1150x200-051a7674-5bbf-491a-93fe-5680d7648151.jpeg

Timrå IK

590581 inlägg · 6217 ämnen

Slår vi vakt om SHL och Elitserien?

« · 1158101 · » Till forumet

Sv: Slår vi vakt om SHL och Elitserien?

micke:

Nu svamlar du igen. HV hade 6 203 i bortasnitt och det är 6:e bästa. SSK är inte alls något undantag. Deras bortasnitt låg på 6 147 vilket är bättre än både Timrå, FBK, Frölunda och LHC.

Det är ganska uppenbart att du inte ser några enkla samband. Annars får du gärna förklara hur det skall vara möjligt för de 4 lag med bäst hemmasnitt att också toppa de bästa bortasnitten? Du tror inte att Frölundas bortasnitt påverkas väsentligt av att de aldrig får spela några bortamatcher inför 12 000?...och att det har väldigt lite att göra med om Frölunda är populära eller inte.

Du fortsätter att rimma på Murmansk, ha det så trevligt.

Kommentera

keni: Elitserien är en proffsliga, verkar det vara många som har ett jobb på sidan om?
Kommentera

Tjalle:
Ja va ska man säga! Sverige borde ju ha en proffsliga tycker man men så kommer de ju aldrig bli, Sverige är inte ett rikt land direkt hehe.
men men, ja förstår de övriga lagen som vill droppa elitserien, blir det så blir hockeyn totalförstörd antar jag.
då går betyde verkligen inte ett SM guld någonting. för då vet man ett de bästa lagen spelar en annan liga?
Så de skulle känns konstigt.
men jag tror även dom kommer förlora publir så det är både på gott och ont.

Men vad som än händer så behöver Timrå mer pengar att konkurrera om så att man kan värva dessa nyckelspelare för ett SM guld punkt slut!!!!

jag tror även en ny arena på ca 10000 per el nåt i Sundsvall skulle göra susen inför framtiden också. vem vet, men jag tror på det.
Malmö höjde väl sitt intresse i Allsvenskan från 45000 till 9000 el nåt ?
dom hade ju en del matcher på 14000 el nåt va?
tänk att få spela en mach inför 14000 fans , jiiiiises vilken dröm
Kommentera

Et tu Brute: Det kan för övrigt vara intressant att påpeka att de 4 "stora" hade sämst bortapubliksiffror (Tälje undantaget, men dom är jämt undantaget). Vad säger det? Att de fyra "stora" är publiklag och populära? Knappast.....

Tror du fans av ryska lag kommer strömma mer till arenan för att dom möter ett okänt lag av bönder från Vätterns eller Värnens strand?Tror du dessa bönders fans komma fylla arenorna för att kolla på Novosibirsk Traktor? Njae , knappast. Även utan de "stora 4+1" kommer elitserien ha större publiksnitt än ett KHL/Europaliga....
Kommentera

Et tu Brute:

Byter vi ut SSK och Rögle mot Leksand och Malmö så lär ju snittet öka hyggligt lite till.
Kommentera

micke skrev:

"Snittpublik 2008/09 i olika Europaligor
Sverige 6260
Schweiz 6073
Tyskland 5847
KHL 5142
Finland 4919
Tjeckien 4902

(Dessa siffror är från Hockeyarenas.net)"

Då kanske det skulle vara intressant att konstatera att de inbördes 50 mötena mellan "de 5" hade ett snitt på 7 774. Då har man ändå DIF som en kvarnsten runt halsen :-)

De övriga 7:s 105 matcher sågs av genomsnitt 5 302. 

