Brynäs IF

727631 inlägg · 7961 ämnen

Brynäs IF - Örebro Hockey 6/2-16

« · 1726182 · » Till forumet

Sv: Brynäs IF - Örebro Hockey 6/2-16
Chris11: Någon här uttryckte ju sin glädje när Porse såg ut att bli skadad

Det tycker jag rent ut sagt är för jävligt och ett sorts hån. Måste du ha namn på skribenten?
Kommentera

Pettisbif: Inte vad jag vet. Jag är jag och Huge är någon annan. Känns lite barnsligt att hålla sig med flera nic. Pysslar inte med sånt.
Kommentera

Chris11:
Jag vill inte peka ut nån... men det är bara att skrolla till snacket runt de två senaste matcherna. Dessutom... med jämna mellanrum kommer det sågningar på spelare som spelade för 10-20 år sedan, roligt? Nä, osmakligt är det!
Kommentera

Powerfade: Jag förstår ditt dilemma och jag kritiserar inte ditt modererande men det känns främmande för mig att se häcklande av spelare som en del av sporten. En avart av supporterkulturen möjligtvis och någonting som inte har med sporten ishockey att göra.
Kommentera

PettisbifI så fall är väl munkas och Lindström också samma personer.
Dom tycker ju oftast samma. Inte för jag har nått emot deras åsikter.
Det är ett frittt forum. Gillar du inte Huge?
Scrolla, det brukar jag göra när han skriver monologer.
Men sitt INTE och dryga dig över andra skribenter.

Vi är ett antal personer som har försvarat dig när du blivit ansatt.

Mvh Mikael.
Kommentera

Carl Lejonkräk: Det hetsas och häcklas i alla sporter idag. Inte bara från fansen utan äve från media idag. Dit har utvecklingen nått genom sociala medier mm.
Jag måste ändå säga att svensk ishockey har varit relativt förskonade från riktigt allvarliga fall.
Jag har personligen tonat ner min kritik av spelare men vet om att det finns och att det tillhör vardagen för dagens idrottsmän.
Så jag ser inte något fel i mitt inlägg. Jag kanske brister i att uttrycka mig men det förändrar inte verkligheten. För vart ska vi dra gränsen? Att kalla en spela för total sopa och glädjas över att han blivit petad eller att en skribent anklagar en annan för att sakna läsförståelse. Den utpekade kan vara dyslektisk eller till och med ha andra funktionshinder som gör det svårare för dem att förstå eller göra sig förstådda. Det är en svår balansgång som du säkert förstår.
Kommentera

Powerfade: Tråkigt att läsa det du just skrev av en moderator, som jag ser det så tillhör att häckla spelarna absolut inte sporten som du anser. Jag hoppas du slant på tangentbordet och menar precis tvärt om vad du skrev.
Kommentera

SnowKing: som moderator jär scannar jag igeom det mesta som skrivs och raderar de inlägg som jag befömmer som kränkande. I vissa fall renderar det även i varningar eller vid upprepade fall avstängningar.
Det tillhör ju inte ovanligheterna att spelare får en hel del skit om de inte levererar eller gör så att laget förlorar. Då kommer kritiken omedelbart. Att skribenter häcklar och gör sig roliga på dennes bekostnad tillhör sporten. Man behöver inte hålla med men så ser verkligheten ut idag. Jag försöker inte på något sätt försvara detta men man måste samtidigt ha det i åtanke. Jag antar att kraven blir högre i takt med lönechecken och följdaktligen så även påhoppen.

