1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

Frölunda HC - Timrå IK 2021-10-19

« · 2241174 · » Till forumet

Sv: Frölunda HC - Timrå IK 2021-10-19
Walle2: Det är väl sällan det är "skojigt" för en nykomling. Omställningen är stor helt enligt förväntan. Lycka till i HA!
Låst ämne

Sputnik:
Kanske börja bli dags att "skramla" ihop lite friska pengar till en "värvnings kampanj"?
Kan vi väll försöka med, det har ju funkat förut!
Någon måste väll visa att vi inte ledsnat på vårat "lag" ännu!
Så då får vi väll gå i spetsen!
TIKARE I LHC LAND!!
Hoppas på vinst imorgon!
Låst ämne

Sputnik: När man ser på kommentarera hos er så verkar det inte var skoj att lira i SHL. Bara ångest och oro. Skojigare när ni var i HA och vann många matcher.
Låst ämne

Labban: Ja klart det går att vända, kolla på Oskarshamn och deras förluststreak förra säsongen. Inte många som just där och då kanske trodde de skulle slippa kvala. Dock värvade de sig ur krisen, Nubben måste det med, den bistra sanningen..
Låst ämne

thorwald: Det är ju inte bara på backsidan som det brister. Samspelet mellan forwards och backar och tillbakajobb från forwards brister rejält. För att ta några exempel så tucker jag Alvarez, Olofsson, Andersson och Liljegren/Liljewall inte håller måttet och oftast tar för dåligt hemjobb. Där måste något göras det vet Nubben också.

Sedan vore det önskvärt att få in minst en stabil back ytterligare än Didrik som snart är åter. Skeppa Bohm om möjligt och kanske även Erixon som inte visat mycket av kunnande eller vilja.

Jag anser att det måste satsas bära eller brista. Det går inte att snåla och vänta för länge, då kommer vi aldrig att ha en chans att stanna i SHL.
Låst ämne

nubbben nämde i intervjun att
han inte va nöjd med vissa....
inga namn nämda..
han ansvarig..som har värvat dom..
nubben kommer inte kicka freddan
mest troligt...att byta vissa spelare
....när i så fall?
Låst ämne

297: Det är intressant läge ändå att vi är dålig såhär tidigt på säsongen. Chans att göra en omvänd 18/19 och spela bättre ju längre säsongen lider?
Låst ämne

thorwald: man kan ju inte göra bedömningen att vi har ett lag för play in baserat på en jämförelse mellan årets trupp och den som åkte ur SHL sist. Man måste ju ställa årets trupp i relation till övriga konkurrenters lag och där kan jag bara se Oskarshamn som skulle kunna ha ett svagare lag än oss på pappret.

Sen kan jag tycka att det är rätt att sikta högt men spelarna verkar ha missat det mailet från ledningen :)
Låst ämne

Jag tycker redan förra säsongen att vi hade ett okreativt lag offensivt jämfört med t.ex BIK och Björklöven. Vår offensiv var trubbig men levde på att de fick stora ytor och hade en playmaker som Dahlén. Det syntes inte minst mot lag som spelade tight offensivt som Västervik att vi fick problem då vi blev pressade, vi hade svårt att skapa ytor för oss själva när vi kom över blå. Gick gärna rakt på, istället för att bryta in eller stanna upp. Nu denna säsong har vi en bra förstalina som håller SHL-klass, men annars ser det riktigt illa ut. Lööke, Olofsson, Liljewall etc kommer bort sig helt.
Låst ämne

Puckat: Nubben sa ju själv igår att han missbedömt kvalitén på SHL. Det bör ju betyda att hans play-in är reviderat. Det här laget är inte bättre än vad tabellen visar. Det är vad jag tror iaf.
Låst ämne

Puckat: På vilket sätt har vi en trupp som kan konkurrera om play-in? Direkt när truppen presenterades blev man ju skeptisk. Nubben verkar inte ha kollat på SHL-hockey och insett vilken enorm skillnad i tempo det är. Känns ju mer som han velat belöna i stort sett alla spelare som var med upp från HA med kontrakt bara för att han var nöjd att vi tog oss upp. Naivt att tro att dessa spelare ska hålla på SHL-nivå tycker jag. Man ser ju nu vilka som klarat det och inte, och majoriteten har inte gjort något avtryck, tyvärr. Nu kan man ju inte förvänta sig att hela laget ska byta ut laget när man går upp, men tycker man kunde varit lite mer mån om att få in spets istället för 100 allsvenska breddspelare. Och de vi tagit in de är mest leftovers utom första linan. Kolla Corsi på Bohm, Erixon från tidigare säsonger inte särskilt smickrande. Forwards som Liljegren, Andersson varför?
Låst ämne

