Tre Kronor

17487 inlägg · 806 ämnen

Hockey VM

« · 1262834 · » Till forumet

Sv: Hockey VM
mattias - 74: Det kan nog ligga lite annat än en fantastisk känsla för hemlandet bakom att de spelarna du nämner deltar. Kan, som sagt. Spelar dom för att dom tycker att det är roligt och för att ställa upp för Ryssland så är det ju fantastiskt. Det finns pengar i Ryssland, det tror jag vi alla känner till.
Kommentera

mattias - 74: Det blir ju även följdeffekter när spelare börjar tacka nej. Då förlorar laget i slagkraft. Om man har en bra guldchans så kanske det är kul att lira VM, men att lämna familjen för att ansluta till ett lag som antagligen åker ut i kvarten är ganska meningslöst.
Kommentera

Wayne Gresky:

Man borde väl känna nån slags revanschlusta. Blir man utslagen i Stanley cup borde man ge landslaget en chans och vinna Vm guld.eller? Jag tror säkert spelarna kan vara slitna men att man skyller på skador köper jag inte eftersom man spelat kvar om laget gått vidare. varför inte säga istället jag tycker inte det är kul och spela VM eller jag vill vara med familjen m,.m

Kommentera

mattias - 74: Att VM inte går att jämföra med SC är ju så självklart att det inte behöver sägas. Och för en SC ring är man beredd att offra en del av hälsan, men inte för VM, svårare än så är det inte. Om jag hade spelat en lång NHL säsong inkl OS, hade inget fått mig att avstå att tillbringa min lediga tid med min familj, framförallt inte en turnering som har som syfte att visa upp Skoda bilar.

Sen har ryssarna OS snart på hemmaplan, de har en helt annan inställning till deras landslag/nationalitet än vi. Så att jämföra Ovie och Sedin är äpplen och päron.
Kommentera

spud:

Tycker inte det spelar nån roll. Det borde vara allas skyldighet att ställa opp för sitt land om förbundskaptenen ringer. Det är ju  alla hockeyspelares dröm att dra på sig den svenska landslagströjan och vara stolt. Tydligen gäller inte det i VM utan bara i OS? Ursäkta att jag är bitter men jag tycker det är jävligt dålig stil att tacka nej bara för att klubblaget inte är kvar i SC. Dra på dig Tre Kronor tröjan och visa vad du kan iställlet och få din revansch.

Kommentera

mattias - 74: Här droppas värdeord som stolthet, skyldighet mm.

Men vart kommer motivationen in. Vi vet alla att viljan är bland det viktigaste en hockeyspelare måste ha när det blir match. Och i en kort turnering som VM är den än viktigare.

Nä jag har full förståelse att man drar en vit lögn om nån skada när Aftonpressen ringer när man knappt hunnit duscha efter senaste matchen för att slippa krigsrubriker i Svedala.

Att sedan BÅG:en är ledare för de blågula tror jag tyvärr spelar en stor roll också. Han skulle avgått direkt efter OS.
Kommentera

mattias - 74: Jaha, vilka fler skyldigheter har vi människor? Har du några ideella skyldigheter som kommer med ditt yrke?

Jag är nog aningen mer liberal i mitt synsätt, då jag gärna ser att människor har kvar sin beslutsrätt över sitt liv. Och på den punkten är jag benhård, du kommer aldrig få mig att köpa något resonemang som går ut på att folk ska mot sin viljas vara skyldig att spela hockey nånstans.
Kommentera

spud:

Det jag retar mig mest på är att man skyller på skador trots att man spelat kvar i sitt respektive lag i NHL om laget varit kvar. Varför inte bara vara ärlig istället. Det är ju jag jämt på HS och det märks ju klart och tydligt många gånger. Får man en fröfrågan kan man svara Självklart ställer jag opp eller nej jag är helt slut i kroppen och måste få vila eller jag vill vara med min familj. Inte säga jag är skadad när man i själva verket skulle spelat ändå. Tror du spelarna ställer opp i högre utsträckning om man har VM vartannat år?

