Brynäs IF

722776 inlägg · 7954 ämnen

Forum

« · 2718740 · »


Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.


Sv: A propósito de nada
Ugandas flagga är riktigt snygg (sitter och kollar på OS)....
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Jugge: Funkar med Mastercard inte med Apple Pay, Klarna får jag inte upp alls trots dom finns med på betalsätt.
Känns så där 🤔
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Brynäsaren05: ”Hockeynews gratis just nu i två månader. Om man vill läsa om Brynäs.”

Någon det funkar för? Jag väljer Apple Pay och sedan fortsätt, men det står bara och tuggar.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
#33: Enligt general managern för Utah så är nya namnet Utah Yetis vilket han läckte under en intervju
Did Utah Yetis become the sixth NHL team name trademark application submitted?
SALT LAKE CITY – A sixth trademark application for the new Utah NHL franchise was sent to the US Patent and Trademark Office on Thursday. Utah Yetis was the name.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
J F K: Skumt och skumt - det var genial marknadsföring där NHL-franchiset och film-franchiset gynnade varandra. Synd att Disney sålde, hade säkert gått att göra bra content på Disney+ nu om de fortfarande har ägt NHL-klubben. Hade varit coolt att följa Silfverberg i ”Welcome to Wrexham”-format.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Peja: Mjo, det där var skumt. Det var väl filmen som triggade det hela.
Sedan måste man väl ändå säga att ankorna är förknippade med Anaheim, så det finns även en rätt naturlig koppling förutom den kommersiella.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
J F K: Namnet Mighty Ducks hade anknytning till Anaheims tidigare ägare (Disney). Det var kommersiellt. Nu verkar det ju dock finnas någon slags namntävling för Utah.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
#33: Ovanligt med namn som inte slutas på s för övrigt i de nordamerikanska ligorna, men det har nog blivit fler.
Det brukar liksom vara Maple Leafs, Rangers, senators osv. Blizzard är lite som avalanche...
Kommentera


Sv: A propósito de nada
Peja: Varken Kraken eller Golden Knights har väl någon sådan koppling? Det är en sak med arenorna där alla nya är kopplade, men namnet på laget har väl inte haft en knytning till något företag eller koncern?
Kommentera

Sv: A propósito de nada
J F K: Normalt sett endast namnrättigheterna till arenorna, men finns exempel på organisationer där namnet har haft ett kommersiellt värde för ägarna. I och med att Utah börjar från scratch har de en unik möjlighet att sälja namnrättigheterna, den möjligheten finns ju inte för de med inkörda namn. Vet dock inte var ligans regler säger om detta.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Peja: De nordamerikanska lagen har knappast namn efter sponsorer, så vad menar du?
Kommentera

Sv: A propósito de nada
JawKee: Säkert bara något tillfälligt innan de har skrivit kontrakt med en namnsponsor?
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Knallhatten: Hört att det inte är skrivet i sten. De kommer dock heta så nästa säsong. Kan med stor sannolikhet heta någonting annat i framtiden.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Farsang: Haha, den sjönk snabbt 🤣🤣.
Såg oxå att det nya NHL laget i Utah kommer heta Utah Hockey Club, tycker det var lite oväntat i det kommersiella USA.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Hockeynews gratis just nu i två månader. Om man vill läsa om Brynäs.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Silfver:
Precis!
Regel 1A: Håll isär "ett bra lag" och "spelare för översta hyllan".
"En bra 07-kull" och "flera 07-spelare i ett stabilt top 6-lag i SHL" är inte samma sak.