Kommentera

F.ö är det ett intressant faktum att KHL, trots deras NHL-wannabe, höga löner och alla stjärnor hade ett lägre publiksnitt än Elitserien. Även den tyska och Schweiziska ligan hade ett lägre publiksnitt än Elitserien. Elitserien hade faktiskt det högsta publiksnittet efter NHL föregående säsong. Trots detta kan man läsa åsikter om att Elitserien är döende och kommer intressemässigt samt publikmässigt sluta som basketligan i Sverige. Jag kan (som jag tidigare skrev) hålla med om att Elitserien behöver en förändring (kanske t.om en nordisk liga) men att sträva efter en NHL/KHL/Europa-liga är dödsdömt, från både svenska som utländska lags synpunkter....

Snittpublik 2008/09 i olika Europaligor
Sverige 6260
Schweiz 6073
Tyskland 5847
KHL 5142
Finland 4919
Tjeckien 4902

(Dessa siffror är från Hockeyarenas.net)
Kommentera

Snoop: Jag skrev "Serie Nord" och "Serie Syd". Kalla det istället för "Serie Coca Cola" och "Serie Pepsi" om du vill. Om du hade dessa lag jag skrev och skulle dela upp dem i två serier. Hur hade du delat upp dem?
Kommentera

T T: Skönt att kenta fattar något, håller med honom helt och hållet.
Kommentera

Precis som micke säger så tror jag på en nordisk liga, ev en svensk - finsk. Att spela mot ryska lag tycker inte jag verkar intressant, skulle inte vara många matcher som man skulle vilja kolla på. Det har man Champions league till. Man måste oxå behålla publiken, då tror jag inte man ska gå längre än en nordisk.

Som det är nu, med spelare som drar till andra ligor när dom blir "för bra" för elitserien, detta måste stoppas. Klubbarna vill ju erbjuda den bästa ishockey å då är det ju tråkigt när många svenska spelare som är bra men inte platsar i NHL åker till andra ligor. Även när juniorer sticker över till juniorligorna på andra sidan atlanten. Vi vill ju behålla våra bra spelare så länge som möjligt, och vi vill att elitserien ska bli mer attraktiv liga.
Kommentera

micke: Intressant att du placerade sm liigas nordligaste lag Kärpät i serie syd.
Kommentera

För övrigt är snacket om att fem elitlag drar sig ur den svenska SM-serien ännu ett bevis på att hockey är en jävla pajassport. Räcker det inte med att VM är ett fullständigt urvattnat och därmed värdelöst spektakel?! Jag blev inte ens glad i och med Tre Kronors sanslösa vändning igår, eftersom jag inte alls bryr mig sedan länge. Det säger en del. VM vart fjärde år (när det inte är OS) räcker för mig. De bästa spelarna måste fan delta - annars betyder "VM" fan inte ett skit! Jag är ett TIMRÅ IK-fan, däremot inget puckat hockeyfan...
Kommentera

Jag skrev ett inlägg för nåt år sedan om hur jag kunde tänka mig en framtida liga, och efter de senaste dagarnas mediahysteri har jag inte ändrat min uppfattning.

En nordisk liga bestående av 12 svenska, 7 finska, 2 norska och ett danskt lag uppdelat i två serier med 11 lag i varje. Under grundserien möter man lagen i sin serie 4ggr och lagen i den andra serien 2ggr = 62 matcher. De 8 främsta i varje serie går till slutspel och man lottar lagen från olika serier mot varandra, åtminstone i 1/16 dels och kvarten....
För tillfället kan vi kalla den för Nordiska Ishockeyligan (NIL). Liksom det är nu i elitserien ska det vara vissa krav för att få deltaga i ligan, arenamässigt, organisatoriskt, sportsliga framgångar, supperterbas, historia, ekonomi osv.

Jag kan tänka mig "NIL" bestå av dessa lag.
"Serie Nord":
Brynäs
Leksand
Djurgården
AIK
Timrå
MoDo
Luleå
Jokerit
HIFK
Ilves
Tappara

"Serie Syd":
HV71
Linköping
Färjestad
Frölunda
Malmö
"Köpenhamns IF"
Vålerengen
Storhamar
Kärpet
TPS
Espoo

Alltså är grupperna främst indelade för att vara "derbyvänliga". För ex BIF skulle det innebära att man i grundserien möter svenska lag 34 ggr, finska lag 22 ggr norska 4 och ett dansk 2 ggr. Ärligt talat, för min egen del bryr jag mig inte så mycket om ifall vi möter Linköping eller Jokerit...

