Brynäs IF

727613 inlägg · 7962 ämnen

Brynäs - HV71 2024-10-24

« · 2757847 · » Till forumet

Sv: Brynäs - HV71 2024-10-24
Andas lite innan ni läser beslutet. 2 matchers avstängning men han frias från illegal check to the head eftersom "Enligt nämnden framgår det dock inte att den huvudsakliga kontaktytan är motspelarens huvud, utan snarare bröstet."

www.shl.se/article/p79aslv-403dd/view

Edit: Detta räknas dessutom som återfall:
"Återfall i liknande förseelse (Disciplinnämndens beslut den 25 januari 2024 i ärende D-SIF-018395)."
Låst ämne

Man måste bara gilla Pudas ändå.

Det kan inte ha varit lätt att spela mot både Pudas och Granis i slutspelet😀
Låst ämne

Peja: ja det är en bra värvning. Han kommer att vara upp och ner. Det är liksom hans spelstil. Funkar det så gör han 2-3 poäng. Dock så om det inte funkar så känns han slarvig och vårdslös. Det är ju en fin linje mellan dessa två yttligheter i hans fall.
Låst ämne

Antar att Vesel inte kommer spela mot Timrå? Eftersom han klev av efter ett tag.
Låst ämne

JawKee: jag håller med. Vi behöver ha ett mer varierat spel i pp. Spela ner bakom mål ibland blandat med avslut från backplats.
Låst ämne

JawKee: jag skulle vilja se scott med Schroeder och rödin... Dock har jag inte klart för mig vilka de andra formationerna ska bli då.
Låst ämne

Silfverkroken: Jag känner mig lika kluven till Kopacka, men antar att det måste finnas utrymme för artister. I grunden tycker jag spelare måste bidra med mer än bara "skjuta på mål". Nu råkade det gå vägen igår på en målvaktstavla, men jag vill hellre se att han passar i PP istället för att bara slänga iväg ett gäng ganska kassa skott. Gillar inte heller att han fiskar, är stillastående i egen zon för att kunna sticka.
Låst ämne

Jag har varit en stor kritiker till Indrasis och igår var han rätt usel men så dålig tycker jag inte han varit annars. Tycker han, om man då bortser från gårdagen, blivit bättre och bättre och verkar förstå mer och mer vad som krävs i SHL och poängskörden är ju klart godkänd. Hittar vi något på marknaden som solklart är en uppgradering på honom och det är möjligt att genomföra, okej då men så som marknaden brukar vara mitt under säsongen tror jag absolut inte det är så himla enkelt att hitta.
Låst ämne

Silfver: ja helt klart är det backarna som till mycket driver vårt lag. Och eftersom vi har svårt att göra mål så blir ju pp som vapen extra viktigt. Håller med om att all tid i närtid bör vara att sätta två uppsättningar och nöta. Vi behöver hot från flera delar i uppställningarna. Inte bara kopacka som hållet och hållet till han skjuter. Så bra skott tycket jag inte han har för att göra det. Missar ju ofta mål. Och ska han skjuta måste han börja göra det direkt, inte stå och trampa.

Överlag borde vi träna direktskott. Då blir det farligt.om man träffar mål, oavsett. Nu ska alla ta emot och fundera innan aktion.
Låst ämne

JawKee: en bra def är grunden till att ta poäng även när det inte klickar i...Tydligt exempel igår..
Hellre ett utspritt målglrande än att bara lita på vissa spelare. Vi har otroligt bra backar som gärna vill vara med i protokollet..kreativa fw som bäddar för backarna. .
När det gäller vårt pp..så blir vi fortfarande stillstående. Lättlästa.. Vet inte om vi ska panik över detta nu...de gnuggar säkert på det..o med dessa bra backar så kommer det däkert att lossna...
Låst ämne

JawKee: Tycker kan ska köra på med samma kedjor förutom att Ohlsson bör komma in istället för LLindblom, men befarar att Vesel är skadad.

