1150x200-051a7674-5bbf-491a-93fe-5680d7648151.jpeg

Timrå IK

591431 inlägg · 6216 ämnen

Räddningstråden - nu ger vi järnet!

« · 1681671 · » Till forumet

Sv: Räddningstråden - nu ger vi järnet!
El Maco: damn autocorrect
Kommentera

Någon som kan bena ut hur man ska lösa en hyreskostnad på 10 millar, vilket ST erfar att den hetaste spekulanten kommer kräva enligt artikeln nedan? Kommunen pröjsar väl runt 4,5 mille idag i driftsbidrag. Ska TIK behöva stå med en hyra på 5,5 mille? Klarhet, någon.
Kommentera

Knylan: Därav minskad spelarbudget och niomånaderskontrakt? Har svårt att se att kommunen släpper på kravet om 4,5mkr helt plötsligt om det inte finns någon annan vinning i den här uppgörelsen som inte framkommit ännu.
Kommentera

Frella:Det är ju fan att verkligheten ser ut som den gör. Att kommunen egentligen är den som bestämmer. Annars hade det varit klart redan med Tvättbjörnen och det med en betydligt gynnsammare lösning för klubben, oavsett vilka det nu blir och hur det avtalet kommer att utformas.

Kommentera

Frella: Äh, det där tror inte jag har speciellt mycket att göra med arenaförsäljningen utan mer bara att man vill försöka att anpassa kostymen ännu mer. Den där niomånadersgrejen är väl något man kommer försöka anamma men det gäller väl inte alla spelare, så har iaf jag fattat det. Som artistkontrakten som fanns förut, eller nått. De kan ju inte bara kliva in och ändra anställningsformer hur som helst tänker jag.

Arenan är ju fortfarande i TIKs ägo. Man jobbar efter de just nu rådande förutsättningarna, sen kan det väl ske förändringar om dealen blir bra.

Kommentera

Knylan: Högre hyra ger högre försäljningspris som ger högre eget kapital efter försäljning för ett då skuldfritt Timrå IK.
Kommentera

Ett kommunalt hyresavtal värt 10 mkr är väldigt rimligt. Det kan sättas i följande perspektiv:

- 2002 (sista året innan överlåtelsen) var kommunens totala kostnad för Timrå isstadion 6,8 mkr.

- Kommunens totala kostnad för Timrå simhall var 2014 7,7 mkr.

- Kommunens totala kostnad för (klustret) Timrå IP var 2014 12,8 mkr.

Ovanstående åtaganden var/är obegränsat i tid, medan ett eventuellt hyresavtal är begränsat till 10 år.

Det är intressant att jämföra med andra liknande anläggningar. Exempelvis är den kommunala subventioneringen av Gärdehov sannolikt minst lika stor (exakt siffra saknas eftersom ishallskomplexet inte bokförs separat, total kommunal kostnad för Gärdehovs-klustret är 34,9 mkr) som vad som kan bli aktuellt för E.ON Arena. 

Kommentera

Hört att allt över nånstans kring 35 milj då skulle kunna gå rakt in på föreningens konto. Gissar dock på att det finns andra skulder som kommer att äta upp mycket av den slant det kan tänkas bli. Sen beror mycket på hur banken väljer att spela. Har varit många turer där. Kommer de att vara villiga att skriva av nåt på lånet när de ser att klubben kan göra sig en rejäl hacka? De vill självklart ha igen så många kulor som möjligt. Risken finns att vi står där, visserligen skuldfria, med hög hyra och utan eget kapital när allt är klart.
Kommentera

JobbaPuck: Nä.
Kommentera

JobbaPuck: Vad jag förstått kommer allt upp till 45 gå till att lösa lån/motsv.

Att inte ha en rimlig hyra är som att gå ur askan in i elden. Varför ska inte Timrå ha en anläggning med rimlig föreningshyra som på andra ställen? Allt annat är skruvat och kortsiktigt av kommunen.
Kommentera

JimmyH: Nä till vad? I am with Jobbapuck här. Vet du vad de får betalt eller vad banken tar?
Kommentera

JimmyH: Eller menar du nä till 35? Jag tror också är rätt siffra
Kommentera

El Maco: Nä till "Risken finns att vi står där, visserligen skuldfria, med hög hyra och utan eget kapital när allt är klart."