Sedan kan såklart Champions Hockey Leauge (eller vad det nu heter) utvecklas och spelas parallellt med den interna ligan så att den blir ngt liknande den fotbollen har. Men då krävs nog rejält med deltagar- och prispengar för att fans, media och lag ska engagera sig.

Om elitlagen idag får 20-25 mkr/säsong av TV-avtal hur mycket skulle inte det öka om vi inkluderar alla nordiska länder? För att inte tala om centrala (Spelbolag t.ex) och t.om lokala sponsoravtal. Ärligt talat, en elitserie utan de 4+1 skulle vara hyffsat utvattnad, både intressemässigt, ekonomiskt och sportsligt (allt går hand i hand).

Några frågor:
Vad händer med ned och uppflyttning? Svårt... Finland t.ex har sedan några år inget sådant system, varför skulle dom vilja ha det nu? Kanske varje land kan avgöra det? Sverige kan t.ex bestämma att de två sämst placerade svenska lagen ska åka ned till en svensk kvalserie precis som nu, och spela om det. De lag som kommer upp måste dock såklart klara av de andra kraven för att platsa. Det är väl inte så många nu...möjligtvis SAIK, Löven och defenitivt Tälje. Men om vi Sverige åtminstone har det systemet kanske andra allsvenska lag (Almtuna? VIK?) är villig att satsa att klättra uppåt och då får vi från svensk del ha kvar en kvaldramatik dessutom. Och om det skulle visa sig att det finns lag i lägre divisioner som har alla de förutsättningar som finns för att platsa i "NIL" ska ligan kunna vara flexibel och det ska kunna gå att flytta om dom ändå (liksom man idag flyttar ned lag som inte klarar elitlicensen).

Skulle Finland acceptera att bara ha 7 lag representerade medans Sverige har 12? Jag bara kollade på de finska lag idag som skulle ha bäst förutsättningar arenamässigt att konkurrera med svenska lag. Ärligt talat har jag inte sån stor lag på SM-liiga men om man kollar på deras lags omsättning, publiksnitt osv så har jag svårt att tänka mig några andra lag i dagsläget. Att Norge skulle ha två lag med, att Danmark ett och att AIK av ngn underlig anledning skulle få en friplats låter ju också märkligt. Men det är helt marknadsmässigt helt enkelt.
Ärligt talat, om KHL överlever kan vi aldrig konkurrera lönemässigt med dom. Det snacket med om Schweiz är ju bara löjligt. Där har ingenting förändrats på 10 år, de har fortfarande en 3-mans utlänningskvot och nästan ingen skatt för utlänningar så vi är (minst) lika konkurrenskraftiga mot dom som för 10 år sedan. Men med en nordisk liga som skulle generera mer pengar och mer intresse till lagen så har vi åtminstone en bättre chans att konkurrera med KHL/två-vägs kontrakt till NHL samt Schweiz. Man kan även ändra rinkarna till finska mått (blandning mellan svenska och NHL), införa små reklampauser a´la NHL om om det blir positivt. Huvudsaken är att det blir FÖRÄNDRING, för det behövs. Om fem kanske vi har en ihopslagen Tysk/Tjeckisk/Schweisk-liga. Då blir det tufft för elitserien...

Denna idé innebär att vi fortfarande kan ha 12 svenska lag i högsta serien, man kan fortfarande bli svensk mästare om vi vill det (det svenska lag som mest poäng eller t.ex de två svenska lag som är bäst i resp. serie möts i bäst av tre), vi kan fortfarande ha kvar kvalseriedramatiken, vi får fortfarande möta svenska lag för den mesta av tiden, fansen kan fortfarande åka på bortamatcher (bussresa till Övik eller buss+färja till Helsingfors är väl skitsamma). Positivt är ju helt enkelt att lagen får mer pengar och kan konkurrera liiiite bättre än idag mot andra länder. Vi får möta lite mer varierat motstånd (och fans) än idag.