Indrasis är en svag länk, men det skulle han även vara i en annan kedja, så finns ingen anledning att splittra de andra. Hade hållit ögonen öppna på marknaden efter en ersättare till honom.
Låst ämne

JawKee: Precis, det är våra backar som är exceptionellt bra, inte vår forwardsuppsättning. När HV satte ryggsäcken Engsund på Silfverberg, stängde ner uppspelen och spelade grisigt / slutspelsmässigt mot övriga så hade vi svårt att hitta alternativa vägar.
Det krävdes en slumppuck och ett par individuella bedrifter för att bryta mönstret.
Låst ämne

Ove Myling: Köper det. Men bara för spekulationens skull. PP Behövs absolut jobbas på. Samtidigt ser jag det som att vi ligger 2:a för att vi har hållt en väldigt hög defensiv nivå, det är inte tack vare vårt målgörande. Men, målgörandet har blivit lite bättre den senaste tiden måste jag säga.
Låst ämne

JawKee: "Hur skulle du vilja formera kedjorna? Eller vill du inte ändra något?"

Ändra inget i kedjorna, Brynäs ligger 2:a som nykomling. Utvärdera möjligtvis vid landslagsuppehållet.

Fokusera på PP, det är det enda som inte funkat.
Låst ämne

Peja: Säger inte emot dig. Du kan ha helt rätt i det du säger. Hur skulle du vilja formera kedjorna? Eller vill du inte ändra något?
Låst ämne

munkas: Man ska alltid sträva att bli bättre....
Det som stör är väl att det låter som att vi ska vara bäst efter 15 omgångar i SHL ...som nya...med ny tränare osv....
Målet med Brynäs som jag ser det att få ett lugn i organisation...en bra ekonomi ..ett stabilt tryggt spel..en förening i harmoni när vi får det kommer framgångarna..
Det var pga massa dåliga beslut toppat med storhetsvansinne som gjorde att vi hamna där vi gjorde...Låt de som kan detta nu få jobba i lugn och ro...
Låst ämne

Tycker nog att kedjorna är rätt bra sammasatta som de är även om omvaskningen igår var nödvändig för att ändra matchbilden. PP kan man nog exprimentera en hel del med däremot. Nuvarande uppställningar blir lätt "överkostruktiva" i sitt spel.
Låst ämne

Peja: Oskar Lindblom är väl en typisk sån spelare som är i slottet också va? Han spelar ju redan med Schroeder. Skadar ju inte att testa att köra Schroeder med Silfver för det. Mer nyfiken på om inte Lindblom redan ska kunna axla den rollen.
Låst ämne

Stefan R 63: ” tycker du inte det går bra nog för oss???”

Ok, men då kan vi skippa att träna lite extra på PP då? Det går ju bra nog ändå, trots värdelöst PP.
Målet måste väl hela tiden vara att bli ännu bättre? Att slå sig till ro har vi testat efter guldet 2012 och finalen 2017. Det gick sådär va?
Finns det möjlighet att göra spelet bättre eller truppen starkare så ska man självklart gå för det.
Vi ska vara bäst på varenda jävla position!
Låst ämne

Supportern: helt klart är det så...men tycker det blir en konstig diskussion med att vi behöver få in spets ..det är ju hela fw som skjuter massa skott o då lasta Ibdy för det...som det låter som...
Att vi får in o har pooängproducerande backar är nog hela speliden hos Brynäs. Att backar ska va med i det offensiva. Tydliga exempel på det igår...D astous igår..o även Berra nära högt upp.
Likaså att våra fw ska vara väldigt aktiva i defensiven
Indrasis har + 2 ...så illa är ju inte det o tillsammans med Rödda mest målgivande ass....
Låst ämne

JawKee: ”Lyssnar man till Hockeylabbets podd så pratar dom där om att Schroeder har fina underliggande stats, specifikt när det kommer till passningar genom slottet, eller om det var in i slottet. Tänker att det kombinerat med Kopackas skott skulle kunna sitta rätt fint. Vad är era tankar om detta?”

Att Kopacka inte letar sina skottlägen i slottet. Silfverberg positionerar sig där betydligt mer. Kopacka är inte bra på det där smånätta passningsspelet som Schroeder spelar.
Låst ämne

JawKee: top 2 kedjorna känns mumma att prova. Så håller med där!

Jag personligen hade sen gärna provat spela Ohlsson eller Linus med Ölund och vilat Indrasis.
Låst ämne

Jag skulle nog gärna vilja prova att sätta upp Rödin i första med Jacke och Larsson. Kanske röra om lite i kedjorna, men samtidigt kan det vara dumt att göra det också, så jag är lite kluven.
Spelar Trivigno PP förresten? har dålig koll på våra formationer där. Om inte så skulle jag kunna se honom göra något där.

