Brynäs IF

727981 inlägg · 7962 ämnen

Brynäs IF-Timrå IK lördagen den 29/9-12

« · 1521694 · » Till forumet

Sv: Brynäs IF-Timrå IK lördagen den 29/9-12
Gurra88:I vems ordlista finns det uttrycket!? Varför svarar du då om du inte vill att han ska förstå, verkar ganska meningslöst.
Kommentera

robocop: Haha. Huge envisas att hävda att jag använt fel uttryck bara för att det inte finns i hans ordlista..jag hävdade att han kryper under skinnet (gömmer sig) så fort han har fel... Sen om han inte förstår vad jag menar så är det inte mitt problem??
Kommentera

Berg & Huge...lite som forumets Knocke & Smocke

Kommentera

Gurra88: Det är ju ett skäl så gott som något. Tänkte snarare på att du kallade nån för "dum" för att han inte höll med dig bara. Lärde du dig den argumentationstekniken i skolan?
Kommentera

robocop: För vad? Att jag svor?
Kommentera

robocop: Då har du inte läst många rader här inne eller har jag missat något? ;-)
Kommentera

Huge: Ja, vi behöver ju inte vara oense bara för att! =) 

Kommentera

Gurra88: Om du inte stängs av nu är det märkligt, kan du inte uppföra dig öht?
Kommentera

Anders Berg: Skönt med en språkfrände, våra ibland divergerande åsikter och inställning till hockey i övrigt till trots...   ;-)

En annan käpphäst är det vanligt förekommande "dem", som av nån outgrundlig anledning används.

"Dem borde ha gjort mål..."

När det heter "de" eller "dom".
Ett annat fel som framkallar kalla kårar längs min språkliga ryggrad....

Kommentera

Anders Berg: Själv har jag svårt för alla som gnäller mest hela tiden...
Kommentera

På tal om det språkliga och rätt respektive fel. Jag har svårt för de som inte vet att det ska vara mellanslag efter kommatecken och punkt. Det finns en skribent här inne vars alla inlägg ser ut ungefär så här: "Härligt jobbat Brynäs!Idag var det riktigt skönt att se grabbarna.Bra jobb av samtliga,ja samtliga."
Kommentera

Zappaholic: Ja, och det som talar för din åsikt är att man bytte Honken mot Rahm inför Modomatchen, trots att Honken varit strålande.
Varför byta i det läget om man nu vill se det bästa laget på isen?
Kommentera

Gurra88: Angående målvaktsvalet är min åsikt, och den kan mycket väl vara fel, att Honken är lite skadebenägen och mår bra av att vila emellanåt. Rahm å in sida vill man matcha in långsamt så det inte blir någon överbelastning och därmed förslitningsskada.

Två, tre matcher och sedan vila kanske är TJ och Peckas tanke så här i säsongsinledningen...samt att man vill ha igång två målvakter.

Kommentera

Huge: Jag kan inte svara på varför, men du märker ju själv att folk blir irriterade och jag tror inte någon är intresserad av att ta till sig dina råd. Varför inte diskutera hockey istället, och låt folk få göra fel emellanåt. Du är väl inte felfri själv?

Kommentera

Huge: Du kryper under skinnet när du har fel va precis vad jag menade. Jag får använda vilka Jävla ord jag vill för att förklara vad jag menar. Sen om du är dum nog att inte förstå är knappast mitt problem?

Du vet att TJ går på den målvakt som känns hetast för dagen alternativt varit riktigt jävla bra matchen innan. Rahm va helt okej, inte mer.. Därför var det givetvis naturligt att byta om Honken kännts het på träning
Kommentera

Zappaholic: Du kan ju vända på resonemanget: varför blir man så otroligt provocerad när nån försöker påvisa ett språkligt fel nån gång emellanåt?
Herregud, här sitter det skribenter och vräker ur sig både det ena och det andra om spelare, ledare och andra.
Och när nån sen dristar sig till att påpeka ett litet språkligt fel hos en av dessa skribenter, då tar det hus i helsike.
Och som jag redan påpekat: den högtravande roll du talar om beror mest på den historik jag nämnde och ska således inte tas så allvarligt.
Kommentera

Gurra88: Du använde de 3 orden "krypa under skinnet" i ditt inlägg.
Dessa 3 ord ingår i det vedertagna uttrycket "att krypa under skinnet på någon".
Vilket betyder att nån ex blir starkt påverkad av nåt, typ "rädslan kröp under skinnet på honom".
Så du har definitivt använt fel uttryck om du nu ville säga att jag försökt gömma mig.

