1150x200-051a7674-5bbf-491a-93fe-5680d7648151.jpeg

Timrå IK

590775 inlägg · 6217 ämnen

Vem kommer efter Kenta ?

« · 726097 · » Till forumet

Sv: Vem kommer efter Kenta ?

ernie eagle: Ja, vad åstadkom Leif Boork under sin treåriga sejour i Västra Frölunda Indians, som man kom att heta under den här tiden? Gjorde han något av värde som vi ser spår av idag?

Ja, det han t.ex gjorde var att sätta ett större fokus på utvecklingen av spelarna. Laget hade efter sin elitseriecomeback 1989 gått på en slak lina vad gäller förmågan att kunna etablera sig på allvar. Timrå hade en lätt resa på den vägen jämfört med Frölunda. Fr.o.m säsongen 1989/90 t.o.m säsongen 1994/95 hade man följande placeringar (de placeringar som är märkta med fet stil är de säsonger som Boorken var tränare): 10, 12, 5, 11, 4, 11. Som bäst blev det en fjärdeplats, och man kom som längst till kvartsfinal i de två slutspel man deltog i.

Klubben hade allt sedan återkomsten i ES valt en bredare satsning på ungdomsverksamheten, och detta utvecklade Boorken ytterligare. Ett flertal unga lovande spelare runt om i de olika lokala klubbarna fick chans till elitseriespel, och man förvaltade detta på ett bra sätt. Det är väl precis det här vi ser hända i än större utsträckning idag. Några av de namn som kom fram här var t.ex Per-Johan Axelsson, Daniel Alfredsson och Mikael Sandberg. Leif lade den grund som Lasse Falk jobbade vidare på när han förde laget till SM-final 1995/96, och det är nog här som vi ska söka några av orsakerna till vad som gör att Frölunda står där man gör idag.

Så din jämförelse med vad han åstadkommit i Brynäs blir nog lite skev, Magnus, då han ännu bara hunnit inleda sitt "verk" i Gävlelaget. Brynäs går väl kanske att jämföra med Frölunda på det viset att man har haft ett antal riktigt jobbiga säsonger, men man är ändå inte i närheten av att ligga på den nivå som Frölunda gjorde på den tiden, som elitserienykomling och allt. Det som kanske är jämförbart är satsningen på unga spelare, fast Frölunda låg nog lite före, när allt kommer omkring. När Boorken kom till Indianerna kunde han alltså skörda de frukter som redan varit på tillväxt ett par säsonger. Detta finns det väl goda förutsättningar i Brynäs, men riktigt var man är på väg är väl svårt att riktigt säga. Hur ser det exempelvis ut med utvecklingen av de egna talangerna? Man har ju heller inte på långt när samma upptagningsområde som Frölunda har.

(Varför jag valde att blott ta med sex säsonger för Frölundas del här ovan var för att på ett enkelt sätt kunna jämföra med Timrås resultat. Vi har ju gjort sex säsonger sedan vår comeback år 2000. Vi har kvalificerat oss för slutspel tre gånger, och kvalspel endast en. Det var som du ser aningens tuffare för Frölunda att nå så långt. Nu ringer det en klocka här som säger att vi på den tiden inte alls hade samma problem med lovande spelare som sticker till proffsspel redan i ung ålder. Det var väl någon eller några säsonger efter detta som det började på riktigt allvar.)

Kommentera

ernie eagle: Wikegård! skall inte han och Bert Karlsson ha hand om schlagerfestivalen? fortsättningsvis. Men det kan ju i och för sig tänkas att de har tid med Tik också. Berts son är ju linjeman i hockey och det är väl troligt att Bert har lärt sig så pass mycket att han duger till hjälptränare. Han skall ju sälja skivbolaget så ja de blir nog ett bra par. Dessutom blir det idel dansbandsmusik i Eon vilket kan locka nya åskådare.

Ja EE under förutsättning att de hinner med tanke på schlagerfestivalen så är nog Wikegård/Karlsson värda att signa.
Kommentera

Pelle Mårts vore nåt.
Kommentera

ernie eagle: Nej jag tycker inte skrikegård är nåt för timrå han är bara mediekåt.men vill man i styrelsen försöka få han som tränare så får acceptera det.Jag har ett annat förslag om inte mandy vill fortsätta spela han är lite skadebelägen han är ju inte ung längre.Då skulle man kunna försöka få manderville som tränare lek med tanken.
Kommentera

Wikegård har ju lagt av som coach så han lär nog inte ändra på det beslutet, Wikegård har nog bra jobb som han har hockeyexpert på SVT + hockeyanalytiker hos Expekt + att han kör föreläsningar på div olika samanhag.....

