1150x200-051a7674-5bbf-491a-93fe-5680d7648151.jpeg

Timrå IK

592351 inlägg · 6217 ämnen

Räddningstråden - nu ger vi järnet!

« · 1656390 · » Till forumet

Sv: Räddningstråden - nu ger vi järnet!
Kapten Nosring: Och just nu ligger till och med hemsidan nere
Kommentera

Sune: just, spekulation eller kvalitativt HS-rykte?

Kommentera

Sune: Vet du eller spekulerar du?
Kommentera

dr dängroth:

Uppgörelse med Stig Svedberg, Zäta och ytterliggare en part.

Redigerad kommentar

Kommentera

Hälge: Fattar inte att man stänger dörren till kommunen? Det är väl OK med 15 miljoner om banken kan leva med det? Varför intw hålla alla vägar öppna?
Kommentera

Spännande nu.
Vad dyker upp nu?

Kommunen gjorde självmål enligt väldigt många människor, många väljare dessutom...

Bättre bud från kommunen? Fräsch arena med många möjligheter för andra ändamål och en bibehållen ungdomsverksamhet och a lags verksamhet som är kommunens ansikte utåt.
Kommentera

usproperty: Absolut. Håller med.
Kommentera

157620: Ja, man slits mellan hopp och förtvivlan.
Kommentera

Hälge: man kan inte annat än bli imponerad av Nolanders fighteranda !! Ska någon få ordning på det här så är det han.
Kommentera

Hälge: Fy fan vilka cliffhangers..
Kommentera

Bergius: Det jag menar är att med kommunens skambud hitta ett sätt att betala av lånen. Stå med 0kr på fickan, bli tvångsdegraderade och börja om i ettan.
Kommentera

Frella: Ja det är en förutsättning. Sedan kommer man ju ha utgifter de lån som är kvar då om man ska ha ett negativt eget kapital. Detta samtidigt som intäkterna minskar till div 1 nivå. Jag tror inte att det är ett alternativ.

Redigerad kommentar

Kommentera

Bergius: Man har väl 6mkr i eget kapital inlåsta i nåt. Med kommunens del och näringslivet är det kanske möjligt. Men kommunen måste ju äga arenan så att hyresnivå kan anpassas efter division.
Kommentera

NoMercy: Dra åt helvete, moralpredikant. Du kan inte gradera sorg utan den är i var och ens betraktelse
Kommentera

Frella: Det hade ju varit fantastiskt i det här läget men frågan blir väl då om man har råd att spela div 1 i EON Arena?

Kommentera

ante08: Så oerhört korkat. Osmakligt.
Kommentera

Epost: Av alla dåliga lösningar utöver att rädda föreningen helt eller gå i KK kanske ett avtal som gör att TIK går miste om elitlicensen och får spela i ettan är det bästa framför en total omstart. Man tappar visserligen hockeygym på den degraderingen men borde kunna göra samma resa som IFSH är inne på relativt snabbt.
Kommentera

Edb: lite lustigt ändå. .... var inte alltför längesen som ett antal personer här öste galla över TJ o co som "dumsnålade sig ur ES" som det hette när värvningarna inte dög och nu sitter alla o gnäller över att dom slösade med stålarna...... konstig ekvation
Kommentera

Berglund: Nu är ju inte det särskilt troligt då Stig knappast köper arenen för 20milj om inte Timrå IK kan vara hyresgäst, men jag skulle då inte sörja om så blev fallet om kommunen nu låter det bli Konken
Kommentera

Ironi vore ju om det va så att det blir konkurs och kommunen tror dom ska få köpa arenan för mindre pengar men Banken är ju banken och vill ha sina pengar så dom säljer arenan till Stig för 20milj typ efter en budguvning med kommunen och nu sitter kommunen utan Timrå IK och måste ändå betala hyra till Stig.
Kommentera

Andersson: varför inte? Hellre förlora mer än mindre?
Kommentera

Handelsbanken hade väl skrivit ner från 44  till 29 miljoner så att hoppas på fler sänkningar känns inte trovärdigt heller
Kommentera

Edb: Så är det, men det läge som är nu är helt konjret. Såvida inte SHB eller någon ängel ändrar villkoren betyder detta skambud från TK att klubben skjuts i sank bara några få år efter att samma politiker offentligt sagt att klubben ska vara kvar i Timrå. Redan då var räkningen för excesserna klar.
Kommentera

Undrar hur resonemangen går på Handelsbanken (som väl sitter på ca 40 MSEK i lån till TIK)?