För jag tror ärligt talat en Europeisk liga inte har en chans. Skillnaderna mellan länderna är allt för stora, inte bara skattemässigt och sportsligt men även kulturellt och socialt. Norden har mer gemensamt, inom allt detta. En nordisk liga skulle som fördelar ha det sociala, kulturella och inte minst sportsliga jämnfört med ex KHL eller ngn alpliga. Med detta skulle även det ekonomiska glappet kunna minska något....
Kommentera

El Maco: Nja...visst finns det väl en påtänkt bonde i det här fallet iaf...och jag är lite inne på att gräset kan bli grönare på den här sidan också ifall dessa kreatur gör verklighet av sina drömmar. I vilket fall har de ytterligare förpestat den nuvarande betesmarken så pass att deras ev. fortsatta tuggande här skulle utarma födan för de andra kossorna svårt.
Kommentera

mikenomad: I det här fallet har man vare sig gräs eller bonde inom synhåll men man utreder om det finns en annan bonde och i så fall var. De andra kossorna har bett de drömmande kreaturen att starta sin egen gård om de inte vill fortsätta jobba på den här.
Kommentera

Alla korna var väldigt lyckliga på bondgården. Och undra på det. Bonden och hans fru var snälla och gräset var väldigt grönt. Korna kunde äta grönt gräs hela dagen lång. Vem kunde begära mer?

Muriel.

Muriel var missnöjd. "Se så grönt gräset är på andra sidan stängslet", sa Muriel."Den gården ser finare ut än den här."
"Den här gården är fin", sa de andra korna och tuggade på det gröna, fina gräset.

"Och titta på det stora, vita gårdshuset därborta. Fönstren måste vara av diamant", sa Muriel.
"Se så de skiner."
"Det är bara solen som skiner på fönstren så att det ser ut som om de vore av diamant", sa de andra korna och tuggade lyckligt på sitt fina gröna gräs. "Försök vara nöjd, Muriel", sa de.

"Bonden där är nog så rik att han ger mig ett diamanthalsband", sa Muriel. "Gräset där är i alla fall bestämt grönare än gräset här. Jag går dit bort."
Så Muriel gav sig av ensam. Alla de andra korna fortsatte att tugga sitt fina gröna gräs och att vara nöjda.
Muriel gick och gick och gick.

Hon fortsatte att gå och till slut kom hon fram till den andra gården.
"Ser man på, gräset är grönare här", sa Muriel. "Det grönaste gräset i världen." Och det var det.
Hon tittade på det stora vita huset.
"Och fönstren är av diamant", sa hon. Och det var de.

Den nya bonden och hans fru var väldigt, väldigt snälla och väldigt, väldigt rika. Bonden borstade Muriels päls varja dag. Bondens fru gav Muriel ett diamanthalsband.

"Det lönar sig att vara missnöjd", sa Muriel medan hon tuggade på det grönaste, saftigaste gräset i världen.

Så kan det ju faktiskt vara......
Kommentera

TobbeA:

För att sammanfatta så är alla lika glada om denna utbrytning sker, ni slipper oss och vi er. Vad det gäller publiksiffror i en ny liga så lär åtminstone inte ni behöva oroa er, i Jpkg är det väl lapp på luckan om så HV möter Novosibirsk, bortasektionen inräknad.

Har dock svårare, på alla sätt, att förstå vad den fula ankungen DIF gör i det här sällskapet. De platsar ju definitivt inte vare sig sportsligt eller ekonomiskt. Naturligtvis är det hemmaorten, Kungliga Hufvudstaden, som är poängen här.

