1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

NHL lockout 2012

« · 1517582 · » Till forumet

Sv: NHL lockout 2012
hubbenorlen: jag tror dom är emot det av den enkla anledningen att topplagen redan har bra lag att slåss för guldet med. Varför ge bottenlagen en ny chans att hota? Blir som en till silly-season och de tycker inte dom blir så roligt!
Kommentera

Bragd-Birger: 

Det finns fyra icke-EU-platser kvar i hela serien och tre av dem innehas av Timrå, Frölunda och Brynäs som redan är för lockoutspelare i elitserien.

Jämfört med förra lockouten har KHL kommit till samtidigt som antalet tjeckiska, slovakiska och finska klasspelare i NHL knappast ökat. Vi har en del svenska NHL-spelare i mellanskiktet som till synes är "up for grabs" men sedan är det nog inte jättelättvärvat och det kan kosta pengar.

Mora lyckades värva en hög med skickliga NHL-spelare av olika anledningar, Linköping, Djurgårdan Timrå och Färjestad lyckades också locka till sig någon enstaka utländsk stjärna. Ett antal av klubbarna fick dock hålla till godo med utfyllnadsspelare med tveksam karaktär som knappast kan betecknas som stjärnor. Att ta för givet att superstjärnorna från hela Europa står på kö för att få lira i HV 71 är därför antagligen lite överdrivet.

Vill man ha NHL-stjärnor och inte har någon svensk så innebär det nog att någon av de importer man redan har hamnar på läktaren, såvida inte hockeyligan utvidgar antalet tillåtna utlädnska spelare.

När det gäller publikintresset kan det även vara värt att komma ihåg att det inte bara är hemmalaget som drar publik. Jag misstänker att Rögle med Sidney Crosby i förstafemman drar mer än Rögle utan, men det är bara min gissning.

Kommentera

hubbenorlen: Det lär finnas EU-spelare att plocka in, men visst. Det är säkert en av anledningarna. Något jag f ö till fullo kan förstå. Om Timrå budat hårt och lyckats knyta till sig två nordamerikaner till ett pris nära smärtgränsen skulle jag också bli lite småtrött om andra lag kunde fylla upp sina icke-EU-platser för peanuts. Således en annan lockout-paradox: ju sämre lag du byggt inför säsongen, desto mer tjänar du på en lockout.
Kommentera

Bragd-Birger: Anledningen till att många klubbar är emot i denna fråga antar jag är att de förmodligen redan fyllt sina icke EU-platser i sina lag.
Själv är jag kluven. Det känns som ett moment 22. Om lockouten blir lång, får vi förmodligen in någon spelare efter jul. Men vilka finns det att välja mellan då?
Och om lockouten blir kort är allt detta en ickefråga. Då drabbas Allsvenskan av en rejäl baksmälla och vi står oberörda.

Redigerad kommentar

Kommentera

söder över: Det handlar väl inte bara om juniorer. Tar du in Strålman på backen snor han 25-30 minuters speltid av övriga backar. Regin/Nielsen plockar mer än så av centertiden. På målvaktsfronten lär väl Jocke/Bella få alternera som back-up. Men, visst. Det är ju möjligt att sådant inte får någon som helst påverkan på lagkemin. Jag tycker dock att det är en faktor att ha med i beräknandet.

Vad gäller den enorma publiktillströmningen och miljonerna i positivt cash-flow: den enda av spelarna det spekuleras kring som garanterat skulle boosta biljettförsäljningen är Zäta. Han säger själv att det inte är aktuellt förrns till jul. Regin/Strålman/Nielsen kommer så klart att öka publikintresset. men hur mycket? Och kommer intresset stå sig även om Timrå åker på ett antal smällar i rask takt, liknande förra säsongen? Vilka marginaler har egentligen Timrå för att hantera de risker ett ökat ekonomiskt åtagande ändå innebär? (Ja, ja. Sponsorer. Men finns det ett oändligt hav av dessa att ösa ur, nu när Timrå sannolikt spammat sönder dom i minst ett år?)