Puckat: ni har inte äns nära en trupp för play-in. 🤦 Ni har shls svagaste trupp. Tror det blir svårt och rädda upp deta men värva till jul och hoppas på och klara ett kval för kval lär det nog bli. Det är ett orättvist system när nykomlingar direkt får sämre förutsättningar och mindre cmore pengar borde va tvärt om.
Låst ämne

RasmusVS: Ja för personligen skiter jag i ifall timrå åker ut eller går i konkurs. Får magsår av att följa laget i vilket fall.

Men ledningen har störst ansvar och sitsen dom sitter i är grovdraget som jag beskrev den och där vill jag inte sitta och ta beslut.

Mycket kvar att spela om, men som det ser ut just nu verkar det inte bättre än förra gången vi var uppe och vände.
Låst ämne

thorwald: Det är en ledarfråga rakt igenom. På pappret så har vi en trupp som ska kunna konkurrera om en play-in plats. Men så länge vi har en tränare som uppenbart inte har ett fungerande spelsystem på den här nivån och som använder spelarna helt fel så funkar det såklart inte
Låst ämne

Röda Tallen: Anser man att det riskerar klubbens existens ska man givetvis inte göra det, men det finns pengar att ta i från.
Låst ämne

Smokey: Visade vi på dålig motivation igår? Jag tycker det såg ungefär så bra ut som det kan göra med det här laget. Vi är för långsamma och tror inte en ny tränare skulle göra så stor skillnad.
Låst ämne

Jag tror fan att mycket handlar om inställning och motivation. Alla spelare i Timrå IK kan spela och begripa ishockey.

Lek med tanken att en spelare som Per Svensson som harvat i HS i nästan hela sin långa karriär skulle bli den bästa backen och typ mest motiverade i ett SHL-Timrå. Det vore väl fan helt omöjligt med alla inköpta betydligt dyrare och namnkunniga spelare?

Där tror jag nyckeln finns. Legoknektar som går på slarv och halvfart utan mer motivation än att genomlida ytterligare en löneperiod.

Hur fan vänder man det?

Någon måste väl sätta ner foten? Laget? Tränare? Supportrar? Styrelse? Sponsorer? Publik? Media?

Jag vet inte... Det är en nöt att knäcka.

Men skammen att inte ge allt i motsats till att bli älskad av oss supportrar handlar om förståelse, inställning och bör begripas av alla som avlönas av oss och Timrå IK.
Misstag kan alla göra. Men att inte ta med hjärtat in i Timrå IK, det kan vi inte lalla bort.
Låst ämne

thorwald: Nä det var ju symptomatiskt igår att så länge vi spelade defensivt lyckades vi hålla emot någorlunda men sedan när vi börjar spela hyffsat bra offensivt så trillar målen in bakåt. Vad lösningen är på detta problem är, ligger nog way above våra kunskaper men något som inte skulle kosta alltför mkt och kunde vara värt att testa är ju att värva en ny back, lyfta upp LaLeggia och in med OJ. Sedan får vi hoppas att Didde inte behöver leta formen i flera månader utan att han kan gå in och dominera defensiven, när han är tillbaka.
Låst ämne

Puckat: Om man leker med tanken att man tappar 1200-per, pr, match som kanske genererar 250-kr/pers, gånger resterande 22-matcher. Det blir 6,6 milj i publik bortfall.
Tror dessutom att många vill vara med att bidra för att överleva i finrummet. Tror absolut att det finns förutsättningar att göra en historisk omvändning av dilemmat man står inför.
Låst ämne

RasmusVS: Jag skulle också ta risken att investera ur krisen. Vill man komma uppför en backe så måste man gasa. En investering krävs också för att locka tillbaka publiken för att öka intäkterna. Ser redan ut som att publiken har gett upp. Till matchen imorgon mot Linköping har det bara sålts 1770 sittplatser. Verkar som det blir kanske 1000 personer mindre än tidigare hemmamatcher. Framöver lär vi ha tur om vi hamnar ungefär på budgeterade 3500 per match. Förståeligt utifrån den produkt som Timrå IK säljer.
Låst ämne