Alt 1: Konkurs. Banken tar hallen som då väl knappast har något större värde. Banken gör en närmast total krediförlust på ca 40 MSEK, give or take. 

Alt 2: Kommunen köper hallen för MSEK 15. Kreditförlust ca 25 MSEK om TIK ändå går i konkurs därefter. Negativt eget kapital fungerar inte för TIK, då ryker elitlicensen. Alternativ två är därför inte särskilt realistiskt.

Alt 3: Parterna förhandlar. Kommunen köper hallen för minst MSEK 15. Handelsbanken skriver ned resterande skulder så att TIK får (marginellt) positivt eget kapital. TIK och kommunen kommer överens om långsiktigt rimlig hallhyra. Tycks vara det minst dåliga scenariot för alla inblandade?

Att förlora vid konkurs:

Timrå IK: Degradering till gärdsgårdsserierna. Ännu ett svek mot klubbens sponsorer och kreditgivare. Bedrövligt för eldsjälar som arbetar ideellt för klubben, anställda, spelare och supporters.

Kommun: arbetstillfällen, varumärket Timrå IK, ungdomsverksamhet. Vad är Timrå kommun utan Timrå IK?  Kommunen skulle kanaske kunna köpa hallen för en liten summa efter en konkurs. Men det är inte garanterat. Och Timrå IK i nuvarande omfattning finns då inte kvar som hyresgäst.

Handelsbanken: Vill minimera kreditförlusterna. 

Om parterna agerar rationellt och förhandlar, borde vi inte landa i alternativ tre?

Kommentera

Pär: jag kommer heller aldrig glömma timrå ik förra inkompitenta ledning som gasade när man skulle bromsa.
Kommentera

Timrå Isstadion:

En bra och mycket informativ intervju. Nolander ger ett riktigt sympatiskt intryck. Synd att han inte kom in i bilden tidigare. Då hade man i alla fall sluppit störa sig på jävla T J.

Nej, nu ska jag snart åka iväg och studera funkisen i Ribersborg.
Kommentera

Timrå Isstadion: Kommer ni ihåg 2015 när dessa kommungubbar och kärringar dödade Timrå ik, Vi kommer aldrig att glömma era namn....DET KAN JAG LOVA!
Kommentera

Ser att vi möter BIK i Karlskoga på tisdag. Där misstänker jag att vi kammar noll, även om BIK förlorade mot svaga Oskarshamn i går. Sedan väntar AIK i e.on och där ska vi bara ta en trea. Förutsatt att vi fortfarande finns kvar i systemet.
Kommentera

Timrå Isstadion: Hoppet är det sista....
Kommentera

Stig Svedberg tycks inte ha gett upp ännu. Nyss motiverade han hyra på 7,5 miljoner på sin Facebook och avslutar med "En spännande vecka väntar".
Kommentera

Peja: träffade sundlöf det året han blev sjukskriven och ni var ytterst nära att åka ur. Enligt honom hade det blivit omedelbar konkurs om ni hade blivit degraderade det året.
Kommentera

U137: Som Brynässupporter och Gävlebo kan jag intyga att ett liknande scenario aldrig skulle kunna inträffa i Gävle. Delvis på grund av tajta band mellan klubben och kommunen. Även om de ekonomiska förutsättningarna kanske är större för en större kommun. Gävle kommun inser att Brynäs är viktiga för kommunen. Unicef-projektet som ger Brynäs 4 miljoner om året är bara det senaste exemplet. 

Ibland funderar jag på om en stängd liga skulle kunna vara ett alternativ. På något vis känns det inte schysst att man bara genom en dålig säsong ska riskera att gå under som förening. Det kostar så jädra mycket att åka ur elitserien/SHL. Samtidigt skulle man ta bort mycket av charmen om det inte gick att bli uppflyttad från lägre divisioner.

