1150x200-051a7674-5bbf-491a-93fe-5680d7648151.jpeg

Timrå IK

591326 inlägg · 6217 ämnen

Försäsong 2021

« · 2221412 · » Till forumet

Sv: Försäsong 2021
Sputnik: vi har ju inte heller samma pengar att röra oss med, så det gäller att lägga krutet på rätt ställen. Men en ledare som Lander hade suttit fint! Vi får hoppas att Didrik tar den rollen.
Låst ämne

Sputnik: Jag förstår din frustation men låt oss starta med det här laget som vi nu har. Det är många nya spelare som ska matchas in och hitta sin plats och det gäller ju även för de som spelade upp oss till SHL. Tycker det är en utmärkt strategi att förstärka laget under seriens gång (2 stycken spetsspelare) för att få in ny energi och nya skills i laget. Dessutom är då spelarna som startar säsongen extra motiverade att visa vad de kan (den här strategin att förstärka laget under säsongen använder Växjö med Sam Hallam och det har ju gett riktigt bra resultat). Jag gillar också Leksands strategi att skapa en fruktad förstaformation som kan stå för en betydande del av målproduktionen.
Låst ämne

Tom Topp: Ja som enskild spelare håller jag med, därav att jag tycker att det hade behövts byggas lite mer annorlunda med 2 spetspelare till på SHL nivå utöver nuvarande spelare i truppen. För att på nått sätt kunna ersätta tappet av Dahléns förmodade produktion och betydelse.

Det som är mest surt är att San Jose av nån anledning när man tror så hårt på Dahlén valde att endast signa 1 säsong, varav att han inte själv har möjlighet att välja att ta säsongen i Timrå om han inte tar plats i NHL?

Även om man givetvis hoppas innerligt han tar en plats i SJ och tar NHL med storm. Jag håller inte på nått NHL lag, men kommer hålla stenkoll på hur det går för Jonte framöver. 💪
Låst ämne

Det gäller att hitta kornen, XP basunerar ut att DIF värvat en transantlant med NHL-meriter. Ja det stämmer. 2 matcher för 5 år sen
Låst ämne

Sputnik: det finns bara en som kan ersätta Dahlén och det är Elias P.
Låst ämne

mikenomad: 😂👌👍
Låst ämne

9386: Hade de gjort det i kvalet 2019 hade vi aldrig åkt ur...
Låst ämne

mikenomad: en potentiell uppsida om försäsongen fortsätter på inslagen väg är kanske att nubben tidigt får upp ögonen för att det behöver värvas spets? Om man lärde sig något av förra sejouren i SHL så är det väl att det är dyrare att snåla sig ner i allsvenskan än att förköpa sig på AHL-broilers?
Låst ämne

mikenomad: Vi ställer dig i båset Mike så får du sätta laget..
Låst ämne

9386: Fast gårdagens insats var inte ok nånstans och s k a sågas om vi nu tycker att vi har med de stora grabbarna att göra. Nog för att Timrå är myspysets hemnäste men nån jävla kravställning måste finnas även om det är försäsong. Lika bra att träna på det också, inget jävla lallande. Så kommer det inte som en chock sen när serien börjat
Låst ämne

mikenomad: Frans Nielsen kan ju komma hit om han är beredd att spela gratis för hans poängproduktion dom senaste säsongerna skvallrar om att det är dags för honom att lägga skridskorna på hyllan.
Låst ämne

Sputnik: Men sen hoppas man ju att spelare som Lööke, Lundin och Lodin kan föra över lite av sin produktion till SHL. Då kan det ändå bli bra i slutändan. Men det blir lite utav ett eldprov, både för Freddan och Lundin framförallt som ännu inte bevisat att de kan få ihop det utan Dahlén vid sin sida. 😋
Låst ämne