Vi får ha rimliga förväntningar.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Knallhatten: Indrasis lade ut en video idag med när ett av gängen kör in med kanoten i ett flytande träd och sjunker 😂😂
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Vila i frid Mikael Wiklander.❤️
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Farsang: Härligt, nu bygger de laget!
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Theo Lindstein med ett mål och två assist hittills när Sverige spelar ut USA. Står 6-2 nu.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Peja: men det är väl en helt annan fråga? Försöker belysa det att HV och Brynäs befinner sig i stort sett liknande sits trots att vara storklubb med många supportrar. Tänker att det vore värt att diskutera orsaken
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Peja: Finns det inte en risk för överskattning av J20 lagets potential, framförallt gällande möjligheterna att fylla på a-laget framöver? Det känns lite som vi, med enstaka undantag, varit svältfödda några år och nu sätter lite väl stort hopp till dessa ungdomar. Ser man på uttagningen till prestigeturneringen Ivan Hlinka så gläds vi så klart åt Hillström men i princip alla topplag har mer än en spelare (t.ex. Luleå har fyra, även Modo har två) representerades deras klubbar.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Catodenäldresspöke13: Allt ovan kvalplats så är jag nöjd faktiskt.

Jag tycker att just Hv levt kvar i det gamla. Man har fortsatt säsong efter säsong att spela dump and chase hockey medans andra lag utvecklat sina spel och haft en trygg röd tråd i hur det ska spelas.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Catodenäldresspöke13: Hmm…. Kossila klarade inte läkarundersökningen i Bern, helt plötsligt gör Peterssons agent ett utspel och nu vill Bern ha Petersson, verkar det som. Man undrar om Berns intresse kanske var huvudorsaken till agentens utspel från första början?
Kommentera

Sv: A propósito de nada
jt: Det är ju svårt det där med orsak - verkan. HV och Brynäs liknar ju varandra vetenskapligt de senaste åren. Stora klubbar med historia, supportrar och pengar som har använt många hemvändare. Men som likförbannat hamnat i HA och försöker etablera sig i SHL igen. Man undrar vad som är gemensamma nämnaren. Men jag tänker till sist att man bör komma ihåg att SHL är jävligt tajt och att det i bakgrunden spökar saker som vi supportrar inte vet om. Förmodligen är det så att relativ framgång i SHL (dvs slutspel) ger följdeffekter och att framgång föder framgång.

Med det sagt bör allt annat än att Brynäs åker ur ses som en framgång i sig. Även om den är liten och måste byggas på.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
mattias - 74: Abbott var det bästa som kunde hända Hv.

Många tycker han är för hård men vi har prövat den mjuka metoden och familjekänsla där kompisar anställer kompisar och det körde oss i botten. Tror även på Blomqvist i långa loppet där både han och Abbot prioriterar laget för jaget och klarar du inte av det så är det tack och hej.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Johannes Hedberg: Karlsson! Om han får förlängt. Vilket jag hoppas. Spännande spelare. Ohlsson lär få det tufft tror jag då han är center. Iallafall denna säsong
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Gubbarna ser ut att ha det gött ute i skogen🥳😂
Uppladdat:

450x300-img7767.pngimg7767.png

Kommentera

Sv: A propósito de nada
Peja:

Je exakt. Man lämnar sista platsen rätt öppen där huvudsakligen Lindblom och Lejon kommer att tävla om den (Ohlsson blir väl utlånad?)

Bakom dem finns ju Svrcek, Hillström, Sundqvist, Meijer och tvillingarna. Tror att alla dessa kommer testas i SHL i år.

Finns så många fördelar med att ha ett bra J20-lag.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Bob: Tror syftet med J20-värvningarna från Almtuna främst är att öka konkurrensen i J20-truppen. 07:orna kommer bara gynnas av att kvalitén på träningarna vässas till. 90/91orna hade jäkligt många bra spelare, det var en del av deras framgångar. Redan förra säsongen syntes det tydligt att en spelare som Svrcek är ett riktigt spännande råämne som nog kan utvecklas mycket från ett år till ett annat, men det finns fler. Att konkurrensutsätta de spelarna är smart. Kanske har man chansen att gå riktigt långt i J20 den här säsongen, även om backsidan känns lite sisådär.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
xxx BIF xxx: "Dock har man hockeygym så har man också tagit på sig ett ansvar över utbildningen och utvecklingen av varje individ som antagits, som vilken skola som helst."

