Brynäs IF

726245 inlägg · 7958 ämnen

Brynäs - HV71 2024-10-24

2758203 · » Till forumet


Sv: Brynäs - HV71 2024-10-24
Mattson: SSK är ju alltid värdelösa när det blir skarpt.
Låst ämne

Sv: Brynäs - HV71 2024-10-24
Brynäsgubbe: Sitter med gitarren en fredagskväll. Söker inspiration. En Kollaps av Löven! A, eller C... Vilken kollapsav Löven vill ni se... Nä skojar, inte ens jag...
Låst ämne

Sv: Brynäs - HV71 2024-10-24
Brynäsgubbe: Ssk:s tur i år.
Låst ämne

Sv: Brynäs - HV71 2024-10-24
Gavve: Yes, PP behöver komma igång och man får titta på vad som går att skruva lite på. Tycker som sagt Kopacka kan få lite coachning i hur han skjuter i just de momenten. I övrigt, 5 mot 5 etc, är det ju bara att han matar på. Hade varit hyfsat taktlöst att klaga där efter igår. 😂

Men med Djoos och Söderström som styr varsitt PP så måste det ju lossna till slut tycker man.
Låst ämne

Sv: Brynäs - HV71 2024-10-24
Vilken kollaps av Löven.
Låst ämne

Sv: Brynäs - HV71 2024-10-24
honken21: Ah! Sorry, helt rätt där! Var inte meningen att peka på att du eller någon annan har fel om Kopacka eller så. Sorry om det upplevdes så! Ville bara peka på hans defensiva kvaliteter också (sett till att det blir få mål bakåt när han är inne) och att han kan träffa mål. Betyder inte att han är bra i PP för det precis som du säger. Han har faktiskt bara träffat mål 7 gånger i PP (Silfver 9). Etta i ligan är Ruotsalainen och Karlkvist på 13 var som jämförelse.

Gällande Kopacka i PP så är det ju inte direkt så att någon annan gör det särskilt bra i PP heller (utöver Silfver kanske) sett till produktionen. Bara 3 spelare som gjort mål i PP för Brynäs där det bara är Silfver som gjort mer än 1 (2 mål) medan Rödin och Larsson gjort 1 var.

Är väl ingen tröst men Kopacka har så pass bra statistik vid lika styrka att det borde lossna för honom i PP också någon gång. Men statistiken är så klart inte alltid rättvis bara för att jag tycker så... :)
Låst ämne

Sv: Brynäs - HV71 2024-10-24
Zappaholic: Det är anmärkningsvärt hur usla både DIF och Löven är defensivt. Karlskoga är lite ojämna men vete sjutton om de inte skulle ta bägge lagen i ett semi/finalspel i play in.
Låst ämne

Sv: Brynäs - HV71 2024-10-24
Honken72: Eller hur. Jag säger inte att Kopacka är sämst och allt är misär, påpekar endast saker som jag gärna sett i hans spel utöver målskyttet. Folk tar så illa upp så fort man nämner det minsta lilla...
Låst ämne

Sv: Brynäs - HV71 2024-10-24
Gavve: Nu var det ju specifikt i powerplay jag syftade på.
Låst ämne

Sv: Brynäs - HV71 2024-10-24
Farsang: Oskarshamn är verkligen upp och ner tycker jag.
Låst ämne

Sv: Brynäs - HV71 2024-10-24
SnowKing: Behöva spela? Han valde pengarna i Diffet. För övrigt är han klappkass i kväll, han har anpassat sig till Diffets nivå nu..
Låst ämne

Sv: Brynäs - HV71 2024-10-24
Älskar den lilla detaljen i klippet med Trivigno, precis när han och Berra ska dra igång en kampövning på isen hör man Berra "Fuck You".. älskar sånt!
Låst ämne

Sv: Brynäs - HV71 2024-10-24
Zappaholic:
Lite synd om Kelleher som skall behöva spela i ett så dåligt lag... Rensfeldt är det inte ett dugg synd om!
Låst ämne

Sv: Brynäs - HV71 2024-10-24
Zappaholic: inte direkt någon harmoni i den föreningen
Låst ämne

Sv: Brynäs - HV71 2024-10-24
Jättenice att sitta och slökolla DIF-Björklöven samtidigt som man ligger tvåa i SHL efter 12 omgångar.

