1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

NHL lockout 2012

« · 1519586 · » Till forumet

Sv: NHL lockout 2012
ÖstrandsNisse: Det är exakt vad jag känner. Blås igång skiten däröver så vi slipper tjafset. Det är inte värt det sportsliga och ekonomiska risktagandet för vår del. Alla som tror att folk skulle springa benen av sig till e.on för NHL-glamour i form av Frans Nielsen och Anton Strålman får nog tänka en vända till.

Redigerad kommentar

Kommentera

lincoln: Ja, om vi bryter ut oss från övriga lag, plockar fram skygglapparna och endast stirrar på vår trupp...då blir kanske skillnaden ganska markant till det bättre. Sätter vi oss sedan i relation till övriga lag och deras förstärkningar, tja då kan man tänka relativt på ett annat vis.

Det är då jag är rädd att vi blivit ytterligare lite sämre relativt sett, dvs jmft med övriga lag. Och nä, jag tror inte intäkterna skjuter i höjden om vi inte presterar sportsligt, även om vi nu skulle få det som i vårt fall kan betraktas som bingo. Dvs Nielsen, Regin och Strålman.
Kommentera

Zäta kostar kring miljonen i månaden och Regin kommer inte. Nej, se till så att NHL drar igång fortare än kvickt. Timrå IK har inte råd med en lock-out. Dessutom ska jag åka på winter classic games vilket blir marigt om inte NHL är i gång.

Kommentera

mikenomad: Jag skulle nog ändå säga att den kanske gör det (gynnar oss), sportsligt sett!

I relativa termer!

Jag menar, eftersom vi förutsätts ha det sämsta laget på pappret, blir ju förstärkningen störst hos oss - Relativt sett!
Kommentera

Skarin: Såklart det ska vara samma regelverk, allt annat är barockt. Att älta LO eller inte, värva eller inte, är som BB skrev hyfsat värdelöst. LO är ett faktum och vi måste naturligtvis värva allt som rör sig. Det enda jag framhärdar är att hela den här cirkusen knappast lär gynna oss. Definitivt inte sportsligt och iom det föga troligt publikt heller. Det är vad jag tror.
Kommentera

Skarin: Du verkar helt ha låst dig vid tanken att Timrå skulle kunna stå utan NHL-are vid en ev kvalserie och motståndarna ha typ två femmor av dem.

Så blir det förstås inte. Vid det laget har det ju då sedan länge stått klart att hela NHL-säsongen går bort och då blir läget ett helt annat mot i dag.

Att marknaden hinner att tömmas på spelare tror jag inte heller. De som inleder i Allsvenskan, Norge, Danmark or whatever kan alla säkert byta klubb om de vill som typ Fasth planerar att göra.

Men helst hoppas jag att det bara ska ta slut snart. Jag är redan hjärtligt trött på NHL-runkandet. 04/05 var underhållande men någon nerv gick väl inte att känna förrän det snöpliga slutet. De som jublar mest över lockouten (utöver klick- och klirrjournalisterna) verkar vara de som var för unga för åtta år sedan.

Så sätt igång och förhandla där borta nu. NHL-spelare ska spela i NHL.

Kommentera

Intressant surr här. Det jag fortfarande inte förstår är varför ni inte väljer att nämna det här med regelverket. Det är liksom det det handlar om från början. Det är just det som är själva grejen. HA och HL ska ha samma regler när det gäller lockouten. Antingen får man förstärka, eller så får man inte förstärka. Busenkelt egentligen. Man kan inte utgå från att lockouten blir kortvarig. Då är man ute och cyklar. Och det här med en eventuell Kvalserie vågar man inte ens tänka på när exempelvis Leksand och DIF har skaffat sig fin-fina förstärkningar.

Det är klart att alla lag blir bättre på pappret när det börjar värvas. Framförallt Timrå.

Sedan är det också lustigt att ingen nämner vilka fantastiska publiksiffror vi haft så här långt. 4500 i en premiär är riktigt uselt och senast var vi väl knappt uppe i 4200 tappra. Bedrövligt och mycket, mycket allvarligt.

Sammanfattning: Det ska vara samma regelverk för både HA som HL vid en lockout. Hockeyligan styrs på ett märkligt sätt verkar det som. Var och en ser till sitt eget bästa. Hockeyligan skulle inte direkt gråta blod om Timrå IK försvann, för gott. Det är vad jag tror.
Kommentera

Olle: Det är det där med förturen jag inte riktigt greppar. Det är alltså nämnda trio som åsyftas då? Känns väl inte sådär jättebombsäkert även om Strålman uttryckt särskilt intresse för Timrå. Är det sedan tvärsäkert att de spelar gratis? Nä, jag kan inte komma ifrån känslan att i en huggsexa om NHL-proffs så skulle vi med våra begränsade ekonomiska resurser samt usla framtidsutsikter vara förlorare.

