"Att vi dessutom är i poängbehov också… Nej, jag orkar snart inget mer. Jag tror att jag ska ringa Linkan en gång varje timme idag. Tutar inte telefonen upptaget varje gång jag ringer så kommer jag att kräva en ny sportchef."
Jaha, det låter så nu - välkommen in i klubben! ;-)
Gringo: Hej fans... Visst är det så att vi i praktiken redan skulle konkat 5-6 ggr om vi på forumet skulle fått bestämma värvningar mm. Men vi måste få drömma lite oxå och i teorin hade vi nog haft ett SM-guld med oss i båset och i styrelserummetn :-)
Det är förj%&¤ härligt att se hur många som engagerar sig i TIK, inte minst i motgång.
Enligt mitt sätt att se på saker så är det i dessa turbulenta tider viktigare att ha ett gäng(4-5 st) riktiga trotjänare och/eller håkkyhjärtan som ger stadga åt föreningen, än att hämta hit fixstjärnor som ska leverera SM-guld. Risken med att fixa "snabba cash" är att dom inte är motiverade alternativt spelar bra men drar efter en halv säsog p g a någon lurig klausul i kontraktet. Det är inte främst Messias vi behöver till Timrå, vi behöver... Håkan Mild. D v s en frisk Styf, en Sannytyp, en Robbantyp och en Mandervilletyp.
Inte minst med tanke på att vi har ett väldigt ungt lag så är behovet av "pappor" stort. När Styf varit borta så mycket som denna höst känns det som vi inte har haft någon som kan fylla den funktionen. När allt rullar på och går bra är betydelsen av sådana karaktärer inte så viktiga men i motgång och viktiga avgörande matcher och moment är dessa snubbar viktigare än någon Hahl eller Hyvönen m fl. Tittar man på vilka 10-20 spelare som varit vikitgast i Timrå senaste 10 åren så hittar man väldigt många "pappa"/"krigar"-karaktärer .
Det bästa är förstås att hitta mix av alla roller, givitvis även poängmaskiner MEN som jag skrivit ovan tror jag att andra karaktärer är viktigare i det läget vi befinner oss i.
Laken: Tycker inte du också att Linkan borde tala om allt dom gör o tittar på i spelarväg via en tråd härinne? Eller att han bloggar om de senaste spelarna som dom förhandlar med, vad dom säger o om hur det går osv?
"För att undvika att falla under strecket ger sig Timrå nu ut på jakt efter förstärkningar. - Ja, vi håller på och tittar lite naturligtvis. Så kan man säga, säger sportchefen Stefan Lindqvist."
Tittar lite?! Jag hoppas verkligen han/de sitter dygnet runt och letar förstärkningar. Men det borde han/de gjort redan tidigare.
Bara att konstatera, Linkan är hittills ett stort skämt jämfört med Nubben!
Förlusten av Tom Wandell, som gjort 24 poäng på 27 matcher i årets elitserie, lär bli kännbar för Timrå. Laget ligger i dagsläget på tionde plats, med endast två poäng ner till Djurgården under kvalseriestrecket. För att undvika att falla under strecket ger sig Timrå nu ut på jakt efter förstärkningar. - Ja, vi håller på och tittar lite naturligtvis. Så kan man säga, säger sportchefen Stefan Lindqvist.
"En Riku Hahl-typ" En som tidigare varit aktuell är den finske centern Petri Kontiola, 24. Han har inte lyckats slå sig in i Chicago Blackhawks, utan är den här säsongen ivägskickad till farmarlaget Rockford Icehogs. - Det är en riktigt bra ishockeyspelare på alla sätt och vis. En Riku Hahl-typ, en väldigt allround centertyp, säger Stefan Lindqvist till Dagbladet, och fortsätter: - Det är klart att han skulle vara en bra spelare för Timrå IK. Sedan vet man aldrig om vi kan bli aktuella utifrån den ekonomiska biten bland annat. Enligt finsk media är även Ilves intresserade av att värva hem Petri Kontiola.
Har precis vaknat efter att ha jobba natt. Då möts man av detta! Det var jag som startade denna tråd och den verkar mer aktuell än någonsin, om man säger så...
Ni kan ju dessutom se i min blogg, till exempel under rubrikerna
Vad händer? Jag erkänner... VÄRVA ELLER AVGÅ, LINKAN! Väntar på mera!
