Ett verk som jag skrivit på egen hand idag....håll ut Den handlar om en annan kvinna...
MARIANNE En stel och frusen man vandrade längs den snöbeklädda stigen ner mot det öppna havet efter ännu en kraschad dröm Drömmen om ett liv med kvinnan han bara haft ögonen för och älskat så innerligt Men någonting gick snett, djävligt snett Det som skulle bli så fantastiskt bra blev ett liv i tvåsamhet Ohållbart förödande Sakta men säkert gled dom isär bort från varann och med sprucken stämma och en klump i sin hals kunde mannen bara se på när allt rämnade och uppgivet tiga still Det fanns bara en väg ut bort från det mänskliga och skoningslösa sveket Bärandes på masker hade dom gått om varann I smyg skrattade dom som om någon djävel lyft på det artificiella skalet hade kunnat upptäckt Men ingen vågade ta steget fullt ut och vara den förste som bröt mönstret utan istället fortsatte allt som förut som om inget hänt tills en dag när bubblan sprack Under dessa masker bleknade deras ansikten långsamt Med blodsprängda ögon gick det inte längre att dölja det falska det oundvikliga Denna story är som hämtad från Hollywood om hur djävulskt fega vi männskor egentligen är och hur elakt hur styggt vi sårar Längs ryggraden rinner kalla kårar Dom ruskade bara på huvudena åt sin idiotiska lek Tittandes upp på stjärnorna togs ett sista farväl och sen gick dessa sargade själar åt varsitt håll För somliga skulle säkert det vart ett lustfyllt skådespel men inte fan finns det någonting att ta med från detta när man själv är aktör och mitt i smeten Han sträckte upp ett finger och fuckade åt herren i himlen där han stod och tittade ut över det öppna havet Långt där ute till havs kunde han se fåglar i skyn skränades en underbar sång han slet upp ett munspel ur sin inre rockficka och började spela en truddelutt för att på något sätt kunna bearbeta det fula det smärtsamma, det onda, det hemska det djävliga Fylld av revanschlusta skulle han med stolthet bära sitt huvud högt när han skulle bli tvingad att ta sig upp till stadens centrum fylld av julstressade dårar i jakten på dom perfekta klapparna detta kommersiella påfund som varelser av eget kött och blod gick på En listigt gillrad fälla men som ingen kunde se förbi Traditioner är till för att hårdnackat hållas fast vid Den som bryter denna dygd syndar nåt oerhört Det skulle inte ses med blida ögon det skulle inte se snyggt ut nej ungefär som rinnande mascara hos en ledsen kvinna Plötsligt kom han på sig själv med att bara vilja gå under för att slippa undan från problem och besvär En kula rätt igenom tinningen med ett avsågat gevär Men hejdade till och kom och tänka på alla hans underbara barn som han ställt till världen med olika kvinnor efter decennier av förhållanden och romanser Inte kunde han gå under nu det vore för enkelt för anspråkslöst Han var tvungen att resa sig upp ta konsekvenserna Något han bevisligen inte gjort Att fega ur är ingen ursäkt En djävligt dålig farsa gör så i rädsla för vad som komma skall Men för eller senare hinner verkligheten ifatt och då tar det hus i helvete Så svik inte Ta ditt ansvar Hur än svårt det kan tyckas och hur svårt det än må vara Han log ett oskyldigt leende och tittade på ett falnat fotografi som han sparat i burk med plåtlock på motivlackerat med en blombukett i vas som prydligt legat i åratal i en marinblå kavaj som han fått i en omsorgsfullt och vackert inslaget paket julen nittonhundrasextiosju av sin mor som inte längre fanns hos honom nu när han hade det svårt hon gick bort alltför tidigt i cancer en vårdag i april nittonhundraåttiotvå Hon skulle skänkt honom tröst föreställandes hans äldsta dotter Marianne som hunnit bli vuxen nu och för länge sen var utflugen ur sitt bo ståendes på egna ben Han klunkade på den ädlaste av dryck maltwhiskey som han hade medhavd i en butelj av stål Han kände värmen i kroppen och han gick längs stranden upp mot