Silfverberg - Larsson - Rödin
Oskar - Schroeder - Kopacka
Indrasis - Ölund - Trivigno
Scott - Vesel - Ohlsson/Linus

Lyssnar man till Hockeylabbets podd så pratar dom där om att Schroeder har fina underliggande stats, specifikt när det kommer till passningar genom slottet, eller om det var in i slottet. Tänker att det kombinerat med Kopackas skott skulle kunna sitta rätt fint. Vad är era tankar om detta?
Låst ämne

Stefan R 63: det går väldigt bra. Men som sagt ska man inte slå sig till ro för det. Exempelvis vill vi spela in Djoos trots att vi haft en av de bästa baksidorna i serien, för att det långsiktigt kan höja våra möjligheter än mer.
Låst ämne

Supportern: tycker du inte det går bra nog för oss???
Låst ämne

Stefan R 63: vet inte riktigt vad din poäng är. Att fortsätta som tidigare?
Låst ämne

Supportern: så du tänker bort med indy in med spets för då kommer de andra helt plötsligt träffa mål????
Tror inte gälla o övriga har svårt för Indy...o det är väl det som betyder ngt...tack o lov...
Det är precis din mentalitet som har funnits i brynäs de sista 20 åren.. Att tro att vi är bättre än vad vi är...att vi konstant kan vara ett topplag...att inte va ödmjuka...
Tydligt igår när de flesta spelarna inte gav allt och då håller vi på att tappa poäng.
Sedan måste vårt pp upp men det är tamejfan inte Indys fel...
Låst ämne

Lunkan: Skillnaden är väl att Djurgården läs Wikehård kör de hårda grabbarnas stil och tror att det ska funka 2024.
Ofta går straff över till en oro och rädsla...o det blir inte bra i en grupp...
Tror också wikegård inte hade tyckt det var 5 or på hv igår
Låst ämne

Något som är imponerande i år är att man faktiskt gör det man säger i intervjupauserna. Generellt sett är det ju mest snack (från alla lag), men i år tycker jag att man "walk the talk".

Det var ingen bra match igår, tycker HV var ett av de sämre lagen vi mött, just därför så frustrerande att ligga under med 3-1 inför tredje.

Var det första gången Gällstedt vaskade runt? Fick inte riktigt koll på kedjorna, men Rödin, Silfverberg och Larsson i första, Indrasis bänkad efter utvisningen?
Låst ämne

Zappaholic: Det gick lite för enkelt fram till 1-0 igår och sen trodde man att det skulle flyta på.
Ett inte helt ovanligt scenario oavsett lag, efter 5 raka vinster.
Starkt att vända på steken när inget tydde på nåt annat än HV-vinst vid 1-3.
Att dom sedvanligt svartmålande gamnackarna direkt börjar yla om ras och kvalspel om inget blir bättre, skrattar man ju mest åt, som vanligt…
Låst ämne

Zappaholic: "Med det sagt så hoppas jag Gällstedt är en coach som inte tillåter lättja ute på planen. Tyckte vi såg lite tendenser till det igår men det styrdes rätt och vi kunde vinna matchen."

Jag håller med om detta! Men att vi i stort sett vinner aldrig förlorar en tredjeperiod tycker jag ändå tyder på att han inte är rädd för att ryta i och förändra om det behövs inför den (ibland behövs det så klart inte). Så klart inget jag kan backa upp då jag inte är med i omklädningsrummet.

Av våra 12 tredjeperioder har vi vunnit 7, spelat 2 oavgjorda och bara förlorat 2. Bara 3 andra lag har också bara 2 förluster MEN då har de också bara 3 vinster och 7 oavgjorda.

Tycker ändå att GD (tror jag det är) berättat om att Gälla kan ryta i på träningar också när folk inte gör sitt bästa alla gånger. Han kan liksom verka som en härlig mysfarbror men också ryta i när det behövs (är min bild av honom).
Låst ämne

mk: Ja, så som PP:et såg ut igår var näst intill en katastrof. Drygt 3 min i 5 mot 3 bör man absolut kräva minst 1 om inte 2 mål. Nu vet jag inte exakt hur många minuter Brynäs hade totalt i PP men de måste väl varit närmare en hel period och inte lyckas med att göra ett enda mål. Där måste Brynäs lägga massor med tid på träningarna.
Låst ämne

Att vinna många matcher i rad är oerhört svårt. Mitt ibland självförtroendet som växer är det lätt att det smyger sig in en liten känsla av att man är väldigt bra. Det är lätt att tappa ödmjukheten och att inte göra maxprestationer i arbetet ute på isen.

