Brynäs IF

723745 inlägg · 7956 ämnen

Brynäs värvar Kyle Wanvig

« · 1116972 · » Till forumet


Sv: Brynäs värvar Kyle Wanvig
Här är från text-tv- sidan 328.

Brynäs gör sig av med Kyle Wanvig. Forwarden kom till klubben från
ryska ligan i november, men har bara svarat för tre poäng på 18 matcher
och fått lite istid. Kanadensaren kommer inte att ersättas.

Den sista meningen ger svar på det mesta.
Han får alltså troligen lön kontraktstiden ut.
Kommentera

Sv: Brynäs värvar Kyle Wanvig
Enaranger: Om det är så att sunklöv betalar lönen till wanvig
till april så måste han ju avsättas nu!Måsta ju finnas ngt sätt
att bli av med sunklöv,han kan inte få fortsätta begrava Brynäs.
Kommentera

Sv: Brynäs värvar Kyle Wanvig
Storhonken:
Sitter han under kontrakt så skall han ha betalt så länge som det står i just nämnda kontrakt. Det är liksom sådant som regleras i kontrakten.
Kommentera

Sv: Brynäs värvar Kyle Wanvig
Per HApps: så då ska sunklöv komma undan med det då el?
Fattar inte vart du ville komma?
Kommentera

Sv: Brynäs värvar Kyle Wanvig
Per HApps:

Det beror på helt vem som tagit initiativet till att spelaren lämnar.
Om spelaren själv vill lämna för att han inte få spela, så lär en
någorlunda god förhandlare komma med kravet att:
stanna kontraktstiden ut eller gå med på att bli av med någon eller
några månadslöner för möjligheten att få lämna laget.
Kommentera

Sv: Brynäs värvar Kyle Wanvig
Storhonken: Wanvig är ett fall av katastrofalt dålig scouting. Dyr och helt improduktiv. En jämförelse med Timrås värvning av Sonnenberg blir pinsam för Sundlöv. Och nu är pengarna borta och en ersättare kan inte finnasieras.

Way to go, mormor. Way to go.
Kommentera

Sv: Brynäs värvar Kyle Wanvig
Jompe: Det lär inte bli första gången... Så länge vi har honom som sportchef så kommer Brynäs aldrig att ta sig ur den prekära situation vi vi befinner oss i nu.
Kommentera

Sv: Brynäs värvar Kyle Wanvig
GävleLasse: Precis det jag ville ha sagt.Vi måste ju bli av med honom snarast.
Kommentera

Sv: Brynäs värvar Kyle Wanvig
Storhonken: Han lär inte avgå.. så vi kommer nog att få dras med honom till hans kontrakt är slut. Jag har för mig att han signade ett treårskontrakt förra året
Kommentera

Sv: Brynäs värvar Kyle Wanvig
GävleLasse:
Treårskontrakt?Djiiiisus.
Det händer bara i kompisgänget Brynäs IF!!
Kommentera

Sv: Brynäs värvar Kyle Wanvig
GävleLasse: Hela han är en katastrof och med den prestige han har kommer han ALDRIG att inse att han gör mer skada än nytta. Hela föreningen är rövknullad i åratal och ingen bryr sig!!

Only in Brynäs!!
Kommentera

Sv: Brynäs värvar Kyle Wanvig
GävleLasse: Hur kan man skriva treårskontrakt med en kanslitjänsteman?
Antingen är karln tillsvidareanställd eller också har en projektkontrakt på 3 år.
Kommentera

Sv: Brynäs värvar Kyle Wanvig
Enaranger:

"Nog har jag sett mycket i ishockeyväg men kan inte erinra mej att någonsin under alla mina över 50 år vid rinkside som sportskrivare, ha upplevt något liknande.
Det är utan tvekan det mest utvisningstätaste jag sett ett lag drabbas av, när så lite är kvar av en match. Tänka sig: sex (!) raka utvisningsminuter när mindre än tre minuter är kvar!
Kan i varje fall inte ha inträffat förut i elitseriesammanhang sedan 1975."

Mäster Keb har talat - kommentarer överflödiga
Kommentera

Sv: Brynäs värvar Kyle Wanvig
Om sportchefen för fjärde gången av sju möjliga lyckats bygga ett lag som spelar kvalserie i vår, då måste ju en del av ansvaret falla på honom. Jag tror redan 3 av 6 är rekord för en sportchef. Eller är det dom 14 olika tränarnas fel?

