Bragd-Birger:
Det finns fyra icke-EU-platser kvar i hela serien och tre av dem innehas av Timrå, Frölunda och Brynäs som redan är för lockoutspelare i elitserien.
Jämfört med förra lockouten har KHL kommit till samtidigt som antalet tjeckiska, slovakiska och finska klasspelare i NHL knappast ökat. Vi har en del svenska NHL-spelare i mellanskiktet som till synes är "up for grabs" men sedan är det nog inte jättelättvärvat och det kan kosta pengar.
Mora lyckades värva en hög med skickliga NHL-spelare av olika anledningar, Linköping, Djurgårdan Timrå och Färjestad lyckades också locka till sig någon enstaka utländsk stjärna. Ett antal av klubbarna fick dock hålla till godo med utfyllnadsspelare med tveksam karaktär som knappast kan betecknas som stjärnor. Att ta för givet att superstjärnorna från hela Europa står på kö för att få lira i HV 71 är därför antagligen lite överdrivet.
Vill man ha NHL-stjärnor och inte har någon svensk så innebär det nog att någon av de importer man redan har hamnar på läktaren, såvida inte hockeyligan utvidgar antalet tillåtna utlädnska spelare.
När det gäller publikintresset kan det även vara värt att komma ihåg att det inte bara är hemmalaget som drar publik. Jag misstänker att Rögle med Sidney Crosby i förstafemman drar mer än Rögle utan, men det är bara min gissning.
Redigerad kommentar
söder över: Det handlar väl inte bara om juniorer. Tar du in Strålman på backen snor han 25-30 minuters speltid av övriga backar. Regin/Nielsen plockar mer än så av centertiden. På målvaktsfronten lär väl Jocke/Bella få alternera som back-up. Men, visst. Det är ju möjligt att sådant inte får någon som helst påverkan på lagkemin. Jag tycker dock att det är en faktor att ha med i beräknandet.
Vad gäller den enorma publiktillströmningen och miljonerna i positivt cash-flow: den enda av spelarna det spekuleras kring som garanterat skulle boosta biljettförsäljningen är Zäta. Han säger själv att det inte är aktuellt förrns till jul. Regin/Strålman/Nielsen kommer så klart att öka publikintresset. men hur mycket? Och kommer intresset stå sig även om Timrå åker på ett antal smällar i rask takt, liknande förra säsongen? Vilka marginaler har egentligen Timrå för att hantera de risker ett ökat ekonomiskt åtagande ändå innebär? (Ja, ja. Sponsorer. Men finns det ett oändligt hav av dessa att ösa ur, nu när Timrå sannolikt spammat sönder dom i minst ett år?)
Man kan tycka att Hockeyligan är totala puckon, men man måste ändå fråga sig varför 8/12 klubbar var emot spelare på korttidskontrakt. Att det handlar om att 'dom har inga egna spelare att hämta hem' är lite löjligt. Mora hade väl knappast klasar av egna produkter over there, men dom lyckades ju förstärka laget rätt hyfsat ändå förra gången det begav sig. Och: om det nu innebär en sån ekonomisk boost för klubbarna - varför neka? Om vi bortser från klubbar som garanterat kommer ha hög publiktillströmning oavsett (HV, Växjö...hm, några fler?) så borde alla andra lag jubla av möjligheten att tälja guld med fällkniven.
Som sagt, jag är skeptisk. Inte så att jag ser NHL-spelare som jämmerdal och elände rakt av, men jag tycker att det är på sin plats med en eftertanke eller två i den här lite frikyrkerliga 'hit mä proffsen!!1'-yran. Den här säsongen skulle handla om överlevnad. Nubben/Montén et al har byggt/tränat laget utifrån vissa förutsättningar. Jag ser risker med att dels ändra förutsättningarna, och dels ändra laget. I synnerhet som man med stor säkerhet kommer att gå tillbaka till plan A innan jul (egen, substanslös magkänsla).
Jaja. As always: den som lever får se.
Om, och jag säger om, det blir NHL-svenskar i Elitserien så känns det ju drypsäkert att Nubben redan siktat in sig på en målvakt, kanske Lindbäck. Det visade ju förra lockouten med all önskvärd tydlighet att målvakterna blev superviktiga.
Min förhoppning är dock att detta löser sig snabbt så NHL får börja.