Själv skulle jag föreså satsa på något utländskt, Se på Lulåe lener har uträttat bara på 1år en hel massa som inte svenska ES tränare skulle kunna, tex ta och låta Jagr personlige fys tränare Marian Jelinek köra 1-2veckor försäsongsträning.

Varför inte gamle Ruzicka han har vista att han håller i hetluften så....
Kommentera

Ambroo: Mårts? nä fy fan då är det bättre Lars eje kommer tillbaka, Någon gråare person finns inte inom elithockeyn.
Kommentera

RTS:
Jag hade hoppats på Ulf Dahlen, man han drog väl till NHL igen?
Kommentera

Abron: Vad har egentligen Lill-Kenta att göra med vem som blir förste svenske tränaren i NHL ??. Vänligen förklara hur du tänkte med denna tråd.

Så länge en tränare gör ett bra jobb och åstadkommer bra resultat tillsammans med laget han coachar så borde han få vara kvar tycker jag. Åtminstånde så länge samarbetet fungerar och tränaren orkar.
Kommentera

Ambroo: Men då kommer rullar vi åter ju åter in på det här med svärmorsdrömmar. Nej Pelle Mårts är mest en gnällig gammal kärring. Hellre Wayne Fleming då eller Randy Edmonds. Fast Randy Edmonds går fetbort eftersom han är så odräglig och tror att han kan göra vad fan som helst.

Noll respekt för spelarna, sportchefen, styrelsen och fansen. Kör alltid sitt egna race. Förvisso gillar jag raka linjer och tydliga direktiv men när trampar över lik, uppenbart sårar människor, skriver svarta kontrakt och flyr hals över huvudet när visumet gått ut och pengarna är slut så anser jag att sådana lycksökare skall vi noga akta oss för. De skulle förmodligen kosta mer än det smakar att kontraktera Edmonds.

Wayne Fleming däremot kan jag mycket väl tänka mig.

Eller Pelle Bäckman/Patrik Ulin. Vilken duo, vilket par.
Kommentera

Minns med blandade känslor tillbaka på tiden med P-O Larsson. Han gjorde det som många tvivlade på, tog oss tillbaka till finrummet.
Han genomförde många stordåd under sin tid i Timrå.
Men så plötsligt tog idétorkan vid. Eller som han själv sade: "Jag har slut på bensin". Han blev då mer eller mindre tvingad att fortsätta en säsong till trots att han då varit tränare i samma klubb i.. *gissar*.. 5 säsonger.

Men även om nu Kenta varit hos oss en längre tid så ser iaf inte jag (än så länge) någon anledning till varför han skulle behöva bytas ut.
Kommentera

-Gurra-: Ett första bakslag för Kenta var väl föregående säsong? Men som jag sade i telefon till Nubben, "skall Kenta få fullfölja sitt kontrakt med Timrå finns bara en väg ut ur det hela om det skall sluta lyckligt - det ordet stavas SATSNING! För med ett likvärdigt material reder aldrig Kenta upp det hela igen, så genom färska råvaror och inget halvfabrikat", sa jag.

Jag instämmer till fullo i ditt resonemang Sjöstedt. Och en satsning kommer det att bli. Tycker nog att Nubben tagit till sig av vad jag har sagt och hållit sitt löfte till fansen. Går det åt helvete i vinter är det knappast en materialfråga i vartfall.

Men nu har ju Kenta fått några hyggliga pjäser att leka med så det vore väl fan om han saboterade det här. Det är svårt att misslyckas med killarna vi har.

Så lycka till Lill-Kenta! Må du kliva av från rodret i maj nästa år med flaggan i topp!

ALLTID RÖTT, ALLTID RÄTT ;)
Kommentera

ernie eagle: Jag håller med dig, förgående säsong blev nog inte vad någon av oss väntat oss. Åtminstånde inte sportsligt.

Men någon liten poäng måste jag väl ha med mitt inlägg :-/.
Kommentera

-Gurra-: Visst har du en liten poäng i det du säger. Men grejen är ju den att man inte skall verka på en post alltför länge vare sig det handlar om idrott eller näringsliv. För engagemanget och motivation kan aldrig vara densamma det femte året som första året.

