1150x200-051a7674-5bbf-491a-93fe-5680d7648151.jpeg

Timrå IK

587554 inlägg · 6216 ämnen

Timrå IK:s ekonomi

« · 1641587 · » Till forumet


Sv: Timrå IK:s ekonomi

Magnus Rövarn : vad är det du inte fattar? Du svarar på ett förslag som någon annan skrivit och avslutar med "Dock vill ja poängtera att jag är fullt medveten om dina argument kring varför kommunen bör köpa." Jag menar alltså att jag håller med Kongo i sak och skiter i nuläget exempelvis i vad Thomas Johansson gjort och inte gjort. Du pratar ju bara om vad folk sagt förr och inget om vad olika saker kostar.

Confereras bokslut i sammandrag hittar du och Peter Granåsen (?) i länken

Sen kan vi diskutera vem av oss två som betalar mest skatt om du vill men jag förstår inte vad det har med saken att göra.

Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
Magnus Rövarn : Ja jag måste hålla med Dig.
Förslaget känns lite väl magstarkt och kommer nog bli svårt att genomföra.
Dock tror jag att detta mest är ett utspel för att förhandla ned räntan och det lär nog hellre landa i en sådan uppgörelse
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
El Maco: Snyggt uttalande från en människa som aldrig betalat en krona i kommunalskatt till Timrå och som inte heller presenterar något konkret förslag på hur det skall till väga. Jag applåderar verkligen din replik!
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
Magnus Rövarn : Tja, antingen funderar man på vem som sa vad på kommunfullmäktigemöten från 2000 och framåt eller så funderar man på hur man får ordning på skutan framåt. Det finns som bekant flera andra kommuner där man plockat tillbaka arenorna och det kan Timrå göra med om viljan finns utan att det kostar så mycket mer för någon.
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi

Kongo: Måste göra ett sällsynt undantag numera härinne och ge mig in i debatten kring arenan. 

Jag läste nyss dit utskick som kom via mejlet och det var ett vackert formulerat brev, men jag kan dessvärre inte ställa mig bakom detta. Jag närvarade i kommunfullmäktige vid bägge tillfällena kring rekonstruktionen för 2 år sedan och det var ett oherrans liv från oppositionen med Tony Andersson (M) och Björn Hellquist (FP) i spetsen som gav replik på replik i debatten. Åh en närmast högröd Ewa Lindstrand som med näbbar och klor försvarade Timrå IK:s intressen. Det går inte att ännu en gång motivera att skattebetalarna skall skjuta till mer medel för en redan vingklippt förening som bevisligen inte kunnat bära sina kostnader på närmare 10år.

Visst fasiken är det sorgligt att behöva konstatera detta faktum. Men det är helt omöjligt denna gång att få något gehör från allmänheten så tillvida inte någon extern finansiär skjuter till något anslag för att rädda kulturarvet. Men Timrå som kommun har gjort mer än tillräckligt för denna förening fram till dags dato. Någonstans måste man sätta ner foten och sätta punkt.

Sedan har ju jag såklart en del synpunkter på turerna i denna affär gått till. Kommunen har under alla åren som gått inte ställt några nämnvärda krav eller villkor på Timrå bortsett driftsbidraget då att föreningen skulle bli kvar i Timrå fram till 2015 minimum.

Men vi har en grannkommun som har håvat in skatteintäkter genom åren och som täljt guld på Timrås bekostnad men knappt gett ett lillfinger i retur i kristider. Man hade väl en loge under 00-talet som kostade i runda slänga 200.000kr årligen men som dåvarande kommunalrådet Magnus Sjödin (M) sade upp. Åh det är väl inte särskilt svårt att förstå varför när man vet vart han har sina sympatier. Just det IF Sundsvall Hockey.

Att man sedan inte begärt inte någon form av dokumentation under åren med Thomas Johansson vid rodret är ju anmärkningsvärt. Han har fått styra och ställa regalskeppet efter egen förmåga bäst han velat och ingen har ställt sig upp och sagt ifrån på skarpen av rädsla för att stöta sig med vederbörande och själv hamna i en ofördelaktig sits. Man har bara signerat protokollen och sagt Ja till det mesta. 