Jag har sagt det förut - nåt fel är det när Brynäs inte har råd med en enda dyr import.
Kommentera

Sv: Brynäs värvar Kyle Wanvig
JanT: Av Hansens utvisningar hade jag köpt holdingen om han tagit för liknande situationer tidigare i matchen. Nu föll han pladask för publiktrycket för det låg inga kompensationsutvisningar på lut heller.
Interference utvisningen var mest hans egna hjärnspöken.
Hur h:e kan karln helt plötsligt sänka nivån när det är 3 minuter kvar??
Kommentera

Sv: Brynäs värvar Kyle Wanvig
Apropå Stockholmspressen, älska DIF journalisterna på DN skriver följande:
"I lördagens hemmamatch mot Brynäs, inför ett utsålt Hovet, fick dock laget kämpa ordentligt för segern. Först i slutet på matchen kom avgörandet och i centrum stod matchens domare.

Domaren Ulf Rådbjer hade inte tagit en enda utvisning under den tredje perioden fram tills den 17:e minuten då han visade ut Brynäs Mads Hansen i två plus två minuter för en fasthållning samt interference.

- Det var utvisning, tycker Niklas Anger som var spelaren som stoppades av Mads Hansen. Det tyckte däremot inte Brynässpelarna. Inte minst med tanke på att Rådbjer släppt allt tidigare i perioden."

T.o.m. de tyckte de såg konstigt ut.
Kommentera

Sv: Brynäs värvar Kyle Wanvig
Huss: Nu blir det slakt på måndag. Känns som om man blivit rånad!
Kommentera

Sv: Brynäs värvar Kyle Wanvig
JanT: Hoppas, hoppas

Apropå pressens kommentarer, vad sägs om denna.
Kommentera

Sv: Brynäs värvar Kyle Wanvig
Huss: När till och med de grå pantrarna börjar morra är det någon speciellt...

Kommer osökt att tänka på Hobbex pinup-pennor från 70-talet;

"gamla gubbar tror inte sina ögon"
Kommentera

Sv: Brynäs värvar Kyle Wanvig
Ja illa är ju bara förnammnet.. Hoppas nu detta komer att eka i media under lång tid.

Es behöver PROFFS DOMMARE!

Inte lallare som underställer sig Svenska hockey förbundet å jobbar för att behålla lag i serien.
Kommentera

Sv: Brynäs värvar Kyle Wanvig
Ngn som vet var man får tag på mail-adresser till dom i styrelsen?
Kommentera

Sv: Brynäs värvar Kyle Wanvig
Bissett19:

tycker det är lite sorgligt

vi behöver den spelartyp som han representerade (även om många andra tror på snirklanden i hörnen a la Molin, Hermansson, Lauritzen etc, etc)
tycker inte han fick den chans en sådan värvning förtjänar
minns specielllt bänkningen hemma mot hv när han var bland de mer framträdande spelarna

ingen spelare som kommer in mitt i en säsong kan lyckas om de inte känner tränarens fulla förtroende

skulle inte förvåna mig om detta var ett prestigetest mellan CZ o hans överordnade Sundlöf
visst har Lauritzen rakat in ngn puck men det känns ändå som en bruntunga och coachens kille...
Kommentera

Sv: Brynäs värvar Kyle Wanvig
tjugo8: Antingen ljuger Sundlöv eller så är han dum i huvudet ... kanske både och?

OM Wanvig ska avlönas säsongen ut.
OM Sundlövs uttalande"Kyle har under den korta tid han varit här uppträtt otroligt professionellt både i och runt laget, även när han inte fått spela" stämmer.

VARFÖR i hela helvetet inte ha honom kvar?? Ska man skicka iväg någon precis när det börjar dra ihop sig så ska det väl i så fall bero på att vederbörande sprider dåliga vibbar eller att man får något bättre i utbyte?

tjugo8: Ja inte fan fick han något förtroende, han spelade väl antingen 5 minuter i fjärdekedjan eller tillsammans med enmanshowen Widing.

Tur att det är söndag och att skitdagen är över!
Kommentera

Sv: Brynäs värvar Kyle Wanvig
Gusten:

Ja, Alcén, Hermansson, Sandin, Vas, Widing har väl tydligen gjort en så in i helvete mycket bättre insats än Wanvig den senaste tiden...

Egentligen borde Sundlöf gå o ta Cz i örat för att han prioriterat sin kille Lz men det blir också en jobbig situation...
Kommentera

Sv: Brynäs värvar Kyle Wanvig
tjugo8: Nu vet man ju inte spelet bakom kulisserna. Wanvig har ju i alla fall get sken av att vara proffsig med sin extraträning. Men samtidigt så låter det konstigt att han skulle vara så proffsig och samtidigt bryta kontraktet, bara sådär. Jag menar om han gjort en Wahlberg och sitter hemma på soffan i Canada och lyfter lön nu så är det ju Sundlöv som får sitta med dumstruten. En spelare är ju alltid bra att ha med utifall det skulle bli skador.

