1150x200-051a7674-5bbf-491a-93fe-5680d7648151.jpeg

Timrå IK

587563 inlägg · 6216 ämnen

Timrå IK:s ekonomi

« · 1641587 · » Till forumet


Sv: Timrå IK:s ekonomi

Magnus Rövarn : vad är det du inte fattar? Du svarar på ett förslag som någon annan skrivit och avslutar med "Dock vill ja poängtera att jag är fullt medveten om dina argument kring varför kommunen bör köpa." Jag menar alltså att jag håller med Kongo i sak och skiter i nuläget exempelvis i vad Thomas Johansson gjort och inte gjort. Du pratar ju bara om vad folk sagt förr och inget om vad olika saker kostar.

Confereras bokslut i sammandrag hittar du och Peter Granåsen (?) i länken

Sen kan vi diskutera vem av oss två som betalar mest skatt om du vill men jag förstår inte vad det har med saken att göra.

Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi

Timrå Icon: Ja jag anser att de enda som kan rädda Timrå IK denna gång är Handelsbanken. För att Timrå Kommun skall köpa tillbaka en arena som de redan en gång skänkt och sedan dessutom stå för driften av densamma låter verklighetsfrämmande. När de dessutom finns andra föreningar i kommunen som sköter sin bokföring klanderfritt och får klara sig på förhållandevis små medel anser inte jag att det är motiverat att gång på gång rädda något som redan är svältfödd.

Timrå IK har fått sina chanser men inte tagit dem och då får man ta konsekvenserna av det hela också. 

Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi

El Maco: Nej vill man inte kännas vid det förflutna så skiter man i det helt enkelt. Men det är ju i ljuset av detta som problemen uppstått. Det är enkelt att som utomstående skrika på att kommunen skall gå in och ta sitt samhällsansvar för att ännu en gång undvika konkurs. Jag hade nog resonerat likadant om jag varit bosatt på annan ort långt från Mammons tempel och inte varit närvarande fysiskt på fullmäktigesammanträdena när härvan rullades upp.

Men nu är det ju knappast första gången som Timrå IK står med mössan i handen och knackar på dörren och vädjar om någon annans hjälp. Man måste sätta saker och ting i perspektiv också. Inte bara förhålla sig till ett brinnande hockeyintresse.

Varför skall vissa parter särbehandlas när det bevisligen inte finns ett underlag? Man kan inte bara gömma sig bakom olyckliga omständigheter i tid och otid och skjuta ifrån sig sin del av ansvaret. Kan man inte rätta mun efter matsäck så får man klappa ihop. Det är en enkel ekvation. Det vore en enorm skillnad om inte kommunen gjort några som helst eftergifter för att säkerställa föreningens existens.

Nej är det nu så att inte banken ifråga är beredd att sätta sig ner vid förhandlingsbordet för att skriva om lånen och förhandla ner räntorna till en acceptabel nivå som gynnar bägge parter så får man anse att en epok är över.

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
Magnus Rövarn : Jag hade nog resonerat likadant som jag gör nu även om jag hade bott i Timrå eftersom kommunen sannolikt tjänar på att ta över anläggningen. Men jag kanske hade resonerat lika missunsamt som dig om jag också var funktionär i Timrå innebandyklubb.
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi

El Maco: Har absolut ingenting med innebandy att göra detta. Du kan ta fotbollen eller bandyn som exempel också om du vill det. IFK fick börja om i lägre serier när det gjorde en omdömeslös satning uppåt i seriesystemet för ett antal år sedan med dyra importer och avdankade föredettingar som krävde månadslöner som inte stod i propotion till vad de faktiskt var värda eller uträttade. Pengar som fick tas ifrån Bingolottointäkter. Vi har Söråker Bandy som bedriver en fantastisk verksamhet med både flick och pojklag samt ett damlag som mer än väl gör reklam för kommunen och som fostrar landslagsspelare på löpande band. 

Jag är inte det minsta missunsam. Men man måste kunna motivera sina punktinsatser också. Det anser inte jag att man kan göra i dagsläget utefter de förutsättningar som råder. A-laget spelar sina hemmamatcher inför halvtomma läktare bortsett matchen mot AIK då det var 3644 inlösta. Ingen annan jag vore gladare än om man fann en lösning på detta som kunde permanentas för gott. Men det håller inte att komma springandes vart tredje år med nya uppgifter om att skeppet tar in vatten. Det blir inte trovärdigt till slut. Åh vi vill väl alla behålla ansiktet intakt utåt. 

Redigerad kommentar

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
Magnus Rövarn : Jag håller med dig i att det är mycket man kan ifrågasätta kring vad som lett fram till dagens situation. Vad kan man göra åt det nu, annat än att lära av historien?

