1150x200-051a7674-5bbf-491a-93fe-5680d7648151.jpeg

Timrå IK

586444 inlägg · 6217 ämnen

Luleå HF - Timrå IK 2024-09-21

« · 2733603 · » Till forumet


Sv: Luleå HF - Timrå IK 2024-09-21
mikenomad:

Jokinens filosofi är ju inte finskt. Som han själv sagt han är fostrad i den nordamerikanska hockeyn. Mer rättvist att jämföra honom men en sådan istället för en finsk.
Låst ämne

Sv: Luleå HF - Timrå IK 2024-09-21
mikenomad: jag tror man ska ha med sig i bakhuvudet att alla hemmalag vann igår. hemmapremiär, lördag, fullsatt. tror inte det är en slump. det är så jämnt att de där extra procenten man kan få av en fullsatt publik fäller avgörandet, att man blir lite större, lite snabbare..
Låst ämne

Sv: Luleå HF - Timrå IK 2024-09-21
Olle: Spelet i går matchar inte Jokinens instruktioner. Han har varit rätt tydlig med att det ska komma avslut snabbt i PP så vi hinner med många avslut.

Gissar att det blir en del videor på hur man inte ska göra på träningen imorgon.
Låst ämne

Sv: Luleå HF - Timrå IK 2024-09-21
Labban: Vet inte vad man sa till Walli innan man stoppade in honom i PP men han är ju ingen pointman som står i slottet och skjuter direkt som Hartmann kan göra när han är som bäst. Gällande Walli så ska han stå där och få puckar på sig och buffla in returer. Det är bara att gilla läget och anpassa sig, vi har inte dom där riktiga 5-plus stjärnorna i laget.
Låst ämne

Sv: Luleå HF - Timrå IK 2024-09-21
ska passas runt i p.p
de där har jag aldrig fattat!
perfekta läget, kommer inte att komma ändå
för fa* skjut direkt,
Låst ämne

Sv: Luleå HF - Timrå IK 2024-09-21
Bragd-Birger: 6 skott på mål på 5 PP säger den officiella statistiken, det är oerhört svagt tycker jag. Det rimmar illa med Jokinens nordamerikanska ambitioner när det gäller målskytte och skottförsök.
Låst ämne

Sv: Luleå HF - Timrå IK 2024-09-21
mm tyvärr
tycker vi ger bort matchen
Lassinantti var het, men vi gör han bra oxå
för mesiga avslut från oss
Låst ämne

Sv: Luleå HF - Timrå IK 2024-09-21
Labban: Finska tränare har ingen bra historia i SHL och det finns såklart anledningar. Ollis hockey framstår som lite neandertalarhockey i jämförelse med den som spelas i vår högsta liga. Farhågan är att den kan kosta betydligt mer än den smakar med den smartness övriga lag i SHL besitter. Men det efter en (1) match, det kan naturligtvis ändras
Låst ämne

Sv: Luleå HF - Timrå IK 2024-09-21
Olle: tyckte att dom första 2 PP:na var lovande, men sen föll man mer och mer in i fjolårssynderna. Att stå stilla och spela runt tills det plötsligt finns en ren passningsväg in i slottet händer liksom inte på den här nivån.

Vad gäller formationerna i PP saknar vi nu två nyckelpjäser: Kapanen och Hartmann. Med dom tillbaka (ja, jag vet) tror jag vi kommer att kunna få till ett bättre PP2.

Angående Lander: skönt att han inte verkar skadad, men oroväckande att han känns lika långt från 22/23-dominansen som han var ifjol. Med Kapanen tillbaka (...) tror jag att han gör sig bäst i en tredjekedja, med huvudsakligen tyngd och defensiv på arbetsbeskrivningen.
PP bör han definitivt inte spela.

Annars sov jag hyfsat gott i natt trots allt. Första matchen på säsongen säger ungefär lika mycket om serieutgången som träningsmatcherna. Oroväckande att man inte kunde pusha alls i 3e, men frågan är också var Lule står i år. Tyckte dom kändes obehagligt stabila över hela banan.

