Faktum är att av alla målvakter som stått i timråburen sedan återkomsten av elitserien ligger Backlunds två hela säsonger han spelat på plats 1 och 2 i statistiken för räddningsprocent. 06/07 hamnade han dessutom tvåa i serien vad gäller insläppta/match. Förra säsongen 4:a i samma liga.
Den här säsongen öppnade Backlund - enligt mitt sätt att se saken - säsongen bra. Tvingades släppa en hel del puckar p g a ett horribelt försvarsspel. Möjligen hade detta en icke alltför positiv inverkan på självförtroendet. Utbytt mot FBK, därefter Åkerlund tills denne blev skadad. Tebaks i buren igen, under sköna former i den härliga matchen i Ängelholm. Märkligt nog verkar inte heller den upplevelsen haft den där boosten som man anser sig kunna kräva av sin sil till målvakt.
Nu på slutet: tre vinster för laget, och en Backlund som kämpar för att ta sig ur sin formbotten. Hur det går med det står skrivet i stjärnorna, men jag har personligen svårt att se att den självklara slutsatsen av allt det här är att Backlunds elitseriekarriär är över och att han kommer att lira med laget i stan nästa säsong.
Bragd-Birger: Tja det går väl att tolka på många sätt, 8 andra målvakter (som spelat 20 eller fler matcher) hade garanterat också bättre statistik än Kapanen i så fall. Men jag förstår din poäng, det jag har svårigheter med är Backlunds plats i ett lag som har ambitioner att sluta top 4 eller nå en SM-final.
"Det bästa hjälpmedlet mot att bedöma målvakter tycker jag är att titta på dem på plan. Hur, var och när de räddar puckarna?"
Exakt, så är det definitivt. Då så. Men även mycket annat också så som räddningsprocent. Men mycket av procenten spelar ju in i vilket lag man står i och hur bra det är, hur dom uppträder helt enkelt. Men man kan inte blunda för procenten. Inte minst du som är statistik-expert. Men det tycker jag väl inte du gör heller i det här fallet. I början av säsongen när det blev mycket mål i arslet var det ju många gånger inte Backes fel. Det är vi överens om. Men sedan har det gått sämre och sämre. Det är väl det som många här inte vill förstå kring denna diskussion när det gäller Backes säsong från början till nu. Dock kanske mycket spelar in från ifjol också. Vad vet man. De flesta förväntar sig väl en bättre Backlund helt enkelt. Förtroende och stabilitet är ju andra detaljer som spelar in i en bedömning och att inte bjuda på så många billiga mål. Motståndarna ska spela jäkligt bra för att det ska bli mål liksom.
Att man i NHL bedömer målvakter mest efter antalet vinster tycker jag är lite lätt komiskt. Det visar väl bl a att man inte riktigt ser helheten där om det nu är som du säger. En målvakt som står i mål i ett par vinster i rad behöver ju inte ha varit riktigt bra bara för det. Resultat som 7-5 eller 5-4 är ju några exempel på det. Detsamma gäller ju en spelare som svarar för tre andrahandsassist i en match och sättet dem tillkommer på. Han behöver ju inte direkt ha varit lysande bara för det. Det är min åsikt.
Sedan läser jag återigen att vissa tar upp Krizan vs Backlund från slutspelet ifjol. Som jag sagt tidigare hade det inte spelat någon roll om vi hade haft Åkerlund eller Hirsch (Peter) i mål. Vi hade vunnit den matchserien ändå. Dessutom var Krizan skadad vilket syntes klart och tydligt. Därför var det ju mycket märkligt hur Harald kunde låta honom stå över huvudtaget. I semin och Backlund vs Liv var det ju inget snack. Men ingen hade ju vunnit målvaktsmatchen mot Liv som han spelade och HV var ju starkare på alla positioner även om det inte hade skadat om Backe klivit fram och varit omöjlig.
Men alla här kan väl i alla fall vara överens om att Backlund måste upp minst en klass om vi ska börja klättra i tabellen. Backe vill nog inget hellre heller. Det är klart han vill upp till den klass han höll i VM igen. Försvarsspelet måste ju också upp några kliv. Det har ju dock blivit bättre och bättre.
Efter att ha skrivit denna bok tänker jag nu gå och läsa en.
Olle: Jo, det har framgått med viss tydlighet. Själv noterar jag bara det jag skrivit. Samt att Timrå faktiskt var ett av Sveriges fyra bästa lag förra säsongen, med Backlund i mål. Jag fsatt inte och hissade skinn då, eller säsongen innan för den delen, därför känner jag inget jättebehov av att sitta och kasta bajs nu heller.
Alla ser att Backlund inte spelar på topp nu. Alla. Men det är bara vissa som känner att det är en gryta det måste eldas under. Orsaken förstår jag ärligt talat inte.
Bragd-Birger: Vi kan tolka det som att vi hadde ett bättere lag ifjol än när Kapanen var här. Kapanen vann macher åt oss när vi var utspelade av motståndaren det gör inte Backe så ofta men en normal Backe håller bra elitserie klass han kommer nog snart tillbaks till sitt rätta jag hoppas jag
Bragd-Birger: Åfan! Själv känner jag mig ganska tillfreds med att det blev någon form av diskussion i ämnet. Jag anser att det finns underlag för just detta, att vissa uppfattar det som bajskastning och kätteri är ju däremot beklagligt...
Bragd-Birger: Det är väl hur det ser ut i verkligheten som är det viktigaste. Det kan ju vara en orsak till att det eldas. Inte minst om man skiter i all statistik från förr till nu.
Men som sagt, det blir 4-1 mot Mo/Domsjö. Dem som kommer vara den största bidragande orsaken till seger är, hör och häpna, de ganska så hårt kritiserade Jonte och Backe.
