Jalapeno: det var nog hellre på grund av våran långa säsong som det blev det här motståndet. Det är svårt att planera när man inte vet vilken serie man spelar i.
Undrar hur mycket Timrå medvetet valde svaga motståndare under försäsongen.
3 matcher mot HA lag
2 matcher mot ett av dom sämsta lagen i SHL.
1 match mot ett under medel lag i SHL.
0 matcher mot mittenlag eller bättre i SHL.
Jag klandrar inte Timrå för det men det är en intressant approach. Säkert bra för att bygga lagmoral men kan vara dåligt att inte ha mött ett av dom bättre lagen på försäsongen.
Nisse på Mon or: Brynäs kommer inte att fortsätta med Peter Anderssons spelsystem utan Mikko Manner håller på att införa ett nytt spelsystem. Däremot har ju Timrå ett väl inarbetat spelsystem som halva truppen redan är inkörda i.
EXTRA: Timrå FLYGER (!) ner till premiären. Man kan ju tycka att det är något som borde göras lite oftare på den här nivån. Minns att de bussade ner till Malmö en gång senast vi var i SHL..
8399: en annan intressant detalj är ju att medan Brynäs, i princip har en "samspelt" trupp sen förra säsongen med ett "satt spelsystem" av Peter A, så har Timrå en till hälften ny trupp att jobba in.
8399: lite kul att det ,enligt vissa, usla Timrå har slagit Brynäs 2 ggr i höst. Brynäs som enligt andra vissa inte alls behöver kvala. Slutspel hägrar. Eller är det en hägring?
9037: " Skönt o se att vi spelar bättre mot bättre motstånd. Brynäs hade första perioden sedan tog vi över. Hade inte domarna haft brynäsglasögonen på sig så hade vi haft ett par PP till. De vi fick såg dock ok ut. Finnen där bak såg stabil ut och hade en sekvens där han räddade tre skott i rad, kvick och läser spelet bra. " Imponerad över hur matchen kontrolleras hem utav Timrå. Brynäs har inte någon riktigt farlig chans under hela tredjeperioden. Dessutom skicklig nedstägning utförd utav ZZ Ratt-kedjan i slutet av matchen.
Alvarez blir "foulad" tre gånger under matchen och får inget med sig, hade han gjort något mot domarna? :-D
Känns som vi har bra tyngd i laget denna säsong vilket kan behövas i SHL. Blir fint när Didde kommer tillbaka. Även Blommans återkomst med sin rutin. Brynäs demontränare har lite o fundera på när de åker på smisk mot oss gånger 2. Pratglad finne har de i kassen som gillade att släppa returer. Svedberg light. Vår finne såg ju väldigt lugn och trygg ut i målet så jag hoppas han får stå i premiären.
Det ser väl inte sådär jävla superperfekt ut men å andra sidan tycker jag inte det ser helt knas ut heller.
Brynäs gjorde sitt mål som pricken över i när Timrå vid ett antal sejourer i egen zon inte tog det säkra före och spelade ut sig för att få andas utan skulle vela lite för att se om man kunde få ordning ändå.
Carlson syndar på målet i rumpan. Det blir förhoppningsvis en liten video med ördragning sedan mot Luleå hoppas man att det blir sarg ut om Lule skulle ställa upp och pressa högt som brünäs gjorde.
Öndulat: Jag tycker främst uppspelen var dåliga idag, vi kommer att skapa mer om vi slutar agera så stressat i försvarszon.
På den positiva sidan tycker jag att L-kedjan såg bra ut idag även om de inte gjorde mål. Jobbade fast Brynäs och sånär på att få till det ett flertal gånger. Lundin ser stark ut, Lööke som att han fortsätter på fjolårsformen och Lodin tyckte jag gjorde lite vad han ville stundtals.