Det finns en anmälningsfunktion här som du kan använda om du anser ett inlägg vara olämpligt. Använd denna och hjälp oss att hålla en vettig nivå här i brynäsboken.
Kommentera

Powerfade: Jag missade det och det var också något av en slump att just du adresserades i inlägget. Märkligt i alla fall att Brynäs får skit för att spelare tillfrisknar långsammare än prognosen. Det är enligt mig mer begripligt att hänvisa till dåligt läkkött än att skylla på läkarna.
Kommentera

Fansens värvning 2.0 på Facebook, ös på nu bara!
Kommentera

Carl Lejonkräk: om du läser vad jag skrev igen så kommer du att se att jag tog med läkarna på gävle lasarett i mitt inlägg ;)
Kommentera

SnowKing: vem har hånat honom?
Kommentera

MatteB:
Nä... jag tycker själv att Porse skall sitta på läktaren i dagens Brynäs, men man behöver inte håna honom för det.
Kommentera

SnowKing: Som t.ex? Att det var rätt beslut att välja Ersson som extraback och skicka upp porse på läktaren?
Kommentera

MatteB:
Det räcker att skrolla ner till helgens matcher, jag tycker inte det är det minsta roligt att skämta så på nån annans bekostnad... o jag har annars en stor portion humor att ta till.
Kommentera

Powerfade: Det som kanske skall tas i beaktande när det gäller skador och diagnoser när det gäller våra spelare är ju att det ofta sker behandling externt, alltså inte sjutton har väl Brynäs läkare opererat Bertilsson eller sytt ihop Rödin?
Kommentera

SnowKing: Har inte sett mycket till hån eller att någon riktigt gjort narr av Porse. Men självklart finns det en gräns.
Kommentera

Är knappast någon ny företeelse. Kommer ihåg hur det spekulerades om att både Lasse Jonsson och Bertilsson var alkisar med stora problem vid sidan om. Folk verkar inte riktigt förstå var gränserna går överlag.
Kommentera

Huge: Tycker också det går över gränsen när det är hån mot spelare eller ledare som blir personangrepp. Men det kanske är en generationsfråga hur man uttrycker sig
Kommentera

För övrigt så verkar Broadhurst få spela med tröjnummer 37 i Brynäs.
Kanske någon redan skrivit det här innan. Har inte orkat kolla det.
Kommentera

Nån annan som inte får nog?!
Kommentera

MatteB:
Såklart får man kritisera... jag tycker att de senaste månaderna har Brynäs spelat bättre, i synnerhet defensivt när Porseland inte varit på isen. Men i min värld räcker det att konstatera uppfattningen så... att göra narr av och håna egna spelare är aldrig OK i min bok!
Kommentera

MatteB: "Men om dyra spelare som tränar varje dag inte presterar i laget vi älskar så måste man väl få kritisera dem? Lite krav måste man få ställa på dem."

Märkligt inlägg. Så att håna eller raljera på ett mobbningsliknande sätt, är alltså att ställa krav?
Vore det inte bättre om man ställde lite högre krav på vissa s.k supportrar, som uppenbarligen inte ens vet skillnaden mellan att håna/raljera och komma med saklig konstruktiv kritik?
Kommentera

MatteB: Det är väl ingen som säger att man inte får kritisera en spelares insats? Det SnowKing vänder sig emot är det direkta hånet. Man hånar inte sitt lags spelare. Svårare än så är det inte.
Kommentera

SnowKing: Mkt bra inlägg, speciellt slutet.
Bedrövligt att läsa alla omogna barnsliga inlägg som raljerar och hånar egna spelare, bara för att dessa av nån anledning som vi inte känner till inte motsvarat ens egna förväntningar. Agerandet är så urbota korkat, barnsligt och pinsamt att klockorna stannar. Men man är väl själv förmodligen korkad, barnslig och pinsam om man sysslar med såna saker.

