Brynäs IF

723723 inlägg · 7956 ämnen

Brynäs - MIF

« · 524635 · » Till forumet


Sv: Brynäs - MIF
Det mest patetiska är ju de gnällspikar som inte fattar att Malmö är otroligt jobbiga att möta för vilket lag som helst i ES.
Borta spelar dom precis som man skall göra med det material man har.
Dessutom är det första matchen mellan de förmodade favoriterna och nerverna spelar en del spratt, främst hos hemmalaget.
Ett hemmalag som dessutom är lite osäkra pga ny tränare och lite nya ideer. Plus sargat självförtroende.
Elementärt....
Kommentera

Sv: Brynäs - MIF
Huge: "Malmö är otroligt jobbiga att möta för vilket lag som helst i ES

Var det därför dom skrapade ihop typ 20 poäng i grundserien....
Kommentera

Sv: Brynäs - MIF
Vi möter serieledarna borta nästa omgång.
Kommentera

Sv: Brynäs - MIF
Gusten: Ingen tog extrapinnen i Leksand........
Kommentera

Sv: Brynäs - MIF
sylf: Att stirra sig blind på vad som hände i ett tidigt skede av ES vittnar om dålig koll.
Kolla Malmös statistik och uppträdande efter sista fönstret istället för att leva i de förgångna...
Kommentera

Sv: Brynäs - MIF
sylf: Skönt, Leksand är omgångens stora "förlorare" Värre att tappa två pinnar hemma mot Skellefteå. En liten tröst iaf
Kommentera

Sv: Brynäs - MIF
Gusten: Klart.1-1
Kommentera

Sv: Brynäs - MIF
Huge: Snälla Huge, berätta vad som är bra koll??? 1-1 hemma mot Malmö är dåligt anser jag o många med mig! Snälla förklara d som är bra, förutom att vi inte torska!!!
Kommentera

Sv: Brynäs - MIF
Huge: Om man tycker att Malmö är jobbiga att möta ska man ta jobb som hemsamarit eller nåt i stället. (
Kommentera

Sv: Brynäs - MIF
70 Rodrigues: 1-1 som jag sa va?med tanke på matchens utveckling får vi vara relativt nöjda,den här poängen kan vara guld värd längre fram i KS!!!
Kommentera

Sv: Brynäs - MIF
Kung_Sjödin: De tio sista omgångarna i ES hade gett oss en slutspelsplats. Vi hade missflyt i början och inga proffs samt ett såll i mål. Den trupp Mif har nu är, ja, divisioner bättre än fjolårets på alla positioner.
Kommentera

Sv: Brynäs - MIF
70 Rodrigues: För att Malmö egentligen är starkare än Brynäs i nuläget, kanske. Man byggde ju konsekvent för kvalspel från fönstret före jul och framåt och hittade ju också en ny nivå i sitt spel.
Kommentera

Sv: Brynäs - MIF
Bissett19: Eller så kan de två förlorade poöngen i dag inte vara värt ett skit när vi faller fritt mot allsvenkst spel nästa säsong. Vem vet...
Kommentera

Sv: Brynäs - MIF
70 Rodrigues: Bra koll är t.ex att inse att dagens match skulle bli lika tuff som den blev. Dålig koll är att bli förbannad för att vi inte spelade ut Malmö.
Jag var själv lite orolig för att Flemings nya "ideer" kanske skulle sätta lite myror i huvudet på våra egna killar: kort sagt att han skulle ändra på för mkt saker i spelet.
Nu vet jag inte om dagens dump-and-chasekör bara var en taktik som skulle tillämpas just mot Malmö, eller om den kommer att vara bestående.
Hoppas inte på det sistnämnda, för då kan vi vara illa ute.
Det var också första riktiga matchen på ett bra tag, och fördelen var att vi mötte ett annat ES-lag så att tempot hölls uppe i stort sett hela matchen.
Det kommer vi att ha nytta av i fortsättningen.
Såg Leksand-SAIK, och tempot var rent bedrövligt i hela matchen.
1-1 hade jag tagit idag om ngn frågat mig innan matchstart.
Vi kunde lika gärna stått på 0 poäng om inte Nurminen bjudit på 1-1.
De berömda marginalerna återigen....
Kommentera