Röda Tallen: Heeelt annan situation nu än första gången vi åkte ur
Låst ämne

Röda Tallen: Ja vad gör man om det skrivits på tok för många kompiskontrakt med spelare som knappt håller allsvensk nivå. Ingen lätt uppgift att ändra på detta. En ny tränare tror jag inte hjälper när vi inte hänger med i tempot.
Låst ämne

RasmusVS: Sen måste man också fundera på att om man åker ur shl, hur ska man då motivera publik och sponsorer. Det blir ju lite svårt att säga att shl är målet inom rimlig framtid.
Jag är övertygad att satsning är den enda vägen ur krisen, annars blir Timrå en Ha förening för lååång tid framöver.
Låst ämne

RasmusVS: Det var precis så vi gjorde näst sist vi åkte ur.
Det slutade nästan med konkurs.
Alla här på forumet dömde ut de ledande i klubben för att dom satte klubben i den ekonomiskt svåra situationen trots att man själv skrikit på förstärkningar innan.
Ingen lätt fråga och det är lätt att vara efterklok och vända kappan efter vinden.
Låst ämne

SebastianH: Även om jag håller med dig att man ska tänka på ekonomin, så handlar det, i ditt exempel, om att investera ~8 miljoner för att undvika att förlora 45-60 miljoner vid ett uttåg (TV-avtal, sponsorintäkter, publiksiffror osv). Nu blir det nog inte så mycket eftersom man brukar kunna lösa det mesta i samförstånd för att dämpa kostnaden, men ändå

Om man anser sig vara en affärsman så är det en risk jag skulle ta iallfall.
Låst ämne

Tonymontana: Madsen har jag gärna kvar för han är som en terrier på plan, men Liljewall tycker jag är alldeles för långsam och producerar för lite. Förstår inte varför han fick kontrakt han var ju redan långsam förra säsongen och finns det inte en bättre kapten? Men han blir väl kvar antar jag. Bohm är rent sagt usel, jag hade även gärna bytt ut Erixon men om jag ska tänka realistiskt så Bohm utav tvekan. Jag är nöjd om de två tre sämsta i laget ryker och ersätts med något bättre. För mig handlar det främst om inställningen, har man inställningen som Erixon under försäsongen är det bara att skeppa direkt tycker jag.
Låst ämne

SebastianH: Jag tänker så här, varför inte skeppa iväg E.Andersson, J.Olofsson, V.Liljegeen. sedan så tar man upp oliver Johansson, samt värvar en ny Forward. Kan väll ändå tänka mig att deras lön sammanlagt säkert skulle räcka till en hyfsat bra forward, möjligtvis att man får lägga in lite pengar. Sedan kommer didde tillbaka på det. Så det blir alltså som 3 nya spelare. För just Erik Andersson har jag ingen aning vad man tänkte när man värvade honom, mer uddlös spelare får man leta efter, boyce,Walli gör exakt samma jobb. Viktor Liljegren kommer inte direkt få mycket speltid ändå, så han känns också bara överflödig. Våran "kära" Jacob Olofsson har inte det i sig på SHL nivå, det är bara för ledningen att förstå det. Hur många chanser ska man behöva få? Man bör ju tycka att han ska ta chansen någon gång. Han var knappt duglig i allsvenskan, frågan är om det är hans inställning som brister? Sedan kan man alltid klaga på zajac,Bohm osv men tycker inte direkt forwards har hjälpt backarna heller. Hoppas på lite nytändning när didirik är tillbaka. Sen går det alltid att klanka ner på Madsen, Liljewall, men tror ändå dom är viktig för gruppen så är beredd att ha kvar dom.
Låst ämne

Alla som skriker efter att spelare ska skeppas iväg och lånas ut. Därefter ska det fyllas på med kvalitativa spelare inser problematiken med ekonomin va?

Visst kan man ha tur att andra lag tar över kontrakt. Men sällan tas dom över till 100% och dom som lånas ut erhålls nästan ingen ersättning.

