1150x200-hockeyicerinkfornhlteamsby_0.png

Support

4750 inlägg · 375 ämnen

Nya HockeySnack HS3 släpps den 15-16 september

« · 1057512 Till forumet


Sv: Nya HockeySnack HS3 släpps den 15-16 september
NuMo: Du och jag är ganska nära varandra i våra åsikter. Jag önskar att fler var det.
Kommentera

Sv: Nya HockeySnack HS3 släpps den 15-16 september
250kg kärlek: "Jag tror jag förstår hur du menar, men ändå inte. Förklara gärna."

Tar en kortvariant ändå.

Varje gästboks autonomi är viktig för att varje lags gästboksmedlem/sympatisör, skall känna sig som på hemmaplan. Det innebär alltså en viss hemmaplansfavvör.

Men man kan faktiskt förtjäna epitetet "profil" även om man bara är sympatisör (Man kanske sympatiserar och är supporter med ett annat lag) med gästboken för att man gillar dess speciella debattklimat och medlemmar. I Modos gb är sådana typiska profiler Mike 66 och Westerlind. Vi MoDoratorer låter gärna dessa skribenter måla fritt, även fast de använder provokativt språkbruk, mot just Modo. Vi moderatorer har lärt känna dem och vet att det är med glimten i ögat. Alla har inte lärt känna dem och har svårt att förstå att vi tillåter friare utsvävning, men vi gör det för att vi anser att det gynnar gästboken i långa loppet. det blir mer liv i den.

Det är alltså en inkonsekvent bedömning av hur vi tillåter nya och inarbetade skribenter florera i gästboken.

Begreppet "profiler" finns inte i HS regelbok längre, men fanns förr. (Om jag inte sett fel.)
Kommentera

Sv: Nya HockeySnack HS3 släpps den 15-16 september
NuMo: Vi får anledning att återkomma till varandra. Perssons match blir en höjdare.

Natti.
Kommentera

Sv: Nya HockeySnack HS3 släpps den 15-16 september
250kg kärlek: Ämnet är värt att debatteras här utanför moderationsgästboken där även vanliga medlemmar kan få både inblick och åsiktsinflytande. Jag återkommer med förklaring en annan dag när jag inte känner mig så trött. Helg och kvälls/nattarbete krävar lite sömn emellanåt också. Persson skall ju snart pingponga dessutom. Kan man missa det?
Kommentera

Sv: Nya HockeySnack HS3 släpps den 15-16 september
NuMo skrev:

"Enligt mig så skall det inte finnas stramare ramar som HS olika gästblöcker måste hålla sig till. Varje gästboks egen autonomi är av största vikt och charmen med HS - en community som erbjuder unika debatter över laggränserna"

Halleluja, du har mitt stöd. 110%.

NuMo skrev:

"
Tänker t.ex. på den tidigare tumregeln att i varja gästbok så bestämmer dess moderatorer vilka som intjänat epitetet "profil" där det därmed tolereras en annan (högre) ribba, en mer tolerant nivå, från moderatorerna att tänja på debattgänserna i provokativt syfte. Iom. att denna filosofi inte är rådande och dessutom - för mindre självständigt fritänkande moderatorer - är svårtolkad, så har filosofin i stort sett spelat ut sin roll när det brinner till och dessa "profiler" ifrågasätts i moderationsgästboken så är det en svårförsvarad filosofi."


Jag tror jag förstår hur du menar, men ändå inte. Förklara gärna.

NuMo skrev:

"Modos gästboksmoderatorer värnar fortfarande om denna filosofi och försöker moderera efter den.

Tyvärr så måste jag nog ändå hålla med hellge om ett problem som uppstår. Timrågästboken har allt som oftast (tikar håller inte med, det ständiga problemet.) behandlats som en "profil" på HS. Med jämnmod tillåts man gå utanför HS regelverke när det gäller hån, spott och spe.

Man tillåter ofta tikar i Timrås gb. att gå än längre än vad "profil-filosofin" för varje gb. egentligen var tänkt att vara. En gästboksprofil enligt min tankegång skall tillåtas gå ett steg längre i sin provakation i en debatt, men inte i personliga verbala tillmälen och påhopp."

Så är det antagligen. Jag tycker många gånger att medlemmar går över gränsen. Timrås gb är inget undantag.

"Därmed inte sagt att inte vi borde ha möjligheten att skriva med meningsfulla tankar och åsikter. HS tenderar att mer och mer bli ett ointressant chat-forum. Det är HS största problem, enligt mig."

Det är ingen som vågar skriva längre (av de som är kunniga) eftersom det man skriver dissas av andra medlemmar. Tro mig.
Kommentera

Sv: Nya HockeySnack HS3 släpps den 15-16 september
250kg kärlek och hellge.

Enligt mig så skall det inte finnas stramare ramar som HS olika gästblöcker måste hålla sig till. Varje gästboks egen autonomi är av största vikt och charmen med HS - en community som erbjuder unika debatter över laggränserna.

HS har sina reger och de är bra. Tillräckligt bra. Tyvärr så har de reglerna i vissa detaljer faktiskt inneburit mindre självtänkande i gästböckerna.