Andrén kastar in puckar och blir utbytt
Låst ämne

Sv: Brynäs - HV71 2024-10-24
honken21: "Kopacka skjuter på allt och det behöver man kanske inte bromsa, men han behöver skjuta smartare. Lägre och träffa mål oftare."

Kopacka är enda spelaren tillsammans med Silfver som träffat mål 36 gånger. Tvåa (eftersom de är delad etta) är Johan Larsson på 28 träffar. Bara två spelare i SHL träffar mål oftare än Kopacka och Silfver (Aagard och Fantenberg på 38 & 37, Fantenberg har dock 1 match mer spelad).

Missade skott, där ligger Silfver på 28 och Kopacka på 32 (så ganska jämnt). Silfver träffar alltså målet på 56.25% av sina skott medan Kopacka träffar målet 52.94% av gångerna.

Mer intressant då är väl att Kopacka gör mål på 16.67% av sina skott jämfört med SIlfvers 11.11%. Aagard har 2.63% och Fantenberg har 10.81%. Snittet i Brynäs ligger på 9.54%.

Det är verkligen inte dåliga siffror Kopacka har. Sen är det klart att Kopacka (och Silfver) skulle göra fler mål om de träffade mål ännu oftare. Men vissa får det att låta som att Kopacka aldrig träffar mål och att han skjuter dåligt.
Låst ämne

Sv: Brynäs - HV71 2024-10-24
Satan vad Södertälje kör över Oskarshamn.
Låst ämne

Sv: Brynäs - HV71 2024-10-24
Farsang: Bobby men även Gällas kommentar om att det här är vår nya standard gillas mycket.
Låst ämne

Sv: Brynäs - HV71 2024-10-24
SPOILER PÅ VIDEON JAG LÄNKADE SÅ LÄS INTE OM NI VILL SE SJÄLVA.



gillar att höra hur Gällstedt pratar om att folk, experter, kompisar pratar bra om brynäs nu och hur viktigt det är att vara ödmjuka!
Låst ämne

Sv: Brynäs - HV71 2024-10-24
har sett hur glad Bertilsson blivit när Trivigno gjort mål och dylikt. sen den här videon också!(mer än vanligt)

känns som att dem funnit varandra rätt bra!
som om Bobby är Berras lillebror typ :D
Låst ämne

Sv: Brynäs - HV71 2024-10-24
Erat: det var nog deras plan när dem lägger ut en sån här video runt 19:30 en fredag :D


precis en sån här video man velat ha! älskar sån här skit!
Låst ämne

Sv: Brynäs - HV71 2024-10-24
Charles: Jag har precis beställt hem vindaloo, så den här videon kom väldigt lägligt!
Låst ämne

Sv: Brynäs - HV71 2024-10-24
Charles: ja verkligen! verkar vara en riktig skön prick!
Låst ämne

Sv: Brynäs - HV71 2024-10-24
Farsang: skulle precis fixa mat, blir perfekt att kolla på under måltiden!
Låst ämne

Sv: Brynäs - HV71 2024-10-24
15 minuter lång video med Bobby trivigno.

''A day in the life with bobby trivigno''

brynäs egna video då och ingen gammal från amerika!
Låst ämne

Sv: Brynäs - HV71 2024-10-24
När det blir en SHL Supporters Hall of Fame är dessa självskrivna ❤️
Uppladdat:

450x300-img0032.webpimg0032.webp

Låst ämne

Sv: Brynäs - HV71 2024-10-24
Missförstå mig inte nu, jag är så grymt nöjd och imponerad av Brynäs start på säsongen, men när vi säger att Brynäs ligger 2a (vilket jag själv har påpekat ett flertal gånger) så får vi komma ihåg att vi har 5 poäng ner till Leksand som ligger på 11e plats.
Tabellen är grymt jämn.
När vi sen läser om vilka spelare som ev håller SHL-klass eller ej, o vilka som kan bytas ut, så betyder ju inte det att folk är missnöjda med vad som presterats hittills. Det är ju ett friskhetstecken i ren Brynäsanda.
Vi är jävligt bra, men vi vill bli ännu bättre!
Jag läser gärna fler inlägg om vad som kan göra Brynäs bättre, även om vi skulle leda tabellen med 20p i omgång 51.
Trevlig fredagskväll Brynäsvänner! ❤️🖤💛
Låst ämne