Sputnik: Kan vi inte försöka stötta laget och tro på det här innan vi tar fram storsågen. Vi har sett 3 låtsas matcher och vunnit mot Brynäs. Kom ihåg att Freddan och company labbar lite nu med formationer, alla ska med. En del av er anser det är åt helvete fel, men jag håller inte med där. Det handlar mycket om psykologi, alla ska få känna att dom är delaktiga så här i uppbyggnadsfasen. Det fattar väl dom flesta med lite hockey kunskaper att Freddan kommer hitta dom rätta och bästa formationerna för laget. Tids nog..Och vi ska ha i åtanke att vi är färskingar, bara det är lite läskigt rent mentalt. Låt laget få mogna fram så tror jag det här kan bli jävligt bra.
Låst ämne

9386: Jag baserar inte detta på våra försäsongsmatcher, detta skrev jag redan innan säsongen startat och står fast vid. Bristen av spets kan bli lite av vår akilleshäl framöver, det krävs inte många skador på någon/några av våra förväntade spetsspelare för att det skall kännas rätt tunt framåt..
Låst ämne

Sputnik: Men ta det lugnt, vi har sett 3 träningsmatcher av laget och här sågas det till höger och vänster, för helvete ge laget lite tid att jobba ihop nåt dugligt.
Låst ämne

stoff: Vad grundar du det på? Vi har väl bättre spelare på pappret den här gången. Iof så ska laget fungera oxå. Men mycket sämre var magstarkt.
Låst ämne

Sputnik: Framförallt måste jag säga att det känns riktigt tungt att tapp Dahlén ännu en gång när vi väl gått upp igen.
Bara hans närvaro hade höjt kvalitén med hans Timråhjärta och skills, ha har så mycket mervärde på nått sätt. Han går i bräschen och han hade även på SHL nivå kunnat driva en egen kedja. Jag måste vara ärlig att säga att jag inte känner vi ersatt honom riktigt, även om Nubben hoppas på att fler skall kliva fram givetvis, men som jag sa så hade vi nog i detta läge behövt minst 2 spetsforwards in för att ersätta vad han betytt för laget och varför vi kunde gå så bra förra säsongen.

Forwardsuppsättningen är givetvis vassare totalt nu än förra säsongen även utan Dahlén, men det är ändå ett steg upp i SHL och med honom hade vi fått ytterliggare en dimension.
Låst ämne

stoff: Varför skulle vi vara mycket sämre denna gång?
Låst ämne

stoff: Där måste jag nog säga att jag ej håller med. Vi kommer vara bättre på alla positioner, både tränarkoja,backar, forwards och målisar. Hur långt det räcker är en annan femma.
Hade vi haft en 2-3 riktigt bra spetsforwards till och bytt ut mot några breddforwards i truppen så hade vi kunnat nosa på topp 8 vågar jag påstå..
Låst ämne

Vi kommer vi mycket sämre iår än sist Vi var i shl....... Tyvvär
Låst ämne

Frans Nielsen var ju på tapeten här häromdagen. Hittade det här, vet inte om det länkats till redan och orkar inte scrolla

hockeysverige.se/2021/08/21/frans-nielsen-kops-ut-detroit-red-wings-malmo-redhawks
Låst ämne

Sputnik: Ja nu får det vara slut med Kalle Anka-formationerna, nu vill jag se en laguppställning som känns lite genomtänkt
Låst ämne

mikenomad: Jo läste att Lundin inte var nöjd i allafall. Freddan och CO bör nog rannsaka sig själva också med kedjebyggandet. 😉
Låst ämne

Sputnik: Finns det nån kravbild i Timrå bör sågen gå friskt från ledarhåll här också efter gårdagens pojklagsuppvisning
Låst ämne

Puckat: På tal om att draväxlar av försäsongsmatcher. Finns lite krav i FBK när sågen går från ledarhåll redan på försäsongen. 😋
Låst ämne