Tänker t.ex. på den tidigare tumregeln att i varja gästbok så bestämmer dess moderatorer vilka som intjänat epitetet "profil" där det därmed tolereras en annan (högre) ribba, en mer tolerant nivå, från moderatorerna att tänja på debattgänserna i provokativt syfte. Iom. att denna filosofi inte är rådande och dessutom - för mindre självständigt fritänkande moderatorer - är svårtolkad, så har filosofin i stort sett spelat ut sin roll när det brinner till och dessa "profiler" ifrågasätts i moderationsgästboken så är det en svårförsvarad filosofi.

Modos gästboksmoderatorer värnar fortfarande om denna filosofi och försöker moderera efter den.

Tyvärr så måste jag nog ändå hålla med hellge om ett problem som uppstår. Timrågästboken har allt som oftast (tikar håller inte med, det ständiga problemet.) behandlats som en "profil" på HS. Med jämnmod tillåts man gå utanför HS regelverke när det gäller hån, spott och spe.

Man tillåter ofta tikar i Timrås gb. att gå än längre än vad "profil-filosofin" för varje gb. egentligen var tänkt att vara. En gästboksprofil enligt min tankegång skall tillåtas gå ett steg längre i sin provakation i en debatt, men inte i personliga verbala tillmälen och påhopp.

Det här är naturligtvis mina egna tankebanor i ämnet, men jag känner mig inte ensam.

Angående de pubertala omogna debatterna (om man nu skall kalla det för debatter.) så är jag faktiskt för. Glöden, ogillandet, "hatkärleken", gliringarna etc. är en förutsättning för HS fortgående.

Sponsoreliten tittar på besöksunderlag, snarare än gästboksetik. Det är jag säker på. Hockey är folkets sport. Därför skall folket debattera på folklig nivå. Det viktiga är ändock att vi gör det civiliserat inom rimliga gränser. HS kommer aldrig att bli ett elitforum att debattera ishockey på som det är utformat nu.

Därmed inte sagt att inte vi borde ha möjligheten att skriva med meningsfulla tankar och åsikter. HS tenderar att mer och mer bli ett ointressant chat-forum. Det är HS största problem, enligt mig.
Kommentera

Sv: Nya HockeySnack HS3 släpps den 15-16 september
hellge: Intressant inlägg.

Du riktar skarp kritik mot de ledande personerna på HockeySnack och eftersom jag tillhör en av dem känner jag mig tvungen att svara på dina frågor.

hellge skriver:

"Samtidigt skulle det också vara intressant att veta om Hockeysnack kommer att mogna och till sist sluta med att försvara ljusskygga åsikter som framförallt förekommer i Timrå-boken"

Visst, det finns inlägg som jag gärna ser att de försvinner, som ändå får vara kvar. Det är ett bekymmer. Nu tror jag att problemet är större än att bara handla om Timrås gästbok. Ser man i ett större perspektiv finns det anledning att titta över de olika tolkningar som förekommer i respektive gästbok för att - om möjligt - finna en hyffsad gemensam nämnare. Gästböckernas olika tolkningar om vad som får stå och inte skiljer sig i gästböckerna. Det är också lite av charmen med HS.

hellge skrev:

"Jag är övertygad om att HS har mycket att vinna på att stävja dessa. Tidigare har denna vilja inte funnits bland ledande personer, vilket har skapat ett mer oseriöst intryck än önskat. Om man förhindrar dessa, som jag kallar ljusskygga åsikter, är det mycket som talar för att HS kan växa ut att bli den sajt som en gång var målet: En sajt med samtliga elitserielag"

Det där köper jag inte alls. Måhända kanske HS kan vinna några medlemmar till om man stävjer det ordkrig som ibland råder mellan olika supporterskaror men aldrig att HS skulle invaderas av nya medlemmar om ordbajset fick ett slut. Återigen påstår du att de ledande personerna på HS inte tar sitt ansvar. Jag lovar dig, det är fel. Vi gör allt som står i vår makt för att stävja allt eventuellt skit som skrivs men med en fingertoppskänsla i varje enskild gästbok som inte alla gånger är så enkel att hantera.
Detta råder vi bot på om moderatorer/forumledare kan komma överens om en mer stram ram vi ska hålla oss efter. Ett regelverk som är tydligare för alla bestämmande parter.

hellge skrev:


"Om de som leder denna sajt är lyhörda för detta problem finns det en stor chans att sajten kan växa ut till en dominant för åsiktsbrytning i Hockey-Sverige. Sajten skulle mycket väl kunna bli så stor att den måste drivas som ett företag. Är det något som annonsörer och sponsorer kan lukta sig till så är det tillväxt på nätet"

Jag har igentligen redan besvarat det där. Men återigen: självklart är det du beskriver ett problem. Men det är ett problem lika litet som vilket annat, åtminstone då vi snackar tillväxt på HS. HS kommer inte att växa till det samhälle du tror på om HS förbjuder alla könsord i gästböckerna. Det är en del i det hela men för mig ett mycket litet problem.
Nu vet inte jag vilka ambitioner Marcus har kring HS (om han vill tjäna grova pengar eller ha det som en hobby). Däremot känner jag att Marcus har en enorm drivkraft (utan att för den sakens skull tala om pengar) att få den här sidan som ett slutresultat i ett gigantiskt examensarbete. Något som började som en kul grej har fortsatt till något Marcus fortsätter utveckla eftersom han känner att det är roligt.
Kommentera

Sv: Nya HockeySnack HS3 släpps den 15-16 september
Förtydligande.

