1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

Timrå IK - IK Oskarshamn 2022-03-12

« · 2309824 · » Till forumet

Sv: Timrå IK - IK Oskarshamn 2022-03-12
Läktarproffset: Blytunga favoriter. Framför allt med hemmaplansfördel.

Timrå måste alltså gå rent hemma OCH vinna en borta på ett kokande hovet för att gå vidare.
Låst ämne

Läktarproffset: Det man kan hoppas på är att vi lyckas utnyttja det faktum att vi kommer vara underdogs och att all press kommer ligga på Djurgården. Att vi redan från början kan låta bli att lägga nån energi alls på domsluten vi vet att vi kommer få emot oss. Istället vara förberedda på det och hålla oss så disciplinerade som det bara går. Vårt hopp står till att gruppen lyckas generera tillräckligt med energi åt rätt håll. Vi k a n slå DIF, det gäller bara att tro på det. Jag hoppas dessutom att DIF "gått lite på vatten" en längre tid nu och att den förtrollningen bryts. Att lapptäcket de byggt krakelerar om resultat går emot och moralen sjunker. Jag säger inte att det blir så. Men jag tror att det är vårt hopp
Låst ämne

Läktarproffset: Ja, Djurgården är skyhöga favoriter, vilket lag vi än får möta är de favoriter. Istället för att Nubben kollar vilka han kan förstärka med till nästa säsong i SHL borde han redan nu kolla vilka som eventuellt följer med ner till HA och hur laget ska se ut då för det måste vara snack om att det blir bara ett år i HA.
Låst ämne

Olli Nomadinen : Tack så mycket. Ja, det är mycket man hade önskat sett annorlunda ut. Det som känns tryggt inför kvalet är att vi har ett betydligt bättre lag nu än senast vi var i samma position. Dock får vi möta bättre motstånd också i vad som nu ser ut som Djurgården. Någon förändring av ledarstaben lär vi inte kunna räkna med. Vad tror ni kommer krävas för att jämna ut oddsen, för visst går Djurgården in som favoriter i detta kval om det nu är dem vi får möta?
Låst ämne

Labban: Föreningen brydde sig inte ens om att skicka in ett svar till Disciplinnämnden, så mycket bryr man sig om den här säsongen.
Låst ämne

"Det är fråga om en bensvepning i samband med en kampsituation där svepningen sker från en lägre position efter att Erixson tappat balansen. Det är viss skaderisk”

Erixon blir alltså avstängd efter att som disciplinnämnden uttrycker det "tappat balansen".
Låst ämne

Villervalla: Tänker på hur TIK spelar både i powerplay och när dom anfaller. Alla lag har ju analyserat detta och vet att pucken oftast skall hamna hos Rattie i powerplay så dom täcker av lätt och TIK verkar inte ha något mer att komma med. Inte blir det bättre av att Rattie dessutom sjunker ner mot förlängda mållinjen och tappar vinkeln.
Vad gäller anfallsspelet så krigar fyra motspelare vid deras egen blå linje och som vanligt skickar TIK in pucken (skarv eller flipp) vilket motståndarna vet och har parkerat en back långt in i sin egen zon som nästan alltid är först på pucken och kan vända spelet.

Har/borde inte TIK ha någon som kan sitta högt uppe på läktaren under matcherna och avrapportera till tränarna i period pausen?
(någon hockeykunnig kille typ Dalen Sr. eller liknade) Någon som kan tipsa om dagsaktuella o taktiska saker som händer/skall ändras på isen.

När så mycket står på spel som måste man använda alla möjligheter för att påverka matchen.

