1150x200-051a7674-5bbf-491a-93fe-5680d7648151.jpeg

Timrå IK

590539 inlägg · 6216 ämnen

Timrå IK - Djurgårdens IF 2021-10-16

« · 2240166 · » Till forumet

Sv: Timrå IK - Djurgårdens IF 2021-10-16
kattan: Håller inte med. Skulle Liljewall vara en gnuggare? Walli? Var dras gränsen för att vara en gnuggare? Är man ursäktad bara för att man skulle vara en "gnuggare"? Han har även bättre Corsi, FF, OISVS än Rattie och Hanzl. Nä ditt argument håller inte. Jag har sett honom spela denna säsong och jag tycker han tagit ett kliv och ser mer engagerad ut än tidigare.
Låst ämne

thorwald: Blir skevt att jämföra Olofsson med en massa gnuggare. Olofsson ska vara en offensiv spelare, och där håller han inte på denna nivå. Han är otroligt valpig i sitt spel och ser ofta oengagerad ut. Det borde räcka för att förstå varför det klagas på honom.
Låst ämne

Nisse1: Vad fan? Spelar ingen roll vilken målvakt Nubben tar in, han kommer stå lika utlämnad ändå och tvingas släppa in puckar så länge Timrå inte får ordning på försvarsspelet!
Låst ämne

kulltorp: Tror de flesta spelare skulle ha svårt att platsa i Karlskoga i nuläget. Som sagt, väntar fortfarande på något konkret bevis på att Olofsson skulle vara sämst, finns inget som tyder på det.
Låst ämne

Nisse1: Håller med Sanny om backsidan, den är klappkass förutom Svensson. Rajaniemi gör det bra.
Låst ämne

Nisse1: Konstigt att vara missnöjd med Rajaniemi som verkar vara en av de få som kämpar för klubben.
Låst ämne

thorwald: I min värld så skulle Olofsson få svårt att platsa i Karlskoga
Låst ämne

bar mofftak: Stämmer det så har Nubben tappat det fullständigt! Hur många misstag kan en sportchef få göra? Tror han att backspelet blir bättre om man byter ut den bästa målvakten man har?
Låst ämne

hockey_21: 3 miljoner vill vi ha för Carlson, och då är det billigt.
Låst ämne

Nisse1: Det låter väldigt udda. Han var visserligen dålig förra matchen där han inte blev utbytt men det är definitivt inte Rajjan som är problemet.
Låst ämne

thorwald: Gud förbannat, Lyssnar på Sanny o Svensson. Tydligen är man missnöjd med Rajaniemi och undersöker marknaden. känns förbannat märkligt om det är där pengarna ska läggas. Dom tycker också att backsidan är bedrövliga.
Var ska det här sluta?
Låst ämne

Otto1: Hockeyallsvenskans stats verkar ligga nere så kommer bara åt uppgifter från eliteprospects. Men om vi fokuserar på denna säsong i SHL så sticker inte Olofsson ut varken negativt eller positivt, utan han ligger någonstans i mitten. Väntar fortfarande på bevis att han skulle vara klart sämst som det basuneras ut här titt som tätt.

Både när det gäller FF och Corsi så ligger ett antal spelare ligger sämre till.
Låst ämne

Otto1: Nu jämförde jag ju främst förra säsongen som jag skrev. Och Walli borde inte tas med i SHL-jämförelsen överhuvudtaget anser jag då han spelat så pass lite. Spelar man lite kan man ju vara "utvilad" och prestera på topp då man väl spelar. Jämför Olofssons corsi med Liljewall, Boyce eller till och med Rattie och Hanzl så är den på samma nivå. OISVS bland de högre i laget bakom Boyce och Madsen. Räcker med att kolla på honom denna säsong så ser man ju att han är långt ifrån den sämsta på isen. Han har tagit ett kliv denna säsong faktiskt. Tycker han ser mer engagerad ut ute på isen jämfört med förra säsongen.
Låst ämne

thorwald: Det där blir lite knasigt när du bara kollar på statistik och antal spelade matcher utan att kolla den underliggande statistiken. Kollar man lite mer djupgående så snittar Olofsson över 12 minuter per match medans Walli snittar strax över 6 minuter per match. Olofsson snittar även strax över 1 minut i PP per match medans Walli inte har spelat någon minut i PP alls på hela säsongen. Kollar man sedan på Corsi så ligger Walli på 50,77 kontra Olofssons 44,51. Det händer alltså mer framåt kontra bakåt på isen när Walli är inne jämfört med när Olofsson är inne. Sen får man även ha i åtanke att Olofsson har fått chansen i både 1a och i 2a-femman under säsongen medans Walli varit cementerad i 4e/extraforward.
Låst ämne

