Zäta75: Nej nu hoppas jag Leksands målvakt har en riktigt dålig dag på jobbet imorgon. Vi måste väl ändå ha avverkat alla fantommålvakter i SHL nu? jaså inte?
Rico01: håller med. Absolut inte medvetet men herregud vad klantigt med tanke på att han har fri sikt och isen helt fri från övriga spelare sånär som på en relativt stillastående linjedomare. Blicken måste definitivt ha varit fokuserad på nåt annat. Den avstängningen kommer han nog inte undan tyvärr. Pontus Åberg fick väl två matcher ifjol för en betydligt mindre touch?
Rico01: Någon mer som fortfarande är arg och besviken över att vi är 30 sek ifrån 3 poäng igår efter massivt spelövertag? En vinst hemma mot Leksand skulle lindra iaf lite smärta. Att Brome får göra mål igår var såklart extra smärtsamt
DenRöda: Det kommer med 99% ATT bli något, kolla bara på Filip Sandberg i Skellefteå som nyligen blev avstängd en match för att han olyckligt råkade träffa domaren med klubban. Men i den här situationen är det ju domaren som gör fel, varför ska han glida ut dit? Spelarna ska ju inte behöva tänka på vart dom står utan dom ska ju vara osynliga
Nej, Lundin är ingen ful spelare och det där är en olycka som jag ser det. Samtidigt har Lundin hela jäkla isen fri så jag håller med er som tycker det var klantigt. Jag tror på 1 match avstängning utifrån vad spelaren som slog klubban över armen på en linjedomare fick, och den tyckte jag var mer allvarlig än Lundins pååking.
Dubbeld: Det där var rätt klantigt av Lundin så jag förstår anmälan. Gissar på en match men det kan kanske bli mer, det har varit lite tombola när domarna varit inblandade.
Perreman: Nä han tittar över på andra sidan hela tiden medans han åker mot mål. Linjedomaren åker sakta ut och ska ha bättre koll på Lundin också. Det här är bara en jätteolycklig kollision. Dom måste anmäla pga rutiner och det kommer med 99% inte bli något.
Dubbeld: Kollar man video #2 där så ser det itne ut som att Lundin ens ser linjedomaren. Sen kan väl jag personligen undra vad linjedomaren ska göra flera så långt in i banan.
Jaja, lär väl sluta med avstängning hur som helst. Det är ju ändå en Timråit vi pratar om...
Ä dä Ammaryllis tur att spök imorrn i Sydkraft! Nå vi bottenträske innan Danmarkresan näst veckan! Kansk en sväng till Christiania innan match? Jag lid mä rabbuslingarna å deras jävulska ineffektivitet!! Dags att vakna innan dä ä försent!!
Bragd-Birger: Med tanke på hur hela SHLs +/- statistik ser ut om man vänder listan upp och ner så är det egentligen mycket Ok läge i tabellen. Kan inte tänka mig att det ser ut så här vid jul.
söder över: Jasså, Mitell är ute och grinar igen. FBK gillar man ju inte p g a att de alltid är i toppen och att det är kraftig underdogkaraktär när vi möter dom. Samtidigt beundrar man organisationen och stabiliteten i föreningen. Mitell framstår för mig dock som en grinig, bortskämd unge emellanåt. Och efter hans fega duckande beteendet när FBK fick alla möjliga domarfördelar i den för oss ökända matchen håller jag honom även som ryggradslös.
TD: Det jag tycker våra spelare är dåliga på offensivt är att skapa sig själva tid och yta. Se Örebro och FBK t.ex de stannar upp eller viker in i banan i offensiva lägen, försöker finta bort våra backar. Visst kanske svårt, men lyckas man blir det helt plötsligt ett mycket bättre skottläge. Våra killar verkar föredra skjuta oavsett vad de har för vinkel
JanneH: effektivitet nästan 120 skott och 6 mål mål ok Fbk Lhc och nu Örebro har spelat bättre hockey men prickskytte måste det tränas på direkt skott har jag efterlyst
Cobbel: ja jag tror vi måste jobba oss in i formen och tycker kvällen var ett steg i rätt riktning. Jag gillar när jag direkt i match inledningen kan se att alla fokuserar på att göra rätt saker mentalt och det såg jag ikväll... likt förbannat räcker det inte men kan man fortsätta på inslagen väg så måste det lossna. Tycker dessutom de nya kedjorna såg mer välbalanserade ut. Förhoppningsvis kommer Wedda och de TRE ordinarie backarna tillbaka och då jävlar ska det väl ändå bli åka av?
Fortfarande förbannad nå jävulskt. Inte på laget, men på sakernas tillstånd. Dom senaste tre matcherna har vi fan spelat en bättre hockey än vi gjorde någon gång under fjolåret, likförbannat har vi bara fått med oss två poäng. Tack för det, hockeygudshelveten.