Ja, jag var helt säker på Rahm och det blev Honken.
Men nu var det väl inte det saken gällde utan ORSAKEN till bytet.
Jag påstod att orsaken till ett ev byte isf måste vara en skada, att man på förhand kommit överens om att byta eller nåt annat som INTE har med Rahms insats mot SAIK att göra.
Så jag har fortfarande inte blivit överbevisad om att jag hade fel, eftersom vi ännu inte vet orsaken till bytet.
Kommentera

Huge: Varför vill du provocera med att rätta andra? Känns aningen högtravande att iklä sig en sådan roll. Messerschmittfasoner kommer du väl inte vidare långt med..
Kommentera

Huge: Obildad? Haha, nej jag har inte läst så många högskolepoäng i busskörning..
Nej jag har inte använt ett fel uttryck, det va precis vad jag menade.. Använde ett uttryck för att gömma sig när man har fel. Vilket du brukar göra.

Du va helt säker på Rahm, det blev Honken..vi tog 3 poäng.. Räcker gott så..
Kommentera

Zappaholic: Ja, härinne har man inget för att man försöker upplysa folk och få dom lite mer bildade.
Snacka om att kasta pärlor för svin...   :-)

Kommentera

Gurra88: "Använder ofta "krypa under förhuden"

Förstår det, obildade och töntiga bönder med gällivarehäng brukar låta på det viset....
Du har likförbannat använt ett vedertaget uttryck i fel sammanhang.
Vilket var min poäng.

Konstaterar fortfarande att jag än så länge inte varit fel ute, eftersom vi inte vet orsaken till målvaktsbytet.
Kommentera

Huge: Du kanske ska tagga ner lite på dina språkliga uppfostringsfasoner. Det tas emot lite sisådär...
Kommentera

Huge: Hade jag menat uttrycket att du kryper under skinnet på MIG, så hade jag ju skrivit det. Nu menade jag att du krupit under skinnet .. På dig alltså.. Att jag trodde du skulle gömma dig som vanligt när du är fel ute. Använder ofta "krypa under förhuden, men censurerade lite för att slippa få inlägget raderat.. Sen ger jag fan i vad du din stockholmsfjolla använder för uttryck.

Konstaterar bara att du va fel ute gällande målvaktsvalet.. 3 nya fina pinnar till Brynäs
Kommentera

Zappaholic: Nåt i den stilen. Se det mer som en form av folkbildning, i all sin enkelhet.
Med tanke på hur det ser ut på nätet överlag vad gäller språkbehandling så tycker jag att de få gånger jag påpekar nåt härinne, känns relativt befogade.
Och när man som sagt vet bakgrunden och min magisterstämpel så inser man att det inte alltid är så allvarligt menat heller.
Kommentera

Slajsarn: "Vad TJ säger i media får man ta med en nypa salt. Men du har en förmåga att svälja allt som sägs med hull och hår. I alla fall när det som sägs passar dig."

Så du menar att TJ inte menar det han säger när han rosar Rahms insats mot SAIK, utan mörkar för att inte hänga ut honom i media?

Då kan man ju fråga sig varför TJ öht nämner Rahms insats?
Hade det inte varit enklare att isf bara hålla käft och isf ta ev kritik eller beröm internt med Rahm personligen?
Då hade ju TJ sluppit ev spekulationer och undringar om varför han sen bänkar Rahm mot Timrå, när han samtidigt påstått att Rahm gjort en riktigt bra match?
Jag får inte ihop din logik.