Avskyr när inget händer. Likadant med snacket om tålamod (som tidigare tagits upp här) och "vi har många hemmamatcher kvar ungefär som det skulle vara lösningen. Spelare som får höra sådant nonsens blir invaggad i någon förhoppning om att det här kommer att lösa sig bara vi lirar hemma. En annan sak som jag är nyfiken på. Alla dessa felpassningar vid uppspelen. Har man snackat om detta och vad har man kommit fram till? Att man styr undan från målet när man skjuter ett skott mot mål. När returen kommer så är man halvvägs ute i hörnet? Gå på egna returer o fullfölj. Kolla motståndarlagen. Dom är ju minst två gubbar som hugger direkt.
Och slutligen, ta skott direkt o sluta lalla med pucken för att få bättre lägen och göra det där sagolika snygga målet. Jag skiter i hur målet går till bara puckjäveln hamnar bakom motståndarnas målvakt.

Ja, jag vet vi på läktaren vet alltid bäst:-)
Låst ämne

Läktarproffset: Välkommen. Håller med om allt och det är ju ungefär de tongångar som dominerar härinne. Tankarna kring Paigin och hans speltid tillförde ytterligare i dimensionen kring coachandet. För du behöver inte låta det vara osagt, du skriver det eg redan, det här laget saknar det mesta i form av kompetent ledarskap. På de flesta områden, från att coacha under match, se till att spelarna är mentalt förberedda inför uppgiften, ha ett fungerande grundspel som man förmår kommunicera och implementera hos spelarna etc
Låst ämne

Hejsan allihop, lägger mitt första inlägg här nu efter läst igenom en hel drös med tycken och tankar. Tänk vad ishockey kan involvera folk och skapa så mycket känslor. Jäkligt roligt de dagar det flyter på medans dagar som dessa mest skapar ångest och existentiella frågor om "Varför föddes jag som Timråit?" "Kunde man inte födas till ett fan av ett topplag?" Ja, frågorna är många och man kan ju inte annat än bli känslomässigt engagerad i den här rackarns klubben. I bästa världar hade vi varit klar för slutspel nu men det hade nog ingen av oss räknat med på förhand.

Att vi skulle få kvala var nog mer en realitet än att vi skulle vara på säker mark nu. Men jag tycker ändå att man började känna lite mer hopp när man såg vad spelare som Rattie klarade av och ett Powerplay som flöt på som om vi inte hade spelat annat.

Det här laget ska ha bättre potential än vad det visar sig i form av resultat, om det är Freddans fel eller spelare som inte kommer upp i nivå på egen hand ska jag låta vara osagt. Men man har såklart önskemål i form av hur laget skall ställa upp på matcherna, både i 5 mot 5 och i PP respektive BP.

Att Freddan fått in en kanonback i Paigin har nog inte en människa i hela hockeysverige missat. Att han i ett läge av säsongen när vi behöver knapa ihop varenda liten poäng vi kan få endast får spela lite över 21 minuter mot Oskarshamn är för mig helt obegripligt. Ska inte en människa i sitt prime 27 år gammal som den kanske mest allroundspelande backen vi har spela närmare 30 minuter än 20? Han säger själv att han älskar direktskott så jag hade ju gärna som många andra sett honom på en högerbacksposition i PP vilket också skulle skapa lite mer dynamik än att spela via Rattie vilket våra konkurrenter redan läst sönder. Just nu känns det som att vi snarare vill undvika att få powerplay än att faktiskt spela den spelformen.

Med mängden forwards vi har i laget så skall såklart inte Robin Alvarez luftas speciellt mycket. Hans brist på engagemang och vilja lyser igenom varje gång han är på isen. Det är nästan så att Freddan vet om vilka prestigevärvningarna skulle vara och vågar därför inte göra annat än att låta den få chans på chans.