Örebro blir en intressantare värdemätare. Tippade i botten av dom flesta, och går nog in i serien ungefär lika taggade som en bottenstämplad nykomling brukar göra. Det blir verkligen ingen lätt uppgift.
Nu har vi hemmaplan, och då är det verkligen upp till bevis vad gäller "in your face" och "entertaining hockey".
Oavsett resultat, missar i defensiven osv vill man ju se ett jävla driv här. Annars börjar man ju fundera på riktigt.

Hoppas på ett matchavsnitt snart. Misstänker att Jokinen inte var helnöjd med insatsen...
Låst ämne

Sv: Luleå HF - Timrå IK 2024-09-21
Olle: Walli såg helt malplacerad ut i första PP när det knappt blev något avslut som han fick jobba på. Men inte direkt hans fel att det aldrig kom något avslut mot mål. Kanske funkar spela PP som vi gör mot typ Tingsryd i Hockeyallsvenskan, men inte mot Luleå i SHL
Låst ämne

Sv: Luleå HF - Timrå IK 2024-09-21
roger_sundsvall: Ungefär så enkelt är det, inga mål. Att man dessutom gav bort initiativet efter 22 sekunder hjälpte inte.
Låst ämne

Sv: Luleå HF - Timrå IK 2024-09-21
Olle: Håller med. Det kladdas för mycket.
Det är bara att kolla på hur våra motståndare gör mål på oss när dom har powerplay.
Känns som dom slänger in puckar från blå och det styrs eller är skymd målvakt.
Ibland spelar dom över centrallinjen och nyper ett direktskott också. Men för att lyckas med det måste man ha spelare som är duktiga på direktskott. Det har inte vi. Så varför vi försöker detta spel hela tiden är en gåta.
Möjligtvis att Eronen kan skjuta direktskott.
Dahlen tex är oduglig på direktskott. Eller egentligen vet jag inte om han är oduglig, han provar nämligen aldrig. Han tar alltid emot och håller puckar nån sekund innan han vispar iväg den. Då och då sitter den också men det krävs ju enorm precision för att den ska gå in.
Att inte Dahlen tränar direktskott, satan vad vass han skulle bli.
Låst ämne

Sv: Luleå HF - Timrå IK 2024-09-21
0 mål på alla p.p
där rök matchen 💩
Låst ämne

Sv: Luleå HF - Timrå IK 2024-09-21
Positivt är att både 3e o 4e linan höll nollan borta mot Luleå trots att de från flera håll pekats ut som svaga.
Låst ämne

Sv: Luleå HF - Timrå IK 2024-09-21
Labban: Bättre lag än Timrå tar ”chansen” att avsluta från blå och gröta in returer i PP. Det är som att i Timrå där har man bestämt att vi har så puckskickliga spelare att vi kan spela oss runt till ett öppet läge i slottet men problemet är att vi har alldeles för dåliga målskyttar. Luleå måste ha garvat i varje boxplay igår, håll Dahlén utanför tekningscirklarna och det kommer aldrig bli ett bra avslut på mål. Hur enkelt som helst.

Vi ser ut att få samma problem i PP som ifjol där vi har en bra PP-Lina och en 2:a som knappt tar sig in i zon. Bryt upp det där och sprid ut offensiven på båda formationerna, in med Walli och Eisenmenger i varsin lina som bara ska gröta framför mål och bomba skott från blå. Vi kan inte köra fast i samma hjulspår som ifjol i PP.
Låst ämne

Sv: Luleå HF - Timrå IK 2024-09-21
JanneH: Håller med 100% apropå skärpa, beslutsamhet och kvalitet i sista passet och i avslut.
Laginsatsen var i mina ögon helt Ok första 2 perioderna MEN till syvende och sist är det indivuella spelares skicklighet och inställning som gör assist och mål.
För att uttrycka sig lite humoristiskt men med en allvarsam underton: Har någon någonsin sett "Svenne Spelsystem" toppa poängligor? Inte jag.
Låst ämne

Sv: Luleå HF - Timrå IK 2024-09-21
Labban: ett problem med PP måste vara att vi har för få högerskyttar precis som förra året. Borde gå snabbare att hitta bra passningar och avslut med flera rättvända klubbor. Tur att vi förhoppningsvis har två på väg in.
Låst ämne