Ja, men har tagit på sig ett ansvar under de 3 åren som spelarna går på hockeygym. Det finns inga löften om A-lagskontrakt efter det. De allra flesta blir ju inte kvar heller.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Qvarre: brukar det inte släppas typ 5 hemma matcher åt gången på alla lags hemsidor? Kanske är helt ute och cyklar men😬
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Har bokat tåg och hotell för att se Brynäs mot Luleå 16 november.
Vet någon när biljetterna släpps?
Vill boka så att det är "betalt och klart"..
Kommentera

Sv: A propósito de nada
nyb: tror absolut det är möjligt.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Såg på Indrasis instagram story att Grabbarna verkar vara ute på teambuilding aktivitet nu, hoppas det kommer en skojig video på det framöver 🤩
Kommentera

Sv: A propósito de nada
nyb: Precis, är man inte förstarunda som jag förstått det är det den europeiska klubben som har sista ordet, förutom spelaren själv såklart och i det här fallet antar jag att det är helt och hållet upp till Nordh själv var han vill spela, så man får väl hoppas att lite hemlängtan infinner sig :)
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Bob: På tal om Nordh, är han helt avskriven för en återkomst under säsongen? Tänker på att han inte är en förstarunda så bör rimligen vara enklare att få hem honom på ett säsongslån om han inte tar plats i Utah.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Håller med om att vi har för dåligt djup bland framförallt yttrar. Från fw 12 och nedåt duger det nog inte, även om Karlsson kanske kan överraska lite med ett hårt jobb och dugligt spelsinne för en 4:e. Men i ett utgångsläge bör vi ersätta Nordh så hoppas verkligen att Alcén har sina krokar ute, läget var ju identiskt inför förra SHL-säsongen och då hittade han Strömgren väldigt lägligt..

Hoppas vi finner någon hungrig och utvecklingsbar gubbe innan premiären, snarare än att man får lite kris i november och tar in en Ludvig Nilsson från Växjö.

Någon som kollar mycket juniorhockey och har koll på Gustav Meijer, hämtad från Almtuna till J20? Producerade hyggligt i j-20 ifjol som väldigt sent född u19-spelare, det kanske kan va något?
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Man har svårt att se hur en spelare (Lindblom jr) som inte ens tog plats bland 12 forwards i HA helt plötsligt över sommaren ska kunna göra det i SHL. Han borde lånas ut till HA.

Om det stämmer att Ohlsson ska lånas ut till Almtuna så tycker jag det är helt rätt. Jag tycker att av det man sett av honom så har han kvaliteter som kommer bli nyttiga för Brynäs på sikt. Han kan förhoppningsvis vara en stomspelare för flera år framöver. Nu ska målet vara att spela seniorhockey regelbundet med mer istid än Brynäs kan erbjuda.

Det vore riktigt skönt om Alcén värvade in en lite mer erfaren 12:e forward. För som vi alla vet så kommer skador att ske. Då får Lejon och övriga junisar tävla om den platsen.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Peja: Även Kvist hade ju varit ett tillskott så som truppen ser ut just nu.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Peja:
Helt enig.
Dock har man hockeygym så har man också tagit på sig ett ansvar över utbildningen och utvecklingen av varje individ som antagits, som vilken skola som helst.
Men att det ska hållas plats i representationslaget med automatik (kvotering som du säger) är inget som gynnar laget här och nu - vilket bör ha högre prio än långsiktiga planer och individuella utvecklingsplaner.
Håller en junis för representationslaget så kan man absolut hålla plats för denne i konkurrens med övriga spelare.