Olle: Vad baksmällan skulle kunna tänkas bestå av är väl inte supersvår att sia om. Vad kommer försäkringarna kosta/månad? Om dom andra elitserielagen - där i princip samtliga har fetare ekonomi än Timrå - börjar kapprusta är det inte säkert att Regin, Nielsen, Strålman och en Zäta efter jul står sig särskilt långt. Det är möjligt att Timrå kommer gå flera hundra tusen plus varje månad med dessa spelare (+ fler? Bellan och Jocke i målet känns ju inte direkt drypsäkert när dom ställs mot NHL-skyttar i st f Morten Madsen), men jag ser inte ekvationen som löjligt självklar.
Sen funderar jag på vad som händer med laget vid en halvlång lockout. Förutom att spelare som stått vid sidan/spelat lite nu ska in och bidra kommer man sannolikt spela en annan hockey än det gnet-ligg tätt-kämpa-sönder-motståndarna-spel som laget är byggt och tränat för. Är det bara att trycka på en knapp och återgå till den hockeyn sen?
Nä. Jag är införstådd med problematiken (även om jag inte direkt känner panik inför tanken att möta 'Djurgårn med massa proffs!!1' så här ett halvår innan, men...likväl. Blås av den här lockouten och sluta med cirkusen.
P A: Jag ser inte riktigt vad den här "baksmällan" skulle kunna bestå av. Om vi kommer på god fot rent ekonomiskt så får vi bättre förutsättningar för framtiden. Om det sedan innebär att man måste "stå ut" med att se NHL-spelare spela drömhockey i en annars sunkig liga, so be it.
Det är klart att alla vill att det ska gå bra med laget som vi har idag men om vi ställer denna "askungesaga" mot ett halvt drömlag som NHL-spelarna skulle medföra, då skulle jag presentera uppgiften "klara sig kvar i högsta serien" för dom senare utan att känna att jag chansar, dom har bäst chanser att klara uppgiften.
P A: Jag tycker inte att ditt resonemang håller för fem öre. Kolla var vi befinner oss. Vi har inte råd att köpa ett slagkraftigt lag och vi kommer från en säsong som varit katastrofal ur publiksynpunkt. Nu öppnas en möjlighet för att få världsspelare i vår arena och kanske en genväg att komma på fötter igen, rent ekonomiskt.
Förresten, glöm det sportsliga helt och hållet. Kolla vad denna lockout kan göra för vår ekonomi! Det borde räcka för att varenda timråit ska be till gud varje dag för att dessa NHL-spelare skall anlända till vårt lag.
Strålman, Regin och Nielsen vore mumma för denna trupp. Helt rätt spelare för TIK där man får in en klassback och två klasscentrar. Förstår om Nubben håller kontakt med dem vid eventuell öppning.
Gillar att han säger: "Det är klart att jag måste kolla upp hur läget är med olika spelare så att jag är förberedd om det skulle bli aktuellt."
För här gäller det att vara beredd och hugga på precis dessa spelartyper och få med sig sponsorer som kan "bära" försäkringskostnadena. In Nubben I trust!
Bragd-Birger: +1
...EDIT: javisstja, man kan ju gilla där nere....
Redigerad kommentar
P A: Jag är helt på din linje. Elitserien kan gott och väl ha lite is i magen.
Är redan redigt trött på lockouten. Jag vill ha fokus på eltiserien och de matcher som spelas, inte en jävla cirkus av spekulationer och åsikter.
Daniel Kungsör: Ganksa givet, men öppnas ES tror jag dom väljer de eller nån annan bra liga, Danska är ju kass.
KORITFW: själv ska jag beställa en ny matchreplika som kom ut idag
Edit: eller jah, jag får vänta en vecka tills löning
Redigerad kommentar
mikenomad: jag tycker bara det är bra. Vi minskar chansen rejält för KS, får se forna Timråstjärnor i synnerhet Zäta då möjligvis. Vi verkar ha ett markant överläge jämfört med flera andra lag i ES när det kommer till lockouten. Som Nubben sa:
"Tittar man på vilka som inte är så intresserade så är det klubbar som tycker sig ha rätt hyfsade lag och inte har några NHL-spelare där ute. Det är där skon klämmer, de har inte några att plocka hem"
Redigerad kommentar
Redigerad kommentar
Blizzard: Treeevligt! glöm inte denna kille som sa att det är Timrå som gäller vid lockout.
Billig försäkring.
Redigerad kommentar
Redigerad kommentar