Sv: Luleå HF - Timrå IK 2024-09-21
Röda Tallen: 3 poäng får gärna ramla in. Matchen efter det är Färjestad borta. Sen Rögle hemma. Fine att detta spelsystem måste få ta tid att ”sätta” men samtidigt tror jag vi är i stort behov av att få en bra start. Kan bli väldigt stressigt om man har hamnat efter när det gått 7-10 omgångar.
Låst ämne

Sv: Luleå HF - Timrå IK 2024-09-21
JanneH: Det såsas alldeles för mycket i PP precis som förra säsongen och flera säsonger innan det. I 5vs5 ser det rätt bra ut, men i när vi har en man mer ser det ut som spelarna tror de är en man mindre. Luleå försvarar bra såklart, men hellre dra något mot mål än att leta pass i all evighet. Har de inte insett eller tränat på detta, för det måste ju vara ett välkänt problem vid detta laget.
Låst ämne

Sv: Luleå HF - Timrå IK 2024-09-21
mikenomad: Skulle vilja säga att förra hästen så spelade vi en ovanlig hockey under Ante. Där vi flög fram. Sen mattades det av mer och mer. För att sedan under våren spela nån form av Växjö light.

Det kan ju också vara en frukt av alla våra skador och att Kapanen inte hade råd att agera på marknaden.

Summa summarum. Är spelarna nått sånär friska denna säsong så finns inga ursäkter som sagt.
Dags att bevisa att vår fruktade offensiv inte bara är ett överhypat luftslott!
Låst ämne

Sv: Luleå HF - Timrå IK 2024-09-21
mikenomad: nu skrev du nästan exakt det jag ville uttrycka. En match är ingen match men just att det ser likadant ut som avslutningen på förra säsongen oroar
Låst ämne

Sv: Luleå HF - Timrå IK 2024-09-21
Hahl Bundy 2.0: har med hans ålder att göra han är ju snart 50. Inte lätt för Costanza men han kan hockey
Låst ämne

Sv: Luleå HF - Timrå IK 2024-09-21
Röda Tallen: Han har ju till viss del rätt. Problemet är ju att han läser upp o ner… man måste ha lite förståelse i det fallet. 😊
Låst ämne

Sv: Luleå HF - Timrå IK 2024-09-21
Costanza:
Har Costanza vågat sig hit något efter matchen igår?
Tänker på hans fina inlägg från igår förmiddag.
Tänk att det kan bli helt tvärtom, haha.
Och ja, jag klickar gärna på länken och tittar på tabellen.

#2731810 · Costanza ·
Charliejfz: Kolla på Text-TV sida 358 när MoDo leder serien ikväll!!
Länkar:
www.svt.se/text-tv/358
Låst ämne

Sv: Luleå HF - Timrå IK 2024-09-21
solbacken: skärpan i avsluten var väl det som saknades förra säsongen också. Nu är det som sagt bara en match men lite orolig är i a f jag. Måste i a f få igång skärpan i PP.
Låst ämne

Sv: Luleå HF - Timrå IK 2024-09-21
SMÅLAND: var det någon kramp Lander fick? Äh bara släppa denna match och tagga. Framåt Timrå 💪
Låst ämne

Sv: Luleå HF - Timrå IK 2024-09-21
Olle: Ja jag har ju varit och fiskat i de vattnen rätt länge nu. Minns förra hösten, inte fan var det nån dödgrävarhockey vi presterade då. Under Ante. Spelade ut FBK mfl men torskade lik förbannat. För att vi inte "tog betalt". Jisses vad hånad Ante blev för det uttrycket. Som om det var han som inte tog betalt, att det var han som sagt till spelarna "sikta på magen för fan!", "Skjut utanför!", "Håll inne med skotten och sök en extra passning!"
Vi har några, där en sticker ut lite extra, som har JÄVLIGT mycket att bevisa den här säsongen
Låst ämne