Sv: Brynäs - HV71 2024-10-24
Silfverkroken: Klokt. Sen är ju Indrasis precis som oss andra, en människa som kan ha en sämre period. Tycker inte vi ska döma ut han ännu, han blev utdömd flera gånger i början förra säsongen också och till syven och sist stod han som intern poängkung och allsvenskans näst-bäste poängkung.
Låst ämne

Sv: Brynäs - HV71 2024-10-24
Auchinleck: Det är väl inte så svårt! Om man pga storhetsvansinne tar massa dåliga beslut....
Låst ämne

Sv: Brynäs - HV71 2024-10-24
Peja: Tror Indrasis skulle kunna anpassa sitt spel bättre till SHL med tiden. Hoppas i alla fall det. Alcén känner nog ingen panik med att jaga ersättare till honom när laget går som det gör. Finns rum för tålamod. Men hittills har han inte varit bra. Tror Gällstedt & Co vill fortsätta göra allt för att behålla lugnet i gruppen också med kontinuiteten.

PP-problemet har delvis gått hand i hand med Indrasis. Men nu gick väl D'Astous ut till höger på Indrasis plats när Djoos klev in? Lär bättra en del. Kan tycka att Rödin kan få den rollen i den andra formationen. Kopacka skjuter på allt och det behöver man kanske inte bromsa, men han behöver skjuta smartare. Lägre och träffa mål oftare. Suga in och leta luckan ibland istället för direktskott i bröstet på täckande back, alt stenhårt i plexit och ut ur zon.

Så het som Trivigno är, så kanske man borde testa honom i PP också. Även om egenskaperna lämpar sig mer för andra moment.

Finns ju fin potential i PP med de spelare vi har, och med Djoos in, stort sparkapital där. Rätt otroligt att vi gått så bra utan ett fungerande PP.
Låst ämne

Sv: Brynäs - HV71 2024-10-24
Brynäsaren05:
Men långt långt ifrån bra...
Låst ämne

Sv: Brynäs - HV71 2024-10-24
Tänk vilken härlig plats vi är på nu ändå och vilken jävla tur att det där patetiska "kuppen" på förra årets årsmöte blev pannkaka.🤣
Låst ämne

Sv: Brynäs - HV71 2024-10-24
Pigalle: Det var bättre än innan.
Låst ämne

Sv: Brynäs - HV71 2024-10-24
Det verkar som vi kommer spela i röda tröjor igen imorgon 🤩 jag var lite orolig att vi inte skulle få se dom igen!
Låst ämne

Sv: Brynäs - HV71 2024-10-24
Kopenga Kickass: Kopacka har varit in på 3 mål bakåt på 12 matcher (räknar ej in BP här). Detta samtidigt som han varit inne på 9 framåt (ej PP inräknat). 3 bakåt är typ lägst i laget (delat med andra) medan 9 framåt är i toppen i laget. Den kedjan måste ju ändå göra något rätt defensivt också när de skapar så mycket framåt (jämfört med andra kedjor) samtidigt som de släpper in få mål.

Om vi ställer upp alla kedjor ser det ut så här (de kan ha spelat med andra också men i stort sett alltid samma):
Silfverberg: +6, -3 - Larsson: +10, -5 - Indrasis: +8, -6
Rödin: +8, -4 - Schroeder: +6, -5 - Lindblom: +6, -3
Kopacka: +9, -3 - Ölund:+7, -5 - Bobby: +11, -4
Scott: +4, -7 - Vesel: +5. -4
Dessa har båda spelat i fjärdekedjan:
L. Lindblom: +1, -1 - Anton Ohlsson: +1, -4

Backarna har jag gått igenom tidigare men kan nämna att Kinnvall har sämst på +/-0 bland backarna (+11, -11) medan Axel är bäst (+10, -5) delat med Söderström (+8, -3). Räknar ej in Viktor Persson här då han inte lär vara ordinarie om inget allvarligt händer.
Låst ämne