Peter Granåsen (FP) antydde vid ett av fullmäktigesammanträdena under rekonstruktionshärvan från sin stol att dotterbolaget Conferera inte lämnat inte några papper över bokslut utan att de få papper som fannas tillgängliga för allmänheten var ihopklumpade i en enda grå massa och att det var obegripligt att bena ut vad som var vilket osv. Huruvida detta stämmer eller ej kan jag givetvis inte styrka utan återberättar nu bara vad som sades. Men om det finns någon som helst substans i detta så är det ju obegripligt hur ledningen för Timrå IK har kunna getts ansvarsfrihet för verksamhetsåren efter 2008. Märk väl även hur tyst det var i medierapporteringen kring sak och person när rekonstruktionen gick igenom. Det var bara föreningen Timrå IK som belystes och vilka misstag som begåtts.

Det var varit ett klent intresse från kommunhåll att redovisa sanningen för allmänheten och mn har inte lagt korten på bordet fullt ut. Mot bakgrund av detta vore det omdömeslöst att ännu en gång ställa sig upp och unisont säga JA till ett förvärv av arenan.

Dock vill ja poängtera att jag är fullt medveten om dina argument kring varför kommunen bör köpa. Men som boendes i kommunen och som hyfsat insatt i turerna finns det mycket i övrigt att önska. Men det är inte moraliskt försvarbart.

Tack för ordet!

Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
ASA: I det här fallet är grundproblemet att klubben inte kan bära driftkostnaden för arenan.

Andra kommuner äger idrotts- och fritidsanläggningar. Timrå kommun borde också kunna göra det. Här kan man dessutom göra det till fyndpris.
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
tjobba: " Grundproblemet är att spelarna i både hockey o fotboll har lyckats driva upp lönerna till den nivå, som inte klubbarna klarar av "  Så sant så!
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
Här ger Dagbladets ledarskribent Svante Säwén sin syn på arenafrågan - och han anser att kommunen inte bör ta över Eon Arena:


Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi

Modano: Å andra sidan fick Nubben skit när han lånade in en målvakt som tog upp ett lag till Elitserien förra säsongen, även om det blott var för en match. 

Det är inte lätt att göra rätt, och ska man göra alla till lags så försvinner lätt en röd tråd. 

Sen är det väl konstigt att detta i denna bok hyllade lag. Kan vara så ihåligt och naket att det behöver justeras 2 veckor senare.

Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
Modano: Jo nog verkar bästföredatumet passerat sen länge! Vi skulle ha haft Asplöven-kentä! Ett j-vla driv o konsten att trolla med knä-na....
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
Pär: Nubben haaaaaa varit helt handlingsförlamad sista 6-7 åren men i en liten klubb där alla känner alla kan man leva på det som var bra för 10-15 år sedan. Se på AIK mfl där ageras det bort med skiten bara och hur i helvete kan alla ANDRA lag i allsvenskan lyckas låna in spelara omg om det behövs JO DE HAR KONTAKTER. Tror fan att publiken ger upp när inget ageras allt rullar på med evighets kontrakt på vissa förbrukade idioter.
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
Vad gör Nubben? Vi behöver backar!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
El Maco: den visar hur en arbetsgivare (i detta fall Norrköping transport Ab) har en man arbetande dvs utför en tjänst som inbringar inkomst åt åkeriet vilket omöjligt kan beskattas då människan ifråga inte existerar.
Länken i sig visar att trots gedigen utredning av saken ser inte tingsrätten att någonting är olagligt runt detta... Så jag menar att om arbetsgivaravgifterna är jobbiga för Timrå IK så skit då i att betala dem!
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
söder över: vad exakt i den länken har med arbetsgivaravgifter att göra?
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
TD: Så du menar på fullaste allvar att Timrå kommun INTE gått/går in med stora pengar i Timrå IK? Undrar om inte Timrå kommun gått in med lika mycket (mest??) pengar sett per capita de senaste 10 åren....
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
DJ Hemp & El Maco: ni vet mitt skruvade upplägg om att skita i att betala arbetsgivaravgift i Sverige? Tydligen behöver man inte ens ha ett lagligt upplägg... Sundsvalls tingsrätt har precis ogillat åtalet mot en makedonier (icke EU) som varit här i Sverige och kört gods åt Ica/Dsv genom ett åkeri i Norrköping. Killen hade förfalskat körkort och förfalskat pass som sa att han var bulgar (EU) och således hade rätt att köra här...