centrum I år skulle inte julen bli som förr Han tänkte ringa Marianne och be om nåd en andra chans att visa sin kärlek Sen skulle han avverka dom en efter en alla hans barn som var sju till antalet Fyra döttrar och tre söner boendes på spridda håll i Svea Rike vårt fäderneland som så när på en som flyttat till Norge för arbetets skull Han skulle börja om igen Stärkt av krisen och införstådd med stundens allvar och dess innebörd skulle han försöka finna Marianne som han visste bodde på en adress på Söder Nu var det snart jul igen Blodet svallade i hans kropp Snön låg som ett vitt täcke över asfalten på gatorna utanför Alla plågsamma försök var till ända För barnen var ju det bästa som honom kunnat hända och han hade försummat dem allihop under massor av år i tron att han skulle finna Kvinnan med stort K att dela sitt allt med Men efter år av försök insåg han till slut det var barnen Kärleken till barnen som hämmat honom från att leva ut Han kunde inte ge bort den lilla kärlek som fanns kvar till en främling konserverad på burk förrän han gjort upp sitt förflutna Så han gjorde sig beredd att ta itu med detta För det sägs ju att visheten kommer med åren Det måste allt stämma för hur i all sin dar förklarar man annars alla misslyckade försök till kärlek och försoning om det inte vore för att han varit naiv och dum och inte lyssnat eller tagit sig till Så här i efterhand kunde han skratta och le Han hade hittat nyckeln till livet igen Som han slängde bort för mången år och dag sen Det kändes så fantastiskt skönt att äntligen få dra ur proppen och tömma ut all den skit som slammat igen vägarna som skulle ha kunnat bära honom till Rom Nu stannade den i en lägenhet på Söder hos Marianne Inte hos någon vacker italienska nere vid medelhavets kust Ingen Karneval i Rio de Janeiro Inte hos en vacker sydamerikanska med rötter i Perus Lima Ingen flamenco i Barcelona Nej det blev det enkla som fick råda som så mången gång förr Dans runt granen, juklappsrim glögg i massor, tomtegröt och ett berg eller hav för all del av paket till barnbarnen som med tindrande ögon ivrigt slet av pappret på paketen och intresserat studerade dess innehåll GUD vilken vacker syn Han kände sig lycklig lycklig Morfar hade hittat hem igen efter år på vift Han insåg vidden av sina val men undrade hur fasen han kunnat rata bort denna underbara familj Aldrig nånsin skulle han lämna in igen och lämna dom ensamma hemma Han hade kommit för att stanna för gott i den stad som han älskade mest av allt Stockholm Inget mera kringflackande på falska vatten inga mer våghalsiga äventyr med livet som insats nu skulle ungarna äntligen få sitt Han slog sig till ro och puffrade på sin nyinköpta pipa och lät röken få ta vägen till väders via ventilationen och drack en klunk av sin julöl och han mådde förträffligt Marianne älskade Marianne förlåten sina synder är det är därför som han var där Han skulle bli den far han en gång gav löfte om att bli men som han ännu inte levt upp till Efter timmar av mat och samkväm somnade han in i fåtöljen Livet hade börjat om igen Det var först nu han förstod att allt som tidigare vart enbart varit förberedelser för livet efteråt Å nej han var inte där än Han skulle låta dom sista ljuva åren bli till dom bästa i hans liv Och ryktet om hans död var betydligt överdrivet Skål tamejfan vänner för livet och dess innehåll
Ta du och lugna ner dig ett par grader. Jag har utgått från att dina inlägg har innehållit åtminstone några droppar ironi men om så inte är fallet och du verkligen tar dig själv på så ofantligt stort allvar kan jag bara beklaga. "Här snackar vi finkulturell livsfilosofisk poesi - ingenting annat!" Herregud...
Vafan, startar du en tråd i ett diskussionsforum på en hockeysajt kan du väl räkna med att folk har synpunkter. Vill du av någon anledning hylla Ulf Lundell utan mothugg så gör det på din personliga profil eller nåt.