Vi tappade 3 topp6-backar (och fick in en), men istället för att rasa ihop i egen zon fick vi plötsligt ett fungerande uppspels...spel. Visst, vi förlorade en hel del defensiv tyngd och stabilitet, men...det visade oss i a f vilken typ av backsida vi ska ha framöver. Rörliga backar med blick för spelet. Och nej, det behöver inte vara en Pudas eller Tömmernes. Det är bara att kolla på vad Edfeldt bidrar med, sin relativt tveksamma SHL-mognad till trots.
Nu har vi fart i grejerna redan från egen zon, och vi får ett jävla tryck i anfallsspelet. Skulle Jonte et al sluta skjuta badbollar, så...kan det här bli en riktigt trevlig säsongsjävel till slut.
Men det är då fan vad det trilskas. Jonte må ha tappat 10 kg fett, men han ser ut att bära det tredubbla på sina axlar. Förmodligen får Hussen bända bort klubban ur händerna på honom i omklädningsrummet. Märkligt. Det känns som att han försöker uppfinna en ny variant av sig själv. Måhända har han insett att han aldrig kommer att kunna kombinera den där ständigt attackerande 19-års-Jonte med defensiv-ansvars-Jonte-som-funkar-i-NHL, och därför försöker uppfinna ett mellanting?
Fan vet. Men det smärtar att se honom utanför sin komfortzon. Jag skulle föredra att se mer av 19-års-Jonte igen. Han lär aldrig bli en spelare av acceptabelt tvåvägssnitt ändå. Coacha honom smart (vilket t ex i n t e är i spel 3-3 tillsammans med Rindell), och låt honom ligga på ständig offensiv jakt. Jag tror att han bidrar mer defensivt om han ständigt ligger högst upp i banan (och gärna stressar backarna för all del) och tjuvar så fort embryo till ett sådant läge uppstår. Om inte annat lär det göra backarna som vill hålla offensiva blå lite ängsligare.
Men så blir det så klart inte. Ante har sin filosofi för hur forwards ska jobba, och vackert så. Men hur länge ska han acceptera Jontes uppenbara oförmåga att sköta sina defensiva uppgifter och trösta sig med att "han försöker i a f"?
Jaja. Alltid är det nåt som ska kuka ur, som prästen sa. Ifjol var Hanzl och EP skuggor av sig själva, i år är dom magnifika. Men det får man inte glädjas allt för mycket åt, ety hockeygudarna tycker tydligen att det krävs två umderpresterande stjärnor i Timrå för att kosmisk ordning ska upprätthållas. Därför: sucki-sucki-spell på Lander och Jonte.
Han har haft dippar där det inte riktigt lossnat poängmässigt heller det är ingen katastrof. Han kommer göra poäng! Men han brukar vara bättre på forechecking gnistan är rätt svag nu.
Landers gnista har haft svårt att synas genom nya matchtröjorna med.
Det kommer dock.
Det finns så mycket i laget offensivt så det kommer!
Det är det här att trumma på och vinna kamperna konsekvent i 60 min som hackar allvarligast.
Jag antar att avsaknaden av Didde, Erixon och Elmeri med utropstecken före de två första är en faktor som kanske är större än jag vill erkänna. Bredden i försvaret ger sannolikt offensiven mer råg i ryggen.
Förlusterna svider som fan! Provocerar! Det är orättvist! Jävla hockey! Så mycket psykologi!
Men i grunden har jag faktiskt ingen djup oro över det här laget! Det kommer fan gå bra när det blir vardag och lunk av det här!
-Vi är återigen det bättre laget -Vi släpper in ett oförtjänt mål -Det är ett slumpmål -Vi spelar borta -Vi möter ett absolut topplag -Deras ”klack” är sånt skämt mot supporterkultur -De har såna vidriga människor i sin trupp - Och ingen av dem har en tillstymmelse till anknytning till Örebro. - För Örebro har inga produkter.
Enas vi om allt detta så bjuckar jag på en jäger på lördag 🥳
empa11:Detta blir sista innan sovdags. Givetvis så bör man också vara ödmjuk inför att vi saknar många ordinarie backar. Annars hade det säkert sett annorlunda ut och vi kanske hade kunnat stönga ner matchen på riktigt. Förhoppningsvis så tar vi en del poäng på vägen tills nån/några av dem kommer tillbaks.
empa11: Det hackar och det knackar, inget flyter riktigt på som det ska. Men vafan, vi har gnetat ihop 13 p och är bra med i serien. Det skiljer några futtiga poäng till absoluta topplaceringar och säsongen är ff i sin linda. Tabellplacering är förhållandevis ointressant än så länge. Vi filar och slipar, det här har alla förutsättningar i världen att bli bra till slut. Skriver som jag skrivit några ggr inne i Modoboken, säsongen tar inte slut i oktober
Cobbel: Nej där håller jag med, vad gäller min "kritik" på Hållander så hade jag väl bara förväntat mig att han skulle vara som en bulldozer och ta sig på mål oftare ge om att ta sig på insidan mer. Inte att han skall spruta in massa poäng. Jag tror fortfarande dock att han kommer vara hyperfarlig om vi tar oss till slutspel.