Linkan, vet han överhuvudtaget vad det innebär att vara FÖRUTSEENDE?!?
Eller han kanske sitter och petar naven nu vilket han tycks ha gjort halva säsongen...
Wesse1: Givetvis kanske den inte heller är den bästa vilket jag aldrig påstått men samhället i stort går mot en allt bekvämare konsument det är fakta. Och tex på 80 talet kunde man köa på motorvägen från birsta för att se en match. jag tror inte många skulle orka sig den mödan idag. Det borde rimligen också betyda att de flesta åskådare är från city eller hur? kombinera man den aspekten med att vi idag kan streama matcher på nätet se fler matcher på tv,sportbarer med mera så tror jag att det är svårt att locka fler åskadare än vad som är idag som situationen ser ut. då tänker jag mig även att antalet matcher spelar in. Jag kan även gå till mig själv och de människor jag umgås med som skulle ha mycket enklare förutsättningar om vi kunde promenera till arenan. Jag förstår att det blir tvärtom om man bor i timrå men jag generaliserar dilemmat eftersom det torde vara mer bilar och besökare som idag åker i nordlig riktning en om det i framtiden blir motsatsen.
John K: Endast 2% i publiktapp ska det vara och det tycker iaf jag är förvånansvärt lite med tanke på tabelläge och underhållning. Annars så tror jag att tappet hos merparten snarare beror på tv än på lågkonjunktur. Dessutom så har väl nyhetens behag lagt sig en aning vad gäller intresset för de nya arenorna hos lag som Modo och LHC, men framförallt då hos FBK och BIF.
lungan: Det är har ökat ganska kraftigt att ta sig till arenan om man ej kör bil från sundsvall. för några år sedan då jag åkte buss betalade jag 30 kr tur och retur. i år kostar det 40 kr enkel vilket är 80 kr för en match plus en biljett minst 100 kr vilket blir minst 180 kr. Det tycker jag är ett problem. förr kunde man köa på motorvägen från birsta i bil till matcher men det var en annan moral i samhället då. Det jag pekar på är att vi blir allt latare och bekvämare som konsumenter idag därav måste arenan in till Sundsvall i framtiden annars kommer laget från stan och tik byta plats.
Paddan: Givetvis är det så, men nu undersökte jag en av faktorerna och det var publiken, vilket jag tycker inte var någon större skillnad och att endast ha tappat några få % i och med denna finanskris tycker jag att man överdrivet att publiktappat är en av de större riskfaktorerna vad det gäller hockeyn uppe i Timrå, Finns andra klubbar i Sverige säg FBK och LHC som har de sämre ställt men de kan ända värva spelare eller i alla fall erbjuda Niskala 400,000:- i månaden. Själv tror jag inte att det bara är Timrå som har fått lägre sponsor intäkter detta är, det tror jag gäller hela svenska elit hockeyn.
lungan: Och givetvis har alla andra kostnader legat stilla sedan 06/07. Sponsorsläget kan ju också ha förändrats till det sämre under säsongens gång. Det borde väl inte höra till ovanligheterna att sponsorer hoppar av när tiderna blir bistrare.
Sedan finns det en annan frågeställning vad kostade biljetterna 06/07 och vad kostar dem idag? om varje biljett kostar mer idag än vad det gjorde för 2 år sedan så kan inte detta publiktapp vara av någon större betydelse. Några extra kronor per biljett kan få vågen att väga lika jämt som förut.
Räknade fel hade fel info: Detta ska nu stämma, hade räknat fel på Modo och Brynäs. Vilket gjorde att Timrå beläggning är Tredje bäst i Sverige.
Vilket jag tycker är jätte bra, man kan som sagt inte räkna på annat sätt.
06/07 hade Timrå ett snitt på 94% men då rymde bara Eon Arena 5800.
Räknar på på denna siffra idag har Timrå ett snitt på 91%
Så ja Timrå har i jämförelse med året 06/07 tappat 3% av sina möjliga biljettintäkter. Detta tror jag inte är av det beloppet att hela Jontes lön måste användas för att tänka upp vårat publiktapp. Det är enligt mig bara skit snack från TJ!
lungan: I varje fall Brynäs siffror måste du räknat lite skevt. För vad jag kan se från deras hemsida så tar arenan in 8.200 åskådare. Och med ett snitt som är strax under 6.000 åskådare så ligger man inte på några 95% i beläggning. Snarare ungefär 72,5%
Här ser nu i procent hur full varje arena är i snitt per match på hemma plan. Där 100% givetvis är fullsatt.