Men alla vet ju att Stockholmare, oavsett sport, endast vallfärdar till arenor när det vankas matcher mellan två Stockholmslag och med tanke på AIK:s rustande de senaste åren med sikte på ES så.....fast det är kanske tänkt att även AIK ska ta klivet till KHL...?
Kommentera

Varför inte plocka ihop ett gäng snygga förlorare och satsa på återkommande Hockey wrestling med smaklösa lag som Frölunda, Linköping och Färjestad i spetsen? Hybrisgänget som vill bryta sig ut ur Elitserien borde kunna exportera eländet till USA och lätt få bättre siffror än NHL! Go go go!

Eller varför inte en liga i Nordkorea?

Vi andra packar unikaboxen och släcker ner några lysrörsrader i hallarna och låter den "riktiga" hockeysvetten drypa bland halvfulla hallar. Återgå till enkelt korvpapperstifo och grågubbegnäll på läktarna. Förbjud mediakuber och grafitklubbor!

För mig är det naturligt att ett lag som vinner Elitserien och samtidigt erbjuder läktarplats i en bastu (!!!?) innerst inne skäms och vill komma ut;)
Kommentera

Personligen får jag Obol-vibbar när dom stora elefanterna börjar snacka KHL.

Kommentera

Kevin O Shea:

"Men det är ju klart att det måste vara roligare att möta Salzburg, Vålerengen och Novosibirsk, än skitlag som Timrå, Brynäs och Skellefteå!"

Glömde bort detta lilla stycke.

Nja roligare vet i fan men jag kan ärligt säga att lagen du rabblar upp där påverkar mina känslor lika lite. Ni har säkert en liknande syn på de sydligare lagen antar jag. De lag som finns rivalitet mot är de lag som finns med i utbrytargruppen (+några fler som inte är elitserielag idag) och det är oxå de lag som kommer till Jönköping i några större skaror. Självklart beroende på deras geografiska närhet men eftersom bortasupportrar och avstånd ofta dras upp när det diskuteras anslutning till nya eller befintliga resor så kan jag bara kort konstatera att det vallfärdar ju inte precis bortasupportrar idag. Inte för något lag.

En annan sak... ni tror inte finska lag är tillfrågade? Malmö? Tror ni inte att ett bolagiserat Malmö återigen i händerna Percy kommer haka på? Fan det är ju precis sådana här saker som han går i gång på. Bra elle dåligt? Ja det är en helt annan sak.

Nä nu svamlar jag på grund av trötthet. Go natt!
Kommentera

Kevin O Shea:

Ja du... I topp av vad? Inte fan vet jag om jag ska vara ärlig. För mig smäller ett SM-guld naturligtvis högst av allt men bara för att det är så för mig betyder inte det att det kommer vara så för evigt eller för alla. Och ska man hårddra det så måste väl ändå alla idrottsmän (och kvinnor) sträva efter att bli best of the best? Alltså slutligen bäst i världen? Det låter ju förbannat pretansiöst och jag inser ju oxå att lilla HV aldrig kommer att komma i en sådan situation så att de skulle kunna slå exempelvis Detroit i bäst av sju matcher i världsfinal men strävan måste ju ändå lik förbannat finnas där. Hur man ska uppnå målet, skapa bäst förutsättningar för att komma dit, är självfallet öppet för diskussion. Och nej, jag tror inte 14 lag i es är vägen heller tyvärr.

Det handlar ju mest om att förr eller senare inse att världen snurrar på utanför vårt lilla avlånga land. Man måste inte gilla utvecklingen, jag gör det inte, men lik förbannat får man acceptera den. Förr sa vi att ES var nr 2 i världen kvalitetsmässigt. Andraplatsen släppte vi utan att blinka till KHL för vad hade vi att sätta emot? Noll och inget. Nu är väl frågan om ES ens rankas som tredje bästa liga i världen? Och det är ju nu som alla nostalgiker och folkhemsromatiker börjar dra fram sönderkokt korv, lottringar och fan och hans moster för att påvisa att det minsann dög förr så ska det duga nu oxå. Men gissa en sak, världen är inte likadan idag som för 5-10 år sedan. Och har man inte insett det så har man större problem än fem klubbars utträde ur SHL... då blir man som Henrik Pontén men det är en annan diskussion.