Vi verkar för övrigt vara i ungefär samma ålder och visst minns man bataljerna med Frölunda på både gamla Isstadion på Nynäs och i Gavlerinken.
Blixten Henriksson, Roger Olsson, Gert Blomé för att nämna några gamla uvar.
Minns att man alltid blev så förbannad när Sportspegeln rapporterade från bortamatcherna i just Frölundaborg. På den tiden hade arenan stora fönster högt upp utefter långsidan och eftersom soldjäveln eller dagsljuset alltid föll in genom rutorna och reflekterades mot isen, så blev TV-tittaren alltid bländad och såg nästan ingenting av det som hände på isen.
Minns även en gång i Gavlerinken är Frölunda var på besök. Dom hade det året en kanadensiskt tränare som hette Jack Bownass, han hade alltid solglasögon på sig i båset, såg rätt coolt ut faktiskt. Han skrek även som fan på spelarna från båset och Blixten Henriksson lessnade jdenhär gången tydligen på gapandet, så med pucken i mittzon på väg framåt vände han sig helt plötsligt mot det egna båset och avlossande ett stenhårt slagskott i huvudhöjd som gjorde mittbena på den gapande tränaren. Såg faktiskt jävligt roligt ut, lustigt hur man än idag kommer ihåg saker som hände för nästan 50 år, som om det vore igår... ;-)
Kommentera

Powerfade: "Du knåpar ihop ett påhittat läkarutlåtande för att stärka din tes och nu vill du att jag ska lägga fram statistik?

Jag kan ju alltid koka ihop nåt...det gick ju bra i ditt fall ;-)"

Jag har inget tes öht, mer än att jag kräver lite mer bevis än din påstådda "känsla", när det gäller läkarnas kompetens och förmågan att ge en bra prognos på läkningstid, om jag ska kunna dra några större slutsatser.

Det enda jag knåpat ihop är ett troligt scenario vid skada: läkarna ställer aldrig en tvärsäker prognos på läkningstid eftersom dom vet av erfarenhet att oförutsedda komplikationer kan tillstöta på vägen. Om du nu tycker att det scenariot känns felaktigt och att läkarna alltid är tvärsäkra och alltid ställer exakta prognoser som anger återkomst med dag och klockslag ett par månader framåt i tiden, så får du väl tro det.

Sen får väl övriga skribenter välja vilken av vår resp argumentering som känns mest trovärdig. Om du nu är så mån om vad andra skribenter ska tycka, menar jag.... ;-)
Kommentera

Undrar om Zappaholic och Huge är samma person...?
Kommentera

SnowKing: Men om dyra spelare som tränar varje dag inte presterar i laget vi älskar så måste man väl få kritisera dem? Lite krav måste man få ställa på dem.
Kommentera

Chris11: Du kan ju alltid höra med Brynäs medicinska team vad de tror. Sen tar du den tiden ggr 5 och plussar på 1-2 veckor. Det brukar stämma ganska bra.
Kommentera

Hemkommen från Gävle efter att ha sett de två senaste matcherna, funderar lite över varför man åker från västkusten till Gävle för att se hockey live? Varför inte bara i Scandinavium... eller via TV? Jag såg Brynäs i Frölundaborg i slutet av 60-talet och har följt dom sen dess... intresse, engagemang o lite nörderi är väl svaret. Många är de spelare som man beundrat genom åren... att man har olika favoriter vittnar alla supportrarnas matchtröjor om på läktaren o Gävles gator...

En nymodighet som sprids med de digitala uttryckssätten bakom anonyma tangentbord är alla hån och påhopp på allt o alla i tillvaron... nu senast är det Porseland som vissa supportrar (?) gör narr av o tycker det är kul att driva med.

Jag tycker att spelare som dragit på sig vår vackra tröja förtjänar en viss grundrespekt även om dom inte lyckats så bra... jag förstår att saker o uttryck ändrar sig över tid... men att håna våra egna spelare tycker jag är väldigt lågt!
Jag vet att detta är ett diskussionsforum, man får tycka vad man vill... det har jag just gjort!
Kommentera

Powerfade: Salmela då? Han verkar bli borta en månad till...
Kommentera

krobbe: Frågan är om Bertilsson hinner komma tillbaka till matchform innan slutspelet drar igång.
Kommentera

en månad drygt till play in börjar. Hoppas ju inte vi är med där men om det skulle se så hoppas jag enormt på att vi spelar med Salmela och Bertilsson då. Allvaret närmar sig
Kommentera

Huge: Du knåpar ihop ett påhittat läkarutlåtande för att stärka din tes och nu vill du att jag ska lägga fram statistik?