Djurgården, Linköping, Färjestad, Luleå, Södertälje och Rögle, har en sämre beläggning än Timrå.
Timrå ligger lika skiljer några få procet andelar, men vid avrunding samma som Modo och Skellefteå
De som ligger i topp är HV71 Brynäs och Frölunda, är jag själv belv mycket förvånad över HV71:s siffror. Snacka om trogen publik, även att det gott knackit ligger det på en beläggning av 99% det är helt sjukt, Brynäs låg också bra till samt Frölunda.
Men att Timrå ligger på 88% av sin fulla kapacitet tycker i alla fall jag är bra. Med dessa siffror ligger vi i alla fall på den övre halvan.
mikenomad: Beträffande Luleå så har deras snittpubliksiffra ökat denna säsong jämfört med förra. Timrås nedgång är ganska liten, 3% om jag inte minns fel. Med några vinster och tabellklättring kanske vi klarar oss ganska bra ändå.
Anonymous: Tror definitivt att det i åtminstone TIK:s fall är helt andra anledningar än finanskrisen (som väl dessutom ännu inte hunnit ge något direkt utslag i gemene mans plånbok) till försämrat publiksnitt.
Förutom de alternativa anledningar du räknar upp tror jag att det i huvudsak beror på knackigt spel, uteblivna resultat, tabellposition och negativ turbulens i föreningen. Hade hösen präglats av harmoni i truppen, fint spel, många segrar och topplacering i ES hade nog publiksiffrorna sett annorlunda ut också.
Undrar hur Rögle känner av publikkrisen, eller för den delen Luleå sedan deras uppryckning? En studie skulle säkert kunna visa på likhetstecken och direkta kopplingar mellan bra resultat och bra publiksiffror....
Anonymous: Om några år vet vi om det "naturliga" publiksnittet för ett landsortslag i ishockey är 7000 eller 5000. Även om hallarna är fina så ska man hitta hockeyintresserade som är villig att betala ett par hundra per match 25-30 gånger om året också.
Anonymous: Som jag skrev i söndags - Har de nått vett i huvudet i Hockeyligan snackar de ihop sig om situationen. Det kommer vara lika för alla lag. Spelarna måste också förstå att det är kris och att lönetrycket måste dämpas en tid. Dumt av HL att riskera klubbarnas hälsa med ohämmat lönekrig nästa år.
Över hela världen, genom alla branscher, tvärbromsarjust nu alla företag. Hockeylagen måste naturligtvis göra detsamma... man kan inte köra strutsen genom den här krisen. Inte när man är beroende av allmosor från företag som själva kommer att vara i kris
Håll igen - kanske rent av lönetak är mitt förslag.
Vi kommer långt ifrån att vara värst drabbade ekonomiskt nästa år - Tro mig! De största kommer att tappa mest. Lämnar förbehåll för LHC och deras Stenbäck slyngel.
Den ekonomiska krisen har börjat slå mot hockeyn i form av vikande publik- siffror och minskade sponsorintäkter.
Färjestad, Modo och Luleå har minskat publiken med 9, 8 och 7 procent den här hösten jämfört med förra.
Och på sikt ser det värre ut. -Vi märkte ju efter semestern att det var fritt fall vad det gäller sponsorer, säger Modos vd Jerry Häggström.
Klubben har fått signaler om att till- ståndet kommer att vara långvarigt: -Då får vi verkligen fundera över hur vi ska hantera situationen, menar han."
Det som kännetecknar en bra sportchef är denne kan skapa ett slagkraftigt lag inom dom budgeterade ramarna som klubbledningen tillsammans med sportchefen kommit överens om.
Frella: Jag menar en back som är bättre i egen zon än vad till exempel DP är. Finns säkert! Frågan är om det går att lösa honom? Men det är precis det här jag efterfrågar - man måste vända på varje liten sten nu för att hitta förstärkningar till laget. Även om det ibland kan te sig osannolikt.
Wahlbergs lön minus Eriks då, blir kostnaden för TIK, om nu Björklöven skulle ta över Eriks kontrakt säsongen ut. Men jag vet inte hur det fungerar.
