1150x200-051a7674-5bbf-491a-93fe-5680d7648151.jpeg

Timrå IK

590579 inlägg · 6217 ämnen

Silly Season 2018/2019

« · 1920532 · » Till forumet

Sv: Silly Season 2018/2019
Sputnik: Ja Nubben får faktiskt ta sig en funderare på om han verkligen är nöjd med denna backbesättning. Printz och Larsson får godkänt hittills. Kinnvall får väl snudd på godkänt men här vill jag tro att han kommer höja sig. Jalla-Jalla har inte sett bra ut hittills men kanske behöver några matcher på sig (hoppas vi). Harde skulle nog må bra av att utvecklas nån säsong till i HA och samma gäller väl Söderberg. Molinder får jag nog ge upp om och Falk flaxar mest omkring sån en höna och NEJ jag tänker INTE ge mig in i ännu en Drugge diskussion...
Kommentera

Ullf: Så är det, och då måste man utnyttja spelarnas spetskompetens bättre under matchens 60 minuter.
Det är där jag anser att det finns förbättringspotential just nu.
Kommentera

Sputnik: Jag tror ju att varken Harde eller Kinnvall har blivit sämre än ifjol, inte vår lagkapten heller! Och hade vi haft Falk, Jaalasvara och Prinsen i HA hade vi varit överlyckliga. Det är väl bara att det går liite fortare i högsta serien.
Kommentera

Axle San: jo men säg mig hur man i princip har sämre backsida än vad man hade i HA i dagsläget? Och ändå fått så oerhört mycket mer i budget i SHL? Det är alltså främst defensiven jag riktar störst kritik mot..
Kommentera

sargad: Johnsson var ju ocksp en sån spelare som var oerhört felanvänd av Freddan på sitt sätt. Egentligen för bra för att husera i en lina med Boyce och Berglund. Men besatt en oerhörd karaktär och gav allt på isen..
Kommentera

Sputnik: Om spelarna nobbat då? Vilka skulle han då tagit in menar du?
Det är nog marknadspris som gäller även för spelarna i Timrå IK.
Kommentera

Sputnik: Johnsson hade väl utmärkt tekningstats? Sånt är viktigt för att inte säga avgörande i vissa skeden av matcher.
Erik Karlsson var en personlig favorit, mycket bra spelsinne och väldigt smart. Dahlen behöver inte kommenteras egentligen, med ett målsinne som knappt någon annan har i svenska ligorna. Dessutom brann han otroligt för föreningen och fick säkert en och annan spelare att offra sig lite extra.
Kommentera

kulltorp: Just det där med att vi har en större plånbok i år verkar det ju vara delade meningar om. Jag har ingen koll på hur kontrakt ser ut om man jämför med spelare i HA och SHL men tycker det känns lurt att man knappt skall ha några pengar över efter att ha skrivit SHL kontrakt med de spelare vi har från HA nu. Finns det något minimum på vad man måste ge en spelare i kontrakt? Nubben kunde väl bara gett minsta möjliga i kontraktsförslag till vissa spelare och sagt. Take it or leave.. typ?
Kommentera

erathoo: Känns som att Freddan försöker FÖR hårt att hitta balans i vissa kedjor. Tycker inte det alls är fel att ha en kedja som har sina främsta egenskaper i offensiv zon.
Kommentera

Sputnik: Det kanske vi gjorde. Även om Nubben säkert visste det långt före oss. Men det frigjorde ju också lite pengar att värva nya spelare. Plus att vi har en större plånbok i år.
Vet inte om jag tycker det är ngt att skylla på och du lägger ihop helheten.
Kommentera

erathoo: Håller med. Jag ser att Palmberg och Blomberg har offensiv spetskompetens, men att ha dem i en defensiv lina blir fel. De är inte värvade för det, precis som i fallet Guter.
Varför inte de båda med Wedin? Våga lite nu Freddan.
Kommentera

Ullf: Yes, sättFörBövelenIn Palmberg med Wedin så kanske nåt friläge kan gå in...?
Kommentera

Nisse1: det är det jag sagt och påpekat otaliga ggr förrut. Timrås marknadsföring är totalt amatörmässig värdelöst. Jag fattar inte att dessa tomtar som sitter där får vara kvar?
Kommentera

Ullf: Ja den där Törnqvist har växt på mig. Spelar alltid enkelt och rejält och med bra attityd. Toppar interna plus/minus ligan tillsammans med Hampus Larsson dessutom. Man skulle kunna säga att han håller verkligen SHL klass på det han ska göra. Tycker precis som många andra härinne att det är spetsspelarna vi saknat, grovjobbarna har vi många som gör ett gott jobb. Hörde jag Pavel Brendl?
Kommentera

