1150x200-051a7674-5bbf-491a-93fe-5680d7648151.jpeg

Timrå IK

591428 inlägg · 6216 ämnen

SCA cupen 2013

« · 1585230 · » Till forumet

Sv: SCA cupen 2013
mikenomad: Som supporter saknar jag målskyttar, tyngd på backsidan och en klassmålvakt. Man är aldrig nöjd. Men det är först när serien börjar och har spelats ett tag som vi kan konstatera vart de största bristerna finns.
Kommentera

Timrå Icon: Ja det är sant, våra ekonomiska förehavanden är det skämskudde på. Just därför är det skämskudde att övertrassera kontot på spelare som Hagos, Crippe, Molinder, Jonte och andra sänken. Bagarn var väl också en värvning "för gammal trogen tjänst" skull...

Det har inte värvats en dokumenterad målskytt till det här laget sedan Corso. Med det inte sagt att jag vill se honom i TIK mer. T.o.m jag har slutligen blivit övertygad om hans övriga tillkortakommanden i ett fungerande lagbygge. Men spelare med hans egenskaper på isen har vi saknat sedan dess (jag räknar bort Murrans lidnerska knäpp när han återkom i våras. Svårt att säga vad som var "ett stim" och vad som faktiskt var mer varaktigt av det där. Men han är det närmaste naturlig målskytt vi kommit sedan Corso iaf).

Redigerad kommentar

Kommentera

mikenomad: he he ....jojo det har man ju märkt, men....WTF!
Kommentera

hubbenorlen: precis, vilken var den senaste 'snipern' han tog in? Pavel Rosa 2006?
Kommentera

Laken: Jag är inte kritisk mot spelartruppen spm så och grabbarna där...den ser ut som den gör, och de blir säkert ganska bra...men....faktum kvarstår ang målskyttar och har så gjort sen Nordgren och Mathiasson försvann 2004/2005...om jag överdriver lite  ;-)

ok då, Pyörölä var väl en bra värvning då 2007...men sen.... :-(

edit: och ja.... Corso som Mikenomad nämner var bra, men då var ju Linkan SC.

Redigerad kommentar

Kommentera

Laken: Ja, backsidan ser lite lätt ut och målvakterna känns oprövade. Men får jag välja är det spets framåt som behövs, det andra kan jag ändå godkänna utifrån våra förutsättningar som sagt. Men åtminstone 1 naturlig målskytt i ett lag tycker jag är ett minimikrav. Och det har vi inte haft på några år nu vilket varit smärtsamt tydligt.

Redigerad kommentar

Kommentera

mikenomad: Det finns naturliga målskyttar, t.ex. Oscar Johansson. Eller vad nu en "naturlig målskytt" nu är, jag vet inte. Det känns inte som att det finns så många spelare av den varan egentligen, om man tänker på spelare vars absolut enda förmåga är att peta in puckar men som samtidigt är så dåliga på allt annat att dom inte räcker till för NHL/KHL/SHL. Men Johansson är väl den som har presterat bäst målmässigt på den här nivån i dagens lag, 18 mål två säsonger i rad. 

Men jag förstår vad du menar, det är väl offensiv kyla/rutin som kanske mest behövs som jag ser det. Det hade varit trevligt med en Niklas Nordgren framåt senhösten om han blir hel någon jävla gång, han är nog för trött för att någon SHL-klubb ska vara riktigt sugna. Beror iofs på hur ett sånt lag som Örebro går, dom är nog villiga att chansa annars. 

Kommentera

mikenomad: Instämmer i avsaknaden av utpräglade målskyttar och även speluppläggare av klass de senaste säsongerna. Vi får se vad Nubben hittar, det kommer ju eventuellt in en spelare till. Troligtvis en ytterforward med lite målsinne i så fall.
Kommentera

Knylan: OJ ja...ptja, kanske det. Men Nordgren i hyfsat skick kan få duga, helt klart.

