1150x200-gbn1jswykthddd5.png

Arenafrågan - bygga nytt eller stanna kvar?

« · 1069297 · » Till forumet

Sv: Arenafrågan - bygga nytt eller stanna kvar?
andyo: Hur menade du nu? Vad i vår utveckling eller ekonomi är ni INTE avundsjuk på?
Kommentera

Per HApps:
Vad jag vet så har TIK avtal på nuvarande arena till 2014,det är kanske därför
ett informationsmöte inte är aktuellt.

Jag tror inte TIK har råd med två arenor..ja det skulle kanske vara om Sundsvalls kommun går in med både pengar till bygget och ett rejält
driftsbidrag. Samma som Timrå Kommun gör nu i den här arenan.

Hur än vi diskuterar här tror jag ändå att det kommer att dröja med ett beslut.
Jag hoppas i alla fall att styrelsen inser att det är bättre att satsa på den arena dom har.
Kommentera

frumarie:
En obehaglig sanning kan ju vara vetskapen om att TIK kan bryta kontraktet när som helst, och att då överlåter TIK E-on arenan till kommunen.
Men det vet du säkert.
Kommentera

Uppenbarligen så inskränker sig bakåtsträvarnas argument till saker som "Timrå IK ska spela i Timrå, så är det bara!". Kommentar överflödig... Eller "Varför ska vi bygga en större arena när vi inte fyller den vi redan har?". Kanske för att man drar sig för att åka ut, då det inte är så jävla roligt att knappt komma upp på ståplatsläktaren och se hela rinken när man har betalat 100 spänn? Kanske för att det är förbannat okomfortabelt att behöva trängas så in i helvete var man än rör sig? En ny, modern arena medger givetvis större utrymmen och därmed en större lust att vilja ta sig dit. Många, inklusive jag själv, avstår ofta från att åka ut på grund av det trängselkaos som man kan förvänta sig i en fullsatt E.ON Arena. Liksom Per Happs tror jag faktiskt att en arena i centrala Sundsvall kan locka uppemot 9 000 åskådare. I alla fall så länge Timrå spelar en så bländande hockey som i nuläget. Och denna kan vi fortsätta att spela om vi hänger med i utvecklingen, höjer omsättningen och har råd att locka hit toppspelare etc...

Saken är ju den att Timrå IK är populärare än GIF Sundsvall även i stan...
Kommentera

Per HApps:
Det beror väl på om kommunen vill ha den och anser att dom
har råd att ha den!
Kontrakt bryter man inte så lätt.
Kommentera

frumarie:
Där har du nog fel, i alla fall enl vad jag fått höra, och av vilken, men den källan lovade jag att hålla för mig själv, men du kan ju dubbelkolla
Kommentera

Per HApps:

Har du helt lagt ner ditt arenabygge i Lastlavaberget?

Det kallas säkert till medlemsmöte när det är dags precis som förra gången vi medlemmar klubbade igenom ett "hallbygge".
Kommentera

frumarie:
En förutsättning för att den skall ramla in EU-pengar är ju att klubben och dess sponsorer skall pumpa in lika mycker pengar som själva EU-bidraget.

Så om jag inte är ute på hal is och hare det glatt, så måste Timrå IK och dess sponsorer pumpa in 35 millar för att det skall falla ut 35 miljoner i EU-pengar.

Tillåt mig tveka men, hur skall Tik kunna krama ur dessa pengarna om sponsorerna vill bygga nytt i stan.

Kommentera

Per HApps: Eller så tar dom ett stort lån och bygger på det berget istället. Oscars surströmming får sälja lite väl många burkar annars =)
Kommentera

mikenomad:
Läser i dagens ST en debattartikel skriven av Kegas Westberg där han oroar sig över den nya regionsindelningen, men det positiva är att även han förordar en flytt för TIK in till stan.

Keep up the good work.

Kommentera

Per HApps: Arne "Per HApps" Sjölén? ;)
Kommentera

T T: "Är det till gagn för Timrå att motarbeta en kombiterminal i Tunadal? Tunadal ligger närmare exempelvis Östrand än vad Söråker gör, och viktigare för företagen i Timrå borde väl vara att en kombiterminal verkligen hamnar i Sundsvallsområdet".

Tillägg: Dessutom är Tunadalshamnen en av 10 hamnar som det ska satsas på. Eftersom jag själv arbetar där så är denna punkt enormt viktig. DÄrför känns det ju skit att Söråker håller på som dem gör.

Nä, jag kommer självklart alltid älska Timrå IK i ur och skur. Men jag tycker sämre och sämre om Timrå kommun och deras så kallade tankar för varje dag som går. Tråkigt men sant. Detta kommer kanske inte som någon överraskning, men jag kommer aldrig någonsin bosätta mig i Timrå. Åtminstone inte så länge det är som det är.

