1150x200-xhrrlxov1onokf5.jpeg

Timrå IK

SHL · 595785 inlägg · 6217 ämnen

Kenta: Våga satsa på våra juniorer

Kenta: Våga satsa på våra juniorer
Lindström Jonas
Johansson Oskar
Österholm Henrik
Nyberg Magnus
Moe Erik

Sv:Kenta: Våga satsa på våra juniorer
Laken: Hade precis en diskussion med en gammal hockeyspelare angående detta. Jag undrade försiktigt om juniorerna i Timrå var så pass dålig att de inte ens platsade i en fjärdekedja. Något klart svar kom vi inte direkt överens om, fast vi båda ansåg att man helt klart skulle försöka satsa på dom och att det rimligtvis borde finnas någon junior som skulle klara av att spela lite.

Vidare fastslog vi att "sitta-på-bänken-och-se-och-lära"-mentaliteten är något överskattad. Skall juniorerna få vara med bör de också få prova på att spela. Kanske inte jämt, inte supermycket varje match. Men lite speltid i alla fall. Det är ju så dom lär sig.

Men någon satsning på juniorer lär vi inte få se i år, inte när det går så knackigt som det gör. Tyvärr. Men man kan ju alltid hoppas att någon junior får chansen och tar den.

Kerstin_k: Tacka vetja Lars "Molla" Molin. Han hade vett och modet att satsa på unga hungriga påläggskalvar med potential för någonting stort.

I Kvalserien t ex släppte han fram Mats Hansson och lät honom göra misstag och spela ut fastän föreningens elitexistens stod på spel. Sånt kallar jag vågat.

Fan om man ändå kunde klona "Molla". Visst så värst vidare mycket skönspel blev det inte under Molins vingar, men karln räddade Timrå IK kvar i Elitserien och de är det som räknas. Är det gnet och gnugghockey som måste presteras för att inbringa segrarna, alright, det är taget rakt av!

Just därför vill jag ha hit Niklas Wikegård, han är inte rädd för att testa nya grepp.

Kan vi inte övertala honom att komma tillbaks, så vill jag se John Slettvoll eller en internationellt erfaren coach av europeiskt snitt av Lener-klass den dagen Lill-Kenta tackar för sig *flinar*

Tuffa, orädda, vågade, modiga tränare som törs bryta mönstret, gå mot strömmen och kör med okonventionella metoder fullkomligt älskar jag.

Det är dags att Timrå fattar vinken och vågar testa någonting nytt och inte fortsätter med mysfarbror-stuket längre. Peo och Lill-Kenta i all ära.

Men tiden är inne nu för att checka ut!

VÄLKOMMEN WIKEGÅRD - JAG LÄNGTAR!

ALLTID RÖTT, ALLTID RÄTT ;)

Laken: Du får nog kallt vänta med att några juniorer dyker upp i laguppställningen denna vinter mer än kanske några sporadiska inhopp här och där (vid rätt tillfälle d.v.s. ledning med ett par mål eller underläge med många mål). Vid skador på 2-3 forwards så kommer självklart Kenta att flytta upp 1-2 forwards i laget och låta dem spela.

Hur många juniorer hade du själv valt att satsa på om du varit coach? Låt oss säga i matcherna mot Brynäs och Luleå förra veckan.

Att peta exempelvis Ström och Wennerberg till förmån för våra två formstarkaste och bästa juniorer mot dessa lag är ju självklart en god tanke, men det hade i alla fall inte jag gjort med tanke på hur läget var och är.

Men tids nog är det nog dags om vi hamnar ännu längre ner...... Nere i skiten rättare sagt.

ernie eagle: Det verkar som du tyckte det vara kul att snacka med Niclas, har inte det förblindat dig? Niclas verkar charmat dig, men även media och en massa TV-tittare. Men är inte det pg hans pojk-fräcka stil i det annars grå media stallet? För du kan väl inte mena allvar om det är ishockey du syftar på när du säger att han "inte rädd för att testa nya grepp."? Han står ju för en konservativ betong hockey. Fart och fysik är ju inget nytt, dumpa och jaga, traditionellt spel med hårt jobb och stora defensivkrav på t.ex. centern. Det är ju dödgrävar hockey som sverige stått för i 15år!!! Framgångrikt i ladslaget en tid men inte är det nyskapade.