Laken: Som sagt, punkten för lagbygget är inte satt än vad jag förstår (även om jag befarar att det ändå kan vara så) så vi får väl se om Nubbens knän håller för lite mer trollande.
Kommentera

mikenomad: Hel Nordgren vore mysigt.

Svårt att värdera prestationerna eftersom vi mött ett motstånd som inte är representativt mer än ett tröttkört löven som vi krossade. Efter en poäng av tolv mot Ässät- Leksand-Modo-Modo vet vi att det sett tandlöst ut mot lag från högsta serierna. Bra träning men svårt att veta hur vi står oss mot seriekollegorna. Bobcats blir ju samma sak men tvärtom.
Kommentera

mikenomad: Ja det är nog bara att inse att en dokumenterad målskytt som på egen hand kan lyfta ett lags placering 4-5 placeringar i tabellen i SHL är fruktansvärt dyr. En sån kille står och knackar på till NHL. Och vi såg ju vad som hände med vår ekonomi då vi signade några sådana. Även en bra sniper med AS-mått är dyr. Vi får nog avvakta och se vad som finns senare i collageligorna då de vet om de tar plats i högre ligor eller inte. Gunno i år tror jag inte alls på

Redigerad kommentar

Kommentera

Timrå Icon: Fruktansvärt dyr ja, likväl ett måste om man vill leka med de stora grabbarna. Vilket vi ville men alltså inte klarade till slut. Det som hände var oundvikligt tyvärr, det förstår man så här i efterhand. Satsningarna som gjordes, de "dyra men lyckade", var inte orimliga i perspektivet att man vill tillhöra topp 8. Men för oss var de det, vi hade inte kostymen för det helt enkelt.

Att däremot säga att vi inte heller har kostymen för AS, dvs att vi inte har resurser att husera en (1) spelare med lite kapacitet att producera poäng i AS, det låter jävligt tandlöst. Men så är det kanske.
Kommentera

mikenomad: Ja det är förjädra tandlöst. Men det är väl vad man får om några ynka skattebetalare skall stå för kalaset. Det är ju inte Leksand vi bor i.
Kommentera

Knylan: Snyggt! Jag loggar ut igen.

Tillägg: Rekonstruktion. Konkurs. Attraktionsvärde=0. Bygga lag sent. Värva stjärnor, målskyttar etc? Se hur det gick senast. Början till helvetet. Mkt passar in under de senaste åren. Vi måste ha klart för oss att vi varit en "döende" klubb på riktigt under några år. Till slut åkte vi ur & ekonomin tog ut sin fulla rätt.

Det var nån som sa följande inför förra säsongen: "Vi ska vara glada att vi ens kan ställa upp med ett lag över huvudtaget".

Nej, de som är givna målskyttar spelar nog inte i HA. För att uttrycka sig milt.

Nordgren vore mysigt vad det lider..... En av oerhört få braiga på förhand som nog fortfarande kan se ett attraktionsvärde i att spela här i TIK.
Kommentera

Skarin: In och ut, 4 s=Skarin. Frustrerande och en otillfredsställd partner är följden. Rullar du över på andra sidan och tar en cigg också?

Annars; Sant, sant och sant. Dock är vi nu i det lyckosamma läget att vi trots allt, mot alla odds, ställer ett lag på isen i höst. Och då har jag den oerhörda fräckheten att kritisera det lagbygget, såväl positivt som negativt. Hur det blir framgent vet vi dock fortfarande inte eftersom vår existens hänger på hyfsad publiktillströmning bland annat. Till stor del t.o.m. Och hyfsad publiktillströmning är nära besläktat med sportstligt schyssta resultat och en någorlunda attraktiv produkt.

Slutligen; När jag pratar given målskytt tänker jag naturligtvis i relativa termer. Dvs en sådan på HA-nivå. Typ Soares i OIK eller Nyllet i Rögle. Killar med skapligt renommé för att vara den här serien. Men det är seriens storstjärnor, för vår del tänker jag ännu nåt snäpp under, lite som hubbe (bl.a) var inne på häromdagen. Nån som producerat i typ ECHL el dyl.