Men jag hoppas jag har gruvligt fel och att den där lilla, lilla rösten som säger att Nubben har några ess i ärmen har rätt.
Kommentera

Timrå Icon: nu tror jag kanske inte att de är modo vi i första hans släss med . Jag är makalöst nöjd om vi drar längre strån än aik och rögle . Allt annat är av sekundär betydelse . Den där djävla fasth tex . Va faan ska han till aik för . Stanna där du är i stället
Kommentera

mikenomad:

Ja jävlar vilken avhyvling jag fick när jag ifrågasatte hur positivt det egentligen vore med lockout. Lockout betyder ju klang och jubel och gratispoäng till Timrå fick jag lära mig. Så nu är jag helnöjd med en spänd förväntan. 

Kommentera

Olle: ja . Den som lever får se . Hoppas du har rätt . I slutändan så handlar de väl om pengar i vanlig ordning . Något som timrå har förtvivlat lite av . Jag skulle bli jätte glad om de kom in en center med lite offensiv skills .och jätte gärna en back som kan avlossa ett skott
Kommentera

Olle: Precis. Bra skrivet. Dessutom är det oftast bara de som är födda i Ö-vikstrakten som vill dit förutom möjligen en och annan norrman.
De andra brukar söka sig bort så fort de får en chans
Kommentera

superfalle: Det finns kanske inte så många som har en jättestark koppling till oss men sen gäller det väl att kolla var dom skulle ha en starkare koppling. Visst Lindbäck har brynäs, det säger sig självt. Nielsen har...Malmö? Njaaa. Regin har nån obskyr dansk klubb? Kanske.

Vi är en av 12 klubbar som slåss om en rad spelare nu, vi KAN ha en liten förtur till ett par av dom. I övrigt tror jag att det spelar in, vilken roll vi kan lova spelaren. Kolla på Modo som har Ritola, Sundström, Påhlsson, Skröder, nagy, Steen osv. Får dom in en forward till så petar den spelaren något av dessa egon och rätt vad det är så har man problem med kemin i laget. Det här kan kanske vara ett skäl till att en klubb med mindre kända namn kan rycka ett bra namn, jag vet inte.

Jag menar, Nielsen har en roll i Islanders, han vill förmodligen ha exakt samma roll i det temporära lag han kommer att spela för. Får han inte det så väljer han nog en annan klubb. Och det är väl ganska lugnt att påstå att vilken stjärna vi än får så kan vi lova honom vilken roll han än vill ha?

Kommentera

Berglund: It suffering against wheel....

Det lider mot jul alltså :-)

Redigerad kommentar

Kommentera

mikenomad: Precis så förundrar jag mig också.
Kommentera

Olle: Riktigt, så är det. Gilla läget, finns inget annat. Det som förundrade mig var alla Timråiter som tidigare lovordade en ev LO som Timrås räddning och början på ett nytt triumftåg. Med den ena egenproducerade superstjärnan efter den andra. Jag har hittills inte fattat vilka de superstjärnorna är. Men jag är väl trög.

Redigerad kommentar

Kommentera

Olle: Ja, huruvida lockouten är aktiverad eller inte känns lite småmeno att diskutera.
Kommentera

Olle: de är lite de där jag inte fattar . Vilka spelare har anknytning till timrå? Om du tar bort dom som lirat några matcher i timrå en gång i tiden . Typ lindbäck nielsen regin osv . Jo z och lander . Och han den där karlsson . Nån fler är de väl inte va jag vet . Läste föressten att fasth vill till aik på text tv
Kommentera

Trusten Nubben harden and we will soon be walking on vatten again

Redigerad kommentar

Kommentera

Bragd-Birger: Well, det är ju redan för sent. Nya förutsättningar gäller redan. Vi får hålla tummarna för att vi kan anpassa oss och klara detta. Det är ingen mening att orda om lockoutens vara eller icke vara, som jag ser det.
Kommentera

Olle: Jag vågar nästan garantera att dom flesta lagen kommer att förstärka, om nu några lag börjar. Jag har svårt att se annat än att Timrå kommer att förlora på det.
Kommentera

Bragd-Birger: Jag håller med. Och sen kan vi ju se vilka av våra ES-kollegor som tjänar på detta förutom oss. Det är främst Modo och VF, dvs. inte främst de klubbar vi slåss med närmast i tabellen. Nu har väl kanske inte Modo något drömlag på det sättet men om vi kikar till hur vi såg på situationen innan ordet "lockout" blev populärt igen, då hoppades vi väl att ha Rögle, AIK och kanske Växjö bakom oss. Det enda laget av dessa som direkt tjänar på en lockout är väl AIK om dom kan få Fasth, men då har dom ändå ingen imponerande uppställning i övrigt.