Nej jag vill absolut inte se Niclas i TIK båset. Fungerar det bra för Micke kan han få ta över när Kenta vill lämna TIK. Hitta istället ett bra komliment som är bra. Just nu är jag mycket nöjd med Lill-Kenta och vill inte se ett skifte ännu.

Nä, fy för Pirro, Bäckman och Wikegårds defensiv inriktade hockey det är inget jag tror passar med den spelkultur som verkar rotat sig i Timrå. För att använda en av dessa tränares ord så ser jag att Timrå fortsätter att spela "Kalle-Anka hockey" med vilja att skapa något.

Låt Niclas stanna i media istället han verkar glädja många med sina "tuffa och orädda" uttalanden.

Ulf: Sätt in Lars-Ejes garbb gör mål i varje powerplay j20 född -88 det är bara att prova jag vet att steget är långt mellan jun och elit men det är värt att pröva

Tellus: Korrektion: Jonas Lindström är född 1986.

Ulf: Oj så många fel man kan ha på samma gång. Nu måste jag få förklara mig.

Rent taktiskt vad beträffar Wikegård har du en poäng, det skall medges.
Han flänger inte omkring likt Jan Halvor Halvorsen och byter taktiska upplägg femtioelva gånger under säsong. Men det är gör inte Lill-Kenta heller ber jag att få upplysa om.

Men nu skall jag skjuta in en rad påståenden som ger mig mer kött på benen till varför jag vill ha Niklas Wikegård som headcoach för Timrå IK.

1. Wikegård är principfast vad beträffar filosofi och ideologi. Niklas vill se en offensiv hockey med mycket fart och "dump and chase-hockey" där de egna lagets gubbar skall vara först på pucken, en aggressiv forechecking som innebär kopiöst arbete i 60 minuter där benen går som trumpinnar i skridskoåkningen och där spelar frustar av en hängivenhet, lust, hjärta och smärta. Men inte på bekostnad av försvarsspelet. Wikegård skulle varit fullständigt vansinnig om han stått i Timrås bås idag. Han kräver att backarna hjälper sin målvakt, han skulle aldrig acceptera ett sånt lamt agerande som vår defensiv inger för tillfället. Han skulle ha dukat näven i bordet och sagt sanningens ord till våra grabbar.

2. Wikegård avskyr primadonnor och ballerinahockey utan hjärta. De skulle han göra klart på ett väldigt tidigt stadium, troligtvis redan under försongen.

3. Han skulle bänka spelare på löpande band som inte ställer upp på hans kompromisslösa ledarstil. Säkerligen skulle en och annan hjälte hamna i frysboxen. Men jobbar man inte tillräckligt hårt skall man heller fanimej inte uppbära en tröja i det bästa rödvita laget.

4. Wikegård vågar rotera och laborera med konstallationerna även under match, han VÅGAR ta timeout vid rätt tillfälle, han kan gå ner på tre femmor om så krävs.

5. Wikegård skiter fullständigt vilket namn det står på ryggen. Ställer de inte upp, är det bara till att packa trunken och dra. Wikegård är mer än villig att lyfta fram unga hungriga juniorer som vill framåt och uppåt i karriären som brinner för hockeyn och har ett bultande hjärta som sätter eldar i bakarna på de rutinerade rävarna så de inte blir för bekväma på ålderns höst utan måste slita arslet av sig för att hålla sin tröja och plats i laget.

6. Wikegård står upp för sina adepter och sitt lag. Han tvekar inte på att skicka in en gubbe på isen för att proppa en motståndare under förespeglingen att det kan vända en hägrande förlust till en rofylld vinst och en skjuts uppåt i tabellen. Han vågar fatta obekväma beslut och visar med all önskvärd tydlighet vem det är som bestämmer! Spelarrådet och sann demokratisk anda i all ära men när det blåser snålt skall samtliga mannar veta vem som navigerar skutan. Dessutom låter Wikegård sina spelare fokusera på hockeyn, han ställer sig framför och tar skiten när kvällspressen och övriga media surrar som elaka bålgetingar kring Timrålägret.