Det faktum vi står inför i dag är att klubben inte kan bära arenan helt enkelt. Jag tycker inte att man ska se ett övertagande som hjälp, utan en investering i samhällsinfrastruktur i form av en idrottsanläggning. Jag är övertygad om att det kommer innebära ett positivt ekonomiskt utfall både för kommun och samhälle.

På samma sätt som Sundsvalls kommun kan äga/driva Gärdeanläggningarna, Sporthallen, Himlabadet (424 miljoner i byggkostnad och över 60 miljoner i driftkostnad - lek med tanken att kommunen kunnat få detta för under halva byggsumman) och Norrporten arena kan Timrå kommun äga och driva en ishockeyanläggning. Man kan dessutom ta över den till under halva byggsumman.

Du brukar vara framåtskridande och ha visioner, men ett uteblivet övertagande lär innebära ett steg tillbaka och regression. Hur ser du på ovanstående aspekter och nuläget, om du bortser från vad som skedde under tidigare ledning?
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi

Kongo: Lägger man fram det på det sätt som du gör att föreningen fräschat upp hallen efter sitt övertagande och att man nu kan "få" tillbaks arena för under halva byggkostnaden så ser det ju förnämligt ut. Men det finns ju en del andra aspekter att ta hänsyn till också. Kommunen avskrev stora fordringar på föreningen vid rekonstruktionen och dessutom har man betalat ut driftsbidragen i förskott fram till nästa år.

Hur många gånger anser du att en kommun skall kliva in i något som det är tveksamt till om det överhuvudtaget finns någonbärighet i? Vad kan Timrå IK lämna för garantier denna gång att detta är en gynnsam affär? Det har ju varit samma valser i alla tider när de brunnit i knutarna. Hur vet vi att detta inte bara är konstgjord andning? 

Åh hur motiverar man för skattebetalarna denna gång som inte är ett dugg intresserad av hockey att hosta upp tiotals miljoner ännu en gång? Jag tycker inte att en kommun skall hållas ansvarig för att det skall finnas elitidrott i en kommun. Undantag kan göras i sällsynta fall men det tycker jag redan kommunen med råge har gjort.

Sedan kan ju Timrå sluta med att skriva avtal med spelare på 12 månader då det inte finns någon verksamhet året runt. Det är alltid en början. Att betala ut en 1/4 i årslön helt i onödan utan att få någon avkastning för det är ju rent vansinne.

Sedan är väl ändå allmännyttan lite större med Himlabadet och Norrporten Arena i Sundsvall än E.ON i Timrå. För det första tar man saftigt påslagna priser för badet i inträde ör besökarna och det i sin tur bidrar till besöksnäringen samt att Sundsvalls Kommun långsiktigt får tillbaks de pengar man investerat. Hur skulle Timrå Kommun kunna få någon återbäring på ishallen vid ett återköp. De kan ju inte ta betalt av medborgarna för att de nyttjar isen på allmänhetens åkning och vad beträffar utbudet av konserter är ju det nästintill obefintligt.

Vidare anser jag att skall Timrå Kommun ensamma stå som någon slags borgenär så skall varenda skattekrona tillfalla kommunen också och inte Sundsvall. Alternativet är att kommunerna slås ihop eller att grannen tar sitt ansvar och understödjer ekonomiskt.

Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
Magnus Rövarn: Är det något i sak som är fel? Varför skulle inte detta ge ett positivt ekonomiskt utfall för kommunen? Jämför dessutom med alternativet konkurs.

Kommunens tidigare avskrivning var till stora delar "låtsaspengar" från den bokföringstekniska lösningen som gjordes i samband med överlåtelsen 2003. Jag förstår dina känslor inför rekonstruktionen. Men nu har vi dagens situation. Ett bärkraftigt TIK kan ge oerhört mycket tillbaka till Timrå kommun. Motsatsen innebär en fortsatt belastning.

Jag tycker det finns ett hållbart argument mot ett återtagande, om man av radikala ideologiska skäl anser att en kommun inte ska äga idrotts- och fritidsanläggningar.
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi

Kongo: Allting bottnar i trovärdighet. Har ansolut ingenting emot Timrå IK. Snarare tvärtom. Kan man skriftligen lämna garantier för att detta är sista gången man vänder sig till Timrå Kommun som borgenär och även målande beskriva på vilket sätt man säkerställer att Timrå Kommun får tillbaka satsade slantar långsiktigt så är jag beredd att ställa mig bakom det hela,

Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
Magnus Rövarn: Helt rätt. Jag är övertygad om att ett övertagande är det bästa för Timrä kommun. Ekonomiskt, sett till andra mjuka värden och inte minst kommunens attraktionskraft.