Förr eller senare tar bensinen slut. Och ibland kan man bli fartblind och inser kanske inte alltid själv när den tiden är lämplig.

Bättre att kliva av medan man fortfarande har någon heder kvarän att stanna tills någon kräver ens avgång.

När man står på toppen av sin karriär skall man anta en ny utmaning. Dels för sitt eget välbefinnande men även för den organisation och den arbetsgivare man företräder.

Sen spelar det ingen roll vad man heter eller vad man uppnått. Där är jag stenhård.
Kommentera

ernie eagle: Ironin var svår när Mårts nämndes...
Kommentera

ernie eagle: Jag håller med -Gurra-, Timrå IK har två utmärkta coacher i Kenta Johansson och Micke Andersson, så varför börja att rabbla upp ersättare innan de har tackat för sig? Visa lite respekt över deras arbete.

I tränardebatten i övrigt så vore det på tiden att det dök upp lite nya namn i Elitserien och Allsvenskan, det är många som används som återvinning. Var sitter rädslan i att prova något annorlunda? Viljan och tanken finns nog men många räds vad de kan måsta stå till svars för vid eventuellt misslyckande.
Kommentera

ernie eagle: Wikegård är fortfarande bättre i TV-studion än i båset. Måste finnas bättre alternativ. Kan vi inte likt LHF hitta en Tjeck eller varför inte en Kanadensare om det är nya hjulspår du vill ha?
Kommentera

Robban: På tal om Wikegård så är han dagens sommarpratare i SR P1 kl.13.05.
Kan vara intressant att höra.

Angående vad som händer med Jonte och vem som påstår vad så står jag fast vid att jag kommer att gå på AIK-TIK iförd en röd TIKtröja om Jonte spelar i Timrå.
Kommentera

Robban: Jag vidhåller min ståndpunkt i frågan. Wikegård skulle vara bra för Timrå IK.

JimmyH: Så bara för att man siar om vilken tränare som eventuellt kommer efterträda Kenta när hans epok tar slut så kan man ha respekt för vad han har åstadkommit. Jag tänker inte ta ifrån Kenta det som han rätmätigt har utfört. Men han är väl ingen jävla demontränare heller som man inte kan vilja byta ut någon gång?

På vissa utav er skribenter härinne verkar det som om Kenta är odödlig. Men det är han inte i mina ögon oavsett hur trevlig han än är. Är det bara antalet guld man har vunnit som enbart skall vara ett mätbart kriterium för om en tränare är bra eller dålig? I sådana fall är ni ute på djupt vatten.

Jag vägrar tro att inte Wikegård skulle kunna lyckas i en landsortsklubb tills motsatsen är bevisad.

Men om vi lämnar mitt huvudspår kring tränarfrågan i Timrå och spånar vidare på fler tänkbara så dök ett annat intressant namn upp i min skalle men han lär dessvärre förmodligen hamna i Linköpings huvudorganisation framför alternativet att träna Timrå IK. Vem då tänker ni? MAGNUS HÄVELID!

Ännu en stockholmare som är rätt färsk i branschen. Bror till Niclas Hävelid och juniortränare för LHCs J20-lag tillsammans med Johan Schillgård? (med ett förflutet i Skellefteå AIK) föregående säsong. Han går en ljus framtid till mötes.

Johan Tornberg blir också intressant att följa i vinter i VIK Hockeys bås tillsammans med "Bäckis". Pratade lite grand kring det här med Patrik Ulin och tyckte det såg klart intressant ut. Johan är en mycket tränare som ännu bara huserat på juniornivå. Ge honom några år till att vidareutveckla sina kunskaper och slipa sina färdigheter så kan han bli ett tänkbart alternativ.

John Slettvoll är också en herre jag tidigare förespråkat. Kommentarer överflödiga.

Mikael Tisell eller Joakim Fagervall då? Tisell har huserat i Mora, Boden, Mörrum m fl. En skicklig tränare som kan dra tumskruvarna och skapa en bra sammanhållning i en grupp och får som regel alla att känna sig delaktiga.

Fagervall är ännu ett i raden av intressanta tränarnamn som nästa säsong kommer att coacha Björklöven. Har huserat många säsonger i södra Sverige. Nu får han prova sina vingar i Norrland.

Ung, hungrig, fräsch och entusiatisk. Ett namn för Timrå IK?

Sådär ja, nu har jag rabblat upp ett några alternativ iaf bortsett Wikegård som tänkbara kandidayer till tränarsysslan i Timrå IK.

Låt mig få höra era kommentarer gott folk!