7. Wikegård har power och är fantastiskt duktig på att entusiasmera sitt lag.

Nå, jag tror det räcker så för tillfället. Det är alldeles för mycket läppstift, mascara och handväskor i svensk hockey för tillfället.

Tacka vetja Leif Boork, Slavomir Lener, Per Bäckman och Niklas Wikegård.

Halleluja!

Tellus: Inte sett någon J-20 i år men jag är övertygad om att Nubben och Kenta håller koll på läget. Hoppas inte att samarbetet är så frostigt som det verkade i tidningen. Det vore tråkigt. Vi verkar ju ha någon -86a som du säger som nosar på att få pröva på någon match. Men sedan har vi ju -88or som verkar lovande sett lite av Johansspn, Moe, erixsson och även sjödin tidigare och de är framtida löften.

Sedan tycker jag om att se att Hansson spelar, tycker han hamnade i bakvatten på Svedberg som fått fler chanser utan (i mitt tycke) prestera bättre. Jag som läcktar proffs ville även bänka koskinen tidigare på säsongen till fördel för Hansson. Sedan inser jag ju vikten av att spela igång äldre spelare som koskinen trots t.ex. en svacka eller dålig inledning. De tar nog inte bänken lika lätt som yngre, och att skapa gnissel i onödan skall man ju inte heller göra.(Se på BIF) Det gäller ju att ha fingertopps känsla trots att man blir frustrerad och gärna ser den enkla och tydliga signalen i att bänka spelare. Men det är ju också bekvämt för en tränare att kunna dölja sina brister i ledarskapet genom att bänka spelare.

ernie eagle: Först en fråga, "Oj så många fel man kan ha på samma gång. Nu måste jag få förklara mig." Vem syftar "man" på, dig eller mig?

Sedan ett klargörande.: Jag ser att du har en bestämd åsikt och tänker inte lägga ner enegi på att ändra den. För det är din åsikt och är det är aldrig fel att ha en sådan. Men också för jag tror att du bestämt dig för att sanningen är din åsikt och en debatt inte skulle leda någonstans. Så jag föredrar Kenta framför Wikegård och orkar inte tjata om det.

Men däremot så tycker jag du skall våga sticka ut hakan lite och säga vad du tycker om dagens TIK. Just därför du påskiner att Wikegård skulle innebära de förändringar du listar(numrerade och allt).

Så jag vill att du nummer för nummer konkret beskriver dina åsikter om vad som är fel. Det skulle vara jätte intressant och mer inspirerade att "tjöta lite om ".

1) Är inte Kenta principfast i sitt ledarskap(hur ser vi det)? Vill inte Kenta se en offensivhockey med den beskrivning du sedan har? Vad ser du Kenta förespråka? Har inte laget jobbat med hjärta och hängivenhet under hans ledning?(Är inte det just den prägel han satt?)

2)Vilka primadonnor har vi i TIK idag?(namn tack) Har TIK spelat eller spelar vi ballerinahockey utan hjärta i dagläget tycker du?

3) Vilka av våra TIK spelare tycker inte jobbar tillräckligt hårt och skall bänkas? Finns det hjältar i truppen som slöat till, vilka?

4)Tror du att en timeout handlar om mod eller en känsla rent taktiskt? Vilken egenskap tror du Wikegård har mer av?

5)Vilka TIKare har "på ålderns höst" blivit "bekväma" och du vill att de skall få packa trunken och dra?

6)Markerar spelarna själva och direkt kan det vara nyttigt. Att en tränare skickar ut en bänkad spelare för att plocka en duktig motståndare är att gå in på mycket farliga vägar.

7) Brister Kenta i att entusiasmera Timrå? Har du intern info att dela med diag av?

ernie eagle:

bra skrivet, vikegård skulle vara kanon när kenta slutar

Talangscouten: Nej, vägra Wikegård. Är det bara jag som inte tål karln?

Ulf: Mycket intressant frågeställning du gör. Och jag skall försöka besvara dem efter bästa förmåga eftersom jag delat ut en brasklapp och tänd eld på brasan så kan jag ju inte bara vika undan för att det blir obekvämt.