Redigerad kommentar

Kommentera

mikenomad: Nej. Jag är fortfarande kvar.

Nja. Iofs så kanske du kan visa hur man gör. För du har väl, vad är det, 9 barn nu mera? Du saknar inte blick när det gäller den biten iaf. Du gör det bra.
Kommentera

Skarin: Ok, tog dig på orden bara. Sorry. Nä, med dig tror jag att jag fortsättningsvis nöjer mig med att prata slalomlegendarer. På sin höjd.
Kommentera

Skarin: Men jag lämnar den här diskussionen nu, vi har det lag vi förtjänar och så mycket mer än att gå och stötta det så gott det går kan man inte göra.

Och du får fortsätta skeda med Nubben. Där blir iaf inga barn gjorda.

Redigerad kommentar

Kommentera

mikenomad: nej, sluta inte fajtas nu! Jag har hämtat en påse chips och väntar vid skärmen på fortsättningen.
Kommentera

mikenomad: Skedar inte. Jag är nykter.

Å du. Håll dig till slalom. Det blir nog bäst så ;) Det blir mitt slutgiltiga råd till dig, flerbarnspappan.

Pözz.
Kommentera

Skarin: Lite överraskande att min fertila förmåga gjort så starkt intryck på dig. Hoppas jag inte trampat på någon öm tå där också, isf ber jag innerligt om ursäkt.

Ja vafan, pözz påre själv.
Kommentera

El Maco: Sorry, skingra er...finns inget mer att se här nu.
Kommentera

El Maco: Jag sprang och köpte en hel biomeny på Filmstaden! Fasen om man kunde få det här i 3D ändå.....

Det enda roliga man får efter att man missade matchen igår pga att man var och sprang med stavar i slalombacken. Inte en enda hockeyspelare där. Slalom verkar alltså vara da shit här....

Kommentera

mikenomad: "Move along sir! Nothing to see here!" :-)
Kommentera

Måste lägga mig i lite här alltså... Daniel Corso var aldrig nån målspottare av rang, Niklas Nordgren var det och han vände trots allt "hem". Sen har jag högre krav på en frälsare än t ex en överårig spelare från bakgården ECHL som nån youtuberunkar till.

Jag ser gärna en sniper och det gör nog Tommy, Nolan. Nubben, bilförsäljarn och Ante också. Men är man fulast på balen då är det bara på film som man till slut lyckas bjuda upp den där snygga som har det.

Jag orkar inte dra det här med ekonomin ett varv till och allt vad det har fört med sig de senaste säsongerna. Alla vet det redan, även om vissa inte verkar förstå att klubben är lika attraktiv som en skabbräv i utomståendes ögon.
Kommentera

JobbaPuck: Så är det. Fast jag tror nog att det går att hitta annat än överåriga tubenrunkarobjekt även i den ligan, har ju bevisligen gjorts förr. Jaja...jag skulle ju lämna var det sagt. Vi är fulast på förhand, inget snack. Med nuvarande lag tror jag inte vi är allra fulast längre när serien avslutas, då bör vi ha en 5-6 lag som är efter oss. Men bättre än så lär det inte bli.

Corso ja. Nä, inte målspottare kanske men en hel del poäng gjorde han. Fast ett praktarsle i övrigt uppenbarligen.

Redigerad kommentar

Redigerad kommentar

Kommentera

JobbaPuck: Exakt så är det. Som tur är för oss så skjuter vi inte skabbräven utan sätter honom på en avlusningskur och låter honom äta upp sig över vintern. Den fula på balen sminkar vi upp tills vi har råd med en facelift
Kommentera

mikenomad: Självklart, det är dock att ta en rejäl chans och det har vi knappast råd med. En AHL-spelare som producerat runt en poäng i snitt per match hade jag hellre masturberat till.