Olle: Man kan ju be om att få använda pengarna från den förmodade misslyckade Aktieförsäljningen till några bra SHL spelare... Tror att de flesta skulle tacka ja till det.
Känns lite som handlingsförlamning i styrelsen och marknadssidan (6-Aktier på 4-dagar, otroligt svag marknadsföring) Men det genomsyrar väl det mesta som händer i föreningen, peta lite här o där, men gör ingenting ordentligt. Vart är vi på väg?
Kommentera

fantasilos: anfall är bästa försvar, gå upp och säg det till nubben på kansliet. Sen är det upp till han att hittade en spelskicklig back som är i närheten av att ligga +/- 0, som finns tillgänglig mitt under säsong och som inte kostar en förmögenhet.
Kommentera

kulltorp: Med facit i hand så tappade Nubben alddeles för många bärande spelare från förra säsongens trupp. Dahlen, Erik Karlsson, Johan Johnsson och Didde. Dom spelarna med Timråhjärta(förutom Johnsson då som verkar hålla HV väldigt högt). Men också spelare med spets och karaktär. Vanligtvis får väl ett lag som går upp behålla lite mer bärande spelare än vad vi fick göra med kanske..
Kommentera

Spajderman: Han har en vecka på sig att övertyga, är han fullt frisk så blir han helt klart en tillgång!
Kommentera

Otto1: Thörnqvist och Gallo har också hittat varann nu på slutet.
Kommentera

kulltorp: Guter har testats med dessa:

Hållander - Olofsson - Guter (en match)
Wedin - Olofsson - Guter (en halv match)
Madsen - Blomberg - Guter
Palmberg - Madsen - Guter
Ohlsson - Madsen - Guter
Boyce - Madsen - Guter

Mestadels med Madsen som C alltså.

Hållander - Rensfeldt - Collberg tycker jag har varit en bra leedingline, dom bör få fortsatt förtroende när Rensfeldt är tillbaka ifrån sin hjärnskakning.
Kommentera

fantasilos: Ja..jag har funderat en del här. Funderingarna kom redan förra säsongen, men då rullade ju allt på så bra.
Det är ju solklart att Freddan har ett system där alla ska vara med, där det ska rullas runt på alla. Det kan säkert vara bra för lagsammanhållningen och under fjolåret när det gick bra för laget så blev det 100% bra. Men jag reagerade redan då på att B&B spelade i PP och när tex tog ut målis för att komma ikapp.

B&B har sina uppsidor, och det har hjälpt oss dit vi är idag. Det här handlar inte om att kritisera dem utan Freddan.
Tydligen klarar vi inte av att spela i SHL på samma sätt som i AS pga kvalitén på vår trupp.
Då behöver Freddan ändra sitt synsätt på detta tycker jag.

En förstaline måste prioriteras, och den ska in i alla offensiva lägen det går, så länge de orkar. Vissa spelare ska absolut inte spela PP eller när vi tar ut målvakten i slutet på en match, och det är tex Madsen, Boyce och Berglund. Det trodde jag var självklart för alla.

Freddan måste börja coacha hårdare på karaktärerna i laget.

Att Guter lämnar tror jag beror en hel del på just att Freddan ska ha lika för alla, sprida ut kompetensen i alla femmor. Det funkar inte nu.
Jag förstår att alla inte passar med alla, men testa Freddan verkligen tex Wedin, Guter och Collberg i en femma seriöst?

Freddans ledarskap är under belägring just nu. Hoppas han reder ut detta. Han sitter på 3-årskontrakt.
Kommentera

Spajderman: Mina tankar varsågod... 🙈☹️😱
Kommentera

Salmonsson på gång in. Tankar?
Kommentera

Olle: Håller inte med, spelande backar behövs. Anfall är bästa försvar.

Angående Drugge tycker jag mig se att det finns spelförståelse och potential, men att han inte riktigt fått ut det vilket kan bero på att han använts fel.