1) Lill-Kenta är principfast men på ett felaktigt sätt. Han vägrar spetsa öronen tycker jag och lyssna sig omkring. I början av sin tid i Timrå var han magnifik och jag tänker inte blunda för vad han faktiskt åstadkommit med sitt ledarskap genom åren i Timrå. Faktum är att man inte kan snacka om någonting annat än en formidabel succé. Men nu går han in på sitt fjärde år i klubben och jag tycker han börjar bli lite för bekväm av sig i sin ledarstil. Antingen ryter han inte till lika mycket längre eller så börjar spelarna så smått bli mätta och tar inte till sig i lika stor utsträckning det som sägs i omklädningsrummet som vore önskvärt. En varningsklocka har ringt. Jag har skrivit i tidigare inlägg att Lill-Kenta och Timrå IK bör gå åt skilda håll efter denna säsong. Då det blir svårt att toppa det vi fått uppleva med nuvarande trupp och med Lill-Kentas röst i båset.

2) Finns väl inte direkt några primadonnor i dagsläget, skall väl vara Gahna bitvis då och Kalle Koskinen. Nej det finns säkert ett hjärta i Timrå men jag tycker inte man jobbar tillräckligt hårt nuförtiden. Man tokrusar i en period utan utdelning sedan får man ett baklängesmål i arslet och hänger läpp. Det är inte samma sting längre i Timrå IK. Jag trodde i min enfald att landslagsuppehållet skulle göra gott för vårat lag när vi nu slapp ha några representanter i Tre Kronor, att vi skulle kunna slicka såren i pausdrickat och hämta ny energi inför omstarten. Istället går vi på knäna och mäktar inte med mer än 3p på 3 hemmamatcher. Det är fanimej skandal. Det skall vara 9p i mitt tycke för att jag skall vara nöjd. Brynäs, Luleå och Mora är lag vi skall besegra på hemmais och åtminstone Mora och Brynäs skall vi ha efter oss i tabellen.

3) Du vill vältra dig i och gotta dig åt namn ser jag. Så varsågod. Kalle Koskinen, Peter Ström (ja jag hade fel RR2, jag abdikerar), Kristian Gahn (bitvis, glimrar till i vissa matcher), Teemu Aalto och Mattias Wennerberg m fl. Deras insatser under säsongen hittills är underkänt. De måste höja sig minst ett par snäpp om de vill lira kvar i rödvitt även nästa säsong.

4) Timeout handlar väl mycket om mod och om att våga agera innan raset kommer eller åtminstone bromsa upp det. Det är så dags att ta timeout när siffrorna runnit iväg till 0-3, 0-4! Våga rotera på målvaktsposten i större utsträckning. Jag gillar aktiva coacher som hela tiden driver. Varken Peo Larsson eller Lill-Kenta besatt/besitter den kunskapen. De såg/ser nästan löjligt obeslutsam ut i merparten av matcherna.

5) Teemu Aalto, Kalle Koskinen och Blake Sloan ligger i farozonen. Jag har höga krav på dessa herrar.

6) Jag vill förtydliga mig på den här punkten. Jag menar inte att man omotiverat skall skicka in en bänkad spelare för "plocka" en nyckelspelare i motståndarlaget. De behöver inte vara spelare ur moståndarnas respektive förstaline. En härlig kyss i plexit bara så de sugs fast som ett frimärke, mörbulta dem lite grand så de får tankarna på annat håll och tappar fokus. Jag är helt emot att man avsiktligt skall gå in för att skada spelare. Vare sig det gäller Timrå eller något annat lag.

7) Har ingen info att delge mer än att det sett förbannat slött ut på träningarna den senaste tiden och att Lill-Kenta inte verkar kunna tända grabbarna. Jag kan ha fel, men jag har fått otäcka vibbar och en orolig känsla i magen. De var senast Kvalserieåret 01/02 som jag kände likadant.

Hoppas du är nöjd med dessa svar, vill du att jag kompletterar någonting får du säga till.

ernie eagle: Ohhh...snälla, kan du inte ägna dig åt såna här utsvävningar när det inte är match??

rupert: Han har nog setat och skrivit på den där hela dan.. blev nog preics klar. ;)

Powerplay nu. Verkar bara vara Timrå. In med pucken!

tjobba: Okej då, det kanske inte var i matchtråden där där..;-)

rupert: svårt o läsa o lyssna samtidigt:)))

HATAR att lyssna på webradion....blir så förbannat nervös...URK..
Snälla snälla Timrå.....pytsa in nåt mål....har inga höga krav bara det är ett mer än MoDo...inte mye begärt det inte....

