1150x200-051a7674-5bbf-491a-93fe-5680d7648151.jpeg

Timrå IK

587612 inlägg · 6216 ämnen

Timrå IK:s ekonomi

« · 1580354 · » Till forumet


Sv: Timrå IK:s ekonomi
Timrå Isstadion: Timrå kommun ska enligt artikeln inkomma med svar senast 11 juni. Det är inget avancerat svar, så det borde gå fort. Visar detta att allt gått rätt till, borde det också gå snabbt att lägga ner ärendet hos Förvaltningsrätten. Blir det en prövning kommer det naturligtvis ta längre tid.

Oavsett borde rekonstruktören räkna kallt med att Timrå kommun säger ja, eftersom en majoritet står bakom detta.
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi

Erytrocyt: All denna soppa kring det ekonomiska i föreningen är otroligt jobbigt. Det här är inget nytt, egentligen, utan jag tror att väldigt många människor förlitat sig på de styrande personerna i Timrå IK och hoppats på att de hade kunskapen att driva en förening/företag. Tydligen så var det inte så, det stora skuldberg som vi nu blivit varse om berättar att detta förfall pågått längre än något år. Ja,det handlar snarare om 4-5-6-7 år.
Om inte Nolander 'lurats' in i detta så måste jag tillstå att han är modig och verkligen älskar att arbeta. För om det verkligen såg ut såhär, och korten lagts på bordet på ett ärligt sätt, ja då är det inte många som skulle hoppa på och ta sig an denna uppgift.

Med näbbar och klor försöker föreningen att kravla sig kvar ovanpå vattenytan. Man har försökt med det mesta och det slutade som alla vet med en rekonstruktion. oprioriterade fordringsägare får 75% nedskrivning av sina fordringar vilket är ett otroligt misslyckande både för föreningen men också för de leverantörer som Timrå IK är skyldig pengar. En del av dessa leverantörer är säkert sedan tidigare väldigt starka ekonomiskt och lider säkert inte alltför mycket ekonomisk skada medan andra mindre företag får ett kännbart bakslag. Hur dessa leverantörer som Timrå IK är skyldig pengar reagerar, ja det återstår att se. Men många är nog väldigt besviken och kommer säkerligen inte sponsra föreningen inom en överskådlig framtid.

Sedan har vi kommunens ansvar i det här. Naturligtvis är det i betraktarens ögon att tycka lite som man vill. De som lever för hockeyn i allmänhet och Timrå IK i synnerhet anser naturligtvis att kommunen i detta läge skall hjälpa till. Andra, mindre hockeyintresserade, anser att pengarna går till fel ändamål och att dessa miljoner hade kommit bättre till pass inom vården, skolan och omsorgen. Jag lägger inga värderingar i vad som är rätt eller fel. Jag inser bara att Timrå IKs skötsel de senaste 4-5-6-7 åren har varit katastrofalt dåliga och att föreningen inte längre orkar med att bära skuldbördan och är tvungen att söka hjälp från kommunen. Och eftersom kommunen är en av de prioriterade fordringsägarna tillsammans med Handelsbanken så sitter kommunen i den situationen att man blir lite av jokern i leken.

Det som händer nu är att några politiker i kommunen överklagat beslutet som tagits eftersom man anser att sättet man kommit fram med denna beslutshandling strider mot kommunallagen. Fine, bra att politikerna tycker det är jätteviktigt att lagar och paragrafer hålls, skönt att det inte är något politiskt maktspel som ligger bakom denna överklagan...för inte kan det handla om ett politiskt maktspel? Någon?

Jag breddar gärna min syn på detta. Jag tycker personligen att det är skit hur föreningen skötts. Det har jag sagt tusen gånger tidigare. Skit, skit, skit och åter skit! Men, jag ser också in i framtiden, jag inser hur mycket mer än bara ett A-lag detta handlar om. Jag menar, varje kull i föreningen, allt från skridskoskolan upp till J20 engagerar många hundra barn och föräldrar. Föreningen är en mötesplats för unga människor som vill lira hockey och engagerade föräldrar som följer sina barn i vått och torrt. Jag själv har en son som lirar och jag inser hur otroligt många människor som skulle påverkas av en konkurs. Jag tror att hockeyn påverkar barn positivt i både skolan och längre fram i livet. Jag sticker ut hakan och påstår att en konkurs skulle påverka kommunen väldigt negativt, på sikt också ekonomiskt.

Jag funderar fortfarande på om denna överklagan som kommit från M och Fp verkligen handlar om viktigheten att ta rätt beslutsvägar eller om det ligger något annat bakom. Jag har mina teorier...

Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
250kg kärlek: En poäng i detta är: Den nuvarande "Styrelsen" som håller på nu att få föreningen på fötter har ingenting med detta att göra utan det är föregångarna som skött föreningen sen vi gick upp i elitserien 2000 som har skött detta förjävligt illa tyvärr är det så !
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
250kg: årets bästa inlägg.
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
250kg kärlek: Innebär den där obstruerande Timråmoderaten att rekonstrutionen drar ut på tiden och klubben därmed får lönerna betalda av den statliga lönegaranting längre? Verkar effektivt.
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi

250kg kärlek:

Det pågår en maktkamp inom timråpolitiken som säkert gör sitt till detta. Eva står inte högt i kurs hos de andra partierna vad jag förstått.

Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi

Nu händer det igen - i övre Ångemanland. VD får sparken efter att Modo förlorade sex miljoner under förra säsongen. Den skutan är inte heller helt lätt att vända...

Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
El Maco: Verkar som att Arenan inte blev riktigt den kassako man hoppades att den skulle bli. Kommande rekonstruktörer, månne?
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
Bragd-Birger: Per HApps hade rätt i att arenan inte BORDE ha byggts. Inte till det priset i alla fall. Sen lyckades han irritera en hel bygd varför hela Örnsköldsvik samman och smällde upp arenan på pin kiv bara för att tvinga honom att cykla. Då lurade han dem på triumfen, struntade i cykelturen och nu står de där med ett överdimensionerat momument över önsketänkande. Finns det gamla prospektet kvar på nätet någonstans?
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
El Maco: Kan den inte användas till något vettigare än tråkiga elitseriematcher då....?
Ett museum för gamla nhl-spelare eller något sånt?
Eller finns det redan ett sånt kanske....?
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi

Timrå Icon: Ja, sportchefsgruppen kallas det...

Men för att vara allvarlig. Arenafrågan är svensk ishockeys största hot just nu. För tio år sedan måste alla äga sin egen och den skulle vara lyxutrustad. Nu är det ett sänke. Hur lång tid innan Brynäs börjar svikta under vikten av sin Läkerolask?

Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
El Maco: ...och då blir kanske lösningen att "vi" som har för taskiga balansräkningar får tvingas tillbaka in i de varma mysiga kommunala famnarna där våra arenor får vårdas ömt med skattemedel. Alternativt en fräsch konkurs eller rekonstruktion som rensar bort de gamla lånen. Men man ska ju drifta skiten i längden också, det verkar ju inte helt lätt.
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
El Maco: Men det stora dilemmat där likt här är att för få som går på matcherna.
Skulle man fylla arenorna vore det aldrig något problem.
Det är för många matcher i grundserien som saknar spänning.
Det är på sin höjd derbyn som har lite nerv.
Man måste förändra serien

Förbannade skittelefon

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi

Timrå Icon: Skulle tro att arenainäktskalkylerna som man räknade fram vid nybyggena hade sett annorlunda ut idag. TV-utbudet (varenda match går att se för en billig - nåja - peng) är en maktfaktor. Myssoffan framför 50-tummarn m surround, eller betala sjukt mycket för att dra med familjen till arenan? Die-hard-fansen väljer det sistnämnda, men alltfler det förstnämnda.

Nej, just nu är det ingen nackdel att inte ha byggt nytt och dyrt under arenaboomens Klondyke-dagar. Biljettpriserna måste ner. Livehockeyn måste återerövras. Inte minst i Timrå.

Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi

Bragd-Birger: jo, är själv skyldig till att välja att följa matcherna från soffan. Efter jobbet osv. är det bara så mycket skönare alternativ för mig. 

Biljettpriserna är nog ett problem men för Timrå är det nog mer saker som spelar in än så.

Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
Timrå Icon: Det självklara, första steget för att öka intresset för serien är att utöka antalet lag på bekostnad av antal matcher mot ett och samma lag under serien. Ju snarare Gnidde Snålvarg o co i Karlstad samt övriga bromsklossar upphör med att bita sig själva i ärchlet desto fortare kan arbetet för ES med att ta upp kampen mot AS om Sveriges hetaste serie komma igång.

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
Bragd-Birger: Ett annat alternativ är att göra som i NHL: Blockera tv-sändningarna i närområdet.
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
mikenomad: Ja precis!
Det är första steget som måste tas!
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
hubbenorlen: Då ska alltså bengt och agda 85 år inte få se nån hockey? 
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
t_89: Tvivlar på att Agda 85 år sitter och beställer matcher online eller betalar 400 spänn i månaden för att se alla matcher.
Dessutom ser jag heller att svensk hockey är välmående med mycket folk på läktaren, än att blidka random pensionärer.

Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
hubbenorlen: Det har morsan gjort och hon är 85.
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
hubbenorlen: Det gör väl inte NHL? Gick utmärkt för mig att följa Rangers från tevesoffan som Manhattan-bo.
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
El Maco: Det finns väl lag som gör så? Vet inte om alla gör det dock.
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi

El Maco: Var det länge sedan du bodde där? För så fungerar det nu i alla fall.
Så här står det på NHL:s hemsida:
Check the zip code from which you will watch the games online first. By checking your zip code you will learn what teams are unavailable to watch in your local viewing area.

Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
hubbenorlen: Det du läser om Games online antar jag handlar om en websändning. Kabelteve är däremot en guldgruva för lagen. Det är därför websändningen är blockad lokalt eller där det finns möjlighet att se matchen via kabelteve. Inte för att locka folk att komma till arenan utan för att teverättigheterna är dyrt sålda. 2013 kan man tänka sig en mer modern lösning kanske men det verkar vara samma lokala spärrar för stream via nätet i alla de amerikanska sporterna till fördel för tevesladden in i väggen.
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
hubbenorlen: Orkar inte rota reda på en gammal tevetablå från i våras med Rangers eller något annat team men ett pinfärskt exempel från en annan sport: New York Mets spelade hemma igår i en match som började klockan 13 på eftermiddagen lokal tid. Den kunde man se på New York-kanalen SNY vilket framgår av länken. Jag kollade delar av matchen på telefonen hemma i Sverige och då måste jag ha gps påslagen för att det ska funka - de kollar att jag inte är i New York Metro Area. Websändningen är alltså spärrad för att man ska titta på kabelteve iställe om man är i New Yorkområdet. Och den matchen var arenan halvfylld.
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
El Maco: Aha...så det var anledningen. Trodde dom blockade tv-sändningar också.
Då har jag lärt mig något nytt. 
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
El Maco: Haa! Vad mesigt!
Nä då tror jag mer på att locka folk till arenorna med andra metoder.
Idag krävs tyvärr mer än bara bra hockey för många.
Det måste vara underhållning i paus et.c.
Mat och snacks ska serveras på läktarna. Allt ska vara enkelt.
Det måste bli ännu enklare att ta sig till srenan för den stora massan.
Med bil är det ett skämt idag. Buss går väl hyfsat.
Går inte det kan man ju alltid testa med grisfösare
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
hubbenorlen:
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
El Maco: lite bitter och trött efter ett kompressorhaveri på jobbet. Har slitit som en gris natten lång men nu funkar det...tror jag.
Med bitterheten och tröttheten flåsandes i nacken vill jag bara ställa en fråga till vad gäller ekonomin, sedan lägger jag det åt sidan: H U R kunde den gamla styrelsen tillåtas hålla på som de gjorde? Varför protesterade ingen enda i styrelsen? Blev de förda bakom ljuset eller besatt styrelsen inte kunskapen när det gäller att driva företag/förening?

Jag blir så illa till mods när jag inser hur illa skött Timrå IK varit i massor av år och att ingen enda förstått varthän det barkade.

En mycket välskött förening i början på 2000 med gott renommé, en fostrad världstjärna, stora namn som ville komma till oss.
Vad är kvar? En förening i spillror, en förening som antagligen får kämpa för överlevnad i SA, en förening som känns väldigt identitetslös.

Det kan liksom bara bli bättre nu. Det är nog det som får näsan att nosa över vattenytan.
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
Ser att Lindstrand svarar Tony Andersson i Dagbladet idag. Bra...han verkar vara en idiot.
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
Hahl Bundy: Länk?
Kommentera


Sv: Timrå IK:s ekonomi

Har precis mailat idioten och bett honom lägga ner!

timramoderaterna.se/about_us.html

Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
Marcus: Herrarna i sandlådan.
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi

"Kommunens ledningskontor har nu yttrat sig gällande överklagan och anser att beslutet skett i laga ordning och därför ska överklagan lämnas utan bifall"

Då ska det väl inte bli något problem i förvaltningsrätten. Eller?

Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
T T: Är det du som är Tony...?
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi

timrasuppi08: Säg åt honom att göra något han är bra på istället.

Kratta golfbanan eller något sånt

Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
Timrå Icon: Efter att ha sett Timråmoderaternas hemsida så tänker jag mig att han kan ägna sig åt webdesign på heltid?
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
Timrå Icon: Skotta Daniel Corso's Gård! 
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
El Maco: Ja och dessutom profilerade de sig som NYA Moderaterna......undra hur de gamlas såg ut....?
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
Timrå Icon: Grafiken var kvar sedan Gösta Bohmans tid.
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
El Maco: Bildt såg ju åtminstone ut som en IT-nörd han

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi

Nolander ger också sin syn på det som sker på kommunhuset.

Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
Vilken jävla tur att man flyttat från stjärnkommunerna där uppe. Bara tanken på att människor som Tony ens kommer nära makten gör mig riktigt rädd. Nej, en mattekurs och webdesignskola ligger först på agendan är jag rädd för min bäste Tony Andersson! Ryyyyys...
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi

250kg kärlek: Oj, aldrig sett ett så politiskt brev från någon som representerar en politiskt obunden medlemsförening någonsin.

1, Jag hoppas naturligtvis att TIK överlever och jag sörjer ert frånfall från ES väldigt mycket. Inte bara för derbyn utan även för att ni här inne är stundtals riktigt underhållande och ett pain in the ass.

2. Är man beroende av en annan organisation, som TIK i detta fall är av kommunen. Då måste man respektera den organisationens vilkor, i detta fall demokrati. Det finns lagar som styr kommunens vilkor, lagar som jag och ni ska vara väldigt tacksam för, då det ger oss en möjlighet som många andra länder saknar. Men naturligtvis finns det baksidor, byråkrati.

För mig är det lite som att klaga på domaren att den inte gör undantag för TIK eller MODO eftersom att den om den följer reglerna missgynnar mitt lag som är så viktigt för mig. 
Jag köper inte ett sånt där brev av en föreningsledare som i undertexten gör partipolitik av sin egen sak. Demokratin skall respekteras, men jag hoppas den går er väg och det inom er tidsram!

För övrigt är jag ingen alliansröstare om nu någon fick den uppfattningen av detta meddelande. 

Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
spud: Jag är helt överens med dig. Jag gillar inte alls att Nolander så starkt väljer sida i detta och för fram det på det sätt han gör. Jag förstår att det kan vara svårt att hålla käft men just i detta fall hade det varit att föredra.
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
250kg kärlek: Nej, det där var ett väldigt onödigt inlägg i debatten. Irritationen över att 'Timrå IK blivit en bricka i det politiska spelet' är nästan lite pinsam. Som om inte i princip allt inom kommunen faller inom denna kategori. Man kan tänka sig alla utspel i valrörelsen från pensionärer, arbetslösa, utrikes födda, miljonärer m fl...'vi har blivit brickor i det politiska spelet!!1'.

Nej, detta var högst onödigt.Och vi som inte kör den strikt Orwellska 'förra ledningen - allt jättedåligt, nya ledningen - allt jättebra' fick en droppe eller två på kvarnen. Det finns skönhetsfläckar även i det nya styret.
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
Meh! Har förståndiga måttfulla rationella klubben haft årsmöte - och vi andra var inte inbjudna? Seriöst: Det finns väl inget "allt är jättebra med den nya ledningen" i Nollans sågning av Anderssons falska och/eller okunniga matematik? Jag vet inget om Nollans politiska hemvist, men här handlar det väl om ren och rosa frustration över att Andersson försöker att smida politiska ränker som inte håller? Att TIK misskötts något sanslöst det senaste decenniet och möjligen "förtjänar" kk är för mig en annan diskussion.
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
Timrå Isstadion:
Fick detta av Tony Andersson som ett mail i natt efter att jag bett honom förklara hur han resonerar.

Köp av hallen för 35 mkr gör att Timrå IK kan lösa skulderna till sina dryga 160 fordringsägare enligt den förteckning som är inlämnad till Tingsrätten.
Detta skulle göra att Timrå IK skulle ha ca 13 mkr var i kassan.
Svenska handelsbanken vill inte ställa upp på att kommunen köper tillbaka hallen då man påstår att deras lån inte har någon säkerhet då, Idag har Svenska Handelsbanken med sina dryga 20 mkr i lån till Timrå IK inte heller någon bra säkerhet, Vårt förslag bygger på att banken ligger kvar, i annat fall är det ju Svenksa Handelsbanken som sätter Timrå IK i konkurs inte vi.
Rekonstuktionen bygger på att Svenska Handelsbanken ska låna ut ännu mer pengar till Timrå IK ca 17 mkr till de redan 20 mkr. Men man är inte beredd att göra detta om inte kommunen också skriver ett 10-årigt driftsavtal på minst 4.5 mkr/år. Blir avtalet kortare eller beloppet mindre vägrar banken ställa ut nya lån och det sätter Svenska Handelsbanken Timrå Ik i konkurs även i detta fall. De vill alltså att kommenuns skattebetalare både ska vara garant och även betalare för det lån man ger till Timrå IK.
Kommentera

« · 1580354 · »