Och ja, jag har både böcker och skivor med Lundell. Jag har sett honom live flera gånger. Men för MIG är han inte Sveriges eller världens mest intressanta artist. Det kan ju DU försöka att fatta - och respektera.
Jag börjar bli jävligt trott på att du ska idiotförklara folk, såväl individer som kollektiv, så ofta. Sa du nåt om respekt?
ernie eagle: Undertecknad besökte den kultförklarade folkparksparkpremiären i Avesta på 70-talet som U.L. beskriver i början av hans bästa litterära verk "Sömnen". För övrigt anser jag att Micke Lind bör adlas......
Helg Ernest: Det ska ni skita i men ni håller fullständigt käften om ni bara ska klanka ner! Förstör dom andra trådarna istället - RESPECT!
Det är vad Landsfadern förtjänar! Har jag sagt någonting om nån annan artist! Nej just det jag behåller det för mig själv! Inte sticker jag kniven i folk bara för att dom lyssnar på en viss sorts musik!
Stör det dig så förbannat att jag ÄLSKAR Lundell???
En stilla undran bara!
Man hör inget annat än skitsnack!
Ställ dig på en konsert och lyssna först innan ni vräker ur er mindre obegåvade saker såsom vrak, pundare, alkoholist m.m.
Alf Robertsson är också en nykter alkoholist liksom Totta Näslund m.m.
Och hur många i AC/DC, Status Quo, Rolling Stones m.m. har inte rökt på och supit skallen i bitar?
Skulle onekligen vara intressant med en undersökning om detta!
Tråden får gärna handla om musik, men den ska inte innehålla en massa idiotiska kommentarer om U.L. Ska man slänga ur sig det ena å det andra ska man ha bra koll först å främst.
GE FULLSTÄNDIGT FAN I ATT DISSA min hyllning till Landsfadern och mitt verk. Denna tråd är tillägnad Ulf Lundell. Jag skiter fullständigt i vad ni tycker och tänker men bespara miggärna era elaka kommentarer. Här snackar vi finkulturell livsfilosofisk poesi - ingenting annat!
Så har ni inget vettigt att tillföra denna debatt håll fingrarna borta från tangenterna eller starta en egen tråd! Förstör inte allt det fina jag byggt upp era förbannade facistsvin!
JD: Du vet ju att jag är Status Quo Fans. ZZ top , Ac/Dc är också kanon. Men dom du nämde är nog i min sons skivsamling så jag har inte en aning ( c : Är det då jag hotar med att knippsa högtalar kablarna med avbitaren ?
Skarin: Smaken är delad som baken ! Somliga tycker om andra inte. Vill man digga en tondöv fd. pundare får man gärna göra det ( c : Det finns dom som tycker om Evert Taub också.
Många: "Vad skulle det bli av alla dessa utan talang om det inte funnes alla dessa utan smak"
Bergsjöparken!!!
mike66, jag får fan gåshud! Full, fullare, fullast. Något annat fanns inte. Vet att vi tvingade en gråtande Ledin att köra "knivhuggarrock" typ 400 gånger när han ville vara djup. Huga ligen! Den perioden av livet vill man nästan bara glömma. Allt var på väg åt helvete. Timrå IK närmade sig med expressfart avgrunden, gubben i hörnet hade sportaffär, Epa stängde och man köpte sina hamburgers på Floyds... Sedan började discoeran! Nattoxen blev tummelplats för hockeysnack och grovhångel. Jisses! En ny tid såg ljuset. Och fan vad det blinkade!
orion mfl mfl, välkommen till Pipeline den 19/12 då får ni se på en predikant, en besatt scendomptör utsänd av satan själv... nämligen Danko Jones från Canada. Explosiv blues baserad hård rock med punk ÖS !! även om man inte rådiggar musiken så går det inte att slita blicken från han. Välkommen till nåt NYTT fräscht. NU hockey... ställ ut Micke Lind som en vaxdocka ute i foajen på ladan och ge han en chans i Tre Kronor NU eller aldrig... Önskar en serieledning till julklapp....snälla jultomten
Lundell torde väl också föräras ett litet plus i kanten för att han skrivit om allas vårat favvolag. Vill minnas att hans alter ego i någon bok (Sömnen?) besöker en match mellan DIF och Timrå. En match som Timrå dessvärre förlorar, efter att 'Djurgården skottat in en helvetes massa mål på slutet'.