Varför skulle det vara främmande att fula unda skatten helt o hållet?

Till och med tingsrätten står juh bevisligen bakom uppläggen runt sådant!

Tänk vilka jävla lirare Timrå IK skulle kunna ha i sin laguppställning om alla skulle kosta hälften eller tom lite mer än hälften av vad dom gör idag?

Fan skrämmande hur mycket skit man FÅR göra nu för tiden utan att behöva vara rädd för att åka dit...
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
Vi bor inte i övik Gävle Leksand Södertälje Skelefteå. Där har kommunen gått in.med stora pengar i verksamheten tyvärr lägga ner eller flyfta till Gärde är nog enda sättet att rädda klubben från kk i ett längre perspektiv tuvär
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
250kg kärlek: Tack för ett bra perspektiv på det hela. Jag tycker det är knepigt att ha en åsikt åt det ena eller andra hållet då man samtidigt inte bara kan argumentera runt det hela med supporterskapet som grund. Som supporter till Timrå IK så vill man ju enbart föreningens bästa och utifrån det så blir en diskussion med utomstående helt meningslös. Därför är det bra att få en saklig förklaring gällande vad som egentligen pågår och vad det skulle innebära.
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi

250kg kärlek:

 

Är det inte bra om verksamheten  läggs på is  ?   Det är ju så det är nu  ....

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi

Berglund: Den aspekten nämns över huvudtaget inte in den populistiska debatt som försiggår. 

Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
250kg kärlek: Håller med. Sen kan man ju också låta kommunen fundera lite över hur det påverkar elithockeygymnasiet och alla J lag som det faktiskt går bra för och som spelar på högsta nivå. Det försvinner ju även arbeten och arbetstillfällen.
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi

En inte alltför oviktig fråga i detta är vad som händer vid en konkurs (eller det som skulle kunna hända så att verksamheten i hallen läggs på is...?)
Banken "äger" stora delar av ishallen, okej. Föreningen orkar inte med den höga drift man har, de höga ränteläget banken har och väljer den enda utvägen, att helt enkelt släcka ner verksamheten. Vad händer då? I min värld låter det som en kostsam historia för banken att fortsätta driva hallen och att det mest antagligen blir så att de försöker att sälja den till något företag (eller månne kommunen?) för den del de har pengar att fordra. Antingen väljer då någon aktör att köpa bankens del i detta och hittar på något konstruktivt, alternativt att kommunen köper tillbaka arenan i någon form. Eller så släcker man lyset.

Och vad händer då? Har kommunen något ansvar att förse idrottande ungdomar (främst då skolungdomar med is?) Kan man hyra in sig någonstans på annat håll? Vad finns det för övrig is i kommunen som skulle fungera? Kan man hyra in sig på ett redan fullspäckat Gärde?

Jag ser för övrigt inget problem med att kommunen betalar en slant för den del i arenan som man faktiskt från Timrå IKs håll har rustat upp, oavsett vilken hjälp man fått externt. Lite som att jag ger bort ett hus till en person som är värt 50 000:-. Efter en tid och en massa renoveringar bestämmer sig min vän av någon anledning att sälja huset. För att vara schysst mot mig som gav bort huset i första läget säger han att du får köpa huset för 600 000:- (det renoveringen kostat), annars kommer jag att begära 650 000:-. Typ. Tror ni förstår resonemanget.

Det är faktiskt kommunen som varit den stora vinnaren i den uppgörelse man haft med Timrå IK, så som jag ser det. Med den verksamhet som bedrivs idag så hade det kostat betydligt mer för kommunen att driva och äga arenan. Men hade det funnits något alternativ tro? Nu är siuationen som den är, jag ser en fara i att vi snart inte har en uppspolad hockeyplan i denna kommun (om vi bortser från några uterinkar och en bandyplan). Så vill inte jag ha det. Framförallt inte i en kommun där hockeyn faktiskt satt kommunen på kartan.