Kommentera

El Maco: ...Tror också 45 är rätt siffra...

Menar jag
Kommentera

JimmyH: Bra att du är optimist. Vet du något om Timrås löpande kostnader efter försäljning eller vad budet är som inte står i tidningen?
Kommentera

El Maco: Optimist? Snarare logiskt. För vem skulle det scenariot vara en bra affär?
Kommentera

JimmyH: Banken vill ha tillbaka sitt lån, klubben vill lösa bort lånet genom att sälja arenan och ha rimliga hyreskostnader (2,5 miljoner om året?), kommunen vill helst inte få högre kostnader än nuvarande 4,5 miljoner och en ny ägare vill minst ha 10 miljoner i intäkter för att betala det klubben och banken är nöjda (?) med. Nog tycker jag att det finns en osäkerhet där. Nu kanske man kan fixa något bra som gör att kommunen går med på högre kostnader men det är ju en politisk utmaning.
Kommentera

JimmyH: Kommunpolitikerna har agerat kortsiktigt under flera år. Sedan 2003 har kommunen haft en närapå sagolikt lågt anläggningskostnad (driftbidrag) - trots hur det vinklats i media. Man har inte velat medverka till en långsiktigt hållbar lösning; först med pantbreven och sedan med en överlåtelse till fyndpris. En ohållbart hög föreningshyra vore en logisk fortsättning på kommunens agerande. Förhoppningsvis har man insett att man med detta förhållningssätt skjuter ett problem framför sig som dessutom blir värre.

Rimlig hyra är långsiktigt hållbart och till gagn för alla!  

Kommentera

50 miljoner!!!!!

...Om kommunen går med på att betala en årshyra på 10 miljoner. 

Kommentera

Laken: Jiiiiiiiiiiiiiiihaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa, let's go
Kommentera

Kosta vad det kosta vill - vi ska tillbaka!!
SHL - här kommer vi!
Kommentera

157620, Laken: Snacka om att ta ut något i förskott. 
Kommentera

Kongo: Come on katten, det svänger ju...
Kommentera

50 miljoner! Men satan Joel, då kan du ju säga att du har pengar, eller hur?
Kommentera

Kongo: En permanent lösning är bra för kommunen också. Fattar inte riktigt ekonomin dock. 10 miljoner plus hyra från TIK eller 10 mkr och så ska kommunen och TIK komma överens om kommunens hyra till TIK i nästa steg? 20 år borde inte vara en dealbreaker jämfört med 10. Då vet man ju vad som gäller över längre tid. Bra för alla väl?

Kan någon hitta beskrivning av Rocklundaupplägget på nätet?
Kommentera

JimmyH: Banken och för de som har en fodran på klubben. Kommunen vet vi sedan tidigare inte är villiga att hosta upp. Dagens uppgifter i media var goda nyheter på papper men jag väljer att avvakta lagom pessimistiskt tills nån från förenings/kommunhåll tar bladet ur munnen.
Kommentera

Jaha,arena affären avbryten.Jävla challare.

Kommentera

Kapten Nosring:Å AIK har riktigt tunga supportrar.Tänk om Timrå haft en miljadär.
Kommentera

Kapten Nosring: Och man trodde att det skulle gå geschwint med denna affär...sicken idiot man är, har nåt nånsin gått lätt för Timrå IK?...nä pissa i motvind forever är vad mantrat säger
Kommentera

Bajsade i ansiktet - igen. Skiten rinner ner för kinderna. Det är samma dynga, varje gång. Tarmen töms aldrig. Det stinker nåt så förbannat varje gång det handlar om Timrå IK numera.
Kommentera

JobbaPuck: mina tarmar har slutat fungera efter all skit som tömts, kör nu med stomipåsar.
Kommentera

Kämpa Nollan!!
Kommentera

Laken:

Tack för din jinx...
Kommentera

Timrå IK är ju inte direkt Alexander Lukas klubben... tvärtom!
Kommentera

Hahl Bundy: Nej, vi är Alexander Lindgren-klubben. 
Kommentera

Men snälla, kan någon med kunskaper/utbildning i företagsstrategiskt tänkande förklara för mig varför det är så jämrans känsligt att det slinker ut info? Det är ju för böveln inte vapen ni ska sälja. Alltså - jag kan begripa att det inte är ROLIGT att info slinker ut, men att tjura ihop som en förfördelad 7-åring och bara dra....näe det övergår mitt begränsade sinne.