Sputnik:
10. Alvarez - 78. Hanzl - 39. Rattie
4. Erixon - 11. Zajac

91. Lodin - 33. Lundin - 19. Andersson
21. LaLeggia - 3. Bohm

27. Johansson - 44. Blomqvist - 81. Lööke
9. Strömberg - 14. Carlson

12. Liljegren - 52. Liljewall - 94. Hartmann

Extra: 24. Walli-Walterholm, 85. Westerlund

Utanför:
2. Svensson
23. Boyce
29. Madsen
38. Olofsson
Låst ämne

mikenomad: Nubben sa tidigare att han inte trodde att den här truppen som den ser ut nu, kommer att bli den trupp som avslutar säsongen.
Tror nog att spelare som inte levererar kommer att bytas ut, vi ska ju till slutspel och vi kan inte halka efter för mycket i början.
Låst ämne

Kerstin_k: Håller med dig. Lag som vinner titlar har den bästa defensiven: Växjö är ett bra exempel, ett lag som alltid har prioriterat försvarsspelet även när de låg i HA (enligt Sam Hallam). Senast blev man svenska mästare igen genom att förstärka defensiven som inte var tillräckligt bra säsongen innan då de slutade på en blygsam tionde plats.

Ett bra försvarsspel ger lugn och trygghet i laget och är grunden för att vinna matcher. Timrå som har anfallshockey i sitt DNA har lärt sig läxan från förra gången då vi gick upp och åkte ur SHL pga en schweizerost i målet och ett försvar som höll skaplig HA klass.

Nu har vi ett mycket bättre försvar så det känns bra.
Låst ämne

Kerstin_k: Jo en annan har ju tryckt lite på det med innan.. 😋
Med det sagt så finns det ändå en fin kapacitet och utvecklingspotential i nuvarande trupp, men för mig är det lite för vanskligt forwardsbygge på förhand. Hade gärna sett 2 "poängspelare" till redan till säsongstart.
Då hade det funnits en helt annan konkurrenssituation på förhand och nu känns det som att väldigt mycket hänger på att Rattie och Hanzl flippar, men säg att de blir skadade, då har vi rejält tunn forwardssida även om vi har många till antalet..
Låst ämne

mikenomad: Man ställer ett lag på isen, jag har beställt åskort och kommer såklart teckna ett sådant, men jag vill se att man vill vinna hockeymatcher, det är det som säljer, jag vill se ett Timrå som vill vinna hockeymatcher. Laget går nog på sitt max men ikväll var det Wallson vs Freddan 1 - 0. Vill man vara franchise är det nu man har chansen.
Sluta gör dig dum Fredrik Andersson, alla blir såklart glada av att få spela men ingen vill väl spela som förlorare, vakna! Vi hamnar efter varje konkurrent ju längre det lider.
Låst ämne

Kerstin_k: Sant. Vi går bananas över värvningar som på HA-nivå vore tippelitopp men som i SHL är högst mediokra. Nåja, skillnaden mot för sist är stor, vi har ett lag och en organisation som är redo att vara med och tävla. Däremot är skillnaden att vi antagligen kommer göra upp om vår SHL-existens med ett SHL-lag och inte ett HA-dito knappast till vår fördel
Låst ämne

Sputnik: Fast när man ser den där forwardsuppställningen inser man ju också att den är ganska beige på SHL-nivå. HA-nivå top notch, absolut. Men på SHL-nivå har den kämpigt att färga in.

Tur då att nån jävel med relativt goda hockeykunskaper nån gång sagt att det är defensiven som vinner titlar.