FH - avdammad: folk klagade även ifjol. En dålig match och sen vara folk framme och sa att det här kommer aldrig gå. Det är tröttsamt att man inte kan försöka vara lite försiktigt optimistisk innan ens första matchen är spelad. Dessutom har vi viktiga spelare som inte ens är med. Tror vi verkligen att didde gör 0 skillnad t.ex?
Ge ha-stjärnorna några SHL matcher innan vi sågar. Eller ge alla några riktiga matcher innan vi sågar förresten. Ifjol var det många som grattade löven till SHL redan på försäsongen, hur slutade de nu igen? Som jag ser det är vi precis så bra som vi förväntas vara, och vi behöver egentligen bara vara bättre än ett lag även om två hade varit att önska.
Lyfter en fundering helt utan att ha sett matcherna på försäsongen:
Kan det vara så att försäsongsträningen ör av ett helt annat upplägg i år än förra SHL-sejouren? Jag tänker på att då gick vi in och plockade en hel del poäng först sisådär 10 matcherna, möjligen delvis p.g.a. att vi lyft av träningen tidigare än många andra och hade då rappare ben. Nu kanske man satsar lite på att orka "längre in på säsongen", d.v.s. köra ett mastigare försäsongsupplägg.
Det som framför allt får mig att tänka på det är att det såg trögt ut sådär 5 första matcherna i HA förra säsongen innan laget började trappa upp. Kan vara Sandra-fysen som är mer långsiktig än vad vi hade förr.
Svårt att sia om innan allt drar igång, men det är en tanke.
Sputnik: " Var är Timrå IK:s passningsspel? Det gick nästan att räkna på en hand hur många gånger som hemmalaget lyckades med två passningar i rad inom laget, i spel fem mot fem. Något som inte håller i SHL." (från ST sporten)
Min fråga till Fredrik och Ante: Vad håller ni på med under träningarna?
Skönt o se att vi spelar bättre mot bättre motstånd. Brynäs hade första perioden sedan tog vi över. Hade inte domarna haft brynäsglasögonen på sig så hade vi haft ett par PP till. De vi fick såg dock ok ut. Finnen där bak såg stabil ut och hade en sekvens där han räddade tre skott i rad, kvick och läser spelet bra.
9386: vi slår ju ändå Brynäs två gånger och även om det är försäsong så är det ju ett av lagen vi måste hålla bakom oss så man kanske ska nöja sig med det.
Labban: Många som garderar för ”vad var det jag sa” härinne. Själv tar jag gärna lite stryk och tror att vi kommer att växa ett antal snäpp när det blir allvar. Väldigt mycket inställning som drar ned betyget. När vi väl skärper till oss, snappar upp skridskoåkningen och börjar spela fysiskt så tror jag vi är med i leken. Tycker att man såg lite av det i tredje. Jag tycker alltså inte att vi ska byta ut halva laget innan första nedsläpp genomförts.
Ska man vara lite krass tror jag det är naivt att tro att förra säsongens spelare ska ta ett kliv och helt plötsligt vara på SHL nivå. Av de spelare vi har kan de spelare som håller god nivå räknas på en hand. Hanzl helt outstanding än så länge. Jag tror tyvärr vi måste förstärka.
innekillenskomp: haha, ja det var mäktigt. Tur att inte spelvändningen sen resulterade. Vore taskigt om han blivit straffad för att plötsligt få feeling. Vill se mer sånt från den kedjan. Ta ett byte då och då där dom bara går in och proppar.
Ser med skräckblandad förtjusning fram emot tisdag nu. Kan bli kölhalning deluxe eller så steppar de namnkunniga upp och nivån höjs ett par snäpp när motståndet är av högsta klass
Isbjörnen2: Måste ta Erixon i försvar nu känner jag. Han spelade halva säsongen ifjol med ett ben brutet i foten som mörkades. Han tvingades att spela ändå då vi inte hade några andra backar att tillgå eftersom skadesituationen var ren ... | #Läs mer ·