Man kan tycka att Hockeyligan är totala puckon, men man måste ändå fråga sig varför 8/12 klubbar var emot spelare på korttidskontrakt. Att det handlar om att 'dom har inga egna spelare att hämta hem' är lite löjligt. Mora hade väl knappast klasar av egna produkter over there, men dom lyckades ju förstärka laget rätt hyfsat ändå förra gången det begav sig. Och: om det nu innebär en sån ekonomisk boost för klubbarna - varför neka? Om vi bortser från klubbar som garanterat kommer ha hög publiktillströmning oavsett (HV, Växjö...hm, några fler?) så borde alla andra lag jubla av möjligheten att tälja guld med fällkniven.

Som sagt, jag är skeptisk. Inte så att jag ser NHL-spelare som jämmerdal och elände rakt av, men jag tycker att det är på sin plats med en eftertanke eller två i den här lite frikyrkerliga 'hit mä proffsen!!1'-yran. Den här säsongen skulle handla om överlevnad. Nubben/Montén et al har byggt/tränat laget utifrån vissa förutsättningar. Jag ser risker med att dels ändra förutsättningarna, och dels ändra laget. I synnerhet som man med stor säkerhet kommer att gå tillbaka till plan A innan jul (egen, substanslös magkänsla).

Jaja. As always: den som lever får se.

Kommentera

Jack Daniels: det undrar jag med... Måste vara fantastiskt inspirerande... Matcher får dom väl spela med j20? Handen på hjärtat kommer dessa inkassera några rejälare stunder på isen under seriens gång? Jag skulle inte tro det? Om laget håller det lir dom har haft hittills lär man inte bryta det allt för ofta... Det är snarare skadeavlastning och då är det fan troligare med en positiv utveckling med matchande i j-20...
Hos mig räcker inte junisväktar argumenten... För att jag skulle tycka illa om nhl förstärkning alltså...
Jag köper inte ens att det skulle gå åt pipan när/om nhl kommer igång igen... Vad händer då? Jo alla lag i es tappar sina nhl förstärkningar och återgår till det som är dagens verklighet...
Skulle det vara något hemskt med att gå tillbaka till dagens förutsättningar? Skulle lagets "kemi" gå sönder helt för att 2-4 nhl spelare kommer in? Nja jag köper inte det...
Det jag köper är att fler skulle köpa biljetter till matcherna med killar som z o strålman i truppen...
Kommentera

Jack Daniels: Blir en utbildning i sig det. Sen kan de ju skryta för brudarna att de lirat med nhl-proffs;)
Kommentera

Ok det snackas hela tiden om att om NHL spelare i ES så påverkas juniorer osv negativt.
Vem av tex Öhrn, Stenqvist, Wedin, Nilsson mfl skulle påverkas negativt av att dagligen träna o vara nära Zäta, Strålman, Regin osv tex?
Jag bara undrar.
Kommentera

Om, och jag säger om, det blir NHL-svenskar i Elitserien så känns det ju drypsäkert att Nubben redan siktat in sig på en målvakt, kanske Lindbäck. Det visade ju förra lockouten med all önskvärd tydlighet att målvakterna blev superviktiga.

Min förhoppning är dock att detta löser sig snabbt så NHL får börja.

Kommentera

Sundsvall -kovland 0-0 en period skott 9-9 få se om plåtlådan står pall för trycket,
Kommentera

Olle: Vad baksmällan skulle kunna tänkas bestå av är väl inte supersvår att sia om. Vad kommer försäkringarna kosta/månad? Om dom andra elitserielagen - där i princip samtliga har fetare ekonomi än Timrå - börjar kapprusta är det inte säkert att Regin, Nielsen, Strålman och en Zäta efter jul står sig särskilt långt. Det är möjligt att Timrå kommer gå flera hundra tusen plus varje månad med dessa spelare (+ fler? Bellan och Jocke i målet känns ju inte direkt drypsäkert när dom ställs mot NHL-skyttar i st f Morten Madsen), men jag ser inte ekvationen som löjligt självklar.