El Maco: Därför Uffe är en sällsynt djävel som sticker ut från mängden. Han är ingen traditionalist som följer i andras fotspår. Han går sina egna vägar. Han är inte som andra stockholmare generellt. Och om Lundell är plagiat då är varenda låtdjävel i hela världen plagiat. För slå på en radiostation idag och lyssna på den musik som strömmar ur högtalarna - vad är det man hör? Vadå inte plagiat???
Snarlik Bruce & Dylan - javisst! Men plagiat - nänä!!!
Okej hardrockers - lev ert liv i stillhet! Men bespotta inte oss finkulturella livsfilosofiska poeter! Vi har det jävligt nog ändå som det är. Vi tvingas driva omkring på gator och torg med minimalt med persedlar i våra nötta plånböcker. Det är få ur vår genre som slår i genom och kan leva på det. Vi tvingas knega extra bland er andra vanliga dödliga i en skitig overall på nån industri i förorten. Trots detta är det för oss det vi sysslar med ett livselexcir och frihet. En frihet ingen kan ta ifrån oss. Sluta upp med era mörka blickar och erat gåtfulla kommentarer. Låt oss va allt vi vill ha är frihet. Få festa loss, vara nippriga, glada, spralliga, köra vårat race och skita i tid och rum. Låt oss få sväva fritt högt upp i det blå låt oss få i stillan ro sätta oss ner i vår ateljé och skriva av oss våra känslor och tankar. Sitta på altanen och dricka vårat morgonkaffe under en öppen himmel och en spinnande katt med utsikt över havet låt oss drömma oss bort. Bespotta oss inte, håna oss inte Ge oss enbart FRIHET, låt oss sjunga ut i falsett och låt oss gå dit hän vägarna bär. Vi rör ingen, vi skadar ingen vi fäktar och slåss endast för identitet och om´vi blir trängd annars är vi fredliga och fina djur som vaggar fram över saluhallarnas torg och kommer gåendes från konsum med kassarna fyllda med mat precis som alla er andra. Vi gör vårt bara att vi tillåter oss själva att LEVA gör att vi sticker ut från mängden. Annars är vi precis som er.
Hamnade en gång för längesedan i en liten håla som kallas för Bergsjö. Fråga mig inte hur? Kan dock tänkas att jag råkade sova ruset utav mig längst bak i en gammal Cheva Malibu årsm:1965. Var rätt stora skuffar på dessa gamla jänkare.
Men iaf så vaknade jag upp till musiken utav "öppna landskap" inne på parkområdet dårå. Fråga mig inte hur jag hade tagit mig in? Kan väl tänkas att jag plankade över taggtrådsstängslet för mina byxor var det slärvor av.
För alla er som varit på dans till Bergsjöparken så vet ni ju hur deras trevliga dialekt låter. När jag efter en stund är så pass nykter att jag kan sätta mig upp för egen maskin så kommer det genast fram en Beschöyngling och ville bjuda på en redig rackare till tonerna utav "öppna landskap" - Fåja löv o bjössa på lite Beschöbrännvin säger han på sin roliga hälsingedialekt. Jo jag tackar ja sa jag och tröck i mig halva *femlitraren. Sedan somnade jag återigen till tonerna utav Lundell.
Ska också tillägga att jag aldrig under min livstid har ägt en endaste Lundellplatta och det är jag glad för. Men roligt hade jag(tror jag) när jag låg under en björk i Beschöparken och sov ruset av mig till tonerna utav "öppna landskap." Där trivs jag faktiskt bäst utan att överdriva sanningen det minsta.