Har du några tankar om vad och hur TIK kan ge mer tillbaka till kommunen i framtiden? Värdegrundsarbete i skolor? Annat?
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi

Kongo: Ja vill man vara trångsynt och bara se allting åt ett håll är det väldigt enkelt att bara släppa handbromsen och spela rysk roulette med offentliga medel. Men jag kan inte försvara föreningen längre efter alla turer som varit genom åren. Det är alldeles för luddigt och naivt att bara öppna plånboken när det uppstår problem.

Agerar du lika naivt och omdömeslöst när du själv gör affärer? Köper du en bil på samma premisser. "Går det så går annars har jag åtminstone haft jävligt roligt på vägen fram tills dess".

Det har gått 30 månader sedan den senaste krisen och det är på tok för kort tid i min mening för att kommunen skall ställa upp igen när det inte längre kan göras några utfästelser som har förankring i verkligheten. Skillnad om det hade gått åtminstone 10år och det helt plötsligt dykt upp någoting nytt uppseendeväckande som absolut inte under några som helst omständigheter hade kunnat förutses. Men så är inte fallet.

 

Vilken annan föreningen tror du skulle ha kunnat komma undan med detta? Möjligtvis Giffarna. Hade det varit någon annan klubb såsom Sundsvall Dragons, Granlo BK, Söråker Bandy osv. så hade varit godnatt.

Att enbart luta sig emot argumentet att föreningen går i konkurs håller inte längre. Det är alldeles för platt och innehållslöst. Finns det inget mer än värdegrunder i portföljen som garanti då är det bara att svälja faktumet. Det måste bli ett slut nu med farserna i Timråpolitiken. Det är en kommun kantat av tvivel och uppseväckande utspel från alla möjliga håll och kanter. Kommunen själv var dessutom själva nere i ett enormt stort svart slukhål för ett tiotal år sedan när faktiskt kommunen som sådan var "konkusmässig". Man kan inte leka så oansvarigt med andras pengar tillika offentliga medel. Någon gång måste även fan själv växa upp och börja ta ansvar för den näring man bedriver och inte bara grina ut i pressen när fogden knackar på dörren.

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
Magnus Rövarn: Argumentet är ju att kommunen av egna ekonomiska skäl ska överta arenan. Självklart ska man först utvärdera detta.
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi

Kongo: Men då är vi ju tillbaks på ruta 1. Det är ju bara hypotetiska spekulationer från dig och El Maco kring vad som är bäst för Timrå Kommun. I grund och botten skiter ni nog högaktningsfullt i kommunens bärighet eller intressen. Ni ser det styvt ur ett enda perspektiv och det är att föreningen skall överleva. Det är ju enkelt att säga så när man inte behöver försvara ett sådant utspel fysiskt i verkligheten. Ni handlar väl inte mjölken på COOP eller Willys i Timrå och behöver således inte skärskåda Timråbornas åsikter i sakfrågan.

Sedan kan man ju ställa sig frågande till hur pass stort intresset är egentligen? Det var inget snack om att när vi befann oss i vår prime mellan 95-07 att det var ett intresse som stegrades successivt årligen. Men nu när det bara finns bottenskrapet kvar så är det enbart de närmast sörjande som förbehållslöst stöttar föreningen ovillkorat.

Titta på Vita Hästen och Västerås samt Örebro t ex. Är det verkligen så fruktansvärt hemskt och katastrofalt om det nu blir konken? Kan det inte växa fram någonting ur spillrorna som inte har ett tungt bagage att brottas med från sitt förflutna?

Man måste titta vitt och brett på hela scenariot uppifrån och ned och göra det som är mest försvarbart och moraliskt korrekt. Det är en djup fråga som berör emotionellt så även för mig. Men jag har börjat inse att det finns nyanser av det mesta. Allt är inte bara svart eller vitt.

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
Magnus Rövarn: Då tror jag att jag är med. Har jag förstått det rätt att du ställer dig positiv till ett övertagande om det är det bästa för kommunen?
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi

Kongo: Så är det. Jag vill inte ha någon lynchstämning mera. Jag vill inte behöva bli uttittad som en idiot för att jag älskar hockey och håller på Timrå men att dessa kringgått praxis gång på gång och fått ut en massa gräddfiler. Givetvis vill jag ha hockeyn kvar i kommunen men inte till vilket pris som helst. I synnerhet inte när man sade att allt var frid och fröjd efter rekonstruktionen. Det har bara börjat lite för mycket i denna soppa. 

En gång i tiden försvarade jag också Timrås intressen med en dåres envishet men inser ju hur folk utanför kretsarna har härsknat till och mer och mer fär varje år som gått. Även jag trodde på fullaste allvar att det var slutjammat när rekonstruktion trädde i kraft. Men så visar det sig att det finns ännu mera som inte tidigare varit känt för allmänheten. Det kan inte fortsätta så här längre.