Sv: Brynäs - MIF
Kung_Sjödin: Det beror på hur man ser det..............
Kommentera

Sv: Brynäs - MIF
Dream Team: Ja leksand såg då tama ut så ja tror de e lugnt för
Brynäs de finns ju bara ett dalalag å de e MORA hejja brynäs å 4lag till i kvalet
Kommentera

Sv: Brynäs - MIF
Huge: Ok coach!!
Kommentera

Sv: Brynäs - MIF
Undrar vad ni skulle skriva om Brynäs torskade med 8-0?? Det kunde ha blivit 9-0 eller??? Jag lovar er att Fleming är vansinnig i morgon bitti när dom har fått en intervju!!
Kommentera

Sv: Brynäs - MIF
Huge: Var såg du kvällens fajt?
Kommentera

Sv: Brynäs - MIF
Huge:Jag köper inte WF:s taktik med dessa jävla lobbdumpningar. BIF var riktigt dåliga men det finns ändå hopp. Bergeron sämst i BIF, säger väl en del!!
Seg som sirap: Wahlberg och bäst #4 Phillips.

Lärking sög av sin pipa ordentligt, och förstörde matchen en hel del.

Nu blir det 9 raka pinnar innan LIF-matchen.

3800 på läktaren: Fy f-n vad Brynäs suger som matcharrangör. Underhållningen i tältet var sämre än den i Bingolotto(dansbands-Nisse som var själv)

Kan denna förening inte lära sig någonting som andra har som självklarheter(match= evenemang, inte likvaka utan folk)?
Kommentera

Sv: Brynäs - MIF
Tigern: Såg matchen på Sportexpressen.
Brynäsmatchen behövde man knappast ha sett för att ha de åsikter jag framfört.
Kommentera

Sv: Brynäs - MIF
Såg Leksands match och tycker det verkligen var två Korplag som försökt spela hockey och jag blev rätt lugn och tänkte att de här ska BIF köra över.....Men så kom jag på att BIF spelar ju som ett korplag de med och genast blev jag orolig igen.

3884 ja inte är jag förvånad för hur många är de inte som sitter på biljettpaket som enbart ska gå se Leksandsmatchen,jobbar med några leksingar som köpte det för att försäkra sig om att ha biljett till den matchen
Kommentera

Sv: Brynäs - MIF
Huge: Jaha, det är så enkelt.
Kommentera

Sv: Brynäs - MIF
70 Rodrigues: "Jag lovar er att Fleming är vansinnig i morgon bitti när dom har fått en intervju!!"

Lustigt isf att Fleming i stort sett hade samma inställning som undertecknad i den korta intervjun efter matchen på TV4-sporten:
Dvs att vi fick en bra genomkörare för att spela ihop laget och att det kommer att bli bättre... :-)
Kommentera

Sv: Brynäs - MIF
Och att Fleming dessutom var nöjd med insatsen....
Kommentera

Sv: Brynäs - MIF
Huge: Så det var därifrån du fick din inställning och analys ;)
Kommentera

Sv: Brynäs - MIF
RavenLord: Lite svårt eftersom mina inlägg postades långt före intervjun med Fleming... :-)
Mao: dom kunde lika gärna ringt mig i stället (ang tränarjobbet)... ;-)
Kommentera

Sv: Brynäs - MIF
Huge: Ja eller en vandrandepinne de går ändå käpprätt åt helvete
Kommentera

Sv: Brynäs - MIF
RavenLord: Baserat på vad?
Att vi spelade oavgjort mot seriens förmodat bästa lag i en jämn tillställning?
Kommentera

Sv: Brynäs - MIF
Huge: På ingenting som så mycket annat här
Kommentera

Sv: Brynäs - MIF
RavenLord: Mao: det kommer att gå skitbra....
Kommentera

Sv: Brynäs - MIF
Huge: Rätt intressant att man kan ha åsikter på nåt man inte sett överhuvudtaget..
Låter som en Freivalds/Persson..
Kommentera

Sv: Brynäs - MIF
Huge: Jag måste säga att jag sett Brynäs spela bättre än de gjort idag. Det syns att det är ny tränare och nya riktlinjer för spelet. Ett besked fick jag idag i alla fall, boxplay fungerar bra. MIF hade två 4 mot 3 överlägen och Brynäs försvarade sig bra. 35-24 i skott visar även detta att det var bra spel långa stunder, problemet var att Lärking envisades med att blåsa sönder matchen totalt. Honken såg stabil ut och jag tror att han kommer att höja sig ett snäpp till vad det lider. Molin gav positiva signaler, Jag trodde inte mina ögon när han smällde på en Miffare så det rungade i sargen. Han var mycket värdeful i boxplay idag och gjorde många bra byten.