Kommentera

mattias - 74: Men du måste väl förstå att man om man kämpar och sliter en hel säsong för sin arbetsgivare då kör man på sprutor om det så behövs på slutet? Men man kör inte på sprutor för att Skoda ska få fler åskådare till sina reklamannonser om omgärdas av någon hockey turnering.
I stort sett alla spelare i NHL har skavanker efter en lång säsong. Så det handlar inte om en lögn när man säger att man måste vila kroppen på grund av skador. Efter vårat guld 07 var det knappt någon av våra stöttespelare det slutspelet som kunde köra riktig försäsongsträning på grund av att de offrade sin kropp lite för hänsynslöst i slutspelet, något jag förstår. Samt att jag förstår att ingen är beredd att göra det för en meningslös turnering i Tyskland.
Kommentera

mattias - 74:
Varför ska de svenska spelarna bry sig om VM, när inte vi gör det?

Kommentera

Metal Guru:

Det finns dom som gör det. Kan du förstå kritiken öht som delas ut. Jag är knappast ensam.

Kommentera

mattias - 74: Jag tycker att det är fult att tacka nej till VM. Lite som att man är lite för fin för att delta.

Däremot tjänar nog ingen på att ha halvskadade spelare i turneringen. Vissa kanske ljuger om skador. Men det brukar väl visa sig vilka som är fula och fina.

Om man t e x aldrig klarat av att föra sitt lag längre än andra rundan på nio NHL-säsonger men bara åkt på ett enda VM så... ja, då är man nog ful.

Kommentera

Metal Guru: Jag tror de svenska spelarna i cricket-landslaget (eller ngt annat litet förbund) skulle bry sig om de fick spela ett VM även om det svenska folket sket i turneringen.

Det handlar väl lite om att man brinner för sin idrott.

Kommentera

mattias - 74: Jag slutade bry mig om hockey-VM då tv-rättigheterna såldes till TV3. Jag hade inte kanalen när det begav sig och det var jag inte ensam om. I samma ögonblick som man stängde ute en stor del av befolkningen från evenemanget så slutade folk bry sig på samma sätt. Att spelare som är uppväxta efter det här inte ser VM som något speciellt är därför delvis en följd av att fokuserade mer på kortvariga vinster än värdet på sitt varumärke i det långa loppet.
Kommentera

mattias - 74: Nä, du är inte ensam. Samtidigt måste man förstå grabbarna som tackar nej pga att det är för dåligt med stålars i detta Världsmästerskap. Tjänar man som dom så måste man väl för böveln ha ett bra betalt extraknäck.

Världsmästerskap borde klinga högre.
Kommentera

Lustigt att ett gäng nolaskogsare försöker hitta legitima skäl att tacka nej till VM. I min bok är det nära nog en skyldighet om man inte är skadad...på riktigt
Kommentera

Repeter:

Hmm, hur många av de som tackat nej är nolaskogsare?

Kommentera

Gidde:
Nolaskog är stort, betydligt större än Sverige.
Kommentera

Dream Team: Jävla svikare.
Kommentera

spud: Han har helt klart tillbringat för mycket tid i Nolaskog, det finns ingen annan förklaring.
Kommentera

Här är en länk till er som vill se Norge-Frankrike.
Kommentera

dr-nix: Är det bara jag som inte har något ljud på sändningen?
Kommentera

Paddan: funkar för mig iaf
Kommentera

Modoante: Äh, nu ger jag upp. Funkar fortfarande inte trots omstart av dator och dessutom provat att köra via VLC
Kommentera

Paddan:

Jag kan berätta hur du höjer ljudet annars :)

Kommentera

mattias - 74: Foppastraff av Olimb
Kommentera

Modoante: bra start, under minuten, 1 skada och 0-1 i baken i numerärt överläge.
Kommentera

Berka: Stackars svenska VM-laget. Nästan lika många långtidsskador som hos Gefle IF FF. Jag kan inte minnas att Sverige i något VM eller OS skulle fått fler än en spelare borta för resten av turneringen. Och det har bara gått några få minuter in i tredje matchen.
Kommentera

20 Lindgren: ja det är sant, sen kan man ju inte sluta förundras av alla återbud, att spela vm är ungefär lika attraktivt som att titta på en dålig film, något måste göras
Kommentera

3kr Ett gäng receivers som putar med röven och tar emot
Kommentera

RavenLord: monstret är monsterdålig, satan vilken kass sidledsförflyttning på 2-1 målet.
Byt ut sopan
Kommentera

Berka: Skyller du den på målvakten? Ditt hockeykunnande har nått ett nytt bottenrekord.
Kommentera

Poffa: men gere sälunge, jag skyller inget på någon, jag konstaterade att sidledsförflyttningen var dålig, men du kanske inte begriper? gå och lägg dig å sug på tutten ist. eller sluta dumkomentera andra!
Kommentera

Berka:Inte fan är det Målvaktens fel att vi ligger under hur kan du ens antyda det?
Kommentera

Berka: Men hallå... Pucken kunde ju inte sitta bättre placerad. Gustavsson och ALLA andra målvakter är chanslösa på såna skott i 999 fall av 1000.