Låt debatten leva och frodas!

LLTID RÖTT, ALLTID RÄTT ;)
Kommentera

sgsk:Jaja bara du står för det så det är upp till dig.Tyvärr så kan jag inte sätta emot för jag är lika säker som vissa andra.Men hoppet är det sista som överger en.
Kommentera

ernie eagle: Tisell har blivit hjälptränare till Osten nu i år. Kan han komma loss redan nästa år?

Virus borde väl vara ett avsevärt bättre alternativ än Slettvoll. Det tyckte Löven i alla fall.

Rindell och Heikkilä borde vara kandidater, de gjorde mycket bra ifrån sig i Sundvall.
Kommentera

eloff: Då förordar jag hellre Harri Rindell framför Kari Heikkilä. Men jag tror knappast det kommer bli aktuellt. Eftersom Harri har sin familj i Finland så tror jag att Mora Ik kommer vara det sista svenska laget han tränar. Det är svårt att kombinera en tränararkarriär med familjeliv, särskilt om familjen bor på annan ort.

Hur länge har Harald Lückner kontrakt med MoDo? Vore onekligen också ett intressant namn.

Vad gör Vladimir Jurzinov nuförtiden?

Tommy Boustedt?
Kommentera

eloff: "Malmö Redhawks är överens med Mikael Tisell om ett tvåårskontrakt. Tisell kommer vara en assisterande tränare i Redhawks A-lag, men även vara huvudansvarig för Malmö Redhawks Hockeygymnasium. Under föregående säsong var han huvudtränare för Nybro Vikings, och leder för tillfället Tre Kronor i J18-VM."

Ledig tidigast till säsongen 08/09 således
Kommentera

ernie eagle:

Löjligt att spekulera i tränarsysslan, vi har tränare som duger.
Kommentera

ernie eagle: Heikkilä tränade Kärpet när de vann för två år sedan och var sedan i Ryssland ett år och var hyfsad framgångsrik äunder lockoutsäsongen. Nu är det andra säsongen i Esboo, dock utan framgång förra året.

Harald skrev väl för 2 år och kan gå efter kommande säsong.

VJ måste väl vara för gammal nu, hjälpte landslaget, tror jag.
Kommentera

friskan: Kenta börjar nog känna en viss mättnad med Timrå och dess omnejd och om klubben skall vara framgångsrik måste ledningen ha framförhållning.
Kommentera

friskan:
Seriöst, men det har vi inte.
Kenta och Eldebrink var det bästa radarparet i Timrå på år och dar.

Kenta och Huss, nja, jag förstår fortfarande inte varför Hussen står i båset under matcherna. Peta navelludd kan han väl göra någon annanstans.

Kenta och Micke A, nja, man kan ju tro att han sitter likt Lasse Lagerbäck och skriver sina memoarer i realtid. Ge karln en bärbar dator så kan han sitta hemma och syssla med skrivandet.

Kenta är en kanontränare, men dom två senaste sidekickarna har ju inte gått till historien som några raketforskare.

Vad Kenta behöver är en som kan fungera som hans motpol, eller en som bara siktar in sig på defensiven såsom Eldebrink gjorde.
Kommentera

friskan: Så du menar att arbetet med framtiden skall vara avstannande då bara för att vi har en tränarkonstellation över nästa säsong. Timrå måste nog börja rycka i vissa trådar och se om sitt egna hus genom att vara på alerten i tidigt skede om vi skall lyckas knyta upp någon topptränare på kontrakt framöver.

Kentas dagar i Timrå är räknade och det vet nog de allra flesta om. Därför ser jag inget som helst fel med att redan nu spekulera i en trolig ersättare till Lill-Kenta när han lämnar in stafettpinnen efter denna säsong.
Kommentera

eloff: Vi skall inte en massa kissemissar i båset. Heikkilä är för mig starkt förknippat med Sundsvall och de skulle göra mig illamående om Timråledningen ens andades tanken på att kontraktera Heikkilä som en ersättare till Kenta.
Kommentera

ernie eagle:
Det var en mogen kommentar, om du blir illamående är väl oväsentligt i sammanhanget. Eller är du viktigare än Tik, du kanske anser det men ingen annan än möjligen din närmaste släkt, möjligen.

Jag trodde det viktiga var att få en bra tränare inte hur han såg ut eller vilka han tränat.