För det är väl vad vi kan hoppas på. Att defensiven är så pass bra att den vinner matcher åt oss.
Låst ämne

Sputnik: TIK kommer igång när säsongen börjar. Minns att Rbk hade någon försäsong utan vinster men när serien startar så blir det bättre.
Låst ämne

Sputnik: än så länge finns det tid kvar, det är dom sista två tre matcherna vi måste se något mönster!
Låst ämne

Hahl Bundy 2.0: alltid surt med en torsk men försäsong är försäsong så jag håller mig också lugn än så länge. Keep da faith!
Låst ämne

Sputnik: Inte ett dugg orolig. Ingenting under en försäsong betyder nånting när det väl gäller.
Återkom omgång 10 - 15... då kan vi se på panik eller inte.
Låst ämne

Sputnik: Nåja nu skall jag inte vara allt för pessimistisk över en försäsongstorsk. Men nog får man lite dåliga vibbar av uddlöshetem från Timrå sett till semaste 2 matcherna mot MIF och Löven..
Låst ämne

jå1: Kan tyckas ja..
Låst ämne

Sputnik: Freddan o co borde väl ha rätt bra koll på vilka som platsar vid det här laget.
Låst ämne

Tycker som Fagerwall: "jag vill se grunder, fokus, nogrannhet och att man börjar med att sätta försvarsspel".
Det är tidigt på säsongen som G Ekelöf uttryckte det så man borde inte måla med de svartaste penslarna men någonstans gnager oron att inte den här skutan heller ska ta sig igenom vinterns isflaksbefläckade farvatten på rätt köl.
Hoppas inte att vi har en för ohomogen trupp där det inte kuggar i. I så fall är vi rökta. Då är det bättre att köra 21 st Madsen på isen som kuggar i och gnetar in poäng här och där.
Låst ämne

297:
Inte så långt mellan IFB och oss i afton heller. Örebro ja ja, låt dom hållas. Men IFB slår vi sju gånger av fem, om det skulle gälla nåt :)
Låst ämne

mikenomad: Jo alltså jag kan förstå att man testar så att alla får en chans, men man kan ju som sagt då i allafall testa en begriplig kedjeformation som är realistisk inför framtiden, annars känns det som lagomt bortkastad tid..
Låst ämne

Sputnik: Ja hittills har vi ju sett konstellationer som knappast är i närheten av att vara tilltänkta när allvaret kör igång blandat med några ev troliga. Jag förstår som alla vid det här laget inte poängen med det men så är jag ju inte en SHL-tränare heller. Varför man inte använder samtliga träningsmatcher till att gnugga ihop det mest troliga startlaget är för mig obegripligt
Låst ämne

297: Jag har valt att vara positiv tills serien börjar. Men gudarna ska veta att jag kan gnälla lös?
Låst ämne

mikenomad: Visst det är försäsong men nu tycker jag alla skall med mottot från Freddan och CO får vara över. Dags att sätta kedjorna nu och hitta kemi.
Såhär önskar jag att kedjorna skulle kunna se ut, eller iallafall testa, för just nu känns det inte som det finns nån tanke bakom kedjorna alls..

Alvarez-Hanzl-Rattie
Lööke-Lundin-Lodin
Hartmann-Andersson-Liljegren
Boyce-Liljewall-Walli

Erixon- LaLeggia
Bohm-Zajac
Didde-Carlson
Svensson-Westerlund
Låst ämne

mikenomad: man får göra som vanligt, ta en whisky och dränka sorgen! Jag har laddat barskåpet för den här säsongen! 😁
Låst ämne

mikenomad: Lite skönt att ångesten kryper sig på, då vet man att det nalkas hockey.
Låst ämne

Tom Topp: Precis. Det har varit lite väl jävla puttinuttigt och glammigt härinne sedan avancemanget men nu känns det som att vi börjar ta mark lagom till seriestarten
Låst ämne

mikenomad: Nä nu lägger vi det här bakom oss, det är sällan lätt att vara Timråsupporter!
Låst ämne

297: Vi må spela i samma serie men Örebro är inte ett av de lag vi främst kommer mäta oss mot. Det kommer vara en strid på kniven om 12:e platsen och sedemera 13:e för de som kvalar. Det är där vi kommer vara inblandade och mot förmodade bottenkonkurrenter känner jag väl ändå att vi ska kunna utmana
Låst ämne

« · 2221412 · »