Jäklar vad det drar iväg textmässigt nu, jag får nog återkomma med mina resterande tankar. To be Continued!
Låst ämne

Andersson: Det är lugnt, vi är vana att köra med 5 backar. 😱 Att hoppas att Carlsson är tillbaka då är ju att hoppas för mycket.
Låst ämne

rabon: ja att som nykomling chansa på "blomma ut" värvningar håller inte. Extra surt att just Erixon som borde vara ett säkert kort, inte heller funkar.
Chansningen på Rattie gick hem men att Svensson skulle växla upp är nog en liten överraskning för Nubben också. Det finns med 2a ord frågetecken kring hur Nubben kunde tro att detta skulle bli ett lag med chans på 10e platsen?
Låst ämne

Andersson: Vi kan glömma LHC el Mif nu. Det hade förmodligen varit fördelaktigt med DIF-vinst igår men nu är det kört även för dem. Det blir vi och DIF i kvalet
Låst ämne

Villervalla: utvisning ja , 2 matcher nä
Låst ämne

Fint med linköping som kvalmotståndare , men då måste dom torska ikväll . HEJA SAIK
Låst ämne

Dubbeld: fint med en chat men som med Lander…

Talk is cheap…
Låst ämne

Olli Nomadinen : Den utvisningen är inte mycket att diskutera egentligen, vårdslöst spelat av Erixon.
Låst ämne

vonDöbeln: IKO-spelaren har pucken och det är helt klart Erixon som intitierar kontakt, som är upprinnelsen till hela situationen
Låst ämne

Dubbeld: Vi fick ju iallafall se Strömberg en handfull matcher, man ska vara glad för det lilla.
Låst ämne

Undrar vem som kommer hålla i Måndagschatten imorgon.

Inte för att det spelar någon stor roll då man kommer få samma svar på samma frågor.
Låst ämne

Zäta75: Hoppas också att ni, om ni kvalar, får möta LHC och skickar dom ned till HA. De hör inte hemma i finrummet!
Låst ämne

vonDöbeln: mm det är en komplott mot timrå Ik.

Alla andra slipper avstängning.

När timrå spelare sparkar undan benen för motståndare åker dom dit!

Helt sjukt!

Bedömningsnivån är såklart inte jämn… men så är det ju…

Det är alltid så…

Innan avregleringen var iaf bilprovningen konsekvent…
Låst ämne

Inte för att det är en förlust för lagets skull men det måste tamejfan vara enbart Timråspelare som blir avstängda två matcher för att ramla när man blir fasthållen..
Låst ämne

2 matcher avstängning
skämt eller?
DE GÅR BRA NU 💩
Låst ämne

Villervalla: Bra, hoppas Paigin får 28+ min dessa matcher.
Låst ämne

rabon: Erixon avstängd 2 matcher.
Låst ämne

rabon: Det är väl lite det jag tänker, att de är etablerade såtillvida att de varit ordinarie i lag på hög nivå. Men där ingått i ett kollektiv som vetat exakt hur de ska agera. De har haft roller och tydliga spelidéer. Men de har inte på nåt vis varit ledande spelare och förväntats agera såpass mycket efter eget huvud som förväntas här utifrån avsaknaden av spelidé
Låst ämne

Olli Nomadinen : Men hur etablerad är dom egentligen? Många spelare är 3-4 kedjare som nubben hoppades på skulle blomstra ut. Man hade för höga förhoppningar på vissa grabbar i laget.
Låst ämne

eliassjo : igår stod Erixon för två direkt avgörande misstag. Ingen av situationerna är någon domarskandal, tvärtom är de korrekt dömda. Det är lätt att vara fruktansvärt besviken på värvningen av Erixon, han har som bäst kommit upp till nivån "habil SHL-back" den här säsongen. Frågan är hur det kan komma sig att etablerade och meriterade spelare, främst välskolade backar, ser så jävla lama och usla ut hos oss? Kan det vara just det faktum att de är välskolade? Att de är vana att ingå i ett strikt utformat och tryggt spelsystem. Att när det saknas och spelare förväntas gissa sig till gameplan, när en stor del av spelet bygger på feeling och rock'n roll-hockey, så får de problem. Och sätter sig i såna här situationer, eller kanske snarare blir utsatta för såna här situationer...
Låst ämne

roger_sundsvall: Hoppas verklig på kval mot Lhc! Då gillar jag våra chanser
Låst ämne