Sv: Luleå HF - Timrå IK 2024-09-21
Nya tag bara, på tisdag
Låst ämne

Sv: Luleå HF - Timrå IK 2024-09-21
mikenomad: Jag håller med, jag tycker också det blev fiasko. Ingen skugga över att förlora mot Luleå borta men energimässigt skulle det bli så mycket bättre efter ante, direkt i premiären när man ska vara som mest taggad så orkar man i praktiken att spela hockey i 30 minuter och då var inte ens Luleå så intensiva och fysiska heller. Min största rädsla med det här är inte att Jokinens spelsystem felar, det är att det inte var coachningen som var problemet från första början.
Låst ämne

Sv: Luleå HF - Timrå IK 2024-09-21
mikenomad: Exakt o precis.
Det var en fet kraschlandning på bukfettet och trynet i gruset så de små runda glasögonen sitter på sniskan i den högröda fejjan.
Varken mer eller mindre.
Låst ämne

Sv: Luleå HF - Timrå IK 2024-09-21
The great one: Nä det gjorde jag inte men eftersom en match är 60 min räcker inte 20 minuter i min värld för att undvika fiaskostämpeln i den här matchen. Jag tyckte spelsystem föll ganska platt sett över hela matchen. Bara att hoppas att det är en inkörsperiod som krävs
Låst ämne

Sv: Luleå HF - Timrå IK 2024-09-21
Olle: Det borde kunna vara en rätt tacksam chans till snabb revansch att få möta Öret hemma nu. Ett Örebro som förhoppningsvis kommer med lite ballongskallar efter enkla 5-0 mot ett bottenlag
Låst ämne

Sv: Luleå HF - Timrå IK 2024-09-21
Per HApps: Japp, bara att ladda om. Höj offensiven, höj PP, höj arbetsinsatsen. Det räcker för vinst mot Örebro.
Låst ämne

Sv: Luleå HF - Timrå IK 2024-09-21
kulltorp: köp nytt tangentbord, verkar va nåt fel på "n" tangenten!
Låst ämne

Sv: Luleå HF - Timrå IK 2024-09-21
Nu Ja suttit i hemmabaren å sett matchen 5 gånger å analys hela natten å sett ljusgluggar å mörkstunder! Sweizerostens 1-0 efter 22 sek gav grillor i våra hjärnor ikväll tyvärr! Vi va mä i matchen men för veka framför kassen som vanligt! 2-0 måle ä ett exempel på dä! I tredje försök vi men vi had int motivation till att lyckas! USELT PP som vanligt likt mongoliska landslage!
Skönt att Lanner int blev skadad! Ja had mä gjort så för å slipp elänne!
Nä nu rull vi hem bussen å ta nya tag i EON på tisdag! Låt dä rinna lätt rabbuslingar å töm å glöm 🥳🥳🥳
Vi ä TIMRÅ IK å ge aldrig ALDRIG UPP 💪💪💪
HALLELUJA 😇😇😇
Låst ämne

Sv: Luleå HF - Timrå IK 2024-09-21
Olle:
Luleå borta i premiären är sedan gammalt en svår kokosnöt att knäcka.
Gäller bara att gnugga på mot Örebro på tisdag .
Låst ämne

Sv: Luleå HF - Timrå IK 2024-09-21
solbacken: Exakt!
Detta nya spelsystem tror jag kommer att ta sin tid att spela in.
Definitivt längre än det gjorde för Olle i finska ligan.
SHL är både bättre, smartare och starkare än finska ligan.
Luleå borta i en premiär är en oerhört tuff match. Minst oavgjort hade varit rättvist enligt mig. Vi gör en helt ok bortamatch enligt mig.

Örebro hemma blir en ny nöt, med ett spelsystem som inte sitter 100% ännu. Hemmapublik för första gången i år, med lite tillhörande nerver.
Spännish!!!
Låst ämne

Sv: Luleå HF - Timrå IK 2024-09-21
solbacken: det tråkigaste är väl att man bara orkade spela i 40 minuter men så såg det å andra sidan ut många gånger förra säsongen också.
Låst ämne

Sv: Luleå HF - Timrå IK 2024-09-21
Under försäsongen har alla, haft åsikten att det kommer att ta 5 - 10 matcher innan spelsystemet sätter sig. Nu efter en match är allt nattsvart. Vart tog tålamodet vägen så dåliga var inte TIK igår, det som saknades var skärpan i avsluten, annars var det mer än godkänt i 2 perioder.
Låst ämne