Vilka accepterar du som ersättare till Jonte och Hahl i kedja 1 då? Det kan ju bli så att Tik blir snuvade på båda och vi båda framförde ju framförhållning som en viktig företeelse i ett framgångsrik organisation/ishockeylag.

Jag väntar på tillförsikt vad du har att föreslå. Kanske Bäckström då Bif gått med brakförlust ( -7,5 mkr) förra säsongen.

Trots ditt illamående tror jag Kari och för all del även Eldebrink och Luckner skulle bli bra tränare för Tik.
Kommentera

eloff:
Mycket möjligt, men han är ändock vår kontrakterade tränare just nu.

Per HApps: Jasså.

ernie eagle: Jag menar det jag skrev och ingenting annat.
Kommentera

eloff: Inget att bry sig om. "ernie eagle" är som en del andra lite för inbiten för att tygla sina åsikter alla gånger. Han är duktig på att låta sig själv skena iväg när han fastnar i en disskussion.
"Är du duktig på att prata så säger du ofta för mycket".

"No offence" ernie men det är sant och det tror jag att du vet själv också.

Vad gäller tränare så står jag fast vid det jag sade tidigare. Tränaren borde få vara kvar i klubben så länge samarbetet fungerar och tränaren orkar.
Kommentera

-Gurra-: Vaddå det är väl bra att man vågar säga vad man tycker och tänker.

Hellre en icke poltiskt korrekt person för mkt än en för lite. Det skall vara tuffa tag, hårda ord, heta debatter.

Är det alltid så att tränarna själva vet när det är dags att kliva av då?
Kommentera

-Gurra-: Kenta är ingen coach. Han är en istränare. Händer ju ingenting i båset när han står där.

Är allergisk när spelare skall favoriseras oavsett hur jävla illa det än spelar. Peo Larsson var likadan. Körde över alla andra och fattade hela tiden beslut som gick stick i stäv mot vad alla andra sade.

Ibland får jag uppfattningen att de gör det enbart för att provocera och visa vem som bestämmer. Samma stil har Lars-Roland i landslaget.

De pekar finger åt hela etablissemanget och undergräver taktiken bara för att i slutändan få smälla folk på fingrarna.

Saker och ting skall väl inte behöva gå åt helvete först innan de vaknar. De är ju ungefär som att låta bli att förebygga trafikolyckor, låt det hända en dödsolycka först innan vi gör någonting.

Ger mig fan på att hade inte Nubben plockat bort Aalto så hade han fått spela konstant i vinter också.

Våga gör någonting annorlunda någon enda gång som omväxling. Var inte så förbannat principfasta i alla lägen.

Våga bänka en stjärna, våga visa handlingskraft, våga agera, våga förändra medan det fortfarande finns tid kvar att vända en en negativ matchbild och en hägrande förlust till seger. Våga visa gester, våga visa lite känslor, våga visa öppenhet.

Var inte så himla trygg i alla lägen, våga visa lite vinnarinstinkt, våga bestraffa synnerligen usla prestationer.

Bänka spelarna och lita inte blint på gamla meriter.

Är det att begär för mkt?
Kommentera

ernie eagle: Har jag sagt att tränaren själv alltid vet när han ska lägga av då??.
Nu kommer vi åter in på PO Larsson. Han blev övertalad att stanna ett år till trots att han själv kände att ett miljöombyte var nödvändigt.

Kenta gör enligt mig ett bra jobb med vårt kära TIK. Men allt går inte alltid som det är tänkt och sånt måste vi ha överseende med. Syftar då på föregående säsong. Alla kan göra misstag.
Kommentera

ernie eagle: Jag förstår inte varför du plötsligt hyser sån agg emot tränare.
Kommentera

-Gurra-: Misslyckanden kan jag acceptera. Men inte när man inte gör allt i sin makt för att förändra.

Det var alltid för många matcher ifjol när Kenta såg helt paralyserad ut i båset.

Karln har väl tränat sämre lag och haft sämre till sitt förfogande tidigare så situationen i sig att coacha under press kan på ingalunda sätt vara någonting nytt för honom.

Varför vänta tills sista minuten innan man tar timeout?
Kommentera

ernie eagle:
Var och kollade på Oksa mälvakten alltså, på matchen mot Skellefteå på försässongen då och tyckte det var en darrig en..

Skrev det här på HS och fick bara skit för det, nu har vi ju facit..

Då svarade ju typ eminenter här på HS att laget var övertränat, typ folk som inte längre går på hockey, men sitter hemma med en pilsner o mysbyxor och hör på webradio och är experter, dom kan alla skridskoskär och stamtavlor.