Tänk om det är så enkelt att det inte är Rahms insats mot SAIK som ligger till grund för att han sen får vila mot Timrå, utan att det beror på nåt annat och som tränarna säkert kan motivera på ett bra sätt?
Nu har du istället försökt hitta alla möjliga konstiga förklaringar till varför Rahm bänkades, allt utom kanske det mest sannolika och logiska.
Men det är väl så när man framlägger argument som passar en själv, som du säger...

Kommentera

Huge: Ska jag alltså tolka det som att du tagit på dig att utbilda de som behöver en språklig knuff i rätt riktning?

Redigerad kommentar

Kommentera

SH: Ok, då är jag med. Ber om ursäkt, missuppfattade dig där.
Pucken hade som vanligt hittat ett korn, det brukar ju blinda hönor göra emellanåt...  :-)
Kommentera

Zappaholic: "Hur kommer det sig att du har tagit på dig rollen som språkpolis här?"

Språkpolis var väl kanske att ta i en smula, men ibland känner jag för att påpeka vissa språkliga fel som är allmänt förekommande och som borde kunna undvikas med lite information.
Det kommer sig väl mest av en gammal historia där en av våra skribenter för många år sen på ett skämtsamt sätt kallade mig för "magister Huge", när jag förmodligen uttryckt mig som en magister i nåt sammanhang.
Sen har det där utvecklats till lite av en "grej" från min sida, där jag skojar lite med magisterstämpeln, även om det oftast ligger lite allvar i det jag vill ha sagt. Som ex det här med hur man felaktigt använder ordspråk, blandar ihop ordspråk och uttryck osv.
Och eftersom Gurra använt uttrycket "krypa under skinnet" vid ett flertal tillfällen så tyckte jag att det var dags att av rent informativa skäl påpeka vilket som är det språkligt korrekta uttrycket.
Så länge man kombinerar sina språkliga argument med sakliga i en debatt tycker jag att det är Ok att ibland påpeka språkliga fel.

Kommentera

Huge: Hur kommer det sig att du har tagit på dig rollen som språkpolis här?

Detta är ett ishockeyforum, det är inte Språkrådet. Kan inte folk få ventilera sina åsikter utan att någon självutnämnd ordningsman ska komma med tillrättavisningar mest hela tiden?

Kommentera

Huge: Var mest den sista meningen jag syftade på. Att han tar fram det som passar honom själv. I senaste inlägget var han väldigt snabb att berömma sig själv för att ha förvarnat om försvarskris när det blev några i baken mot SAIK.
Kommentera

Huge: Nya Keb måste de mena. :) Akta dig för Herr Berg nu när jag gjort den liknelsen. :)
Kommentera

SH: Men Pucken är väl en skribent som i stort sett aldrig sväljer det som ansvariga i Brynäs säger i media?
Så hur tänkte du nu?
Om du öht tänkte, menar jag??
Kommentera

SH:Japp.. Puckot! :-)

Kommentera

Slajsarn: "Men du har en förmåga att svälja allt som sägs med hull och hår. I alla fall när det som sägs passar dig." 

Nya Pucken..? 

Kommentera

Huge:Har inte sagt att han var usel. Däremot så vill man ju ha en konkurenssituation i laget och Honken är helt enkelt bättre än Rahm. I alla fall för tillfället.

Vad TJ säger i media får man ta med en nypa salt. Men du har en förmåga att svälja allt som sägs med hull och hår. I alla fall när det som sägs passar dig.

Kommentera

Slajsarn: Precis: här spekuleras det vilt.
Ex i att Rahm var så usel mot SAIK att han bänkades pga det.
När han inte hade nån hjälp av uteförsvaret och TJ t.o.m berömde hans insats. Komiskt...

"Men tänk, jag visste precis vad du skulle skriva om Honken stod."

Tja, var kanske inte så svårt att räkna ut eftersom jag redan innan match klart deklarerade min ståndpunkt och teori om varför Rahm byttes ut, och fortfarande vidhåller vad jag sagt....

