att visa att han har allt för mycket tid och ack så lite finess. Hatfullt och avundsjukt sitter han och matar ut 10 000+ tecken av goja, omöjligt för en normal funtad människa att hinna läsa. Vilken bokstavkombination lider han av?
Ser att de skriver mycket om fotbolls-VM där i gnet-Luleås forum. Vilket fotbollslag borde 0-0 dyrkarna egentligen hålla på? En svår fråga, det finns några alternativ att välja mellan. Här har ni mina förslag i en shortlist:
Mexico
Motivering: Ett roligt och passionerat lag med bra fans vilket givetvis blir helt fel, men Mexico har sämst slutspelshistorik av alla lag och ryker i princip alltid direkt playoff drar igång.
Norge
Motivering: Norge har ju en berömd tränare som heter Drillo. Han gillar köttmur och tjongboll och sen springa och kämpa i 90 minuter utan att ha tillstymmelsen till eget spel. Helt klart fotbollens svar på Luleås gnethockey med bisvärm och sargutdunkarmedley och den berömda "diciplinen" som kan få den mest hängivna hockeyfantasten att slumra till på läktaren.
Qatar
Motivering: Köpte sig ett fotbolls-VM. Ett lag utan traditioner och anor som ändå får vara med i finrummet pga statsfinansierade sponsor(mut)pengar. Kanske blir det nu att tokköpa in spelare och dela ut medborgarskap hux flux, det kan bli riktigt tungt även för Qatar ifall de var tvungna att spela med egna spelare.
Finland
Motivering: överflödig.
Jag, Sven Sewage, ringde runt och lyckades efter mycket om och men få tag på Torbjörn ”Molgan” Skarin. En mycket kapabel hockeyspelare och guldmakare för sitt Luleå ”back in ’96”. Helt klart en viktig pjäs.
Då jag saknar den teknologiska kunskapen så kan jag tyvärr inte ladda upp ljudinspelningen här på hockeysnack, så håll till godo med den korta intervjun i skriftspråk.
-Skarin
-Hej Torbjörn, det är Sven Sewage från hockeysnack.com
-Tjenare Sewage, hur är läget?
-Allt bra tack Skarin. Tänkte höra, varifrån kommer ditt smeknamn Molgan?
-Ja det var en kille från Stor-Luleå som fick ganska mycket hjärnspöken när han flyttade ner till Bromma, det var därför jag fick mitt smeknamn Molgan.
-Vissa elaka tungor har ifrågasatt vissa spelares bidrag till SM-guldet Luleå vann 1996, såsom din egen, Torbjörn Rosengrens och Erik Nilsens, vad har du att säga om det?
-Ja, då kan de inte mycket om hockey, det kan jag då säga!
Nu vill jag inte sitta här och tala om min egen insats, men Nilsens. Alltså, har du sett Luleå spela de senaste åren? Förstår du hur mycket hans byte mot Leksand influerade klubben?
Sen Tobbe R, där kan jag förstå att en utomstående inte förstår hans betydelse då han verkligen var en ”bakom-kulisserna”-typ.
-Är det någon annan person du vill framhäva som betydelsefull vid SM-guldet?
-Ja i så fall Börje Berntsson som brukade köra bussen till och från flygplatsen. Han brukade bjuda på snus och var allmänt trevlig. Tyvärr gick han bort för ett par år sedan, men han skulle kunna ha fått ett pris postumt tycker jag faktiskt.
-Tack Molgan Skarin
-Tack själv Sewage