Knallen: Du har en poäng. Lagets fantastiskt dåliga säsong, säsongen som gått, har nog kostat en och annan mille. Viktigt att man sätter ihop ett lag som fungerar från start i år. Ju högre upp i tabellen vi ligger, desto fler söker sig till proppskåpet.
När det sedan gäller en ny arena så skulle det vara lättare för mig att komma fram till en åsikt om jag visste föreningens långsiktiga plan. Är det att vara ett av tre-fyra topplag i elitserien eller är det att vara ett "stabilt" elitserielag med målet att nå slutspel? Det är faktiskt en viss skillnad i det. Skall man nå målet att vara ett topplag år ut och år in så tror jag att förutsättningen ligger till stor del i en modern arena. Då behövs det mer än en ombyggd arena med begränsade resurser som E.ON. Om föreningen däremot har en målsättning att vara ett stabilt elitserielag som någon gång ibland kan skrälla och kanske ta sig till semi eller i bästa fall final så är jag inte så säker på om en modern arena behövs, än skall tilläggas.
Det största kruxet idag är exponeringen av elitserien. Det är väldigt enkelt, och bekvämt, för de allra flesta i Sverige att följa matchen på annat sätt än på plats (TV, dator etc). Folk har blivit bekväma helt enkelt. Dessutom är serien på tok för tråkig under grundserien. I år har serien varit oerhört jämn men inte ens då har det tänt till under seriens gång förutom kanske i de allra sista omgångarna. En enda stor gäspning har det kännts som.
Det viktigaste är at vi inte hamnar i ekonomiskt trångmål såklart. Här lägger jag min tillit till herrar Johansson och Ericsson som i det här, tror jag, är rätt personer att bedöma behovet och om det är ekonomiskt genomförbart. På många sätt kan detta vara en fråga om föreningens överlevnad.
Knallen:
Så då menar du att man skall stövla in på banken i Vivsta och låna pengar till spelartruppen?
Ursäkta, men i bland börjar man fundera över dom ekonomiska kunskaperna hos vissa här inne när man raljerar om att satsa osv.
För info. Timrå IK har ingen sedelpress på kansliet i nått hemligt förråd.
250kg kärlek:
Enkelt?? Det är ju bara fakta.
Men andra ord, Timrå IK's existens hänger inte enbart på att man löser parkeringsfrågan så är det frid och fröjd.
Verkligheten är mer påtaglig än så för dom som jobbar med att dra in pengar till klubbkassan.
250kg kärlek: En majoritet av de anställda i Timrå IK betalar sin kommunalskatt i Sundsvall så Sjödin borde inte klaga.
Man kan förresten rösta på hans blogg:
...och så här tycker moderaten Magnus Sjödin om att några av Sundsvalls kommunala bolag sponsrar elitseriehockey i Timrå Kommun.
http://dagbladet.se/nyheter/sundsvall/1.1959858-fortsatter-betala-for-hockeylogen
Personligen tycker jag att det är "kaffepengar", trots spartider. Om Sundsvall lägger en kvarts mille i sponsring till en förening i systerkommunen som spelar elithockey på absolut högsta nivå är det för mig en billig peng, även om det kallas sponsring.
Men det är klart. Det hade varit bättre med en arena i Sundsvall. Då kommer alla skattepengar Sundsvall till del, precis som Birsta city. Timrå Kommun utarmas än mer och en "kommunkonkurs" är än mer förestående. Men visst, för Timrå IKs bästa kanske en flytt till Sundsvall är det bästa. Men Timrå Kommun, tänk er för. Är det verkligen värt att satsa pengar i en annan kommun?
Magnus Sjödin:
"– Visst handlar det om regionhockey, men samtidigt kan det ju finnas andra lokala klubbar som kunde gynnas av sponsringen – vi har ju både fotboll och basket på hög nivå i Sundsvall."
Vi såg hur det gick med Sundsvalls hockeylag och det stöd ni verkar gett dem. Är planerna redan sjösatt med att flytta Timrå IK från Timrå Kommun, och placera laget i Sundsvall? Skulle tro det.
John K:
"för övrigt anser jag att Karthago bör förstöras" eller nåt.
Nu när Bobbarna är ute ur bilden ligger vägen öppen för en flytt in till stan.
Redigerad kommentar
Redigerad kommentar
Anonymous:
Ja, du har helt rätt. Det är oerhört många som åker ut till Timrå för att titta på hockey. Frekvensen och antalet skulle dessutom kunna öka rejält med en bättre placerad arena.
Anonymous: Ja, så där enkelt kan man ju göra det för sig själv också om man vill.
Redigerad kommentar
DJ Hemp:
Med en arena inne i hamnen får hela sundsvalls city gångavstånd till hockey.
Och samtidigt får alla i centrala vivsta åxå gångavstånd till arenan i stan och det får vi tacka Ewa Lindstrand för :)))
Man vill ju inte stressa, men visst har hösten kommit? Besked tack!
http://dagbladet.se/nyheter/1.1379970
Man kan ju kanske måsta hoppas att det inte blir en flytt med tanke på att badeländet i stan blev 160.000.000 kr DYRARE än beräknat.
Finns det inget krav på förstudier och fastpriskontrakt i dom kommunala bolagen????
Om man bygger den skulle jag vilja att man snor hela NHL-konceptet och gör det till en NHL-show att gå på hockey när Timrå spelar sina hemmamatcher.