Tycker också att Wedin som spelar med BB används fel samt att Palmberg som är en sniper används fel, Palmberg borde spela med någon skicklig passningsläggare för att komma till sin rätt tror jag. Tänk om Palmberg fått alla de chanser Berglund fått?
Kommentera

Sputnik: ...ja eller hur...jag får vinterkräksjuka varje gång den loggan dyker upp...året om.
Kommentera

Kerstin_k: små offensiva backar i all ära, det tycker jag är en lyx som bra lag med god defensiv kan unna sig. I vårt fall tycker jag det är lite annorlunda, vi har svårt att freda oss i egen zon. Tycker vi behöver täta luckorna i försvaret innan vi börjar leta offensiva backar.
Kommentera

Veteranolle: Funderar lite kring det där just med att gå upp ett år för tidigt. Nubben hade väl haft precis samma dilemma nästa gång man kvalar uppåt också, vilket vill säga han hade varit tvungen att börja bygga för en allsvensk trupp återigen i ett SHL kval. Sen klagar ju de flesta på att de vi har nu inte håller för SHL men merparten från årets trupp är ju just värvade för att kvala uppåt till SHL så vilka skulle man behållt ändå?
Kommentera

TimraStockholm: Riktigt klokt att kolla på honom en vecka!
Kommentera

JanneH: Sedan har det ju varit till 99% sågning på hur dålig Drugge är m.m. Det här varit allt från hans frisyr till hans sätt att agera på planen. Alla som sett honom vet ju att han inte är en fysisk spelare, varför ska han då helt plötsligt ändra sitt sätt att spela, Timrå måste ju ha varit medveten om detta.
Nog om detta, men det blir så fel att det i dem flesta fall är hans fel att dem förlorar..
Kommentera

kulltorp: Håller med om att alla måste få ha en egen åsikt. För min del tycker jag att vi måste stötta alla som är på isen. Vissa håller kanske inte riktigt i SHL men just nu har vi inga andra och då måste dom få vårt stöd.Nubben gjorde något väldigt bra genom att på ett tidigt stadium bygga ett riktigt bra allsvenskt lag för att ta oss upp i SHL. Men det visade sig att vi gick upp ett år för tidigt till vår stora lycka.Men Nubben fick det inte lätt att försöka justera truppen när vi redan var inne i maj månad då dom flesta SHL klubbar redan gjort sina värvningar, fanns liksom inte så mycket kvar att välja på.
Att vi sen måste lämna en massa miljoner till Karlskrona som nån sorts fallskärm är nog den mest idiotiska regel som skapats.
En nykomling behöver alla medel som finns för att kunna klara sig kvar första året....men det kanske det som är meningen att man inte ska klara av..
Jag litar på Nubben,Freddan och det lag vi har....
Heja Timrå !!!!
Kommentera

JanneH: Håller med dig att Timrå inte står & faller med Drugge.
Jag är mer inne på att Tränarna kanske inte är tillräckligt skickliga att tillsammans med spelarna vända matcher & den trend man är inne i.
Vet att det är tufft som nykomling i en högre serie & sett hur man värvat så kanske dem ska vara i nedre regionen . För Inga av dem etablerade nyförvärven skrämmer våra motståndare..
Kommentera

Helt seriöst, kan vi sluta prata om hurvida Drugge är bra/dålig, ska spela mer/mindre. Ämnet känns jävligt uttjatat. Vi pratar om en back som spelade i allsvenskan förra säsongen och hade förmodligen varit kvar i den serien om inte Timrå gått upp. Jag tror inte vi står och faller med hur han används eller hur bra/dåligt han spelar.
Kommentera

John Cena: Tycker generellt att vi ska sluta fokusera på varandra och mer på produkten Timrå IK. Alla här på forumet är olika men olika bakgrund och har sina egna synpunkter och åsikter om ämnet, vilket är vad detta forum är till för.
Ska man kunna deltaga och interagera på forum generellt, så behöver man till att börja med respektera alla, så länge man håller sig till de regler och lagar som gäller.

Alla har rätt till sitt eget tyckande.
Klarar man inte det så kanske man ska undvika forumen.

Forza TIK!
Kommentera

Sputnik: Sen undrar man ju fortfarande vad man skall med Salmonsson till. 12 poäng i Tyska ligan förra säsongen... WOW!!! Tror både Kaijser och Jansson skulle kunna mäkta med dom siffrorna..
Kommentera

TimraStockholm: Hahah!! ta bort den där loggan omedelbart!!! Får ju ögonsveda för tjyven.. 😋
Kommentera

TIK-Lund: Det är ganska konstigt att fokusera på vilka som är "subjektiva" eller "objektiva". Du påstår att Olle "bör anses som mer objektiv i sitt resonerande tills motsatsen isåfall bevisas." utan att egentligen förklara. Han har väl sina egna subjektiva åsikter som alla andra supportrar. Bara för att han inte sagt dom så betyder det inte att dom inte finns. För mig låter det helt absurt att anta att någon är objektiv och att man måste bevisa att personen är subjektiv. Att vara supporter av ett lag är subjektivt. Vi har liksom lämnat objektiv mark redan där.