Summa sumarum: Jag tror att Brynäs kommer att bli bättre. Ikväll så lyste osäkerheten igenom lite men det finns solklara tendenser att de lyssnat på Fleming och hans spel ide. Jag hörde fleming säga på träningen idag:
"If you don't have a pass, don't force it, Dump it to the boards and try to win the puck" Alltså var det order ifrån honom att dumpa in pucken istället för att chanspassa.
Kommentera

Sv: Brynäs - MIF
Huge: Läs gd imorgon bitti!!
Kommentera

Sv: Brynäs - MIF
Vad är din egen analys av matchen? Om Fleming hade sagt att det var enj skitmatch, hade du hållt med honom då också?
Kommentera

Sv: Brynäs - MIF
Tigern: Vad i mitt resonemang bygger på att man måste ha sett matchen?

Att det förmodligen skulle bli jämnt? (vilket det blev)
Att man förmodligen skulle dumpa mkt puck? (vilket man tydligen gjorde)
Att Malmö skulle spela tillknäppt och disciplinerat ?(som väntat och som man också gjorde)

Eller vad?
Kommentera

Sv: Brynäs - MIF
70 Rodrigues: "Vad är din egen analys av matchen? Om Fleming hade sagt att det var enj skitmatch, hade du hållt med honom då också?"

Min egen analys direkt efter matchen var ungefär den som Fleming hade.
Mina tankar postades ca 1 timme innan Fleming gav sin intervju.

Sedan får du dra dina egna slutsatser av det.
Kommentera

Sv: Brynäs - MIF
Huge: Fick bara intrycket av att du hade sett fajten på plats då du kunde analysera den. Inget annat, men så visade det sig att du inte hade gjort det och då tycker jag att det är ytterst skarpsinnigt att man klarar av att göra det hemifrån via hockeylive samtidigt som man har fokus på en match på tv. All heder.
Kommentera

Sv: Brynäs - MIF
GävleLasse: Tycker det låter som en trovärdig analys.
Får killarna de ytor som fanns i dagens Leksandsmatch (ytor som inte existerade i Gävle som det verkade), då kan det bli roligt på söndag.
Även om jag tror att ett lag som Oskarshamn kommer att backa hem, så är dom inte i närheten av Malmös disciplin och tålamod.
Helt Ok start som sagt, sett till omständigheterna.
Hur gick det med Wahlberg?
Klev av enligt webben...
Kommentera

Sv: Brynäs - MIF
Tigern: Inga problem om man har webben uppkopplad samtidigt som man tittar på Leksand-SAIK utan ljud.

Du svarade dock inte på frågan:
Vad i mina "skarpsinniga analyser" bygger på att man måste ha sett matchen?
Jag presenterade väl bara ett troligt matchscenario.
Ngt som flera som såg matchen live bara bekräftade.
Kan dessutom erkänna att fokuset låg betydligt mer på webben än på TV-matchen. Om nu det skulle göra saken bättre...
Kommentera

Sv: Brynäs - MIF
Huge: Vart har du fått "skarpsinniga analyser" ifrån? Tycker inte att dina analyser från matchen via webbradion är så värst "skarpsinniga"
Jag lovar dig Huge jag kommer aldrig att beskylla dig för något dylikt.

Känns dock som att det är mer relevant att lyssna på GävleLasses analys från Gavlerinken än din över webbradions dito.

Nu tar vi en trea i nästa fajt, forza Tigers!

Gonatt
Kommentera

Sv: Brynäs - MIF
Huge: Ja, jag säger då det. 3800 på en av dom viktigaste matcherna under klubbens hela livstid...
Bra jobbat klubbledningen!

Malmö åkte till Gävle för att stjäla minst en poäng och höll på att sno åt sig tre.