Bygg nytt och säkra klubbens framtid som en attraktiv toppklubb eller rusta upp nuvarande arena för 70 miljoner som i sådana fall kommer vara omodern igen inom 3-4-5 år? Valet är enkelt.
Kommentera

spud:
Nu har du snackat om kommunallagar i ett bra tag, har fortfarande inte sett något bevis för dina teorier.

Jag till skillnad för dig har pratat med en jurist hos Sundsvalls Kommun, och han ser inga hinder för TIK att flytta in till Sundsvall.

Vidare så vet jag att det jobbas på ett förslag som går ut på att bygga en arena i Sundsvalls Hamn ute på det gamla Ranchområdet.

Kommentera

Per HApps:

Ja já, vad handlar detta om då, flytta Timrå karaktären till Sundsvall för att på det visset erhålla mer skrammel i kassakistan. Ingalunda, vem tror på dessa fabler, var det inte det som var en av tankarna med S/T hockey för nått sekel sedan?

Nä kursa in Thomas Johansson till Giffarna, där kan han hålla igång med dessa löjeväckande upptåg, fördärvas alla hockey fans som tror att Timrå Ik skulle må bättre av att flytta in till Sundsvall.
Kommentera

Abron:
Jag inbillar mig att han har något bättre koll på detta än dig,
Kommentera

Per HApps:

Jo för den vinning han tror är det bästa, men det kanske är så att det finns annat som är viktigare än att bara stirra sig blint på det ekonomiska resultatet.

Inom föreningen finns andra tankar och åsikter kring hans utspel som inte framkommit eller satts på pränt, men först skall "Timrå" klara sig kvar i den högsta serien, det är prio ett.
Kommentera

Per HApps: Idag var Läkerol Arena endast 1000 personer kort för att det skulle vara lapp på luckan. Brynäs som inför kvällens match överaskande låg etta. Man möter ett förmodat topplag i Linköping. Lördagsmatch, m.a.o. upplagt för fullsatt arena. Okej, jag vet, Gävlebornas förtroendekapital till föreningen efter år av misskötsel gör kanske att det tar tid att locka tillbaka dem.

Men: Det här med arenafrågan tål att stötas och blötas mer än ett varv. Finns många saker att väga in, ingen lär sitta inne med sanningen. Däremot är min övertygelse att så länge Timrå IK skördar framgångar kommer det inte att vara några problem med en ny arena. Om det däremot går grus i maskineriet tror jag att ett arenabygge lika gärna kan bli en riktig pärs. Å andra sidan går allt hand i hand.

Gasa eller bromsa, that is the question.

Kommentera

250kg kärlek:
Det som ligger Brynäs i fatet är att Läkerol Arena inte ligger så centralt som klubben kanske skulle vilja, det är för långt från centrum.

Men jag håller med dig om frågans komplexitet,

-Svårt fall, doktorn grät.

Kommentera

Gissar att många av er är nöjd när ni får denna läsning....

Bara dummt att flytta!
Kommentera

Vad lätt detta är, Ewa Lindstrand har visst inte förstått det Thomas Johansson kommit på, tillväxten finns i Sundsvall det behöver man ju inte vara Einstein för att förstå.
Ta för tusan ett snabbt beslut att flytta Timrå kommunhus in till Sundsvalls inre hamn och kommunen skulle direkt kunna öka omsättningen med 50%.

Einstein var en jävel på att räkna det "omöjliga", så Thomas Johansson mfl borde börja räkna ut hur man kan komma upp i omsättning på befinlig plats och inte gå lättaste vägen.

Timrå IK har alltid och ska även i framtiden spela i Timrå allt annat är "omöjligt"!
Kommentera

Abron:
Nä kursa in Thomas Johansson till Giffarna, där kan han hålla igång med dessa löjeväckande upptåg, fördärvas alla hockey fans som tror att Timrå Ik skulle må bättre av att flytta in till Sundsvall.

-------------------------------------------------------------------------------------------
Hahahha, fan va bra skrivet!!
pöss på´re!
Kommentera

Miss Conduct: Någon flytt av Timrå IK till stan kommer nog aldrig att hända. Däremot tror jag nog att Timrå IKs A-lag kommer att spela sina matcher i Sundsvall inom snar framtid. Träningar och Junior och ungdomslag kommer väl även fortsättningsvis att bedrivas i Timrå.
Kommentera

min fråga är bara hur det ska finnas publikunderlag när Timrå förlorat tre matcher på rad? Medgångssupportrarna kommer när det går extremt bra för Timrå, då duger det att fylla hallen i Timrå till och med. Men så fort det börjar gå knaggligt så struntar man i det och stannar hemma helt enkelt. Då spelar det ingen roll om arenan ligger rakt utanför dörren där dom bor..
Ska man verkligen kosta på dessa medgångssupportrar så många pengar?