Tycker man ska uppskatta subjektiva åsikter och inte trycka ner dom. Jag tycker det är intressant att läsa kommentarer om t.ex. spelare som säger helt motsatta saker. En person hatar och den andra älskar. Båda ser samma spelare men uppfattar helt olika saker. Sånt får mig att tänka om och få en mer rättvis bild på spelarna.

Angående Drugge så tycker jag också att han fått orättvist mycket kritik. När ett nyförvärv som Jalasvaara får spela PP istället för Drugge så känns det jävligt fel. Varför är han ens värvad om man inte vill ha hans kvalitéer? Ja folk har rätt att Drugge har fått chansen att spela. Men inte i offensiva situationer eller i PP där han är som bäst. Det är det jag inte tycker känns rättvist.
Kommentera

Salomonsson ska träna med Timrå fram till fredagen, spännande!
Kommentera

Hockeyhjärta: Jag lutar mer till att hålla med dig i Drugge-caset. Tycker att han inte riktigt har fått en ärlig chans. Han har offensiva kvalitéer, det visade han ifjol. Det bör man ju bygga vidare på. Låt han lira pp och låt han göra det mer än en gång. Ha lite förtroende för honom. Hardegård har ju fått sina chanser och skjutit sina skott i motståndarnas benskydd. Gång efter gång.

Och det resonemanget, mina vänner, bygger jag på att jag gillar små, spelande backar. Och att jag tycker att det skulle vara jävligt roligt om han lyckades. Inget annat. Om han faktiskt har förmågan? Faan vet. Men låt han försöka visa det. Vi har ju inte så mycket att förlora på det. Vilken annan back skulle möjligtvis kunna blomma ut till nån sorts pp-back?
Kommentera

Hockeyhjärta: "att underminera och påvisa (i detta fall påhittade) tillkortakommanden i irrelevanta sammanhang för att skapa sig ett överläge", nu kan jag inte min Nissen utantill men... Åandra sidan är det egentligen helt ovidkommande, ville bara uppmärksamma retoriken.

Att ha en relation till något/någon betyder inte nödvändigtvis att du "känner någon personligen". Din uttalade relation till Drugge i detta fallet är kopplat till det faktum att du spelat mot denne, och någon motsvarande relation har inte Olle påvisat mer än att han följer Timrå IK och jag tycker din retorik speglar ett subjektivt ställningstagande. På samma sätt som jag har en relation till kassören på ICA eftersom denne säljer folkisar och chillinötter till mig (ibland får jag kassen gratis t o m!), och i en boxningsmatch mellan denne och Kassören på COOP skulle min subjektiva favoritskap rimligtvis hamna i ICAkassörens favör förutsatt att jag inte anstränger mig för att vara objektiv medans någon som inte har en relation till dem inte behöver anstränga sig för att vara objektiv.

Nog tycker jag att samtliga spelare, med undantag för Brattkorv fått chansen att bevisa sig i inledningen. Utveckling är en investering och att investera är dyrt, framförallt när man får sparsamt med utdelning på de investeringar man gjort, sedan kan man alltid resonera kring "var det klokt att investera i detta?" och i detta fallet är det tränare/sportchef som valt att granska materialet och kommit till slutsatsen att det är i dessa man har bästa förutsättningarna att ge utdelning.

Du tycker det investerats fel och jag tycker man investerat rätt, däremot är jag absolut inga invändningar att börja investera i Drugge när/om de övriga investeringarna börjar ge avkastning, men för stunden finns inga sådana utrymmen och jag tycker redan man varit för frikostig med sitt kapital/förtroende.
Kommentera

Hockeyhjärta: du har trollat här sedan du först dök upp och nu är din ”upplevelse” att du blir orättvist behandlad i debatten. Om du är drugges agent säger jag bara ”ring Nybro Vikings”. Om du är en 90-talist som har svårt att hantera det faktum att alla inte håller med dig kan jag bara önska dig lycka till. No hard feelings.
Kommentera

Olle: bröt ihop är väl inte rätt ord. Blev less på att du missförstod, vilket är min upplevelse.

Gällande Drugge så känner vi inte varann, har stött på varandra i hallar under några år. Jag tycker dock att han får oförtjänt mycket kritik, han har inte ens fått chansen fullt ut enl mig. Han är en spelande back, vilket jag gillar. Det har varit naturligt att prata till hans fördel när sågningarna varit många. Det är väl också lite spännande att alla inte tycker lika.
No hard feelings?
Kommentera

Hockeyhjärta: förstår överhuvudtaget inte vad du bröt ihop över nu. Medgångssupporter? Trycka ner? Vem kan vara medgångssupporter och heja på Timrå IK, en klubb som gjort två bra säsonger på dom senaste åtta åren?