Är vår skyttekung med idag? Hallin alltså?
Någon som tror att vi mäktar med att göra 1 mål idag?

RTS: Nej Hallin spelar inte. Han är borta på obestämd tid p.g.a. knäet.

RTS: Nope, Hallin vilar idag med. Jadu, det återstår ju att se. Det är självklart svårt att säga o vi ens haft några vassa lägen med endast webbradion till hjälp, men man hade väl iaf klart mest puck före utvisningarna omedelbart före avbrottet nu i andra. Upplagt för MoDo-kontringar? Ja, förmodligen...

ernie eagle: Nöjd och nöjd, det är ju bra att du svarar. Men som jag sa så är jag inte ute efter att vi skall vara överens. Utan intresserad av din syn på det vi har i laget i dags läget då du så passionerat krävde kraftig förändring. Du har du svarat och det stillar mitt intresse. Sedan tycker jag tonen ändrades lite mellan dina inlägg och jag hade förväntat mig lite "vassare" svar efter den öppningen du hade i det första inlägget. Tänker på svar som t.ex. 5)Vilka TIKare har "på ålderns höst" blivit "bekväma" och du vill att de skall få packa trunken och dra?
5) Teemu Aalto, Kalle Koskinen och Blake Sloan ligger i farozonen. Jag har höga krav på dessa herrar. (Jag andra namn är aalto och sloan skulle ingå i de som börja komma till ""ålderns höst i laget") Eller att om Wikegård skulle komma in och bänka TIK primadonnor för att förändra något så trodde jag att du skulle ha ett gäng primadonnor att namnge. Men som ovan sagt du har svarat och det räcker för mig.

"Jonas Lindström tillkommer i truppen."

Så då återstår att se hur mycket speltid Kenta vågar ge honom...

Laken: Men han var ju medtagen för 2 matcher sedan ?

Laken: ÄNKLIGEN. Nu satsar vi på junisarna så att dom hinner bli varm i kläderna inför kvalserien. Bra tänkt av Kenta - han påminner faktiskt lite om hur jag tänker själv! Nu återstår bara att skicka hem transantlanterna, sen så är det fulländat.

Tycker att man ska komma ihåg att det i nuläget inte det finns någon junior som skulle kunna gå in och dominera. Dock tror jag att det finns en handfull som säkert skulle kunna utvecklas enormt under året om de bara fick speltid o det skulle man ha stor nytta av senare under säsongen.
Tror tex att Wennerberg,C-J samt kanske några till inte kommer att utvecklas så värst mycket under året och med tanke på den nivån de ligger på nu så ska det mycket till om inte ett par juniorer skulle gå före dom efter några månaders matchande.

Kolla bara på Strålman,han kommer att vara överlägset bästa back efter jul,ja lovar...

Rätt tråd för diskussionen...

Laken fortsätter "styra upp" verksamheten:

"30 poäng på 23 matcher i Superelit.
I kväll får Jonas Lindström chansen med A-laget mot Linköping."

Laken: Det är väl dags nu när vi inte har fullt lag...

Skulle vara kul om Oskar Johansson fick chansen också. Tror han faktiskt kan "skrälla" direkt

Kenta är så j-vla FEG!
Frölunda körde med en 18-åring i målet idag (i och för sig beroende på skador), han höll nollan!
Det enda Kenta & co. säger är att "man vill inte knäcka dom för tidigt", vad f-n är det för j-vla skitsnack?
Man växer med ansvaret! Se på Bäckström i Brynäs, Kopitar och Umicevic i Södertälje, Axelsson och Karlsson i Frölunda m.fl.

Laken:

Håller med ang våra juniorer. Bedrövligt att några av våra duktiga juniorer inte får chanser. Det är rent ut sagt ett slag i ansiktet att våra juniorer inte fått chanser när det är vissa spelare som på hela säsongen knappt skapat ett enda dugg.
Jonas Lindström fick åter igen sitta o se på eländet igår utan att få spela någonting. Ska juniorerna få spela krävs det nog att de söker sig till en annan klubb. Så tillvida det inte händer något på tränarsidan. Och det kanske är dags att göra något åt det nu under juluppehållet...