CZ måste ju ta ut det lag HAN tror på. Det vore väldigt illa om sportchefen lade sig i laguttagningarna.
Kommentera

Sv: Brynäs värvar Kyle Wanvig
GävleLasse:
mmm...tvivlar på att Wanvig drar utan fallskärm...o finna någon klubb som tar över hela hans lönesumma är nog ingen pick nic...
visar väl sig om det mot förmodan skulle tillkomma en spelare nu...

Det är ju fö också så att en sportchef ska stå för klubbens kontinuitet...och en tränare är högst utbytbar...
Det är en högst intressant/komplex maktfråga...naturligtvis kan inte sportchefen själv ta ut laget...men tränaren e ofrånkommligt underställd sportchefen
Kommentera

Sv: Brynäs värvar Kyle Wanvig
tjugo8: Problemet med affären Wanvig är att Brynäs inte har råd att göra misstag i värvningar, vilket betyder att scoutingen blir extremt viktig. Hur scoutades Wanvig fram? Karln har ju inte gjort många rätt.

Att det inte finns spelare--nu kommer snacket om att "marknaden är död" igen--stämmer ju bara inte. Flera andra ES-klubbar har värvat senaste tiden och värvat betydligt bättre än Brynäs. Wanvig har av mediauppgifter att döma inte varit billig.
Kommentera

Sv: Brynäs värvar Kyle Wanvig
Jompe: Att inte Brynäs i stället för att chansa med okända spelare värvar från allsvenskan är för mig ofattbart. Det finns mycket att hhitta därnere.
Kommentera

Sv: Brynäs värvar Kyle Wanvig
Gusten: "VARFÖR i hela helvetet inte ha honom kvar?? Ska man skicka iväg någon precis när det börjar dra ihop sig så ska det väl i så fall bero på att vederbörande sprider dåliga vibbar eller att man får något bättre i utbyte?"

Ingen idé att behålla ngn som sannolikt själv valt att kliva av i samråd med tränaren och sportchefen. Tror inte att det handlat om nåt annat än att han vill spela hockey och bidra med ngt men insett att det inte funkat.
Wanvig blev inte den för motståndarna tunga och jobbiga spelartyp man ville ha utan visade sig bli nåt mellanting.
Hade svårigheter med positionerna och valde ofta fel tillfällen när det gällde bedömningen att kliva på eller avvakta.
Alla värvningar i dom här lägena är mer eller mindre chansningar och det går heller inte att som nån gjorde, jämföra med andra lag och spelare ex Sonnenberg i Timrå.
Wanvigvärvningen ska bedömas i förhållande till hur det vid tillfället såg ut på marknaden för just den spelartypen och Sonnenberg ska bedömas utifrån centermarknaden och hur den såg ut vid tillfället.

Som jag ser det den enda plumpen i Sundlövs värvningar den här säsongen och han är inte ensam om att med ont om tid göra felbedömningar på en osäker och svårarbetad spelarmarknad där diverse obskyra agenter gör allt för att sälja in sina "stjärnor".
Positivt att man istället kan komma överens om att bryta samarbetet och ingen vet hur avtalet sett ut, vare sig beträffande Wanvigs lön medans han spelade eller hur man löst det ekonomiska vid skilsmässan.
Kommentera

Sv: Brynäs värvar Kyle Wanvig
Huge: "Som jag ser det den enda plumpen i Sundlövs värvningar den här säsongen "

Ja svanberg är definitivt ingen plump, eller Vas...hahahahaha
Kommentera

Sv: Brynäs värvar Kyle Wanvig
arnio: Vad har Alcén bidragit med den här säsongen? Att de inte skickat ner honom i J20 är för mig en gåta. När det gäller Wanvig så kanske man skulle ha matchat honom hårdare. Gett honom en ärlig chans att komma in i det svenska spelet. Sen förstår jag Wanvig, han är väl van att ligga på och fullfölja i offensiv zon, inte dribbla runt och göra saker och ting så omständigt.