Vi klarar det här MED lockout, vi klarar det här UTAN lockout. Skillnaden är bara att med lockoutade spelare så får vi lite extra krydda i serien.

Edit: så klart rena spekulationer från min sida men det är iaf vad jag TROR.

Redigerad kommentar

Kommentera

Olle: Jag hade som bekant föredragit att 'ingen' fortsatt vara det som gällde i hela Elitserien. Andra här inne hävdade med bestämdhet att Timrå skulle vinna som fan på detta, sportsligt som ekonomiskt. Nielsen till Timrå. Henke, Karlsson och Louie till VF. Steen och Enström (+ målvakt, november doubt) till Modo. Lindbäck till Brynäs. Osv.

Det bör finnas några ess i rockstjärna hos timråledningen. Om inte var man rent korkade som gick ut så hårt som man gjorde.
Kommentera

mikenomad:Men på vissa här så låter det ungefär som att Timrå IK kommer att bli bestraffade retroaktivt om vi tar in lockoutade spelare. Ungefär som att om vi tar in Regin så tar Växjö in Crosby. Om vi tar in Lindbäck så tar Rögle in Tim Thomas. Så är det ju inte. Vi råkar ha turen att ha några spelare med koppling till oss, vilket gör att dom kan spela nästan gratis. Andra lag får betala för det och allt handlar ju, som Wayne Grezky säger, om försäkringspengarna.

Långa kontrakt går fetbort, alltså återstår spelare med envägskontrakt som har kortare kontrakt. De riktigt heta spelarna hör ju till de förstnämnda men det finns säkert en del spelare i den andra kategorin också.

Min poäng är att det inte spelar någon roll om vi tar in spelare nu eller inte. Det är redan för sent. Andra lag kommer att göra det så det är lika bra att vi gör det bästa av situationen och tar det vi kan få, OM vi kan få något.

Kommentera

bj21: haha de var underbart! härliga tider.
www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/sverige/elitserien/article10500124.ab

Lite som när Caslava var klar för oss, för hans "sågs på bild" (se länk)
http://dagbladet.se/sport/1.3770108-har-anlander-nye-tik-stjarnan  

Kommentera

Olle: Jag tar mig friheten att svara. Ja, en är såklart bättre än ingen. Problemet är väl att hur kompetenta dessa tre ändå är så är de inga Z:or. Dvs börjar andra lag plocka in Bäckströmar, Sedinare, Kronwallare, Lundqvistare etc, ja då har vi större sportsliga problem än i dagsläget. Även ett lag som Rögle har avsevärt bättre ekonomiska möjligheter att agera än oss och kan säkert hitta fina icketransantlantiska namn. Och då är jag inte så säker på att det är lapp på luckan i e.on så många ggr trots LO.
Kommentera

Olle:I Örnsköldsvik hette fantasivärvningen vid den förra lockouten, Joe Sakic. Det var inte klokt så många människor som hade sett honom i stan. Även klubborna hade setts på flygplatsen i Gideå! :-))
Kommentera

Nybbe: här -->  http://www.eliteprospects.com/player.php?player=285

Cap Hit:

$6,083,333
Contract 20/21
Kommentera

Bragd-Birger: En av dom tre är väl bättre än ingen?
Kommentera

Bragd-Birger: Med alla tre hejdar vi antagligen glappet gentemot övriga lag en aning. Det ekonomiska överskottet samt alla gratispoäng har jag ändå svårt att se...
Kommentera

Olle: Med endast en av dom 3 har jag svårt att se att Timrå kommer att a) göra ett stort ekonomiskt överskott, samt b) ta en massa gratispoäng.
Kommentera

Olle: In Nubben we trust ;)
Kommentera

Wayne Gresky: var hittar man dom summorna och åren ?
Kommentera

KORITFW: Av dom du räknar upp där så tycker jag att du ska hoppas på Nielsen, Regin och Strålman och sen glömmer du resten. EN av dessa tre är ju en enorm bonus, skulle vi få någon av de andra så går vi på moln.
Kommentera

KORITFW: Var kommer det här med Stamkos ifrån egentligen? :) Det om något måste ju vara en fantasivärvning.
Kommentera