För er som aldrig haft förmånen att svinga edra tangoplattor på Beschöparkens ljuva dansgolv, för er så lägger jag ut ett litet länktips så att ni kan få ett hum om vart Bergsjö ligger i detta avlånga land.
ernie eagle: Med tanke på dina ofta framförda åsikter om stockholmare, hur kan du betrakta dig som tvillingsjäl med Uffe? Där har vi ju onekligen en lirare som har konsum vid zinkensdam som utgångspunkt för världsåskådningen.
Och ja, bäst föredatum passerades tidigt åttiotal (gör det mig ung och dum att tycka så?). Men då var han rätt bra. Juh.
Helg Ernest: Fy fan alltså vilket smutskastningskampanj. Det anskrämligt att höra erat skitsnack om Landsfadern. Denna är tillägnad Uffe Lundell och det är jag som har startat den så SLUTA upp med att svärta ner densamma och dra en tung skugga över mitt verk.
rådbjer: Fast det finns ju ett undantag, Knocking on the hevens door , med Dylan från 67 tror jag. Där befinner vi väll oss alla nu ? Sådär 2 poäng ifrån ?
Har aldrig hört vad dessa 2 herrar sjunger i sina texter i såfall måste man läsa texten samtidigt som dom grymtar fram nåt. Nää, det måste vara t-y-d-l-i-g-t, som Di Leva ungefär :))))
Redax 2: Oj kära hjärtanes du har mycket att lära hör jag. Ulf Lundell är GUD men det kanske beror på att jag är en poet som liknar Uffe i mina texter och som sätter mig in i texterna och kan många gånger förstå vad den mannen vill förmedla. Jag tillhörde en gång i tiden anti-Lundell klanen men det medans jag fortfarande var ung och dum och inte visste mitt eget bästa och inte förstod bättre. Såsom karln rockade i fredags borde han fanimej föräras med bragd-guldet - det var en storstilad insats!
Ni som säger att Uffe är ett vrak och att "bäst-före-datumet" har passerat kan slänga er i väggen. Karln är bättre än nånsin och verkar ha hur jävla mycket nergi som helst. Han är makalös, "out standing". 4 timmar rock´n´roll på Sporthallen i Sundsvall, nästan 5 timmar på "Hovet" i sthlm men igår nöjde han sig med fem minuter när han angav tonen och var först ut i P4 Sportextra.
Redax 2: Jag har aldrig fattat: Måste man gilla Ulf Lundell? Han har snott hela konfektet av Bruce som har snott det av Bob. Jag tänker lägga ut psalmboken i form av ett jättelångt inlägg.
ernie eagle: Ulf Lundell och Timrå IK hand i hand... Är det så illa börjar jag gå på fotboll istället..!
Å andra sidan verkar man ju inom fotbollen ha bra mycket bättre musiksmak. Tror det beror på att man i fotbollen hela tiden sneglar på Storbritannien (ja, utom i TIFO-sammanhang då...) och där finns ju inte lika mycket eurotechno och Gud vet allt... Vore det inte för den klara huligan-varningen skulle jag t.ex klart kunna rekommendera lite Dropkick Murphys innan nedsläpp...
El Maco: Jag kommer aldrig, nej aldrig någonsin bli en lallande fåne! Det finns inte i min värld! Det skulle bli alltför trivselfascistiskt som Landsfadern Ulf Lundell själv skulle uttryckt saken. Det finns mycket man kan göra avkall på men alls icke detta.
Om man inte har en röd tråd genom sitt liv och inte själv vet vilken färdriktning man skall ta då är det illa ställt med karaktären. Man MÅSTE våga säga ifrån. Våga ta ton för det man tror på och komma till självinsikt. Och vi måste komma till botten av oss själva.
Fred Neil sjunger "Everybody´s talking" och det är vad alla gör Sjunk inte, sjunk inte ner gå ut och var glad Om du tvivlar, om du tvekar sitt inte bara där, rör på dej Om din dröm har dött, sjunk inte gå ut och var glad
Var glad att du lever var glad att nån annan är där som kan höra dej se dej Var glad att du andas ännu Var glad att du finns
Gå ut och var glad, din djävel Gå ut och var vacker och stolt hela vintern Gå fort och le genom shoppingcentrat Du kan om du vill Sluta nu, inte sen dra ett streck och gå vidare Livet väntar därute Gå ut och var glad Vad ska du annars ha allt det här till?