Har också sagt att Kenta inte ska va kvar längre, sa det i vintras..

Har även sagt att Nordgren aldrig mer ska bära en TIK tröja.

Men fan tro det nu kanske man har påverkat en finnig student till samma tycke..
Kommentera

RödVit: Niklas Nordgren är varmt välkommen tillbaks sju dar i veckan i mina ögon. Din kritik för honom får stå för dig i det fallet.

Vill betona att Kenta är en trevlig utanför ishallens skrymslen. Det är hans roll som headcoach för Timrå IK jag ifrågasätter och har så gjort sedan en bit in på förra säsongen.

Tycker att det gått troll i rekryteringen kring tränarposten. Visst de första tre åren var Kenta lyckosam och de har jag sagt tidigare. Men när spelet haltar på kryckor och pucken studsar stolpe ut så får de huvudbry.

Nu var var väl som sagt fjolåret extremt men ändå...

När man blivit för trygg och bekväm i sin roll och rädslan för att stöta sig med lagets importer eller stjärnor blir så stor att man undviker att plocka bort dem från isen till förmån för en bänknötare är någonting allvarligt fel.

Tror nog att Kent Manderville betydde mer för Timrå IK än Kenta gjorde i vartfall förra säsongen.

Självklart har spelarna också ett ansvar för händelseutvecklingen men för ett optimalt resultat krävs en person med mod att inspirera, engagera och entuisamera sina adepter och gör det lite okonventionella grejer ibland.

Jag tror inte Kenta besitter den magin längre. När han ny utifrånb var allting nytt och fräscht. Som en saftig fläskfilé med potatisgratäng och rödvinssås. Numera är det är det bara kokta pärer och kotletter och brynt lök och sky till.

Inte lika upphetsande med andra ord. Den gråa vardagen har kommit över Kenta. Nu går det mesta på rutin. Spänningen och nyfikenheten är som bortblåst.

Nu lever Timrå och Kenta bara i stabilt och tryggt samboförhållande. Då var det rosa skimmer, rosenrött och sött. Nu är det bara bittert, surt och munnen har en fadd smak.

När du fångat ditt byte tar du det för givet och uppoffringar är inte längre desamma som när du jagade det.

ALLTID RÖTT, ALLTID RÄTT ;)
Kommentera

Varför inte låta ett oprövat kort få chansen... kanske Huss som förstetränare och Robban Carlsson som spelande andretränare ?
Kommentera

ernie eagle: Du menar alltså att ett stabilt och tryggt samboförhållande är bittert, surt och ger en fadd smak i munnen? Du behöver öva på det där. ;-D

Håller med i fallet Kenta dock. Personligen tycker jag att han experimenterar alldeles för mycket med kedjorna. Sådant sprider nog en otrygghetskänsla bland spelarna. Däremot är du nog alldeles för fixerad vid deviset "hellre för mycket än för lite". Du är alldeles till dig för att få hit en tränare som visar mycket känslor. Jag är nöjd om tränaren "får jobbet gjort", och då kvittar det för mig om han heter Wikegård eller Mårts.

Timrå gick upp i elitserien och stannade där, med hjälp att lugna och sansade tränare. Det ska nog fungera i fortsättningen också.
Kommentera

Stenkarn: Ja allt är så slentrianmässigt att man tror att det är bra. Man springer om varandra i dörren och ger en försynt slängkyss till varandra om ens det? Samlivet skall vi inte tala om. Man gör det som krävs, absolut inte mer.

Tills man en dag upptäcker att någon gått sängvägen med någon annan och en härvan nystas upp, poslinet går i kras, hårda ordväxlingar, bittra avsked och slitsamma uppbrott och bråk om inventarierna tar vid. Hot om stämningar och andra otrevligheter förs fram och dörrar smälls igen.

Så kan det mycket väl bli i det här förhållandet också. Är det inte bättre att krama varandra lycka till i entrén och summera storyn i tid istället för att måsta rafsa en urvattnat svart och dramatisk epilog där alla gråter sig till sömns?