Något mer fantasilöst spel än det som Brynäs presterade i kväll har man sällan stött på. Inte ett enda kreativt anfall på hela matchen.

Man lider alla helvetes kval av att se sitt kära Brynäs lira så ini helvete lam hockey efter att ha sett Timrås hockeypropaganda härom kvällen.

Jag byter gärna ut hela forwardsuppsättningen mot en sån kämpe som Jonathan Hedström.

Chris Phillips den enda klasspelaren i dagens Brynäs.

Det kommer utan tvekan att krävas en hel del tur om vi ska kunna hänga kvar.
Kommentera

Sv: Brynäs - MIF
Hemkommem från matchen kan jag kontatera följande saker:

*Lärking är en av Sveriges sämsta dommare. Om jag uppfatade situationen rätt så åkte Sjögren för diving SAMTIDIGT som Malmöliraren åkte ut för att ha fällt honom. Hur kan det vara filmning och utvisning samtidigt? Konstiga och förhastade domslut hela matchen. Två spelare axel mot axel var ibland utvisning. Riktigt förbannad blev man.

*Brynäs skapade en hel del men satte som vanligt inte dit chanserna. Med detta sagt måste jag ändå påpeka att jag ser ljuset i tunneln. Inte på grund av BIFs spel utan på grund av MIFs. Seriens så kallade "bästa lag" hade endast ett fåtal halvchanser och en riktigt farlig chans utöver målet. Nurminen var riktigt bra i deras mål och han räddade dem från förlust även om BIF inte var överlägset på något sätt. Honken kändes stabil.

*Philips var bra, målet var som att födas på nytt. Lika viktigt att MIF inte fick tre pinnar som att vi fick en.

I övrigt angående BIFs spel:

Något som jag saknar i Brynäs spel är tålamodet i vissa lägen. Just bristen på detta blir påtaglig när man ser hur stressade vissa backar blir vid uppspelen. Nu är inte hockey likt fotboll på många sätt, men visst skulle BIF tjäna på att "spela runt bollen i backlinjen" ibland istället för att dumpa pucken när ingen finns att åka på den. Då måste man ju ta tillbaka pucken igen och ödsla massor av kraft.

Detta fenomen finns hos massor av lag, men kolla på Frölunda nästa gång ni får chansen. De framstår som fartfyllda och offensiva, vilket de är, men passningsskickligheten som spelarna (främst backarna) besitter medför ett lugn i uppspelen som inte finns hos exempelvis vårt favoritlag.

Det finns dock ett stort MEN i det hela. Man måste ha just backar som är spelskickliga nog att kunna hålla pucken inom laget medan man omformerar sig inför ett nytt anfallsförsök. Det säger sig självt att uppspelslägen inte är självklara varje gång man tar ett par skär ut från bakom egen kasse, men är man tillräckligt kall och spelskicklig så vågar man hålla pucken inom laget och omformera sig inför ett nytt försök istället för att dumpa pucken djupt i zon samtidigt som ingen åker. I fotboll är det enklare då man har större ytor och ett långsammare tempo med mer tid att analysera läget. Men det går i hockey också, det vet jag!

Noterbart är att jag vill att detta alternativ ska tillämpas när man:
1) Inte har någon som åker på dumpen, har man en Malmström som är i fas med egen spelare så dumpa!
2) Inte har något klart spelalternativ genom första delen av mittzonen. Ingen idé att chansa mellan checkande forwards om man istället kan coola ner sig lite och försöka igen.

Det finns någon slags underförstådd "regel" som säger att när man väl har börjat ett anfall, ja då ska tamigfan pucken in i anfallszon på en gång även om man inte har någon som kan hålla den där. Vansinne i mina ögon. Hellre ser jag att ytterligare 20 sekunder går på klockan och att motståndaran är de som får jaga pucken.

Det är min analys för kvällen. Sov gott Brynäsvänner, ljusare tider är runt hörnet. I alla fall om jag får bestämma! ;)
Kommentera

Sv: Brynäs - MIF
Namtrac: Brynäs agerande ikväll präglades lite av "Rädlsan att förlora är större än viljan att vinna"

Efter att ha sett och hört en del på vad Fleming lagt för riktlinjer så tycker jag att laget följde dessa ganska bra. De gav inte bort många puckar via misslyckade chanspassningar vilket de var mästare på i grundserien.