"För nu är avstängningen alltså till ända. Och Jonathan Hedström ser fram emot derbyt. – Det är bara att gå in och köra som fan. Ofta är det när man tänker för mycket som det går dåligt, säger Hedström,"
Jonte verkar taggad, hoppas klacken sjunger fram honom ikväll
Hälge: Hmm, vad tycker jag om det då? Jo... "han har en etta på Oddset, etta på Oddset. Han har en etta på Oddset". Med MoDo som det ultimata svitspräckarlaget, vilken svit ska de då spräcka idag? Äh, det blir alltså så att idag blir det oavgjort... 0-0. Steensäkert tips
...tiden går och ikväll skall hela Timrå IK ut på "häxjakt" igen ;-) ...
...och jag ser som vanligt svart & vitt vilket är omöjligt att undgå eftersom jag så fort det hettat till och något skall förmedlas vidare finner mig sittandes och tittar en huvuddomare rakt in i nyllet...
Det känns som vinst i min mage dock. Timrå IK - MoDo Hockey 3-2
Perk: prata har han gjort i flera månader men inte visat något på isen! han var ju skit ttaggad för HV matchen också inte såg jag något av de bara en sjuk grej i sudden!
Blizzard: Nu syftade jag främst på hans sköna inställning till mediaframträdanden. Det är väl egentligen bara han och Anton Axelsson som kan leverera bra intervjuer.
Måhända att han var lite överambitiös på att få tackla och hoppade in tacklingen. Ja det var dumt att göra det på ett sådant tillfälle. MEN jag vill se stora stygga Jonte. Jag vill inte ha den där mjäkiga som funderar i varje tillfälle. Nej hellre en tackling som denna än nått litet duttande.
När Jonte var som bäst tog inte han tacklingar som gav 3 matcher avstängning..... hur bra är det då? ska han spela en stå över tre, spela en etc etc... han kan vara stora tuffa jonta utan att behöva ta tre matcher avstängning! en gång eller två kan jag gå med på mend e får inte fortsätta för att han ska bli "stora tuffa jonte". Näe då får han täcka skott, göra klockrena tacklingar eller ta en fight FÖR SITT LAG, eller någon spelare som behövs försvaras!
aweTimrå: oh, var sent ute som vanligt. När jag såg att du skrev slutsålt åkte jag direkt ner på kiosken i Ljungaverk och skulle köpa 3 biljetter. GICK INTE!.. Sedan åker man hem går in på ticnet och det funkade. Fy, nu mår jag bra.
Blizzard: Hmm tror du på fullaste allvar att det var en avsiktlig tackling? Jag säger så här utan skadan hade det inte ens blivit en 2a. Han glider mot spelaren och att han lyfter kommer från en pendelrörelse inte från ett hopp. De relativt hv färgade webbradiokommentatorerna under matchen var båda överens om att det var en shysst tackling (ej ens en tvåa) efter de sett repriser till och med. Men media och skadan har gett tacklingen fel värden.Skulle varje tackling undersökas på repris är jag övertygad om att skriskorna lyfter från isen oftare än vi anar.
nectis: Jag är nu bestämt i skiten... Jag har säsongsbiljett men den är i Härnösand och jag är hemma i Sundsvall.. Och det finns inget sätt jag kan ta mig till Härnösand på...
Och det finns ingen annan biljett att få tag på... FÖRBANNAT!
maskot: Det var en övertänd Hedström som gjorde en väldigt ful tackling. Att säga att fötterna lyfter sig av en pendelrörelse till följd av tacklingen är ju att ljuga för sig själv. Syns ganska väl på Hockeyligan att Hedström hoppar en bit innan tacklingen sker. Den som någongång spelat hockey vet att tacklar man riktigt så lyfter inga fötter om det nu inte är som så att den man tacklar är betydligt kortare än en själ samt otroligt stadig.
Jonte tacklade fult. Inte fult nog för att motivera tre matchers avstängning, men nog var det en tiominuterstackling alltid.
Är det å andra sidan något sånt som behövs för att elda igång kaminen i herr Hedström så köper jag det varje dag i veckan. Kommer finnas på ståplats ikväll, och jag hoppas verkligen att det finns någon Jonte-ramsa i reserv.
jens_88: hade liftat om jag var du=) själv ska jag köpa en ny bil kl 18 vare tänkt... 4 mil bort... hoppas jag bara missar första perioden... faaaan känns som säsongens viktigaste match hitills nu ju. DOH
jens_88: gör så här. Gå in med ståbiljetten, direkt efter första perioden går du till din sittplats och smit förbi vakten. Hoppas du vet vart du ska sitta bara=)
Yellowcard: Haha vakterna känner mig där :P Har suttit där sedan Proppskåpet byggdes... Själva problemet är inte att komma upp på platsen utan att komma in i arenan ^^
Den här säsongen öppnade Backlund - enligt mitt sätt att se saken - säsongen bra. Tvingades släppa en hel del puckar p g a ett horribelt försvarsspel. Möjligen hade detta en icke alltför positiv inverkan på självförtroendet. Utbytt mot FBK, därefter Åkerlund tills denne blev skadad. Tebaks i buren igen, under sköna former i den härliga matchen i Ängelholm. Märkligt nog verkar inte heller den upplevelsen haft den där boosten som man anser sig kunna kräva av sin sil till målvakt.
Nu på slutet: tre vinster för laget, och en Backlund som kämpar för att ta sig ur sin formbotten. Hur det går med det står skrivet i stjärnorna, men jag har personligen svårt att se att den självklara slutsatsen av allt det här är att Backlunds elitseriekarriär är över och att han kommer att lira med laget i stan nästa säsong.