För det KAN även vara så att det är inte nyförvärven som floppar utan det är de befintliga spelarna som krånglar till det som ställer till det. De spelare som verkar lyckas i Brynäs går ju under kategorin "Inte alls målfarlig"
Kommentera

Sv: Brynäs värvar Kyle Wanvig
Huge: Enig. Spelarmarknaden är osäker och svårbedömd. Agenter är ett fyle. En del klubbar har scouter, men är det inte ett slags fusk? Och ja, det är mycket lättare att hitta centrar än ytterforwards, det vet ju alla. Tur att vi inte behöver någon center.

Kul också att man var överens med Wanvig att han ska få lyfta lön till sommaren medan han fiskar i Kanada. Allt detta är bra och bådar gott för framtiden.

Man blir ju riktigt uppspelt, Huge. Keep up the good work!
Kommentera

Sv: Brynäs värvar Kyle Wanvig
Jompe: Ja, en del klubbar har scouter men det har inte vi (än så länge).
Vilket således gör det ännu svårare för Sundlöv att få hjälp med att hitta rätt.
Min poäng är: om du inte själv har varit i Sundlövs kläder så ska du inte vara så snabb med att döma ut hans arbete.
För övrigt en principiellt allmängiltig "regel" som gäller det mesta i livet.

"Kul också att man var överens med Wanvig att han ska få lyfta lön till sommaren medan han fiskar i Kanada. Allt detta är bra och bådar gott för framtiden."

Samma här: har du/ni sett kontraktet eftersom du/ni tycks veta att så är fallet?
Kommentera

Sv: Brynäs värvar Kyle Wanvig
Huge: sjödin äe scout i brynäs
Kommentera

Sv: Brynäs värvar Kyle Wanvig
Huge: Som vanligt.. Så länge man kan skylla ifrån sig på att man inte vet hur kontraktet/uppgörelsen är utformad så är allting bra...

Kan du ge mig EN anledning till varför Wanvig skulle tacka nej till en lön utan att behöva göra nåt för den?
Kommentera

Sv: Brynäs värvar Kyle Wanvig
GävleLasse: Vad yrar du om?
Tycker du inte att det är klokt att först ta reda på hur kontraktet verkligen ser ut, innan man med säkerhet påstår att han har lön säsongen ut?

"Kan du ge mig EN anledning till varför Wanvig skulle tacka nej till en lön utan att behöva göra nåt för den?"

Tja, det kan ju stå i kontraktet att om Wanvig eller båda parter vill bryta kontraktet så utgår ingen lön för resten av säsongen.
En simpel och fullt tänkbar förklaring (av flera...)...
Kommentera

Sv: Brynäs värvar Kyle Wanvig
Huge: Hur naiv är du egentligen? Det handlar inte on någon junior som bländats av att få spela i ES. En spelare som Wanvig skulle aldrig skriva på ett sånt kontrakt.

Det är ju solklart att han har betalt säsongen ut. Det bevisas ju i princp med Sundlövs uttalande om att man inte har råd med en ersättare.
Kommentera

Sv: Brynäs värvar Kyle Wanvig
Huge: ”Wanvigvärvningen ska bedömas i förhållande till hur det vid tillfället såg ut på marknaden för just den spelartypen och Sonnenberg ska bedömas utifrån centermarknaden och hur den såg ut vid tillfället.”

Underligt att Sundlöv alltid har sånt oflyt med tajmingen. Just när han ska ut å värva, då finns bara sopor att hitta.

Vid 3 tillfällen under hans 6 år som sportchef har han satt ihop ett lag som hamnat i kvalserien. Inte alls omöjligt att det blir 4:e gången i år. Har man sån otur kanske man ska jobba med nåt annat?

Blir allt mer övertygad om att Sundlöv är en del av förklaringen till Brynäs kräftgång. Det tillsammans med att man inte har föetagskompetens i föreningen.
Kommentera

Sv: Brynäs värvar Kyle Wanvig
Jajjen: håller med,vet att både inge hammarström o willy lindtröm försökt att hjälpa med spelare helt gratis,men brynäs sagt nej..avgå sundlöv...
Kommentera

Sv: Brynäs värvar Kyle Wanvig
Jajjen: Det är väl ingen hemlighet att Sundlöv har en stor bidragande del i att Brynäs reslutat har varit skrala under de sex år han varit chef. Men han har bevisligen skyllt ifrån sig på spelare, tränare och indirekt på marknadsavdelningen som inte dragit in nog med pengar åt honom.

Den dagen Brynäs gör sig av med Sundlöv så finns det en chans att vi kan rycka upp oss ur bottenträsket. Så enkelt är det.
Kommentera

Sv: Brynäs värvar Kyle Wanvig
Jajjen:

Säg så här:

Vi leder inte utvecklingen i svensk hockey när det handlar om värvningar... däremot när det handlar om att spela sig ner till KS men att behålla platsen i ES...
Kommentera

Sv: Brynäs värvar Kyle Wanvig
GävleLasse: "En spelare som Wanvig skulle aldrig skriva på ett sånt kontrakt."