Jag kan ju alltid koka ihop nåt...det gick ju bra i ditt fall ;-)

Men som "bevis" kan jag ju påminna om Brynäs egna utredning om skadefrekvensen och den följande rehaben. De var uppenbart inte nöjda utan ville se vad som inte fungerade. Den här diskussionen var uppe här när Lasse Jonsson fick ständiga återfall och tycktes aldrig komma tillbaka. Trots ett flertal utlåtanden från Hellström och company. Då spelade du en skiva som känns allt för välbekant nu.

Nu lägger jag ner den här diskussionen. Vi har uppenbart olika åsikt och vi lär inte bli överens så för andra skribenters skull så backar jag av.
Utan att för den delen ge dig rätt skäll sägas ;-)
Kommentera

Powerfade: "Jag följer en del idrottslag och jämförelsevis har Brynäs flest fall av felaktiga tidsramar."

Säger heller ingenting eftersom vi ex inte vet vilken typ av skada det gäller.
Om andra lag har enklare typer av skador och där det är lättare att ställa en mer exakt prognos för återkomst, så blir ju jämförelsen värdelös om vi har mer komplicerade skador där återkomsttiden är mkt svårare att bedöma.
Om du sen jämför mellan lag på olika nivåer så blir det ännu svårare att dra några slutsatser, då man tränar lite olika vad gäller både mängd, intensitet och inriktning.
Din jämförelse med andra idrottslag blir mao som att till stor del jämföra äpplen med päron.
Kommentera

Chris11: Kanske att svära i kyrkan. Men är lite Skröder stuk över honom. Nu är väl Johnson egentligen kanske bättre på det mesta utom målskyttet.. Men det är ändå lite samma att han kanske inte syns så mycket i matcherna men tro fan om han inte står där framme och petar in en puck när dom dimper ner ändå...
Målet mot Modo där han plocker ner pucken i luften och lägger in den brevid Bjurö är faktiskt underskattat tjusigt. Än om han själv påstod att det inte var meningen.
Kommentera

Powerfade: "Av den enkla anledningen att det inte tillhör vanligheterna att spelaren gör comeback som förväntat. Alltså efter de senaste rapporterna som brukar komma när spelarna gått på is efter rehab."

Bra att du tog upp det exemplet.
När en spelare går på is för första gången efter att ha rehabat på land sas, så uppstår ju en lätt kritisk punkt i rehaben. Kroppen utsätts för nya och lite oväntade påfrestningar vilket gör att det lätt kan uppstå komplikationer i rehaben och den måste förlängas. Mao: inte speciellt konstigt att rehaben ibland blir förlängd efter att spelaren gått på is. Finns ju dessutom massor av andra orsaker som förlänger rehaben i det läget (en ny skada, olycka på träning osv osv).

"Jag följer en del idrottslag och jämförelsevis har Brynäs flest fall av felaktiga tidsramar."

Som Zappaholic säger: har du nån mer djupgående statistik på det eller är det som du sa i ett av dina första inlägg i debatten: det "känns" som att våra läkare alltid ställer fel diagnoser och prognoser för återkomst"

Tänk om det är så enkelt och som CL är inne på: läkarvetenskapen är ingen exakt vetenskap, det finns massor av saker som kan hända under en rehab och som läkarna aldrig kan förutsäga. Fullt naturligt att man då tvingas revidera sin åsikt om återkomsttid utan att man måste vara inkompetent och en dålig bedömare.
Kommentera

Skrubben: Nu var det inte antalet skador utan hur duktig man är på att bedöma hur länge spelaren blir borta.
Kommentera

Powerfade: En diagnos är en diagnos och kroppar är individuella. Själv tycker jag det är imponerande att ens kunna pricka rätt +/- en månad när det handlar om allvarliga skador som i dessa fall.
Kommentera