Timråit H-sand: Vetefan om det är så smart att dundra på med juniorer mot ett lag som Mora... Misstänker att ledningen ändå trodde att det fanns en liten chans att slå Mora trots alla skador mm.

Bättre kanske att stoppa in juniorer om man får skador mot topplag i elitserien. Då har man inget att förlora på ett annat vis... Vinner man, eller lirar bra, mot förmodan, så har man skapat grunden för något riktigt stort hos en junior. Men det är bara vad jag tror.

Men nu ser det riktigt jävla tungt ut... Så något bör väl göras. Man får väl trösta sig med sprit och limpa. Faaaaaaaaaaan!

Smokey: Problemet kan ju vara när det gäller juniorerna att vi "spelmässigt" har varit ganska jämna även med topplagen o förlorar med ung. ett el. två mål o då törs man inte stoppa in dom i de matcherna heller
hittils.
Men nu har det ju ändå gått så många omgångar att det knappast lossnar
för de 3_4 spelare som inte alls räcker.. därav måste ju något till.. helst en
kombination 3 förvärv plus låta Jonas o Oscar få chansen Direkt efter jul..
en i taget!

htikare: Precis, låt de varva mellan Jonas och Oscar. Skicka en junis över hela landet för att nöta bänk är ju ingen vits. Ge dom typ 10 min istid när de tas med i truppen : )

Timrå har för närvarande tillräckligt många spelare för att precis lyckas fylla upp fyra hela femmor = 20 spelare.
Inte en enda spelare extra att tillgå vid skador, sjukdommar o.s.v...
Tala om TUNN TRUPP!!!

Varför satsar man då inte på att lyfta upp ett antal juniorer för att bredda truppen? Det övergår mitt förstånd!
Vi har ju spelare som:

Johansson Oskar
Lindström Jonas
Moe Erik
Nyberg Magnus
Österholm Henrik

Så gott som alla andra elitserielag ger ju sina unga spelare chansen!
Pinsamt Kenta! Pinsamt Nubben! Pinsamt Timrå!

Laken: Jag tror inte att det är Nubben som bestämmer vilka spelare Lill-Kenta skall spela med.
Förmodligen gör Kenta en adekvat bedömning att juniorerna inte är bättre.
Nubben går knappast in och säger åt Kenta hur han skall formera laget.
Fast jag tycker förstös att Oscar J skall få chansen - men detta tycker jag enbart utifrån den statistik jag läst på swehockey, jag har inte sett honom pela i år. Däremot är han väl med och tränar med A-laget, så tränarna har förmodligen en mycket bättre bild av juniorerna än vad du och jag har

Laken: Vad är det som är pinsamt ?

Är du och tittar på alla matcher med juniorlaget ?

Jag litar helt och fullt på att alla inblandade i TIK har mer koll på laget än vad vi har här på HS.

Hälge:
Att man är så förbannat feg är pinsamt.
Nej, jag har inte sett någon.
Men om du läser mitt inlägg nedan så ser du att vi har precis 20 spelare exkl. målvakterna och vare sig vi vill eller ej så kommer vi att drabbas av skador, sjukdommar o.s.v.
Då kan det vara bra att redan ha spelat in några juniorer. Det kallas att vara förutseende!
Alla andra lag satsar ju på sina unga spelare, varför kan då inte Timrå göra detsamma? Är Timrås juniorer mycket sämre än alla andra elitserielags???
Istället för att se det som att det kan vara knäckande för en junior bör man se det som att man växer med ansvaret!

Se på Nicklas Bäckström i Brynäs.

Laken: Det jag reagerar emot är att du inte sett någon match, men ändå gör bedömningen att de ska spela.

Själva tanken att de måste få prova på är ju rätt och vem har sagt att de inte kommer att få göra det ?

Jag kan dock inte kalla det för pinsamt eftersom de har koll på laget/lagen, men det har inte jag.