Sv: Luleå HF - Timrå IK 2024-09-21
kulltorp: En klen tröst i sammanhanget. Men nya tag på tisdag. Viktigt att vi vinner hemma inför en förhoppningsvis fullsatt arena.
Låst ämne

Sv: Luleå HF - Timrå IK 2024-09-21
Olle: Det kunde ha varit värre. Vi kunde ha förlorat med 5-0 mot bottentippade Örebro!
Som ngn redan nämnt.
Låst ämne

Sv: Luleå HF - Timrå IK 2024-09-21
Olle: Det är dom här spelarna som ska ta oss framåt. Dom vi lagt alla pengar på. Nu får inte mer än 1 av dessa floppa. Nu måste det kugga i. Annars blir framtiden rätt så dyster. För vilka annars ska ta Timrå högre upp om inte dessa? Några nya unga talanger som knackar på dörren har vi tyvärr inte.
Låst ämne

Sv: Luleå HF - Timrå IK 2024-09-21
Turkiska Tiken : Tror du är skrämmande rätt på det. Det är ”make or break” för Dahlén, Wedin, Lander osv. Förra säsongen var en plump i registret, det intalar vi oss. Samtidigt får toppspelare sällan två dåliga säsonger i rad samtidigt som dom lyfter topplöner. Dahlén kan man ha lite tålamod med, Lander har sina ledaregenskaper som håller honom flytande trots att han börjar se trött ut på isen…Wedin? EP rankar jag fortfarande som toppspelare. Han har varit skadad, han har fått spela vinge. Han levererade toppklass innan skadan ifjol.
Låst ämne

Sv: Luleå HF - Timrå IK 2024-09-21
Ny match på tisdag . Förhoppningsvis bättre
Låst ämne

Sv: Luleå HF - Timrå IK 2024-09-21
Pinaceae: Jag tycker att man borde försökt ändra matchbilden långt tidigare vilket jag också skrev. Hela tredje perioden var bortkastad. Du snackar om den alibi-timeout som alla coacher tar när man plockar ut målvakten med nån minut kvar. Lycka till i nästa stavnings-SM eller Messerschmitd-OS. Är det 4 inlägg nu du gnäller om något fel trots att du förstått poängen redan från början?
Låst ämne

Sv: Luleå HF - Timrå IK 2024-09-21
Turkiska Tiken : helt övertygad om att örebro är ett lag för den nedre halvan..om inte den absoluta botten så iaf 7 och nedåt. Man kan inte dra för stora växlar efter en ynka match mot Modo..
Men det är klart. Örebro kan iof vara ett av lagen som överraskar stort, Brukar alltid finnas ett sådant varenda säsong.
Låst ämne

Sv: Luleå HF - Timrå IK 2024-09-21
hockey är ett lagspel
tror de kvittat om oliver kapanens medverkan idag
en spelare gör inte laget
hållander är het, Men resten??
Låst ämne

Sv: Luleå HF - Timrå IK 2024-09-21
Turkiska Tiken : Blir en spännande säsong i allafall. Vissa lag kommer överraska positivt och vissa kommer floppa!

Intressant kuriosa är att Oskarshamn vann sin premiär förra säsongen..
Låst ämne

Sv: Luleå HF - Timrå IK 2024-09-21
Olle: Jag erkänner mitt misstag i att anta att du kan stå för dina.
Istället blir det ett försök att skifta fokus och blanda korten a la JFK. Tråkigt.

Men jag inser att det inte kommer leda någon vart att fortsätta diskutera med dig. Tycker dock att det är rimligt att använda den timeout som finns vid plockande av målvakt när det endast skiljer två mål. Trots allt är det endast en timeout tillåten på hela matchen, bättre då att använda powerbreaken så som gjordes av Olli.
Låst ämne

Sv: Luleå HF - Timrå IK 2024-09-21
Röda Tallen: Helt övertygad om att Örebro inte är så dåliga som folk tror.
Låst ämne

« · 2733603 · »