Chris11: Intressant att du tog upp honom, jag satt ikväll och tittade igenom spelarnas statistik och det slog mig vilken målskytt Bengtzén fått till Brynäs! Av hans 28p är 19 av dem mål, det är helt fantastiskt!
Kommentera

Kollade igenom alla Nick Johnsons mål som han gjort den här säsongen. 3 av hans 19 mål har kommit genom skott utifrån där ett av de tre var i öppen kasse. Alltså har han gjort 16 mål genom antingen styrningar eller returer framför mål osv. Johnson är en kille som alltid är på rätt plats när skotten kommer, ojojoj vad viktig han är! Det visar verkligen hur viktigt där är att vara framför kassen om man vill göra mål, det är där målen görs!
Kommentera

Powerfade: Känner du att det är så eller har du statistik som du kan backa upp ditt påstående med?
Kommentera

Undra vad som hänt med Vrana? Han har varit väldigt osynlig de senaste matcherna... Precis efter att Rödin blev skadad var han ju grym i några matcher, men nu på senare tid har jag inte sett mycket av honom. Han måste komma tillbaka till samma nivå han hade då, annars blir det tufft för andrakedjan.
Kommentera

Powerfade: Då följer du inte Arsenal 😉 Det är ett lag som definitivt har fler skador än Brynäs.
Kommentera

Huge: Av den enkla anledningen att det inte tillhör vanligheterna att spelaren gör comeback som förväntat. Alltså efter de senaste rapporterna som brukar komma när spelarna gått på is efter rehab.

Jag följer en del idrottslag och jämförelsevis har Brynäs flest fall av felaktiga tidsramar.
Kommentera

Powerfade: "Däremot så har jag reagerat på hur ofta läkarteamet har fel när det gäller den uppskattade tiden."

Hur kan du med säkerhet veta att dom haft "fel" då, när du inte ens verkar ha bemödat dig om att ta reda på vad som hänt och varför den uppskattade tiden har blivit längre än man först trott?

"Minns alla vändor när det gällde Ollas förra säsongen."

Samma sak här: hur vet du att alla vändor med ändrade datum för återkomst har nåt med felaktigt ställd prognos från läkarna att göra?
Om läkarna initialt sagt att Ollas i bästa fall är tillbaka om x dagar och det händer nåt under rehab som man inte kunnat förutse, då kan du väl inte på allvar mena att läkarna varit inkompetenta och ställt en felaktig prognos?

Jag hade varit mer benägen att stämma in i läkarkritiken om du pekat på det enda fall där det verkar som att nån läkare inte skött sitt jobb: skadan på Lasse Jonsson. Men inte ens den ev fadäsen är nåt säkert bevis på att läkarna i allmänhet är inkompetenta, vilket du väl i viss mån försöker hävda.
Kommentera

Powerfade: Jag vet inte exakt och ordagrant vad läkarna har sagt om vare sig Salmelas, Ollas eller Bertilssons skada när det gäller tidpunkt för prognosticerad återkomst men det känns ärligt talat ointressant i sammanhanget. Det är en kvalificerad gissning från min sida att dom alltid garderar sig för ev oförutsedda saker som kan hända under läkningstiden när dom ska bedöma ev tidpunkt för återkomst. Du tror väl inte på fullt allvar att läkarna i såna här lägen står och lovar att en spelare med 100% säkerhet ska vara tillbaka i spel vid en viss specificerad tidpunkt och att sannolikheten för att återkomsten kan komma att skjutas upp och ske senare än denna tidpunkt, är lika med noll?
Det är ju som Skrubben säger: bara för att läkarna uttryckligen inte säger "i bästa fall" så borde man väl som logiskt tänkande människa förstå att man alltid räknar med just "i bästa fall" när man gör en prognos om tid för återkomst.
Kommentera

Forsberg 1978: "Pricken över moset" tror jag är korrekt ;)
Kommentera

dAVydov: Japp eller grädden på moset! ;-)
Kommentera

« · 1726182 · »