Sv: Brynäs - HV71 2024-10-24
Kanske redan avhandlats men hur var introt igår nu när även LED runt hela arenan var igång? Någon som var på plats?
Låst ämne

Sv: Brynäs - HV71 2024-10-24
Farsang: Gärna för mig. Frågan är mot vilka lag bara? De flesta har ju mörka hemmatröjor. Någon (med svartvit TV?) tycks ju ha bestämt att det inte räcker med olika färg utan ena laget måste vara ljust och det andra mörkt. Däremot fick de gärna ta tillbaka de gulsvarta oken på vita tröjan. Mycket snyggare än röd-gult mot vitt. Dessutom vann Brynäs SM-guld med sådana tröjor. Bra dock att fuskoken som man hade för ett par år sen försvann. Hoppas de aldrig någonsin kommer tillbaka.
Låst ämne

Sv: Brynäs - HV71 2024-10-24
Kopenga Kickass: Det kommer från 20+ år av ganska dåliga Brynäs-lag. Man är inte van att laget är bra.

Sedan handlade mitt inlägg mer om vad JAG uppskattar hos spelare. Jag gillar när spelare bidrar med mer än en sak och sätter laget först, mer än att boosta sina egna stats.

Hade inte alls den känslan i HA, fått den under dessa inledande matcher.

Får se hur det blir! Såklart glad att han en målgörare i laget.
Låst ämne

Sv: Brynäs - HV71 2024-10-24
Brynäsgubbe: "Jag känner mig lika kluven till Kopacka, men antar att det måste finnas utrymme för artister. "

Det är ganska intressant ändå att vi sitter och hittar fel på så många spelare. Efter 12 omgångar leder Kopacka både interna mål och poängligan och har bra +/- och ändå ska det hittas fel och ifrågasättas.
Visst får man tycka annorlunda än mig, men jag undrar när man ska vara nöjd.
Låst ämne

Sv: Brynäs - HV71 2024-10-24
Lemp: Du ordade det väldigt bra. Det kan jag hålla med om.
Låst ämne

Sv: Brynäs - HV71 2024-10-24
honken21: Jag sitter och räknar hur många chanser Indrasis skapar i båda riktningarna. Gjorde samma sak med Palve. Det är inte helt enkelt att mäta, men hittills är det sällan matcher där Indrasis skapar mer åt Brynäs än åt motståndarna. Då gör jag också en slags kalkyl att varje boxplay innebär två målchanser för motståndarna, men tar endast med det i kalkylen om utvisningen är onödig och korrekt, som Indrasis utvisning var igår.

Förra säsongen kunde Indrasis dominera många motståndarbackar i en mot en. Den här säsongen blir han dominerad i samma situationer eftersom de han ställs mot är bättre. Nu på slutet har han i princip slutat försöka ta initiativ och komma förbi, och står där därför ofta helt stilla med pucken och letar passningsalternativ. Just eftersom han står stilla själv blir dock passningarna ganska lättlästa.

Det som han har behärskat bra i SHL är att bidra till långa anfall i offensiv zon. Han har också hittat en del bra passningar i powerplay även om inte sker i närheten av lika frekvent som i HA.
Låst ämne

Sv: Brynäs - HV71 2024-10-24
JawKee: Indrasis har givetvis flera styrkor med sitt spel, men är för begränsad för att vara en betydande spelare, och ska man vara i en förstakedja i SHL så måste man vara än mer komplett spelare. Han gör sina poäng, och levererar stundtals några bra aktioner, men är för trög på skridskorna för att faktiskt få utdelningen när han lyckas med något. I min mening är han beroende av sina kedjekamrater.

Tycker det är uppenbart att både förstakedjan och andrakedjan hade mått bra av bättre spelare om man ska kräva mer av dom. Men hela min poäng är att det är denna forwardssida som vi har den här säsongen, och då måste kravnivån vara i linje med det.
Låst ämne

Sv: Brynäs - HV71 2024-10-24
honken21: Snacka om överdrivet. Börjar låta som snacket om Alcén förra säsongen. Allt han gör bra är tack vare någon annan.
Nä. Gör man poäng så gör man något rätt. Man kan inte ha "tur" varje gång. Han är inte usel alls, han har uppenbara brister, men han har även uppsidor.
Jag säger inte att han har varit bra, men jag säger att han inte varit usel. Han har gjort det ok.
Låst ämne

Sv: Brynäs - HV71 2024-10-24
Uppenbart att de som säger att Indrasis har varit bra, bara tittar på poängen. Har man sett matcherna så vet man att han har varit usel. Poängen har varit gratispoäng via bra lagkamrater. Många andra hade fått betydligt mer uträttat i det sällskapet han har.