Antingen fixar föreningen själva detta med hjälp av banken eller så tar man in en extern finansiär alternativt på heder och samvete kan intyga att detta är sista gången på en överskådlig framtid som man begär hjälp från kommunen. Det finns mer kärnvärden än hockey i Timrå också även om det skulle bli betydligt tristare att genomleva. 

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi

Kongo:

Ska man se det krasst så räcker det med lillstrimmahallen för kommunen.

Är det inte dags för permobilkungen att sätta sprätt på sin miljard(er) istället för att  kommunen ska stå för degen?

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
Magnus Rövarn : Jag känner nog faktiskt likadant.
Det gör de flesta jag pratat med också.
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
nils: Lika krasst hade kommunen inte behövt bygga inomhushallen Timrå isstadion på 60-talet.
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
Timrå Icon: Det stora problemet de senaste åren har just varit arenan. Gör gärna en jämförelse med klubbar, arenor och kommuner på samma nivå. Timrå kommun har för stunden kommit billigt undan (klubben byggde arenan, kommunen har haft låga driftbidrag och har suttit på bästa säkerhet genom ett bokföringstekniskt lån), men det har straffat sig i längden (förskottsutbetalning av driftbidrag och rekonstruktion). Nu kan man genom en investering hitta en hållbar lösning för lång tid framåt.

Är man less uppfattar jag det som att man helt enkelt är less på soppan utan att vara insatt i sakfrågan. Återigen, nu kan man lösa detta för lång tid framåt.
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi

Kongo:

Visst är det så, Småhålor som Växjö, Skellefteå mfl kan lägga pengar på spelare tack vare kommunen. Men ska det vara så?

SHL har blivit SKL. Svenska kommuners Lekstuga........och SHL klubbarna gör allt för att stänga skiten så man kan frossa i bidrag.

Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi

Kongo: Kan du då förklara för mig hur en sån liten förening som Söråker Bandy får det att gå runt enbart på ideella krafter med ett stort klubbhus och en konstfrusen anläggning. Visst bandyn i kommunen har aldrig varit uppe i det högsta seriesystemet på herrsidan men man har heller inte levt över sina tillgångar och dragit på sig merkostnader som gjort att existensen svajat. Utan man har förhållit sig till den ekonomi man faktiskt har. Det finns inte en chans att bandyn skulle kunna komma springandes på det sätt som Timrå IK gjort genom åren när man blödit ekonomiskt. 

Jag funderar fortfarande över vart kommunen skall ta 25 miljoner för att finansiera ett återköp av arenan utan att väcka ont blod i leden? för det är väl styvt hälften av marknadsvärdet av de 55 miljoner som uppfräschningen av arenan kostade vi pratar om?

När får kommunen tillbaks dessa pengar krasst i kontanter? Är det snöröjningen som skall stryka på foten när den väl kommer samt skolan eller äldreomsorgen som skall drabbas av ännu fler besparingsåtgärder? för du inbillar dig väl inte att det bara finns en påse med pengar att hämta ut gång efter annan när det behagar.

Någonstans ifrån måste ju pengarna tas.

Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
nils:

Men dessa du nämner är ju ändå riktiga städer och dessutom numera utan seriös konkurrens med avseende på elitidrott...

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
Kongo: Ja du har absolut rätt men tyvärr uppgattas det ändå inte riktigt så av allmänheten.
Det var olyckligt att vi inte fick ett par år i någorlunda ekonomisk trygghet efter den jobbiga rekonstruktionen.
Man har inte hunnit landa liksom och nu står vi där igen med mössan i handen....
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
Magnus Rövarn : Men vad fan? Klart löneposterna hos Söråker bandy är sjukt mycket lägre än Timrås.
Jävligt märklig jämförelse.
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi

hubbenorlen: Det har aldrig ens andats vid tanken på att värva sönder sig heller för att uppnå sportsliga mål. Klart att det har lägre löneposter än Timrå IK. Men som jag sagt tidigare det är inte första gången Timrå IK är konkursmässiga. Man har ju inte lärt sig av gamla synder. Redan på 90-talet var man konkursmässiga och var 3 dagar ifrån en hägrande konkurs. Man fick inte ens kredit på bussbolagen till bortamatcherna utan en viss Janne Söderström fick förskottera pengar till föreningen så att man kom iväg.

När vi klev upp i dåvarande Elitserien hade vi ett eget friskt kapital på 11 miljoner som sedan snabbt käkades upp.

Historien upprepar sig. Någon gång måste det få konsekvenser att inte kunna förhålla sig till budget. Det kan inte vara en angelägenhet för utomstående att bistå gång på gång på gång.