Värt att tänka på. Något att fundera över.
Kommentera

ernie eagle: Du skriver som om det vore hämtat ur en melankolisk Bergman-film. Nu känner jag ångesten! Risken finns väl att det nu börjar bli lite slentrian för Kenta, men så länge alla känner förtroende för varandra är inte jag orolig.
Kommentera

ernie eagle: Det är kanske "lugnet före stormen" helt enkelt ;-).
Kenta är som gäddan i vassen (ursäkta jämförelsen). Agerar sansat och avvaktande och inväntar rätt tillfälle att slå till. Åh när han gör det så blir det säkerligen ordentligt. En rejäl satsning är att vänta tror jag. Han har mycket material att arbeta med i sommar, vi får hoppas att det blir rätt i slutändan.

Låt det gamla vara glömt nu och blicka fram emot nästa säsong istället.
Det som Kenta gjort och inte gjort tidigare vintrar är nu historia.
Kommentera

-Gurra-: Jag är den första att gratulera i sådana fall. Finns ingen prestige i det från min sida. Jag vill bara Timrås bästa och lyckas Kenta uppfylla förväntningarna är han värd beundran.
Kommentera

ernie eagle: Då kom det till slut fram att du inte gillar Kenta ändå då.

"Kenta är ingen coach. Han är en istränare. Händer ju ingenting i båset när han står där."

Hur vet du vad som händer och vad är det du vill ska hända? Någon som står och skriker och skäller?

Det finns psylogiska bevis för att utskällningar inte utvecklar människor. Däremot gör dialog det i allra högsta grad. En utskällning kan dock ge en kortsiktig förbättring inom just det område den skälldes ut för, men då gör personen det bara av rädsla för ny konflikt och det håller aldrig i längden.

Sedan själva coachningen tycker jag är bra, det känns som att det finns en klar tanke i allting, inga impulsgrejer i frustration, han håller lugnet och lagets förtroende. Visst kan man ha åsikter om särskilda laguttagningar emellanåt men det gäller nog med alla coacher, det viktigaste är väl ändå att man som coach tror på sig själv och sin idé och inte lyssnar på galna supportrar som sms:ar efter förluster eller liknande.

Teemu Aalto gjorde 20 offensiva poäng i elitseriens kanske sämsta lag att förvalta sina målchanser, i brist på alternativ så är det väl klart att han får spela trots den bristande defensiv han visade upp.

Sedan kan ingen tränare få alla spelare att älska honom, jag kan tänka mig att tex Mats Hansson som aldrig lyckades under fyra säsonger med Kenta känner att det ska bli skönt med en ny röst för honom nästa säsong.

Kopplingen med Lars-Roland är väl inte fel av dig, men jag kan inte se vad det finns för negativism i det. Lars Lagerbäck har fört Sverige till fyra raka mästerskap och vi har väl aldrig så sällan förlorat matcher i landslagsfotboll.

Men att Kenta skulle vara paralyserad i ett bås under en elitseriematch det var bland det värsta jag hört. Det kan nog vara din egen skapade verklighet efter att ha bedömt hans kroppspråk och att han inte utlyser samma frustration som du och jag gör vid dåliga matcher, men hur skulle det se ut egentligen om han stod och spottade och fräste svordomar? Men hur som helst så kan du kan väl ändå inte påstå att du vet vad som pågår i hans huvud under matcher och ens vad han säger från din plats på ståplats?

Men du gillar i alla fall Kent Norberg, fråga honom varför han tycker att Kenta är den bästa värvning han någonsin gjort?
Kommentera

ernie eagle: En liten brasklapp bara. Micke Andersson kom väl vad jag vet till TIK för att i sinom tid efterträda Kenta. Har jag fel?
Kommentera

JimmyH: Tack för din psykologiska utlägg. Så varför skäller folk egentligen på varandra då när det bara ger en kortsiktig effekt?
Dialog är en bra och pedagogisk lösning. Men när inte det funkar då?

Man kan vara cool och så kan man vara cool om man säger så. Skillnaden varför jag gillar Nubben bättre än Kenta ligger i att Nubben inte ser sig själv som någon slags demon utan erkänner utan omsvep sina brister och fel. Han är en vanlig Svensson helt enkelt med breda kunskaper som har ovanligt jobb.

När hör man Kenta dementera någonting inför fansen. När säger Kenta någonting i pressen?

Istället för en dialog utåt är det bara en total tystnad precis som i fotbollslandslaget. Man mörkar tamefan varenda sketna lilla detalj.
Sårbarheten får absolut inte komma ut.

Hellre en person som visar sig mänsklig (såsom Nubben) som ger och tar.
Som supporter älskar man öppenheten.

Vidare har inte jag sagt att Kenta skall lyssna på allting som sägs eller besvara vartenda inkommande sms som han får.