Såhär skriver man i ingressen till matchsammanfattningen i Nerikes Allehanda:
"Rånarluva på – vann trots säsongssämsta
Det var en kväll där egentligen ingenting stämde. Ändå lyckades Örebro vinna genom en sen kvittering och sedan avgörande i förlängning."
Det går väl inte att beskriva det så mycket bättre än så? Bättre på allt, men likväl blir det förlust. Nåväl, nya tag om två dar. Då ska Leksands IF fucking åka på spö!!!
Gnäll på Hållander i all ära, men vad har ni för förväntningar på honom? Kanske vi ska börja med att jämföra dem med spelartypen han är först :)
Jag ser det som ett mycket större problem att vi har spelare som inte vill ta jobbet över hela banan. När man har köpt in sig på det så kommer gruset i maskineriet lossna.
Måste ju vara tufft för resten av laget att se superstjärnan #54 få åka runt och fylla år och fortfarande på behålla sin istid.
Förstå mig rätt, jag tycker Dahlén är vår president, men ingen än större än laget & alla måste göra sitt.
Sputnik: Du efterfrågar ”matchcoachning” i ett läge vi leder, och tappar ledning. Du hade aldrig efterfrågat något om de inte gjort sitt slumpmål med mindre än 60 SEKUNDER kvar. Alternativt, du hade inte efterfrågat det om inte de pangat in ett oförtjänt mål i lekisformen 3 mot 3.
empa11: Tror inte du behöver nämna att Örebro ligger 2a varje kommentar när serien är så extremt jämn och när de hade legat några positioner längre ner utan det där "slumpmålet". Så jävla överlägsna är de inte i serien.
empa11: Jag kan väl känna att det är en rätt konstruktiv ide på matchcoachning? Att slänga in vår överlägset bästa tekare för att få kontroll på pucken i egen zon i ett kritiskt läge i matchen?
Att skrika på Antes avgång, ja det kan jag väl hålla med om är lite mer skrivet i affekt.
Sputnik: Alltså helt ärligt, låter som något man säger i affekt. Efter man släppt in ett mål, med mindre än minuten kvar, på bortaplan, mot ett lag som ligger 2a.
Vi kan önska massa saker. Tro mig, jag har sett matchen på en AW där flera håller på DJUUU, eller Bobbarna.
empa11: Fast nog kan jag också köpa lite av snacket om att Ante kan coacha smartare. Ta en timeout, låt Hanzl få vila och sen ta teket på slutet. Vår absolut bästa tekare i laget. Nu blve det Lander som blandar och ger i tekningscirkeln.
Sådana små detaljer som kan vara tungan på vågen till 3 poäng i slutändan.
empa11: Okej, men det är inte skrivit i affekt. Jag tycker ante coachar mycket märkligt. Inte ensam om den åsikten direkt. Men jag släpper det nu. Väl mött.
Zäta75: Ja vi saknar en sniper. Trodde kanske EP skulle vara det, men verkar inte riktigt så även om han spelat bra de senaste matcherna. Dahlén spelar för enkelspårigt och blir lätt bortplockad och får skjuta ur dåliga vinklar. Nära räcker liksom inte. Hållander är duktig, men kanske ingen 20+ mål per säsong-spelare, ser han mer som en Hanzltyp som skapar yta och stänker in en och annan retur. Wedin är välkommen tillbaka.
Zäta75: Mycket har stötts och blötts, men hoppas verkligen att Hållander kommer igång. Hade förväntat mig mer att han skulle ta den obekväma vägen in på mål mer.
kattan: Där är vi oeniga. Analys i all ära, jag tycker det finns mer lager än så.
Du skrev: ”Vi kan börja med att ge oss dom bästa förutsättningarna för att ta så många poäng som möjligt, och där har Ante hittills misslyckas för många gånger. Spela dom för dagen bästa spelarna existerar tydligen inte i hans taktik.”
Jag tycker det är i affekt, i en match där vi möter 2:an. Och släpper in ett mål, med mindre än minuten kvar.
Det är ett problem att vi gör det. I en annars mycket bra match. Så långt är vi på samma nivå.
Bee: Ja, jag gillar vårt system i år att skjuta mycket mer. Men då gäller det att ha snipers som sätter dit dom också. Och skymmer och stökar framför mål. Hoppas mycket på Wedin när han snart är tillbaka
empa11: Jag gav en analys om varför jag tycker vi ger bort matcher? Mycket på grund av att ante coachar svagt Affekt? Det är du som svarar med ett oseriöst svar.
Gooode: jag skulle säga att några av anledningarna är:
1) vi har en alldeles för dålig gameplan. Vi forecheckar inte alls intensivt, backarna släpper blå, vi bygger anfallsspelet på att dumpa puck. 2) JJ hade en usel kväll. Trist, men sånt ... | #Läs mer ·