Nej, och då får vi ändå vara nöjda med tanke på rådande omständigheter. Även om sportchefen hetat Osten så hade det nog sett likadant ut.

Kommentera

mikenomad: Man undrar ju om svenska sportchefer litar lite väl mycket på agenterna. Hur ska man annars förklara att varken Leksands Mike Seidel och Västerås Giancarlo Iuorio, som snittade en poäng per match i NCAA, bedömdes hålla måttet i varken SHL eller Allsvenskan.
De beskrevs ju som väldigt bra och spännande spelare av respektive sportchefer, innan de dök upp och visade sig vara så dåliga att de åker hem innan säsongen ens har börjat. Snacka om dålig och lat scouting.
Så kanske är det bra att inte Nubben chansar med våra pengar i det här läget.
Att en spelare kommer från Nordamerika är ju trots allt ingen garanti för han är bra.
Kommentera

Så, brännvin och bira inhandlat. Nu är det bara matcher som fattas. Bring on the SCA Cup!
Kommentera

Simmalugnt: Hepp hepp
Kommentera

hubbenorlen: Visst, fokus på att inte äventyra ekonomin i 1:a hand. Det är parollen. Mot bakgrund av det tror jag därför att vi åtminstone startar serien med nuvarande lag. Ett lag tveklöst för den nedre halvan av serien men sån är ju verkligheten. Vad det gör för möjligheten att hålla budgeterat publiksnitt återstår att se. Likaså vad ev sprucken sådan budget innebär för vår fortsatta existens. Men men, där är vi inte nu. Den dagen, den sorgen...nu kör vi!
Kommentera

Simmalugnt: Då har du kommit längre än jag.
Jag har bara biljetterna :-)
Kommentera

Timrå Icon:

Snacka om att börja i fel ände. ;-)

Kommentera

El Maco: Tycker också att matchstället ser riktigt trevlig ut att döma av vad jag såg på bilderna.

Ser fram mot matcherna i Mälardalen denna säsong. Avstånd från Stockholm inom parantes.

Djurgården
Södertälje (43 km)
Almtuna (73 km)
Västerås (109 km)

Det ska bli riktigt roligt att titta på NYA UNGA TIMRÅ IK i vinter.

Kommentera

1-0 Sundsvall
Kommentera

Simmalugnt: Pratar vi Houkko nu igen....? =)
Kommentera

Timrå Icon:

Ettan kom, tvåan kommer så småningom?

Kommentera

Frågar igen och hoppas att någon med info uppmärksammar. 

Kan man lösa medlemsskap i SK under SCA-Cupen?

Kommentera

Erytrocyt: maila och fråga? Gissar att det är svårt i Gärde. Enklare via banken?
Kommentera

Sett till den här matchen är det obegripligt hur vi kunde förlora med 0-6 mot Leksand. Om de spelar likadant i morgon borde vi ha en gyllene chans. 
Kommentera

Simmalugnt: Nu är det ju ljusår mellan klassen på Leksand idag jmft med i lördags men bortsett från det tror jag inte att vi skulle ha helt lätt mot IFSH i dagens läge.
Kommentera

Simmalugnt: Eller så får vi det hett om öronen på lördag
Kommentera

Timrå Icon: Ja, eller kanske t.o.m redan på fredag.
Kommentera

Timrå Icon:

Usch säg inte så. Fira eller tröstsupa alltså?

Kommentera

Simmalugnt: Jag brukar kröka till innan för säkerhets skull
Kommentera

Timrå Icon:

Jo det kan du vara lugn för men man måste ju ha något att göra från 19:15 och resten av kvällen. :)

Kommentera

Simmalugnt: Ja brukar springa mellan muggen och puben
Kommentera

Timrå Icon: Då är vi 2 ;)
Kommentera

Om nu Timrå MOT ALL FÖRMODAN INTE vinner cupen , ska man heja på Leksand då ?
Kommentera

« · 1585230 · »