Steve Earl sjunger "In my dreams" men det är inte så det blev Sjunk inte, sjunk inte ner gå ut och var glad Du är vad du gör, det är dina val dina handlingar Stäng av tv:n nu, lämna ditt rum gå ut och var glad
Lär dej italienska planera en resa sy en kostym, ta det lugnt Sponsra en späckhuggare köp en bit regnskog Ta nya vägar, var inte lat gör nåt annat, gör nåt annat!
Gå ut och var glad...
Ta reda på var du vill bo Hitta en livskamrat igen Töm alla hyllor, kasta ge bort Ett vackert men enkelt hem Odla vänskap skaffa ett ställe i solen Låt bedrövelsens väg gro igen Tänk dej lycklig Det går, din djävel! Du kan inte tänka någonting sen!
Knylan:Driva med Nike är kul men det är väl ganska vanligt att folk rör på bena i pausen och går och köper något.I Timrå står alla kvar under pauserna för varför ska man gå någonstans det går ju liksom inte eftersom man alltid sitter fastklisrad.Eller har inte supporterklubben råd att öppna en kiosk?Många emot sig man hade i den här tråden kanske om två till eäger emot en så är det nästan jämt.Att ta en bild under matchen kan jag acceptera men att ta den under pausen är korkat.
Nike89: Jag skulle med gott samvete kunda vända "Vision 2003" ryggen även om det inte var paus. Konstigt bara att ni tydligen tömmer läktarna helt på folk i pauserna.
Wewillwintoday: Tror nog inte att Timrå har spelat i division 2 norra nån gång faktiskt. Däremot harvade man i div. 1 norra ett par decennier, speciellt 80-talet var mörkt, publikt sett. Då låg väl publiksiffrorna på som minst hundratalet väldigt (!!) tappra åskådare, till som mest ett par tusen de gånger Timrå mötte Sundsvall. Det var egentligen först i och med att laget tog sig till allsvenskan 1992, som det latenta intresset tog fart igen.
I dagsläget håller det som bekant på att koka över...
Bragd-Birger:Ja då kanske ni kunde hyra en bil och åka till Ö-vik.Har ni tur skulle det kunna bli lite äventyrsbad efter att ha sett matchen...Ja Hasse var på muggen...För vem har ryggen till banan om det inte är paus???
Nike89: Visst blir man avundsjuk på sundsvalls fans som har 100 pers mot Övik borta, men det kan vara så att TIK inte har så många supportrar som intreserad av att seser varje bortamatch, sen gick den på Canal plus Modomatchen så där sitter nog problemet. Sundsvall fans har inget alternativ för dom sänder nog inte Sundsvalls matcher på Canal plus för där sänder man topphockey fotboll bla. Lycka till föresten mot Vallentuna AIK mfl men jag tror det blir tufft att sig till Superallsvenskan för Sundsvall hc, det är mitt tips.
Nike89: Tänk om man sålt lotter igår när det var så mycket folk ute. Fatta vad man skulle tjänat...skyltsöndag o allt. Klagat på bilden i ST förresten? 'Hallå! Hasse var ju på muggen juh!'.
Nike89: Verklighteten talar ett annat språk än dig just nu, men vi kan väl ändå roa oss med att studera lite siffror.
Perioden under det förtäckta namnet S/T Hockey och nåt annat förljuget under 90-talets första hälft, räknar jag inte, men här följer Timrås publiksnitt, i division 1 norra (!!), sedan säs. 95/96:
Åh, så underbart det är med landslagsuppehåll. Att vakna upp utan att ha somnat besviken, att inte gå runt på dagarna utan behov att förbereda sig för att inte brusa upp under kvällen.
Aldrig har ett landslagsuppehåll kommit så lägligt för mig.
Den handlar om en annan kvinna...