Det är här som skickliga coacher håller sina spelare ”accountable”. Jag kan fotboll och coachandet där bättre än hockey så det är lättare för mig att dra paralleller dit. Titta på coacher som Ferguson, Pep eller Ancelotti. Det är ingen slump att deras lag vann/vinner så mycket. Visst, det är landslagsspelare på alla positioner, men det är långt ifrån hela förklaringen.

Med det sagt så hoppas jag Gällstedt är en coach som inte tillåter lättja ute på planen. Tyckte vi såg lite tendenser till det igår men det styrdes rätt och vi kunde vinna matchen.
Låst ämne

Hockeyleksing: ok, så vi ska alltså inte ändra nått på hela säsongen? Att inte göra nått så kommer man gå bakåt. Laget blir bekvämt och sönderläst. Med det sagt ska det inte bli hela havet stormar, men det gäller att vara på tårna.
Låst ämne

Inte särskilt oväntat att situationen anmäls men tacklingen på Lindstein anmäls. Den i ryggen mot Vesel anmäls inte vilket jag nog kan tycka känns helt rätt.

www.shl.se/article/p76aslv-403dd/view
Låst ämne

Supportern: inte för att va den ni är nykomlingar i shl ligger 2a i tabellen och du vill göra om i 5orna 🙈

Visst kan allt bli bättre men kom igen liksom 😂
Låst ämne

Peja: klart vi ska leta spets. Såg ju igår, omöjligt träffa mål liksom.

Nä bort med indrasis, tål inte honom. Eller rättare sagt, har svårt när någon som får spela så mycket som bevisligen inte hänger med. Som ett fan som vunnit på nån tävling.

Hoppas man gör om i femmorna nu. Gillade skarpt hur Vi avslutade matchen. Sen kan indrais gott vara extra forward nån match och ge lite nya spelare chansen.

Sånt man kan göra som topplag :)
Låst ämne

Peja: ja du...det kanske jag gör men jag har väldigt svårt när vissa skriker efter förändringar i ett fungerande system!
Det Brynäs vinner på just nu är " en för alla alla för en" Att vi har en stor ödmjukhet inför uppgiften, att det ör en tilltro till spelare ledare organisation.
Svedman pratar om att spelare och ledare ska ha rätt status när det gäller att spela i Brynäs
Indy blandar och ger ..briljanta saker med felpass osv...men man ser också vilken enorm tillgång han är vid sidan av plan.. glad skrattar ...får spelare att slappna av..Den egenskapen är otroligt viktig i vilket lag som helst och även på elitnivå.
Låst ämne

Gavve: det jag var inne på igår. Vi gör det spelmässigt inte så dåligt. Men fallerar man i det viktiga (special teams, skjuta) så blir det svårt. Vidhåller att Källaren inte gör en normalinsats. Men också svagare försvarsspel.

Som du var inne på tidigare så ska inte kindvall gå på sex backar.
Låst ämne

Stefan R 63: Eller så är det du som ”idiotförklarar” i stort sett varenda ledarstab i SHL nu och historiskt eftersom nästan alla värvar någon under pågående säsong? Var Skellefteå ”idiotier” som värvade Johnsson förra säsongen?
Låst ämne

Peja: med ditt rwsonemang så idiotförklarar du hela vår ledarstab!!!
Då är det väl de som ska få kicken som inte använder vårt mtrl rätt??
Låst ämne

Stefan R 63: De andra du nämner har inte framträdande roller i det här laget. Exempelvis Scott gör det helt okej sett till den realistiska kravbild man kan ha på någon i fjärdekedjan. Det är klart att Brynäs inte ”måste värva” men om chansen finns att få tag på något riktigt vasst så bör man ta den - precis som Skellefteå gjorde med Andreas Johnsson förra säsongen. Skellefteå behövde inte heller värva men han blev ändå väldigt utslagsgivande i slutspelet. Det är också ganska tydligt att Indrasis inte håller måttet för att spela högt upp ett SHL-lag.
Låst ämne

Efter att man fick hoppa in på jobb drygt 2 minuter in i 3e så har man nu sett ikapp. Trots att man vet hur bra Brynäs är i 3e så trodde ja aldrig att man skulle kvittera detta, styrka! Ett välkänt citat men lite omgjort får symbolisera energitillskottet:
-Men allvarligt talat Sanny Lindström du har hållt på med hockey i 400år, hur passar karln?!