Sundsvall kan gott färdigställa alla andra projekt dom håller på med innan dom tar sig ÄNNU mer vatten över huvudet...
Kommentera

Miss Conduct: Ang insändaren så har han väl rätt i en punkt; den gällande att det inte är bra för Timrå kommun om Timrå IK flyttar in till stan.
Men redan nu så är Timrå kopplat till Sundsvall. För låt oss vara ärlig, vem inom media världen och människor som bor på andra delar av Sverige, kopplar idag ihop Timrå med Timrå kommun?
Vad jag hör så säger alla; "Och nu ska vi till Sundsvall för att se hur det går i matchen mellan Timrå..."
Kommentera

Miss Conduct: Byt zon för du står offside! Timrå IK kommer att heta Timrå IK om de så flyttar till Själevad! Sedan så är det väl bara medgångssupportrar som inte går på matcherna om det blir en arena i stan.

Tänk lite bredare. Om man skall uppnå en omsättning på ca 140 miljoner som de övriga klubbarna i toppen av elitserien så klarar inte den nuvarande arenan att inbringa de intäkter som krävs.

Jag är för en arena i stan fast jag får längre att åka till matcherna.
Kommentera

Nu börjar det hända grejer. Känns på många sätt bra att EU sa nej (inte minst för Timrå IK:s bästa) även om det var ganska väntat. Snart kommer ännu fler börja inse att en flytt är det bästa alternativet. För att räkna överdrivet, kanske alla förutom Ewa Lindstrandz orkester.
Kommentera

Arenafrågan är svår - jag tror inte på argumentet att tillväxten finns i Sundsvall - Timrå är redan hela regionens lag. Hittills har ju inte heller Sundsvallspubliken visat någon större entusiasm inför elitlag eller sådana lag som vill bli elitlag. Sundsvall är en idrottsmässigt död stad - det finns ingen kultur och folk är lata och lätt avledda. Nej min utgångspunkt är att det är bättre för Timrå IK att stanna kvar i Timrå. Det är i Timrå som den trogna publiken finns. Idrott är arbetarunderhållning och för många timråbor är hockeyn det enda ljuset, vilket leder till att de investerar sina surt förvärvade pengar där.
Kommentera

Octagon: Och för att komma till rätta med kaoset runt parkeringen införes givetvis en "trängselskatt"...
Kommentera

Miss Conduct: Den här mannen Arne Sjölén är väl helt enkelt inte så insatt i elitseriehockeyn...för att Timrå IK skall expandera och hänga med de andra kolosserna i serien så är en kraftig ökning av omsättningen ett måste.
Detta blir svårt, om inte ömöjligt i den befintliga hallen med dess geografiska läge.
Han har samma skygglappar på sej som Mika Sankala "Det är ingen som har talat om för mej att det skulle vara någon kris".
Läser han inte tabellen?
Har han inte märkt att laget knappt tagit en poäng sedan i sommras?

Det är klart att hjärtat säger att Timrå skall spela i Timrå (jag får närmare till hallen då!) - men samtidigt säger förståndet att man måste flytta in dit befolkningen finns, för att kunna hänga med.

Ni som absolut vill att laget skall spela kvar i Timrå - vad har ni för önskemål och ambitioner?
Att laget likt Luleå, kämpar med trasig ekonomi, och har små små möjligheter att vara med och slåss om spelare på spelarmarknaden.
Och för evigt (?) vara förankrade i botten och slåss för sin överlevnad?
Kommentera

Fet-Ecke & Skarin: Instämmer helt och hållet.
Kommentera

Kevin O Shea: Jag tycker att det är spännande när man målar upp ekonomiska skräckscenarion helt utan att underbygga detsamma med statistik eller annan form av bevisning.

För övrigt anser jag att Sverige kommer att gå under utan Euron...
Kommentera

Octagon: Din sista mening var riktigt riktigt bra :)
Kommentera

Kevin O Shea: Bra inlägg och väldigt bra frågeställningar i slutet.
Kommentera

Mitt inlägg i denna debatt lyder, hör o häpna:

Jag håller på Timrå IK. Där Timrå IK som förening bestämmer sig för att spela, vare sig det är fråga om en ny Arena i Sundsvall eller i den som nu är i Timrå, där kommer jag också att vara.
Det som är bäst för Timrå IK o det som styrelsen anser vara bäst, det är också bäst för mig.
Kommentera

Kevin O Shea: "Ni som absolut vill att laget skall spela kvar i Timrå - vad har ni för önskemål och ambitioner?"