MARIANNE
En stel och frusen man vandrade längs
den snöbeklädda stigen ner
mot det öppna havet efter ännu en kraschad dröm
Drömmen om ett liv med kvinnan han bara haft
ögonen för och älskat så innerligt
Men någonting gick snett, djävligt snett
Det som skulle bli så fantastiskt bra
blev ett liv i tvåsamhet
Ohållbart förödande
Sakta men säkert gled dom isär
bort från varann
och med sprucken stämma
och en klump i sin hals
kunde mannen bara se på när allt
rämnade och uppgivet tiga still
Det fanns bara en väg ut
bort från det mänskliga
och skoningslösa sveket
Bärandes på masker
hade dom gått om varann
I smyg skrattade dom som om någon
djävel lyft på det artificiella skalet
hade kunnat upptäckt
Men ingen vågade ta steget fullt ut
och vara den förste som bröt mönstret
utan istället fortsatte allt som förut
som om inget hänt
tills en dag när bubblan sprack
Under dessa masker bleknade deras
ansikten långsamt
Med blodsprängda ögon gick det
inte längre att dölja det falska
det oundvikliga
Denna story är som hämtad från
Hollywood om hur djävulskt
fega vi männskor egentligen
är och hur elakt
hur styggt
vi sårar
Längs ryggraden rinner
kalla kårar
Dom ruskade bara på huvudena åt
sin idiotiska lek
Tittandes upp på stjärnorna
togs ett sista farväl
och sen gick dessa sargade själar
åt varsitt håll
För somliga skulle säkert det vart
ett lustfyllt skådespel
men inte fan finns det någonting
att ta med från detta när man själv
är aktör och mitt i smeten
Han sträckte upp ett finger
och fuckade åt herren i himlen
där han stod och tittade ut över
det öppna havet
Långt där ute till havs kunde han se fåglar
i skyn skränades en underbar sång
han slet upp ett munspel ur sin inre rockficka
och började spela en truddelutt för att på
något sätt kunna bearbeta det fula
det smärtsamma, det onda, det hemska
det djävliga
Fylld av revanschlusta skulle han med
stolthet bära sitt huvud högt
när han skulle bli tvingad
att ta sig upp till stadens
centrum fylld av julstressade
dårar i jakten på dom perfekta klapparna
detta kommersiella påfund som varelser
av eget kött och blod gick på
En listigt gillrad fälla men som ingen kunde se förbi
Traditioner är till för att hårdnackat hållas fast vid
Den som bryter denna dygd syndar nåt oerhört
Det skulle inte ses med blida ögon
det skulle inte se snyggt ut nej ungefär som rinnande
mascara hos en ledsen kvinna
Plötsligt kom han på sig själv med att bara vilja gå under
för att slippa undan från problem och besvär
En kula rätt igenom tinningen med ett avsågat
gevär
Men hejdade till
och kom och tänka på alla hans underbara barn
som han ställt till världen med olika kvinnor efter
decennier av förhållanden och romanser
Inte kunde han gå under nu det vore för enkelt
för anspråkslöst
Han var tvungen att resa sig upp
ta konsekvenserna
Något han bevisligen inte gjort
Att fega ur är ingen ursäkt
En djävligt dålig farsa gör så
i rädsla för vad som komma skall
Men för eller senare hinner
verkligheten ifatt och då tar
det hus i helvete
Så svik inte
Ta ditt ansvar
Hur än svårt
det kan tyckas
och hur svårt det än
må vara
Han log ett
oskyldigt leende
och tittade på
ett falnat
fotografi som han sparat i burk
med plåtlock på motivlackerat
med en blombukett i vas
som prydligt legat
i åratal i en marinblå kavaj
som han fått i en omsorgsfullt
och vackert inslaget paket
julen nittonhundrasextiosju
av sin mor som inte längre
fanns hos honom
nu när han hade det svårt
hon gick bort alltför tidigt
i cancer en vårdag i april
nittonhundraåttiotvå
Hon skulle skänkt honom tröst
föreställandes hans
äldsta dotter
Marianne
som hunnit bli vuxen
nu och för länge sen var
utflugen ur sitt bo