Man kan även konstatera att de slog endast ett fåtal passningar som slutade med icing. De visade tålamod och kom i ordnade former till anfall i powerplay, det finns en tanke, eller spelidé om ni vill med Brynäs idag. Det är bara timingen som saknas. Men det kommer att lossna.
Kommentera

Sv: Brynäs - MIF
Namtrac: Sjöken överdrev säkert, har sett flera dubbelutvisningar diving/trippng typ.
Kommentera

Sv: Brynäs - MIF
Tigern:
Såg matchen och tror att ingen av de allsvenska utmanarna kan matcha varken Brynäs eller Malmö vad gäller just organisationen i spelet, framför allt inte i defensiven. Båda lagen spelade ruskigt (inte äckligt...) disciplinerat bakåt.

Det som talar mot Tigrarna, är den uppenbara måltorkan man lider av. Ängsliga som småbarn med pottångest närmar man sig motståndarkassen, och håller inne passen ögonblicket för länge i de avgörande momenten. Det kan bli ett problem, vilket lag man än möter.

Jag hade mina tvivel inför detta kval(kval, i dubbel bemärkelse), men jag måste säga att jag blev något lugnad efter Malmö-matchen. Elitlagen har vanan att spela ett snabbare spel än allsvenskarna, bra mycket mer fysiskt också verkar det nu som. Det är som sagt målspottandet (egentligen är det bara lite dregel i mungipan...) som är den svaga punkten. Kan motståndarna täta till bakåt länge i matchen, som Mif gjorde ikväll, så har de tyvärr en chans att stjäla poäng av oss.

Men, helt ärligt, tror jag att BIF inte kommer att tappa en enda poäng mot uppstickarna, och att vi således spelar i eliten i höst också.
Tacka Flemming för det isåfall, han har verkligen riktat fokus mot det viktiga i spelet tycker jag.
Kommentera

Sv: Brynäs - MIF
renen: Just den händelsen speglade ganska mycket av hur Lärking dömde idag, "easy way out" liksom. Jag tror inte att det är någon oavsett lagtillhörighet som tyckte att Lärking var bra...
Kommentera

Sv: Brynäs - MIF
GävleLasse:
"Bara" timingen, ja. Men det är just den som är nyckeln till att babbel jag skrev här ovan. =)

Att veta NÄR man ska sätta ett uppspel eller NÄR man ska dumpa strax efter röda. Kan visserligen hålla med om att det i alla fall var bättre än i grundserien, och jag hoppas det inte är ett undantag, men vid ett flertal gånger såg jag ett antal dumpningar och misstimade passningar som ledde till Malmöpuck. Särskilt i början av tredje när det blev lite stressat.

Dock så kände även jag att det fanns en större antydelse till vad vi så gärna vill kalla grundspel. Det var verkligen skönt att se. Hoppas det beror på Fleming och att han kan påverka detta ännu mer.

Boxplay var imonerande dessutom, MIF hade inte mycket att komma med där inte. PP var som vanligt under all kritik.

Men positivt tänkande ska nu infinna sig de två närmaste omgångarna hoppas jag. Då rullar det på mot Skellefte också.

Förresten var det även kul att se att Soling smällde på en del också. Tyvärr fick han inte en enda puck i mittzon att åka med fart in i anfallszonen, men det kommer.
Kommentera

Sv: Brynäs - MIF
Namtrac: Man måste ha i åtanke hur kort tid som Fleming varit här och hur mycket som har hänt med spelet. Boxplay visste jag att det skulle bli ordning på, de har tränat boxplay med bakvända klubbor ett tag nu, allt för att prioritera positioner och fysik istället för petande med klubborna.

Du ska se att timingen kommer att sitta lagom till nästa hemmamatch.
Oscarshamn skall vi kunna kämpa ner utan att spelet skall behöva vara mycket bättre än vad vi såg idag.

Lite mer effektivitet i powerplay och biffen är klar.
Kommentera

Sv: Brynäs - MIF
Jag tyckte att spelet var helt okej idag, det vill säga jämfört med ES. Två "bra" lag. Svårt att se något AS lag som kan sno Malmös och Brynäs platser.
Kommentera

« · 524635 · »