Nu vet jag inte alls vad dom tjänar, men rent teoretiskt.. Ponera att 3 spelare skall skeppas åt fanders och 2 lånas ut. Pengarna det kan handla om är säkert runt 200-300k i månaden som erhållna löner.

Skall det in 3 spelare efter det med exempelvis hög KHL-status får man nog räkna med 200-400k per skalle i månaden.

Med den ekvationen belastas ekonomin med minst 900k i månaden. Är det ens rimligt för en klubb som timrå?

Dom har givetvis svängrum i spelarbudgeten som råder just nu. Men klubben måste även redovisa positiva siffror vid bokslutet. Och där vet i fan om shl-platsen är värd så mycket
Låst ämne

Puckat: håller med, visar bra inställning och gjort det bra utifrån istid. Många andra som inte presterar som förväntat. Ingen överraskning att laget ska ha det jobbigt och kämpa i nedre delen av tabellen, men tränarna har verkligen inte fått ut max av laget hittills, de bör inse att man måste försöka anpassa spelet efter materialet och motståndet, håller inte att bjuda på onödiga mål match efter match. Måste kunna spela mer tillknäppt och inte bjuda på så mkt i matcherna, förstår inte tränarna det måste nåt hända. Sen vore det givetvis kul med någon bra förstärkning men att timrå ska ha möjlighet att locka till sig så mkt spets och göra sig av med stor del av befintliga spelare känns tyvärr inte sannolikt, men en eller två nya vore inte fel åtminstone.
Låst ämne

roger_sundsvall: Wait what?! Låna ut Walli? En av få godkända såhär långt. Offrade sig hänsynslöst igår, blockade 3-4 skott. Inte många hitintills som har visat sån offervilja och hjärta
Låst ämne

roger_sundsvall: Låna ut Walli???????? En av få som krigar spela fysiskt. Olofsson Andersson Liljevall Liljegren Alvarez börja där. Tränarna tar jag för givet gjort sitt i kompis klubben Annars är Nubben helt felande. Visa supportrar sponsorer något nu för helvete AGERA eller lägg ner skiten
Låst ämne

roger_sundsvall: Vilket pisslag vi har. Och pissiga tränare! Kommer inte titta på nån fler Timrå match så länge FredAnte står i båset.
Låst ämne

låna..ut.... walli walterholm ...albin carlsson
UT med
liljegren..erik andersson..alvarez..
utfylln.spelare har vi redan för många av
Låst ämne

9386: Troligen inte, å andra sidan är det mot Linköping vi ska vinna men det konstiga är att när Timrå blir offensiv så tappar man allt bakåt.
Låst ämne

297: helt enig. Och säker på nubben tänker liknande tankar. Stödjer därför mer speltid till bojjan som exempel. Han jobbar iaf. Sen finns en styrelse etc som bestämmer budget och där kanske man känner att ekonomi före shl plats etc.
Låst ämne

Håkkybåkky: vad jag vet är det de enda officiella siffror som finns. Även i ÅR brular det klumpas ihop. Ligger oik på tex snitt 80 k blir lönekostnad runt 20m men låter osannolikt. Men oavsett andras löner är ju situatione för timrå svår
Låst ämne

Hur gick det igår kväll? Vann vi matchen?
Låst ämne

297: Kanske Elias P Zäta Lander trycker till och visar HJÄRTA tiden rinner ut snart även livet alla ska vi dö fattig som rik
Låst ämne

Starostenko: ja marginalpubliken kanske man tappar ändå men jag tror att många vill se handling. Inte sparka för sparkandets skull men vi har ju faktiskt gjort det här en gång tidigare, vi har snålat oss ur SHL en gång, vi har hållit för hårt i korten som vi blev tilldelade från start. Jag har i princip sett varenda match i 20 års tid och jag tror aldrig jag har sett ett sånt dåligt Timrå som årets upplaga. Inte sämsta spelarna, inte alltid sämsta spelet på isen men HELT håglöst, INGEN spelar för sin lagkompis, INGEN visar känslor. Det är som att Timrå ställer upp som statister i motståndarlagets uppvisningsmatcher. Det är pinsamt att höra hur experterna i tv pratar om Timrå som ett lag som bara råkat hamna där i SHL och nu ska slåss mot goliat i varenda omgång. Dom pratar ju om vårt försvarsspel som att vi tamefan inte ens kan knyta våra egna skor, det är löjeväckande.