Den här säsongen har Olofsson dessutom spelat hyfsat tycker jag med vårat lag mått mätt. Jämförbar med sådana som Lööke och Hartmann när det gäller produktion framåt och insläppta mål. De matcher jag sett har han känts rätt så pigg framåt.
Låst ämne

covfefe: En sak jag undrar är varför det klagas så evinnerligt på Olofsson? Man kan ju förvänta sig mer av honom ja. Men förra året i allsvenskan producerade han ändå mer än ett antal av våra forwards och var med på mindre mål bakåt. Jag gillar ju Walli mycket, men han har sämre stats än Olofsson på fler spelade matcher. Detsamma gäller Liljewall, Madsen och Boyce.
Låst ämne

roger_sundsvall: Varför så arg när han inte ens skrev något provocerande?
Låst ämne

KB: Ja jag har ju tippat kval för Brynäs igen. Motståndare där kan mkt väl bli vi, eller det är väl mest troligt att det blir så
Låst ämne

kattan: Jag tror att mycket av virrigheten beror på felkomponerat lag. Det finns ju inte kemi nånstans, förutom i powerplay. LaLeggia med Hanzl och Rattie i första. Alvarez, Lundin och Hartmann i andra.
Backarna är lite svårare, tills Didrik är tillbaka.
Men sämre kan det knappast bli. Börja med att splitta på Erixon och Bohm i alla fall.
Låst ämne

Knafus: Brynäs måste väl ändå vara en kandidat till det svagaste lagbygget i SHL. Relativt namnstarkt, men har aldrig presterat bättre än en bottenplacering de senaste åren. Fast det kanske sitter mer i föreningen.
Låst ämne

kattan: Ja, spelare som inte håller måste ner i Allsvenskan på åtminstone lån om inte kontrakten skulle brytas.

Jag tror dock mer på att Olofsson hade utvecklats mer i en klubb som BIK Karlskoga med en massa jävlar anamma. Mora är det dock inget fel på heller.
Låst ämne

Jag undrar hur egentligen tränarfrågan är löst, det ska ju vara två huvudtränare, funkar det så egentligen eller måste Ante hålla tillbaka gentemot Freddan? Jag tror det är så att Freddan är "huvudtränare" därför ser det likadant ut nu som det gjort i flera år.
Låst ämne

Labban: Det är väl han eller Boyse och Boyse vill inte
Låst ämne

Zäta75: Varför är Per Svensson given kapten? Jag gillar honom skarpt, men tycker väl inte han är kaptenstypen riktigt. Men han kanske kan bli? Behöver någon vinna till varje pris -typ som pushar på laget. Tveksam om vi har någon sån dock.
Låst ämne

hockey_21: fel forum
IGEN
trögfattad?
Låst ämne

kattan: Vi kan betala er för Carlson, allt för att slippa dahlrot och Styf.
Låst ämne

hubbenorlen: Vore inte dumt att testa helt ärligt.
Kan man göra EN backvärvning samtidigt som vi får tillbaka Strömberg så har vi två nya backar in. Lyfta upp LaLeggia och börja matcha in Johansson så har vi två nya forwards in och totalt 4 nya ”kroppar” och det utan att ta några större ekonomiska risker. Skulle det sen öppnas upp möjligheter för att få hem Wedin bör man definitivt försöka gå all in för att få hem honom.