Sen funderar jag på vad som händer med laget vid en halvlång lockout. Förutom att spelare som stått vid sidan/spelat lite nu ska in och bidra kommer man sannolikt spela en annan hockey än det gnet-ligg tätt-kämpa-sönder-motståndarna-spel som laget är byggt och tränat för. Är det bara att trycka på en knapp och återgå till den hockeyn sen?

Nä. Jag är införstådd med problematiken (även om jag inte direkt känner panik inför tanken att möta 'Djurgårn med massa proffs!!1' så här ett halvår innan, men...likväl. Blås av den här lockouten och sluta med cirkusen.

Kommentera

Olle: Jo men visst.
Kommentera

P A: Jag ser inte riktigt vad den här "baksmällan" skulle kunna bestå av. Om vi kommer på god fot rent ekonomiskt så får vi bättre förutsättningar för framtiden. Om det sedan innebär att man måste "stå ut" med att se NHL-spelare spela drömhockey i en annars sunkig liga, so be it.

Det är klart att alla vill att det ska gå bra med laget som vi har idag men om vi ställer denna "askungesaga" mot ett halvt drömlag som NHL-spelarna skulle medföra, då skulle jag presentera uppgiften "klara sig kvar i högsta serien" för dom senare utan att känna att jag chansar, dom har bäst chanser att klara uppgiften.

Kommentera

Olle: Jag gillar det lag aom Timrå byggt nu och jag gillar den nu arande andan i föreningen. Vi ska greja det här! Ekonomin ska bli bra igen! Alla jobbar för det och efter att ha varit på den där sponsorträffen innan matchen mot Leksand så tror jag ännu mer på att det här kan bli bra.
Du skriver om "ekonomiska genvägar" och du har helt rätt. Ett gäng NHL-proffs drar folk och drar in en jäkla massa pengar, men det är en genväg och genvägar kan generera baksmällor.
Om sedan mitt resonemang är ihåligt - so be it. Jag vill fokusera på ES som den är idag och heja på de krigare som imorgon ska plåga Växjö.
Blir det NHL-spelare kommer det bli fantastiskt roligt, såklart - men jag är ändå inte positivt inställd till det.
Kommentera

Olle: Helt rätt. Klart det vore kul om laget presterade utöver alla förväntningar. Finns ju också en risk att det blir lika dåligt som förra sässen o då sitter vi ännu mer i skiten.
Kommentera

Skarin: Ja håll mä du ja...som vanligt.
Kommentera

P A: Jag tycker inte att ditt resonemang håller för fem öre. Kolla var vi befinner oss. Vi har inte råd att köpa ett slagkraftigt lag och vi kommer från en säsong som varit katastrofal ur publiksynpunkt. Nu öppnas en möjlighet för att få världsspelare i vår arena och kanske en genväg att komma på fötter igen, rent ekonomiskt.

Förresten, glöm det sportsliga helt och hållet. Kolla vad denna lockout kan göra för vår ekonomi! Det borde räcka för att varenda timråit ska be till gud varje dag för att dessa NHL-spelare skall anlända till vårt lag.

Kommentera

P A: Det är väl klart att samtliga bör tycka att det mest häftiga någonsin skulle vara om nuvarande lag tog sig till slutspel, dvs svarar för en bragdsäsong, och att NHL kommer igång så att säga. Ingen TIK-anhängare kan tycka något annat.
Men, den chansen ser jag som mkt svår. Kanske t.o.m. minimal.
Kommentera

Bragd-Birger: Det vill nog alla. Men eftersom HL har satt sig i denna knepiga situation så får man liksom stå till svars nu.