Redigerad kommentar

Kommentera

Gurra88: Det heter "att krypa till korset", om du nu ska svänga dig med ordspråk. Uttrycket att "krypa under skinnet" på någon används när man vill säga att ex en upplevelse är så stark att den kryper under skinnet på en.
Ska man använda ordspråk och talesätt så bör man känna till dom rätta formuleringarna, annars blir det bara komiskt och obegripligt.

I övrigt håller jag med dig. Rahm har varit helt Ok och har kanske en bit kvar till det Honken presterar för tillfället.
Men det betyder inte att han per automatik var så usel att han skulle ha bytts ut pga sin insats mot SAIK, tvärtom.
Den insatsen var enligt min mening fullt tillräcklig för att få fortsatt förtroende, bara det att Honken sannolikt ansågs vara ett ÄNNU bättre alternativ för dagen. Honken har dessutom haft klart bättre hjälp av uteförsvaret än vad Rahm haft. Pinsamt att du inte ens verkar beakta en så pass viktig aspekt när det gäller att bedöma en målvakts insats.

Kommentera

Huge: haha.. Trodde du skulle krypa under skinnet som vanligt. Rahm har varit okej, men har en bra bit kvar till honkens nivå. Kanske kommer det snart, kanske inte. Förhoppningsvis kan Pecka få honom att styra puckarna åt sidan.
Kommentera

Huge:Hahahaha.. här spekuleras det vilt.

Efter SAIK matchen så var du säker på att Rahm skullefå fortsatt förtroende. Men tänk, jag visste precis vad du skulle skriva om Honken stod. 

Visst har TJ bättre koll än alla här, annars vore det ju konstigt. Men jag hoppas att han har råg i ryggen och byter ut de spelare som inte levererar. Det är ju ändå A-laget han har ansvaret för. Att han inte hänger ut Rahm i media är inte heller det ett dugg konstigt.

Vi får se hur lång tid det tar innan han "vilat" klart.

Kommentera

Gurra88: Precis. Honken i mål som väntat, eftersom Rahm antingen är indisponibel av nån anledning eller så har man på förhand bestämt att Rahm skulle stå 2 matcher och sen vila igen. Hade fortfarande varit tjänstefel att bänka Rahm på sportsliga grunder, ex pga en usel insats mot Skellefteå, där TJ ju tvärtom berömmer Rahm och framhåller hans fina prestation trots dålig hjälp av uteförsvaret.

Håller även med dig i övrigt: visst är det skönt att TJ har bättre koll än vad jag (och alla andra läktarcoacher härinne) har.
Vore väl synd och skam ifall du eller jag skulle ha bättre koll, eller hur?
Kul iaf att du erkänner att tränarna har bättre koll.
Ska komma ihåg det nästa gång du kritiserar nån laguttagning....

Kommentera

Huge: Honken i mål som väntat. Skönt att TJ har bättre koll än dig
Kommentera

Nu släpper vi detta, att fortsätta älta det här är respektlöst. Vi allihopa beklagar både missfall och leukemi såklart. Inte alls kul att höra. Nu hoppas vi att det går så bra som möjligt för de drabbade.

Kommentera

arnio: Går det bra?
Kommentera

sylf: jag har inte hänfört någonting. Lägg ned.
Kommentera

arnio:På vadå?! Att jämföra ditt med hans visar vilken liten människa du är
Kommentera

mk: herregud ! Slappna av
Kommentera

arnio:Att Du kan visa så lite respekt mot foppas svärmor trodde jag inte var möjligt! Skämmes ta mig fan!!!

Mikael Kavleskog

Kommentera

sylf: jag har inte jämfört någonting överhuvudtaget och detta är fullständigt fel tillfälle att bråka och kasta skit. Bryt nu och visa lite respekt
Kommentera

foppa78: slappna av det är ingenting allvarligt.
Kommentera

arnio: Skulle din jävla förkylning och ev feber vara såpass allvarlig då eller hur menar du?????????
Kommentera

« · 1521694 · »