Men det, och PP, är väl å andra sidan det enda som bekymrar just nu. Vi har det bra.
Låst ämne

Sv: Brynäs - HV71 2024-10-24
Lemp: Jag håller med dig, dock inte om allt. Fortsätter Indrasis som han har gjort så landar han på 30p. Det är inte alls dåligt. Pratar du bara om hans defensiva egenskaper så ja, absolut. Man har råd med en sån spelare i laget. Tycker absolut inte att Indrasis är så dålig som många verkar vilja måla upp honom som.
Schroeder har bra underliggande siffror och han har kommit igång mer senaste matcherna, jag tror det kommer mer produktion. Dock, så kan det fortfarande vara så att någon annan i laget hade kunnat driva andrakedjan. Samtidigt så är det tre spelare i den kedjan som kan driva den, inte alltid centern som gör det, i alla kedjor.
Låst ämne

Sv: Brynäs - HV71 2024-10-24
Brynäs spelar i Röda tröjor på Lördag!

Trevligt! Men vill hellre att man gör det på bortamatcher, dem svarta är för fina!


Dem skrev dock på instagram att ”dem nya dräkterna presenteras imorgon” undra om dem ändrar färgerna på oken på dem röda tröjorna🤔svartgula ok på den röda tröjan?
Låst ämne

Sv: Brynäs - HV71 2024-10-24
Det märks att förväntningarna har växt efter den här starten, särskilt i det här forumet. Tycker dock det är värt att påminna om att det här laget är långt ifrån komplett i jämförelse med nuvarande topplag. Forwardssidan saknar några kvalitativa forwards, där det är uppenbart att Miks inte är tillräckligt bra för en topp-sex roll, och Schroeder är inte tillräckligt bra för att driva en andrakedja. Bredden är också alldeles för svag, och vi är väldigt känsliga för skador. Så man bör nog sansa sig, förlusterna kommer komma, och då kan man inte helt bryta ihop.
Låst ämne

Sv: Brynäs - HV71 2024-10-24
Brynäsgubbe: De mål Kopacka gjort har ju i stort sett samtliga varit väldigt viktiga, som det igår. Tycker inte heller att vi har ett problem med för svag defensiv. Vårt problem är väl snarare att vi får ut lite för lite av vår offensiva zontid så därför tycker jag att vi har råd med en spelare som är lite svag i egen zon men har riktigt bra spets i anfall. Sen har ju karln lika bra +/- som Silvferberg så kedjan som helhet bidrar verkligen till att vinna matcher (=offensiven sker inte på bekostnad av defensiv).

Vad gäller pp måste vi förstås lyfta oss men det är nog en inte alltför vågad gissning att Kopackas order är att skjuta när han får pucken i läge för skott. Ser det därmed som lite av de andras ansvar att bygga spelet för ett effektivt direktskott. Tror vi behöver trycka ihop boxen lite genom att spela runt så att när passningen kommer från point den kan färdas längre och i annan vinkel.

Jag kan också tycka att när Kopacka skjuter så borde backen på vänster sida direkt gå ut mot sarg för att fånga eventuella skott som går i rundeln och sen ut. Chansen är väl ca 50 % och det är lite irriterande att se att den allt som oftast rinner ut.
Låst ämne

Sv: Brynäs - HV71 2024-10-24
Stefan R 63:
"Det var pga massa dåliga beslut toppat med storhetsvansinne som gjorde att vi hamna där vi gjorde...Låt de som kan detta nu få jobba i lugn och ro..."

Funderat nåt på hur det är möjligt att stapla dåliga beslut på varandra i kombination med storhetsvansinne?
Låst ämne

Sv: Brynäs - HV71 2024-10-24
Blir nog tandläkarbesök för Lindblom idag, ser ut som tänderna blev sneda… :(
Låst ämne

2758203 · »