Naturligtvis har vi alla en filosofi. Men om man visar upp en lyhördhet så önkar nog förståelsen i större utsträckning.

Jag vet att mitt huvudspår till tränarposten, Wikegård är extrem och en rak motsats till Kenta. Men jag kan tänka mig att kompromissa på den punkten också.

Kan man inte klona Slavomir Lener? När jag går på hockey vill jag ha action. Det skall ständigt hända någonting. Inte systembunden stereotyp hockey där tre femmor av fyra går in för att spela 0-0.

Mera folklighet och öppenhet i Timrås bås - tack!

Någon som kan tackla massmedia, bjuda på sköna oneliners, dansa inför klacken vid viktiga segrar, fyra av ett leende och som sprutar vatten i ögonen på motståndarnas bad boys, som kliver ned från bänken och tar snacket vid sargkanten med domaren.

That´s buisness we talking about, and anytime buisness okey? Aha!
Kommentera

ernie eagle: Nubben är klockren. Kenta är inte sämre men man ska komma ihåg att de har olika arbetsuppgifter.

Dialog fungerar alltid, annars är det ingen dialog utan två monologer.

Vad är det Kenta ska säga i pressen för att inte se sig som en demon, eller vad menar du? Vad ska han dementera?

Jag förstår inte alls vad det är du syftar på där, den bild jag har fått är att jag tycker att Kenta är en härlig och ärlig människa som tar hand om sin omgivning och ser möjligheter istället för problem och fel. Kenta resonerar dessutom sällan i rätt eller fel utan utgår ifrån att människan alltid gör sitt bästa utifrån sina förutsättningar. Att alla strävar att alltid göra det som dem känner är rätt, därför kan ingen göra fel och att alla hockeyspelare/människor själv inser när utfallet av ens agerande kunde ha blivit bättre än det blev utan att behöva påpeka det.

Jag tror att den viktigaste uppgiften en coach/idrottsledare är oavsett nivå är att inse att det spelarna som gör resultatet, en coachs uppgift är bara att vägleda dem, fysiskt som psykiskt. Att se sig som demon är därmed i mina ögon en tränare som ställer sig och gapar vid misstag för att själv få bekräftelse på sin kunskap och ställa sig i en ställning som visar att jag är övermäktig. Där går inte i Kenta in.

Det jag däremot kan hålla med dig om är väl att Kenta inte är någon publikfriare och att man ibland önskar sig att vi supportrar får mer bekräftelse av honom i media. Däremot kläcker han en och annan skön oneliner på presskonferenserna. Men det är inga egenskaper som ska få avgöra vem som ska träna A-laget.

Sedan det du nämner om att tre kedjor ska spela 0-0 och så vidare det är då ingenting som jag någonsin känt eller upplevt att Kenta eller någon tränare överhuvudtaget förespråkar. Det är ju inte i närheten av det som han menar med att "våga under kontroll".
Kommentera

JimmyH: Saken är väl den att jag anser att Kenta är för sluten. Men han kanske är annorlunda inför spelarna. Man får ju dra ur honom svaren.

Nubben han tar befälet direkt. Jag gillar egna intiativ. Det gäller för övrigt i allting. Jag menar hur kul är det egentligen för en sån som jag att diskutera med en människa som bara talar i klyschor och mumlar någonting ohörbart på de frågor man ställer?

Visst alla människor kan inte vara lika, jag vet det. Men jag föredrar nog ändå de som vågar ta bladet från munnen och vågar diskutera.

Samma sak med Peo. Vågar aldrig sticka ut hakan eller gambla. Ibland kan det vara charmerande men i längden blir det ju nästan löjligt.

Nähä vad skulle du vilja kall det då? Angående 0-0 från tre kedjor av fyra? Herregud vilken produktivitet vi hade ifjol då. Häpnadsväckande alltså.

Du gjorde det jävligt bra om du såg de offensiva, Jimmy! Jag gjorde det inte.

Men visst fortsätt med Kenta i all evighet. Men grina inte när vi är tillbaks i Allsvenskan.

Finns ingen människa som ständigt är framgångsrik, inte ens jag.

Förr eller senare går det åt h-e. Bara inse fakta.
Kommentera

ernie eagle: Det har aldrig slagit dig att Kenta eller Peo är sådana personer som inte vill prata med alla?

Lägg inte för mycket ansvar på Kenta för den dåliga säsongen. Du vet mycket väl att vi hade för många medelmåttiga spelare.
Kommentera

« · 726097 · »