Ni kanske skulle vara nöjda med en elitserie i framtiden som motsvarar nuvarande div 2 eller 3 i kvalitet men det skulle inte jag. Hur många spelare tror ni blir kvar när vår nationella liga rasat i rankingen och inte helelr kan betala för sig? När den dagen kommer då vi har släppt finska, schweiziska och tyska liga förbi oss oxå så finns det inte många spelare kvar att välja bland. Kom nu inte med argumentet att vi kan göra något då för då är det för sent. Det är väl inte bara så att Resterande 7 är rädda för att sätta sig i förarsätet?

Det är väl inte på något sätt fel att kontrollera vilka alternativ som finns innan man skriver på något. Varför inte skriva ett lite sämre betalt men kortare tv-avtal (OM det nu är det som det hänger på) och avvakta till NT-utredningen är klar till årsskiftet? Varför tvinga fram ett sånt här beslut? Nu kan jag inte juridiken bakom SHL så det kanske var nödvändigt oavsett vilket.
Kommentera

El Maco: Ett lika skönt som i sammanhanget passande minne. Även om inte heller jap var fysiskt närvarande det aktuella tillfället.
Kommentera

mikenomad: avancemanget 1981 firades i Jönköping i sista omgången till exempel. Inte för att jag var med på plats men farsan var det i alla fall.
Kommentera

Et tu Brute: I samband med Timrå eller? Har rätt goda KS-minnen så det kan jag väl göra.
Kommentera

Et tu Brute: Jofan, klart man gör. 178.000 träffar på Karolinska...
Kommentera

mikenomad:

Är det ingen som vågar söka på KS?

Kommentera

Icing-Ove o Paddan: Sötisar..;-) Det är just det här småputtrigt gulliga meningsutbytet supportrar emellan man skulle sakna i en rysk liga...
Kommentera

Skulle gärna vilja se Loobs min när Christer Ericson slår igång Hives CD:n och alla sju representanter för "landsortsklubbarna" vinkar av honom..
Kommentera

Paddan: Hittar du några träffar på "Timrå" och "final"? Har en jävla massa träffar på "stanna Sanny!" och "Nubben, den jävla snubben"..
Kommentera

Paddan: jag fick 2 720 000 000 träffar
Kommentera

Dream Team: Konstigt, en sökning på Google gav bara 2,6 miljoner träffar...
Kommentera

Dream Team: Haha! Ja, ni var hela 4p före :-)
Kommentera

Dream Team: En sökning på "sten" gav många träffar på Bengt åke.
Kommentera

Icing-Ove: En sökning på "fiasko" samt "MoDo" och "säsongen 2008/09" gav närmast oändligt många träffar..
Kommentera

Et tu Brute:
Sökte på "CHL" och "fiasko"...blev många träffar på HV71..
Kommentera

Et tu Brute: Ok, korrigering; jag gick händelserna i förväg ang. ev. planer. Kanske ett önsketänkande för det känns vare sig främmande eller helfel. Btw, är alla smålänningar lika dryga, feta och fula som Christian i "Robinsson"? Kom osökt att tänka på det när jag läste Ditt svar...
Kommentera

TobbeA: Du skriver: "Jag ser egentligen inget fel i den utgångspunkten eftersom jag vill se HV i topp och då krävs det pengar, mycket pengar. De fem klubbarna, eller iaf fbk,vf, lhc och HV anser sig ha nått taket för vad de kan tjäna inom landets gränser helt enkelt."

I topp av vad?