Jag tycker också att som Alcen har byggt laget, där vi kan plocka spelare från linan under om en spelare går sönder/stängs av i linan över att vi har råd med chansvärvningar - det jag varit emot förr.
De du nämner eller dito skulle absolut kunna få en chans att konkurrera sig upp i hierarkin i laget. Men som det värvats förr från HA , speciellt under Dackes penna, så har det kostat enormt när det blir fel, med kontrakts som bryts, tränare kickas som extra försök att få effekt i lagets prestation.
Jag är riktigt nöjd över Alcen. Alla SC gör misstag/felvärvningar, det gäller bara att ha råd att göra dem. Det tycker jag vi borde ha nu. Är inte schroeder tillräcklig center för första så har vi Larsson osv. Jag har framtidstro att Alcen kommer bygga långsiktigt bara han får kontroll på det kortsiktiga stommen här och nu.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Peja:
En till fyssommsr KAN göra stor skillnad. Det kommer att visa sig snabbt.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Peja: Ja, oavsett om det är kort eller långsiktigt så får man vänta och se om träffsäkerheten sitter.
Vi har inte så mycket till val. Önsketänkande eller inte. Linus är den mest erfarne vi har på den platsen.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
JawKee: Lejon är en spelare som hade svårt att hävda sig i HA 23/24. Naturligtvis kan man bedöma den värvningen så småningom, men han är mer av en långsiktig rekrytering och inte någon som man kan bedöma utifrån hur han presterar i SHL 24/25.

Linus Lindblom hade mycket problem mot bättre lag i HA, särskilt i tempot. Att han helt plötsligt skulle klara av att spela i högre tempot eftersom brorsan är i laget låter som önsketänkande.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Peja: När det kommer till Lejon så handlar det om träffsäkerhet enligt mig.
Jag är ändå lite inne på att Lindblom Jr kanske får liiite överseende för att brorsan är tillbaka. De vill gärna spela ihop. Oskar kanske får ordning på honom, får intrycket att han är en stenhård kravställare
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Peja: Jäkligt tråkigt att Nordh valde att sticka oavsett om han tar plats i Utah eller ej. Tror han hade kunna göra det riktigt bra i en 4:e med säg, Ölund och Scott.

Killen har ju kvaliteter och tyckte även han steppade upp det fysiska spelet ju längre säsongen gick.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Peja: håller med handlar snarare om kvalitet. Lindstein för exempel är fortfarande junior men har kvaliteten för att vara shl back. Sen hade jag gärna sett att man lyckades behålla Nordh och kört han i femman med kopacka och ölund för han har också en jävla kvalitet och sticker ut och tycker egentligen Lindblom jr inte borde ha fått vara kvar efter säsongen i HA där han inte ens platsade i fyra femmor och gå från de till att starta i shl är helt sjukt enligt mig. Hade hellre tagit in en lovande 03 för hans lön och spela honom med kosacka och ölund som de ser ut som just nu
Kommentera

Sv: A propósito de nada
xxx BIF xxx: Jag tycker inte att det går att ha en "regel" för hur många "juniorer" som går att ha i en trupp. Det beror ju helt på vilka juniorer man har i föreningen, alltså vilken nivå de håller. Det är en bedömning som varje SHL-klubb måste kunna göra utan att hålla på med några slags kvoter.

Det finns ingenting smart med att ha juniorer som inte håller måttet i laget bara för att man ska uppfylla en kvot som någon i föreningen har satt. Det är knappast bra för deras utveckling heller att vara i en miljö som de inte är redo för, och laget gynnar det inte.

Brynäs hade haft ett starkare lag om man hade haft typ Nybeck, Nord, Muzito-Bagenda, Luiksiala eller Olhaver som 12:e forward.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
JawKee: De egna produkterna handlar inte om "träffsäkerhet" som när man gör värvningar utifrån. Det handlar om att kunna bedöma hur bra J20-spelarna är för stunden, vilka som har störst potential och på vilket sätt de utvecklas bäst. Av de egna spelarna som Brynäs har släppt fram i A-laget de senaste åren har bara Lindstein och Nordh haft en OK utveckling i föreningen.

Kvist och Birgersson borde ha spelat i HA senast Brynäs spelade i SHL. Flera av de yngre som är med i truppen nu borde också spela i HA. Enligt Hockeynews är Johanesson och Ohlsson klara för Almtuna på lån, det är en bra början, men det finns fler i den här truppen som inte håller SHL-klass.

När det gäller exempelvis Lindblom jr, så är han inte längre junior heller. Han går in på sitt andra år som senior. Den typen av spelare kan snarare stå ivägen för juniorer än vara en del av "ge juniorer chansen".
Kommentera

« · 2718740 · »