Hälge: De ska spela p.g.a. att vi kommer att drabbas av skador och sjukdommar och då har vi inget annat alternativ! Därför bör de matchas in redan nu! Dessutom ökar det konkurrensen i truppen! Ingen ska känna sig säker på sin plats beroende på namnet på ryggen...
Att en så pass klassisk klubb som Timrå IK inte kan få fram några juniorer/inte vågar satsa på några juniorer tycker jag är pinsamt.

Sedan kanske jag har fel men då erkänner jag det när motsatsen bevisats via bra argument.

Laken: Ja, givetvis får du tycka att det är pinsamt om du vill.

Jag gör det inte. Däremot så ser jag gärna juniorer i laget när det anses att de kan spela där, gärna en "inspelningsperiod" som du efterlyser.

Laken:
Men att ta Bäckström som expempel tycker jag är lite väl konstigt , en spelare som kommer gå första rundan i nästa års NHL draft , så det är en jävla skillnad på junior och junior ju

bara för kolla dom senaste 6 drafterna så är det 7 spelare av 180 som är svenska och gått i 1:a rundan

WarhawK: Jo men kolla på de andra lagen då! Till exempel Modo, Luleå, Djurgården satsar alla på egna juniorer!

Laken:
Visst det är kanon att flera lag klarar av spela in junisar i sina trupper , men man ska ju inte för den delen spela junisar bara för spela dom , dom måste ju hålla måttet oxå ju

Håller med dig Laken lite. Det är tråkigt att Timrå inte fått fram fler juniorer i a-truppen. Inför den här säsongen hade jag gärna sett att man tagit upp någon. Men att plocka in någon i hetluften nu i mitten av säsongen tror jag inte hjälper varken Timrå IK eller juniorspelaren. Satsa på en junior säsongen igenom, träna och spela med a-laget istället för att dra på honom en blå tröja och förpassa honom bort från klubben.

Men är det så att våra juniorer är så katastrofalt dåliga så att inte ens någon är värd att satsa på en hel säsong så är det väl bara att beklaga.

Det är tråkigt att se Lindström försvinna från klubben via IFSH som så många före honom har gjort.

Bergius: Jag ser absolut inget fel i att Lindström får spela allsvenskt. Det måste vara mer utvecklande än J20.

El Maco: Om det är mer utvecklande eller inte vet jag inte. Men det som gör mig lite skraj är tidigare exempel, som gått den vägen och aldrig kommit tillbaka.

Laken: Håller helt med dig. jag är iof Modoit men jag bor i Sundsvall och har följt timrå bra länge. Känner även många föredetta timrå juniorer som aldrig fått chansen i A-laget.

Timrå har ju nu ett av dom bästa j20 lagen. Varför inte ge de bästa ur laget chansen att få känna på elitserien?

Tirmå skulle lungt kunna matcha en 4e kedja med många juniorer i. Sedan så måste jag säga att många i Timrås A-lag verkar vara så säker på att få spela och kanske behöver en bänkning någon gång och ser dom att det kommer yngre spelare och får chansen. Så kanske dessa äldre spelare börjar kämpa lite hårdare med för att inte bli av med sin plats.

Modo har väll idag 5 spelare födda 1986 i A-laget om jag räknat rätt. Visst gör många av dom misstag. Men hur många av dom äldre gör inte misstag någon gång då?

man måste våga för o vinna. Hoppas ni tar vara på dessa spelare för det är ju inte bara timrå det handlar om det handlar ju även om svensk hockeys framtid.

El Maco: Tror också att spel i S-vall kan vara UTVECKLANDE för Jonas L.
säg att han skulle fortsätta producera där..då växer självförtroendet av
att klara av det något högre spel o passningstempot och han kan tas hem till Tik vid skador o dyl. nu bättre skickad för elitspel än innan!

Oscar J. skulle helt klart varit ordinarie om han varit 86a som modos juniorer men vem vet kanske en 88:a klarar sig också han har trots allt bäst fysik bland våra juniorer..O kunde Sidney Crosby slå igenom lika
ung el. yngre så.. vem vet! Dessutom assistpoäng i j-landslaget både för Oscar J. o Moe höjer nog självförtroendet ytterliggare..

Såg att Jens Nilsson storväxt kille i J20 född 87 fick beröm på nån hockeysajt..centralen el. magasinet..Nån som sett honom live kan han också vara nåt?? storlek som krykov..

« · 621599 · »