Nu är nu. Och nu är ett bra tillfälle. Regelverket ska vara lika für alle.
Kommentera

Thornet: ja 2007 sista matchen gjordes i Ö-vik.
Kommentera

Blizzard: Gillar Strålman, värdefullt med hans skott i PP och dessutom Rightare. Ta hit bums!
Fast först måste väl folket i Hockeyligan nyktra till och häva stoppet.
Vi får se vad konkurrensverket kommer fram till.
Ännu löjligare blev det när Allsvenskan hävde sitt förbud. Anze Kopitar är väl igång med sin broder i Mora nu?
Kommentera

Thornet: var in och kollade på hans EP igår det som förvånade mig var hans +/- där han hade ganska "mycket" minus. Men ifs spelar man så jäkla mycket kan de bli så, men det var ju ändå i ett slutspellag...

Fast hans minus har ju följt honom ett tag, men förra säsongen hade han plus.
Kommentera

Thornet: Strålman gjorde ju en fantastisk säsong med Rangersi vintras. Sizzling hot.
Kommentera

Vem minns inte sist Strålman spelade i laget? Om jag inte minns helt fel så snittade han över 25 minuter och i många matcher hade han över 30 minuters speltid. Var så jäkla bra!
Kommentera

Strålman, Regin och Nielsen vore mumma för denna trupp. Helt rätt spelare för TIK där man får in en klassback och två klasscentrar. Förstår om Nubben håller kontakt med dem vid eventuell öppning.

Gillar att han säger: "Det är klart att jag måste kolla upp hur läget är med olika spelare så att jag är förberedd om det skulle bli aktuellt."

För här gäller det att vara beredd och hugga på precis dessa spelartyper och få med sig sponsorer som kan "bära" försäkringskostnadena. In Nubben I trust!

Kommentera

Bragd-Birger: +1

...EDIT: javisstja, man kan ju gilla där nere....

Redigerad kommentar

Kommentera

P A: Jag är helt på din linje. Elitserien kan gott och väl ha lite is i magen.

Är redan redigt trött på lockouten. Jag vill ha fokus på eltiserien och de matcher som spelas, inte en jävla cirkus av spekulationer och åsikter.

Kommentera

Blizzard:

Skaplig värvning , synd att det är Mora ;)

Kommentera

Blizzard: Jag är tveksam till om NHL-spelarna föredrar spel i HA framför ES. Det finns naturligtvis ett par stycken spelare som vill spela i sin moderklubb men i många fall lär dom föredra ES. Jag har därför svårt at se en spelare som Erik Karlsson skriva på ett kotrakt för resten av säsongen med nån klubb i HA när chansen finns för spel i ES med FHC? Jag GISSAR att det skrivs in en hel del klausuler i kontrakten med HA - klubbarna.

Tar andra lag in NHL-spelare ska Timrå självklart göra det! Något annat skrev jag inte. Däremot föredrar jag att NHL drar igång så vi kan lira på efter de förutsättningar som den här serien startade med. Så tråkigt konservativ är jag. Dessutom gillar jag att titta på NHL också. Blir lite tomt när man inte har de matcherna att kolla på under nätterna. Ska man sova då eller?
Kommentera

P A: men då har HA fått plockat massor av guldkorn och andra ligor med när ES får börja värva, DET som är problemet.

Tar andra Es lag in spelare kan du glömma slutspel och ingemansland hur hårt vår nuvarande trupp än kämpar.
Kommentera

Ingen behöver vara det minsta orolig över att Elitserielag skulle behöva matcha mot NHL-stinna lag från Allsvenskan i en Kvalserie. Elitserien kommer omvärdera beslutet så snart det står klart att lockouten blir långvarig. Om inte tidigare än så...
Nu är man väldigt svulten på framgångar som Timråsupporter men frågan är om man inte skulle bli lyckligare om vårt nuvarande Timrålag tar sig till slutspel, än om ett Timrålag med NHL-spelare klämmer sig in i en topp-fyra-placering i Elitserien?
Jag är väldigt förtjust i det Timrålag som tagit fyra poäng på två matcher mot lag som vi haft jäkligt svårt emot de senaste två säsongerna. De här spelarna vi har i laget just nu verkar ha hjärtat på rätt ställe och ett fokus på sjukt hårt jobb. Mycket glädjande att se!
Kommentera

Daniel Kungsör: Ganksa givet, men öppnas ES tror jag dom väljer de eller nån annan bra liga, Danska är ju kass.