OM nån skall klandras i den situationen är det backen som varken tar bort passningsvägen eller blockerar skottmöjligheten.

Redigerad kommentar

Kommentera

Berka: Du gormar om att byta ut "sopan", efter en monsterdålig sidledsförflyttning. Men det är alltså inte att skylla på någon?

Jag behöver inte dumförklara dig, det gör du så bra själv.

Kommentera

salle, om du tycker att knappt någon målvakt kan ta de skottet då jävlar tror jag minsann att du borde gå och vila, skottet var bra absolut, otagbart inte alls, men det blev otagbart då gustavsson inte hängde med i sidledsförflyttningen, sen gör backen de inte heller bra då han inte går på puckföraren i ett tidigare skede,

Modoante, snälla sluta skriva för de är bara bajs som kommer på skärmen, NÄÄ det är inte gustavssons FEL att sverige ligger under, individuella misstag över hela banan av så gott som dom flesta ligger till grund för att sverige ligger under.
Tjeckien är snabbare, starkare och framförallt smartare och leder rättvist!
Kommentera

Berka: det är inte jag som står för dom ogenomtänkta inläggen i denna gästbok just nu.

Ja tjeckien är snabbare och smartare och dom leder rättvist och framför allt dom har varit bättre på att sätta sina chanser.
Kommentera

Berka: "NÄÄ det är inte gustavssons FEL att sverige ligger under, individuella misstag över hela banan av så gott som dom flesta ligger till grund för att sverige ligger under.
Tjeckien är snabbare, starkare och framförallt smartare och leder rättvist!"

...varför ska vi byta ut honom då....
Kommentera

Metal Guru:

Det vet jag, men det var ju inget svar på min fråga ;-)

Kommentera

Ryssarna fortsätter och fyller på med stjärnor medans svenskarna har ont.
Nu är Malkin och Gontjar på ingång.

Redigerad kommentar

Kommentera

65selander:

Norrmännen fick sig en lektion.

Redigerad kommentar

Kommentera

mattias - 74: Och Slovakien.
Kommentera

65selander: Kul att se de unga spelarna i detta VM. OEL, Pääjärvi, Hedman. Och ikväll verkar Omark också ha vaknat till.
Kommentera

Portello: Ja, men vad tusan Johan Harju har i ett VM att göra undrar jag fortfarande. Han känns mest inkvoterad tack vare Omark.
Kommentera

Portello: Tror att de spelar med glädje. De känner stolthet att få ha tröjan på sig samt att penning stinna ägare tittar på.
Kommentera

mattias - 74: En av anledningarna till att ryssarna tycker att det är kul att spela VM.
Kommentera

Wayne Gresky: Kanske aningen ovidkommande men måste få säga att "Bengan" trollar med ett anonymt "Tre Kronor". Med tanke på laguppställningen så hade jag själv tippat att laget i bästa fall skulle komma till kvarten. Det var inte någon ändring på tipset efter de första matcherna heller. Den där Erik Karlsson var motståndarnas bäst spelare i de två första matcherna.
Men nu... Man undrar om det är samma lag.... T.o.m. Karlsson skulle platsa i vilket ES-lag som hellst.
Sedan kan man ju inte låta bli att imponeras av "Bengans" fingertoppskänsla.
Hoppas verkligen att efterträdarna har tagit åt sig av lärdomen.
Kommentera

translate.google.se/: Jag läste tyska 1985-1990… men “vatten från Köln” blir som bekant “Eau de Cologne” på franska, emedan det mer ishockeyrelaterade “fruset vatten från Köln” översätts som “l'eau gelée de Cologne”… :-o Konstigt språk de har. Aldrig kommer jag att lära mig det, förutom hur räkneorden 0, 9, 15, 30 och 40 uttalas…
Hit med Tjeckiska Republiken i semifinal! Aldrig att vi losar två matcher i samma VM mot detta medelmåttiga CZE.
Kommentera

« · 1262834 · »