Hotel? 2 poäng
Låst ämne

Gavve: Kul att du delar med dig av statistik 👍
Låst ämne

Bisset: "Att vi vinner igår trots det fruktansvärda spelet bevisar att vi är ett topplag."

För er som gillar statistik och siffror så kan jag bara säga att ni bör kolla på matchens siffror från i går. Även om det "bara" blev 2p så är det rätt sjukt hur överlägsna Brynäs var (sett till statistiken). D'Astous med en game score på över 3 och över 80% i CF% (andel skottförsök framåt när han är inne). 21 skottförsök framåt och bara 5 bakåt med honom på isen. Sköt dessutom 7 skott(!) även om bara 2 träffade mål. Alltså lika många skott som Kopacka sköt (vid lika styrka bara).

Totalt hade vi 49 skottförsök vid lika styrka och 31 i PP. Vi sköt alltså 80 skott i matchen (HV hade 32). Vi hade en expected goals på nästan 5 (4.87) medan HV låg på 1.62 (inklusive PP).

hockeysiffror.se/games

Kommer så klart inte glädja alla dysterkvistar men siffrorna fortsätter se extremt bra ut vilket är fantastiskt kul även om matchen egentligen inte såg bra ut med mina ögon när jag kollade på den. Sen behöver jag inte tjata om det alla redan pratar om. PP vilket är vår absoluta svaghet. Men att våra siffror fortsätter se så här bra ut trots att PP inte fungerar är en styrka.
Låst ämne

Lunkan: har väldigt svårt för indrasis. Får lite brendl vibbar över honom, bekväm och slö. Samtidigt så gör han ändå lite poäng.

Att vi vinner igår trots det fruktansvärda spelet bevisar att vi är ett topplag.
Låst ämne

JawKee: Jag tänker så här om matchen dagen efter..

I början av serien så körde man som fan. Backar va på allt som var vägglöst. Forwards likaså.
Nu ser det ut som att man försöker hushålla med krafterna. Då är laget inte alltid så bra på att få ut det man kan.
Sen är det enkelt att spela mot bättre eller lika bra lag, för då vet man vad som krävs.
Lag som HV som är ett just nu sämre lag är svårare att dominera mot.

Att Brynäs släpper mål, det är jag inte förbannad på idag eller igår.
Men som PP ser ut nu, så är det bättre att man inte får några..

Man har ju ingen andraplan hur man ska spela. Alla ser att man har max 2 olika lösningar #52 eller #33.

Sen så gillade jag hur Gälla lät i intervjun inför 3:e.
Det hade nog gått en hårtork deluxe i omklädningsrummet.
Sen att han vaskade runt, visar att han menade allvar i vad han sa I paus.

Det kan vara det viktigaste med matchen. Ingen ro ingen vila. Utan Gälla är chefen.

Ja nu har man både fått skälla om en gathund över spelet i andra igår och reflektera över resultatet idag.
Framåt.

FORZA BRYNÄS❤️❤️❤️
Låst ämne

Metalman: Tror det gynnar oss att bli sedda som det. Gynnar oss att vara lite mer underdog, istället för att bli totalt upphypade. Tror Brynäs är väldigt bekväma med det. Men det är klart, man vill ju som supporter ha credit where credit is due. Men nu har ju vår defensiv varit lite uppsnackad senaste tiden. Så nu är väl den jinxad 😂
Sanningen är ju också den att målvakter och defensiv överlag har gett oss chansen att vinna varje match, med Växjö matchen som kanske ett undantag. Men vår offensiv har inte matchat detta, utan vi har istället försökte skjuta sönder målramen :D hade vår offensiv matchat vår defensiv hade vi vunnit ännu fler matcher.
Låst ämne

Bryppanhejhej: Är väl inte så svårt att förstå,Brynäs vann allsvenskan och gick upp till att spela i SHL igen...då är man nykomling i ligan,oavsett om man spelat i Elitserien/SHL innan i 50 säsonger innan det
Låst ämne

Farsang: Tycker vi spelar för förutsägbart i PP. Det känns som vi hela tiden försöker sätta upp Kopacka, och kanske Silfverberg för skott. Lagen ser igenom det. Behöver nyttja det på ett annat sätt tänker jag. Det släpper nog till slut, grabbarna får möta pp på träning nu.
Låst ämne

« · 2757847 · »