MIN mening är att modolid och timråalkis inte hör hemma i konstruktiva debatter. Det känns som om att när man har slut på intelligenta forumuleringar tar till sådana verbala knytnävsslag.
Kommentera

Sv: Nya HockeySnack HS3 släpps den 15-16 september
hellge:

Hatkärlek kommer ju alltid att finnas. Inte tror jag väl att Svenska Fans gästböcker är mer vårdade i språket. Den sidan har över 100000 medlemmar och att locka över dom till HS med en hårdmodererad attittyd tror jag är en aning naivt.

HS växer genom:

Djungeltrumman
Driftsäkerhet.
Trevliga bloggar
Uppdaterade nyhetssidor

Inte tror jag att borttaganden av "timråalkis" och "modolider" ökar medlemsantalet mer än marginellt.

Därmed inte sagt att jag klarar mig utan dyliga verbala påhopp.
Kommentera

Sv: Nya HockeySnack HS3 släpps den 15-16 september
hellge:
Ett oerhört sansat inlägg i en känslig fråga.
Respect och support.

Jag skulle vilja veta om det finns några konkreta planer på att få underrepresenterade hockeylag att växa på HS, eller är förhoppningen att själva uppgraderingen kommer suga åt sig skrivklådande FBK:are, SAIK-gossar och SSK-folk?
Kommentera

Sv: Nya HockeySnack HS3 släpps den 15-16 september
Marcus:

Det låter mycket spännande med den nya sajten. Kul också att ny teknik hänger med.

Samtidigt skulle det också vara intressant att veta om Hockeysnack kommer att mogna och till sist sluta med att försvara ljusskygga åsikter som framförallt förekommer i Timrå-boken.

Jag är övertygad om att HS har mycket att vinna på att stävja dessa. Tidigare har denna vilja inte funnits bland ledande personer, vilket har skapat ett mer oseriöst intryck än önskat. Om man förhindrar dessa, som jag kallar ljusskygga åsikter, är det mycket som talar för att HS kan växa ut att bli den sajt som en gång var målet: En sajt med samtliga elitserielag.

Om de som leder denna sajt är lyhörda för detta problem finns det en stor chans att sajten kan växa ut till en dominant för åsiktsbrytning i Hockey-Sverige. Sajten skulle mycket väl kunna bli så stor att den måste drivas som ett företag. Är det något som annonsörer och sponsorer kan lukta sig till så är det tillväxt på nätet

Men däremot om man inte gör något och istället börjar försvara sig, då kan vi nog glömma någon större tillväxt, då får vi istället vara tillfreds med att ***** skriver om sitt älsklingsämne: inavel i Ö-vik och ****** skriver om sitt: alkoholiserade socialfall i Timrå.

Jag gissar marknaden, dvs sponsorer och annonsörer inte är så intresserade av dessa ämnen…

Nå, vad tror ni? Det som krävs för den nya sajten förutom allt utvecklingsarbete är bara smula mod. Nå, vad tror ni?
Kommentera

Sv: Nya HockeySnack HS3 släpps den 15-16 september
Heja Marcus! och tack för allt arbete du lägger ner för att vi hockeyälskare ska kunna ha lite mysigt en stund :D
Kommentera

Nya HockeySnack HS3 släpps den 15-16 september
Intensivt arbete med nya HockeySnack, version 3, har pågått sedan i våras och lagom till elitseriestarten så öppnar vi portarna till den nya sajten. Måndagen den 15 september så stänger vi ner HS2 och påbörjar arbetet med att lägga upp HS3. Någon gång under dagen den 16 september så öppnas sajten igen.

HS3 erbjuder samma funktionalitet som HS2 men i en på alla plan förbättrad version. Utöver det många nya funktioner. Trots ett nytt utseende så kommer den erfarne hockeysnackaren att lätt känna igen sig. Hela sajtens upplägg är förändrat från att ha varit forumcentrerat till att vara klubbcentrerat. En nyhet är att varje medlem får en egen blogg. En annan nyhet är att det går att skapa öppna eller stängda  användargrupper.

Medlemmar behöver inte göra något före flytten utan allt data (inlägg, brev, filer,  inställningar etc) flyttas över till den nya sajten. Moderatorer kommer att få logga in tidigare för att uppdatera sina sidor.

Vår förhoppning med den nya sajten är att vi skapat en modern sajt med den senaste tekniken . En sajt som sätter användaren i fokus och där denne får hjälp av lättanvända funktioner. Sedan är det givetvis trevligt om HS lyckas växa ytterligare i form av nya medlemmar från klubbar som i dagsläget inte är så välrepresenterade.

Mvh
HS
Kommentera

« · 1057512