Ok.
Så nu har du inte bara sett kontraktet utan också lyckats krypa in i hjärna på Wanvig och sett hur han resonerat.
Starkt jobbat...

Jag är fullt medveten om att din förklaring är tänkbar men är samtidigt öppen för alternativa förklaringar, vilket du inte tycks vara.
Och därför är jag heller inte lika tvärsäker i dömandet av Sundlöv i det här fallet.

Och vad är det som är så otänkbart i följande scenario, om vi utgår från att
Wanvig haft en relativt hög lön:

Sundlöv försöker hitta en spelare med speciella egenskaper på en osäker marknad, både vad gäller tillgång och kvalitet.
Han hittar en tänkbar kandidat som är ledig (hur många andra finns det som är lediga?)

Sundlöv: Hörru Kyle, nu är det så här: vi söker din spelartyp men är lite osäkra på din kapacitet, så därför kan vi bara erbjuda ett kontrakt som båda parter får bryta ifall du inte uppfyller våra förväntningar. Det kanske du kan förstå med tanke den höga lön vi annars skulle vara tvungna att betala säsongen ut.

Wanvig: Ok, det nappar jag på eftersom jag är van vid att man hemifrån får jobba för sin lön och att det ska stå i paritet med det man presterar.
Fair enough och hit med kardan så skriver vi på papperen...

Skulle vilja påstå att MIN förklaring är minst lika tänkbar som alternativet, dvs att man tvingats betala lön säsongen ut.
Kommentera

Sv: Brynäs värvar Kyle Wanvig
Huge: vad det gäller kontrakt med så har vi ingen aning så länge dom inte är ofentlig,,,,det konstiga är att brynäs aldrig har hittat någon av värde när man värvat sent,,
Kommentera

Sv: Brynäs värvar Kyle Wanvig
Huge: Men det är väl ändå bättre att Sundlöv värvar spelare för samma pengar som Kyle, som han sett spela och vet vad dom går för. Han sätter ju sig själv i en "jävla" knipa om värvningen inte är bra.. För då blir spelaren ofta tjurig samtidigt som fansen blir arga. Kan inte vara roligt och då måste det väl vara bättre att veta vad spelaren går för. Antingen om man tittar på en persons stats eller om man sett honom spela.
Kommentera

Sv: Brynäs värvar Kyle Wanvig
mattiaskarlgren: Värva från andra elitserielag eller från allsvenskan funkar bra. Chansningar kan vi vara utan !!!
Hade nån i Brynäs organisation överhuvudtaget sett Wigvam spela? Kanske några slagsmål på youtube haha.
En regel för en proffessionell förening måste vara att man köper fan inte spelare som man inte ens sett lira.
I Brynäs ekonomiskt trängda läge kan man inte köpa spelare på ren chans så är det bara. Oproffessionellt måste jag säga.
Fins säkert massor av spelare i allsvenskan som hade kunnat göra ett bra jobb i Brynäs.
Kommentera

Sv: Brynäs värvar Kyle Wanvig
arnio: Absolut. Det är väl bara titta på Wanvig stats ifrån Ryssland. 2+1 på 16 matcher är väl inte direkt någon poängmaskin. Varför då värva?!
Kommentera

Sv: Brynäs värvar Kyle Wanvig
Ingen ersätter Wanvig
Sundlöv: ”Är nöjda med den trupp vi har”

"–Vi har vunnit matcher ändå, utan Wanvig, och är nöjda med den trupp vi har."
Kommentera

Sv: Brynäs värvar Kyle Wanvig
arnio: "Om det hade varit 100 procent nödvändigt att värva och om det funnits något bra på marknaden, då hade vi nog övervägt det, säger Sundlöv."

Eran sportchef är fan ett skämt =P hur uppdukat behöver han det för att värva egentligen?
Kommentera

Sv: Brynäs värvar Kyle Wanvig
Blizzard:.....Och det har funnits bra spelare på marknaden anti jussi niemi som ex. Även Pavel Rosa är ledig....Finns det inte bra spelare på marknaden, haha!
Kommentera

Sv: Brynäs värvar Kyle Wanvig
Blizzard: Spelar ingen roll hur uppdukat det är, han hittar dom inte ändå. Betänk att snubben under lockoutsäsongen inte visste vem Henrik Tallinder var.
Kommentera

« · 1116972 · »