ståendes på egna ben
Han klunkade på den
ädlaste av dryck
maltwhiskey
som han hade medhavd
i en butelj av stål
Han kände värmen
i kroppen och han gick
längs stranden upp
mot centrum
I år skulle inte julen
bli som förr
Han tänkte ringa
Marianne och
be om nåd en andra
chans att visa sin kärlek
Sen skulle han avverka
dom en efter en
alla hans barn som var sju
till antalet
Fyra döttrar och tre söner
boendes på spridda håll
i Svea Rike vårt fäderneland
som så när på en som flyttat
till Norge för arbetets skull
Han skulle börja om igen
Stärkt av krisen och införstådd
med stundens allvar och dess
innebörd skulle han försöka finna
Marianne som han visste bodde
på en adress på Söder
Nu var det snart jul igen
Blodet svallade i hans kropp
Snön låg som ett vitt täcke
över asfalten
på gatorna utanför
Alla plågsamma försök
var till ända
För barnen var ju det bästa
som honom
kunnat hända och han hade
försummat dem allihop
under massor av år i tron
att han skulle finna
Kvinnan med stort K
att dela sitt allt med
Men efter år av försök
insåg han till slut
det var barnen
Kärleken till barnen
som hämmat honom
från att leva ut
Han kunde inte ge
bort den lilla kärlek
som fanns kvar till
en främling
konserverad på burk
förrän han gjort upp
sitt förflutna
Så han gjorde sig beredd
att ta itu med detta
För det sägs ju att visheten
kommer med åren
Det måste allt stämma
för hur i all sin dar förklarar
man annars alla misslyckade
försök till kärlek och försoning om
det inte vore för att han varit
naiv och dum och inte lyssnat
eller tagit sig till
Så här i efterhand
kunde han skratta och le
Han hade hittat nyckeln
till livet igen
Som han slängde bort
för mången år och dag sen
Det kändes så fantastiskt skönt
att äntligen få dra ur proppen
och tömma ut all den skit som
slammat igen vägarna som skulle
ha kunnat bära honom till Rom
Nu stannade den i en lägenhet
på Söder hos Marianne
Inte hos någon vacker
italienska nere vid medelhavets kust
Ingen Karneval i Rio de Janeiro
Inte hos en vacker sydamerikanska med
rötter i Perus Lima
Ingen flamenco i Barcelona
Nej det blev det enkla som fick råda
som så mången gång förr
Dans runt granen, juklappsrim
glögg i massor, tomtegröt och ett
berg eller hav för all del av paket
till barnbarnen som med tindrande
ögon ivrigt slet av pappret
på paketen och intresserat studerade
dess innehåll
GUD vilken vacker syn
Han kände sig lycklig lycklig
Morfar hade hittat hem igen
efter år på vift
Han insåg vidden av sina val
men undrade hur fasen han
kunnat rata bort
denna underbara familj
Aldrig nånsin skulle han lämna in igen
och lämna dom ensamma hemma
Han hade kommit för att stanna
för gott i den stad som han
älskade mest av allt Stockholm
Inget mera kringflackande
på falska vatten inga mer
våghalsiga äventyr
med livet som insats
nu skulle ungarna
äntligen få sitt
Han slog sig till ro
och puffrade på sin
nyinköpta pipa och lät röken
få ta vägen till väders via ventilationen
och drack en klunk
av sin julöl och han mådde förträffligt
Marianne älskade Marianne
förlåten sina synder är
det är därför som han var där
Han skulle bli den far han en gång
gav löfte om att bli men som
han ännu inte levt upp till
Efter timmar av mat och samkväm
somnade han in i fåtöljen
Livet hade börjat om igen
Det var först nu han förstod
att allt som tidigare vart enbart
varit förberedelser för livet efteråt
Å nej han var inte där än
Han skulle låta dom sista ljuva åren
bli till dom bästa i hans liv
Och ryktet om hans död
var betydligt överdrivet
Skål tamejfan vänner
för livet och dess innehåll
Intressant att se hur länge detta får stå kvar?
ÄLSKA TIMRÅ IK ALLTID alltid alltid alltid...