Skapade du en användare enbart för att ta Drugge i försvar? :)
Kommentera

TIK-Lund: oj, då vet du nog inte vad härskarteknik är 🤔 Min upplevelse är att Olle missförstod mig.

Jag kan väl då förtydliga att jag inte känner Drugge personligen, har alltså ingen uttalad relation med honom som du antyder. Har följt honom, och många andra spelare, under flertalet år. Har följt statistik och läst det mesta som skrivits från div1 till shl, så lite koll anser jag mig ha. Det har jag till grund i mina resonemang och tyckande likväl som andra har sin grund att utgå från.
Jag förespråkar spelande backar, oavsett storlek. Jag anser att man måste tro på de lag och de spelare som klubben har. Utveckla och ge förtroende. Jag tror inte på att trycka ner och såga personer, det mår ingen bra av. Det är vad jag tycker.
Tills motsatsen är bevisad säger du. Det är flera av killarna som inte fått chansen att bevisa sin kapacitet. Vissa spelare får chans på chans och har stort förtroende från tränarna. Det är egentligen fel att jämföra dessa två kategorier spelare med varann, de tränar och tävlar inte på lika villkor. Det är viktigt att belysa tycker jag. Det är vad jag försöker förmedla med mina inlägg.
Kommentera

JobbaPuck: Jamen så är det ju, Falk fick ju inget nytt kontrakt av Djurgården & det känns som man missat ngt.i den scoutningen. Tyvärr, för är ytterst tveksam att han är värd den lön han har i Timrå.
Han är säkert en Trevlig kille, men inte den typ av back Timrå behöver i år .
Sedan är det ju bara att se dem övriga SHL värvningar som gjorts till denna säsong för Timrås del. Förstår att man har problem offensivt, för vare sig Karlskrona eller Rögle förde ju ngt.större spel i anfallszon utan dem är ju van att försvara sig.
Sedan kanske kostymen på Freddan & Thelin är för stor, känns som ingen av dessa herrar kan gjuta mod i grabbarna när det börjar gå tungt.
Kanske göra en Brynäs & kicka dem nu innan det är för sent...
Kommentera

Hockeyhjärta: Här får jag nog ta Olle lite i försvar, på samma sätt som du anser Olles ställningstagande gentemot Doktor Druggels vara baserat på att denne inte "gillar" densamme kan ju likväl appliceras på dig fast motsatt, Olle heller ingen uttalad relation till Drugge och bör anses som mer objektiv i sitt resonerande tills motsatsen isåfall bevisas. Vidare tycker jag fortsättningsvis att du skall förbereda dig på eventuella mothugg om du vill nyttja dig av uppenbara subjektiva resonemang
och ställningstagande framförallt på ett internetforum. Att sedan välja att svara upp med att spela på påhittade antaganden om din motdebattör istället för saklighet i ämnet kallas det härskarteknik, och oavsett vem du är, är du bättre än så.
Kommentera

Olle: du väljer ideligen att missförstå, trycka ner och såga, nu även mig, men det är väl sån du är som person.Jag ids inte ens kommentera ditt svar, som sagt, du väljer att missförstå.

Hoppas att det vänder för Timrå och att spelare du sågar får blomma ut. Jag är inte dum, förstår precis det du har synpunkter på. Du är en medgångssupporter.
Kommentera

Hockeyhjärta: Jo det finns väldigt många spelare som är lovande i junioråldern men steget därifrån till en plats i SHL är rätt stor och inte för att låta nedvärderande men alla 15-åringar som spelar hockey är stenhård med kost och träning.

Jag tror du underskattar SHL-klubbarnas scouting och överskattar potentialen hos spelarna i lägre divisioner. Vi har ett lag fullt av allsvenska spelare som gjorde succé ifjol men som går dyngdåligt i år, det om något borde väl ge en hint?
Kommentera

JobbaPuck: Japp finns inte back jävel som kan spela fysiskt som Didde o Sanny fatta inte Freddan o Nubbs att det är en sådan som behövs bakåt???? Nog med så kallade spelbegåvade kärringar både framåt o bakåt nu AGERA FÖR HELVETE NU.
Kommentera

Den enögde: Flest tacklingar och täckta skott i laget, men visst hade man högre förväntningarna på Falk. Hans brister doldes väl i en solidare backuppsätning hos DIF.
Kommentera

« · 1920532 · »