Hoppas verkligen att ni klarar ur den här minst sagt svåra situationen. Har ibland lekt med tanken vad som hade hänt om Brynäs hade åkt ut elitserien någon av de flertalet gånger som man hamnat i kvalserien. Visst hade man fått stort stöd av kommunen men det hade ändå varit en väldigt svår sits. 
Kommentera

Jag har ingen insikt hur mycket Timrå IK har belastat kommunen, vilka turer som har varit och hur det har framställts, men jag kan tycka att om kommunen har ställt upp på något sätt så borde man ha krävt och skaffat sig insyn så att man inte behövt hamna i ett läge där man står som Timrå IK:s fiende nr 1.  

Uppenbarligen finns inget att hämta på den fronten längre.  Från bankens sida har man ansvar mot ägarna, har svårt att tro att annat än ekonomiska argument kan vara gångbara där.  Från kommunens sida har man ansvar gentemot skattebetalarna och där har man som bekant valt linje. Från Stig Svedbergs sida vete fan var han landar (han är väl förmodligen ute ur bilden vid det här laget, har väl lessnat). Lite hjärta och möjligen sniff på en affär, bra eller  mindre bra, men han vill nog inte gå back på den i alla fall. Så vad är arenan värd egentligen, utan elitlag och med plats för 6000 pers ? Utan Timrå IK har åtminstone jag svårt att se att den har så mycket användningsvärde utifrån den kapacitet den har.  För kommunen kanske den är värd c:a 15 mille, om man skrotar Timrå IK och kör arenan på sparlåga, lite häftigt kan tycka för en kommun på 18000 innevånare, men fullt möjligt.  Junior- och ungdomsverksamhet, vem ska bedriva den och där är väl EON arena lite overkill ?

Timrå IKs dilemma är att man inte befunnit sig i en kommun med tillräcklig storlek, skatteunderlag resp. omgivning som kan agera buffert när det inte framgången kommer. Mariginalerna har varit väldigt tunna, utrymme för misstag har egentligen inte funnits. Jag har väldigt svårt att se att detta skulle kunna ske i Gävle, Luleå, Övik, eller i Skellefteå som har bättre förutsättningar i det fallet. Troligtvis skulle man agerat annorlunda från Timrå IK:s sida, orienterat sig mot regionen på ett bättre sätt. Det borde finnas kapacitet att härbergera ett elitlag i den här delen av landet, men uppenbarligen har det inte funkat att etablera detta. Hade allt snurrat på och alla satsningar gått hem, så kanske det hade gått att sätta snöbollen i rullning men isolerat från perspektivet Timrå IK och Timrå kommun, inte möjligt i dagens läge.

Det är svårt att få ur sig det som rör sig i skallen och vilka känslor det väcker. Jag tycker bara att det känns ofattbart, sorgligt och onödigt att Timrå IK ska försvinna som elitförening.

Kommentera

157620: yeees! Har glömt att kolla mina rader! Då kan den vara min då!? :D
Kommentera

El Maco: Nej! Min drömvinst förblev också en dröm......
Kommentera

El Maco: Tavet gick åt helvete och inget på lotto heller för övrigt.
Kommentera

El Maco: Det är en stor klumpsumma på tvåsiffrigt antal miljoner som måste lösas och lösas snabbt. Men över tiden borde eventuella löpande merkostnader vara hanterbara för alla inblandade.
Kommentera

Rip Kirby: Stig Svedbergs bud innebar ju krav på betydligt högre framtida kostnader för kommunen. Det ligger ju inte i korten direkt.

I min enkla civilekonomhjärna, som ibland tänker fel förvisso, står valet mellan att kommunen tar över arenan till 29 mkr som är vad banken vill ha, får Timrå IK som hyresgäst, drabbas av driftkostnader och räntekostnader (som är lägre än klubbens eftersom en kommun lånar billigare) men får hyresintäkter och en massa andra positiva effekter och slipper den nuvarande utbetalningen på 4,5 mkr.

Eller att Svedberg av någon anledning köper loss och accepterar att gå back löpande år efter år även om han säkert har potential att både få ner driftkostnader och öka intäkter med fler aktiviteter. Både kommun och klubb har svårt att gå upp högt i hyra.

Eller att banken skriver bort mer av lånet. Det kan vara en möjlighet om man tror att man inte får ut mer genom att driva klubben i konkurs.

Det är ju så att likviditeten är fortsatt kass i alla fall. Förutom den långsiktiga lösningen krävs ju kortsiktigt ett antal miljoner också. Jag vet inte var klubben står där i att diskutera med finansiärer.