Skriv frågorna på min blogg istället om ni tycker jag skriver för många inlägg/för mycket "sörja" här på forumet... ;-)
Laken: Däremot skulle jag gärna se att Niklas "9" Johansson från Sundsvall fick chansen att träna med laget under nästa landslagsuppehåll. 1+3 från hans klubba idag. Borde vara intressant för en roll som 3e center nästa år. Eller kanske 1a då det känns som vi kommer behöva minst tre nya.
Laken: Att värva en allsvensk back stärker säkert upp våran defensiv?
Jag ser gärna Wahlberg i TIK, men då han nog kostar 100k i månaden minst så känns det onödigt då vi har Erik som habil fjärdecenter till en betydligt lägre kostnad.
Laken: Skall det in någon Center skall det vara en förste center annars kan det vara för mig. Att börja ha 2-3stycken tredje/fjärde centrar tror jag ingen tjänar på.
Frella: Ifall man hittar backen i AHL, Allsvenskan, SM-Liiga eller någon annanstans vet jag ej. Men någon borde man kunna hitta. Någon som då håller måttet i Elitserien. Vad han sedan skulle kosta i lön kan jag inte svara på eftersom jag inte vet vem det skulle kunna vara.
Jag tror att rutinerade Wahlberg skulle kunna vara en bra värvning men jag är inte helt säker... Centeruppställningen skulle då se ut så här: Wandell, Bogg, Bagarn och Wahlberg. I så fall lånar TIK ut Erik A till Björklöven resten av säsongen, frågan är ju också vad Erik A känner och vill?
John K: Du glömde att sätta Uno Gordon som tränare och tacktik uppläggare, som dessutom kan emellanåt styra upp klacken;).
Och då merförsäljningen kommer öka så kraftigt kiosker och souvernishopen, vore det ide´att ta in Per Happs att sälja kö brickor, och därmed få in pengar till en ny arena,;)
Anonymous: Sparka Kokko?! När Petri ville förlänga, redan i november ifjol, så tyckte inte Timrå att han hade kommit upp i den nivå som man förväntade av honom. Vad är det som du inte förstår? När sen TIK framåt vårkanten var villiga att erbjuda Kokko ett nytt kontrakt så hade han i sin tur gjort klart med Blues.
John K: glömde skriva att tj kanske gjorde nå liknande ! va inte alls allvar i det, mest för att folk brukar skriva här på HS att dom tror att pengarna " försvinner " !
Laken: Vi ska alltså lägga 100-150k i månaden för en AHL-back för att ersätta våran just nu 7e/8e back? Visst, vi kommer ha skador även fortsättningsvis. Men ska vi värva så finns det ingen anledning att värva bredd där bak, det kommer knappast göra spelet i egen zon särskilt mycket stabilare.
Vad gäller Wahlberg tror jag det är större chans att man plockar hem Erik Andersson vid decemberuppehållet när Pääjärvi och Erixon dessutom försvinner.
Paddan: Exakt hur svårt kan det vara att hitta en ersättare till DP, som många av oss supportar sedan länge tycker har problem med nivån i Elitserien? Hur många månader ska/kan det ta att hitta en ordinär back som har sin styrka i egen zon?
Sorry om jag upprepar mig (jag vet!) men det blir så när jag får liknande frågor emot mig gång på gång.
Därför hänvisar jag ytterligare frågor kring detta till min blogg.
RTS: Jag tycker att Laken och lungan skall bilda backpar. Med dom gnällspikarna på isen så kommer allt att lösa sig. Tänk er att dom får chansen att visa alla hur det egentligen skall gå till, vi kommer att vinna massor av matcher på raken. Sen, mellan matcherna, kan dom ju också agera klubbledning. Tänk vilket lag dom skulle bygga. Dom kunde också få springa runt och skapa merförsäljning i kiosker och souvenirshopen i periodpauserna. Förmodligen skulle dom göra jobbet för en spottstyver. Ja, vilken lysasnde idé, klubbens framtid är räddad. Olé!
Laken: Men vad är det han ska hitta då? Än hur mycket man hoppas så förblir en gråsten bara en gråsten även om man målar den med guldfärg. Eller för att använda hockeyspråk, en AHL-back med kass statistik blir inte en stjärnspelare bara för att man öser pengar över honom.
mikenomad: Är inte mer insatt i situationen mer än X och det ni skrivit här. Men saker och ting som inte händer i arenan ska man inte kunna bli straffad för.
Vad är de för jävla syn? Vilken som helt kan klicka hem andras souvenirer och ... | #Läs mer ·