Mitt önskemål är att Timrå IK ska spela intressant och vägvinnande hockey. Vidare önskar jag att Timrå IK har en så bra ekonomi att man även i fortsättningen kan göra bra värvningar. Härmed avses inte dyra värvningar utan just bra sådana. Jag tar hellre in unga spelare som utvecklas i klubben och tar steg mot NHL eller KHL och därmed genererar pengar till klubben än att vi värvar dyra spelare på nedgång eller svindyra spelare på uppgång. Fram för en ungdomlig fräsch hockey med utveckling av lokala talanger.

Mitt resonemang vidhåller jag oavsett var en framtida arena placeras. Jag är dessutom osäker på om ekonomin är beroende av en flytt. Ni som hävdar det - fram med ngn form av bevisning för detta.
Kommentera

Octagon: "Jag tar hellre in unga spelare som utvecklas i klubben och tar steg mot NHL eller KHL och därmed genererar pengar till klubben"

Regin gav bra avkastning...
Kommentera

KniveN: Vi kommer väl inte att vara avtalslösa för all framtid.
Kommentera

KniveN: Exakt, osv osv.

Nej, Octagons resonemang och framtidsplaner att TIK även i fortsättningen ska kunna göra bra värvningar, dock inte dyra köper jag inte. Jag vill nå betydligt högre än så. Framförallt vill jag inte känna att denna klubb lever i en otrygg värld där vi kan få hit bra spelare, dock inte dyra och att denna klubb ska vara någon slags "ungdomsverksamhet" där vi lockar hit unga spelare och gör dem bra för att sedan skicka iväg dem. Visst, självklart förespråkar jag unga spelare som kommer hit och utvecklar sig. Det är denna klubb bra på. Men jag vill inte att TIK ska förknippas med just detta som utgångspunkt. Jag vill mer än så. Jag vill att Timrå IK ska växa sig så stark att man är med på ungefär lika villkor som de fyra stora lagen.

Ska väl lägga till att bra spelare behöver inte vara dyra. Men som sagt.

Vidare när det gäller unga spelare måste den egna ungdomsverksamheten få fram mer talanger. Talanger som i sin tur är tillräckligt bra för att få dra på sig Timrå IK:s A-lagströja. Det är ju mer viktigt än att värva hit unga spelare som drar när dom är "färdig". Men just det här är ju en självklarhet för alla klubbar.
Kommentera

Skarin: OK din gamla åsna...

Men vad är det som säger att denna våldsamma ekonomiska boom kommer att inträffa om vi flyttar till S-vall.
Kommentera

Octagon: Doktorn är tillbaka alltså ;) Vart har du hållit hus?

Det är mycket som talar för att den ekonomiska biten blir bättre vid en eventuell flytt. Det är mycket som talar för att den ekonomiska biten blir sämre och sämre om hallen ligger där den ligger.
Kommentera

Skarin: Jag har observerat...

Nä va f-n - mkt som talar för att... Det håller inte som argument.
Kommentera

Octagon: Fler loger, alla sponsorer finns i Sundsvall, mer/bättre restauranger, fler pubar och framförallt bättre publikutrymmen. Fan idag får man ju slå sig fram när man ska handla i kioskerna nästintill. Men allt är ju en lek med siffror i slutändan. Man kommer dra in mer pengar men samtidigt ståta med ett betydligt högre lån.

E-on kan väl dessvärre inte byggas om hur många ggr som helst. Man skulle behöva utöka publikutrymmen, slussa in mer loger, bygga ut restaurangen m m. Hade man satsat och byggt nytt redan från början skulle nog diskussionen aldrig uppstått om Sundsvall är en lämpligare plats för en arena att spela i.
Kommentera

Octagon: Det håller iaf bättre än dina motargument just nu.
Kommentera

KniveN: Jo Regin gav ju grova pengar till föreningen, eller inte...
Kommentera

Skarin: Ska TimråIK betala en ny arena så finns väl mycket som talar för att det blir väldigt dyrt.
Kommentera

Anonymous: Prislappen på en ny arena lär väl ramla på en 200-300 miljoner kronor.
Kommentera

Anonymous: Det finns även mycket som talar för att det inte enbart blir Timrå IK som betalar den arenan.
Kommentera

actionleif: Jag tycker det är mycket som talar för att tik inte betalar ett öre av byggnationen.
Kommentera

Anonymous: spud... Du tror inte det att det var det han menade angående Regin?
Kommentera

« · 1069297 · »