Jåkkinen: om vi ska analysera eventuellt motstånd i kvalet så jag helst att vi får möta ett lag med mindre bra målvakt. Salak i Surgårn känns inte alls bra för oss, Marmeladen/Alsenfeldt i Miffos känns inte heller så tilltalande. Återstår alltså LHC med Rautio och Högberg. Jag ser nog hellre det alternativet
Låst ämne

eller så mörkar timrå formen till kvalet
Låst ämne

Bragd-Birger: Motståndet spelar roll. Tänker att det är större chans att cluben skiter ner sig än Diffarna. Men det krävs nog en hel del för att Timrå ska vinna kvalet. Har vi någon frivillig som kan kontaminera motståndarnas lunchtallrik inför matcherna?
Låst ämne

2 matcher fick erixon, blir det 5 backar igen nu tro?
Låst ämne

Ny dag... TÅLAMOD på er! Ha en bra dag VA!
Låst ämne

fhc vs mif igår...
malmö krigar i 60min
....va gjorde timrå?..pinsamt
...ser lika illa ut...som 2018
Låst ämne

Jåkkinen: ja, synd att inte djurgården vann igår. Skulle betydligt hellre möta ett LHC som faller ner i avgrunden precis i slutskedet än ett DIF som nästan gjort en mirakulös upphämtning.

Men förmodligen spelar motståndet mindre roll. Jag tycker att Timrå vikit ner sig fullständigt när det gällde som mest.
Aldrig i helvete att vi klarar ett kval, om nu inte våra motståndare klappar igenom totalt.

Så fruktansvärt besviken på djurgårdsmatcherna och gårdagens insats. Vilket jävla mellanmjölkslall. Och alla indianare och idiotdribblingar som siste man.
Det här laget är ledarlöst. Både på isen och i båset.

Trodde inte jag kunde bli besviken mer under den här säsongen, men avslutningen har verkligen varit ett all-time-low prestationsmässigt. Och då minns jag ändå på 12-matcher-sviten. Nu hade man chansen, nu betydde det allt. Då viker man ner sig.

Fy fan.
Låst ämne

vonDöbeln: Det är väl inte bara Malmö man kan gå förbi för att slippa kvala eller? Cluben har samma poäng som Mif. Det finns hopp om att slippa Dif i kvalet iaf
Låst ämne

Greven: Tack vi sliter som djur, men saknar fullständigt ett fungerande grundspel,vi har 2 backar som kan ta upp pucken ur egen zon varav en knappt får spela,en backs alla uppspel sker med en hand på klubben o skickar vidare problemet i rundeln till en stilla stående forward,vi anställde en tränare för att sätta ett försvarsspel o grundspel än har jag inte sett det,offensivt tog vi in en spelare med skills, idags läget utslagen av lundin,hartman i pp helt obegripligt,inför varje match står det vi funderar över vårt dåliga pp,Värst av allt igår vi ligger under med 4-1 o får 5-3 i 9 sek o man tar inte ut målvakten ,det var droppen för mig varför skall jag bidra till dessa coacher som redan gett upp
Låst ämne

Andersson: inte särskilt mycket ångest över det längre. Vi behöver ju trots allt ta 8p mer än Malmö gör på sina nästkommande matcher. Dvs 4 vinster är det enda som ger oss en liten chans att ej kvala
Låst ämne

297: Ok. Jag har inte sett sä många av.era matcher men jag trodde han var en ledande back i laget.
Låst ämne

Va?: Jonte Dahlen, mannen som förde upp Timrå två ggr till SHL. Freddan, tjaa, vad ska man säga🤔 Och vi kommer åka ur SHL så det stänker om det. Den här föroreningen som heter Timrå IK är inte mer än en amatatörklubb. Dags att sluta slå oss på bröstet nu och rensa på alla positioner i klubben om vi ska ta steg framåt.
Låst ämne

Alla har väl noterat att Fredrik Andersson & co frenetiskt sprungit runt med papper och penna och plitat ner saker under säsongen?

Nu är resultatet här!