Förhoppningsvis kan man lösa någon utlåning till HA. Mora är i stort behov en bra back, Albin Carlson? Kanske även Olofsson?
Låst ämne

Sputnik: Liljewall måste bort som kapten så ärcdet bara. Per Svensson given kapten enligt mig. Blev väldigt förvånad när de utnämnde Liljewalö till kapten. Även om han gör bra matcher ibland är han ingen kapten enligt mig.
Låst ämne

Charliejfz: Tyvärr sköt man sig lite i foten och satte han som kapten, det gör det svårt att flytta på han om han fortsätter ha det svårt..
Låst ämne

Charliejfz: Tror viljan finns men tyvärr är SHL en skridskotark liga och han är för långsam där. Jag gillar verkligen hans inställning och attityd, men räcker inte till kvalitetsmässigt med skridskoåkningen etc. 😕
Låst ämne

Matsg: Liljewall måste höja sig en nivå, gärna två. Han kan producera men måste visa mer vilja. Angående Laleggia så är han inte en back för toppkedjor... TIK behöver en offensiv back och borde lägga fokus på det.
Låst ämne

Sputnik: Eller jo en gång i tiden har Nubben visat att han hade fingertoppskänsla att bygga med små medel. Men har ju gått sisådär 15 år sen dess och mycket har utvecklats i svensk hockey sen dess..
Låst ämne

Knafus: såg att inlägget kanske är lite väl rakt framfört. Ingen tanke att provocera utan det var bara funderingar då diskussionen pågick. Min tanke är ätt det är kanske lite väl hårt mot ledarstaben att kräva att de ska kunna trolla med knäna. Om truppen är den svagaste menar jag. Det kanske finns någon som anser att den är väl så bra som något annats lags trupp och då vore det intressant att få höra det. Må väl.
Låst ämne

Knafus: Skulle ändå säga att Oskarshamn namnmässigt speciellt på backsidan är sämre, men forwardsidan har de starkare, speciellt med tanke på utväxlingen de fått på zohornabröderna och att man lyckas kräma ur mycket ur sina forna Allsvenska värvningar Olofsson och Rosdahl och nu Patrik Karlkvist. Det vill säga att jag tycker Oskarshamn har ett ledarteam med Filander i spetsen som är modern och lyckas verkligen utveckla och få ut mycket av sitt material. Där tycker jag Nubben och Freddan inte alls är av samma dignitet faktiskt. Med tanke på att Timrå har högre spelarbudget med. Nu vet vi ju dock inte om Nubben använt upp alla kulor dock och har ju antytt att han hade pengar kvar innan i allafall.
Sen tycker jag Linköping har sådär trupp med.

Varken Freddan eller Nubben har ju bevisat att de har förmågan att leda ett SHL lag med mindre budget eller har en overkill spelare i Dahlén som i HA att luta sig emot.

Djurgården däremot har ju en del skador och har på pappret givetvis med full trupp på pappret ett starkare lag.
Låst ämne

roger_sundsvall: Jag tycker ert spelarmaterial är ganska svagt för att vara SHL. Vilka/vilket lag skulle det vara som har en svagare trupp? Djurgården som ligger mycket risigt till? Oskarshamn? Brynäs? LHC? Samtliga dessa lag som är bottentippade ser starkare ut på papperet än vad ni gör. Eller är det någon som kan motivera en annan syn på lagens slagstyrka. Låt oss säga att er ledarstab är i nivå med de övriga lagens tränare. Vilket resultat är det rimligt att förvänta sig av TIK då? Om er är svagast?
Låst ämne

thorwald: Gör LaLeggia till forward igen.
Låst ämne

att vissa spelare inte håller SHL klass..de vet vi*
..med lite distans:
kan vara så....ledarna freddan/ante/molinder
är för dåliga
Låst ämne

Jalapeno: Jo precis. Det är helt naturligt att en offensiv back inte kan vara bra både defensivt och offensivt. Går man offensivt så gör man bort sig då och då, och då måste det finnas någon som städar upp hemåt. Zajac är skicklig men tappar puckar titt som tätt och är slarvig, LaLeggia han går ofta på avslut som ställer om spelet bakåt och orkar inte med hem. Våra defensiva backar är dock lite väl trubbiga tycker jag tyvärr. Man hoppas ju på Strömberg dock. Men att Zajjan och lalle måste splittras ser ju alla
Låst ämne