Kommentera

NoMercy: Förstår inte det jag heller. Skylls det på läckande info när det körde ihop sig pga nått annat..? Är det en rökridå för att få lugn och ro? Övergår mitt lilla förstånd vilket som.
Kommentera

Man frågar ju sej om det är för sent eller om affären fortfarande lever..??
Kommentera

NoMercy: Vad är det som säger att det inte är köparen som har insett vilket hopplöst jävla projekt detta är och läckt för att ha en anledning att dra sig ur?
Kommentera

Simmalugnt: "Vi hänger me', vi häger me'. Av någon anledning så gör vi faktiskt det."

Redigerad kommentar

Kommentera

NoMercy: Det är heller inte en skateboard de ska köpa och äga. Är du med? Alla siffror, alla uppgifter, ute i media. Proffsigt. Större affärer än så här har vält pga brist på diskretion.
Kommentera

JobbaPuck: Visst är det fantastiskt att man blev Timråit? Av alla klubbar blev man fast i den ultimata ångestklubben. Finns ingen nyans av brunt som vi inte varit med om eller upplevt. Otroligt!
Kommentera

JobbaPuck: konkar TIK kan man ju bygga om arenan till en skateboardpark
Kommentera

Hahl Bundy:

Du ha're bra'ru! : )))
Kommentera

El Maco:

En sådan är redan anlagd i centrala Sundsvall. På ett helt idiotiskt ställe. Där man skulle vilja ha en riktig park och inte ännu ett kalt helvete kring ån. Tack Gode Gud för att man inte bor kvar i det där helvetet längre...
Kommentera

jå1:

Se det som ett test av Timrås politiker från köparen.

Kan man inte lita på att (V) håller käft i 2-3 dagar så kan man inte lita på att de kommer betala hyran i X år.

Affärer bygger på förtroende eller högvis av jurister. Den här affären är för liten för högvis av jurister..

Kommentera

Får gratulera "läckan" och passa på att applådera ST för fantastiskt journalistarbete.

Flera som kanske kan ha en framtid på Aftonbladet och Expressen med lite tur. Eller The Sun om man önskar en karriär utomlands.

Botten är nådd.

Kommentera

Johan J: Jag har fortfarande svårt att se hur media i allmänhet och ST i synnerhet är boven i det här dramat. 

Om det inte rapporteras något går folk bananas över att det är tyst och inte händer något. När det sedan rapporteras något sprids länkarna med ljusets hastighet och diskuterar det till förbannelse. 

Nu blev det ett synnerligen olyckligt utfall denna gång. Med Timråögon sett. 

För det är ju så, för oss är det självklart att vi inte vill att något ska bli negativt för Timrå IK. Men ST:s chefredaktör har ju andra parametrar att rätta sig efter. 

Sedan går det givetvis att diskutera pressetik etc hur länge som helst. Publiceringen av dessa känsliga uppgifter har nog inte gjorts lättvindigt heller.

Det är lätt att skylla på Aftonbladet, Expressen och liknande. "De publicerar ju bara skit!" Men i slutänden får vi den journalistik vi förtjänar.  

Kommentera

Simmalugnt: Håller med och grundfrågan är ju egentligen inte den journalistiska aspekten utan hur det kommer sig att någon med insyn i förhandlingarna har valt att dela information till tredje part.

Vederbörande bör naturligtvis uteslutas från fortsatta förhandlingar tills en överenskommelse är nådd då man diskvalificerat sig själv.

I mina ögon måste det vara en person som saknar vana av affärsuppgörelser av denna storlek.

Applåden till ST var naturligtvis ironisk.

Redigerad kommentar

Kommentera

« · 1681671 · »