Hoppas att man kan köpa en förstorad kopia i web-shopen. Den förklarar det mesta. Kan bli en storsäljare;)
Uppladdat:

0x600-025fe2f1-ce1e-42d2-9e08-4e6073b94390.jpeg

Låst ämne

tjobba:hoppas verkligen inte dif, för tror det skulle passa alla lag i världen att möta alla utom dem ingett kval. Tik mår bra av att möta ett lag som fuskar i disciplinen och som inte är på banan i 60 min samt viker av idén och lirar high chaparall hockey emellanåt. Idén typen av matcherna kan tik se ut som en kandidat till stanley cup. Och man börjar tro på stordåd. Men så fort man möter något med hjärna och en plan så faller man ihop i ett hörn och gnager på vantarna. Spelar ingen roll hur mkt vi fans skriker efter hjärta eller färgen på tröjan, förmågan finns inte där.
Låst ämne

Greven: LÖK på lax, är du galen!? Kan ge mig fan på att laxen är kokt dessutom 🤮
Låst ämne

Greven: Vårt enda lilla, långsökta halmstrå nu:
Linköping torskar mot Skellefteå imorn.
Vi tar 3 poäng mot Luleå.
Malmö tar 3 poäng mot Djurgården.
Då är vi om DIF och 4 poäng ifrån LHC.
Därefter behöver vi 3 poäng mot Färjestad och att Linköping nollas av Oskarshamn.
Slår allt detta in är vi en poäng efter LHC med 2 matcher var. Dessa resultat är det enda lilla hopp vi har kvar.
Låst ämne

JonteD: Det är mycket som brister. Vi gör misstag i en omfattning som inte andra lag gör. Spelar ingen roll om vi har järnvilja och vill vinna varje puck i 58 minuter men brister i 2. Se på IKO idag. Inte ett avgörande misstag nånstans. Vi slår 2 diagonalpass på chans som slutar med 2 mål för IKO. Se på Hovet, vi släpper in ett i 5 mot 4 pga vansinnespass, vi tappar sedan puck och DIF gör ytterligare ett mål. Individuella misstag all over again. Vi har spelare som är: Aningen långsammare i tanken, aningen speldummare, aningen mindre beslutsamma i avgörande lägen, aningen vekare i kampmomenten, aningen mindre kyliga, aningen mindre skickliga....Tror nog de VILL som bara den men kunnandet räcker inte till. Plus en tränartrojka som inte räcker till som lök på laxen. Som inte satt ett vägvinnande spel. Vore enklare hålla på NSK eller Kovland...Vad gör Brunflo nuförtiden? Har Krykov lagt av?
Låst ämne

varulf: Tror nog det blir Timrå-Djurgården i kval. Får väl hoppas att vi kan ta 13:e platsen och hemmafördel i så fall. Fan, har redan ont i magen för tanken på ett nytt ångestkval. Jävligt kul att vara på plats och bevittna om man kommer segrande ur det. Men det är en enda lång pina fram till och med den avgörande matchen.
Låst ämne

tjobba: nä det blir kval. Frågan är ju man skall tackla det. Troligtvis mot lhc. Oj…: smaka på den. Finns egentligen inte mkt som talar för lhc
Låst ämne

Olli Nomadinen : haha ja man beter sig som en narkoman, man vill sluta men det går inte. Du som många andra i denna bok har starkt psyke. Jag har inte hängt med lika länge men följt Timrå sedan 1999. Var väl det som fick mig att fastna antar jag, kom in i precis rätt tidpunkt. Så allt detta blev lite glorifierat. Men man köpte ju grisen i säcken. Det har man insett med åren.
Låst ämne

8179: Ja du kanske har rätt i att vi inte har en utstuderad ledare!!! Men vi behöver någe mer än de vi behöver ett sug o en järnvilja att vinna varje puck, varje byte o varje närkamp!! Men de gör vi inte med fredante vid rodret!! De enda vi fans kan göra är att hoppas någon begriper hur de e ställt i båset o ändra på attityden på hela skiten!!!
Låst ämne

« · 2309824 · »