Det måste finnas en lösning på detta. Men jag tror inte att den enbart stavas "förhandla med banken". Nej, det krävs nog en förändrad syn över driften av arenan också.

Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi

Så det är mer av samma visa.
Det är dags att glömma Timrå Kommun. Nu sitter man i skiten igen efter ännu ett uselt avtal med kommunen.

Dags att tänka utanför boxen, försök hitta sponsorer och supportrar som kan tänka sig att starta ett företag som köper lös arenan från klubben istället. Klubben kan vara med som en liten delägare.

Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
Wayne Gresky: Man kanske kan hyra ut några kvadratmeter till ett hockeymuseum?
Kommentera


Sv: Timrå IK:s ekonomi
Wayne Gresky: Jag anser att kommunen bör köpa arenan för bokfört värde. Jag har dessutom affärsmässiga argument för det. Utöver det jag tidigare framfört får kommunen ha kvar ett elitlag, hockeygymnasium, en satsande ungdomsverksamhet och allt vad en klubb av denna kaliber genererar i samhällsintäkter och PR (till skillnad från nu).

Enda fördelen med att vänta till efter en konkurs är att kommunen kan förvärva arenan till ett lägre pris. Men den vinsten kommer att ätas upp av det kommunen tappar genom en konkurs. Bland annat genom att det inte finns en konkurrenskraftig klubb som hyrestagare.
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi

Kongo: MoDo ligger rätt pyrt till också, även vår arena är tämligen värdelös för alla som inte har ett hockeylag att fylla den med, men det diskuterar vi en grannbok.

Du anser alltså att kommunen bör ta över alla klubbens skulder?

Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
Wayne Gresky: Skulle klubben likt i Ö-vik årligen få 15 miljoner kronor från kommunen vore det nog inga problem.

Arenan kostar i ren drift 8 miljoner per år. Vid en konkurs lär det hamna i kommunens knä. I dag skjuter kommunen till 4,5 miljoner i driftsbidrag till klubben. Om klubben efter en överlåtelse betalar 3,5 miljoner i hyra blir den utgiften på samma nivå för kommunen. Skillnaden är att TIK inte tvingas betala ränta och amortering på 4 miljoner till Handelsbanken. Allt genom att kommunen till en väsentligt lägre summa övertar en anläggning som kostat 100 miljoner kronor att bygga.
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
Wayne Gresky: Ni kanske skulle köpa på er lite plywood o kränga vidare så kanske ni har råd att värva er uppåt i tabellen?

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
Kongo: Ja den är antagligen dyrare att driva och underhålla nu än när de gav bort den. De enda intäkterna kommunen får in hyra från Timrå plus lite  småpengar från Ladies Night eller liknande. Timrå IK hoppas alltså att kommunen ska betala för något som sedan kommer att generera årliga miljonförluster. Jag vet inget om andrahansmarknaden av plywood, men bortsett från det är arenan tyvärr inte värd någonting alls.
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
El Maco: Tack!

Hänger inte riktigt med i Lindstrands argument att man inte kan köpa tillbaka vad man skänkt. Är ju viss skillnad på gamla isladan och E.ON Arena 100 TIK-miljoner senare.
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
...och där var det även uppe på Mittnytt.
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
El Maco: och i all bedrövelse tillåter jag mig att spekulera lite hur detta brev kommit tidningen tillhanda. Låt mig säga dig att jag tror att någon bland dem du nyss räknade upp kan ha ett finger med i spelet. Snart säkert på en teve nära dig typ (läs Mittnytt).
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
Kongo: Kortfattat. Om kommunen köper tillbaka arenan så ska guldet hem. :-D
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
Kongo: Timrå har skrivit till kommunen och bett att de ska köpa hallen till marknadspris. Lindström säger spontant nej och menar att de ska skälla på banken då Handelsbanken "tar ut ockerränta". Moderat-muppen och anti-TIK:aren Tony håller med Lindström.
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
Någon som kan referera artikeln?
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
Laken: Precis...plus amortering alltså..
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi

250kg kärlek: Klubben får väl göra som M-Real gjorde med Wifstavarv...Sälja allt av värde i fabriken till Asien...Kanske det går att demontera och sälja hela E On till något rikt arabland där någon shejk vill starta upp hockey.