Just nu är kanske bästa hoppet att bankens grupp för dåliga krediter tvår sina händer och skriver ner till kommunens bud och klubben får spons/lån så att de korta skulderna kan betalas. Sen krävs ett jävla jobb av klubben, oss fans och sponsorerna för att jobba bort ryggsäcken. Därefter kan vi räta på ryggen kanske och se framåt.

Kommentera

Rip Kirby:Stigs bud på hyran var ju alldeles nhåt hel..te för högt... de måste ju vara ett rimligt pris, inte ockerpris... vilket jag tycker ... de är ju folkets, kommunens pengar vi håller på med ... eller hur?

Kommentera

Rip Kirby: För Stig vill väl inte genomföra köpet om han inte samtidigt får garantier på ett hyresavtal med kommunen. Han ville ju skriva på 20 år. Bara hyresintäkter från Timrå IK täcker inte hans kostnader för arenadriften antar jag

Redigerad kommentar

Kommentera

T T: "Men läget är låst och Timrå kommuns bud på 15 miljoner är det som finns för stunden. Ett belopp som inte hjälper Timrå IK tillräckligt."

Jag begriper inte varför man är låsta av Timrå kommun? Varför kan man inte bara acceptera budet från Stig Svedberg på 29 miljoner?

Kommentera

Timrå IK kommer under alla omständigheter spela matchen borta mot BIK Karlskoga på tisdag.

Därefter är klubbens framtid höjt i dunkel.

– Det är svårt att säga när sista deadline är, säger klubbchefen Lars Nolander.

Tio miljoner måste som bekant trollas fram på ett eller annat sätt för att undvika en konkurs.

– Det är inte så att den summan kommer att ramla ner från himlen, utan det är en blandning av priset vi får för arenan, vad banken och näringslivet kan göra, säger Nolander och fortsätter:

– För oss är det bara att spotta i nävarna och jobba på de dagar som är kvar.

Hur många det handlar om vet han inte, men Timrå IK kommer under alla omständigheter att stå på isen borta mot BIK Karlskoga på tisdag .

– När deadline är, är svårt att säga beroende på hur snabbt Kronofogden och Skatteverket handlar, tar de i med hårdhandskarna går vi i konkurs. Men jag tror att vi har till slutet av den kommande veckan på oss. Men matchen mot Karlskoga kommer vi att spela, säger Nolander.

Har du haft någon ny kontakt med Stig Svedberg?

– Ja, under lördagen. Han tycker det här är jättetråkigt. Han har inställningen att föreningen ska leva vidare och vill köpa arenan för rätt pris, så vi har en möjlighet att med tiden förbättra verksamheten.

Men läget är låst och Timrå kommuns bud på 15 miljoner är det som finns för stunden. Ett belopp som inte hjälper Timrå IK tillräckligt.

Sista januari stänger dessutom transferfönstret.

– Vi kan inte komma och ge besked till spelarna den 30:e att det inte blir något mer, utan vi måste ta ett beslut åt ena eller andra hållet tidigare än så. säger Nolander.

Klubben hade ett informationsmöte med spelartruppen så sent som i fredags och under söndag håller klubben ett nytt styrelsemöte.

Kommentera

157620: Hon sa också detta  2008 i en artikel i Sundsvalls Nyheter: "Timrå IK:s planer på en flytt till Sundsvall tror hon är ett feltänk från styrelsens sida. – Jag är förbannad på styrelsen, de är för Sundsvallsfixerade"
Kommentera

usproperty: Inför valet i höstas fick Ewa en en fråga om varför Timrå Kommun inte satsade mer på kultur. "Vill Timråborna ha finkultur kan dom åka till Sundsvall" svarade hon då. Nu kan hon utöka det påståendet till:

Vill Timråborna se på hockey kan dom åka in till Sundsvall...

Kommentera

DJ Hemp: Jeg haven pricisen halsen en Marinella Fruitbitter og räknen ner timmarna...
How muchen stålars wir haben kontroliren season?
Änglaholm i superettan höll ju ut i höstas udan konkan!
Kommentera

usproperty: Ja, exakt. Är Timrå IK på något sätt tvingade att dansa efter Timrå kommuns pipa och tacka ja till deras skambud?

Kommentera

« · 1656390 · »