Jag ser nyktert på detta med flera intressen på agendan. 

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
Timrå Icon: Ja, det är olyckligt. Om man ser till dagsläget borde det inte vara någon tvekan till ett arena-övertagande.
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
Magnus Rövarn :   Tyvärr lever TIK fortfarande i den ekonomiska skuggan av vad de tidigare makthavarna i Timrå företog sig under glansdagarna, men man har nu börjat jobba hårt för att få rätsida på detta, och jag är ganska så säker på att Nollan & Co, vill få ordning på torpet, men att det nu i stort sett inte finns utrymme för detta då läget är alltför allvarligt. Möjligt att en investering från Kommunen kan spridas ut över tid, och därmed lätta på ev. skattetryck i kommunen. Vi kan ju se hur det gått med Leksand, som oxå var på gränsen, men nu är uppe i SHL igen, Leksand är ju ingen direkt metropol det heller, och utan hockeylaget, skulle det nog bara vara en ort där folket från fjollträsk firade midsommar, och i Timrå har vi inte så många semsterfirare men däremot ett klassiskt hockeylag. Så förhoppningsvis kan kommunen och TIK finna en lösning som ger en win/win situation :-) 
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
Magnus Rövarn: Ett arena-övertagande är en investering, på samma sätt som när man byggde simhall, sporthall och antagligen Söråkers IP. I dessa exempel har man fått ett mervärde för medborgarna. Vid ett arena-övertagande kommer man både få en positiv ekonomisk utväxling och ett mervärde.
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
Gorkyman: Det kommer i så fall övertid att påverka skattetrycket positivt. Investeringen kommer att finansieras som andra större investeringar och ge ett positivt utfall, inte minst i jämförelse med konsekvenserna om ett övertagande uteblir.
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi

Kongo:

Det förutsätter att Timrå spelar i SHL igen och när sker det?

HA går mot tuffa tider närmsta åren.

Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
Ställ bara frågan: Ska det finnas förutsättningar för elithockey i Timrå kommun? Samma svar gäller då för frågan om Timrå kommun ska överta arenan.
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi

Gorkyman: Jag är fullständigt rörande överens med dig på den punkten. Det är sviterna av det föregående styret som ligger till grund för vart vi befinner oss i dagsläget. Det är djupt tragiskt och väldigt jobbigt känslosamt att behöva konstatera detta.

Men det är svårt att sätta någon tilltro till något som är ytterst tveksamt. Det är enkelt att motivera en "satsning" utifrån att Timrå behöver hockeyn och för den som älskar laget och är genuint intresserad. Men det finns ju bevisligen två sidor av ett mynt och hur skall du kunna se någon utanför kretsarna i ögonen och kunna motivera att det som sägs denna gång är den absoluta sanningen och det inte finns några dolda motiv eller unkna historier begravda någonstans som sedan ploppar ur från ingenstans som en obehaglig överraskning och ställer allting på sin yttersta spets ännu en gång?

Redigerad kommentar

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
nils: Antingen tar man över arenan för under halva byggsumman och får klubben som hyresgäst och allt annat positivt klubbens fortlevnad innebär för kommunen, eller så gör man det inte men tvingas göra det efter en konkurs, då man saknar hyresgäst och får möta ett flertal andra mycket kännbara negativa konsekvenser.

SHL behöver inte vara med i kalkylen för att ett övertagande ska ge ett positivt ekonominskt utfall för kommunen.
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
Magnus Rövarn: Om det finns dolda unkna historier kan man aldrig veta. För att motivera ett övertagande utanför hockey-kretsar räcker det med att förklara alternativen och vad dessa innebär.

Väljer man då att fokusera på tidigare händelser och inte se till det sakliga i dagens situation har man naturligtvis rätt att göra det, men det är inte rationellt grundat.
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi

Kongo:

En hyresgäst som förmodligen inte kan betala marknadsmässig hyra vilket iofs ingen förening förutom LHC gör..... som sagt det sitter en f.d permobilägare i styrelsen med fickan full av pengar.

Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
nils: Inte LHC heller. De omförhandlade för något år sedan. Vilken arena-idrott betalar egentligen marknadsmässig hyra? Stockholmslagen? Någon fler i någon annan idrott?
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
nils: Och alternativet är ju att sakna hyresgäst...
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi

Kongo: Man använde exakt samma argument för 30 månader sedan och då valde man att tro på föreningen och biföll deras vädjan. Men det är inte hållbart att ha detta som enda argument längre. Broarna är brända. Det är precis som med allting annat i vårt samhälle. Man kommer till en punkt där man inte längre kan försvara sin partner längre utan måste frigöra utrymme för någonting annat.