Den ränta man pratar om torde ligga på de 40 miljonerna som återstog av de externa skulderna efter förra årets rekonstruktion. Kan man kanske gissa på 3% vilket skulle motsvara 1,2 miljoner per år i ränta

Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
157620: Det handlar om både "ockerränta" och snabb amorteringstakt på lånet som jag förstått saken.
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
El Maco: Enligt Lindstrand anser hon alltså att Handelsbanken har en ockerränta på klubben...Man undrar ju vad den ligger på med tanke på dagens styrränta 0,0%?
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
El Maco: som det låter på våra förtroendevalda kommunpolitiker är det räntorna (som man säger är ocker) som är den stora boven. Driften har man ju också talat om att det är en otroligt stor utgiftspost. Så jag antar att de går hand i hand...
Jobbigt läge hur som haver.
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
250kg kärlek: Är det räntorna på banklånet som sänker klubben eller driften?
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
Nu är nog goda råd dyra...
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
DJ Hemp & El maco: nja det är väl en hel del långsökt då upplägget antagligen skulle buas ut i media och i o med det tappa reklamvärde... Men varför skulle upplägget inte vara realistiskt? Arbetskraft via annat EU land är inte förbjudet någonstans och att motsätta sig den fria rörligheten av tjänster inom eu brukar mötas av arga miner i Bryssel.

Men va fan att via rekonstruktion trolla bort 75% skulder och trotoar skatteplanerande mm så visar det juh sig att man gärna finner kreativa lösningar för att banta kostnader eller öka vinster...

Särskilt inom åkeriberksamheten har upplägget varit med länge nu. Dock har avsikten då varit att dumpa löner totalt inte att minska skattetrycket enbart.

SR transport var ett företag som föll för ett sådant här upplägg även andreassons åkeri har haft ett liknande upplägg med ett polskt bemannings företag. Sedan visade det sig tyvärr att skatt inte betalades i någon av länderna så då kraschar upplägget IOM att Skatteverket driver ärendet rättsligt och kräver skatt för allt de kan misstänka omfattas av upplägget.

Genom EU kan man absolut utnyttja andra eu länders mer generösa skattenivåer om så önskas så länge det sköts som det skall. Om man jobbar och lever i Sverige ska man betala inkomstskatt här med och det är väl bara att se till att så även sker...

Jag kan ha fel om det här men det är ingen direkt brist på chaffisar som kört långväga eller Norge trafik och tvingats leta sig till annat då deras arbetsgivare blivit utklassad av EU konkurrens...
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
söder över:

Jag förstod att du ville komma runt arbetsgivaravgiften, men likt El Maco ifrågasätter jag det realistiska i din plan...
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
söder över: Skojar du eller menar du att du tror att det där fungerar?
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
DJ Hemp: vad?

Ingen arbetsgivaravgift.
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
söder över:

???
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
Hälge: har svårt att se ett problem här...

Regga bolag på Cypern och anställ spelarna via det bolaget hjälp varje spelare att betala in sin skatt (personliga inkomstskatt) till svenska Skatteverket varje månad så inget blir fel. Hjälp till med bra pensions placeringar och kör på utan att svenska staten får en rutten kronjävel i skatt...
Funkar för åkerier rederier och snickare mfl så...

Globalisering är fantastisk!
Sedan betalar man en fast summa från Timrå ik till Cypern firman vilket är helt i sin ordning här med fri konkurrens inom EU o allt! Har rumäner o annat smaskens fritt fram så har väl alla? Utnyttja läget det är så vår politiska elit sagt att saker o ting skall fungera!

Det går säkert att ansöka om EU bidrag med då man "stöttar upp" den vacklande cypriotiska ekonomin!

Redigerad kommentar

Kommentera


« · 1641587 · »