Kan det som svenskt elitserielag finnas någon större topp än att vinna ett Svenskt Mästerskap?
Är det större att vinna ett Ryskt? eller ett Amerikanskt?
Hv är ju redan i topp av den svenska elitserien, och har som vi förstått redan alldeles för mycket pengar till spelarbudget - så vad är problemet?

Men det är ju klart att det måste vara roligare att möta Salzburg, Vålerengen och Novosibirsk, än skitlag som Timrå, Brynäs och Skellefteå!
Kommentera

mikenomad skrev:"Personligen tycker jag helt ärligt att de fem som nu agerar skall fullfölja sina planer."

Detta är ju intressant. Kan du med någon källhänvisning peka på vad dessa planer egentligen är?

Det är ju också en märklig tågordning på det hela. Borde det egentligen inte varit "de 5" som kallat till presskonferens och stolt förklarat att nu åker vi till Vladivostok och ger ryska björnen en riktig omgång. Är det någon som vill köpa fällen när vi är färdiga?

Varför behövs det ett gäng rödnästa norrlänningar för att få ut detta budskap till svenska folket? Dom har ju redan bestämt att de inte skall följa med. Förmodligen visumkrångel igen. Norr om dalälven kan ett A4 vara jävligt stort...och besvärligt.

Om man inte kan komma överens om dessa jävla TV-rättigheter, så tror jag att alla är förlorare. Sverige kommer allt mer att bli ett slags europeiskt Saskatchewan. Ett ställe som producerar duktiga hockeyspelare, men ingen människa i hela världen kan namnet på ett lag därifrån, eftersom man som bäst ligger i Div 7 på den kontinentala rankingen.

Jag föredrar utvigdad frihet för det enskilda ES-laget, en bibehållen ES, med CHL som extra krydda på anrättningen. Det här har blivit för mycket jävla kackel om oväsentligheter och rena rama fabler.

Kommentera

Et tu Brute:

Jag tror inte Modo har någon tradition av derbyn mot dessa lag.

Personligen tycker jag helt ärligt att de fem som nu agerar skall fullfölja sina planer. Är bollen satt i rullning är det ingen större mening att stoppa nu. Nä, låt dessa lag hävda sig bland ryssar och finnar och få möjlighet till ytterligar kliv i utvecklingen. Om jag som supporter till de här lagen skulle vara lika glad vet jag inte men det är ju klart, konkurrensen och klassen i en sån liga är ju avsevärt större så ev. framgångar där smäller ju högt.

Vad gäller vår inhemska liga så tror jag som vissa andra tyckare att det inte alls skulle innebära nåt slut, tvärtom tror jag förutsättningarna för en ännu intressantare liga med lag som AIK, Växjö, Leksand, Almtuna och Västerås (t.ex.) är tämligen goda. En liga med mycket känslor både på isen och på läktaren, utan mätta, maktgalna "näsan i vädret"-lag som HV, FBK, LHC (hur dom nu kan känna sig nöjda här. Hur mkt har dom vunnit eg?) Frölunda och DIF (den fula ankungen).

I slutändan tror jag nämligen att det är som Lungan skrev häromdagen, det är inte till syvende och sist kraven på absolut bästa hockeykvalité som är avgörande för publikintresset, det går mycket djupare än så. Hockey är en Svensk nationalidrott och Svensk hockey kommer ALLTID att beröra, oavsett kvalité....och då är det parametrar som Icing-Ove tar upp som lockar till slut.

Dessutom skall vi inte underskatta vår egna produktion av hockeyspelare som i och med detta med stor sannolikhet kommer gynnas stort då de kvarvarande klubbarna garanterat inte kommer kunna plocka in stora utländska namn i parti och minut längre. Och Svenska hockeyspelare är inte kattskit det heller när allt kommer omkring.