Kunde VIK Hockey, Vita Hästen och Örebro IK gå i konkurs och komma tillbaks så ser jag inte varför Timrå IK skulle kunna ombildas med ett helt nytt styre och syre och påbörja vandringen uppåt. Att sedan kanske tar något eller några decennier att skapa något med full kraft och trovärdighet är kanske priset man får betala.

Sedan skall absolut föreningen villkora att om skall spelarna representera föreningen så skall de vara bosatta i Timrå Kommun. Man kan inte längre skylla på att marknaden styr och att detta är det enda sättet att förhålla sig till. Det finns jättefina ytterområden i kommunen såsom Söråker, Sörberge, Fagervik och Fröland där man kan bo. Det är dessutom pendlingsavstånd till Sundsvall. Finns inget som motiverar att spelarna skall ha krypavstånd till krogen. Har de fungerat för mig att bo i Timrå men roa mig i stan så måste det fungera för spelarna också. Dessutom finns i stort sett allt i serviceväg att tillgå. 3 matbutiker centralt, 6 pizzerior, Systembolag, apotek, frisörer m.m.

Åh har man mellan 30-50.000kr i månadslön så har man absolut råd att ta taxi till och från stenstan.

Sundsvall som företeelse skiter fullständigt i Timrå och då tycker inte heller jag att de skall kunna frossa på vår bekostnad men i gengäld inte skjuta till något nämnvärt ekonomiskt.

Hur skulle de se ut tror du om spelarna i Leksand var mantalskrivna i Mora Kommun men spelade i Leksand.

Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
Magnus Rövarn: Det var också tydligt att läget fortfarande var osäkert, och vandringen tuff. Nu har man dock chansen att lösa detta på riktigt och för lång tid framåt. Dessutom med ett för kommunen positivt ekonomiskt utfall.
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi

Magnus Rövarn : Hahaha, så du menar att klubben skall skriva kontrakt där spelarna måste bo i en speciell stad? Och ifall spelaren under kontraktet väljer att flytta till Sundsvall så ska TIK ha rätt att sparka spelaren? Har jag förstått dig rätt då? 

Du tror att det är ens lite möjligt? Antar att det också skall gälla alla andra kommunanställda eller underentreprenörer till kommunen? 
Jobbar man som tjänsteman på kommunkontoret så skall man bo i kommunen eller få sparken. 
Skall man som entreprenör eller leverantör till kommunen så skall alla vara skrivna i Timrå.. Har jag förstått dig rätt då? För det kan väl inte bara gälla ett hockeylag om man nu ska införa dessa regler? Utan skall man ha någon affär med kommunala medel att göra, då ska samtliga som indirekt gynnas av detta bo i Timrå.

Sedan förstår jag inte, om ni ska börja om i 3an, ska ni ändå ha kontrakt som ger spelaren 30-50kkr i månaden? Låter lyxigt.. 

Din jämförelse med Leksand och Mora var ju skarp. Men du kunde inte jämföra AIK/Solna och att alla deras spelare ska bo i Solna och absolut inte i centrala Sthlm? 

 

Du är så underhållande, men detta är nog bäst hittils: "Dessutom finns i stort sett allt i serviceväg att tillgå. 3 matbutiker centralt, 6 pizzerior, Systembolag, apotek, frisörer m.m."

Så en hockeyspelare behöver pizzerior och systembolag, sen är allt täckt? 

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi

spud: Varför måste man dra alla över en kam? Har alla spelare lika löner? Svar NEJ.

Självklart kan föreningen statuera exempel och sätta ned foten. Spelar du i Timrå så bor du i Timrå. Det är ingen big deal. Som jag skrev. Klarar Timråborna av att bo i Timrå inkluderat mig men roa sig i stan när det är löning så kan även spelarna förhålla sig till detta. Finns ingen anledning att en hockeyspelare skall stå högre upp i hierarkin jämfört med en vanlig kommunalarbetare. På vilket sätt är Emil Berglund och Oskar Johansson  t ex mer värd än mig? För att de råkar ha rika föräldrar och släktingar så MÅSTE de per automatik bo i en gräddfil. Absolut inte!

Det daltas nåt helt jävla otroligt i dagens läge. Det finns ingen rimlighet att Timrå Kommun skall vara någon jävla borgenär men inte få en krona tillbaka på investerade pengar.

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi

Magnus Rövarn : Du pratar ju som om det vore en bestraffning att bo i Timrå när du beskriver att det daltas osv med hockeyspelare. Och daltningen innebär att de tar sig sådana friheter att de till och med väljer att bo var de vill. Hur fräck får man bli? Och bo i en gräddfil är då Sundsvall, i jämförelse med Timrå? 

Så dessa regler ska bara gälla vissa spelare inte alla? 