Bragd-Birger: jag är så otålig! Jag vill ha ett pressmeddelande imorgon med en bild där Zäta, Nielsen, Regin, Lindbäck, Strålman och Stamkos poserar. Där Zäta berättar hur allt det där efter-jul snacket bara var för att överaska oss. Alla är dessutom spelklar mot Ouögle. 
Kommentera

mikenomad: Och souvenirshopen reagerar blixtsnabbt och trycker upp special editions av matchtröjorna med lockoutspelarnas namn på som slår försäljningsrekord!
Kommentera

Bragd-Birger: Och de dramatiskt ökande publiksiffrorna kommer med lätthet klara försäkringskostnaderna (om nu inte spelarna bjuder på dessa också) och dessutom fylla på vår så tomma kassa. Yippie!
Kommentera

mikenomad: Är Regin det minsta intresserad av spel med Timrå har han så klart inte skrivit på något längre dansk-kontrakt. Om han nu skrivit på ö h t.

Närmaste dagarna blir i a f högintressanta. Modo bryter överenskommelsen först, sen är dammluckorna öppna. Vi som timråiter är bara att gratulera. Vi kommer nämligen få in bäst spelare och därmed ta en massa gratispoäng som vi kan njuta av när lockouten blåses av. Myselimys!

Kommentera

hubbenorlen: Jag tänker också att det kanske kan vara så. Vi får väl se hur det blir. Min LO-pessimism till trots, som andra här spekulerat så sätter jag mitt hopp till att Nubben ändå har en eller annan trevlighet i bakfickan...

Redigerad kommentar

Kommentera

Knylan: När Regin bestämde sig för den danska ligan så sade väl fortfarande Elitserien nej, eller hur?
Och inget kontrakt är skrivet med Herning, så han kan mycket väl ändra sig och välja oss i stället.

Redigerad kommentar

Kommentera

Nybbe: Du kan enkelt räkna själv. Kolla hur mycket en spelare kommer att tjäna under resten av sitt kontrakt i miljoner dollar och multiplicera det med 20 000 så får du månadskostnaden i kronor. 

Ex:

Spelaren tjänar $1 M varje säsong och har ett 2 år kvar på kontraktet  => 1*2*20 000 = 40 000 kr/mån i försäkringskostnad.

Spelaren tjänar $6 M varje säsong och har ett 10 år kvar på kontraktet  => 6*10*20 000 = 1 200 000 kr/mån i försäkringskostnad.

Kommentera

Olle: Modos killar kostar visst 780000/mån vilka pengar! vad kostar dom som kommer till oss?
Kommentera

Knylan: Som du är inne på så kan man ifrågasätta varför man skulle välja att spendera en hel säsong (eller del av den) i en riktigt dålig liga. Det ligger ju i spelarnas intresse att hålla sig i trim och i fas, att då spela i den danska ligan är ju helt ologiskt.
Kommentera

Knylan: Hahaha!
Ja då är det ju klart! Det är där och på Gatufesten de stora kontrakten görs upp :-)
Kommentera

KORITFW: Nu vet jag ju inte heller, men det vore lite konstigt om Regin väljer att spendera uppåt en hel säsong i den danska rövligan. Han bjöd mig på en grogg på Svenssons för några år sen och lovade då att om NHL sket sig så var Timrå det enda alternativet. Kanonfull. 

Så, det är väl bara att räkna in honom då antar jag. 

Kommentera

Knylan: Regins flicka gjorde ju bevisligen ett dåligt jobb.. vi borde ha ett hockeyfru gymnasium i medelpad där de lärs in hur de ska få tillbaka dem.
Kommentera

KORITFW: Om det inte skett något nytt sedan senast jag hörde något i ämnet så är ju hans tjej från Sundsvall. 

Dom gör ett bra jobb med det där, stadens kvinnor. Det gäller att värva unga lovande spelare, småpojkar utan flickvänner. Sedan så sköter det där sig själv. Vips så blir en sådan som Frans Nielsen aktuell för oss, det hade han förmodligen aldrig blivit annars. Det är svårt att få upp en enda minnesbild av hans 05/06 liksom. 

Kommentera

madhawk säger att vi lär ligga bra till hos Nielsen
Kommentera

pmN-: Äh...slentrianmobbing av XP gentemot Timrå i vanlig ordning bara. Inget uppseendeväckande där tycker jag. Skulle vilja vända på det och ifrågasätta om det verkligen bara är tre-fyra es-klubbar som är intresserade av Strålman...
Kommentera

« · 1519586 · »