Man kan snacka om att ”aldrig ge upp”, man kan köpa prylar i shoppen, gå på matcherna och man har swishat för stödbiljetter. Fattar att några fjuttiga stödbiljetter inte räcker till stjärnvärvningar men kan man åtminstone starta en swishkampanj som är riktade mot en värvning? Något som supportrarna tror på? Är det 100% säkert att det är vad som behövs? Jag är inte så säker. Men ibland kanske man bara måste visa med glasklar tydlighet vad intentionerna är? Går man för långt i samma fotspår som säsongen då vi sist åkte ur, då är man illa ute tror jag. Och just nu känns det som att alla dom där stödbiljetterna man lastade in bara har gått till Molinders Polotröjsgarderob.
Låst ämne

Starostenko: De har angett total lönekostnad. Detta inkluderar all personal(spelare, marknad, sportchefer etc) inkl soc avg.
Är övertygad om att vår siffra ligger däromkring
Låst ämne

Zäta75: absolut jag gillade wiercioch men tror han kan få problem med tempot i shl och att hålla rent centralt.
Skulle nog mer önska en enklare defensiv back likt didrik bredvid 21 & 11 men då behöver vi ju en till sån utöver honom.
Gärna med bra förstapass men då kostar det och det är snålt med dem på marknaden.
Låst ämne

Sputnik: lite oklart om soc avgifer ingår också i de femtio. 35 plus 32% plus signon plus pension landar nog runt 50 kanske. Om de nu räknat så.
Låst ämne

297: håller med men samtidigt är man inte riktigt i läget där man kan ta så mkt chansningar. Vad händer om man är fortsatt sist och tappar 1000 pers och dessutom har 6m mer i kostnader? Jag vet inte vad som är rätt men förstår om man kanske inte agerar direkt. Får nog hålla på till nästa landslagsuppehåll är en gissning. Men UD är säkert påtänkt till ledarstaben. Wedda och MPS utgår jag från finns kontakt med redan.
Låst ämne

Starostenko: Jo men sen får man ha i beräkningarna att Oskars kanske som utnämnt gick in i säsongen med viss beräknad budget, de värvade ju en del på vägen som höjde spelarlönerna en del med.. vilket vill säga att Timrås spelarlöner också lär hamna högre än ingångsbudgeten på 33-34 mille.. Oskars gick in med 31 miljoner i spelarbudget förra säsongen. Sen kan ju sponsorer och statliga bidragen hjälpt till lite med för att kunnat värva in på vägen.
Låst ämne

Sputnik: känns som EY har koll på miniräknarna men kanske inte soortcheferna alla gånger
Låst ämne

Starostenko: Fast räkna då på vad det kostar att tappa 1000 pers i snittpublik, där har du lönen till din toppspelare. Jag vet inte vad som är rimligt men hade man inte kalkylerat på ca 3200 pers per match? Hur många kommer om vi vinner matcher? Hur många kommer om vi torskar hela vägen till kvalet? Risken är ju att detta blir en snöbollseffekt i negativ bemärkelse. Vet inte hur nubben har tänkt att rädda sig kvar denna gången men NÅN hockeymatch måste man ju sikta på att vinna?
Låst ämne

Sputnik: Linköping näst störst Lönepost, kan inte använt kalkylatorn rätt i de där beräkningarna..Eller.snsrare så undrar man hur Linköping använt sina pengar egentligen..
Måste varit panikvärvningar i slutet av säsongen för att slippa negativt kval..
Låst ämne

TIK86030: nä du har så klart rätt.

Han har för hög lön för att sitta så man signalerar:

Om du är dyr och värdelös så får du gärna spela!

Då blir övriga taggade och mår bra…

Alvarez ska bort.

Boyce får vara sopig varenda dag i veckan och ändå ta varenda byte Alvarez bär idag.

Signalvärde är värde i sig det med…
Låst ämne

Starostenko: Ok konstigt vet jag läste de hade en spelarbudget på 31 miljoner inför förra säsongen.
16 miljoner mer i spelarbudget än Timrå.. Njae lite konstigt som sagt.
Låst ämne

Sputnik: www.aftonbladet.se/a/V94R4J plus EY årliga rapport om Shl (googla)
Låst ämne

« · 2241174 · »