"Finns ingen anledning att en hockeyspelare skall stå högre upp i hierarkin jämfört med en vanlig kommunalarbetare." 
Betyder detta att en vanlig kommunarbetare inte får bo någon annanstans än i Timrå?

Och ja, till skillnad från dig har jag under denna diskussion förbisett att det avtalsmässigt och arbetslagstiftningen helt omöjliggör en sådan här lösning.  

Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi

spud: Ja varför skulle det inte räcka med gångavstånd till mataffärer, systembolag etc.

Har du mat i magen och sprit på fredagkväll så överlever du ju. Finns även bensinpumpar och bemannad station för att kunna införskaffa diverse tillbehör till bilen. Vad är det mer som måste till menar du när bussar som avgår 2-3ggr i timmen i bägge riktningarna samt att det finns taxibolag. Det går ju för oss andra vanliga dödliga så ge mig ett skäl till varför det inte skulle kunna fungera?

Jag utgår ju givetvis från vad spelarna har i dagens penningkurs, något annat kan jag ju inte förhålla mig till.

Men jag kan sänka lönen till 20.000 och du har fortfarande råd att ta taxi till och från stenstan.

Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi

spud: Det är knappast en bestraffning att vara bosatt i Timrå. Då har du bara gjort ett lösryckt citat av allt det jag skrivit och gjort en egen huvudlös tolkning av detta.

Innan vi gick upp i Elitserien gick det alldeles ypperligt att bo i Timrå. Det gör det nu också. Det är t.o.m. bättre att bo här nu jämfört med hur det var före 2000. Då var det mera kriminalitet och oroligheter än vad det är nu. Men sedan man fräschade upp centrumkärnan och Köpmangatan så har brottsstatistiken reducerats radikalt.

Vad hindrar en människa att ha 7 minuters bilfärd till Sundsvall?

Det är väl en jävla skillnad om vi hade diskuterat Haparanda-Luleå som ett exempel.

Där är det ändå 15 mil som skiljer och det är en enorm skillnad på utbudet och frekvensen av besöksnäringen samt pulsen i städerna. 

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi

Magnus Rövarn : Men du tror inte det kan kännas lite förmyndande att en AG skall bestämma var du ska bo? Själv vill jag att min AG ska ge mig förutsättningar för att jag ska lyckas och utvecklas. Inte lägga sig i mina privata angelägenheter. 

Även om man har råd att betala taxi, kanske man inte vill lägga pengarna på det. Utan man vill bo där.

Och det är lite gulligt, argumentet duger det åt mig och andra Timråbor så duger det åt andra. Tänk om det itne duger då? Men du är ändå en sjuhelvetes hockeyspelare. Då kommer ni missa den spelaren för att nån tölp som inte vågat vidga sina vyer tror att pizza mataffär och bensin är det enda som en människa behöver. Och ev tillgång på taxi så man kan ta sig ifrån helvetet.

Sen Magnus, det är väl inte så att någon tvingar dig vart du ska bo? Jag skulle nästan rekomendera dig att flytta, inte bara till gräddfilen Sundsvall utan nån annanstans. Vidga dina vyer och upptäck nåt annat än din mataffär och pizzeria. Om du nu får för mamma.

Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi

spud:Vart befinner sig Timrå IK i dagsläget för att man varit alltför frikostig med just det du nämner. Ägda villor i stenstan, spelare skrivna på adresser längs Storgatan-Trädgårdsgatan. I ett konkursmässigt tillstånd. Så vad är det som är så bra med att låta spelarna själva bestämma allting av egen fri vilja. Det går åt h-e!

Vad är det som hindrar Timrå från att bestämma vart spelarna skall bo? Väldigt märkligt att det finns så jävla många lagstiftningar att åberopa nuförtiden som HINDRAR allt. Vem fan kom på den dumma idén att allt måste regleras i generösa avtal som är till gagn för tjänstemannen? RÄTTIGHETER har man alltid varit jävligt snabb att skylta med. Det har varit lite tystare kring SKYLDIGHETER.

Denna diskussion börjar ju likna integrationspolitiken. Folk och fä. Folket får slita arslet av sig för att kunna finansiera allt som fäna skall ha. Det är ingenting som duger längre. 

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi

Magnus Rövarn : Har du ett jobb? Vad skulle du säga om du hade en arbetsgivare som sa upp dig för att du bodde i fel kommun? 
Du får helt enkelt inte säga upp en arbetstagare av den anledningen. Och du får skriva in det i kontraktet, men det är inte giltigt för det är inte kopplat till ditt arbete.

Sen tror jag inte så många delar din analys i att ert uttåg från Elitserien berodde på att spelarna valde själv vart det skulle bo och inte inkvarterade i nån håla som har sveriges största andel SD röster och soc.bidrag. 