Med detta vill jag inte säga att den kvarvarande ligan kommer bli bättre, naturligtvis är det inte så. Kvalitén kommer att sänkas, åtminstone till en början. I det långa loppet är jag inte lika säker. Det har länge pratats om en utökning av ES, jag tror att detta kan vara ett alternativ och jag tvivlar inte kring vilken liga som publikt ( i Sverige) kommer röna störst intresse.....
Kommentera

Et tu Brute:
Jag tror nog att publiksiffran blir lika stor som HV mot Ungerns topplag :-)
Kommentera

Icing-Ove:

Låter som du är sugen på derbyn mot Katterna, Bergeforsen och Antjärn igen. Hade inte ni fått nog av det?

Kommentera

TobbeA:
Fan, jag har inte läst så mycket om HV71 i Dagens Industri. Få se nu, styrelse, bolag, vinst, tjäna, rysk olja, expandering, aktier och mycket, mycket pengar....låter lite Skandia?

Inget slår derbyn, känslor, varm korv, stabil ekonomi, hemvändare och tradition tror jag ;-)
Kommentera

Kevin O Shea:

Äh det där med att "värna svensk hockey" är naturligtvis bara en vackrare omskrivning av "vi vill tjäna mer pengar". Jag ser egentligen inget fel i den utgångspunkten eftersom jag vill se HV i topp och då krävs det pengar, mycket pengar. De fem klubbarna, eller iaf fbk,vf, lhc och HV anser sig ha nått taket för vad de kan tjäna inom landets gränser helt enkelt. Om gräset verkligen är så mycket grönare utanför Sveriges gränser låter jag vara osagt men det är ju det de tror och hotar med.

Detta är ju ingen situation som uppstått de senaste veckorna på något sätt. Bara det att SHL och "De fem" råkade komma till vägs ände just nu. För ganska exakt ett år begärde, och fick, HV´s styrelse befogenhet att fatta sådana här beslut angående föreningens framtid utan att behöva tillfråga ett årsmöte innan beslut fattades. Redan då måste Frick & Fritz naturligtvis anat vad som var på gång.

En annan sak och jag vet inte om det uppmärksammats av riksmedia eller internetmedia men under slutspelet så hade HV besök från KHL. Agendan då är oklar för de flesta av oss iaf mig men man kan ju naturligtvis gissa och anta olika saker.

Tycker du jag svamlar så är det säkert så men det kan inte hjälpas just nu... Mycket som händer och jag är inte säker på vad jag känner inför det....
Kommentera

Vad fansen verkar tycka, tycks vara solklart - de flesta vill ha kvar elitserien. Men vad tycker spelarna egentligen? Undra om t.ex. Sanny visste om FBK´s planer? Kan detta ha varit en anledning till att han skrev på där? Tror inte på Olso-teorin riktigt.
Kommentera

Simmalugnt: Tror inte det blir någon KHL fusion. En europeisk liga möjligen, är alltför stora ekonomiska och kulturella skillnader mellan västeuropa och Ryssland..
Kommentera

Nog för att målet var att vi skulle bli ett topp-4 lag men att det skulle ske så här var lite oväntat.
Kommentera

KniveN: Så här tycker Sillstryparna

"GOA GUBBAR
Jan Kajupank, ordförande

– Det är spännande. Det beror lite på vilka bortaresor det blir, det är inte så roligt att åka till Moskva en torsdag. Men har de gjort det här så har de gjort det. Som supporterklubb är det bara att gilla läget. Men man måste göra något i Sverige. NHL och Ryssland kan inte mjölka oss på alla spelare så fort de börjat åka skridskor, då blir det inte kul för svensk hockey. "

Men tydligen är det jävligt kul för svensk hockey att dom själva dränerar
dom mindre klubbarna.
Jag tror det är bra att detta händer just nu. Förhållandena har börjat bli vidriga i ES
Kommentera

Hahl Bundy: Ja ska dom bryta sig ur ES och inte ha med sig någon publik, då har dom grävt sin egen grav.
Kommentera

« · 1158101 · »