Kommentera

hubbenorlen:  Herning Ishockey Klub/Blue Fox rycker i Regin och Nilsen.  http://www.sporten.dk/ishockey/nhl-kaos-til-gavn-for-danmark
Kommentera

Blizzard: vem är thomas johansson? hade helt förträngt den karln
Kommentera

" Sen förstår jag inte riktigt varifrån diskussionen kommer i ett läge där vi är trea i elitserien!?! " 

ifs ligger vi fyra nu men vi låg trea innan LHCs match igår, därför tycker jag vi kör ett TJ-citat ;)  
Kommentera

Det sorgliga skulle vara om TIK inte kan förstärka från NHL samtidigt som dom allsvenska lagen kan göra det. Och då i värsta fall spela en kvalserie mot NHL-proffs. Sedan kan man tycka hur mycket man vill att vi skall vara nöjda med 4p.

Kommentera

KORITFW: Det skulle locka en hel del med publik till arenan också!
Kommentera

KORITFW: själv ska jag beställa en ny matchreplika som kom ut idag

Edit: eller jah, jag får vänta en vecka tills löning

Redigerad kommentar

Kommentera

Tänk er ett PP med Strålman, Gustafsson, Zäta, Gunno + transatlant, åh herre!
Kommentera

mikenomad: jag tycker bara det är bra. Vi minskar chansen rejält för KS, får se forna Timråstjärnor i synnerhet Zäta då möjligvis. Vi verkar ha ett markant överläge jämfört med flera andra lag i ES när det kommer till lockouten. Som Nubben sa:

"Tittar man på vilka som inte är så intresserade så är det klubbar som tycker sig ha rätt hyfsade lag och inte har några NHL-spelare där ute. Det är där skon klämmer, de har inte några att plocka hem" 

Kommentera

T T: Ja fy....vi gör som HL och blundar för allt.

Jag ser inget konstigt med att det snackas om spelare...den krassa verkligheten är så här nu.
Kommentera

T T: Mycket vill ha mer =)
Kommentera

T T: Lite så känner jag också. Nu har vi öppnat hyggligt och det känns spontant som att för Timrås del vore arbetsro utan inblandning av diverse lockout-spelare det bästa. Men nu verkar det ju inte bli så, på ett eller annat sätt kommer vi påverkas av lockouten. Och då är det nog inte så himla långsökt att det diskuteras spelarförvärv här...

Redigerad kommentar

Redigerad kommentar

Kommentera

Vårt 'nya TIK' har öppnat med två segrar men det enda det pratas om är vilka som ska komma in i stället...  :(
Kommentera

Blizzard: men spelade han inte till sig ett envägs? då är det ju bara att plocka in honom!
Kommentera

KORITFW:Denna är enda jag läst med honom tror jag. Men han kommer nog inte få komma ifrån AHL. Oliver-Ekman blev stoppad idag, Roligt när Tingsryd gått bananas över HA's första beslut att stoppa NHL-spelare :P
Kommentera

Blizzard: Treeevligt! glöm inte denna kille som sa att det är Timrå som gäller vid lockout.

Billig försäkring.

Redigerad kommentar

Redigerad kommentar

Kommentera

Berglund: han och Sebbe i PP ;-)
Kommentera

Blizzard: Strålle vore fint
Kommentera

« · 1517582 · »