Jag fick faktiskt ett erbjudande om ett rätt shysst jobb i Timrå för ett tag sen(de visste väl inte att jag är jag.. :)) När jag övervägde jobbet fanns det inte på kartan att jag skulle bosätta mig där, otroligt deprimerande håla. Utan det var bara Sundsvall som gällde, och duger det åt mig, ja då borde det väl duga åt en hockeyspelare?
Nu blev det inte så att jag tog det jobbet, så ni som letat rätt på brännbollsträ och knogjärn för att hitta rätt på mig kan lugna ner er.. 

Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi

Klart att jag har ett jobb. Vad fan trodde du? Det är ändå en jävla skillnad. För min arbetsgivare springer inte till Sundsvalls Kommun efter mera pengar när de tar slut. Således gör det inget att jag skattar i Timrå.

Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
Det finns mycket som skiljer mellan Leksand och Timrå vad gäller hockeyengagemang. Den stora skillnaden mellan Timrå och Leksands rekonstruktion var också det faktum att Leksand klev upp medan Timrå ramlade ner. Förutsättningarna att reda ut en rekonstruktion var således betydligt enklare för Leksands del än det var för Timrå att reda ut situationen med 0 kronor på bankkontot och en degraderingen att ta i tur med. Dessutom har Leksand en helt annan typ av publik kultur där man ofta spelar för 4000 personer eller mer.

När det gäller problematiken med likviditeten har jag svårt att se att uppskattningsvis 1 000 000:- i lägre räntekostnader skall påverka läget nämnvärt. Föreningen kommer att få fortsätta med sina lågbudgetsatsningar som renderar i för tunn trupp, skadebekymmer och en enda ond spiral. Nej, det måste till drastiska åtgärder på kostnadssidan och i min värld, som befinner mig rätt frekvent i arenan, har jag svårt att se hur mycket mer man kan skära ner på kostnaderna. Spelartruppen är en av de lägsta i allsvenskan, personellt finns det inte så mycket mer att göra, jag menar det måste finnas 4 vaktmästare om man ska fortsätta driva både Lill-Strimma och Eon med de öppettider som är idag och med den arbetstidslag vi har att följa. På kansliet tycker jag också att det ser tunt ut. Visst det går säkert att skära på en del kostnader, en del kanske skulle sänka sin lön ytterligare, men jag tror inte att det räcker...OM nu ambitionen skall vara att lira högt upp i seriesystemet. Skall Timrå IK finnas som en förening dit man kommer och tränar och spelar mest för skoj skull, där man inte uppbringar en enda krona i ersättning, ja då uteblir de sportsliga framgångarna och då lär det inte komma mer än 150 personer till matcherna, lär inte vara många företag som lägger många kronor i sponsring och då skulle resultatet bli än mer förödande än vad det är idag.

Det finns nog inte så många alternativ för vår kära förening. Antingen försätter man föreningen i konkurs och ser vad som händer. Kanske är det så att föreningen aldrig reser sig igen, jag vet inte. Risken finns dock. Eller så går kommunen in (eller annan intressent som känns väldigt långt borta idag) och räddar upp situationen. Det finns nog inte så många andra alternativ som jag ser det. Däremot tycker jag (min högst personliga uppfattning) att Timrå IK är en så pass viktig del i denna kommun att det tål att verkligen funderas på, i kommunhuset, hur man ska göra. För min del dör en stor del av kommunen med hockeylagets upphörande. Thats it. Jag är dessutom mycket skeptisk till att skattepengar skall gå till denna typ av verksamhet. Men, jag undrar jag hur förödande det skulle vara om föreningens existens försvann upp i rök...det kan komma att kosta mer än om kommunen går in och får till någon form av lösning så att Timrå IK får leva vidare.
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
Magnus Rövarn : Vad jag trodde? Inget det var ju därför jag frågade. Men vet att du tidigare varit arbetslös och att du arbetat som tidningsbud, eftersom du skrivit det.

Har din arbetsgivare satt Timrå på kartan? Har din arbetsgivare sett till att folk i hela Sverige ens vet något om Timrå? Har din arbetsgivare samlat tusentals människor och gett dem hopp glädje och nåt att tro på?
Har du svarat ja på dessa frågor kan du jämföra med Tik. Det är ju lite det man som kommun får bestämma sig för när man har ett elitlag. Antingen satsar man på eliten, och ja det kostar miljoner varje år pengar som annars hade kunnat gå till äldre skola osv..

Ingen tvingar någon att ha elitlag, det finns så många som vill ta vår och er plats så det är ingen fara. Men tro inte att en konkurs och ny styrelse på något sätt skulle innebära att kommunen inte måste bidra vid en elitsatsning.
Kommentera

« · 1641587 · »