Jalapeno: samtidigt tycker jag inte att det är självklart att Zajac kommer fungera felfritt med en defensiv backkollega. Det är ofta i egen zon han blir bortgjord eller väger för lätt, det är inte bara i spelvändningar. Zajac tar faktiskt helt ok beslut på offensiv blå. Tycker han verkar vara en spelare som ledningen behöver hålla kort och ge raka direktiv till. Med Freddan verkar det vara tvärtom och två detaljer gör det till en ”perfekt storm” för Timrå. 1, överlägset mest speltid och 2, helt fria tyglar. Det betyder att väldigt ofta har vi väldigt offensiva backar på banan, ett lag som Timrå borde tänka tvärtom (i min mening). Spela defensiva backar mer och ge Zajac/LaLeggia utrymme i PP och i speciella skeden av matcherna, tex. vid tekning i offensiv zon efter en icing osv. där det är mindre troligt att man hamnar under press i egen zon i nästkommande byte.
Låst ämne

Jalapeno: Ja, det är helt obegripligt för dom flesta.
Låst ämne

Olle: Ang Zajac så är han som sagt en offensiv back och då brukar brister i defensiven medfölja. Problemet där är som jag sett flera av er skriva att han paras ihop med en annan offensiv back. Jag tycker inte ni ska sparka Freddan men det beslutet är för mig obegripligt.

Zajac kan (av det jag sett) spela första eller andra backpar i Leksand om han paras med en mer defensiv back som Ahnelöv eller Själin.
Låst ämne

Jalapeno: säger inte att du har fel men säg så här då: du älskar Zajac och hade gärna sett honom i Leksand. Han är kanske vår sämsta back än så länge med uppenbara brister i defensiven. Vems fel är det att han är så dålig i Timrå men varit så bra tidigare?

Jag skulle säga att det varken är han eget fel eller spelarna runt honom, det är ledarnas fel som använder honom på fel sätt.
Låst ämne

Sputnik: Jag tycker mig hålla med alla. Dessutom finns det nog en risk att det vlirnen frustration i gruppen, kanske mest bland de rutinerade nyförvärven, när även de ser problemen men inget görs..
Låst ämne

Matsg: En kompletterande tränare med rutin, en riktig taktiker som kan styra upp riktlinjerna i spelet + en stabil back vore något.
Låst ämne

Villervalla: Exakt. Men har man inte spelarmaterial till det behöver det spelas äckligt disciplinerat istället efter de resurser man faktiskt har att tillgå. Det må vara i Timrås DNA att vi ska spela frejdig anfallshockey men när detta inte håller en nivå upp blir vi pinsamt avklädda.
Låst ämne

Labban: Alla punkterna du namnger är klara ledarproblem (Freddan/Ante). Hur lång tid behöver de för att kunna sätta upp ett strukturerat fungerande försvarsspel som håller på SHL nivå?

"Det finns tre huvudproblem:
1. Våra nyförvärv är oengagerade eller är en besvikelse.
2. Våra allsvenska spelare håller inte måttet(några få undantag).
3. Våran ledarsida är tafatt och vet inte hur man spelar SHL-hockey i synnerhet inte försvarsspel"
Låst ämne

thorwald: Jag tror hel ärligt att spelidén är att man ska föra matcherna och det klarar man ju inte av och därför blir det katastrof i försvaret när det blir spelvändning.
Låst ämne

Jalapeno: Nog för att spelarna vi har inte är världens bästa, men så dåliga är dem inte. Som jag känner det har Freddan och Ante tutat i spelarna ett helt obegripligt spelsätt. Sedan är matchcoachningen helt obefintlig. Finns mer att hämta från de spelare vi har tror jag.
Låst ämne

Sputnik: Jag har inte heller grym koll på vem som skrivit vad men jag vet att flera här inne pratade upp eran backsida innan säsongen vilket jag inte förstod varför. Ni har bra bredd på backsidan men saknar spets på både backar och forwards.

Dock ska jag säga att jag älskar Zajac och blev grymt förvånad att ni lyckades knipa honom. Jag hade gärna sett honom i Leksand då vi saknar offensiva backar.
Låst ämne

Greven: Man ser samma sak som förra gången vi var i SHL Freddan sitter på presskonferenserna och säger att dom ändå spelar bra och gör bra saker där ute men att de inte har marginalerna med sig, samtidigt som motståndarcoacherna ser måttligt engagerade ut. Jag hoppas Nubben kan se förbi svågerpolitiken och göra förändringar. Tyvärr tror jag han är för tajt med Freddan så då återstår väl att rensa bland spelarna.
Låst ämne

« · 2240166 · »